Futurez  Kulkukoira

Rentun Ruusu, 760 Turbo -84

  • 112 Vastauksia
  • 44406 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« : 28.06.2015, 17:39:26 »
Tehdääs nyt tästä piruuttaan huoltomuistio itselle, niin tietää vähän mitä on tullut tehtyä sitten joskus. Autostahan on ennestään foorumilla ainakin kaksi viestiketjua joten se lienee monelle enempi vähempi tuttu. Tuskin tarvitsee siis hirveemmin runoilla tai tarinoida. Pähkinänkuoressa tämä on enempi vähempi räjähtänyt USA:n tuonti 760 Turbo B23FT moottorilla ja  AiWanp*skalla.

Ensimmäinen: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29188.15
Toinen: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=40013.0

Tältä se näyttää melkeimpä ostokunnossa "pienen" siistimisen jälkeen. Mäsä Garretti vaihdettu ehjään, tuninki ahtoputket vaihdettu vähän enempi OEM linjalla oleviin, ja sisäpuolelta poistettu roppakaupalla rojua.  :buck2:









Pientä "parannusta" siihen olis tarkotus tehdä. Alkuun nyt puuhailla leimakuntoon ja kasata sisusta takaisin. Sitten vaan sitä kuuluisaa huoletonta ajoa...
« Viimeksi muokattu: 02.10.2017, 22:02:29 kirjoittanut Kalamies »

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1996
  • Näpräilijä
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #1 : 28.06.2015, 17:51:55 »
Meikäläiselllä ois tämän vanha ahdin tallissa, väljä tosin sekin ;D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4869
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #2 : 28.06.2015, 21:05:06 »
 :'( :'( :'(

Muok: jos tästä on lähdetty kun auto multa lähti ja kahtoo miltä se nyt näyttää niin.... voi.... !
« Viimeksi muokattu: 28.06.2015, 21:06:41 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1400
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #3 : 28.06.2015, 21:06:42 »
Onko paljonkin tekemistä leimalle?

Hyvä aihio se ainakin on. :)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #4 : 28.06.2015, 21:21:59 »
Ei mitään mahdotonta ainakaan vielä ole löytynyt. Nopeella listauksella mieleen tulee:
-Pakoputken uusinta
-Jarrujen kunnostus (poljin menee aika pirun syvälle)
-Äänimerkin rakennus (ralliruorissa ei moista ole)
-Pissapoika on tehoton ja säiliö vuotaa. On muuten myös ihan naurettavan pieni tuo säiliö. Uudemmasta vois ryöstää isomman
-Taka-akselilla jotain isompaa robleemaa. Pidemmän matkan jälkeen jarrukilven ja levynvälistä nousee komia savu. Anturikehä tarvis myös laikata 48->12

Muutenvaan kunnostettavaa siinä on nyt ainakin
-Huonompi apparin ovi ja lokari takasin
-Sumarien askartelu aukkoihin
-Joku muunlainen ahdin ratkaisu. Päivän ajon jälkeen tuo TUA:n vanha Garrettikin jo pöllyttää... Toivotaan että osais pitää öljyt sisällään päästönmittauksessa
-Ilmastoinnin kunnostus
-Audiojärjestelmän rakennus. Tällähetkellä kuskinovessa kaiutin ainoastaan.
-Dracot odottaa jo autoon pääsyä

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4103
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #5 : 28.06.2015, 21:57:03 »
Onhan huohotus kunnossa jos kerran toisellakin turbolla savuaa? Vai oliko se väljä sekin?

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #6 : 28.06.2015, 22:00:45 »
Huohotus on kaikkea muuta kuin kunnossa. Konehuonekuvasta näkee kuinka huohotuksen imuletku menee tuonne tehostimen pumpun taakse ja sinne se päättyy. Kivasti vielä öljyää konehuonetta. :facepalm:

Alkuperäiseen suodatinkoteloon olis tarkotus hakea uusi suodatinelementti ja sitten rakentaa tähän kunnollinen imuputki ja vetää huohotus sinne. Ihan kokeilemisen ilosta kiinnostais laittaa kerääjäpönttökin väliin.

s73

  • Vieras
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #7 : 28.06.2015, 22:25:14 »
Mitä paisuntasäiliöstä löytyy?
Onko laimeat nesteet vai johtuuko säiliön likaisuudesta?
???

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #8 : 29.06.2015, 17:50:11 »
95% vettä ja 5% moottorin uumenista irronnutta likaa.   ??? :D

Takarenaan irroittelin ja heti ensimmäiseksi huomasin satulan ja vanteen olevan jarrunesteessä. Toisekseen jarrulevyn ulkopinta ottaa todella lujaa kiinni jarrusatulaan. Liekö laakeri antautunut ja sitten antaa vetarin liikkua ulospäin? Tarttee purkaa lisää ja selvittää.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #9 : 29.06.2015, 20:08:05 »
Diagnoosi ei hirveesti heittänyt:





Satula myös vuotaa jarrunestettä ja on totaalisen jumissa. Tarvii ostella parempi tilalle.
« Viimeksi muokattu: 02.10.2017, 18:01:26 kirjoittanut Kalamies »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #10 : 30.06.2015, 20:33:21 »
"Siis sulla on harvinainen aihio josta saisi pintaruosteet hiomalla ja ylimaalaamalla tosi siistin, niin sä meet pilaamaan sen kokonaan. Sen ketjun nimeksi vois ihan yhtä hyvin muuttaa Kalamiehen kasa p*skaa.." Päivän postaus on hyvä aloittaa kanssaharrastajan lainauksella. Hieman on taas harrastettu joten kai sitä vois jotain rustaillakkin.

Ovi tuli vaihdettua "parempaan". Kuvassa siis vanha ja uusi, jokainen päättäköön itse kumpi on kumpi. Oikeanpuoleinen kuitenkin meni autoon kiinni.


