Samppasport  Futurez

LH2.4 tyhjäkäyntiongelma

  • 43 Vastauksia
  • 19623 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« : 25.04.2013, 20:19:01 »
Allekirouksen 940 kyseessä. Tyhjäkäynti toimii kylmänä moitteetta, ja lämpimänäkin yleensä. Jos käy pitkään paikallaan, niin yhtäkkiä kierrokset nousee n. 1500rpm:ään.
Tekee ajossakin joskus niin, että kun painaa kytkimen pohjaan, nii yhtäkkiä huomaakin että tyhjäkäynti on 1500 huitteissa.
Sitten kun sammuttaa, ja pistää samantien käymään uudetaan, nii taas käy normaalisti.

Kaasuläppä + anturi on säädetty ohjeiden mukaan. Oon kokeillut kolmella eri tyhjäkäyntimoottorilla ja kahdella kaasuläppäanturilla.

Kokeilin sillai, että kun käy normaalia tyhjäkäyntiä, nappaa venttiilin johdon irti ja laittaa takaisin nii kierrokset pomppaa myös tuonne 1500rpm paikkeille. Voisko ECU:n signaali pätkäistä jossain vaiheessa niin, että menee johonkin "häiriötilaan". Tuo venahan kait on sähköttömänä hiukan auki, ja ECU maadoittamalla ohjaa kiinni enemmän tai vähemmän  ::)
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa eliäs

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • www.vrcf.fi
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #1 : 11.09.2013, 12:05:42 »
löytykös tähän mitään syytä??
240

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #2 : 12.09.2013, 16:33:46 »
Hyvin samanlaista ongelmaa täälläkin.
940 -98 B230FT, tonin lastuilla.
Täysin epäsäännöillisesti tyhjäkäynti nousee n.1500rpm, tai ainoastaa tätä on tapahtunut +20°C.
Silloin kun ongelmaa ilmenee niin toimii todella oudosti.
Esimerkki:

Ajan 80km/h kymmeniä kilometrejä, ja kun laitan vauhdista vapaalle niin käynti on 1500rpm.
No samantien vaihde silmään ja ajan vaikka 5km ja kun ottaa vapaalle vauhdista niin edelleen 1500rpm.
Sitten hiljennän vauhtia, 20km/h tuntumaan niin edelleen käy korkealla ja ryömittäminen muuttuu kytkimen luistattamiseksi...
Tyhjäkäynti ei edelleenkään ole laskenut. Pysäytän vauhdin kokonaan ja tässä vaiheessa menee 5-60sek ja käyntipalaa normaaliin 800rpm lukemiin.
Eli jotenkin liikkumisen kanssa on tekemistä tämän korkean käynnin kanssa.

-Kaasuläppäkotelo putsattu
-Kaikki ahtoputket tarkastettu
-Tyhjäkäyntiventtiili tarkastettu/puhdistettu

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #3 : 12.09.2013, 20:58:52 »
Täällä samaa vaivaa omassa 945:ssa B230FB 1991 ja lh 2.4.

Välillä pomppaa tyhjäkäynti tuonne noin 1300-1500. Joskus harvoin asettuu itsekseen, mutta parhaiten asettuu käyttämällä virrat nopeaa pois.

Toimii myös toisinpäin, tippuu välillä 500rpm kierrokset, taas pikainen "sammutus" auttaa.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #4 : 12.09.2013, 21:06:06 »
Hyvin samanlaista ongelmaa täälläkin.
940 -98 B230FT, tonin lastuilla.
Täysin epäsäännöillisesti tyhjäkäynti nousee n.1500rpm, tai ainoastaa tätä on tapahtunut +20°C.
Silloin kun ongelmaa ilmenee niin toimii todella oudosti.
Esimerkki:

Ajan 80km/h kymmeniä kilometrejä, ja kun laitan vauhdista vapaalle niin käynti on 1500rpm.
No samantien vaihde silmään ja ajan vaikka 5km ja kun ottaa vapaalle vauhdista niin edelleen 1500rpm.
Sitten hiljennän vauhtia, 20km/h tuntumaan niin edelleen käy korkealla ja ryömittäminen muuttuu kytkimen luistattamiseksi...
Tyhjäkäynti ei edelleenkään ole laskenut. Pysäytän vauhdin kokonaan ja tässä vaiheessa menee 5-60sek ja käyntipalaa normaaliin 800rpm lukemiin.
Eli jotenkin liikkumisen kanssa on tekemistä tämän korkean käynnin kanssa.

