Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Käynti- ja kulkuongelmia

  • 25 Vastauksia
  • 11145 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa boogieman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
Käynti- ja kulkuongelmia
« : 27.07.2011, 18:12:28 »
S70 2.4t '00, 244 tkm

Uusi kaasuläppäkotelo (Volvo alkup. varaosa FRF:ltä).
Uudet tulpat (Volvo alkup. varaosa Avain Vaunulta).
Uudet öljyt.
Ei vikakoodeja.

Ongelma:
1) Siirryttäessä vedosta hyvin kevyelle kuormitukselle tai moottorijarrutukseen, auto nykäisee tuntuvasti. Tämä tapahtuu kaikilla vaihteilla, kaikissa nopeuksissa.
2) Tyhjäkäynnillä kaasua kevyesti polkaistatessa kierrokset tipahtavat noston jälkeen liian alas. Reippaammalla kaasutuksella näin ei käy. Ks. http://www.youtube.com/watch?v=gbDIxRWAXRA
3) Kierrokset humpaa välillä ylösalas. Tätä tapahtuu varsinkin kun liruttelee risteykseen vaihde vapaalla tai kytkin alhaalla. Vaihteluväli jotain 900-1300 rpm.

Ongelma poistui tänään n. 30 km matkan ajaksi, kun auto oli ensin monta tuntia akun kenkä irti CVVT:n puhdistuksen ja johtojen tarkastelun ajan (ks. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7847.0) . MAFfin johdon irroituksella ei ole vaikutusta tyhjäkäynnillä tapahtuviin tiputuksiin.

ScanGauge2:lla tarkasteltuna järjestelmä hyppii koko ajan open loopin ja closed loopin välillä.

Mistähän tätä vikaa lähtisi hakemaan?
Onko uusi kaasuläppäkotelo rikki?
Onko etummainen lambda viallinen? Luultavasti paikoilllaan on tarvikelambda.
Voiko johtosarja olla viallinen? Mistä?

Eilen auto oli Avain Vaunulla testerissä ja koeajossa. Välillä tuli vikakoodeja mm. sytytyskatkoissa sylintereissä 2 ja 3.
« Viimeksi muokattu: 27.07.2011, 18:14:37 kirjoittanut boogieman »
Volvo V70 2.4D '03 aut.

Poissa Tuomas-89

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Miekka Kirves Hakku Lapio
    • V70 D5 -04
Vs: Käynti- ja kulkuongelmia
« Vastaus #1 : 27.07.2011, 19:20:31 »
oisko huonot tulpat ja johdot ja jakaja ja pyörijä? ???

Volvo Pro & iCarsoft i906 Volvo vikakoodinlukua Ylöjärvi-Tre sarankulman alueella

Poissa boogieman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
Vs: Käynti- ja kulkuongelmia
« Vastaus #2 : 27.07.2011, 19:37:08 »
oisko huonot tulpat ja johdot ja jakaja ja pyörijä? ???

1) uudet tulpat
2) jakaja kuuluu korttipöytään ja pyörijä minne lie, mutta kumpikaan ei kuulu suorasytkällä toimivaan koneeseen

Jos otetaan tilanne jossa autossa olisi ko. härveleitä, niin miten ne toimisi 30 km verran ja sitten taas ei?

Minun paras veikkaus olisi, että vika lienee nyt jossain anturidatassa, eli joko arvot ovat sallittujen ulkopuolella tai anturi on rikki ja antaa väärää tietoa.
Volvo V70 2.4D '03 aut.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Käynti- ja kulkuongelmia
« Vastaus #3 : 27.07.2011, 19:42:26 »
Imu/alipainevuoto jossain? Ihan vaan villinä arvauksena.

EDIT: kyllä kun uudestaan ton sun avauksen luin, niin jonkinlaisen sähköisen/anturivian puoleen ehkä sittenkin mennään...
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa boogieman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
Vs: Käynti- ja kulkuongelmia
« Vastaus #4 : 27.07.2011, 19:46:35 »
Imu/alipainevuoto jossain? Ihan vaan villinä arvauksena.

Hmm. Eikö senkin pitäisi tuntua heti eikä vasta pitkän ajan päästä? Kone oli lämmin jo ekan 5 km jälkeen, ja tuohon ongelmattomaan 30 km sisältyi monenlaista ajoa aina kaupunkipysähtelystä moottoritien 100 km/h menoon, ja hiljaisia ja reippaita kiihdytyksiä reiluilla ahdoilla ja ilman.

Vai tuota hmm. Se vika nimittäin tuli takaisin moottoritielle toisen kerran lähtiessäni. Kiihdytin ihan reippaasti, en kuitenkaan mitenkään repien, mutta kuitenkin mukavasti turbo lauleli. Voisko siellä joku paikka antaa periksi kun ahdot nousee... Tänään en kyllä käyttänyt irti kuin turbolta välijäähylle menevän putken, eikä se ollut mitenkään löysällä.
Volvo V70 2.4D '03 aut.

Poissa boogieman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
Vs: Käynti- ja kulkuongelmia
« Vastaus #5 : 27.07.2011, 20:14:03 »
Asiat palautuvat hiljalleen mieleen.

ETM:n vaihto tehtiin näin (tästä sovittiin sinisellä jo etukäteen ja se oli heille OK - arvelin siis että kyseisessä tavassa ei ole mitään autolle vahingollista):
1) Vein auton Avain Vaunulle saatteella "ohjelmoikaa uusi ETM, vaihdan sen sitten itse". ETM:ään ajettiin uusi softa ja autolle kerrottiin että uusi ETM on käytössä.  Uusi ETM siis käytettiin kiinni autossa ohjelmoinnin ajan.
2)  Ajoin auton talliin (n. 7 km matka). Auton käytös oli huonoa - nykiminen oli hyvinkin samanlaista mitä se nyt on! Sinisellä kuitenkin sanoivat, että auto voi käyttäytyä vähän hassusti, joten jätin tämän ongelman huomiotta.
3) Vaihdoin uuden ETM:n paikoilleen.

Voiko olla niin, että joko itse ohjelmoinnissa tai ohjelmoinnin yhteydessä (kun on pitänyt kaivaa se liitin esille) on mennyt jotakin pieleen tai jotakin on onnistuttu rikkomaan?
Volvo V70 2.4D '03 aut.

Poissa boogieman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
Vs: Käynti- ja kulkuongelmia
« Vastaus #6 : 27.07.2011, 22:57:45 »
Nähtävästi mikään ei ole vialla - kone vaan muuttui dieseliksi omia aikojaan. Evoluutio, nääs.
http://www.youtube.com/watch?v=NkpkeaXhtmY

Mit vit, sanoisi ruotsalainen.
Volvo V70 2.4D '03 aut.

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: Käynti- ja kulkuongelmia
« Vastaus #7 : 27.07.2011, 23:07:14 »
...MAFfin johdon irroituksella ei ole vaikutusta tyhjäkäynnillä tapahtuviin tiputuksiin...
Vaikuttikos tuo MAFfin johdon irroitus kuitenkin muulla tavalla?
Eli selkeä ero johto irti/johto kiinni välillä.

Poissa boogieman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
Vs: Käynti- ja kulkuongelmia
« Vastaus #8 : 27.07.2011, 23:08:01 »
Vaikuttikos tuo MAFfin johdon irroitus kuitenkin muulla tavalla?
Eli selkeä ero johto irti/johto kiinni välillä.
Tyhjäkäyntikierrokset nousi jonnekin 1100 nurkille.
Volvo V70 2.4D '03 aut.

Poissa boogieman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
Vs: Käynti- ja kulkuongelmia
« Vastaus #9 : 28.07.2011, 09:31:49 »
[...]ScanGauge2:lla tarkasteltuna järjestelmä hyppii koko ajan open loopin ja closed loopin välillä.[...]
Kappas, olinkin jo lähempänä itse asiaa kuin arvasinkaan.
Tänä aamuna huomasin, että käyntiongelmat tulevat joka kerta, kun järjestelmä menee open looppiin! Closed loopissa kone kehrää nätisti eikä katko. Open loopissa tuntuu tulevan sytytyskatkoksia. Kertauksen vuoksi siis open loopissa käytetään koneen ohjaukseen esiohjelmoituja karttoja eli toimitaan asennetun softan perusteella ja closed loopissa käytetään anturidataa. Tuo SC2:n näyttö vähän hiihtää perässä, mutta asia käy ilmi: http://www.youtube.com/watch?v=HupP0EpSIOA

Soitin siniselle ja kuvasin ongelman ja että milloin se esiintyy ja että oireet ovat hyvin samankaltaisia mitä heti uuden ohjelman asennuksen jälkeen. Olivat sitä mieltä, että ei oikein mitenkään voi olla softavika, koska "koko prosessi on automaattinen". Luottamus tietokoneisiin on kyllä suloista.

Asentaja nosti esille seuraavan vaihtoehdon: pakonokan hihnapyörä on löysällä ja se aiheuttaa ongelmat. Kas, pakonokan hihnapyörässä _on_ päittäisvälystä. Selittäkää minulle, miten CVVT, open vs. closed loop ja koneen käyntihäiriöt ovat yhteydessä toisiinsa.

Asentajakaan ei osannut suoralta kädeltä sanoa mitenkä päin open loop ja closed loop menee. Ja tästä osaamisesta pitäisi vielä maksaa! Huhhuh.

Ei taaskaan vikavaloa vaikka kone vajailla pytyillä, mutta mietin, että olisikohan se valon syttyminen vaatinut ajoa eikä pihassa käyttämistä.
« Viimeksi muokattu: 28.07.2011, 09:58:41 kirjoittanut boogieman »
Volvo V70 2.4D '03 aut.

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: Käynti- ja kulkuongelmia
« Vastaus #10 : 28.07.2011, 09:55:20 »
no ei siellä jossain oo imuilman vuoto?..

Poissa boogieman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
Vs: Käynti- ja kulkuongelmia
« Vastaus #11 : 28.07.2011, 11:31:02 »
no ei siellä jossain oo imuilman vuoto?..
Ei vaikuttaisi olevan. Starttisprayn suhuuttelu ei vaikuttanut käyntiin mitenkään.

Vika tuntuu pahenevan moottorin lämmetessä. Lambda?
Volvo V70 2.4D '03 aut.

Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
Vs: Käynti- ja kulkuongelmia
« Vastaus #12 : 28.07.2011, 11:57:24 »
Minua kyllä suuresti ihmetyttää, kun sanot että auto käy vajailla pytyillä välillä eikä vikavalo syty. Oma kasipätkä heitti seos rikas/laiha ilmoituksen heti, jos jäi virranjakaja ongelman takia joltain pytyltä tahti-pari syttymättä...

Lambdastakin pitäs tulla koodi, jos se on täysin sökö. Jos taas mittausarvo on huono mutta vaihteluvälin sisällä niin ei auton käynti pitäis totaalisen sekasin mennä.

En tunne tätä suorasytkävärkkiä ollenkaan, mutta kyllähän tämä kaikkine kuvauksineen kuulostaa jonkinlaiselle sytkävialle. Noi oireet täsmää aika pitkälle virranjakaja vioille mitä minulla kasipätkässä aikanaan oli..
Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

Poissa boogieman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
Vs: Käynti- ja kulkuongelmia
« Vastaus #13 : 28.07.2011, 12:00:26 »
Minua kyllä suuresti ihmetyttää, kun sanot että auto käy vajailla pytyillä välillä eikä vikavalo syty. Oma kasipätkä heitti seos rikas/laiha ilmoituksen heti, jos jäi virranjakaja ongelman takia joltain pytyltä tahti-pari syttymättä...

Lambdastakin pitäs tulla koodi, jos se on täysin sökö. Jos taas mittausarvo on huono mutta vaihteluvälin sisällä niin ei auton käynti pitäis totaalisen sekasin mennä.

En tunne tätä suorasytkävärkkiä ollenkaan, mutta kyllähän tämä kaikkine kuvauksineen kuulostaa jonkinlaiselle sytkävialle. Noi oireet täsmää aika pitkälle virranjakaja vioille mitä minulla kasipätkässä aikanaan oli..

Kyllä sen kuulee kun joku pytty jää sytyttämättä. Lisäksi kone heilahtelee. Jääkö sytytys väliin kipinän puutteen vai liian bensan tai bensan puutteen takia, evt. Bensanpaine oli ok, sinisellä senkin tarkistivat.
Volvo V70 2.4D '03 aut.

Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
Vs: Käynti- ja kulkuongelmia
« Vastaus #14 : 28.07.2011, 12:08:31 »
Bensanpuute ilmenisi varmaan ensin täyskiihdytyksissä ei moottorijarrutukselle laskettessa.
Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

 

Ateho  Elekma