Autoracing  KL-varaosat

B-ryhmän rallivehkeet ja muu entisajan moottoriurheilu

  • 71 Vastauksia
  • 29638 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #30 : 26.10.2011, 23:45:39 »
Vatanen totesi jossain haastattelussa, että onneksi ne B-ryhmäläiset kiellettiin kun ne olisi ollut jo aivan hulluja vehkeitä. Uudessa Arin testaamassa Pösön kehitysversiossa tehoa yli 700 hv ja painoa 900 kg, ei enää ollut kuskin järki pysynyt vauhdissa mukana kun oli saanut alustan kuntoon.

Jos muistan jotain Vatasen ja Kankkusen kertomaa kyseisestä "Evo 3" mallista niin vetopito ei ollut vielä kolmosellakaan mitenkään varma juttu kuivalla asvaltilla ja ekassa täysillä vedetyssä testistartissa lähti kuskilta kuulosuojaimet päästä. Ei silti etteikö jo käyttöön ehtineet laitteet olisi nekin ollut lähestulkoon samaa luokkaa, virallinen teho esimerkiksi Delta S4 kohdalla oli jotain 450 hevosvoiman luokkaa mutta epävirallisesti (lue: tosiasiassa) luku alkoi kutosella.

Dakarissa ja Pike's Peakissa käytetty 405 T16 ei varsinaisesti ollut enää B-ryhmän auto mutta siinä oli käsittääkseni otettu käyttöön juurikin tuo 205:n viimeisen kehitysversion tekniikka, eli tehoa oli vähintään tarpeeksi eikä auto vieläkään painanut paljon kärpäsen aivastusta enempää. Varmasti oli kyllä edeltäjäänsä helpompi ajaa pidempänä ja vakaampana.

Oliko toi stratos b-ryhmäläinen vai group 4?

Muistaakseni Henri Toivonen ajoi formularadalla suoritetuissa asfalttitesteissä delta s4:llä kierrosajan, joka saman vuoden f1-aika-ajoissa olisi riittänyt kuudenteen lähtöpaikkaan? ???

Stratos oli nelosryhmäläinen mutta ajatusmaailmaltaan sitä voi tavallaan pitää ensimmäisenä B-ryhmäläisenä, ensin suunniteltiin ralliauto ja sitten kyhättiin katuversio.

Ja tuo Toivosen juttu on yksi niistä legendoista joista yleensä unohdetaan kertoa jotain oleellista kuten esimerkiksi se että Toivonen ajoi lyhyempää rataversiota. ;) Ei kai nyt kukaan kuitenkaan usko että 600 bhp 900 kg ralliauto pärjää nopeakaarteisella moottoriradalla 1000+ bhp 600 kg formulalle, kovaa ne kyllä meni muttei sentään noin kovaa.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet ja muu entisajan moottoriurheilu
« Vastaus #31 : 26.10.2011, 23:49:21 »
Timo "Löysä" Salonen muistaakseni tokaisi ajettuaan ekan kisan A-ryhmäläisellä, kun toimittaja kysyi että miten pätkä meni: "sellaista köröttelyähän se....ei kehtaisi kypärääkään päähänsä pistää" :D
Kertonee jotain, että mihin suuntaan menohaluissa mentiin :D
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Tuke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet ja muu entisajan moottoriurheilu
« Vastaus #32 : 27.10.2011, 17:46:00 »
Yksi ero vielä B-ryhmäläisten ja WRC.autijen kanssa oli voiman siirrossa lukot. WRC-autojen aktiviiset lukot mahdollisti sen pienemmän tehon paremman hyödyntämisen, autot toimii niin hitaissa kuin nopeissa mutkissa. B-ryhmäläiset mekanisin lukoin oli monesti serpentiineissä ja muissa tiukoissa mutkissa kankeita kuin rautakanget. Muistan joissain videoissa, kun joutuivat vekslaamaan neulansilmissä.

Täytyy nostaa hattua niille kuskeille, jotka näitä petoja käskytti. Tehoa ja kulkua helvetisti, mutta turvavarusteet ei pysynyt suorituskykykilpailussa mukana. Taitaa nykyautoissa olla puolet enemmän putkea kapiinissa.

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: B-ryhmän rallivehkeet ja muu entisajan moottoriurheilu
« Vastaus #33 : 27.10.2011, 17:54:54 »
Yksi ero vielä B-ryhmäläisten ja WRC.autijen kanssa oli voiman siirrossa lukot. WRC-autojen aktiviiset lukot mahdollisti sen pienemmän tehon paremman hyödyntämisen, autot toimii niin hitaissa kuin nopeissa mutkissa. B-ryhmäläiset mekanisin lukoin oli monesti serpentiineissä ja muissa tiukoissa mutkissa kankeita kuin rautakanget. Muistan joissain videoissa, kun joutuivat vekslaamaan neulansilmissä.