-Kaasuläppäkotelo putsattu
-Kaikki ahtoputket tarkastettu
-Tyhjäkäyntiventtiili tarkastettu/puhdistettu

Tuntuis et nopeustieto kusis? 1500rpm (ilmeisesti) pitäis olla kun vaihteita vaihtelee. Itsellä toiminut joskus, välillä, harvoin, joo, ei.

Itte raotan läppää sen verran että käy pelkästään kohta sillä. Ei meinaan oo tyhjäkäyntiä yhtään kun polkaset kytkimen pohjaan. Välillä käy sitä 800rpm. Mulla kyllä aika lyhyt pätkä imm ja turbon välillä letkua (ens viikolla uus letku).
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #5 : 12.09.2013, 21:21:35 »
Tuota ongelmaa tulee ehkä kerran viikossa, niin oppinut jo elämään se kanssa. Varsinkin ku se käynti palaa kun hetken odottelee.  :) Kehällä tuo nyt on vähän ikävä kun madellaan sitä 15km/h niin menee niin polkimien pumppaamiseksi.
Mutta nyt viileämmällä keleillä tuota ilmennyt vielä harvemmin, ei ikinä vielä aamusin (12-16°C), vaan ainoastaan iltapäivästä..

Mitään vikakoodeja ei ole.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #6 : 12.09.2013, 21:26:51 »
Ei ole ratkennut täälläkään...tosin eipä autolla ole puoleen vuoteen ajettukaan. Oire ilmenee ihan paikallaankin käydessä. Juuri tänään pistin käymään, ja noin minuutin käynnin jälkeen pompahti sinne 1500rpm hujakoille.

Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #7 : 12.09.2013, 22:26:57 »
Ei ole ratkennut täälläkään...tosin eipä autolla ole puoleen vuoteen ajettukaan. Oire ilmenee ihan paikallaankin käydessä. Juuri tänään pistin käymään, ja noin minuutin käynnin jälkeen pompahti sinne 1500rpm hujakoille.

Tuskin imuvuotoakaan? Omassa oli ne tyhjäkäyntiletkut snadisti halki nii höri ilmaa... Tosin se oli taas ihan eri vika kun tämä "ominaisuus" mikä mulla.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #8 : 12.09.2013, 22:39:39 »
Tuskin imuvuotoakaan? Omassa oli ne tyhjäkäyntiletkut snadisti halki nii höri ilmaa... Tosin se oli taas ihan eri vika kun tämä "ominaisuus" mikä mulla.


Kyllä mä mielestäni oon kaikki tutkinu moneen kertaan, ja starttipilotillakin kokeillut.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #9 : 13.09.2013, 14:36:43 »
LH pitää tyhjäkäyntiä ylhäällä jonkin aikaa kun auto liikkuu. En muista tarkkaa aikaa, minkä jälkeen esim. meikäläisen 954 purkki tiputtaa tyhjäkäynnin sinne 750rpm lukemaan vapaalle heittämisen jälkeen (automaatti) auton liikkuessa. Taisi olla parisen sekuntia sen jälkeen kun LH saa tiedon kaasuläpän tyhjäkäynti asennosta.

Tosiaan LH:n tyhjäkäyntiservo jää hitusen auki sähköttömänä ja silloin tyhjäkäynnin tulisi olla siellä 1000rpm nurkissa lämpimällä koneella.

Samaten tyhjäkäynti nousee ylös (1500rpm), jos kylmällä koneella käynnistyksen jälkeen painan kaasua ja pidän kierrokset esim. parikymmentä sekuntia 2000rpm, niin kaasun hölläyksen jälkeen LH nostaa kierrokset joksikin aikaa sinne 1500rpm lukemaan.

Tämän kaiken takana on LH:n omat tyhjäkäyntialgoritmit nopeudesta, kaasuläpästä, moottorin lämpötilasta ja kuun asennosta!  :o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #10 : 13.09.2013, 20:31:16 »
LH:n manuskasta löytyi tälläinenkin!  :o
Lainaus
Sell-adjusting Idle speed regulation
In time, wear and coatings will affect the operation of the throttle valve, causing less air to enter the intake system. Instead working from a pre-programmed value the idle valve receives a signal that is adapted to the experiences which the control unit has learned from previous driving periods.

Idle valve
In order to set the correct air valve opening and thus achieve constant idte speed, the control unit uses information from the air mass meter regarding the amount of air entering the engine and from the ignition system control unit regarding rpm. This means that the idle valve is not affected by air leaks or a jammed throttle valve.
When the current is off, a spring sets the idle valve opening for an idle speed between 1.000 and 1,100 rpm . Once the engine is running, the control uni t ensures that the idle valve is more or less open al all rotation speeds in order to prevent the development of unnecessarily high negative pressure in the intake manifofd when the throttle shutter closes suddenly during deceleration.
The control unit receives a signal from the AC control when the AC is tumed on or off to enable it to adjust the idle valve. Signals are also sent to the control unit from the AC compressor so that the idle valve can be adjusted each time the compressor turns on or off .
..
There is no signal to the control unit when the shutter switch is open. When driving, the control unit keeps the idle valve partially open so that the negalive pressure in the intake manifold is reduced when the gas pedal is released.

Notta on tuon LH:n tyhjäkäyntiosastossakin ihmettelemistä!   :o

Kaikkea hassua sinne 32kt ohjelmaan on saatu mahdutettua ja tilaakin olisi vielä vähän väkästellä lisää koodia!  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #11 : 13.09.2013, 21:38:07 »
LH pitää tyhjäkäyntiä ylhäällä jonkin aikaa kun auto liikkuu. En muista tarkkaa aikaa, minkä jälkeen esim. meikäläisen 954 purkki tiputtaa tyhjäkäynnin sinne 750rpm lukemaan vapaalle heittämisen jälkeen (automaatti) auton liikkuessa. Taisi olla parisen sekuntia sen jälkeen kun LH saa tiedon kaasuläpän tyhjäkäynti asennosta.

Tosiaan LH:n tyhjäkäyntiservo jää hitusen auki sähköttömänä ja silloin tyhjäkäynnin tulisi olla siellä 1000rpm nurkissa lämpimällä koneella.

Samaten tyhjäkäynti nousee ylös (1500rpm), jos kylmällä koneella käynnistyksen jälkeen painan kaasua ja pidän kierrokset esim. parikymmentä sekuntia 2000rpm, niin kaasun hölläyksen jälkeen LH nostaa kierrokset joksikin aikaa sinne 1500rpm lukemaan.

Tämän kaiken takana on LH:n omat tyhjäkäyntialgoritmit nopeudesta, kaasuläpästä, moottorin lämpötilasta ja kuun asennosta!  :o


Tulikin mieleeni, että jossain vaiheessa vaihdoin uuden "tarvike" lämpöanturin....pitääkin tarkistaa, että näyttääkö molemmat karvat oikeeta lukemaa.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4112
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #12 : 13.09.2013, 22:05:46 »
Ei ole harvinaista että joutokäyntiventtiili(tai miksi sitä nyt sanotaankaan) hajoaa.

Kaikki mitkä olen tavannut temppuilevan ovat päästäneet öljyä läpi liittimen päästä, liekö kovilla aineilla putsaus rikkonut moottorin ?

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #13 : 13.09.2013, 22:07:52 »
Ei ole harvinaista että joutokäyntiventtiili(tai miksi sitä nyt sanotaankaan) hajoaa.

Kaikki mitkä olen tavannut temppuilevan ovat päästäneet öljyä läpi liittimen päästä, liekö kovilla aineilla putsaus rikkonut moottorin ?


Olen kokeillut kolmea eri venttiiliä.....kaksi niistä on ollut itsellä "toimivassa" autossa ennen. Kaikilla oireet täysin samat.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #14 : 13.09.2013, 22:38:19 »
Olen kokeillut kolmea eri venttiiliä.....kaksi niistä on ollut itsellä "toimivassa" autossa ennen. Kaikilla oireet täysin samat.

Epäilen kyllä jotakin anturi-dataa, joka saa nuo LH:n tyhjäkäynti jutut sekoilemaan.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Ateho  Elekma