RallyBaron  Samppasport

Äänestys

Mikä vanneratkaisu?

17" jotka autossa on olleet
18" maalattuna hopeaksi
18" maalattuna kullan / pronssin sävyyn

940 GLT-4

  • 198 Vastauksia
  • 71259 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 981
Vs: 940 GLT
« Vastaus #135 : 29.04.2013, 21:29:24 »
joo sellasella setin vaijerilla tuli ite ainakin irrotettua. ite kun tekee niin siinä on se hyväpuoli että jos jotain naarmuja sattuu tulemaan tai pintaruostetta löytyy karmista niin voi hioa pois ja maalata kunnon maaleilla, ettei pääse ruoste etenemään.  ;)

Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 GLT
« Vastaus #136 : 21.02.2015, 22:48:02 »
Huh...melkein parin vuoden tauko päivityksessä...joten eiköhän nyt ole korkea aika päivitellä tapahtumia.

Auto on seissyt jouten jo pidempään, ja hetken sen myymistäkin harkitsin. Auton arvo tällä hetkellä on kuitenkin niin alhainen, etten nähnyt myymisestä mitään hyötyä. Lisäksi auto on koriltaan erittäin hyvässä kunnossa ja historiakin on tiedossa. Muutenkin kyseessä taitaa olla harvinaisempi malli kun kumpikaan noista ärristä  ::)

Ainoa mikä on vaivannut, niin on tehon puute....pihassa on vähän tilanteesta riippuen seitsemänkin turbo-Volvoa nii tulkitsin, että se on selkeä vinkki mille tielle lähteä voiman etsimisessä.

Alkuperäisen moottorin ahtamista ehdoteltiin jo aikoja sitten....kuten myös b230ft koneen vaihtamista alkuperäisen tilalle, mutta jotenkin ajatus ei sytyttänyt.

Suunnitelma syntyi alustavasti jo niinkin kauan aikaa sitten kun 9.9.2013, mutta oikeastaan ensimmäinen nytkähdys projektille tapahtui kesällä 2014 kun sovin kaupat M90-laatikosta. Seuraava nytkähdys tapahtui kesällä 2014, kun AVK:lta pihaan rantautui tälläinen :


Kyseessä vuoden -98 V40 T4 manuaalilaatikolla.

Kesällä oli niin paljon kaikkea muuta, ettei autoa ehtinyt edes purkamaan. Oikeastaan vasta tämän vuoden tammikuussa pääsin aloittamaan projektin, ja lykkäsin nelikympin talliin.



Erittäin HiPot ahtoputket  ;D :





Tässä vaiheessa alkoi olla selvää, että joskus hamassa tulevaisuudessa mallimerkintä tulisi olemaan Volvo 940 GLT4. Jos joku ihmettelee, että miksi purkukuvia on vain sisältä ja sähköistä nii johtuu siitä, että moottorinohjaus aiheutti paljon pohdintaa.
Megasquirt olisi ollut se oikoisempi lue. helpompi ratkaisu...varsinkin kun siitä on jo hivenen kertynyt kokemusta. Päätin kuitenkin edetä eri tietä tällä kertaa....moottorinohjaus tulee siis olemaan teenelkun oma Siemens EMS2000. Autosta ei ole tarkoitus tehdä mitään raaseria, joten tuo riittänee tarkoitukseen ihan hyvin.
Ajonesto yms. tuotti vähän hämmennystä mutta toistaiseksi olen toiveikas. Kaikki sähköt oli riivittynä tuohon konepellille ja auto lähti edelleen avaimesta käyntiin  :pomo:
Alunperin haaveena oli saada ajotietokone + vakkari + luistonesto toimimaan.....aika näyttää mistä joudutaan karsimaan. En ole päässyt jyvälle että liekö 940:n ABS:boksi + anturit jutella samaa kieltä teenelkun kanssa.

Kun teenelkku oli saatu riisuttua ja revittyä ulos tallista niin seuraavaksi vuorossa oli vanhan vinokoneen hellä saattaminen ulos konehuoneesta. Tekniikan laitoin myyntiin ja yllätyksekseni sain todeta että ralli.netin markkinoilla se oli kuumaa kauppatavaraa :) Hinta tuli pudotettua liiankin alas, mutta saipahan samantien pois nurkista pyörimästä. :




Seuraavaksi olikin tarkoitus alkaa änkemään tinanelosta konehuoneeseen. Kuten arvata sopii....tilaa riittää vaikka kuinka paitsi niillä kohdin, missä sitä pitäisi olla enemmän :D
Ensimmäiset mittaukset osoittivat sen mitä arvelinkin.....imusarja menee vaihtoon. JuhaU:lta löytyi kutoskoneen "imupallo", josta on jo valmiiksi leikattu pari lähtöä pois. Imusarja on matkalla, joten vielä ei ole varmaa miten se tulee istumaan. Todennäköisesti hitsaan sen suoraan neloskoneen laippaan.
Neloskoneen pakosarjaakaan ei voi hyödyntää kun ahdin on "väärinpäin" ja lisäksi liian takana. Yksi ratkaisuehdotelma pulmaan :




Kuvassa 850 T-5:en pakosarja "pätkittynä".
Teenelosen ahdin tietenkään ei sovi vitoskoneen pakosarjaan....ongelma ratkesi sillä, että hyllyssä sattui olemaan remontoitu TD04HL-18T, joka on peräisin Porsche Cayannesta.

Ko. ahdin ei sovi mihinkään laippaan suoraan.....joten töitä on....mutta onpahan isompi kuin 14T :D

Muuten tekniikka tulee olemaan peruskauraa....

Takokanget tulee tottakai....vakioitahan on menny rikki vakiokoneistakin  ::)


KL-racingin mallikohtainen cooleri :



Näiden lisäksi tulee b4204s -moottorin nokat, ja moottoriin uudet männänrenkaat, laakerit yms. Kytkimeksi valikoitui varastossa oleva uusi T-5:en asetelma ja 850:n kova vauhtipyörä. Kytkinlevyä vielä ei ole....yksi sintteri olisi varastossa, mutta ehkä tähän kuitenkin tulee ihan teevitosen oma massalevy.

Moottori + vaihteisto ensi kertaa naitettuna :


Pituussuunnassa tilaa olisi vaikka muille jakaa.....näyttää lähinnä joltain mopoauton moottorilta :D Painonjakauma lienee parantuman, kun keula kevenee ja lisäksi moottori on niin takana, että oikeastaan koko moottorin paino on akseleiden välissä.



Kuskinpuolen moottorinkorvan suunnittelua :



Ostinpa hätäpäissäni jo kutoskoneen moottorinkorvatkin, kun niitä on kuulemma vitoskoneen kanssa näissä käytetty. No eipä niistä kumpikaan tietenkään neloskoneeseen sopinut. Jotain hyötyä kuitenkin, kun sai akselikannakkeet + kumit.

Vähän sama öljypohjankin kanssa, kun alunperin suunnittelin käyttäväni kutoskoneen öljypohjaa. Niitä kun varsinkin Ruotsissa on pätkitty vitoskoneisiin vaikka kuinka. Neloskone vaan on ikävästi sen verran lyhyempi, että öljynsuodatin jäisi suoraan etupalkin päälle.....ja sama homma käyttäen teenelkun omaa öljypohjaa. Jonkunlainen siirtosarja pitää siis askarrella.


Hantinpuolen moottorinkannakkeen luulin sopivan suoraan kutoskoneesta. Mutta lopulta se jäikin jostain syystä n. 70mm liian alas....piti tehdä akselikannake itse :


Tilaa piisaa....



....kunnes lyö apulaitetelineen paikalleen :D




Jotain ehkä unohtuikin.....mutta tässä vaiheessa mennään nyt. Suunnitelmat on päissäni selviä, muttakun menee tallille nii mikään ei niin kauheen helpolta enää tunnukaan. Historian pisin päivitys takana...ehkä tästä vielä joskus jotain syntyy.....ei mulla muuta tähän lähtöön  :hello:




Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #137 : 21.02.2015, 22:54:01 »
Jes!
Salainen päiväuneni, tinanelonen takapotkussa. Ei taida olla montaa Suomessa?

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #138 : 21.02.2015, 23:12:58 »
Alkoihan tää projekti mistä piti olla hiljaa.  :D Onhan tätä jo suunniteltu ja kaavailtu kahvipöydässä, ja muuallakin.
Hyvä tästä tulee. Oikeanlainen ympärivuotinen käyttis.
Tuo öljypohja homma on kinkkinen kuten puhuttin. Mut eiköhän sekin ratkee aikanaan.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #139 : 21.02.2015, 23:41:29 »
Jes!
Salainen päiväuneni, tinanelonen takapotkussa. Ei taida olla montaa Suomessa?

