Race.fi  Puotilan autokorjaamo

242 Turbo -84 [Megasquirt]

  • 337 Vastauksia
  • 133189 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #45 : 26.03.2013, 21:43:44 »
Nyt ois kyssäriäki välillä:
Autossa kun on tuo PLX:n laajakaistasetti SM-AFR + DM-5 mittari, niin pystynkös käyttämään samaa lambda anturia megalle vai pitääkö olla oma?

Kapineen paperitkin on toistaseks jossain hyvässä jemmassa, että oon pelkkänä korvana jos joku tietää mikä piuha sieltä vedetään megalle?  ;)

Täällä sanotaan, että olisi 2 analogista lähtöä ja 1digitaalinen. Tuo DM-5 oletettavasti tulee digitaaliseen ulostuloon, jolloin 2 analogista jää vapaaksi. Toinen siis megalle.

Ja tuossa on manuaali : http://www.plxdevices.com/support/manuals/SM-AFRGen2UsersGuide.pdf
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #46 : 26.03.2013, 22:15:14 »
Katos perhana, kiitoksia.  :pomo:

Löysin kuvan koneelta, mittari näyttäis olevan siinä digitaali-liitännässä tosiaan ja analogiliittimessä on yks ainut musta johto josta en nyt näe onko kytketty maihin vai ei. Paketin mukana tuli tosiaan semmonen harmaa johto, millä mega nyt tuon ohjeen mukaan laitetaan.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2013, 07:22:47 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #47 : 29.03.2013, 17:35:09 »
Tuli kolvailtua piuhoja tuohon db37-liittimeen tänään...
Mites nuo maadoitukset, kuinka paljon niitä kannattaa laittaa (pin 1-19)?
Nyt ois johdot vedettynä korista boksin läheltä ja sylinterikannesta, mut tietysti noita pinnejähän vois vielä yhdistää jollain ja kolvata siihen yks vähä paksumpi johto kiinni jos hyödyttää jotain?

Saa nähä mahtuuko liittimen kuoret päälle, kun tuolla on muutama 1.5 neliöinen piuha.  ;D

« Viimeksi muokattu: 29.03.2013, 17:37:09 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #48 : 30.03.2013, 00:04:35 »
Itse tein niin että otin pätkän yksisäikeistä 1mm kuparikaapelia ja yhdistin sillä kaikki maadoitusnastat toisiinsa ja tuohon sitten tinasin 5kpl 1.5 neliön piuhoja kiinni.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #49 : 30.03.2013, 09:35:17 »
Itse tein niin että otin pätkän yksisäikeistä 1mm kuparikaapelia ja yhdistin sillä kaikki maadoitusnastat toisiinsa ja tuohon sitten tinasin 5kpl 1.5 neliön piuhoja kiinni.
Toimii ilmeisesti hyvin noin? Tuttu oli tehny kans kutakuinki samalla tapaa, paitsi oli vain yhdellä 4 neliöisellä piuhalla.
Meneekö sulla kaikki maadotukset koriin vai koneeseen?

Edit: tuli sitten tehtyä samaan tyyliin tuo omakin maadoitus.
Kaks 1.5 neliön piuhaa menee kanteen ja kaks 2.5 neliön piuhaa koriin kaikki boksin lähimaastoon. Lisäillään jos ei toimi.
Pitää vielä hommata 10 ohmin vastus tuohon hall-anturin +5v syöttöön.

Ja avata boksi... entinen omistaja tuumas että ei tartte tehä muutoksia hall-jakajaa käytettäessä, liekö sitten modattu jo valmiiks.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2013, 16:42:42 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #50 : 31.03.2013, 13:45:17 »
Tuli avattua boksi ja olihan siellä jotain modailuja tehty, en nyt oo ihan varma onko täysin sopiva mun setupille hall-jakaja + 139-sytkämoduuli? Tuntuis olevan lähempänä "5v hi to low"-kytkentää tämä.
Näihin ohjeisiin vertasin:

MegaSquirt-I PCBv2.2 Mods Required:
Remove D5, D8, and R10. Also remove the jumper between XG1 and XG2.
- Komponentteja ei oo poistettu vaan D5 ja D8 on ohitettu hyppyjohdoilla,R10 paikoillaan. XG1 ja 2 yhdistetty. Katkasenko tuon yhteyden XG1 ja 2 välillä?

Replace D8 with a 1K resistor.
- Tämä oli ohitettu hyppyjohdolla, toimiiko?

Run a length of wire from XG1 to the right hole of D5.
Tämä tekemättä

Run a wire from the bottom hole of R10 to the top of R11.
Kytkentä tehty D5 - 11Kohm(?) - R11, toimiiko?

Run a 750 ohm to 1K, 1/4 watt resistor from the right (5v) side of R23 to the negative (top) leg of D17.
Näytti olevan 100 ohmin vastuksella, mutta tehty.

Run a wire from the negative leg of D17 to X11.
ok

Tuossa vielä parit kuvat, missä nuo näkyy.

« Viimeksi muokattu: 31.03.2013, 16:20:28 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #51 : 31.03.2013, 16:32:36 »
Äkkisestään katsottuna tuossa olisi kaksi sytkälähtöä käytössä, luultavasti ohjattu hukkakipinää. Sinähän tartteet vaan yhden.
940 classic
Amazon -68

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #52 : 31.03.2013, 16:46:06 »
Haittaako jos jättää paikalleen tuon toisen?
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #53 : 01.04.2013, 00:41:00 »
Haittaako jos jättää paikalleen tuon toisen?
Ei haittaa.

Joo tuolla kytkennällä ei volvon vakio hall toimi koska se on juurikin mainitsemasi 5v kytkentä.

Muuta kytkentä tälläiseksi
« Viimeksi muokattu: 01.04.2013, 00:48:40 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #54 : 01.04.2013, 10:19:26 »
Ei haittaa.

Joo tuolla kytkennällä ei volvon vakio hall toimi koska se on juurikin mainitsemasi 5v kytkentä.

Muuta kytkentä tälläiseksi
OK, eli volvon halli toimii 12 volttisena.

Onko väliä mistä tuo 12v syöttöjännite otetaan? Täytyy tutkailla miten tuo alkuperänen systeemi on 240:ssä ollut.
Saamani ohjeen mukaan piti ottaa tuo 5v megan pinnistä-31 10 ohmin vastuksen kautta.
« Viimeksi muokattu: 01.04.2013, 12:01:36 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #55 : 01.04.2013, 14:43:47 »
OK, eli volvon halli toimii 12 volttisena.

Onko väliä mistä tuo 12v syöttöjännite otetaan? Täytyy tutkailla miten tuo alkuperänen systeemi on 240:ssä ollut.
Saamani ohjeen mukaan piti ottaa tuo 5v megan pinnistä-31 10 ohmin vastuksen kautta.

Kyllä 2/7/9 sataa sarjalaisten volvojen hall anturit on 12v antureita ja jännite otetaan virtalukolta nastasta johon tulee sytytysvirta päällä ja startatessa jännite. Tuossa kytkentäkuvassa on 10ohm vastus tuossa 12v syötössä mutta sen voi jättää ihan huoletta pois.
3kpl volvoja on minun toimesta liikenteessä tuolla kytkennällä joten se toimii varmasti volvon hall anturin kanssa.


Ja tuohon sytytyksen lähtöön kannattaa vaihtaa tuohon 100 ohm vastuksen tilalle 500-750 ohm vastus kerran sulla on 139-sytkämoduuli. Se toimii varmaan kyllä tuolla 100 ohmisellakin mutta se rasittaa turhaan vaan ohjaustransistoria (Q9 ja Q11).
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #56 : 01.04.2013, 16:46:14 »
Hienoa, suuri kiitos selventävistä ohjeista. Pääsee taas hommassa eteenpäin.  :)

Tiiä vaikka tässä sais viikonloppuna vääntää avaimesta ja kattoa mistä tulee savut.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #57 : 01.04.2013, 18:00:53 »
Mielestäni 740 ja 940 Hall-jakaja on Low to High toiminen ja 240 taas High to Low...

tuollaisella Hi to Low 12v kytkennällä sain itse toimimaan yhden 240 volvon hall pystyjakajalla...


Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #58 : 01.04.2013, 19:47:51 »
Toistaseks en oo ku poistellu D5 ja D8, sekä R10 ja hyppyjohdon XG1 ja XG2 väliltä että nyt ois vielä helppo tehä suuntaan tai toiseen. Eihän tuota huvittais testailemaankaan lähteä että kumpi kytkentä toimii.

http://www.diyautotune.com/tech_articles/how_to_megasquirt_your_volvo_240_740_940.htm
on tuo Xupon mainitsema kytkentä, mutta siellähän on 240/740 ja 940 kaikki samaa.
Jos tuo pystyjakaja poikkeaa toiminnaltaan 700-sarjan jakajasta niin sama kytkentähän ei voi toimia.
En googlella löytänyt jakajastakaan tietoja kumman tyyppinen ois (0 237 024 013).
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #59 : 01.04.2013, 20:09:17 »
740/940 Hall-jakassa on pyörijän ollessa 1 sylinterin kohdalla Hall-anturin triggerilevyssä tyhjä  kohta, anturin kohdalla ja 240 Hall-jakajassa taas on se peltilevy/hammas Hall-anturin kohdalla, pyörijän osoittaessa 1 sylinteriin.

eli ne toimivat eri tavalla...

kokeiltiin noilla kaikilla kytkennöillä ja vasta tuolla linkkaamani kuvan kytkennällä alkoi toimimaan oikein...

Toistaseks en oo ku poistellu D5 ja D8, sekä R10 ja hyppyjohdon XG1 ja XG2 väliltä että nyt ois vielä helppo tehä suuntaan tai toiseen. Eihän tuota huvittais testailemaankaan lähteä että kumpi kytkentä toimii.

http://www.diyautotune.com/tech_articles/how_to_megasquirt_your_volvo_240_740_940.htm
on tuo Xupon mainitsema kytkentä, mutta siellähän on 240/740 ja 940 kaikki samaa.
Jos tuo pystyjakaja poikkeaa toiminnaltaan 700-sarjan jakajasta niin sama kytkentähän ei voi toimia.
En googlella löytänyt jakajastakaan tietoja kumman tyyppinen ois (0 237 024 013).
juuri tuo kytkentä ei toimi 240 Hall-jakajassa...
« Viimeksi muokattu: 01.04.2013, 20:11:57 kirjoittanut Kovalchuck33 »

 

RallyBaron  Samppasport