RallyBaron  Samppasport

LH2.4 tyhjäkäyntiongelma

  • 43 Vastauksia
  • 19621 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #15 : 13.09.2013, 23:02:19 »
Minulla temppuili lambda anturi ja silloin jäi tyhjäkäynti leijailemaan välillä.

Sen saa putoamaa normaaliksi yleensä kun näpäyttää virtoja pois ja takaisin ennenkuin moottori pysähtyy.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #16 : 13.09.2013, 23:05:50 »
Minulla temppuili lambda anturi ja silloin jäi tyhjäkäynti leijailemaan välillä.

Sen saa putoamaa normaaliksi yleensä kun näpäyttää virtoja pois ja takaisin ennenkuin moottori pysähtyy.

Lambda on uusi Boschilainen. Mulla ihan lyhyt näpäytys ei riitä....mutta tosiaan kierroksilta kun vääntää hetkeksi virrat pois, nii toimii.
Auto vaan ei ole ollut koko aikaa tämmönen, nii tahdon selvittää syyn. Tuo ei ole ominaisuus :D
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #17 : 14.09.2013, 00:07:21 »
No jos vielä muistelen menneitä niin ex 240 B230F -91.

Oli semmoinen ominaisuus että kun ajoi +100km/h jonkin aikaa (esim yli 5min) ja kun pysähtyi niin tyhj.kierrokset jäi joka kerta n.1300-1500 tuntumaan.
Ja niin kuin muutkin ovat todenneet niin kiekat eivät tasottunu ennen kuin käytti virrat pois. Eli siis käynti oli vielä tunnin päästä yhtä korkea jos ei autoa sammuttanu.
Mutta jos nopeus vaan "käväsi" +100 niin ongelmaa ei ilmennyt.

Suuri kierrosluku ei tuntunut tähän ongelmaan vaikuttavan, eli vaikka pienillä vaihteilla ajoi +3000rpm pidemmän aikaa niin tyhjäkäynti toimi oikein.

Ja vielä semmoisen havainnoin tein että jos ajoi +140km/h muutaman min. Niin tämän jälkeen kierrokset olivat varmaan 2000rpm tuntumassa. Kiekkamittaria ei siis autossa ollut.

Eli suuri nopeus sai LH:n tyhjäkäynninen sekoamaan!

Tämä kyllä antoi vikakoodeja, laihasta tai rikkaasta seoksesta ja rpm puuttumisesta käynnistäessä.
Mutta kyllä onglemaa ilmeni ilman että oli koodeja päällä/muistissa.

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #18 : 14.09.2013, 11:08:43 »
LH:ssa on myös semmoinen ominaisuus että korottaa tyhjäkäyntiä jos ecu uskoo koneen olevan ylikuumentunut.
Tuli todettua yks talvi kun lenti nesteet kedolle...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #19 : 14.09.2013, 14:39:04 »
LH:ssa on myös semmoinen ominaisuus että korottaa tyhjäkäyntiä jos ecu uskoo koneen olevan ylikuumentunut.
Tuli todettua yks talvi kun lenti nesteet kedolle...

Näin on!  :hello:

Unohdin sanoa sen tuossa aikaisemmin!  :-[


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #20 : 15.09.2013, 17:59:03 »
Omassa nyt:

-uudet tyhjäkäyntimoottorin letkut
-moottoria putsattu (sähköllä napsuteltu auki kiinni samalla)
-kaikki koneen anturit uusia

Säädin kaasuläpästä tyhjäkäyntiä isommalle ja säädin asentoanturin kohdalleen.

Nyt ei enään tipahda kierrokset paljoa. Ahdoilta kun tiputtaa kierrokset kytkinpohjassa niin käväsee n. 600rpm ja nousee siihen n.750rpm(?).

Vielä ei ole kl-racingiltä tullut imm ja turbon välistä letkua (tarvike 90 asteiset lyhyet varmaan aiheuttaa pyörrettä imm ja turbon välillä)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #21 : 15.09.2013, 18:02:34 »
(tarvike 90 asteiset lyhyet varmaan aiheuttaa pyörrettä imm ja turbon välillä)
Ei meinaa vakiossa mitään.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #22 : 15.09.2013, 19:46:22 »
Ei meinaa vakiossa mitään.

3" imm. Liekkö sekään vaikuttaa niin paljoa. Eniten toi ipd nokka taitaa vaikuttaa tuohon tyhjäkäyntiin LH:lla.

Tosin nyt on ihan siedettävä mulle jo, ei toi 150rpm enää haittaa kun tiputtaa esim. ahdoilta vapaalle.

Päivittelen tilannetta kun saan imm putken vaihdettua (ja toisen ahtimen).
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #23 : 15.09.2013, 19:53:00 »
3" imm. Liekkö sekään vaikuttaa niin paljoa. Eniten toi ipd nokka taitaa vaikuttaa tuohon tyhjäkäyntiin LH:lla.

Tosin nyt on ihan siedettävä mulle jo, ei toi 150rpm enää haittaa kun tiputtaa esim. ahdoilta vapaalle.

Päivittelen tilannetta kun saan imm putken vaihdettua (ja toisen ahtimen).
Eli tyhjäkäyntiongelma johtuukin väärästä kokoonpanosta.
Suosittelen säädettävää moottorinohjausjärjestelmää.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #24 : 15.09.2013, 22:26:01 »
Eli tyhjäkäyntiongelma johtuukin väärästä kokoonpanosta.
Suosittelen säädettävää moottorinohjausjärjestelmää.

Tarkotus ois ens kesänä paneutua megaan tjsp...

Auto toimii taas (hetken?) ajosta kun painaa kytkintä kierrokset jää n.1200rpm ja auton kun pysäyttää niin kierrokset laskee rauhallisesti n.800rpm.

Tehnyt näin ennenkin, ja kohta taas seikkailee omiaan. Teki vakiona samaa. Mut jos vaikka nyt toimiskin pidempään... :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #25 : 16.09.2013, 02:32:07 »
Tarkotus ois ens kesänä paneutua megaan tjsp...

Auto toimii taas (hetken?) ajosta kun painaa kytkintä kierrokset jää n.1200rpm ja auton kun pysäyttää niin kierrokset laskee rauhallisesti n.800rpm.

Tehnyt näin ennenkin, ja kohta taas seikkailee omiaan. Teki vakiona samaa. Mut jos vaikka nyt toimiskin pidempään... :)

Näin LH:n kuuluukin toimia kun kaikki on kunnossa!  :)

Jos toiminta muuttuu tuosta, niin jossain anturi-tiedossa on häikkää!  :o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #26 : 16.09.2013, 17:06:05 »
Hyvin samanlaista ongelmaa täälläkin.
940 -98 B230FT, tonin lastuilla.
Täysin epäsäännöillisesti tyhjäkäynti nousee n.1500rpm, tai ainoastaa tätä on tapahtunut +20°C.
Silloin kun ongelmaa ilmenee niin toimii todella oudosti.
Esimerkki:

Ajan 80km/h kymmeniä kilometrejä, ja kun laitan vauhdista vapaalle niin käynti on 1500rpm.
No samantien vaihde silmään ja ajan vaikka 5km ja kun ottaa vapaalle vauhdista niin edelleen 1500rpm.
Sitten hiljennän vauhtia, 20km/h tuntumaan niin edelleen käy korkealla ja ryömittäminen muuttuu kytkimen luistattamiseksi...
Tyhjäkäynti ei edelleenkään ole laskenut. Pysäytän vauhdin kokonaan ja tässä vaiheessa menee 5-60sek ja käyntipalaa normaaliin 800rpm lukemiin.
Eli jotenkin liikkumisen kanssa on tekemistä tämän korkean käynnin kanssa.

-Kaasuläppäkotelo putsattu
-Kaikki ahtoputket tarkastettu
-Tyhjäkäyntiventtiili tarkastettu/puhdistettu

Tänään oireili kaksi kertaa. Ulkolämpö 17°C ja kehällä jäi kiekat 1500rpm kun laittoi vapaalle.
Piti ihan tieteen nimissä vetää pysäkille ja katsoa millon tippuu alas. Ja samantienhän tippu kun oli pysähtynyt.
Toisen kerran tekikin heti perään kun olin taas tiellä, mutta enään en "käynyt pudottamassa" alas. Vaan seuraavissa valoissa vasta (10km) käynti palautui...

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2285
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #27 : 16.09.2013, 18:41:59 »
Onko kaasuläpän perussäätö tarkastettu? Itse olen saanut tällaiset ohjeet tuohon säätöön:
-Lukkopihdeillä tms. tyhmäkäyntiventtiilin letku luttuun
-Kone tulille
-Säädetään ruuvista tyhjäkäynti noin 700rpm
-Kone sammuksiin
-Kaasuläppäkytkimen säätö niin että naksahtaa joka kerta heti kun kaasuun kosketaan
-Lukkopihdit pois letkusta ja auto käyntiin

Tarpeen mukaan sitten hienosäätöä suuntaan tai toiseen. Noin on ainakin omat alkaneet käymään nättiä tyhjäkäyntiä jos on ongelmia ollut.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #28 : 16.09.2013, 19:59:54 »
Onko kaasuläpän perussäätö tarkastettu? Itse olen saanut tällaiset ohjeet tuohon säätöön:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33050.msg680450#msg680450

Topseli irti TK-servosta ja lämpöisellä koneella kaasuläppää sen verran auki, että kone käy 1000-1100rpm ja se on siinä. Töpseli kiinni ja lopusta pitää LH huolen.

Mutta tuohon SirBBan tyhjäkäynnin sekoiluun löytyy syy joko lämpö-anturista tai nopeustiedosta.
Kokeile tässä välissä nollata LH ottamalla akunkenkä irti, niin sopeutumat aloittavat alusta itsensä säätämisen ja voivat antaa vihjeen viasta.

Eli aikaisemmin luin huolimattomasti, LH:n tulee pitää joitakin sekunteja tyhjäkäyntiä koholla auton liikkuessa mutta ei sen pidempään. Sen jälkeen pitäisi palata siihen vakioon 750rpm normaalilämpöisella koneella ja vielä viileälläkin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #29 : 29.09.2013, 17:53:49 »
Mutta tuohon SirBBan tyhjäkäynnin sekoiluun löytyy syy joko lämpö-anturista tai nopeustiedosta.
Luulis että on nopeustieto ongelma, kun aina "korjaantuu" kun vauhti saavuttaa 0km/h
Kokeile tässä välissä nollata LH ottamalla akunkenkä irti, niin sopeutumat aloittavat alusta itsensä säätämisen ja voivat antaa vihjeen viasta.
Laiska kun on niin en tuota nollausta ole tehnyt.. :P Mutta nyt taas viimeisen kahden viikon aikana ei ole kertaakaan jäänyt kiekat ylös.. :)

 

KL-varaosat  Race.fi