Ateho  Elekma

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585276 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
No aika harvoin sumussakaan, ellei nyt ihan posketon hernerokka ole tai sitten joku kaatosadetilanne tms.
näkyy toisille kanssa kulkijoille paremmin ei minun mielestä muuta jarkeä (ps.oma mieli pide)
kiitoos ja anteeks.

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
näkyy toisille kanssa kulkijoille paremmin ei minun mielestä muuta jarkeä (ps.oma mieli pide)
Kerran ollut kylillä riittävä sumu että nuo ollu päällä, eteenpäin näkyvyyttä ei paranneta mutta näkeepä muut tuon varsin pienen V70.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
No aika harvoin sumussakaan, ellei nyt ihan posketon hernerokka ole tai sitten joku kaatosadetilanne tms.

Kyllä mä veikkaan, että tuo peräpää näkyy paljon paremmin sumussa ja lumipyryssä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4647
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Kyllä mä veikkaan, että tuo peräpää näkyy paljon paremmin sumussa ja lumipyryssä.

Pikasella lukasulla on puhuttu etusumareista, vai meinaatko että edessä ajavan auton perä näkyy paremmin sumussa tai lumipyryssä jos sulla on etusumuvalot päällä? ???
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Pikasella lukasulla on puhuttu etusumareista, vai meinaatko että edessä ajavan auton perä näkyy paremmin sumussa tai lumipyryssä jos sulla on etusumuvalot päällä? ???

Minä tarvitsen ehkä kerran vuodessa etusumuvaloa. Takasumuvaloa huomattavasti useammin.

Suurin osa sumaripelleistä varmaan ajattelee noin miten kirjoitit, koska noista 68 ja 95 sumarispedestä yhdelläkään ei palanut takasumuvalo...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Mielipiteeni on luonnollisesti oikea. :D

Moderaattori!   S*






Omassa ysissä sumareista ei ole hyötyä sumussa (lähivalot paremmat) mutta pirusti ne valaisevat penkkoja, minne omat lyhyet eivät mitään näytä. Varsinkin mutkaisilla ja kapoisilla teillä ysin "sumarit" ovat pikemminkin lisälähivalot.

Takasumaria käytän sitten tilanteen mukaan, mutta minulla sen sytyttäminen edellyttää myös etusumareiden sytyttämistä (taksivalokytkimen takia).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Jos ne sumarit on oikein säädetty niin kyllä se kantama on niin lyhyt et normi ajonopeudella ei niiden avulla mitään hirviä havaita ja väistetä, korkeintaan kerkeet huomata et onko  emä vai vasa mihin törmäät.

Sit jos jossain sivutiellä etsitään risteystä tms. niin se on eri asia, ja nopeuskin varmasti jotain muuta kuin päätiellä.

Mutta nää keskellä kirkasta päivää sumareita käyttävät... :idiot2: :idiot2:

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Moderaattori!   S*






Omassa ysissä sumareista ei ole hyötyä sumussa (lähivalot paremmat) mutta pirusti ne valaisevat penkkoja, minne omat lyhyet eivät mitään näytä. Varsinkin mutkaisilla ja kapoisilla teillä ysin "sumarit" ovat pikemminkin lisälähivalot.


Juu, mökkiteillä "kulmavalona" menee, mutta nopeu saa olla noin muutama kymppi max, että olisi ihan konkreettista apua.

Sitten uudemmissa hifistelyautoissa onkin dynaamiset ajovalot, jotka muutenkin tuolla nopeudella leventää keilan ja sumarit onkin taas hyödyttömät.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Sitten uudemmissa hifistelyautoissa onkin dynaamiset ajovalot, jotka muutenkin tuolla nopeudella leventää keilan ja sumarit onkin taas hyödyttömät.

Eihän joissakin uusissa autoissa sumareista ole tietoakaan. Esim. tämä uuskoppanen V40

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8918
  • Teiden tukko
Juu, mökkiteillä "kulmavalona" menee, mutta nopeu saa olla noin muutama kymppi max, että olisi ihan konkreettista apua.

