Ateho  Elekma

Peltivanteiden kääntö.

  • 119 Vastauksia
  • 78569 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Motörshed

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #75 : 15.02.2013, 09:38:58 »
mihin suuntaan nuo volvon keskiöt lähtee?

Taaksepäin, saumat saatava hiottua aika hyvin pois. Armottoman tiukassa oli ainakin mulla, ruoste tekee vielä oman lisänsä jos on siellä välissä.

Ja hitsaushommiin voisin oman mielipiteeni hitsarina antaa; Hyvä puikkokone ja 2mm puikko. Menee sopivilla virroilla nätisti läpi, ei tule paljoa roiskeita ja saumoista tulee jouhevat ja kestävämmät kuin mag:lla. Tig on sitten asia erikseen jos sellainen vaan tallista löytyy. Paljon tietysti riippuu siitä, kuka sitä kolvia käsittelee.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #76 : 15.02.2013, 13:02:12 »
Taaksepäin, saumat saatava hiottua aika hyvin pois. Armottoman tiukassa oli ainakin mulla, ruoste tekee vielä oman lisänsä jos on siellä välissä.

Ja hitsaushommiin voisin oman mielipiteeni hitsarina antaa; Hyvä puikkokone ja 2mm puikko. Menee sopivilla virroilla nätisti läpi, ei tule paljoa roiskeita ja saumoista tulee jouhevat ja kestävämmät kuin mag:lla. Tig on sitten asia erikseen jos sellainen vaan tallista löytyy. Paljon tietysti riippuu siitä, kuka sitä kolvia käsittelee.
ok..tarvitsee siis yrittää vielä.

Puikkokonetta enimmäkseen taidetaan käyttää
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #77 : 17.02.2013, 10:43:21 »
ite poltin 3-piikin puikolla keskiöt kiinni ja huomattavasti pitemmällä saumalla kuin alkuperäiset.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #78 : 24.02.2013, 21:45:51 »
Kuinka pahasti tollanen vanne vetelee, kun hitsaa keskiötä takasin paikalleen? Totta kai heppailee lyhyitä 1-2cm saumoja ympäri vannetta aina vastakkaiselle puolelle aluksi, mutta tuo lopullinen pitkä sauma..riittäneekö vaan jos hitsaa 10cm matkan aina ja sitte vaihtaa toiselle puolelle ja antaa jäähtyä vai tartteeko suurempaa tarkkuutta lämpökäsittelyn suhteen? Vai kärsiikö vaan vetää pitkän sauman koko matkalle heppailujen jälkee..? Itellä ei oo kotosalla mitään uunia, kaasutoho löytyy kyl...ja infrapuna-lämpömittari, jolla voi lämpötilaa tarkastella jos tarssee..

Hitsauskoneena mieluiten käyttäisin MAG:ia sillä siitä on kokemusta eniten..mutta kyl vanha Walliuksen puikkoki löytyy jos niikseen tulee. Puikkoa lukemiseni perusteella ilmeisesti suositellaan.

Olisin kiitollinen neuvoista! :)
« Viimeksi muokattu: 24.02.2013, 21:54:24 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #79 : 25.02.2013, 09:36:44 »
itse heppasin sorvissa julkisivun puolelta n.5 heftillä että sai suoraan.

sen jälkeen heftit takapuolelta ristiin saumojen päistä ja sitten kerralla se n 15cm sauma ja vastapuoli sitten, vähän sama periaate kuin pyörän pulttien tiukkaus. ja ei tuo vanne mahdottomia vetele.

kävin vielä vanteen joka kehältä näytti sorvissa että vähän vipottaa niin rengasliikkeessä tasapainotuskoneessa kattomassa niin 0 ja 10 näytti tarvitsevan painoja.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7598
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #80 : 26.02.2013, 00:46:08 »
Aina tullut tyrkättyä keskiöt ulospäin pois. Ei ne kovin tiukassa ole olleet käsipelissä pois lyödessä kunhan vaan kaikki hitsit on auki. Joutuu hetken toki naputtelemaan, että lähtee. Viimeksi 16" etuvedon pelleistä kehää siirtäessä vedin neljällä ristikkäisellä hepillä keskiön paikoilleen, tarkastin suoruuden ja vedin saumat ilman lisäheppauksia. Ei vedellyt mihinkään suuntaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa mass3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 275
  • Sekakäyttäjä (allekirjoituksessa lääkitys)
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #81 : 08.04.2013, 22:13:50 »
Pienoinen onkelma ois

