Futurez  Kulkukoira

Volvo 242 2.3 16V Turbo *ajossa*

  • 444 Vastauksia
  • 185122 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *pakosarjan tekoa*
« Vastaus #90 : 27.05.2011, 21:40:05 »
Jaa?   :pomo:  Ei akulla oo korvia.   ;)

Mites käyttiksen leimaus asiat?

Jaa-a....vielä on kuukausi miettimisaikaa  ;D
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Solmurauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *pakosarjan tekoa*
« Vastaus #91 : 27.05.2011, 22:18:07 »
Pitkistä putkista tulee väistämättä mieleen F1-turbomoottorit, niissä oli pitkiä sarjoja.
Tuossa Alfa, muillakin oli vielä pidempiäkin.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Koittakaapa huvikseen kattoa tai laskea tästä kuvasta pakokaasujen pulssien järjestys kun ne menee valokuvan perusteella vähän vinksin ja vonksin..
Taikka sitten ne menee ihan oikein (tai sinnepäin) jos on nelosmotti+16v+2-pakokanavaa + kaksi ahdinta ja pulssisarjat.
Holset siellä lukee..

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *pakosarjan tekoa*
« Vastaus #92 : 27.05.2011, 22:20:10 »
Koittakaapa huvikseen kattoa tai laskea tästä kuvasta pakokaasujen pulssien järjestys kun ne menee valokuvan perusteella vähän vinksin ja vonksin..
Taikka sitten ne menee ihan oikein (tai sinnepäin) jos on nelosmotti+16v+2-pakokanavaa + kaksi ahdinta ja pulssisarjat.
Joka pytyltä menee omat kanavat kummallekkin ahtimelle.
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *kasailua vailla*
« Vastaus #93 : 31.05.2011, 21:29:10 »
Taas olis hivenen päivittämisen aihetta. Ensinnäkin spacerit saapu, ja niitä tuli sovitettua paikalleen. Vaatii pientä kaaren muokkausta, mutta uskoisin onnistuvan. Kuva vähän vääristää, sillä ei ne sentään kaaren ulkopuolelle tule.


Tankki olis paikallaan, ja sisällä modattu Volvon oma anturi.


Bensalinjat hyvällä mallilla.


Imusarjaa sovittelin paikalleen. Tein uuden kaasuvivun, ja läppäanturille kiinnikkeen. Vähän jäi harmittamaan, kun jäi tuo vakioimusarja, eikä tuo modifioitu mutka varmaan ainakaan sitä paranna. Noo...onpahan selvillä, että mistä parannetaan seuraavalla kerralla  :pomo:


Tässä vielä hieno omavalmisteinen ohjaustehostimen pumpun kannake.



Lopuksi pari kyssäriä :

- Mitä tulppia suositellaan? sytkänä siis EDIS
- Kuinka pitkä on b234-koneen öljynmittatikku? (esim. kannasta alarajaan?)
« Viimeksi muokattu: 17.08.2012, 22:04:44 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *jakopää nipussa*
« Vastaus #94 : 02.06.2011, 21:00:41 »
Tämmöstä tänään :




Lisäksi tein ahtimelle öljynpaluuputken. Löysin sopivia mutkia ja putkea joka on sisähalkaisijaltaan ehkä 19mm...toivottavasti riittää.

Mites tuo jakopää....museon puolella oli keskustelua, että on lähes rakettitieteeseen verrattavaa hommaa saada 234F-koneen jakopää pysymään nipussa. Vedin ihan 'pers-tuntumalta' remmin kireelle ja kiinni. Kestääkö 100km, vai poikiiko jo aiemmin  ???
« Viimeksi muokattu: 17.08.2012, 22:05:25 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *jakopää nipussa*
« Vastaus #95 : 02.06.2011, 21:26:40 »

Mites tuo jakopää....museon puolella oli keskustelua, että on lähes rakettitieteeseen verrattavaa hommaa saada 234F-koneen jakopää pysymään nipussa. Vedin ihan 'pers-tuntumalta' remmin kireelle ja kiinni. Kestääkö 100km, vai poikiiko jo aiemmin  ???

Öljypumpun pultti piti uusia. Sehän sulla jo olikin vaihdettu. Eihän tuossa mitään erikoista enää ole, kun tasapainoakselitkin on tiessään.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *jakopää nipussa*
« Vastaus #96 : 02.06.2011, 21:29:39 »
Öljypumpun pultti piti uusia. Sehän sulla jo olikin vaihdettu. Eihän tuossa mitään erikoista enää ole, kun tasapainoakselitkin on tiessään.

Sitähän minäkin...sormituntumalta remmi tuntuis ainakin ihan hyvältä. Toi kiristimen jousi jäi vähä arveluttamaan, kunnen muista että onko se 8v vai 16v:stä. Muistaakseni vadis antaa niille eri numeron. Tuo jousi nimittäin oli tosi jäykkä painaa "lukitusasentoon".


Pian saakin alkaa sähköhommiin....veteleen uutta johtosarjaa eessuntaassun...
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *jakopää nipussa*
« Vastaus #97 : 03.06.2011, 22:29:10 »
Tänään heitin öljynpaluun paikalleen, ja tein lämpöpellin nokkapyörän ympärille.

Oon tässä iltasella hivenen koittanu megamanuaalia lueskella ja muistella, että mites se pitikään kytkeä. Toivottavasti tuohon pääsee sisälle...boksi on siis V.3.0 MS2-prossulla.
Tilasin sen finsquirt-foorumin kautta valmiiksi tehtynä, ja siinä pitäisi olla EDIS-muutos, tyhjäkäyntimoottorin ohjaus, ja nakutuksentunnistus piiri mukana. Saas nähä, että nouseeko sininen savu ennemmin boksista, vai asentajan päästä  ;D
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *jakopää nipussa*
« Vastaus #98 : 03.06.2011, 23:23:11 »
Joko tää käy?   ;)

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *jakopää nipussa*
« Vastaus #99 : 12.06.2011, 02:00:24 »
Onks kukaan tehny tälle mitään viime aikoina?  :idiot2:
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *jakopää nipussa*
« Vastaus #100 : 12.06.2011, 21:06:05 »
Ompas kivannäköistä tekniikkaa :) Näin ohimennen tuleeko jakohihnan kiristinrullan olla "vapaana" kun kiristimenmutteri, ja hihna on paikallaan? Vai tuleeko rulla kiristää niille sijoilleen kun hihna on paikallaan? Meni javot sevon volvosta. Vuosi sitten vaihoin remmin ja kiristimen, mm rullan kiristin paikalleensa kun hihna oli paikallaan, muistan jonkun täällä landiassa neuvoneen että ei kuin merkit kohilleen ja hihna paikoilleen ja kiristä kiristin paikalleen ja avot. Ja näin kävi :idiot2: Tuntuisi kyllä että se pitää olla niin että pääsee liikkumaan ajan myötä kireämmälle, mutta mitenpä tuota olisi tullut ajatelleeksi ekassa remmin vaihdossa kun ohjeistustakin sai ::) Kireäksihän se remmi aluksi menee mutta venyy ajan myötä.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *jakopää nipussa*
« Vastaus #101 : 13.06.2011, 20:07:29 »
Ompas kivannäköistä tekniikkaa :) Näin ohimennen tuleeko jakohihnan kiristinrullan olla "vapaana" kun kiristimenmutteri, ja hihna on paikallaan? Vai tuleeko rulla kiristää niille sijoilleen kun hihna on paikallaan? Meni javot sevon volvosta. Vuosi sitten vaihoin remmin ja kiristimen, mm rullan kiristin paikalleensa kun hihna oli paikallaan, muistan jonkun täällä landiassa neuvoneen että ei kuin merkit kohilleen ja hihna paikoilleen ja kiristä kiristin paikalleen ja avot. Ja näin kävi :idiot2: Tuntuisi kyllä että se pitää olla niin että pääsee liikkumaan ajan myötä kireämmälle, mutta mitenpä tuota olisi tullut ajatelleeksi ekassa remmin vaihdossa kun ohjeistustakin sai ::) Kireäksihän se remmi aluksi menee mutta venyy ajan myötä.

Näistä jakopäähommista on keskustelua vissiin tälläkin puolen jossain. Landiassa asiasta oli enemmänkin keskustelua.
Ei remmi vissiin isommin veny, mutta kuluu. Näissä pitäisi 10tkm ajon jälkeen suorittaa jälkikiristys.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *jakopää nipussa*
« Vastaus #102 : 13.06.2011, 21:37:18 »
Selvittelin tuon kiristimen toimintaperiaatten ja huoltotoimenpiteet jakopäät-korjausoppaasta. Kiristys tosiaan multa jäi viimeksi, 20tkm sillä pääsin. Empä tuota hommaa tiennyt, moni kyllä tiesi että tämmöseen vaihtoon olen ryhtymässä mutta kukaan ei maininnut tuosta jälkikiristyksestä. En kuitenkaan usko että jako hyppäsi pelkästään tuon tietämättömyden takia. Onni onnettomuudessa että kone on 200F
« Viimeksi muokattu: 13.06.2011, 21:38:54 kirjoittanut Customer »

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *kohta jännittää*
« Vastaus #103 : 29.06.2011, 22:36:03 »
Viime hetken varmisteluja tehty tässä pari päivää. Yhden johdotusvirheen löysin johtosarjasta ja korjasin. Koneessa öljyt sisällä, ja startilla ilman tulppia ajettu öljynpaineet ylös pariin otteeseen. Megan boksi oli tänään ekaa kertaa kiinni. Kierrostieto näkyy, bensapumpuille menee virta. Lämpöarvot näyttää mitä sattuu toistaiseksi. Kaasuläpän anturikin näyttäisi toimivan oikein. EDIS lykkää kiltisti kipinää, ilman megan boksiakin.

Startti vaikuttaa vähän laiskalta, kun megan mukaan ilman tulppia pyörii jotain 270rpm, vaikka akussa pitäisi olla potkua ihan hyvin. Noo...ehkä se on alkukankeutta.

Syylärin kannakkeet jouduin tekeen uusiks, kun tilattu "uusi" syyläri olikin pari senttiä eri mittanen ku vanha, vaikka piti olla samanlainen.

Lähipäivinä vois olla se H-hetki, että uskaltaa kaataa bensaa tankkiin, ja vääntää avaimesta...jännityksellä odotan, että mistä tulee ensimmäisenä savu ulos  ;)
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *jakopää nipussa*
« Vastaus #104 : 29.06.2011, 22:56:57 »
Ja eikun kumi tulille  :-X  Vai miten se ny meni.. Järkyttävä säätäminen ja karttojen viilaus edessä?
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

 

Proturbo  Autodiagnoosi