Kulkukoira  Proturbo

965 T6 & V70 D5 AWD

  • 601 Vastauksia
  • 201686 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa FASTDOHC

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1275
  • -TPPR- Volvoilua vuodesta 2011
Vs: Masulin 960 & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #495 : 22.02.2017, 12:04:31 »
Komea 9 satanen ja aikani kuluksi luinki stoorin läpi  O0

Tuota ahtamistakin olen alkanut myös miettimään omaani ja juuri S80 T6 osilla.




Seuraavaksi oli määrä modata kevyesti bensanpaineensäädintä, jotta päästään tuosta vikakoodista eroon. Operaationa varsin suoraviivainen, paineensäädin pois, hento puristus ruuvipenkissä ja säädin paikalleen.

Olis tietysti ollu parempi, jos tuota bensanpainetta olisi voinut hieman mittarilla mittailla ennen ja jälkeen. Ei tuota tosin paljoa penkissä puristettu, että tuskin ihan hirveisiin lukemiin nousi. Tarkoitus oli kuitenkin hieman puristaa, laittaa paikalleen ja jos ei vikakoodi häviä, puristetaan jälleen hieman lisää. Testilenkilläkään ei vikakoodeja tullut.


Tämä jäi mietityttämään, miten purustit tuota bensanpaineen säädintä ja kuinka paljon  :idiot2: ??
Kun pitäisi omassakin hitusen nostattaa tuota painetta ja en viittisi pikkuisen paineen noston takia säädettävää kelloa ostaa..
NYKYÄÄN: -06 V50 2.4. + -TeamPinsiönParoniRacing- 740 V8  + -03 Fiat Ducato 2.8JTD Asuntoauto + kesä/lauluautona -85 Chevrolet Caprice stw cid355 ja th350.

EDELLISET VOLVONI: ex.-96 855 2.4 10v -> ex.-98 S80 T6 -> ex.-98 V70 2.5 20v -> ex.-95 855 T5-R -> ex.-96 855R -> ex.-95 964 3.0 24v -> ex.-92 245 2.3 -> ex.-00 V70 tdi -> ex.-99 V70 tdi -> ex.-02 XC70 2.4T -> ex.-96 Volvo 965 (V90) 2.5 24v

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: Masulin 960 & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #496 : 22.02.2017, 12:44:08 »
Tämä jäi mietityttämään, miten purustit tuota bensanpaineen säädintä ja kuinka paljon  :idiot2: ??
Kun pitäisi omassakin hitusen nostattaa tuota painetta ja en viittisi pikkuisen paineen noston takia säädettävää kelloa ostaa..

Hieman sivistyneempi tapa hyödyntää vakiosäädintä:

http://www.finjector.com/verkkokauppa/fin/saatokansisarja_bosch_paineensaatimeen_perinteinen_2_4_5_bar_38_mm_saatimeen_kupin_halk_vanha_kuppi_katkaistaan_ja_uusi_kansi_asennetaan_paalle-p-483356-25/

Mulla on tollanen.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Masulin 960 & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #497 : 22.02.2017, 15:45:54 »
Kiitosta vaan, vaikka pahasti on koko kikkare vielä kesken! Sikäli kun ei tän talven asioita oo vielä aloteltukaan tekemään  :D
Muitakin suunnitelmia tulevaisuutta varten on hur mycket. Melkein vaatisi varaosa-auton hommaamisen, mutta hoidetaan nyt perusasiat ensi kesäksi kuntoon. Sitten kun tekniikka pelaa eikä vuoda nesteitä voidaan suunnitella muita juttuja.

Komea 9 satanen ja aikani kuluksi luinki stoorin läpi  O0

Tuota ahtamistakin olen alkanut myös miettimään omaani ja juuri S80 T6 osilla.
Kiitän  -H-
Noilla T6:n ahtimilla autoon tulee aivan älyttömän kiva käyttöalue, tuntuisi vielä jotenkin korostuvan tuon awtomatlådan kans.

Tämä jäi mietityttämään, miten purustit tuota bensanpaineen säädintä ja kuinka paljon  :idiot2: ??
Kun pitäisi omassakin hitusen nostattaa tuota painetta ja en viittisi pikkuisen paineen noston takia säädettävää kelloa ostaa..
Alipaineletkun nipan ympärille laitoin sopivan hylsyn, muistaakseni 10mm. Myös paluupuolelle sopiva hylsy, jottei itse säädin vaurioidu. Sitten ruuvipenkkiin ja puristin kasaan, samalla tarkkaillen kuinka paljon tuo painuu. Välillä säädin autoon paikalleen ja mittarin kans katselemaan mihin paineet asettuu. En nyt muista ihan tarkkaan, mutta joitakin millejä. Mulla on tuohon säätimen kylkeen tosiaan viritelty painemittari tätä varten. Tuollaiseen mittariin saa vaikkapa osat Pirkkalasta Specmalta, luultavasti melkein mistä tahansa hytikkaliikkeestä moiset löytyy.





Hieman sivistyneempi tapa hyödyntää vakiosäädintä:

http://www.finjector.com/verkkokauppa/fin/saatokansisarja_bosch_paineensaatimeen_perinteinen_2_4_5_bar_38_mm_saatimeen_kupin_halk_vanha_kuppi_katkaistaan_ja_uusi_kansi_asennetaan_paalle-p-483356-25/

Mulla on tollanen.
Tämä on hyvä tuote, muistaakseni kerkesin tuon omani puristelemaan läjään ennen kuin huomasin tämmöisen. Tosin eipä tämä budjettiin olisi sopinutkaan  :D Tallista löytyy yksi viallinen säädin, josta on alipaineletkun nippa irronnut. Ajattelin siihen pyöräyttää itse sorvilla tällaisen kannen sekä siihen vaadittavat osat
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #498 : 18.04.2017, 18:30:08 »
Kesä tekee tuloaan jo kovaa vauhtia, kasipätkä vaihtui Ooppeliin välirahan kera ja allekirjoittanut työllistyi. Enemmän ja vähemmän innokkaasti on ysiä yritetty ruuvata kesäksi ajoon. Vappu oli tavoite, taitaa tosin venyä reilusti tuon ohi. Muutama "yllätys" löytynyt tehdessä, jotka on vaan fiksumpaa hoitaa nyt kerralla kuntoon. Kevään hommat aloitin irrottamalla öljyhpohjan, sille löydettyäni hitsarin. Samalla oli tarkoitus uusia moottorin tukikumit. Pohjalle löytyikin hitsari näppärästi työmään viereisestä hallista. Ekasta palkasta kävin heti lunastamassa moottorin tukikumit sekä muita tarvittavia osia KL:stä.


Alkoivat juuri ja juuri olla vaihtokunnossa.



Tukikumeiksi valikoitui Febin valmisteet, tulpiksi T6 OEM tulpat sekä tietysti OEM öljysuti. Öljyksi Ravenolin litkua, tätä tiskin takaa kovasti suositeltiin. Onneksi myyjä asuu samassa osoitteessa, saa varmasti tuotteesta palautteen  :D

Öljypohjan irrotus alkaa käymään jo lihasmuistista, siinä ei mitään erikoisempia. Ajattelin kerrankin purkaa tolpat, tukivarret yms. härpäkkeet pois tieltä, kun kerrankin on tilaa, aikaa ja mielenkiintoa. Tämä oli sikäli fiksu temppu, että purkaessa huomasin suurimman osan puslista olevan enemmän tai vähemmän väljiä. Myös alapallot sekä raidetangon nivelet alkavat olla tiensä päässä. Mielessä oli OE-puslat, mutta alan pikkuhiljaa päätyä uretaanista valmistettuihin. Ulkomaisia verkkokauppoja tullut jonkin verran selattua, siellä hinnat ~300-350e tienoolla. Pikaisella selailulla ja laskeskelulla tuo ei paljo orkkis puslia kalliimpi sijoitus olisi. Pitänee vielä kysäistä Rallyracelta hintaa sarjalle. Nivelet ajattelin hakea Motonetistä, OE-laatuvaihtoehtoisina. Ajanee asiansa?







Öljypohjan, sekä myös muita irtonaisia osia, pesin kunnon myrkyillä töissä ennen hitsaukseen vientiä. Mukavampi operoida puhtaan osan kanssa. Kuten kuvista näkyy, oli pohja taas useammasta kohtaa halki. Hitsari myös toiveesta täytti hieman tuosta öljypropun nurkilta. Tuossahan kuuluisi olla jonkinsortin kohouma vakiona, se on vaan kulunut vuosien saaatossa pois  :idiot2: Kasaus on myös sen verran hyvin lihasmuistissa, että siinä ei ihmeempiä. Puhtaita osia oli kiva ruuvailla paikalleen. Ennen öljypohjan asennusta kävi vielä mielessä pyöritellä öljypohjan pultit sitruunahapossa, mutta se nyt jäi tällä kertaa.



Nyt samalla kun oli mahdollisuus, muokkasin tuota moottorin alkuperäistä korvakkoa hieman rankemmalla kädellä. Tuosta hantin puoleisesta korvakosta joutui dp:n mutterin tieltä hieman vinguttamaan tavaraa pois. Tuo operaatio suoritettiin korvakon ollessa paikallaan, joten sitä ei oikein mahtunut rälläköimään. Etummaisen turbon paikalleen laittaminen on aikamoista taitelua, kun tuota tilaa ei liiemmin ole ollut. Nyt otin hieman enemmän tavaraa pois rälläkällä. Vaikka korvakko on jo paikallaan, on tarkoitus irrottaa tuo vielä ja hieman vinguttaa sekä siistiä reilusti. Luultavasti palkin sekä moottorin kumit joutuu vielä muutenkin tiputtamaan ennen lopullista kasausta.





Palkin heitin nyt paikalleen uusien kumien kanssa, vaikka tuon luultavasti joutuu vielä irrottelemaan. Halusin nähdä, että mihin tuo moottori asettuu uusilla kumeilla jos korvakon ja kumin välissä on pari prikkaa. Tuntuu myös jokseenkin kivemmalta, että tuo moottori makaa "oikeassa asennossa" kumeja vasten kuin pukeilla hieman sinnepäin.









Öljypohja jää hieman poikittaispalkin yläpuolelle, silti ajattelin väkertää tuonne moottorin korotuspalat. Tarvittaessa nikkaroidaan sitten kesän aikana sinne se pohjapanssari. Vaikka jotenkin päässä on sellainen kauhukuva, että tuo moottori pääsee elämään ja saattaa kolauttaa tuon öljypohjan pohjapanssaria vasten rikki.

Ohimennen aloin tukivarsia rapsuttelemaan puhtaaksi massasta. Tarkoitus olisi joko hiekkapuhaltaa/-puhalluttaa tai sitten raapia käsin massat pois ja laittaa sitruunahappoon lillumaan. Tämän jälkeen epoksi ja musta väri niskaan. Ajattelin myös irroittaa alapallot, kun varret olivat irti ja tuon pystyi hoitamaan näppärästi ruuvipenkissä. Toiselta puolelta irtosi kohtuu kivuttomasti, mutta toisella puolella tuo antoi merkin siitä, että saattoi olla jo korkea aika vaihtaa nivel





Ennen näitä oli toki kova polte mallailla jenkkivaloja paikalleen. Ne ovatkin tuossa tainneet jo reilu kuukauden päivät möllöttää paikallaan, sähkötyöt ovat toki tekemättä vielä. Ajattelin väkerrellä tuonne johtojen väliin adapterit, jos joskus tulee joku aivopieru että pitää saada orkkis valot takaisin paikalleen. Mutta keulan ilme on omaan silmään oikein hyvä jenkkivaloilla ja ruutumaskilla. Vielä pitää jostain hillota uusi puskuri paremmin istuvilla kromilistoilla. Sekä täksi kesäksi pitää yksi tavoita täyttyä: uudet kilvet







Järjestys saattaa nyt olla hieman sekava, ei itsekään muista täysin mitä tuli tehtyä milloinkin  :D Palataan taas kun jotain on saatu oikeasti aikaiseksi. Moni tälle kesälle suunniteltu asia taitaa jäädä toteuttamatta. Tai paremminkin, siirretään ensi talven todo -listaan. Kuitenkin päällimmäisenä pitäisi saada tuo etupää uusilla puslilla ja nivelillä läjään, jonka jälkeen tarkoitus olisi ainakin tuo jakopää tehdä. Tästä seuraavana katsastus, jonka jälkeen voikin keskittyä enemmän ulkonäköön mikäli paketti muuten toimii moitteettomasti  :)
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa TTL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #499 : 18.04.2017, 21:32:18 »
Voin suositella metallista pohjapanssaria omakohtaisten kokemuksien perusteella.Olis öljypohja ottanut useaan kertaan kipeää itselläkin ilman sitä. Helpompi hitsaillakkin täytettä pohjapanssariin kuin öljypohjaan.  ;D

Koneen tukikumi näkyy olleen jo aika hapan.
« Viimeksi muokattu: 18.04.2017, 21:34:54 kirjoittanut TTL »

Volvo 960 2.5 -95

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #500 : 19.04.2017, 11:20:06 »
940 jenkkivalot on kyllä omaan silmään hirvientä mitä Volvo on tehtaalta suotanut näihin  ;D

Mielipiteeni saattaa toki muuttua jos näkee tämän valmiina.  :)
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #501 : 19.04.2017, 12:44:13 »
Noista moottorin "kannakkeista" tuli mieleen, nämä Bilteman myymät http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Moottorin-osat/Moottorin-ripustus/HYDRAULINEN-MOOTTORINKIINNITIN-2000029680/

Noissahan on alapää ihan erilainen ja silti 960 mainitaan sopivuuden osalta?

Edit: ei tosiaankaan ole, noissahan on kartio vs 960 latta
« Viimeksi muokattu: 19.04.2017, 12:59:26 kirjoittanut Orlov »

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #502 : 19.04.2017, 20:21:08 »
Voin suositella metallista pohjapanssaria omakohtaisten kokemuksien perusteella.Olis öljypohja ottanut useaan kertaan kipeää itselläkin ilman sitä. Helpompi hitsaillakkin täytettä pohjapanssariin kuin öljypohjaan.  ;D

Koneen tukikumi näkyy olleen jo aika hapan.
Voi olla, että nyt samalla kun tuo makaa aikavälin xy tuossa olisi aikaa nikkaroida tuo pohjapanssari vielä ikäänkuin varuiksi. Toisaalta, onhan tuosta öljypohjan irroittelusta tullut hauska joka talvi suoritettava rituaali  :D

940 jenkkivalot on kyllä omaan silmään hirvientä mitä Volvo on tehtaalta suotanut näihin  ;D

Mielipiteeni saattaa toki muuttua jos näkee tämän valmiina.  :)
Moni on sanonut, että ysin jenkkivalot on rumat. Ite oon jostakin syystä aina pitänyt, omaan silmään nää on noin 100x paremmat ku esim. 960 FL -keula. Mut nää on makuasioita! Ois toki kiva, jos noiden valojen kaveriks löytyis jostain jenkeissä kylkivilkkujen tilalla olleet Volvo-merkit.

Noista moottorin "kannakkeista" tuli mieleen, nämä Bilteman myymät http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Moottorin-osat/Moottorin-ripustus/HYDRAULINEN-MOOTTORINKIINNITIN-2000029680/

Noissahan on alapää ihan erilainen ja silti 960 mainitaan sopivuuden osalta?

Edit: ei tosiaankaan ole, noissahan on kartio vs 960 latta
Mulla on sellanen tunne, että tuo kuva on vaan väärä. Oletan, että tuo 850 ja S/V70 tukikumi on hyvin liki samanmoinen kuin nämä 960:ssä olevat ja molempien kohdalla käytetään vain samaa suuntaa antavaa kuvaa?
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Kenonit

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 986
  • Tornio
    • Flickr
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #503 : 19.04.2017, 21:20:56 »
Jenkkivalot on piste iin päälle tohon ysin keulaan S*

Noista kylkivilkkujen peitelevyistä, uudet makso skandixilla joitakin euroja, oisko ollu parin kympin luokkaa. Ja siniseltäkin noita sai vielä pari vuotta sitten classic partsin kautta  :) Ovat samanlaiset muistaakseni mk1 v70 asti kaikissa
Nykyiset: Bmw E39 ///M5 -00, V70 D4 -15
Entiset: S60 D4 AWD -17, V50 1.6d -09S80 D5 -05, 855 t-5r -95, S80 D5 -05, 3x Bmw ///M5 sekä kasa volvon ja vagin romuja...

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #504 : 19.04.2017, 21:58:10 »
Ei näitä ainakaan suomen maalla usein näe.

No bendele, ainakin Skandixilla näyttää olevan listattuna. Saatavilla tällä hetkellä 0, mutta pitänee kysellä KL:n kautta tai marssia osanumeron kanssa Volvolle. ~20e näyttää olevan hintaa per kpl, ei paha. EvilBaystakin noita näytti löytyvän huru mykke.
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Masulin 960 "T6" & ex-seiskat >> StankkeKartano
« Vastaus #505 : 26.04.2017, 12:07:34 »
Jokunen aika sitten kaveri laittoi viestiä, että oletkos nettiautossa huomannut tällaista. Linkin takaa löytyi Kauhajoella majaileva samanmoinen 960 vieläpä huokeaan hintaan, suurimpana silmiinpistävänä erona katon pituus. Kuvissa vaikutti kohtuu yksilöltä, eikä tekstinkään perusteella odotettavissa ollut mitään läpimätää pommia. Päivän ajan tiukkaa räknäämistä ja palkkakuitin tutkiskelua, jonka jälkeen uskalsin soittaa kyseisestä laitteesta. Jos ei muuta, niin saisihan tuosta etukaaret, kuskin oven ja ison kasan pisteosia pitkäkattoon.

Harmikseni auto oli jo varattu, mutta muutamien sattumusten ja hämäläisten puhelahjojen myötä auto kuitenkin päätyi sittenkin myytäväksi asti ja omistukseeni. Viime sunnuntaina käytiin kaappaamassa traileri, jota ei onneksi tällä kerta tarvinnut varastaa, auton perään  :D Matka Kauhajoelle eestaas sujui ongelmitta, eikä vetoautonkaan kulutus päätä huimannut. Kyseessä kuitenkin kolmannen sukupolven V70, 2.4T+aut.

Paikan päällä odotti jopa positiivinen yllätys: yleiskunto oli hyvä, lukuunottamatta helmoissa olevia ruosteita. Nämäkin olivat kyllä jo ilmoituksen perusteella tiedossa. Auto ei muutenkaan ollut liiemmin jumissa, vaan nousi neljän miehen voimin sekä traktorin avustuksella helposti trailerille. Kotimatkalla piti vielä pysähtyä ottamaan jokunen litra tuoretta polttoainetta tankkiin. Tallilla akku kiinni ja kokeilemaan, josko tuo lähtisi käyntiin. Aikani sahailtua tulin siihen tulokseen, että bensapumppu/pumput ei käynnisty. Kokeilin tietysti toista relettä, vaan ei auttanut. Sen enempää en tätä sunnuntaina illalla ja maanantaina aamupäivästä ehtinyt tutkailemaan. Iltavuoro vähän häiritsee, joten menee melkein vapun nurkille kun seuraavan kerran tuota pääsee ropaamaan. Alku vaikuttaa joka tapauksessa lupaavalta.









Sen verran hyväkuntoiselta tämä vaikuttaa, että mielessä on pyörinyt josko tästä leipoisi samalla käyttiksen itselle. Ainakin edellämainitut osat otetaan harmaaseen ja siitä sitten pykälää huonommat tähän tilalle. Ajavat kyllä käyttiksessä asiansa pienen hieromisen jälkeen. Tämä tapahtuu luultavasti vasta ensi syksynä tai talven aikana, jolloin on aikaa maalata ja hieroa nuo osat rauhassa.
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #506 : 26.04.2017, 17:07:03 »
Onko B6304?

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #507 : 26.04.2017, 17:27:07 »
Mä olisin kans hakenut tän jos ei olis mennyt :D
No kun halvalla sai.

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #508 : 26.04.2017, 18:12:10 »
Onko B6304?
Vanhakeulainen kuutoskoneinen on aina B6304 204 hv. Jos ei oo vaihdettu.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #509 : 26.04.2017, 18:23:04 »
Vanhakeulainen kuutoskoneinen on aina B6304 204 hv. Jos ei oo vaihdettu.
Kiitos tiedosta, tuota en tiennytkään.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy