Carcom Oy  Ateho

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689174 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1560 : 08.11.2013, 17:09:15 »
Jep, lambda-mittauksellahan tuon pystyy myös tekemään.

Samalla kun lambda on jatkuvasti laihalla bensan peruskartalla, tiedetään, että tankissa on Wiinaksia ja samalla osataan sitten antaa "ryyppyä" kylmässä enemmän ja rikastetaan sitä soppaa tarpeellinen määrä. Vaikkakin lämmin kone menee automaattisesti siihen lambda 1 arvoon, joten se korjauksen määrä kertoo, mitä soppaa siellä tankissa on.
Oikeastaan tuohan tarkoittaa sitä, että flexi vollen konetta ajetaan lambda-target kartoilla!  :hello:

Jos osaisin oikeasti kirjoittaa tuota LH:n koodia kunnolla, saman pystyisi tekemään siihenkin. Tosin silloin kyllä menetettäisiin tiettyjä vikatilojen havaitsemisia yhtä herkästi kuin LH nyt tekee.

Liekö tuo polttoaineanturi sitten joku GM:n omituisuus?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1561 : 08.11.2013, 17:51:53 »
Jep, lambda-mittauksellahan tuon pystyy myös tekemään.

Samalla kun lambda on jatkuvasti laihalla bensan peruskartalla, tiedetään, että tankissa on Wiinaksia ja samalla osataan sitten antaa "ryyppyä" kylmässä enemmän ja rikastetaan sitä soppaa tarpeellinen määrä. Vaikkakin lämmin kone menee automaattisesti siihen lambda 1 arvoon, joten se korjauksen määrä kertoo, mitä soppaa siellä tankissa on.
Oikeastaan tuohan tarkoittaa sitä, että flexi vollen konetta ajetaan lambda-target kartoilla!  :hello:

Jos osaisin oikeasti kirjoittaa tuota LH:n koodia kunnolla, saman pystyisi tekemään siihenkin. Tosin silloin kyllä menetettäisiin tiettyjä vikatilojen havaitsemisia yhtä herkästi kuin LH nyt tekee.

Liekö tuo polttoaineanturi sitten joku GM:n omituisuus?
Niin tiedossa tuo oli jo aiemmin kun tutustuin tuohon oman flexifuelin saloihin  vuosi sitten. :hello:

Oisko tuossa kysymys ohjainlaitteen kyvystä/nopeudesta reagoida polttonesteen laadun muutokseen. Vanhemman polven boksit ei seuraa tilannetta tarpeeksi nopeasti/eivät "veny" niin isoihin muutoksiin niin anturi vaaditaan että saadaan lähemmäksi oikeaa kartat  jo ennen koneen käynnistystä.
« Viimeksi muokattu: 08.11.2013, 20:23:35 kirjoittanut Make »
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1562 : 08.11.2013, 19:57:48 »
Kysytääs täältä viisaammilta, kun kyllästyin kahlaamaan kaikkia +100 sivua lävitse. Lähin RE85-myyntipiste on tullut 30km lähemmäksi kun ennen, nii alko kiinnostaan josko 242:en laittaisi toimimaan sillä.
Muutenkin säädöt on uusille suuttimille tekemättä, nii menisi samalla vaivalla.

Polttoainelinjat on toteutettu niin, että tankki on peräluukussa josta on n. 15mm letkua vanhoille K-jet pumpuille. Pumpun imupuolella on mm. öljypolttimissa käytetty karkeasuodatin, ja pumpuilta eteenpäin on jotain "kiinalaista" teräspunosletkua, ja kyllä siellä joku suodatinkin vielä on.

Kokeilenko raakasti letkujen kestävyyttä, vai pitäiskö suosiolla vaihtaa johonkin hipo-letkuihin?

Tankki + linjastot on pari vuotta vanhat, joten mitään iki**skaa niissä ei pitäisi olla. Tankki on ihan peltiä, eikä mikään turvatankki.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1563 : 08.11.2013, 22:46:10 »
Oisko tuossa kysymys ohjainlaitteen kyvystä/nopeudesta reagoida polttonesteen laadun muutokseen. Vanhemman polven boksit ei seuraa tilannetta tarpeeksi nopeasti/eivät "veny" niin isoihin muutoksiin niin anturi vaaditaan että saadaan lähemmäksi oikeaa kartat  jo ennen koneen käynnistystä.

LH kykenee reagoimaan oikein hyvin vaikka yhden pakotahdin aikana muutokseen, mutta järkeähän tuollaisessa nopeudessa ei ole.

Vanhemmankin polven boxit venyisivät tuohon, mutta niitä ei siihen ole suunniteltu.  Kaikki kahdella lambda-anturilla olevat boxit tuohon venyisivät, mutta koodia voi joutua kirjoittamaan todella suuresti uusiksi.

Laajakaista-lambda on teollisissa toteutuksissa rokkia tässä polttoaineen tunnistusjutussa ja vikatilanteiden hanskaamisessa.

Polttoainelinjat on toteutettu niin, että tankki on peräluukussa josta on n. 15mm letkua vanhoille K-jet pumpuille. Pumpun imupuolella on mm. öljypolttimissa käytetty karkeasuodatin, ja pumpuilta eteenpäin on jotain "kiinalaista" teräspunosletkua, ja kyllä siellä joku suodatinkin vielä on.

Kokeilenko raakasti letkujen kestävyyttä, vai pitäiskö suosiolla vaihtaa johonkin hipo-letkuihin?

Tankki + linjastot on pari vuotta vanhat, joten mitään iki**skaa niissä ei pitäisi olla. Tankki on ihan peltiä, eikä mikään turvatankki.

Jos materiaaleista ei ole tietoa Wiinan kestonsuhteen, niin vaihtaisin kaikki kestämään, sillä Wiinalla saa auton poltettua liian helposti!

Vakiokamat vuodesta -76 kestävät Wiinaa hyvin, muista en sano mitään, varsinkaan noista kiinalaisista "teräspunosletkuista".



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa rammer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1564 : 10.11.2013, 13:32:40 »
Olen nyt ajellut 1000km E70 mixauksella ja kokemukset hyviä. Ei tunnu vaikuttavan kulkuun muuta kuin että alavääntö tuntuu lisääntyneen jossain määrin.
Sen sijaan käynnistyksissä huomaa jo näillä keleillä että ei hyrähdä niin nätisti käyntiin kuin pelkällä bensalla. Ekalla startilla silti lähtenyt joka kerta, ja noin viiden sekunnin päästä käynnistyksestä käy ja vetää täysin normaalisti.
Mitään vikavaloja ei ole vilkkunut ripeemmissä ohituksissakaan joten ilmeisesti tämän kolmilitrasen suuttimissa on tilaa riittävästi.

Kulutus on ollut sekalaisessa ajossa 14-15l painottuen kaupunkipyörityksellä, joten hyvältä näyttää.

Tarvis varmaan vaihdella polttoainesuodatin nyt ennen talvea, eiköhän sieltä mömmöt ole kohta huuhtoutuneet tankista.
omat kartanot:
xc70 -05, rintsikka -44, Tampere
ex Volvot: Amazon-66, Amazon-70, 245-89,965-97/96
*tuurilla ja tunteella*

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1565 : 10.11.2013, 16:22:21 »
Onko siitä varsinaisia todisteita että mömmöt lähtis tankista liikkeelle ja olis vaarassa pilata jotain, muutakin kuin yleinen arvailu?
« Viimeksi muokattu: 10.11.2013, 16:24:34 kirjoittanut Pepo »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1566 : 10.11.2013, 20:50:28 »
Onko siitä varsinaisia todisteita että mömmöt lähtis tankista liikkeelle ja olis vaarassa pilata jotain, muutakin kuin yleinen arvailu?

Jos suodatinta ei ole vaihdettu ihan äskettäin, niin kyllä sieltä voi vesi/ruostepaska yms. lähteä liikkeelle.

Ainakin meikäläisen suodattimesta löytyi aikasmoinen paskaläjä kun sen avasin (kirjaimellisesti) muutaman blandailun ja muutaman tonnin puhtaan Wiina ajon jäljiltä.  Suodatin ole vaihdettu tätä aikaisemmin toimestani n. 50tkm aikaisemmin.

Joten en tiedä, oliko se liikkeellelähtenyttä paskaa vaiko ihan puhtaasti Wiinan liuottamaa!

Joten turha ottaa tuossakohden talven kynnyksellä riskiä, kun se suodatin maksaa "peräti" €19,90.-  ja sen jälkeen voi painella taas kymmeniä tuhansia huolettomasti, ellei tankkaa soraa!  ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1567 : 10.11.2013, 21:53:16 »
Mä ajoin viinalla 10tkm ja vaihdoin polttoainesuodattimen, mitään skeidaa ei ollut.
Tosiaan ei 20€ ole oika paikka säästä suodattimessa, eikun vaihtoon.
Autohan on  hyrsler gr-voyager 3,3

Ja viinalla mennään :pupu:
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1568 : 10.11.2013, 22:28:00 »
No joo, mulla se menis huollossa vaihdatukseksi kun ei viitsisi märällä parkkipaikalla itse ruveta vaihtamaan. Viereiseen parkkiruutuun ajava saattaa ajaa päältä. :(
Entinen suodatin ollut käytössa 23 000 km.

Poissa NBM

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1569 : 12.11.2013, 00:26:55 »
Vuodenvaihteessa vaihdoin 230FK:hon T4:n 420cc suuttimet. Ei muita muutoksia, paitsi hukkaportin letku tukkoon, tuloksena 0.8bar. Kylmänä ei saa käyntiin millään, mutta molemmin päin kun lähtee roikasta niin työmatka- ajossa no problem. 3 tuntia 15 asteen pakkasessa, niin vielä lähti ekalla, jos kone jäähtyy niin siinähän on, kevvääseen saakka... Nyt kun vaihdoin isomman immun ja 630cc niin entisissä oli mustaa sitkeää töhnää runsaasti, ajokilometreistä ei varmuutta, ehkä 7-8tkm. Polttoainesuodatin pitänee vielä vaihtaa. Yksi tulppa oli pahasti karstainen ja sen pytyn suutin kaikkein tukkoisin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1570 : 12.11.2013, 15:28:28 »
Vuodenvaihteessa vaihdoin 230FK:hon T4:n 420cc suuttimet. Ei muita muutoksia, paitsi hukkaportin letku tukkoon, tuloksena 0.8bar. Kylmänä ei saa käyntiin millään, mutta molemmin päin kun lähtee roikasta niin työmatka- ajossa no problem. 3 tuntia 15 asteen pakkasessa, niin vielä lähti ekalla, jos kone jäähtyy niin siinähän on, kevvääseen saakka... Nyt kun vaihdoin isomman immun ja 630cc niin entisissä oli mustaa sitkeää töhnää runsaasti, ajokilometreistä ei varmuutta, ehkä 7-8tkm. Polttoainesuodatin pitänee vielä vaihtaa. Yksi tulppa oli pahasti karstainen ja sen pytyn suutin kaikkein tukkoisin.

Tuo settisi ei koskaan tule toimimaan oikein, ellei sinulle tehdä oikeaa Wiina-lastua tai sitten siirry käyttämään jotian adapteria oikeanlaisen bensalastun kanssa.
Se, että vaihdoit suuttimet ilman muita muutoksia voi toimia niukin naukin (riippuu mikä LH boxin numero) kesäkelissä, talvella se vaan ei toimi.   :nohnoh

Immun vaihtaminen on ok, jos laitoit toisen -16 tilalle, muuksi muuttaminen kerjää savolaista serkuskaksikkoa (wituiksmen ja uusiksmen) käymään. Ja varsinkin suuttimien kasvattaminen entisestään aiheuttaa tuolla setillä vierailun.   :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm:

Eli settisi ei koskaan toimi tuolla kokoonpanolla!  :-[

Ahtojen pienuuden syynä on se, että sopat ovat auttamatta paksulla ja ennenpitkää pääset rikkomaan jotakin toimiessasi noin.

Eli aina kun suuttimia tai IMMua vaihdetaan muuksi kuin alkuperäisiä, pitää samalla tehdä uusi lastu oikeilla arvoilla!

Oikotietä onneen ei ole!  :buck2:



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa NBM

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1571 : 12.11.2013, 17:14:18 »
Tuo settisi ei koskaan tule toimimaan oikein, ellei sinulle tehdä oikeaa Wiina-lastua tai sitten siirry käyttämään jotian adapteria oikeanlaisen bensalastun kanssa.
Se, että vaihdoit suuttimet ilman muita muutoksia voi toimia niukin naukin (riippuu mikä LH boxin numero) kesäkelissä, talvella se vaan ei toimi.   :nohnoh

Immun vaihtaminen on ok, jos laitoit toisen -16 tilalle, muuksi muuttaminen kerjää savolaista serkuskaksikkoa (wituiksmen ja uusiksmen) käymään. Ja varsinkin suuttimien kasvattaminen entisestään aiheuttaa tuolla setillä vierailun.   :facepalm: :facepalm: :facepalm: :facepalm:

Eli settisi ei koskaan toimi tuolla kokoonpanolla!  :-[

Ahtojen pienuuden syynä on se, että sopat ovat auttamatta paksulla ja ennenpitkää pääset rikkomaan jotakin toimiessasi noin.

Eli aina kun suuttimia tai IMMua vaihdetaan muuksi kuin alkuperäisiä, pitää samalla tehdä uusi lastu oikeilla arvoilla!

Oikotietä onneen ei ole!  :buck2:

420 suuttimilla toimi aivan normaalisti paitsi kylmäkäynnistys, joka ei haitannut koska aina pääsi roikasta lähtemään. Nyt on tarkoitus kokeilla paraneeko kylmäkäynnistys isommilla suuttimilla vai joutuuko hankkimaan X1- adapterin. Immu on sisämitaltaan 78mm putkessa tarkoituksena kokeilla poistuuko ahtovahti. Ahtojen pienuuden syy on FK:n kello  ;) Teen empiirisen kokeen kuinka toimii, jos ei toimi niin sitten tehdään tarvittavat muutokset.

Kuinka hankalaa on virittää käyttämäsi oskilloskooppi toiseen autoon, jos tuun käymään niin katotaan mitä siellä todellisuudessa tapahtuu?

Niin ja Savolaenen olen  :o
« Viimeksi muokattu: 12.11.2013, 17:16:41 kirjoittanut NBM »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1572 : 13.11.2013, 01:21:52 »
420 suuttimilla toimi aivan normaalisti paitsi kylmäkäynnistys, joka ei haitannut koska aina pääsi roikasta lähtemään. Nyt on tarkoitus kokeilla paraneeko kylmäkäynnistys isommilla suuttimilla vai joutuuko hankkimaan X1- adapterin.

Ei parane se kylmä käynnistys millään suuttimien vaihdolla, koska viina tarvitsee enemmän soppaa kuin bensa startissa ja jos se riittää startissa, niin se on liikaa muualla.

Sen voi korjata vain lastulla tai adapterilla, joissa molemmissa on se ylimääräinen Wiinan kylmä ja käynnistysrikastus.

Immu on sisämitaltaan 78mm putkessa tarkoituksena kokeilla poistuuko ahtovahti. Ahtojen pienuuden syy on FK:n kello  ;) Teen empiirisen kokeen kuinka toimii, jos ei toimi niin sitten tehdään tarvittavat muutokset.

Siirtyy jollain riittävän isolla niin pitkälle, ettei pikku-mitsu sellaisia ahtoja tuota, mutta silloin sinulla on jo kartat niin pitkin piparia, ettei mitään tolkkua.

Eli ei toimi ja tämä tiedetään jo etukäteen, koska se ei ole mahdollista. Voihan se tuntua sinusta toimivalle, mutta kun sitä ruvetaan tutkimaan, niin sitten huomaat itsekkin, ettei se settisi toimi.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.0

Ja tuolta kun tutkit niitä IMMujen käyriä, niin huomaat, että ne ovat jokaisessa omanlaisensa.

Kuinka hankalaa on virittää käyttämäsi oskilloskooppi toiseen autoon, jos tuun käymään niin katotaan mitä siellä todellisuudessa tapahtuu?
Ihan yhtä vaikeata kuin laittaa yleismittari kiinni lambdaan, suuttimiin tms. paikkoihin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa NBM

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1573 : 13.11.2013, 14:06:59 »
Ei parane se kylmä käynnistys millään suuttimien vaihdolla, koska viina tarvitsee enemmän soppaa kuin bensa startissa ja jos se riittää startissa, niin se on liikaa muualla.

Sen voi korjata vain lastulla tai adapterilla, joissa molemmissa on se ylimääräinen Wiinan kylmä ja käynnistysrikastus.

Siirtyy jollain riittävän isolla niin pitkälle, ettei pikku-mitsu sellaisia ahtoja tuota, mutta silloin sinulla on jo kartat niin pitkin piparia, ettei mitään tolkkua.

Eli ei toimi ja tämä tiedetään jo etukäteen, koska se ei ole mahdollista. Voihan se tuntua sinusta toimivalle, mutta kun sitä ruvetaan tutkimaan, niin sitten huomaat itsekkin, ettei se settisi toimi.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.0

Ja tuolta kun tutkit niitä IMMujen käyriä, niin huomaat, että ne ovat jokaisessa omanlaisensa.
Ihan yhtä vaikeata kuin laittaa yleismittari kiinni lambdaan, suuttimiin tms. paikkoihin.

Tonilta kysyin vuosi sitten viinalastua, vastaus oli: Eipä ole tapahtunut viinarintamalla mitään uutta. Ei ole paljoa kyselty, porukka ajelee vaihtelevasti eri seoksilla eri lastuilla, vakio tai toi viri näyttää toimivan.

Jos tilaan Tonilta lastut niin mitä sitten? Bensalastu a; poistaa ahtovahdin b; mitä muuta? Sytkälastu on bensalle ja syttyä myöhäistävä, siis tarpeeton viinalle. Hankinko Tonilastun vai 3" immulle tehdyn bensalastun? Hankinko originaalin 012 960 immun? Kuka pystyisi tekemään "custom made" lastun juurikin ko. kokoonpanolle eli 78mm IMM ja 630cc suuttimet ja mitkä on kustannukset? Tarvitaanko penkissä ajoa? Vaihdanko vakiohilut takaisin ja ajan 98:illa?
Kukaan ei siis toistaiseksi ole tehnyt viinalastua jossa olisi kylmäkäynnistysrikastukset, eli Flexitune X1 on kuitenkin hankittava. Tarkoitus on nostaa ahtoa sen mitä mitsu pystyy tuottamaan, lienee 1,2-1,3. Nyt pitäisi keksiä konsti millä saa kartat kohilleen tai sitten askel taaksepäin ja pelkkä flexitune ja vakio immu +420cc suuttimet. Nyt olen ajanut vanhalla K-jetti-seiskalla, jossain vaiheessa laitan PLX:n kiinni fk:hon ja tutkailen miten seos käyttäytyy.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1574 : 16.11.2013, 19:22:40 »
Tonilta kysyin vuosi sitten viinalastua, vastaus oli: Eipä ole tapahtunut viinarintamalla mitään uutta. Ei ole paljoa kyselty, porukka ajelee vaihtelevasti eri seoksilla eri lastuilla, vakio tai toi viri näyttää toimivan.
Taisipa olla vuosi sitten niin, ettei niille Wiinalastuille ollut paljoa kysyntää.
Kaikki laittelivat adaptereita, koska Wiinaa myyviä asemia on sen jälkeen tullut lisää, niin Wiinalla ajaminen alkaa kiinnostaa ihan arki-ajossakin.

Mitä noihin blandiksiin tulee, niin ne jotka niillä ajavat, eivät pääsääntönä aja virivehkeillä ja muutenkin käyttävät kaasupolkimella vain pikkuvarvasta. Lopulta se toiminta riippuu pitkälle moottorinohjauksen adaptaatio-alueesta.

Yseissä se on puhtaasti kiinni binääristä, mikä LH:ssa sattuu olemaan. Tietyt binäärit pitävät sopat stoikassa kaikissa tilanteissa vakiokuormalla ja adaptaatio-aluekkin on isompi kuin vaikka 954 binäärissä.
954 binääri esim. ei siedä kuin maksimissaan 30/50L seoksia (Wiina/bensa), jonka jälkeen tulee vikakoodi ja pannu rapistelee kiihdytyksissä yläkierroksilla.

Ja jokainen, joka ymmärtää vähänkin ruisku-moottorista varoo kokeilemasta liian viinapitoisia soppia turbokoneessa, ellei sen adaptaatioalue riitä riittävän pitkälle, sillä sen ikävän hyönteisen (mäntäpistiäinen) pesimisyritys voi olla ihan nurkan takana.

Adapterilla se sitten onnistuu ilman ongelmia, HIPO-koneita lukuunottamatta.

Jos tilaan Tonilta lastut niin mitä sitten? Bensalastu a; poistaa ahtovahdin b; mitä muuta? Sytkälastu on bensalle ja syttyä myöhäistävä, siis tarpeeton viinalle. Hankinko Tonilastun vai 3" immulle tehdyn bensalastun? Hankinko originaalin 012 960 immun? Kuka pystyisi tekemään "custom made" lastun juurikin ko. kokoonpanolle eli 78mm IMM ja 630cc suuttimet ja mitkä on kustannukset? Tarvitaanko penkissä ajoa? Vaihdanko vakiohilut takaisin ja ajan 98:illa?

Tonilta polttoainelastuun:
- Suuttimien koko oikeaksi
- IMMun linearisontikäyrä oikeaksi (-012 3" IMMulle).

Jos pelkkä Wiinalastu (ei bensalla ajoa enää tämän jälkeen):
- Kylmäkäynnistys/käynnistysrikastukset kohdilleen (bensalle nämä ovat tukahduttavan korkeat arvot).
- Soppien kusetus suutinvakioilla siten, että perusrikastus bensaan nähden on +25%

Niin johan rullaa ja rykii!  :D

Syttylastu (bensan) on Wiinalle liian loiva yläpäässä sen kolmisen astetta tms. kovalla kuormalla. Joten vakiolastu toimii siinä ihan jees. Pintakaasulla Wiina taas kestää ennakkoa ihan toiseen tyyliin kuin bensa.

Yleensä kaikki lastun tekijät poistavat tuon Fuel-cutin, joka on tehty suojaamaan vakiomoottoria, koska normaalisti moottori ei pääse tuollaisille kuormille vakioromuilla, kuin hukkaportti jumissa tai letku sen poikki/halki.

Kukaan ei siis toistaiseksi ole tehnyt viinalastua jossa olisi kylmäkäynnistysrikastukset, eli Flexitune X1 on kuitenkin hankittava. Tarkoitus on nostaa ahtoa sen mitä mitsu pystyy tuottamaan, lienee 1,2-1,3. Nyt pitäisi keksiä konsti millä saa kartat kohilleen tai sitten askel taaksepäin ja pelkkä flexitune ja vakio immu +420cc suuttimet. Nyt olen ajanut vanhalla K-jetti-seiskalla, jossain vaiheessa laitan PLX:n kiinni fk:hon ja tutkailen miten seos käyttäytyy.
No, Wiinalastun olen tehnyt ja toimimaankin saanut. Sekä itselle että kaverille mutta sillä ei bensalla ajeta sitten ollenkaan, enää koskaan!   :hello:

Jos haluat ajaa bensalla ja Wiinalla, niin silloin se flexi tms. on laitettava, sillä vinokoneen ecua/lastua ei saa sopeutumaan tilanteeseen kunnolla. Tai saa kyllä, mutta koko moottorinohjauksen softa on kirjoitettava kokonaan uudelleen jokaisen bitin osalta!  :o

Pikku-mitsulla turha tavoitella sitä 1,2 baarin ahtoja, sillä ahdin on kaukana kartalta, ellet ole suunnitellut nopeuttavasi turboremppaa.  Lisäksi vakio coolerilla on turha tuollaisia ahtoja tavoitella, sillä imuilman lämpötila saavuttaa helposti jo baarissa sen +100C avosandaalilla.

Jos peruutat "askeleita" niin sitten vakioromut kiinni, lastu ja flexitune kiinni ja ahdot maksimissaan 0,8 baaria, niin pärjäät vakioromuilla. Siitä ylöspäin vaatii aina suuttimet ja IMMun ja niille sovitetun lastun, oli kyseessä bensa tai Wiina (+flexi wiinalla ajaessa). Tietysti välttävästi toimivan setin saa bensalla vielä vakio suuttimilla, mutta teho jäävät sinne 200-220hv väliin maksimissaan.

Kartat saa kohdalleen tekemällä lastun kohdilleen tai sitten laittamalla vakio- suuttimet ja IMMun, sillä niiden muutos vaatii aina muokatun lastun:pomo:

K-jettistä opitut jutut eivät sitten toimi LH:n kanssa, sillä se pyrkii aina palaamaan siihen kartta-arvoihin jos se on adaptaation rajoissa. Jos ei, tuloksena on vikakoodi ja pahimmillaan "nilkuta-himaan" moodi tai äärimmäisessä tilanteessa moottorivaurio.

Ja LH:ssa et pysty säätämään seoksia, tekemättä uutta karttaa sinne LH:n uumeniin. Kaikki lämpöanturi typeryydet kannattaa unohtaa suosiolla, sillä ne estävät LH:ta toimimasta oikein ja esim. ohjaamasta sähköflektiä oikein. Tietysti, jos kansiremonttia halajaa, niin sitten antaa mennä vaan!  :idiot2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Elekma  Autoracing