Samalla tuli myös koettua sellainen entäs jos -elämys ja hieman liuotinta, hikeä ja viileitä hermoja myöhemmin takakylki näyttää tälle:

Tarvis erääseen Kouvolan teippipajaan olla yhteyksissä ja tsuumailla mitä tolle Turboraidalle tekee. Takaisinhan se pitää saada, mutta uudenveroista en halua.


Uusi pyöranlaakeri tuli myös tilailtua ruokatunnilla. NoName tarvikkeen olis saanut kolmella kympillä ja aidon FAGin satkulla. Otin sitten neljäkymppiä maksavan Bendixin tekeleen. Jos on laadultaan ja luotettavuudeltaan yhtä hyvä kuin saman firman(?) Regina, niin kelpaa mulle oikein hyvin. Ruokiksella tuli myös heitettyä käsijarrun osat ym pesukoneeseen ja ne näyttävät nyt tälle.

Hyvin huomaa kuinka vetari on syönyt tota laakerin ja käsijarrukengän pidätinlevyä. Tarvitsee vielä 2kpl M10x30 pulttia metsästää tuohon vasemmassa alanurkassa olevaan palikkaan.
« Viimeksi muokattu: 02.10.2017, 18:07:57 kirjoittanut Kalamies »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #11 : 02.07.2015, 21:00:18 »
Eilen tuli kirkastettua perä. Siitä ei taida olla kuin tälläinen vaiheessa kuva:



Keulan ilmettä aloin tänään muokkaamaan lievästi. Homma alkoi tälläisillä uskomattoman komeilla billetti sovitteilla:


Sinne ne pulttautui vanhoihin reikiin:


Ja kutakuinkin tälle se näyttää nyt. Tarvitsee vielä johdotus tekasta loppuun ja suunnata nuo.

Katkaisija ja jonkinlainen johtis tuolta löytyykin, kun tässä on joskus sumarit olleet. Tarvii vaan selvittää minne johdot päättyvät ja tekeekö niillä enää mitään.

Myös radion taakse tuli kurkattua ja poistettua ihmeelliset viritykset. Sähköteippiä, johtoa ja epämääräisiä liitoksia. Lyhensin koko hässäkkää muutaman kymmentä senttimetriä ja kolvasin ISO-liititmet sarjaan. Orkkis soittimesta ei siis ehkä kannata enää haaveilla, mutta lohdutuksena sentäs korjasin sähköpiiskan johdotuksen. Alkutilanteesta taitaa olla kuvaämpärissä joku kuvatuskin.

Nyt vaan jännitetään, että tuleeko pyöränlaakeri huomenna vai ei. Jos tulee, niin pääsis sitten tällä Affelle puuhalapuilla.
« Viimeksi muokattu: 02.10.2017, 18:12:18 kirjoittanut Kalamies »

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #12 : 03.07.2015, 18:16:55 »
Se on todellakin niin karmeassa kunnossa että se on jo hieno. Tekemällä tehty rottalook ei toimi mutta tuollainen aidosti räjähtäneen näköinen kylläkin.

Ja opinpa itsekin uutta (tai pikemminkin käytin vähän pieniä harmaita soluja ja ehkä sovelsin jo tiedossa ollutta) kun katselin noita alun kuvia että mikä 760 muka, tässähän on normaali konepelti eikä täyspitkä kuten pitäisi. Ei sitten tietysti tullut mieleen että tiilikeuloissa on sama mallista riippumatta ja se täyspitkä tuli vasta faceliftiin.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #13 : 03.07.2015, 19:07:00 »
Kiittäisin muuten, mutta kun omaa käsialaa tässä ei vielä hirveesti ole niin ei taida kehdata.  :D

Tuli tehtyä Merlinin kanssa vaihtokauppaa ja nyt hänellä on reppanassa jotkut harmaan tyyliset matot ja mulla on oikeaoppiset punaset ainakin edessä:

Ahvenistolla ilmesesti rattikauppaa tiedossa niin pääsee tosta ralliruorista eroon. Ihan kivahan tota on hivellä, mutta ei nää mittaristosta yhtään mitään ja ei se oikeen tähän sovi.

Kohta olis tarkotus hakea Kouvostoliiton pojilta ehjemmät jarrusatulat taakse jos vaikka ensviikolla sais tarjota konttorille.
« Viimeksi muokattu: 02.10.2017, 18:13:50 kirjoittanut Kalamies »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: Rentun Ruusu, 760 Turbo -84
« Vastaus #14 : 05.07.2015, 21:32:49 »
Pitkän etsiskelyn jälkeen löysin jotain speksejäkin tolle B23FT moottorille ihan Volvon omista arkistoista.

Lainaus
Horsepower 157@5280 (S.A.E.)
Torque 184@2900 (250nm)
Compression Ratio 9.3:1
Taitaa vaan olla puristussuhteet mennet sekaisin kun PeRVolle tarjosi 23:1 ja Deekulle sitten 8,8:1

Mainittakoon myös, että tuon mukaan punaista sisustaa olisi saanut vasta 1985. GLE ja TurboDiesel malleihin tarjoaa jo tosin mallivuodelle 1984. Toinen mielenkiintoinen asia on, että näissä toimii ilmeisesti penkinlämmpärin katkasijat toisinpäin kuin mitä on tottunut:

Lainaus
Heated front seats
Both front seats are equipped with electrically heated backrests and seat cushions. The heating is thermostatically controlled and switches on automatically when the temperature drops below about 50°F(10°C), and cuts out at about 86°F(30°C). Switch off the passenger seat heating when the seat is not occupied.
There is no switch for the driver's seat.
:idiot2:

 

Elekma  Autoracing