Täytyy nostaa hattua niille kuskeille, jotka näitä petoja käskytti. Tehoa ja kulkua helvetisti, mutta turvavarusteet ei pysynyt suorituskykykilpailussa mukana. Taitaa nykyautoissa olla puolet enemmän putkea kapiinissa.
Joo, piti noista lukoista sanookkin

Mutta oon aika varma siitäkin että noissa entisissä WRC-autoissa oli enemmän kuin 300hv, eikä nää nykyisetkään huonosti kulje nimim. 12 rallin MM-osakilpailua käyny kattomassa
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: B-ryhmän rallivehkeet ja muu entisajan moottoriurheilu
« Vastaus #34 : 27.10.2011, 21:45:26 »
En tiedä onko nykykuskit parempia kuin 80-luvulla, mutta ei nykyään enää kuule valitettavan että autot olisi liian nopeita ajaa mutkasta mutkaan. Juha Kankkunen joskus haastattelussa vuosien jälkeen kertoi että viimeisillä B-ryhmäläisillä piti tietää pari mutkaa etukäteen syheröisillä pätkillä kun ei muuten pysyny auton mukana :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet ja muu entisajan moottoriurheilu
« Vastaus #35 : 27.10.2011, 21:59:12 »
Tosta Audi Quattron ylivoimaisuudesta, sehän voitti alkukauden MM-ralleja tulokaskaudellaan mennentullen. Ero muihin oli minuutteja, varsinkin lumella. Eihän silloin muusta puhuttukaan kuin nelivedosta ja sen ylivoimaisuudesta.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Cyklowni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
Vs: B-ryhmän rallivehkeet ja muu entisajan moottoriurheilu
« Vastaus #36 : 28.10.2011, 16:27:37 »
Pari hyvää kanavaa mistä löytyy b ryhmän rallipätkiä ja muutenkin autourheilua..

http://www.youtube.com/user/amjayes2

http://www.youtube.com/user/antti2phoenixbird

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #37 : 30.10.2011, 20:43:34 »
Ne formuloitten koneet oli vissii aika kipeitä ku eikös ne ollu rakennettu siten et ei ollu mitään lohkoo ja kantta vaan yhtä räkää koko kone. Jos ahtoja on joku 4bar ja tilavutta se 1.5L nii aika kovia myllyjä on ollu. Tää on ihan kuulopuhetta eikä faktaa.

Mut jos näin on nii on siinä asentajilla ollu hieno tehä remonttia koneeseen  ;D

Onko tää sitte ihan jotain huuhaa juttua mitä oon kuullu et olis tuollanen kone ollu josain? jotenkin kuvittelis et F1 olis ainakin kokeillu moista lohkoo.

Siis kuulin ihan työmaan kahvitunnilla joten mitään faktaahan mulla ei oo
V70 TDI

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #38 : 30.10.2011, 21:01:08 »
Onko tää sitte ihan jotain huuhaa juttua mitä oon kuullu et olis tuollanen kone ollu josain? jotenkin kuvittelis et F1 olis ainakin kokeillu moista lohkoo.

Siis kuulin ihan työmaan kahvitunnilla joten mitään faktaahan mulla ei oo

No Bemun turbonelari perustui "vakio"lohkoon, ja Hondankin moottori näyttää ihan tavalliselta.

Eihän tuollaiset 4 bar ahtopaineet ole erityisen korkeita.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet ja muu entisajan moottoriurheilu
« Vastaus #39 : 30.10.2011, 21:07:01 »
kyllä ne tais olla ihan perinteisen oloisia moottoreita, koemosat erikseen

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=xbB1qwhKaaE#t=548s

Poissa Proomu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.nummelarallyteam.com
    • Ralli-Proomu
Vs: B-ryhmän rallivehkeet ja muu entisajan moottoriurheilu
« Vastaus #40 : 30.10.2011, 21:28:46 »
Jos haluaa maistella B-ryhmäläisten suorituskykyä, niin ei muuta kun hakemaan:

http://www.carclassic.com/racetype.asp?RaceType=Group+3+%2F+Group+4+%2F+Group+B

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet ja muu entisajan moottoriurheilu
« Vastaus #41 : 30.10.2011, 21:36:00 »
käynkin heti pistämässä apuraha anomuksen veikkaukselle  ;D

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #42 : 31.10.2011, 20:22:06 »
No Bemun turbonelari perustui "vakio"lohkoon, ja Hondankin moottori näyttää ihan tavalliselta.

Eihän tuollaiset 4 bar ahtopaineet ole erityisen korkeita.

Jostain kuullut että ainakin BMW:n F1-koneet tehtiin käytettyihin tuotantoautojen lohkoihin? Käytettyihin kuulemani mukaan ihan siksi että kaikki valuvaiheessa tulleet jännitykset sun muut ovat ehtineet poistua lohkosta ja tästä tulisi siten kestävämpi kuin täysin uudesta?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: B-ryhmän rallivehkeet ja muu entisajan moottoriurheilu
« Vastaus #43 : 31.10.2011, 21:36:58 »
Jos haluaa maistella B-ryhmäläisten suorituskykyä, niin ei muuta kun hakemaan:

http://www.carclassic.com/racetype.asp?RaceType=Group+3+%2F+Group+4+%2F+Group+B
Tuolla on halpoja vielä nuo missä oli hinta. Silloin tällöin yks pohjalainen firma entisöinyt noita vanhoja B-ryhmäläisiä niin hinnat on lähennellyt puolta miljoonaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #44 : 31.10.2011, 21:37:48 »
Jostain kuullut että ainakin BMW:n F1-koneet tehtiin käytettyihin tuotantoautojen lohkoihin? Käytettyihin kuulemani mukaan ihan siksi että kaikki valuvaiheessa tulleet jännitykset sun muut ovat ehtineet poistua lohkosta ja tästä tulisi siten kestävämpi kuin täysin uudesta?

Mullekkin sama tarina on tuttu, kun uudet koneet ei kestäny käytössä niin joku keksi kokeilla 150tkm ajettua testiauton lohkoa. Todenperäisyyteen en sano juuta enkä jaata...
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

 

Futurez  Kulkukoira