S70 2.4t '00, 244 tkm
Uusi kaasuläppäkotelo (Volvo alkup. varaosa FRF:ltä).
Uudet tulpat (Volvo alkup. varaosa Avain Vaunulta).
Uudet öljyt.
Ei vikakoodeja.
Ongelma:
1) Siirryttäessä vedosta hyvin kevyelle kuormitukselle tai moottorijarrutukseen, auto nykäisee tuntuvasti. Tämä tapahtuu kaikilla vaihteilla, kaikissa nopeuksissa.
2) Tyhjäkäynnillä kaasua kevyesti polkaistatessa kierrokset tipahtavat noston jälkeen liian alas. Reippaammalla kaasutuksella näin ei käy. Ks.
http://www.youtube.com/watch?v=gbDIxRWAXRA3) Kierrokset humpaa välillä ylösalas. Tätä tapahtuu varsinkin kun liruttelee risteykseen vaihde vapaalla tai kytkin alhaalla. Vaihteluväli jotain 900-1300 rpm.
Ongelma poistui tänään n. 30 km matkan ajaksi, kun auto oli ensin monta tuntia akun kenkä irti CVVT:n puhdistuksen ja johtojen tarkastelun ajan (ks.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7847.0) . MAFfin johdon irroituksella ei ole vaikutusta tyhjäkäynnillä tapahtuviin tiputuksiin.
ScanGauge2:lla tarkasteltuna järjestelmä hyppii koko ajan open loopin ja closed loopin välillä.
Mistähän tätä vikaa lähtisi hakemaan?
Onko uusi kaasuläppäkotelo rikki?
Onko etummainen lambda viallinen? Luultavasti paikoilllaan on tarvikelambda.
Voiko johtosarja olla viallinen? Mistä?
Eilen auto oli Avain Vaunulla testerissä ja koeajossa. Välillä tuli vikakoodeja mm. sytytyskatkoissa sylintereissä 2 ja 3.