Löytys vanteiden tekijä, mutta pitäs saada mitat. 15" meinasin teetättää , mutta backspace mitasta ei ole mitään hajua  ??? mikä lie vakio 940 vollessa? tai sopiva?
Minkälaisella ET lukua kannattas lähteä hakemaan noihin ?  2x8" & 2x9" leveät ois tulossa.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #82 : 09.04.2013, 06:57:40 »
Pienoinen onkelma ois

Löytys vanteiden tekijä, mutta pitäs saada mitat. 15" meinasin teetättää , mutta backspace mitasta ei ole mitään hajua  ??? mikä lie vakio 940 vollessa? tai sopiva?
Minkälaisella ET lukua kannattas lähteä hakemaan noihin ?  2x8" & 2x9" leveät ois tulossa.

8" et voisi olla edessä jotain 5-10 vois olla aika passeli. 9" takana about 10-15. Kannattaa hetki mittailla ihan rullamitan kanssa auton kaaria niin saa aika hyvä kuvan. ;)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa mass3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 275
  • Sekakäyttäjä (allekirjoituksessa lääkitys)
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #83 : 26.04.2013, 20:35:56 »
Saiha ne vanteet valmiiksi ja kesäkiekot alle

Tosin ei tullu käännettyä vaa perus levitys. 850:n vanteista tehty 15"/8" & 15/9" - backspace 13cm. Taakse meni mainiosti , eessä lyömäpainot kopsutteli etutolppaa joten piti laitella 5mm spaceri väliin.
« Viimeksi muokattu: 26.04.2013, 21:39:48 kirjoittanut mass3 »

Poissa N1k5u

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • youtube.com/Thegreatfinn
    • YouTube
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #84 : 19.07.2013, 20:36:39 »
Minkä tavan ihmiset on todennu parhaaksi kun pitäis saada keskiökäännetyistä vanteista heitto pois?
EX: 245GLT B200f m47 -89 | 744GL B230k m47 -87
Nykyset: 745GLT B200et m46 -89 | 945GL D24Tic m46 -83 | 945GLT b230fk m90 -96
Työajokki: Volvo FM 450 ''Viirusilmä''

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #85 : 19.07.2013, 21:13:26 »
sorvissa tai jos ei oo sorvia niin teet vaikka vanhasta tolpasta ja heittokellosta semmottisen
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #86 : 20.07.2013, 16:44:40 »
sorvissa tai jos ei oo sorvia niin teet vaikka vanhasta tolpasta ja heittokellosta semmottisen

Riittävän suorat saa ilman heittokelloaki, 2-3mm toleranssiin pääsee kyllä. Joku "seuraaja" niinku esim. ite laitoin kierretangon, jota voi ruuvata.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #87 : 20.07.2013, 17:24:48 »
Riittävän suorat saa ilman heittokelloaki, 2-3mm toleranssiin pääsee kyllä. Joku "seuraaja" niinku esim. ite laitoin kierretangon, jota voi ruuvata.
totta!
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #88 : 25.07.2013, 03:44:06 »
Riittävän suorat saa ilman heittokelloaki, 2-3mm toleranssiin pääsee kyllä. Joku "seuraaja" niinku esim. ite laitoin kierretangon, jota voi ruuvata.
Noin paljoko saa olla heittoa? Ei omia tullu mitattua ennen purkamista et mitä oli. Etuvanteisiin tais jäädä 0,4mm ja taakse 0,8mm heitto jos en väärin muista, ei ainakaa kauheesti painoja tarvinnu laittaa (5-15g per vanne) :)
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltivanteiden kääntö.
« Vastaus #89 : 25.07.2013, 06:31:44 »
Noin paljoko saa olla heittoa? Ei omia tullu mitattua ennen purkamista et mitä oli. Etuvanteisiin tais jäädä 0,4mm ja taakse 0,8mm heitto jos en väärin muista, ei ainakaa kauheesti painoja tarvinnu laittaa (5-15g per vanne) :)

Vannepajanki toleranssi on 2mm, et kyllä saa. Itellä ei ainakaa auttanu vaikka käännössä heitot on ~2mm luokkaa, vanteiden levittäjä oli levittämällä saanu niihin mukavasti eroa sisä ja ulkokehille sekä jonkin verran selkäheittoa, tästä syystä painoja joutui laittaa paljonki ainaki yhteen vanteeseen. >:(
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

 

RallyBaron  Samppasport