Eilen pesin D5:n ja katsoin läpi katsastusta varten. Ei näyttäisi olevan suurempia, vasemman jarruvalon kontakti oli huono ja toinen etupyöränlaakeri pitää kiristää. Valkean vanha 3" putkisto alkaa paikoin olemaan rapea ja yksi selvä vuotokohtakin on. Onhan silläkin jo ikää.
Valkeaan vaihdoin mottorintukikumit ja pesaisin senkin. Uusilla kumeilla väheni moottorin värinät ajossa. Vanhat kumit ehtivät olemaan käytössä siitä asti kun alkujaan laitoin kutosen Englantilaiseen loppuvuodesta 2010.
Tänään kävin L&L dynossa, mutta muuta ei oikein selvinnyt kuin se, että pääsee aukaisemaan koneen uudestaan. Ensimmäinen testiveto 1,6bar paineella oli kohtalainen, olikohan 540hv luokkaa pyörältä ja vedon loppu tuntui hieman epämääräiseltä. Vähän mietitytti miksi ahtopaine ei normaaliin tapaan noussut hieman vedon aikana vaan 1,65bar huipusta laski hiljalleen 1,6:een. Ilman nokkien säätöä ja pienemmän kompurakotelon myötä paine nousi noin 500rpm aiemmin kuin ennen. Aiemmin olin säätänyt nokkia hieman ylävireisempään suuntaan ja nytkin oli mielessä tehdä niin.
Toinen yritys samoilla säädöillä tuotti paljon huonomman tuloksen ja vaikutti sytytyshäiriöiltä. Kävi muutoin normaalin oloisesti. Tulpat pois ja vitosen tulppa entinen, männän päällä näkyy öljyä ja käynnistäessä kuuli miten yksi pytty pyörähti kevyemmin. Eikä ihme, koska puristuspaine 9bar kun kutosessa on 12bar. Ei huohota, eli onko tulpanjäämistä tullut rantu pyttyyn, mäntä tai venttiili ottanut itseensä vai kaikki.
Olisiko tulppa saanut kolauksen jossain kohtaa, posliini murtunut keskielektrodin ympäriltä ja aiheuttanut sitten ongelmat. Vaikka pytyssä on vajaat puristukset, toisella tulpalla hävisi matalilla kierroksilla ollut pieni nypytys ja kulki nätisti kotiin. Nypytystä tapahtui joskus jo ennen koneen avaamista, eli tulppa on ollut viallinen jo aiemmin.