Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 245 SE Polar 1992

  • 150 Vastauksia
  • 41270 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #45 : 08.09.2016, 21:12:06 »
240-sarjan autoissa on etusatuloissa ilmausnippoja 3kpl/satula takana 1kpl/satula ;) mun mielestä etusatuloissa ei näy kuin yhdet ylhäällä??
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #46 : 09.09.2016, 01:16:01 »
240-sarjan autoissa on etusatuloissa ilmausnippoja 3kpl/satula takana 1kpl/satula ;) mun mielestä etusatuloissa ei näy kuin yhdet ylhäällä??

Kyllä. Tässä on ABS-jarrut, niin satulassa on sen verran eroa että on yksi ilmausnippa ja yksi putkilähtö.
Itsekin tuli tuota etusatulaa katsottua, kun paloja aloin vaihtamaan, että hetkinen...

Skandixilta löytyy 240:n ABS-satulat eteen:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/brakes/brake-calipers/brake-caliper-front-axle-left/1024035/

http://www.skandix.de/en/spare-parts/brakes/brake-calipers/brake-caliper-front-axle-right/1024034/


Motonet ja Biltema (jostain Suomestakin varmaan saisi jostakin tilattua, vaikka orggiksenakaan ei enää saa) eivät myy noita ABS-mallin etusatuloita.

Tosin se huojentaa hieman, koska ABS -satuloissa on samat sisuskalut kuin tavan satuloissa.
- Tämän Göran oli ajatellut järjellä.

Tosin nyt olen tullut siihen tulokseen, että jarrujärjestelmään on ollut pakko jäädä ilmaa, kun tuossa on edessä vasemmalla kohtuu uuden näköinen jarruletku, ja oikealla samaten kohtuu uuden näköinen jarruputki.
- Tulin tähän päätelmään, männät eivät ole jumissa, ja palat ovat uudet.
- Etulevyt kiiltävät kun on jarruteltu uusilla paloilla.

Katsoin 240:n korjausopasta, niin ABS:ään soveltaen ilmausjärjestys olisi:
- 1. taka vasen
- 2. etu vasen
- 3. etu oikea
- 4. taka oikea

Eli ihan sama järjestys millä olen saanut ilmattu esim. Möhkön (ABS-järjestelmä) jarrut.

Oikean etujarrusatulan ilmausnippa pitää muistaa vaihtaa, koska sitä on telottu jossain vaiheessa.

--
Tiedä sitten mitä Göran on ajatellut siinä vaiheessa, kun on laittanut 240:een ABS-jarruja.
"Laitetaan ABS-jarrut, mutta tehdään samaan 4-mäntäiseen satulaan, mutta yhdellä putkella ja yhdellä ilmausnipalla".  >:D

Välillä ollut ihan tarpeeksi vaivaa niiden perinteisten mallienkin ilmauksessa joissa on useampi ilmausnippa...

---------

Nyt kun molemmissa Volvoissa sattuu olemaan ABS-jarrut alunperin, ja niitä etummaisia putkia ei saa valmiina (Tiskiltä en edes tule kysymään), niin sain halvalla jarruputkityökalusarjan, kun siihen kuuluvan putkileikkurin terässä oli vauriota.

Pystyy sitten tulevaisuudessa prässäämään itse jarruputkien päät, ja ei tarvitse käydä teettämässä.
Täytyy vielä ostaa varastoon jarruputkea ja A-A -liittimiä etujarrujen tarpeisiin.

Ainakin tässä 240:n osalta on hyvä olla tekotarpeet sitten kun alan etujarrulevyjä vaihtamaan.

-----------

Meinasin pelästyä töistä lähtiessä, kun alkoi kuulumaan klak-klak-klak -ääni, että nyt on kiertokangen laakeri p*skana.
Ei varmaan sittenkään, koska ääni melkein häviää kierroksia nostaessa ja moottorin lämmettyä.

Keskimmäisistä "raitisilma suulakkeista" kuitenkin kantautuu moottorin äänet niin hyvin kabiiniin.

Venttiilin nostin varmaan ääntää, koska ne perinteisesti kuluneet männänhelmat (jotka tässäkin ovat ihan varmasti kuluneet) eivät tee tuollaista ääntä.

Nyt tässä on näemmä käytetty Teboilin Diamond 10W-40:stä (kannu löytyi autosta), ja paikallaan on tarvike suodatin.
= Ei jatkoon.

Heti ensi kuussa tulen vaihtamaan öljyiksi Castrolin 5W-40 Magnatecin + Volvo Original suodattimen.
Itselle riittää tuohon öljyn valintaan se, että wiinastettu vinokone toimii hyvin Magnatecillä, ja Orggis suodatin on hyvä.

Tähänkin tulen laittamaan etanolia tankkiin enemmin tai myöhemmin, niin ei tee mitään haittaa laittaa kunnolliset öljyt koneeseen, ja käyttää varmasti toimivaa öljynsuodatinta...  ::)



 







Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #47 : 09.09.2016, 08:26:57 »
Kyllä. Tässä on ABS-jarrut, niin satulassa on sen verran eroa että on yksi ilmausnippa ja yksi putkilähtö.
Itsekin tuli tuota etusatulaa katsottua, kun paloja aloin vaihtamaan, että hetkinen...

Skandixilta löytyy 240:n ABS-satulat eteen:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/brakes/brake-calipers/brake-caliper-front-axle-left/1024035/

http://www.skandix.de/en/spare-parts/brakes/brake-calipers/brake-caliper-front-axle-right/1024034/


Motonet ja Biltema (jostain Suomestakin varmaan saisi jostakin tilattua, vaikka orggiksenakaan ei enää saa) eivät myy noita ABS-mallin etusatuloita.

Tosin se huojentaa hieman, koska ABS -satuloissa on samat sisuskalut kuin tavan satuloissa.
- Tämän Göran oli ajatellut järjellä.

Tosin nyt olen tullut siihen tulokseen, että jarrujärjestelmään on ollut pakko jäädä ilmaa, kun tuossa on edessä vasemmalla kohtuu uuden näköinen jarruletku, ja oikealla samaten kohtuu uuden näköinen jarruputki.
- Tulin tähän päätelmään, männät eivät ole jumissa, ja palat ovat uudet.
- Etulevyt kiiltävät kun on jarruteltu uusilla paloilla.

Katsoin 240:n korjausopasta, niin ABS:ään soveltaen ilmausjärjestys olisi:
- 1. taka vasen
- 2. etu vasen
- 3. etu oikea
- 4. taka oikea

Eli ihan sama järjestys millä olen saanut ilmattu esim. Möhkön (ABS-järjestelmä) jarrut.

Oikean etujarrusatulan ilmausnippa pitää muistaa vaihtaa, koska sitä on telottu jossain vaiheessa.

--
Tiedä sitten mitä Göran on ajatellut siinä vaiheessa, kun on laittanut 240:een ABS-jarruja.
"Laitetaan ABS-jarrut, mutta tehdään samaan 4-mäntäiseen satulaan, mutta yhdellä putkella ja yhdellä ilmausnipalla".  >:D

Välillä ollut ihan tarpeeksi vaivaa niiden perinteisten mallienkin ilmauksessa joissa on useampi ilmausnippa...

---------

Nyt kun molemmissa Volvoissa sattuu olemaan ABS-jarrut alunperin, ja niitä etummaisia putkia ei saa valmiina (Tiskiltä en edes tule kysymään), niin sain halvalla jarruputkityökalusarjan, kun siihen kuuluvan putkileikkurin terässä oli vauriota.

Pystyy sitten tulevaisuudessa prässäämään itse jarruputkien päät, ja ei tarvitse käydä teettämässä.
Täytyy vielä ostaa varastoon jarruputkea ja A-A -liittimiä etujarrujen tarpeisiin.

Ainakin tässä 240:n osalta on hyvä olla tekotarpeet sitten kun alan etujarrulevyjä vaihtamaan.

-----------

Meinasin pelästyä töistä lähtiessä, kun alkoi kuulumaan klak-klak-klak -ääni, että nyt on kiertokangen laakeri p*skana.
Ei varmaan sittenkään, koska ääni melkein häviää kierroksia nostaessa ja moottorin lämmettyä.

Keskimmäisistä "raitisilma suulakkeista" kuitenkin kantautuu moottorin äänet niin hyvin kabiiniin.

Venttiilin nostin varmaan ääntää, koska ne perinteisesti kuluneet männänhelmat (jotka tässäkin ovat ihan varmasti kuluneet) eivät tee tuollaista ääntä.

Nyt tässä on näemmä käytetty Teboilin Diamond 10W-40:stä (kannu löytyi autosta), ja paikallaan on tarvike suodatin.
= Ei jatkoon.

Heti ensi kuussa tulen vaihtamaan öljyiksi Castrolin 5W-40 Magnatecin + Volvo Original suodattimen.
Itselle riittää tuohon öljyn valintaan se, että wiinastettu vinokone toimii hyvin Magnatecillä, ja Orggis suodatin on hyvä.

Tähänkin tulen laittamaan etanolia tankkiin enemmin tai myöhemmin, niin ei tee mitään haittaa laittaa kunnolliset öljyt koneeseen, ja käyttää varmasti toimivaa öljynsuodatinta...  ::)



 
aivan näin,en huomannutkaan että auto on abs jarruilla,oikeassa olet! O0
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #48 : 09.09.2016, 13:11:43 »
Niko hei... Umpion sisukset mustaks  ;)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9010
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #49 : 09.09.2016, 13:30:09 »
Niko hei... Umpion sisukset mustaks  ;)
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Vai olisko rohkee ja laittas korinväriin?  :)

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #50 : 09.09.2016, 13:36:40 »
Vai olisko rohkee ja laittas korinväriin?  :)
No vaihtoehtohan se on tuoki  :)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #51 : 09.09.2016, 16:01:39 »
Monesti ihmetellyt et miks porukka kaataa vinokoneeseen öljyjä jotka on siihen liian luirua tai jotaki magnatekkii?

Ja tällä kysymyksellä saan seurantaan tän.

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1409
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #52 : 09.09.2016, 17:47:44 »
Minä laitoin omaan jenkkiin viimeksi tätä. Taidan laittaa nytkin, kun ei syö, eikä uloskaan vuoda.

http://m.motonet.fi/fi/tuote/597015/Valvoline-MaxLife-10W-40-5l-

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #53 : 09.09.2016, 17:56:23 »
Niko hei... Umpion sisukset mustaks  ;)
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Asialle on uhrattu jo yksi ajatus.
Mattavihreä heijastimen ympärys vosi kyllä olla aika mielenkiintoinen.  :)

Monesti ihmetellyt et miks porukka kaataa vinokoneeseen öljyjä jotka on siihen liian luirua tai jotaki magnatekkii?

Periaatteessahan ei tarvitsi käyttää muuta kuin semisyn 10W-40:stä, jos on ns. normaalia ajoa.
Castrol GTX 10W-40 olisi sitten noita puolisynteettisiä parempi.

Seuraavat öljyt voisivatkin kyllä olla nuo GTX 10W-40:t.
Valvoline MaxLife 10W-40 olisi sitten toinen vaihtoehto.

Minä laitoin omaan jenkkiin viimeksi tätä. Taidan laittaa nytkin, kun ei syö, eikä uloskaan vuoda.

http://m.motonet.fi/fi/tuote/597015/Valvoline-MaxLife-10W-40-5l-

Luit näköjään ajatukseni.  :D

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2006
  • Näpräilijä
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #54 : 10.09.2016, 09:37:11 »
Gtx on ainakin Turbo koneessa ollut hyvä öljy. Turha maksaa magnatecistä moottorissa johon ohjekirja pyytää ihan jotain muuta. Itse ajoin 2litrasella äffällä 2000 Mobil 1llä, sitä saa melkein mistä vaan ja on halpaa kun saippua.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa -PENA-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 387
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #55 : 11.09.2016, 01:03:35 »
Tämähän on hieno aihio vaikka mihin... Otat siitä Möhköstä hyvät osat talteen ja jatkat tämän yksilön jalostamista! Itse ainakin tekisin niin. Ei tuo Möhkökään enää niin helmi oo...
- Volvo S80 2,4D Aut. -08
- Volvo S80 D5 Aut. -08

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #56 : 13.09.2016, 21:12:51 »
Tämähän on hieno aihio vaikka mihin... Otat siitä Möhköstä hyvät osat talteen ja jatkat tämän yksilön jalostamista! Itse ainakin tekisin niin. Ei tuo Möhkökään enää niin helmi oo...

Suunnitelmat on vielä vähän auki.
En nyt ainakaan ihan heti ajatellut Möhköä hävittää.

Ainakin nyt laittaa tämä parempaan "ajokuntoon".

--------------------

Tänään pyörähti 245:n mittariin 570 000 tkm:


Itse olen ajanut tällä nyt aika tarkkaan 975 km.


Tuli tänään korjattu "toimimaton" peilien sähkölämmitys:


Ehdin jo ostaa toisen (yleismallin samankokoisen) kytkimen.
Olin eilen katsonut että vanha polttimo näyttää ehjältä.
Purin L-muovista liittimet irralleen, ja laitoin uuteen kytkimeen kiinni. Uusi kytkin ei ollut vastuksellinen, mutta meinasin että ei se varmaan haittaa, että alyää kytkeä päälle ja pois tuollainen perus 0-1 kytkin.
Eihän se sitten niin toiminut, vaan oli koko ajan päällä, kun ensimmäisen kerran painoi kytkintä, ja ON-OFF näppäily ei sammuttanut virtaa...

No, ajattelin sitten kokeilla vanhalla orggis kytkimellä ja uuden kytkimen polttimonpitimellä (johon polttimo on kolvattu kiinni).
Sehän toimii...  ::)

Olisihan tuossa muutaman euroa säästänyt, jos olisi jaksanut ostaa pari kappaletta T5 polttimoita.
On nyt sitten varakytkin, jos takalasin lämmittimestä tai hätävilkuista hajoaa.

---------

Eilen kävin Tiskiltä hakemassa holkit ja o-renkaan vaihdekepin ja siirtotangon väliin.



Eipä tuo o-rengas nyt niin ihmeellistä kumia ole, vähän venyvämpää.
Halusivat siitä 6,70€...  ::)

Luulisi että holkki olisi ollut kalliimpi kuin o-rengas, mutta holkin hinta oli 6,15€ / kpl.

Onpa nyt sitten ehdat Volvo Original, Made in Sweden hilut.
Hassusti jaksavat vielä teettää noita pikkuosia Ruotsissa (ainakin kate on kohdillaan), mutta jotkin isommat osat teetätetään Kaukoidässä.


Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #57 : 13.09.2016, 22:00:43 »
Noi helat on muute hiton hauskoi vaihtaa auton alla sillee et kardaani on edessä  :buck2: viikonloppuna kaverille vaihdoin  :2funny:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #58 : 14.09.2016, 20:53:09 »
Noi helat on muute hiton hauskoi vaihtaa auton alla sillee et kardaani on edessä  :buck2: viikonloppuna kaverille vaihdoin  :2funny:

Itsellä on tarkoitus tulevana viikonloppuna vaihtaa ne.
Kiitos varoituksesta.  :)

--------------

Laittelin tänään ledit takalasinlämmittimen ja peilin lämmityksen painikkeisiin, koska miksi ei.
Viehän ne 1,2W polttimot tietenkin mahdottomasti virtaa, kun ovat talvisin käytössä ehkä 10-15 minuuttia päivässä...  ::)

Hankin myös mittariston tarpeisiin, mutta en nyt ole sitten satavarma laitanko paikalleen, koska voi häikiä jonkun verran.
Eihän se ole paha homma kylläkään kokeilla.

Aamulla töihin mennessä tuli myös testasttua peilien sähkölämmityksen toimivuus, kun kuskin puolen peilin lasiin oli sopivasti tullut pisaroina kosteutta.

Ainakin kuskin puolella on ehjä lämmityselementti, kun pisarat olivat kadonneet 10 minuutin ajon jälkeen.  :)

------------

Pakoputkisto juttujen miettimiselle uhrasin hetken aikaa.
Nythän tässä on vakio (aito alkuperäinen) pakoputkisto takapöntölle asti. Takapönttönä on Simons.

Pakoputkiston epäilen olevan takapönttöä lukuun ottamatta jopa ihan mallia 1992, tai jossain vaiheessa laitettu uusi Volvo Original.
On niin hyvässä hapessa.
Sekin tekee tosiaan paljon putkiston kunnolle, jos autolla ajetaan säännöllistä matka-ajoa, kun putkisto ehtii kunnolla lämmetä ja pinnassa oleva kosteus haihtua.
- Tällä autolla on tosiaan ajettu hyvin paljon matka-ajoa, koska en keksi muuta syytä sille että kuljettajan penkki on noin
   ryhdikäs 570 000 kilometrin jälkeen. Voihan se kyllä olla vaihdettukin,
   mutta en usko, kun muukin sisusta on säilynyt niin siistinä.

Kertoo vaan sitä tarinaa, että joku on joskus pitänyt autosta hyvää huolta.

Ei näillä takaveto Volvoillakaan ajeta 570 tkm, jos välissä ei ole paria "kunnollista" omistajaa, jotka huoltavat ja välittävät.


Tästä sainkin kätevän aasinsillan, nimittäin olen kuudes (6) omistaja tänä vuonna, jos tarkastellaan ajan jaksolla maaliskuu 2016 alkaen.  ::)

Tarkoitus nyt itsellä pitää pidempään, ja antaa sitä kaivattua rakkautta ja huolenpitoa.

Hyvä kun kahvitauolla juteltiin töissä, niin työkaveri heitti vitsillä, että
"Eihän nyt 570 tkm ajetussa Volvossa voi olla noin paljon pikkuvikoja".  :D

Heitin takaisin, että eihän nuokaan viat varmaan monia ei-harrastajia haitaa, jotka ostavat mentaliteetillä "muutaman satasen / 500€ käyttöauto".



Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #59 : 14.09.2016, 22:54:27 »
Jaksoin tänään kuunnella moottorin ääniä paremmin, niin männänhelmat kalkattavat kylmällä moottorilla selvästi,
mutta väittäisin, että Möhkön B230F:ssä oli melkein samanlaiset kalkatukset ennen RVS käsittelyitä vastaavilla Teboilin öljyillä, vaikka moottorilla oli/on ajettu noin 140 tkm vähemmän.

Puristuksetkin olivat Möhkössä ennen RVS -käsittelyä parissa pytyssä alle 12 bar, kun tämä antoi mitattaessa joka pytystä vähintään 12 bar puristuspaineita, ilman mitään kikkailuja.

Säännöllinen öljynvaihto tekee ihmeitä, kun Möhkössä sitä oli laiminlyöty ja tässä ei niin kauheasti.


 

Autodiagnoosi  Carcom Oy