Autoracing  KL-varaosat

S60 D5 manuaaliloodan ongelma

  • 31 Vastauksia
  • 16374 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mikkis76

  • Vieras
S60 D5 manuaaliloodan ongelma
« : 17.09.2011, 20:02:11 »
Eli manuaali Volvo s60 d5 vm-04 italian tuontia. Ongelmana on välillä, useamman kerran päivässä kuitenkin, sellainen etteivät vaihteet tahdo mennä päälle. Välillä vaihteet menevät päälle kuin uudessa loodassa, mutta välillä ei sitten millään. Pakki ja ykkönen ovat tällöin kaikista pahimmat, nelonen ja kolmonen menevät jotenkuten. Vauhdissa ei tätä tapahdu vaan liikkeelle lähdettäessä. Ja tiedän että pakki tahtoo välillä olla aika hankala monessa volvossa mutta ainakin kaikissa muissa on auttanut kun on käyttänyt lootaa ykkösellä mutta nyt siis kaikki vaihteet ovat enemmän tai vähemmän "jumissa". Autolla ajettu 150tkm, joten vähän jo jänskättää että mitäs hittoa :-\

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: S60 D5 manuaaliloodan ongelma
« Vastaus #1 : 17.09.2011, 20:51:20 »
Kytkilevy voi jumitella akselilla. Toinen tyyppijuttu  mikä oli ainakin vahenmissa niin kytkinsylinterin vuoto.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

mikkis76

  • Vieras
Vs: S60 D5 manuaaliloodan ongelma
« Vastaus #2 : 17.09.2011, 21:24:42 »
Kytkilevy voi jumitella akselilla. Toinen tyyppijuttu  mikä oli ainakin vahenmissa niin kytkinsylinterin vuoto.

Hmm...Huomaako tuon sylinterivuodon jostakin? Mistäpäin autoa lähtisi huomenna edes sylinteriä etsimään? Mitään läikkiä auton alle ei nimittäin jää enkä kyllä ole muitakaan vuotoja missään havainnut (en kyllä ole edes osannut etsiä). Ja voiko tuota akselia rasvailla tai jotain?

Poissa juse D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • V70N D5 -03
Vs: S60 D5 manuaaliloodan ongelma
« Vastaus #3 : 17.09.2011, 22:50:58 »
Muistaakseni on että se oliko se nyt kytkinakselin jonka rasvan häipymisen takia alkaa takertelemaan,mulla V70:ssä joutuu välillä hämmentää varsinkin yön jälkeen että saa pakin päälle ja se korjaus taisi edellyttää laatikon pois ottoa.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S60 D5 manuaaliloodan ongelma
« Vastaus #4 : 18.09.2011, 09:03:49 »
Muistaakseni on että se oliko se nyt kytkinakselin jonka rasvan häipymisen takia alkaa takertelemaan,mulla V70:ssä joutuu välillä hämmentää varsinkin yön jälkeen että saa pakin päälle ja se korjaus taisi edellyttää laatikon pois ottoa.

Takertelevalta akselilta vaikuttaa. Eräälle samanlaisesta ongelmasta kärsivälle volvon omistajalle neuvoin pysäyttämään autonsa aina niin että vaihde jää ykköselle tai pakille. Siitä kun käynnistelee seuraavana päivänä kytkin pohjassa niin tuo ei haittaa ollenkaan koska ykkösen tai pakin jälkeen nuo vaihteet toimivat jo priimasti.

Ei tuo takertelu siis ole vaihdelaatikon vika ollenkaan paitsi ennenpitkää on jos niitä vaihteita tottuu vääntelemään väkisin.
« Viimeksi muokattu: 18.09.2011, 09:08:31 kirjoittanut Nortti »

Nercs

  • Vieras
Vs: S60 D5 manuaaliloodan ongelma
« Vastaus #5 : 18.09.2011, 09:18:31 »
Vaihda sinne laatikkoon ne öljy ensiksi.http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9654.0
Tarkista että se nestekytkimen työsylinteri toimii hyvin .Ei ilmaa järjestelmässä ja noin paljon ajettu auton niin koska ne jarrunesteet on vaihdettu kun sama neste käyttää sitä kytkintä.Eli sieltäkin  kytkimen työsylinteristä vaihtuu nesteet.Työsylinterin varmaakin näet se on siinä vaihteiston luona menee letku siihen ja jos joku painaa kytkinpoljinta jolloin se käpälä liikkuu siinä on se työsylinteri
Tuossa on linkki jossa kerrotaan mitä rasvaa sinne kytkinakselille kuuluisi laittaa.Kyllähän ne vaihtee pitää mennä puhaltamallaa sisään ei niitä saa arpoa,silloin jossain vikaa.
http://www.fixusnet.fi/netta/files/KYTKINLEVYT.pdf
« Viimeksi muokattu: 18.09.2011, 09:24:17 kirjoittanut Nercs »

mikkis76

  • Vieras
Vs: S60 D5 manuaaliloodan ongelma
« Vastaus #6 : 18.09.2011, 09:26:54 »
Ei auta vaikka olisi ykkönen päälle ja kytkin pohjassa autoa käynnistettäessä. Voi silti olla loota todella jumissa. Epäilinkin hetken että voiko olla niin että jos jättää nimenomaan vaihteen päälle niin on ongelmia, mutta eipä ollut mitään merkitystä onko vapaalla/vaihde päällä. Hitto, palijokohan tuollainen laatikon poiskäyttäminen maksaa huollossa? Itse en nimittäin ole ikinä mitään kytkimelle/vaihteistolle tehnyt...ainakaan vielä :P Ja joo pitää koittaa nyt öljyt vaihtaa lootaan ensiksi ja tsekata tosiaan tuo työsylinterin kunto.