Tulihan se viisaus etusumareiden käyttönopeudesta vihdoinkin. S*

Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Niin no, se on aika se ja sama mitä tietä ajaa jos sumua todellakin on niin paljon että etusumareita tarvitsee koska siinä kelissä 60 km/h alkaa olla jo aika turkasen kovaa.

Omassa koslassa on nuo ehkä maailmankaikkeuden toiseksi huonoimmat etusumarit (vielä huonommat on facelift 760:ssa jossa sumari on ylhäällä ja lisäpitkä alhaalla :idiot2:) joilla ei kyllä sumussa tee yhtään mitään kun keilan korkeus on samoissa lähivalojen kanssa. Ne on ihan hyvät silloin kun suojakelillä talvella taivas on harmaa, luminen tie on harmaa ja penkat on harmaat niin näkee edes vähän missä se tien reuna menee ettei imaise etukulmaa sinne hankeen. Olen käyttänyt niitä ehkä kolme kertaa sen neljän vuoden aikana mitä olen tuon auton omistanut.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Kyllä mä veikkaan, että tuo peräpää näkyy paljon paremmin sumussa ja lumipyryssä.

Asiayhteydestä varmaan tuli selväksi, että puhuin etusumareista.

Mitä takasumareihin tulee, olen samaa mieltä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Juu, mökkiteillä "kulmavalona" menee, mutta nopeu saa olla noin muutama kymppi max, että olisi ihan konkreettista apua.

Sitten uudemmissa hifistelyautoissa onkin dynaamiset ajovalot, jotka muutenkin tuolla nopeudella leventää keilan ja sumarit onkin taas hyödyttömät.

Hyvin nuo ysin sumarit toimivat mutkavaloina satasenkin vauhdissa ja niistä on konkreettista apua, näet lähivalojen keila kyllä kantaa mutta ei ole alle 50m etäisyyksillä leveä, minkä välin ysin etusumarit paikkaavat oikein hyvin.   :3/4 jättää sen:
Pitkillä valoilla tämä vieläpä korostuu entisestään....

Ysin sumarit ovat sumussa hyödyttömät korkean sijaintinsa vuoksi ja lähivalot ovat silloin paremmat. Sumareissa on pirun leveä keila, joten ne toimivat loistavasti lisälähivaloina (ojavaloina) monissakin olosuhteissa tehden lähivalojen keilasta leveämmän ja tasaisemman. Mihin ne on selvästi suunniteltu.

Pitkäkeulaisissa autoissa tuo lähivalojen keilan kapeus korostuu huomattavasti mutkaisilla teillä.

Minä haluan kuljettajana pimeässä mahdollisimman tasaisen (kirkkaudeltaan) valokeilan koko valojen kantaman alueelle ja se onnistuu ysissä sumareiden avulla.

Ysin sumarit voisivat toimia sumuvaloina, jos ne sijaitsisivat jossain muualla kuin ajovaloumpiossa.
Konstihan se auton valmistajalta on tuokin väistää kielletytyt kahdennetut lähivalot....

Ps. minulla on auton valmistaja päättänyt, ettei takasumaria saa päälle, laittamatta etusumareita päälle.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
  • www.vrcf.fi
Kuten monesti todettu niin jälkiksenoneita ei kannattaisi laittaa halogeeniumpioihin. Äsken perässä ajoi S40 jossa 6000K jälkiasennetut ksenonit. Jessus että häikäisi   >:(.
Jos CFF-xxx omistaja lukee niin otapa pois, tai huolehdi siitä että ne ei häikäise.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Niko_S

  • Vieras
Talmun huomiovalot herättävät taas valoisalla kanssa-autoilijoissa ja Poliisissa tarpeetonta pitkien räpyttelemistä.

Poliisi on kuitenkin kerran jopa pysäyttänyt ko. aiheesta, ja kysynyt: "Kai tiedät, että pitää olla ajovalot päällä?".
Sain jatkaa matkaa ilman sakkoja, vaikka edessä on ledit parkkipolttimoina.

Ei vaan jaksa välittää, kun välkytellään Talmuille pitkiä. Oli se sitten kotipoliisi tai Poliisi.

Tämä kaikki valojen välkyttely ja Poliisin ylimääräinen pysäytys johtuvat siitä, koska minulla on autossa lailliset valot.






 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron