Elekma  Autoracing

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1479 Vastauksia
  • 654925 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7833
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Eilen hieman alottelin valkean moottorin tarkastusta purkamalla ahtoputkistot, laskemalla nesteet, ym. pikkujutuilla. Tänään otin kannen pois ja männät ulos.


Syy öljykärylle on neljä hyvin huonoa pakoventtiilin ohjurinkumia. Miten lie vuotaakin noin paljon, koska kanavissa on kunnon öljykalvo pinnassa, eikä vain pientä kosteutta kanavan katossa kuten yleensä.


Se tosin on pientä siihen nähden, että kaikissa sylintereissä kansi on halki tulpanreiän ja toisen tai molempien pakoventtiilien väliltä. Lensun kanssa jutusteltuna epäilyksenä voisi olla liian huono jäähdytys kannessa, joka johtuu korsetin muodosta. Porailen korsettin reiät isommiksi ja hieman viistoiksi, jotta neste pääsisi liikkumaan paremmin. Kansi on ollut käytössä 2015 loppuvuodesta lähtien jolloin vanha suli Englantilaisessa maililla, joten on se saanut kyytiä jo ennen korsettiakin.


Nyt siis pääseekin kannenvaihtoon. Laittaako sitten takavedon, perus T6 vai tällä hetkellä Englantilaisessa oleva etuvetovaparin. Silloin saisi imu-VVT:n käyttöön.

Sitä päätöstä odotellessa laitoin männät takaisin sisään. Renkaissa tai kk-laakereissa ei ollut sanomista.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7833
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Laitoin aiemmin ostamani loiskelevyn valkean öljypohjaan ja niinhän se sinne meni ohjeen mukaisesti. Pätkä pois huohotuslinjan valua ja pikku nitkuttelulla pohjalle.


Vaikka loiskelevy vähentääkin öljyn liikkeitä ja oletettavasti sen myötä suunnanvaihdoissa öljynnousua huohotuslinjaan, heppasin letkulähtöön jatkeeksi putken. Sitä voi tarpeen mukaan muutella, koska ei ole kiinni öljypohjassa.


Niputtelin öljypohjan ja etupalkin takaisin jotta niiltä osin ois valmista ja laite jälleen rullaavana.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7833
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Eilen porasin korsetin reiät isommiksi, siistin tiivistepinnan, pesin vanhan kannen sekä purin siitä ulkoiset osat, ym. Jäykemmät venttiilijouset siirtyvät seuraavaan kanteen ja imuvenat otan talteen odottamaan muuta käyttöä.



Kansivalinnan sain päätökseen tänään ja kaivoin hyllystä takavetokannen. Pitäydytään nyt vielä samassa mallissa. Purin venttiilit ja huomenna vien koneistukseen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7833
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Viitikko teki kanteen seetityöt ja tällä kertaa otettiin tasosta 0,5mm. Vanha oli madallettu millin plus yksi oikaisu. Heti perään siistin kanavista kantit pois.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7833
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Torstaina purin loputkin vanhasta kannesta ja aloitin uuden kasailun. Vanhassa kannessa vuotaneet ohjurinkumit oli ehkä hieman löysempiä ohjureihin kuin muut, mutta muuten niistä ei nähnyt äkkiseltään syytä vuotoon.

Tänään kasasin uuden kannen loppuun, laitoin paikalleen, kasailin konetta muutenkin ja kaadoin öljyt sisään. Vielä siinä on vähän touhua.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7833
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Tänään niputtelua ja muuta pientä oheistoimintaa on tullut tehtyä samalla.

Jakopään taustamuovi on ollut paloina jo pidemmän aikaa ja kaivoin tilalle ehjän. Koska käytössä on takavedon muovit, siitä joutui poistamaan tavaraa apulaitehihnakiristimen ja kampiakselin moniurapyörän takia. Korjasin myös jakohihnan linjausta, joka on ollut hieman sivussa siitä asti kun tuli siirryttyä etuvetolohkoon. Eli hihna tulee takavetokannella nokkapyörien yli kannen puolelle. Pääsyynä on edempänä olevat nokkapyörät. Sorvautin nokkapyörien keskiöstä pois ja kampiakselinhammaspyörän taakse prikka jolloin hihna on kokonaisuudessaan paremmalla linjalla.

Turboon ei ole tullut laitettua pinnapultteja ja kiinnitys pakosarjaan on vain pulteilla jotka olivat ehtineet jo tarttumaan kohtuu hyvin. Putsasin kierteet ja laitoin uudet pultit kuumakestotahnan kanssa. Hukkaportinpoistoputken pulttien kierteet oli myös ottaneet aika hyvin ruostetta ja kierteiden putsaus oli sielläkin aiheellista. Mietin vähän pitäisikö vaihtaa pienempään V-band-kiinnitteiseen porttiin, mutta vanha saa olla edelleen. Käytin vesipumpun irti ja huuhtaisin lohkosta pois korsetinporailusta tullutta alumiinihilua.

Pyöritin öljynpaineet, kaadoin nesteet sisään ja testasin käyntiin. Sehän lähti, eikä vielä selviä vuotoja. Lämpimäksi asti en vielä käyttänyt, koska kampiakselin hammaspyörän linjausmuutos tarkoittaa myös uran kapeampaa apulaitehihnaa joka on vielä hankkimatta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7833
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Eilen kasasin valkean ahtoputket ja muuta pientä. Tänään kävin ajamassa lenkin eikä sen jäljiltä löytynyt mitään sanomista kuin hieman huono vetopito semislikseillä tällä kelillä :D Meinasin koeajon jälkeen vaihtaa talvirenkaat alle, mutta noilla 240 orkkisspacereilla kakkoskorisen 16" vanne menee liian sisään ja ottaa etutolppaan kiinni joten pitää etsiä vanhemmat 960/etuvedon vanteet.
« Viimeksi muokattu: 28.11.2024, 23:09:34 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7833
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Ajoin valkean illalla lämpimäksi ja vaihdoin koneeseen öljyt ja suodattimen. Perus 5W-40:n tilalle Valvoline VR1 5W-50 ja sen lisäksi vaihdoin eteen paksummat lätyt jotta talvirenkaat sai alle.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7833
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Eilen laitoin valkeaan kylkilistat takaisin. Auttaahan ne vähän ulkonäköön.


D5:een vaihdoin uudet kilvenvalot. Vanhat oli jo niin hapettuneet ja toinen ei enää oikein pysynyt paikallaankaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7833
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5
« Vastaus #1479 : tänään kello 15:08:49 »
Eilen pesin D5:n ja katsoin läpi katsastusta varten. Ei näyttäisi olevan suurempia, vasemman jarruvalon kontakti oli huono ja toinen etupyöränlaakeri pitää kiristää. Valkean vanha 3" putkisto alkaa paikoin olemaan rapea ja yksi selvä vuotokohtakin on. Onhan silläkin jo ikää.

Valkeaan vaihdoin mottorintukikumit ja pesaisin senkin. Uusilla kumeilla väheni moottorin värinät ajossa. Vanhat kumit ehtivät olemaan käytössä siitä asti kun alkujaan laitoin kutosen Englantilaiseen loppuvuodesta 2010.

Tänään kävin L&L dynossa, mutta muuta ei oikein selvinnyt kuin se, että pääsee aukaisemaan koneen uudestaan. Ensimmäinen testiveto 1,6bar paineella oli kohtalainen, olikohan 540hv luokkaa pyörältä ja vedon loppu tuntui hieman epämääräiseltä. Vähän mietitytti miksi ahtopaine ei normaaliin tapaan noussut hieman vedon aikana vaan 1,65bar huipusta laski hiljalleen 1,6:een. Ilman nokkien säätöä ja pienemmän kompurakotelon myötä paine nousi noin 500rpm aiemmin kuin ennen. Aiemmin olin säätänyt nokkia hieman ylävireisempään suuntaan ja nytkin oli mielessä tehdä niin.

Toinen yritys samoilla säädöillä tuotti paljon huonomman tuloksen ja vaikutti sytytyshäiriöiltä. Kävi muutoin normaalin oloisesti. Tulpat pois ja vitosen tulppa entinen, männän päällä näkyy öljyä ja käynnistäessä kuuli miten yksi pytty pyörähti kevyemmin. Eikä ihme, koska puristuspaine 9bar kun kutosessa on 12bar. Ei huohota, eli onko tulpanjäämistä tullut rantu pyttyyn, mäntä tai venttiili ottanut itseensä vai kaikki.



Olisiko tulppa saanut kolauksen jossain kohtaa, posliini murtunut keskielektrodin ympäriltä ja aiheuttanut sitten ongelmat. Vaikka pytyssä on vajaat puristukset, toisella tulpalla hävisi matalilla kierroksilla ollut pieni nypytys ja kulki nätisti kotiin. Nypytystä tapahtui joskus jo ennen koneen avaamista, eli tulppa on ollut viallinen jo aiemmin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Futurez  Kulkukoira