En osaa sanoa kyl....en muista livenä nähneeni yhtään. Ehkä juuri siitä syystä tämä sai alkunsa  :)

Alkoihan tää projekti mistä piti olla hiljaa.  :D Onhan tätä jo suunniteltu ja kaavailtu kahvipöydässä, ja muuallakin.
Hyvä tästä tulee. Oikeanlainen ympärivuotinen käyttis.
Tuo öljypohja homma on kinkkinen kuten puhuttin. Mut eiköhän sekin ratkee aikanaan.

Saas näkee meneekö tähän hermot heti kun saa ajoon. Toi ässä on niin mukava ajella kaikinpuolin :D Vanhuus ei tuu yksin....
Öljypohja on jo pilkottuna....mikäli vaan öljynkierron saa toteutettua niinkuin suunnittelin, nii sekin ongelma on 25% voitettu. Suunniteltuna siis.....vaan ei toteutettuna
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #140 : 22.02.2015, 00:11:50 »
Susta on tulossa etuvetomies.  ;)
Mutta ei sulla onneks hermo ole menossa ihan heti, ja kun maltilla ottaa niin kyllä siitä hyvä tulee.  :)

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #141 : 22.02.2015, 00:13:42 »
Tehopainosuhde tulee parantumaan, mutta sitä kuuluisaa ALAVÄÄNTÖÄ ei sitten enää olekaan.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #142 : 22.02.2015, 00:20:21 »
Tehopainosuhde tulee parantumaan, mutta sitä kuuluisaa ALAVÄÄNTÖÄ ei sitten enää olekaan.


Dämmit.....pitääkö tällä sitten ajaa "tuufäästtuusiirious"-tyyliin päin rajottajaa koko ajan  ???
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #143 : 22.02.2015, 00:24:34 »

Dämmit.....pitääkö tällä sitten ajaa "tuufäästtuusiirious"-tyyliin päin rajottajaa koko ajan  ???

No ei  niiden kaikkien autojen talrviilähteä kolmesella ulos mutkasta 50 km/h vauhdista.

Hieno moottori tuo on ja varmasti kiva kone käyttöautossa.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #144 : 22.02.2015, 00:52:58 »
Alavääntö ei oo todellista tehoa.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #145 : 22.02.2015, 00:57:15 »
No ei  niiden kaikkien autojen talrviilähteä kolmesella ulos mutkasta 50 km/h vauhdista.

Hieno moottori tuo on ja varmasti kiva kone käyttöautossa.


Kai kaikki ny sentään kolmosella viidestäkympistä lähtee.....toiset vaan vähän vähemmän.....ja toiset enemmän  :3/4 jättää sen:
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa sofronieva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #146 : 22.02.2015, 08:37:50 »
Hienoa tekemisen jälkeä ja tekniikan valinnasta täysi kymppi! Ehdottomaan seurantaan!

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #147 : 22.02.2015, 08:49:45 »
Tämähän vaikutti mielenkiintoiselta. Kutosen imusarjanlaippa käy suoraan pulttijaoltaan kanteen, kun sitä lyhentää. Ei muuta kuin lisäkuvia odotellessa projektin edetessä.  :nälkä:

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #148 : 22.02.2015, 10:04:11 »
Tämähän vaikutti mielenkiintoiselta. Kutosen imusarjanlaippa käy suoraan pulttijaoltaan kanteen, kun sitä lyhentää. Ei muuta kuin lisäkuvia odotellessa projektin edetessä.  :nälkä:

Joo niin sopii, mutta Juha oli jo sen laipan  jalostanut eteenpäin. Jos sellainen tulee sopivasti käsiin nii kyllähän se helpottaisi.
Neloskoneen sarja tuossa kuitenkin on ylimääräisenä ja saapahan lisemmin harjoitusta alun hitsaamiseen.  :)
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: 940 GLT-4
« Vastaus #149 : 22.02.2015, 12:20:55 »
Jes!
Salainen päiväuneni, tinanelonen takapotkussa. Ei taida olla montaa Suomessa?
Tätä oon itekki ihmetelly et miks näitä ei ole takavetosiin vielä tungettu suomessa  ???

Hienoa että tulee taas jotain erilaista  O0

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

 

Futurez  Kulkukoira