Nercs

  • Vieras
Vs: S60 D5 manuaaliloodan ongelma
« Vastaus #7 : 18.09.2011, 09:32:39 »
Kytkinremppa riippuu paikasta mutta 600-1000€ helposti menee.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: S60 D5 manuaaliloodan ongelma
« Vastaus #8 : 18.09.2011, 09:45:07 »
Näissä uudemmissa ei näy kytkimen työsylinteriä ulospäin. Eli tuo Nercsin ohje käpälän etsimiselle ei toimi. Ainut keino tarkistaa edes jotenkin työsylinterin kunto, on katsoa laatikon ja moottorin saumakohtaa alapuolelta. Jos tässä kohdilla on kosteutta, niin se saattaa olla merkki vuotavasta työsylinteristä.

Muuten antaisin myös ääneni tuolle takertelevalle kytkinlevylle.

Nercs

  • Vieras
Vs: S60 D5 manuaaliloodan ongelma
« Vastaus #9 : 18.09.2011, 09:53:20 »
Ihme homma jos työsylinteri on laitettu vaihteisto kopan sisään.Onko järkeä kysyy hän?

Siihen vaihteiston irrotus ja kasauksen menee siinä 6-7 tuntia.
Työsylinteri on tämän näköinen.
« Viimeksi muokattu: 18.09.2011, 09:59:43 kirjoittanut Nercs »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: S60 D5 manuaaliloodan ongelma
« Vastaus #10 : 18.09.2011, 09:57:42 »
Ihme homma jos työsylinteri on laitettu vaihteisto kopan sisään.Onko järkeä kysyy hän?

Se on samassa kokonaisuudessa painelaakerin kanssa. Vähemmän liikkuvia ja kuluvia osia sekä paljon yksinkertaisempi ja halvempi systeemi. Tätähän on ollut Saabeissa jo -80-luvulta asti.

Kuten jo sanoinkin, niin yleensä työsylinteri toimii, jos ei ole vuotoa havaittavissa.

Nercs

  • Vieras
Vs: S60 D5 manuaaliloodan ongelma
« Vastaus #11 : 18.09.2011, 10:04:58 »
Eihän näissä vanhoissa Volvoissa koskaan nämä kytkinlevy jumittaa juttuja esiintynyt.Onko ne tehtaalla muuttaneet rasvoja vai mikä on oiken jutun takana , jos se yksinkertainen systeemii toimii 150tkm niin paljonko se monimutkainen olisi kestänyt?

mikkis76

  • Vieras
Vs: S60 D5 manuaaliloodan ongelma
« Vastaus #12 : 18.09.2011, 11:53:50 »
Huomasin tuossa kun autoa koitin että auto ottaa pikkuisen eteenpäin (siis todella minimaalisesti "heilahtaa" eteenpäin) kun pistää ykköstä varovasti päälle ja taaksepäin kun pistää pakkia. Eli mikähän on onglemana kytkimessä? Voiko levyt muka olla jo loppu? Auto ei nimittäin ole vetokäytössäkään ollut. Ei taida öljynvaihdot paljon auttaa enää...?  Voisikohan kytkimestä kuulua myös kylmänä sellaista roklatusta? Ääni lähti nimittäin jostain vasemman etupyörän tuntumasta ja loppui kun annoin hetken käydä.

Nercs

  • Vieras
Vs: S60 D5 manuaaliloodan ongelma
« Vastaus #13 : 18.09.2011, 12:32:38 »
Kytkin ei irrota kun tuollai kytkin pohjassa soutaa.Vaikuttaako tuohon ääneen kytkimen. liike mitenkään.Tässä on vanhan Volvon vianetsintä kaavio.
Kytkin ei irrota kunnolla.
Nestepiirissä ilmaa
Pää tai nestesylinteri viallinen
Kytkinlevy takertunut kytkinakseliin
Kytkinlevytakertunut vauhtipyörtään tai painelevyyn
Paineasetelma viallinen sekin voi pitää ääntä jos kytkin on pohjassa
Kaksoismassapyörä misssä hapessa se on sekin jollain ääntelee haulla löytyy juttua
« Viimeksi muokattu: 18.09.2011, 12:35:52 kirjoittanut Nercs »

Nercs

  • Vieras
Vs: S60 D5 manuaaliloodan ongelma
« Vastaus #14 : 19.09.2011, 16:02:40 »
Tarkistus.
Kun käynistaät auton kytkin pohjassa vaihde vapaalla.

Auto käy kytkin ylös odota 3 sekunttia ja painaa kytkin alas  ja laita vaihde silmään näikö se kytkeminen tapahtuu.?

 

Futurez  Kulkukoira