Elekma  Autoracing

Megasquirt moottorinohjauksena

  • 1931 Vastauksia
  • 573122 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1920 : 24.02.2021, 15:05:17 »
Miten olette toteuttaneet nokka-akselin triggeröinnin? Ideoita kaipaileisin.



Erääseen toisenmerkkiseen hitsasin virrajakajan akselille mutterin ja laitoin hall-anturin lukemaan. Helppo ja nopea. Volvon päätyjakajaan suunnittelin speeduinon kanssa ruuvia pyörtimeen ja virranjakajan kanteen anturi sopivalle kohdalle. Jäi toteuttamatta kun en tehnyt johtosarjamuutosta sekventaalisuihkutusta varten.

Hommanhan voi tehdä ihan niin vaikeasti kuin kukin haluaa.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2210
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1921 : 24.02.2021, 23:27:31 »
Miten olette toteuttaneet nokka-akselin triggeröinnin? Ideoita kaipaileisin.

Itsellä ajatuksena toteuttaa nokkapyörän takapuolelta yhdellä nastalla ja anturi venttiilikopan päälle koneistettuun telineeseen. Onko kätevämpiä konsteja?

Moottorina b230.

Bensapumpun reiästä hall anturilla. Scimitec tai joku sinnepäin myi settiä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa _jaze

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1922 : 24.04.2021, 12:09:47 »
Moi,elikkäs mulla ois tullu tohon mun kaasari turboon atsparkin sytty jota ohjataan megapohjalla
mut tuli map-anturin kaa sellain ongelma et näytti auto sammuksissa 85,6 kpa ja pitäs näyttää 100 kpa?
Eli voiko tuo anturi olla uutena jo viallinen vai onko kytkennöissä ongelma,monenlaista on kokeiltu myyjän ohjeistuksella
paitsi uutta anturia? Osaisko joku jelpata.
volvo s80 -13 perhekäyttis
volvo 240 -85 käyttis
volvo 244 turbo rojekti -81

Poissa Xuppo

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1414
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1923 : 24.04.2021, 12:25:51 »
Mulla ainakin on tullut vastaan kaksikin kappaletta map antureita jotka on näyttäneet vähän mitä sattuu vaikka kuinka yritti kalibrointi arvojakin säätää.
965 -93 B6304 med turbo
S70 -98
V70 D5 awd -04

Poissa V70 2.5

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 605
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1924 : 26.05.2021, 20:38:06 »
960 t6 tuli vaihdettua 1200cc suuttimet. Muuten pelaa hyvin, mutta moottorijarrulla vetää laihalle, vaikka säätäisi soppaa lisää.
Mikähän asetus on pielessä? Edellisillä pienemmillä suuttimilla ei samaa ongelmaa ollut.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Sprinter 308 -98  -Transhit -08

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5245
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1925 : 26.05.2021, 20:42:29 »
Niin siis moottorijarrullahan sinne ei mene yhtään polttoainetta ja pitääkin näyttää maksimilaihaa.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa V70 2.5

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 605
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1926 : 26.05.2021, 20:47:57 »
Niin siis moottorijarrullahan sinne ei mene yhtään polttoainetta ja pitääkin näyttää maksimilaihaa.

Ja paukkua putkessa moottorijarrulla.
Kyllä tuossa ennen näytti stoikkaa moottorijarrulla, ja niin mun oma 940kin penkkisäädön jälkeen.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Sprinter 308 -98  -Transhit -08

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 868
  • vapari
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1927 : 26.05.2021, 21:03:54 »
Ei sen tarvitse tai pidä näyttää stoikkaa moottorijarrulla.
Moottorijarrulla jos suihkutetaan polttoainetta, sitä vaan tuhlataan. ;)

Vaikka toki periaatteessa sillä saadaan välitön kaasuvaste esim. radalla mutkasta lähtiessä kovan jarrutuksen jälkeen kun ei ole katkaistu polttoaineen syöttöä x ajaksi.

Luultavasti siulla on joku deceleration fuel cut tai millä nimikkeellä nyt onkaan; aktiivisena.
Eli moottorijarrulla polttoaineen syöttö pois.
Tai sit syötetään liikaa polttoainetta, eli on jo ihan liian rikkaalla ettei edes sytytä sitä = lambda näyttää laihaa seosta.
Imgur | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 -90 | B200F+ZF S5-16

Poissa V70 2.5

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 605
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1928 : 26.05.2021, 21:14:34 »
Ei sen tarvitse tai pidä näyttää stoikkaa moottorijarrulla.
Moottorijarrulla jos suihkutetaan polttoainetta, sitä vaan tuhlataan. ;)

Vaikka toki periaatteessa sillä saadaan välitön kaasuvaste esim. radalla mutkasta lähtiessä kovan jarrutuksen jälkeen kun ei ole katkaistu polttoaineen syöttöä x ajaksi.

Luultavasti siulla on joku deceleration fuel cut tai millä nimikkeellä nyt onkaan; aktiivisena.
Eli moottorijarrulla polttoaineen syöttö pois.
Tai sit syötetään liikaa polttoainetta, eli on jo ihan liian rikkaalla ettei edes sytytä sitä = lambda näyttää laihaa seosta.

Juu, kyllähän nuo vakiomoottorinohjauksetkin katkaisee syötön moottorijarrulla.
Näissä tuolla nyt ei ole mitään hyötyä.
Muut asetukset samat kuin ennenkin vain suuttimet vaihtui ja tietysti bensakartta säädettiin, pienillä kierroksilla moottorijarrulla sopat pysyy säädetyssä, mutta korkeammilla ei.
Sitä koitan hakea, että mistä tuo johtuu.


-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Sprinter 308 -98  -Transhit -08

Poissa J4nne_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 218
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1929 : 27.05.2021, 06:54:19 »


Luultavasti siulla on joku deceleration fuel cut tai millä nimikkeellä nyt onkaan; aktiivisena.
Eli moottorijarrulla polttoaineen syöttö pois.
Tai sit syötetään liikaa polttoainetta, eli on jo ihan liian rikkaalla ettei edes sytytä sitä = lambda näyttää laihaa seosta.
Overrun fuel cut nimellä kulkee ainaki tunerstudiossa, fuel valikon alta muistaakseni löytyy.
-940 classic, B230FT
-940 Harraste rotisko, b250, hx40 super, e85, getrag 265

Poissa V70 2.5

  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 605
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1930 : 27.05.2021, 10:17:20 »
Overrun fuel cut nimellä kulkee ainaki tunerstudiossa, fuel valikon alta muistaakseni löytyy.
Tuokin asetus on pois päältä.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Sprinter 308 -98  -Transhit -08

Poissa J4nne_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 218
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1931 : 27.05.2021, 10:24:01 »
Tuokin asetus on pois päältä.
Tutki ve-kartan alareunaa, voi olla mahdollista että nyt isommilla ruutilla menee vaan niin paksulle kun suljet läpän että lambda näyttää laihaa. Ota logeja ja katsele ongelmatilanteessa suuttimien aukioloja suhteessa lambda-arvoon, periaatteessa vois havaita että ensin rikastuu kunnes alkaa näyttää laihaa jos on tämä kyseessä.

Vaikka muutatkin megasta suuttimet isommaksi niin suurimmaksi osaksi sopitus sattuu aika liki entisien suuttimien arvoja, suuttimet ei kuitenkaa ole ihan niin lineaarisesti virtaavia etteikö karttoja tarvis naplata joistainkohtaa jos muuttaa esim 600->1200cc . Nämä on omia mietteitä, voi olla jossain muuallaki häikkää mutta ompaha nyt jotain mistä tutkia  ;)

säätövaiheessa se overrun fuelcut on syytäkin pitää pois päältä niin ei sotke asioita, että saa niille moottorijarrun/hidastuksien alueille naplattua sopat kondikseen. Jos peruskartta ei oo ok niin sen käyttö muuttaa käytöksestä muutenki aika kulmikkaan.
« Viimeksi muokattu: 27.05.2021, 10:28:44 kirjoittanut J4nne_ »
-940 classic, B230FT
-940 Harraste rotisko, b250, hx40 super, e85, getrag 265

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo