Samppasport  Futurez

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 730329 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #990 : 09.07.2014, 22:01:06 »
Kysyin juu, mutta tässä postauksessa nyt hain takaa tuota että onko siinä jotain erityistä jos ottaa EGR pois käytöstä kun tonin lastu on asennettuna, viitaten mikanin postaukseen missä hän kirjoitti että hänellä on ollut EGR käytössä tai poissa käytöstä sytytyslastusta riippuen.
Toivottavasti oli tarpeeksi vaikeasti selitetty  :D

Kysy tonilta, tukeeko lastu EGR:ää, jos ei tue, niin sokea tulppa siihen imusarjan laippaan (ohut alumiinilevy) sinne väliin ja se on sillä selvä. Veikkaisin, että sinulla oleva tonin lastu on 208 binin pohjainen, joten se ei tue EGR-romuja, eikä ymmärrä niistä yhtikäs mitään. Mutta varmista tämä tonilta ensin.

Jos binääri tukee EGR:ää, niin täytyy kikkailla sen poiston kanssa, eli sokea tulppa siihen imusarjan laipan alle ja vastus sinne lämpöanturin piuhaan, niin EZK kuvittelee kaiken toimivan normaalisti, vaikkei se toimikkaan.

Mitään tehonlisää siitä ei saa tms. mutta minulla se alkoi vuotamaan ja siksi poistin sen käytöstä. Muutoin en olisi uhrannut asialle ajatustakaan.  :hello:

Turbojen 148 ja 208 binit eivät tue EGR toimintoa ja 207 ja 219 taas tukevat EGR toimintoa.

Löytyi taas kerran yksi "Dera" lastu kun vaihdettiin meikäläisen parempaan. Lastun binäärikoodissa ei ihan lukenut em. henkilön nimeä vaan:
ÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿU€€€€Õ(ViKinG984Max)  001#:ÜÅ.œ..±p
Että sellaista taas tällä kertaa..
:facepalm:

Meikäläinen ei ole vaivautunut mitään kirjoittelemaan noihin omiin virityksiin, muttei ole ollut tarvistakaan, kun ne eivät ole yleisesti saatavilla.   ;)

Mitä minäkin katselin noita deran binejä, niin eipä siellä ollut mitään ihmeellistä.

Viking ecomax lastu on tehty täysin vakio biniin, muuttamalla torque-adjusteria arvoon 19 (vakio 20), eli se käyttää syttyä hitusen agresiivisemmin! :facepalm:

Tai kysympä samalla, tukeeko sinun syttylastusi EGR:ää vaiko ei ?
Saa samalla yllä oleva kysyjä vastauksen kysymykseensä!  :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #991 : 09.07.2014, 22:18:53 »
Jos tulppaa EGRn ja vikavalo syttyy vakio lastulla niin kyllä meikäläisen lastulla se jää sammuksiin.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #992 : 09.07.2014, 22:39:08 »
Jos tulppaa EGRn ja vikavalo syttyy vakio lastulla niin kyllä meikäläisen lastulla se jää sammuksiin.

Toisin sanoen, kaikki sinun syttylastusi käyttäjät voivat tulpata EGR:n niin halutessaan!  :hello:   :3/4 jättää sen:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #993 : 10.07.2014, 00:11:31 »
Asiallinen setti!  :)   :hello:

Alkaa näköjään pikkuhiljaa muuallakin karkaamaan LHn kanssa lapasesta.  :2funny:

Jos tulppaa EGRn ja vikavalo syttyy vakio lastulla niin kyllä meikäläisen lastulla se jää sammuksiin.
Toisin sanoen, kaikki sinun syttylastusi käyttäjät voivat tulpata EGR:n niin halutessaan!  :hello:   :3/4 jättää sen:

Kaverilta tuo koko helvedin keksintö purettiin pois ja mietiskeltiin millä valon saa sammumaan. Toni, sun lastut on vielä asentamatta, joten mukava lukea täältä tälläistä infoa.  :hello:

Mielenkiinnosta tässä vielä vaivihkaa kysäsen millä perusteella tuota kakkijärjestelmää on laiteltu näihin, enttententten..?
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #994 : 10.07.2014, 06:36:55 »
Mielenkiinnosta tässä vielä vaivihkaa kysäsen millä perusteella tuota kakkijärjestelmää on laiteltu näihin, enttententten..?
En oo ite ainakaan löytänyt mitään logiikkaa tuosta. Ihan sama onko fk, ft, m90, aw, sedani tai farkku eikä tunnu olevan vuosimallillakaan niin väliä.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #995 : 10.07.2014, 06:43:20 »
Jep tuosta ei tunnu mitään logiikkaa löytyvän.

Itselläni -94 vuoden ft ja tuo höskä löytyy ja kaverilla fk vm -95 ja siitä löytyy mutta sitten taas vuosimallin -95 fteestä tuota ei löydy,  kaikki autot manuaaleja. Tuossa ei tunnu kyllä mitään järkevää logiikkaa löytyvän :idiot2:
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #996 : 10.07.2014, 07:44:27 »
Mitä nyt itsellä ja kavereilla ollut niin -95 automaatti fk:ssa oli. Parissa -98 classic automaatissa taas ei ole ollut.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #997 : 10.07.2014, 11:35:46 »
-95 Fkssa oli, -96 Fkssa oli, -97 Fkssa ei koskaan ollutkaan. Kaikki M90 lodjulla.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa 244L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #998 : 10.07.2014, 13:37:20 »
Tuon testin mukaan näyttäisi 255 walbrokin sen 11-12A ottavan 4-4,5Bar paineella:

http://forums.evolutionm.net/automotosports-illinois/566110-bosch-044-aeromotive-stealth-340-deatschwerks-dw300-walbro-255lph-fuel-pump-test.html

En tosiaan jaksanut edes niitä tankkivarusteen paukkulankoja vaihtaa... Toivottavasti kestävät.


Vakiojohdot riittävät ainakin meikäläisen tapauksessa ja pumpun jännite pysyy yli 12V tasolla kaikissa tilanteissa.

Virrankulutusta en ole mitannut, mutta AEM:n omien taulukoiden mukaan se ryystää helpohkosti 12A. Virrankulutus riippuu paineesta minkä pumppu joutuu tekemään.
http://aemelectronics.com/products/fuel-delivery/high-flow-fuel-pumps/320lph-e85-compatible-high-flow-in-tank-fuel-pump-offset-inlet

Minulla mitatusti pysyy wiinan paineet ahdoillakin, vaikka suuttimet olisivat 80% ajasta levällään, joten tuottoa on ainakin se +150l/h 4 baarin paineella.

Tankkivarusteen sisältä vaihdoin pumpulle menevät piuhat, sillä vakio piuha tankin sisällä on onnetonta paukkulankaa.
244L-75 B254GT/MS1 v2.2/KKK29/ZF S5D-320Z 14.1s/174km/h, 244DL-75 B20F/BW35, 245-86 B6284T/MS2 v3.0/KKK29/AW72L, 945 -97 B230FT/AW71L, 945 -98 B230FT/M90, 945-95 B230FK/AW71L, 960-97 B6254F/M90

Poissa 244L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #999 : 10.07.2014, 13:48:43 »
Sanot että sopat ok, mutta miten todettu? Laajakaista sulla varmaan on, mutta oletko mitannut tuoton?

Mikä bensapumppu, mikä perusbensanpaine ja paljonko ahtoja?

Jos on litraset suuttimet ja Tonin lastu niin tuoton pitäisi olla vähintään 240lph@(bensapaine+ahtiopaine), koska eikös noissa virilastuissa ole suuttimet levällään max kuormalla?

Syttyvikaa on muut ehdottanu, ja eihän se ole poissuljettua mutta ainakin omassa vastaavassa vehkeessa (tosin Hestecillä) oli kerran tulpanjohto paskana, ja käyttäytyi siten että tyhjää kävi kolmella, mutta kun sai monoa niin toimi normaalisti.

Mullakin olis vähän ongelmaa ja ehkä tämä viritys topic on kaikista paras kuitenkin tälle...

Eli b230ft 10:1 puristuksilla, hx40super, ev14 1000cc suuttimet, viinaa tankissa, -025 immu painepuolella, tonin lastut.


Ennen pelas ihan ok, mutta nyt täyskaasu vedossa lopettaa vetämisen ja törrää, pätkii ja ampuu putkeen vähän ennen 1 bar.  Osa kaasulla saa kiihdytettyä rajottimelle asti ilman ongelmaa.

Tuntuu sytkävialta kun sopat ok...  Tulpat, jakaja ja pyöriä volvolta ja accelin kunnon puola vaihdettu.

Kokeiltu kaverin -012 immulla mutta tekee samaa.   :idiot2:
244L-75 B254GT/MS1 v2.2/KKK29/ZF S5D-320Z 14.1s/174km/h, 244DL-75 B20F/BW35, 245-86 B6284T/MS2 v3.0/KKK29/AW72L, 945 -97 B230FT/AW71L, 945 -98 B230FT/M90, 945-95 B230FK/AW71L, 960-97 B6254F/M90

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1000 : 10.07.2014, 15:03:49 »
Kiitoksia helevatisti teille molemmille, vaikka hieman vaikeasti asian esitinkin :idiot2: mutta vastauksen sain juuri siihen mitä hain takaa tässä hommassa.  ::)
Liikkuu vaan täälä nyt näitä villejä huhuja että tuo EGR muka jotain potkua toisi, kuuuulemma henkilö joka oikeasti volvoista tietää on sanonut että sillä olisi vaikutusta, mutta itse en tältä henkilöltä ole tätä saanut kuulla vaan kahden välikäden kautta ja tässä sitä nyt ollaan, itsekkään en jaksa uskoa että tuo mitään huomattavaa vaikutusta ainakaan toisi. :)

Ainoastaan vuotavan EGR:n tulppaaminen tuo lisää tehoa, toimivan ei tuo! EGR on auki ainoastaan vajaa kuormilla, tyyliin 25% maksimissaan. Esson baarin juttuja!  :pomo:

Alkaa näköjään pikkuhiljaa muuallakin karkaamaan LHn kanssa lapasesta.  :2funny:

Ei tuo vielä karannut!  Ainakaan pahasti!  ;D

Mielenkiinnosta tässä vielä vaivihkaa kysäsen millä perusteella tuota kakkijärjestelmää on laiteltu näihin, enttententten..?

Göran!   :facepalm:



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pumpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • Ilo alkaa kilosta.
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1001 : 10.07.2014, 15:11:21 »
Plx toimii laajakaistana. Bensapumput on alle 10 tonnia ajetut ja painepumppuna on bosch -044. Bensanpaineen säädin on vakio eli 3bar.  Ahtoja on 1.6 bar mutta pätkii jo ennen 1 bar.

Ei tää oo karannu, tämä on väliaikaista  :D  Puhallin siirtyy seuraavaksi "kutoseen" jota ei ohjata lh:lla...

Sanot että sopat ok, mutta miten todettu? Laajakaista sulla varmaan on, mutta oletko mitannut tuoton?

Mikä bensapumppu, mikä perusbensanpaine ja paljonko ahtoja?

Jos on litraset suuttimet ja Tonin lastu niin tuoton pitäisi olla vähintään 240lph@(bensapaine+ahtiopaine), koska eikös noissa virilastuissa ole suuttimet levällään max kuormalla?

Syttyvikaa on muut ehdottanu, ja eihän se ole poissuljettua mutta ainakin omassa vastaavassa vehkeessa (tosin Hestecillä) oli kerran tulpanjohto paskana, ja käyttäytyi siten että tyhjää kävi kolmella, mutta kun sai monoa niin toimi normaalisti.


S80 D5
740 "T6"

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1002 : 10.07.2014, 15:53:18 »
Mulla kävi kans kylmänä kolmella pytyllä ja täyskaasulla kiihdytettäessä rykimistä ja pätkimistä esiintyi, välillä pelasi normaalisti vaihdoin suuttimet takaisin vakioihin niin se loppui eli ilmeisesti oli suutin tukossa irronnut varmaan letkusta suodattimen jälkeen jotain  :idiot2: nyt suuttimet huollettuna mutta en ole laittanut takaisin....

edit:typo

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1003 : 12.07.2014, 21:15:58 »
-95 Fkssa oli, -96 Fkssa oli, -97 Fkssa ei koskaan ollutkaan. Kaikki M90 lodjulla.

-97 FK, M90 ei ollut
-97/98 FT, classic, AW ei ollut egr

Vissiin Göränismiä... :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1004 : 12.07.2014, 21:21:04 »
Onkohan tässä nyt tuttavapiirissä neljä vai viisi '98 Classicia tutkittu, kaikissa tyyppikilvessä moottorikoodina 86 eli B230FT & EGR mutta ei niissä EGR:ää ole ikinä ollut. Paitsi tietenkin yhdessä joka vahvistaa säännön. Göran perhana, saunan takana tavataan. :knuppel2:

Sanottakoon vielä että autot yhtä lukuunottamatta automaatteja ja se ei ollut se ainoa manuaali josta EGR löytyi.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo