Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jkjh940 - 26.09.2011, 16:19:59
-
Eli kyseinen laatikko luistaa ylivaihteella onko tuolle mitään tehtävissä vai joutaako romukoppaan ja uuden hankintaan. Remontti on kuitenkin sen verta kallis siihen en lähde 3t€ ja vähän ajettu laatikko tilalle olisi ollut 1,5t€ . Muuten laatikko pelaa hyvin. Öljyt kesällä juuri vaihtelin ja vika on tullut pikkuhiljaa. Kun, ajelen ylivaihteella +70km/h ja kiihdyttelen vaikka tuonne 80-90km/h tuntumaan niin tasaista vauhtia ei pysty ajamaan kun, pikkisen kaasua lisää koneen kierrokset hyppää tuosta noin 2400rpm johonkin 3500rpm ei tarvi edes mäkeä tuohon.Turbiinilukon tuntee mutta kuin pikkisen koskee kaasupolkimeen nousee kierrokset taas.Ehdotuksia?
-
Eihän ne lootat nyt herranen aika vielä nuin paljoa sentään maksa? ;D
-
korjauksesta en ossoo sanoa mutta pistäs ostoilmot vaan tuonne: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=77.0
ja viimeistään tuolta löytyy http://www.volvolandia.com/volvomp/index.php?board=37.0 ;) saatat yllättyä hintatasosta positiivisesti :pomo:
-
Laittelin viikonloppuna ostoilmotuksen tänne uudelle puolelle.Ai on tuo vanha vielä käytössä. Täytyy tässä suunnitella ja tehdä siintä vaikka manuaali. Eikös kukaan ole noita uskaltanut availla? muuta kuin sen mäntien rajoittimen jousen väliin.
-
Eikös kukaan ole noita uskaltanut availla?
Googe on tainnu?
-
Ihan pystymetästä kysymys että onhan lootassa öljyä riittävästi? Ja katottu öljyn määrä koneen käydessä? Jos kone ei käy, tikussa näyttää olevan paljon enemmän öljyä kuin sitä oikeasti onkaan lootassa.
Lukoton AW71 ainakin tekee sitä, että jos öljyä on liian vähän ei pysy suurin vaihde päällä kuin ihan varpaillaan ajamalla. Lukollisessa varmaan vastaava ilmiö, lähes sama vempainhan se on.
-
Googe on tainnu?
Juu on avattu yksi jos toinenkin.
Ei kai siinä muutakaan voi olla kuin öljyn loppuminen kesken eli liian vähän öljyä tai suodatin tukossa. Jos ylivaihteen kitkalevyt on kuluneet loppuun, niin tuo laatikon remppaaminen on aika suo.
Jos luistatat laatikkoa "turhaan" nousee öljyn lämpötila poskettomaksi ja loputkin kitkapinnoista kuluu pois. Nettitietona laatikko ei kestä montaakaan sekuntia luistoa ennekuin kitkat ja metallilevyt kuluvat pilalle. Öljytason tarkistus kannattaa tehdä heti.
Minkälaista öljyä sieltä laatikosta tuli ulos ja puhdistitko öljypohjan ja suodattimen? Omassa toheloinnissa sain pari kertaa putsata suodattimesta laatikkoon jäänyttä puhdistuspaperi silppua. En tarkalleen muista miten tuo laatikon toimintaa haittasi, mutta eron kyllä huomasi selkeästi :).
---
Tuonne ylivaihteelle syötettävä öljy kulkee sen solenoidiventtiilin läpi. Voisihan sielläkin olla jotain tukosta virtausta haittaamassa?
Kickdown -vaijeri on varmaankin säädetty oikein tai edes jotenkuten sinnepäin? Tuskinpa tämä tosin mitenkään tuohon luistamiseen vaikuttaa.
-
Kyllä öljyä on ollut ylärajassa koko viimeiset 33tkm jollei ole nytten karanneet. Vaihdoin ne silloin heti kun olivat mustat ja sitten 20tkm myöhemmin. Huuhtelu öljynvaihtona moilemmat kerrat meni semmoiset 10L ekalla kerralla ATF maxlife ja toisella teboilin 3309 12L. Kick down vaijerista ei ole säädöllä mitään tekemistä muuta kuin töksähtää ei tunnu vaikuttavan tuohon onkelmaan. Solenoidi venttiili hmm. missähän päin se sijaitsee uskaltaako availla tai kannattaakohan tota öljypohjaa irroittaa ja putsailla enää? nyt nopeasti se on ikään kuin pahentunut vain täytyy tutkia tuo öljynmäärä. Tarviiko tuo enempi painetta ylivaihteella jos muilla vaihteilla pelaa meinaan että jos olisi suodatin tukossa?
-
Kyllä öljyä on ollut ylärajassa koko viimeiset 33tkm jollei ole nytten karanneet. Vaihdoin ne silloin heti kun olivat mustat ja sitten 20tkm myöhemmin. Huuhtelu öljynvaihtona moilemmat kerrat meni semmoiset 10L ekalla kerralla ATF maxlife ja toisella teboilin 3309 12L. Kick down vaijerista ei ole säädöllä mitään tekemistä muuta kuin töksähtää ei tunnu vaikuttavan tuohon onkelmaan. Solenoidi venttiili hmm. missähän päin se sijaitsee uskaltaako availla tai kannattaakohan tota öljypohjaa irroittaa ja putsailla enää? nyt nopeasti se on ikään kuin pahentunut vain täytyy tutkia tuo öljynmäärä. Tarviiko tuo enempi painetta ylivaihteella jos muilla vaihteilla pelaa meinaan että jos olisi suodatin tukossa?
En tarkalleen muista miten tuo öljy tuolla kiertelee, mutta nuo kytkimet ja jarrut vuotavat osan öljystä ohitseen ja akselin ympärillä olevat tiivisteet myös vuotavat reilusti. Venttiilit toimivat jotakuinkin niin, että vaihteen kasvaessa edellisen vaihteen venttiili päästää paineen seuraavalle venttiilille. Tuoltakin varmasti vuotaa ohi painetta.
Pumpun tuottama paine reguloidaan ja ylimääräinen vuotaa takaisin öljypohjaan. Kaippa tuo sitten hörppii ilmaa väliin kunnes venttiilikoneistosta ja varsinaisesta kotelosta valuu öljyä takaisin?
Ensimmäinen juttu on öljypinnan tason varmistus (auto lämmin ja valitsin P:llä). Samalla voi ihmetellä laatikossa olevaa öljyä. Seuraava on sitten sen suodattimen puhdistus.
Tuskinpa sille solenoidille mitään kannattaa tehdä. Se on laatikon sivussa pystyasennossa. Tuo tasanne pitäisi putsata "kliiniseksi" ennenkuin tuon irrottaa ettei laatikkoon pääsee roskia. Öljynsuodatin on pelkkä metalliverkko.
-
Kiitos näistä aloittelen tuolla suodattimen putsauksella. Kannattaakos vaihtaa uusi pohjan tiiviste samalla? mitähän se mahdollisesti maksaa noin about.
-
Kiitos näistä aloittelen tuolla suodattimen putsauksella. Kannattaakos vaihtaa uusi pohjan tiiviste samalla? mitähän se mahdollisesti maksaa noin about.
kannattaa vaihtaa ja motonetissa ei montaa euroa maksanut.
-
Ja asiasta kukkaruukkuun tai siis melkein samaan. Sain laatikkoöljyt kuumiksi (turbiinin lukko ei lukitu), kun en ole ehtinyt väsäillä sitä extra jäähdytyskiertoa sinne keulaan.
Hommaan ei tarvita kuin hitunen avosandaaliatm tähän malliin, niin keitto on kiehautettu.
(http://i5.aijaa.com/t/00090/8777072.t.png) (http://aijaa.com/v.php?i=000908777072.png)
Lopun hölläyksen jälkeen turbiinin lukko ei halunnut enää lukittua kotvaseen.
Tästä aiheesta on ollut keskustelua myös toisessa topicissa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7250.0
-
Ja asiasta kukkaruukkuun tai siis melkein samaan. Sain laatikkoöljyt kuumiksi (turbiinin lukko ei lukitu), kun en ole ehtinyt väsäillä sitä extra jäähdytyskiertoa sinne keulaan.
Hommaan ei tarvita kuin hitunen avosandaaliatm tähän malliin, niin keitto on kiehautettu.
(http://i5.aijaa.com/t/00090/8777072.t.png) (http://aijaa.com/v.php?i=000908777072.png)
Lopun hölläyksen jälkeen turbiinin lukko ei halunnut enää lukittua kotvaseen.
Tästä aiheesta on ollut keskustelua myös toisessa topicissa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7250.0
Edelleen ihmettelen että miten ihmeessä, omaa linttaa kenkinyt niin maan hemmetisti, useita rankempia kiihytyksiä putkeen eikä ole tullut edelleenkään ongelmaksi etteikö turbiini lukittuisi. Ja ei, ei ole ylimääräsiä jäähyjä.
-
Edelleen ihmettelen että miten ihmeessä, omaa linttaa kenkinyt niin maan hemmetisti, useita rankempia kiihytyksiä putkeen eikä ole tullut edelleenkään ongelmaksi etteikö turbiini lukittuisi. Ja ei, ei ole ylimääräsiä jäähyjä.
Mitä öljyjä?
Omassa on ollut ATF320 ja nyt ATF220 ja molemmilla ilmiö esiintyy...
Tuon ilmiön saa vasta omassani ilon ahdoilla.
-
Ny on laatikkoa testailtu. Ei auta viikonloppuna autonalta pois ja ensiviikolla katsotaan mitä on syönyt. Öljyä oli. ylärajassa jotenki tuntuu että ei kytke tota nelosta päälle ollenkaan ikäänkuin välitys loppuu koska 3500rpm 100km/h vauhdissa ja turbiini ei lukitu ollenkaan sama vaikka kiihyttää 130km/h ei vaikutusta. Muuten laatikko pelaa normaalisti. Rele kolvailtu ei ollut vaikutusta. Katsotaan mitä selviää.
-
Ny on laatikkoa testailtu. Ei auta viikonloppuna autonalta pois ja ensiviikolla katsotaan mitä on syönyt. Öljyä oli. ylärajassa jotenki tuntuu että ei kytke tota nelosta päälle ollenkaan ikäänkuin välitys loppuu koska 3500rpm 100km/h vauhdissa ja turbiini ei lukitu ollenkaan sama vaikka kiihyttää 130km/h ei vaikutusta. Muuten laatikko pelaa normaalisti. Rele kolvailtu ei ollut vaikutusta. Katsotaan mitä selviää.
Sinulla on sentään kolme vaihdetta. Kun olin kasannut toisen kerran oman laatikkoni, minulla oli yksi (1) vaihde :). Nelosen pitäisi olla tuolla nopeudella jo päällä, jos kick down on edes sinne päin. Onkohan se solenoidi ja sen johdot kunnossa?
Ymmärsinkö oikein, että pudotat saman tien koko laatikon? Jos sinulla on siihen kunnon vehkeet, niin helpompaahan sitä laatikkoa on pöydällä ruuvata, mutta itse varmistaisin ensin tuon solenoidin toiminnan, putsaisin suodattimen ja jos ei vieläkään tokene purkaisin ja putsaisin koko venttiilikoneiston ja vasta sitten pudottaisin laatikon.
Tuossa on pari kuvaa solenoidin lokaatiosta:
http://www.brickboard.com/RWD/volvo/1149368/940/960/980/V90/S90/aw71_od_fix_solenoid.html
Ikivanha manuska:
http://www.scribd.com/doc/21651943/Volvo-Aw71-Manual
Turbiinilukon öljynsyöttöön en ole vieläkään perehtynyt lainkaan.
-
Eipä ole tuo laatikon sielunelämä vielä hanskassa. Ei paikat ruhtinaalliset ole kerkeis vain yksi äijä katsomaan ensiviikolla laatikkoa. Täytyy varata aikaa sen verran että tutkii tuon solenoidin ja putsaa sen. Samalla katsoa se suodin. Sitten raapia tuo alta pois ollei se pelaa ennen sitä. Jostain luin että 4 laskee vasta öljyn turbiini lukolle joten ei kytkeydy jos ei 4 pelaa.Milläs nopeudella tuo 4 menee päälle ja paljon on silloin kierroksia?Ja tuolle solenoidille tulee jatkuvavirta kun, laatikko sen kytkee?
-
Kyllä nelosen pitäisi kytkeytyä jo selvästi alle 100 km/h vauhdissa, taitaa olla vähän variaatiota riippuen koneesta ym. mutta kyllä kai se jo 90 km/h:ssa hyvinkin on nelosella kun tasavauhtia ajelee, kierrokset lienee pari tonnia tai vähän yli. Ei varmasti likikään kolmea tonnia jos nelosella mennään esim 100 km/h.
Turbiinilukko ei tosiaan kytkeydy muilla kuin isoimmalla vaihteella.
Solenoidin toimintaperiaate on, että kun se "vetää" sähköllä niin se estää ylivaihteen kytkeytymisen. Tapauksessasi on siis ikäänkuin solenoidi jumiutunut vetoasentoon taikka sen virta jatkuvasti päällä. Käsittääkseni normaalisti solenoidin rikkoutuminen aiheuttaa vain sen, että ylivaihdetta ei voi pakottaa pois käytöstä.
-
Kyllä nelosen pitäisi kytkeytyä jo selvästi alle 100 km/h vauhdissa, taitaa olla vähän variaatiota riippuen koneesta ym. mutta kyllä kai se jo 90 km/h:ssa hyvinkin on nelosella kun tasavauhtia ajelee, kierrokset lienee pari tonnia tai vähän yli. Ei varmasti likikään kolmea tonnia jos nelosella mennään esim 100 km/h.
Turbiinilukko ei tosiaan kytkeydy muilla kuin isoimmalla vaihteella.
Solenoidin toimintaperiaate on, että kun se "vetää" sähköllä niin se estää ylivaihteen kytkeytymisen. Tapauksessasi on siis ikäänkuin solenoidi jumiutunut vetoasentoon taikka sen virta jatkuvasti päällä. Käsittääkseni normaalisti solenoidin rikkoutuminen aiheuttaa vain sen, että ylivaihdetta ei voi pakottaa pois käytöstä.
940 Sedan 230FK+AW otti nelosen päälle alle 60kmh mittarinopeudella tasakaasulla.
Solenoidin toimintaperiaate on, että kun se "vetää", niin sillon laatikko "saa luvan" käyttää nelosvaihdetta, jos sähkö puuttuu niin puuttuu nelosvaihdekin.
-
Solenoidin toimintaperiaate on, että kun se "vetää", niin sillon laatikko "saa luvan" käyttää nelosvaihdetta, jos sähkö puuttuu niin puuttuu nelosvaihdekin.
Täh? Mistäs mä luin tasan päinvastaista. Koetin nyt tavata tuota tähän ketjuun linkattua Volvon huolto-ohjetta ja luin sieltä tällaista:
Push button OD OFF actuates solenoid which causes line pressure acting on high coast shift valve to drop.
Eli kun napilla pyydetään ylivaihde pois, niin silloin vedetään solenoidista.
En mä vastaan väitä, paljon enemmän näistä tiedät kuin minä, mutta kiinnostaisi tietää mikä on totuus :-\
-
Askinvaihdon yhteydessä tein alkuunsa sähköihin pienen virityksen, kun ei ollut kaikki liittimet ja releet valmiina. Kytkin solenoidille menevän piuhan sytkävirtoihin ja tällöin kaikki neljä pykälää olivat käytössä. Nelosen estonappi ei luonnollisesti toiminut...
Ei tuo lainaamasi
Push button OD OFF actuates solenoid which causes line pressure acting on high coast shift valve to drop.
kerro mitään jännitteen suunnasta. Näistä päättelisin, että jos solkulta puuttuu sähkö, linjapaine putoaa ja nelonen ei mene päälle. Nyt menee jo vähän arvauksen puolelle, mutta paine, joka kytkee nelosen, sopisi hyvin kulkemaan solenoidin läpi ja solenoidi olemaan auki, kun sillä on sähköä.
-
Kun nappia on painettu vaihdekepistä, nuoli palaa mittaristossa ja solenoidi toimii, kytkeytyykö turbiinilukko ajossa päälle?
Jos näin on, niin sitten vika voisi olla tosiaan se solenoidi tai kanava jotenkin tukossa. Huuhtelut ja uuden öljyn pesuaineet ovat voineet irrotella kökkäreitä, jotka tukkivat paikkoja.
---
Olisi aika ihmeellistä, jos turbiinilukkoa ohjattaisiin solenoidin jälkeen, mutta onhan tuo laatikko aikamoinen cut-paste add-on -viritys muutenkin.
-
Vahvistan tämän tarinan koskien AW-71L lodjua.
Kun solenoidille menee sähköä on nelonen käytössä.
Ilman sähköä on käytössä vain 1,2 ja 3.
Turbiini lukkiutuu 80-100 km/h nopeudessa (perävälityksestä riippuen) nelosvaihteen ollessa kytkettynä.
-
Kun nappia on painettu vaihdekepistä, nuoli palaa mittaristossa ja solenoidi toimii, kytkeytyykö turbiinilukko ajossa päälle?
Miten se nyt sen tekis kun loota ei mene ylivaihteelle muutenkaan?
Kun solenoidille menee sähköä on nelonen käytössä.
Ilman sähköä on käytössä vain 1,2 ja 3.
No hyvä, uskotaan mutta haluaisin lukea tämän myös ihan virallisesta manuaalista tms. Pointteria kellään?
-
Tuleekos tuolle solenoidille ainavirta kuin auto käy vai pitääkö vaihteenvalitsimen olla vaikka D asennossa? Voisi kokeilla vaikka hypylangan virittää ja kokeilla mitä laatikko tekee ajossa.
-
Miten se nyt sen tekis kun loota ei mene ylivaihteelle muutenkaan?
No hyvä, uskotaan mutta haluaisin lukea tämän myös ihan virallisesta manuaalista tms. Pointteria kellään?
Tämän takiahan solenoidin tilalle myydään sitä ohitussettiä, että jos on rele tms rikki niin saa silti ylivaihteenkin toimimaan.
-
No hyvä, uskotaan mutta haluaisin lukea tämän myös ihan virallisesta manuaalista tms. Pointteria kellään?
Tuossa korjausoppaassa sivulla 58. Kun kytketään virrat solenoidiin se päästää läpi.
http://www.scribd.com/doc/21651943/Volvo-Aw71-Manual
Minulla on toyoton venttiilikoneistomanuaali saman kaltaisesta laatikosta ja siinä on joku "lock up signal valve" se sai kaaviokuvassa painetta myös kolmosen ollessa kytkettynä. Tuo samankaltainen laatikko saisi kytkettyä turbiinilukon myös kolmosella?
Tomaatissa on siis vaihteet 1-4 ja erillinen turbiinilukko. Lukko on momentinmuuntimen sisällä. Kolme ensimmäistä vaihdetta varsinaisen kotelon sisällä ja nelonen eli ylivaihde ympätty varsinaisen kotelon ulkopuolelle turbiinikoteloon (bell housing).
-
No niin autoa tutkittu. Solenoidi pelaa 14ohmia löyty ja hyppy langalla naksahti. Sitten kokeiltiin yhdistää 87 ja 15 hyppy langalla keskenään ja koe ajolle mutta ei ollut mitään vaikutusta. Täytyy huomenna tutkia lisää. Voikos tuo solenoidi olla sökö vaikka naksahtaa?Rele täytyy vielä tutkia mutta pitäsihän tuon hyppylangan pelata kuitenkin.
-
Aika varmasti voit sanoa solenoidin ehjäksi jos se selkeästi paukahtaa kun sille tarjoaa virtaa.
-
Minä jumppasin tuota laatikko 5-10 kertaa edes takaisin ja siksi sitä hommaa vähän karsastan, mutta kyllähän se nyt alkaa näyttää siltä, että purkuhommiksi menee.
Venttiilikoneiston purkaminen on iso, tarkkuutta vaativa homma ja se pitää tehdä suht puhtaassa paikassa, pöydällä ja lattiankin pitäisi olla sellainen, että jouset ja kuulat, jotka putoilee/lentää vielä löytyy. Pelkät tiivisteet maksaa helposti korvaavan vanhan laatikon verran.
Jos ja kun laatikko pitää avata kokonaan, löytyy Alto:n korjaussarjalle maahantuoja Suomesta ja osat tulee matkahuollolla sekunnissa, mutta maksaa toki joitain satasia eli korvaavan hyvän purkuosan verran ja tuohon vielä työ päälle. Se minkä tuossa voittaa on toki se, että laatikko on suuremmalla todennäköisyydellä hyvä. Korjaajan tekemät virheet sitten kaupan päälle :).
Tuossa laatikossa on kaksi napainen sähköliitin? Ilmeisesti se toinen möykky on joku paineanturi. Se on varmaankin ainoa merkitsevä ero vähän vanhempaan purkuosaan.
-
Ei ole kerenny vielä tutkia huomenna olisi takoitus ottaa solenoidi irti ja tehdä siihen sama kuin tuossa http://www.brickboard.com/RWD/volvo/1149368/940/960/980/V90/S90/aw71_od_fix_solenoid.html (http://www.brickboard.com/RWD/volvo/1149368/940/960/980/V90/S90/aw71_od_fix_solenoid.html) ja sitten lähtee laatikko alta pois. Täytyy pitää peukkuja että tuo solenoidi modi toimii. Tilasin volvolta nuo solenoidin o-renkaat. Ei löytynyt hyllystä niin joutui tilaamaan Ruotsista ei ollu hinnalla pilattu mutta kun, ei ollut kokoja missään niin ei auttanut kuin tilailla. Jos sitä huomenna olisi vähän viisaampi ehkä. Kyllä mä meinasin tuosta vielä laatikon tehdä/teettää kun, ei noista käytetyistä tiedä missä kunnossa ne on. Tämän sitten ainakin tietää mitä se on syönyt.
-
Tilasin volvolta nuo solenoidin o-renkaat. Ei löytynyt hyllystä niin joutui tilaamaan Ruotsista ei ollu hinnalla pilattu mutta kun, ei ollut kokoja missään niin ei auttanut kuin tilailla. Jos sitä huomenna olisi vähän viisaampi ehkä.
Korjausoppaassa neuvotaan syöttämään irtonaiselle solenoidille 12V ja puhaltamaan esim. letkulla toiseen reikään. Jos toimii, ilma tulee läpi toisesta reiästä.
Kyllä mä meinasin tuosta vielä laatikon tehdä/teettää kun, ei noista käytetyistä tiedä missä kunnossa ne on. Tämän sitten ainakin tietää mitä se on syönyt.
Hauskempaahan se noin on. Täältä itse tilasin korjaussarjan: http://www.jntrading.fi/
Jotain siinä paketissa ei tullut mukana, mutta enpä nyt muista mikä puuttui - ehkä metallikuulat? Stefat taisin hakea orkkiksina.
Tosiaan. Jos teet tuon laatikon itse, napsi kuvia joka vaiheesta ja monesta kulmasta. Ne kuvat tulee käyttöön :).
-
No niin solenoidi toimi mutta tein varuiksi sen ohituksen eikä auttanut mitään. Sunnuntaina sitten pitäisi raapia tuolta alta se pois ja ruveta katsomaan mitä se on syönyt. Jostain ruotsaliselta firmalta löytyi täydellinen korjausasarja tuohon oisko ollu scantech siinä oli ne venttiilikoneiston välilevyt,kitkapinnat,tiivisteet,o-renkaat. Eipä löydy enää, täytyy kysellä tuolta jntrading firmasta. Ei pitäisi olla kuulemma kuulat loppu kun vasta ajettu 240tkm eikä edes nuo välilevyt mutta sittenhän sen näkee mikä siellä on. Ihmettelen vaan että ei ole edes turbiinilukkoa eikö sen pitäisi kytkeytyä vaikka 4vaihteelta olisi nuo pinnat palaneet? Voihan siellä olla vaikka vain tukos kanavassa tai pumppu menossa. Onkos kukaan mitaillut noita paineita tuosta laatikosta?
-
4. vaihde ja lukko ovat turbiinin sisällä muut 3 pykälää lootassa. eli turbiini voi olla entinen tai tukossa?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=550.0
joko luettu?
-
Kyllä mä tuota lueskelin. Tuossahan on sivu66 momentinmuunnin(kytkin)-ylivaihde-etunmainenkytkin jne. Miten se siellä turbiinissa muka olisi?enkö sitten kässää taas jotaa.
-
Kyllä mä tuota lueskelin. Tuossahan on sivu66 momentinmuunnin(kytkin)-ylivaihde-etunmainenkytkin jne. Miten se siellä turbiinissa muka olisi?enkö sitten kässää taas jotaa.
Tuolla tarkoitettanen sitä, ettei se ole laatikon perusrungon sisällä normaalisti, koka laatikko on alunperin ollut 3-vaihteinen.
Linkatun manuskan (orkkisnumerointi) sivulla 76-> käsitellään asiaa...
Laatikko luisti nelosella reilussa kiihdytyksessä kuumilla öljyillä männä viikolla, jolloin tiputin nelosen pois päältä ja ajoin parkkiin pariksi päiväksi. Ongelma ilmeni, kun olin antanut motarilla taas avosandaaliatm
Tällä kertaa päätin kokeilla jotain uutta. Käteen sattui mätänetista mag1 tms. öljyt (kun 220 oli vähissä). Lootassa olleessa satsissa oli forten korjaamolisäaineet. Huomion arvoista on se, että lisäaineiden takia öljyt kestivä kuumaa selvästi vähemmän kuin vakio ATF220. Öljynen kuumentumisen aiheuttamat ongelmat katosivat taasen hetkeksi kun vaihdoin öljyt (edelliset alle 20tKm ajetut).
Öljyissä oli selvästi kuumentuneen öljyn haju ja väri...
No, koska syyläri tihkuu hitusen, niin vaihdan sen ehjään, jospa se sillä helpottaisi? :-\
-
Tämä selvä. Katsotaan mitä sieltä selviää kun, saan sen alas tuolta.
-
No niin laatikko saatiin raavittua autonalta pois. Ensi viikolla pitäisi alkaa selviämään missä se vika piilee.Veikkaisin kitkapintoja tai tukosta öljykanavassa. Saapi nähdä.
-
En viitsinyt itse ruveta laatikkoa tutkimaan kun, löytyi yksi tutun tuttu joka on noita laatikoita rassaillut. Tänään selvisi vika eli oli 4kitkat palaneet kokonaan ja epäili että mäntä vuosi ettei pitänyt painetta jolloin se polttaa nuo kitkat. Nytten tarvitsee ruveta kysellä tuolta JN tradingistä noita varaosia taidan vaihattaa nuo kaikki kitkat ja muut roippeet jolloin sen pitäisi kestää tuo minun ajo. Alkoi polttelemaan tuo jos tuota laatikkoa modais niin että rajoittaisi noiden mäntien liikettä. Tuleekohan tuosta kuinka töksähtävä vaihto jos tuon tekee?
-
En viitsinyt itse ruveta laatikkoa tutkimaan kun, löytyi yksi tutun tuttu joka on noita laatikoita rassaillut. Tänään selvisi vika eli oli 4kitkat palaneet kokonaan ja epäili että mäntä vuosi ettei pitänyt painetta jolloin se polttaa nuo kitkat. Nytten tarvitsee ruveta kysellä tuolta JN tradingistä noita varaosia taidan vaihattaa nuo kaikki kitkat ja muut roippeet jolloin sen pitäisi kestää tuo minun ajo.
Menee kait ne teräslevytkin sitten vaihtoon? Varmaankin. No, tuolta saa koko paketin.
Onko perän laakeri missä kunnossa? Sen sai Volvolta originaalina parilla kympillä. Sen sisäkehän koko ei yllätys yllätys ole standardi, vaan muutaman millin osan verran varaosakatteen puolella :).
Alkoi polttelemaan tuo jos tuota laatikkoa modais niin että rajoittaisi noiden mäntien liikettä. Tuleekohan tuosta kuinka töksähtävä vaihto jos tuon tekee?
Oma kokemus modailusta on, että töksähtää ja urakalla. Tappien pituutta lyhentämällä saa toki säädettyä paremmaksi, mutta eipä tuota viitsi ihan kerran viikossa tehdä :).
-
Alkoi polttelemaan tuo jos tuota laatikkoa modais niin että rajoittaisi noiden mäntien liikettä. Tuleekohan tuosta kuinka töksähtävä vaihto jos tuon tekee?
Tuohon vaikuttaa myös kaasujalka. Jos rauhallisesti ajelee, niin mielestäni ei töksähtele häiritsevästi, mutta kun kaasu painetaan pohjaan niin... *karkuun->
-
Tuo modi täytyisi sitten pystyä tekemään siten, että ykkösen mäntä ainakin olis vakiohiluilla tai sitten hyvin vähän ylhennetyllä liikkeellä, muuten vaihteen päällelaitto heläyttää laseja... Eihän tuo ajaessa muuten mitään ongelmaa tee vaikka shiftkit onkin tehty, mutta suunnanvaihto tai vapaalta vaihteelle laitto on aika brutaalin kuulonen pamaus.
-
En viitsinyt itse ruveta laatikkoa tutkimaan kun, löytyi yksi tutun tuttu joka on noita laatikoita rassaillut. Tänään selvisi vika eli oli 4kitkat palaneet kokonaan ja epäili että mäntä vuosi ettei pitänyt painetta jolloin se polttaa nuo kitkat. Nytten tarvitsee ruveta kysellä tuolta JN tradingistä noita varaosia taidan vaihattaa nuo kaikki kitkat ja muut roippeet jolloin sen pitäisi kestää tuo minun ajo. Alkoi polttelemaan tuo jos tuota laatikkoa modais niin että rajoittaisi noiden mäntien liikettä. Tuleekohan tuosta kuinka töksähtävä vaihto jos tuon tekee?
ilmoitteletko niitten osien hinnan.
itsellä kans tuo nelosen pakka sökö.
(käyköhän bw laatikosta nuo kitkat tuohon aw laatikkoon? )
-
Pelkät pinnat oli 4€/kpl ja metallit 8€/kpl ja tiivistesarja tuon 150€(o-renkaat ja kaikki tiivisteet). Tilasin masterkitin ensiviikolla tulee tuo siinä on kaikki mitä tuohon tarvitsee se oli 400€.Tulee siis nyt kaikki vaihettua niin pitäisi tulla hyvä. Olisin varmaan pärjänny noilla 4kitkoilla ja levyillä ja tiivisteillä mutta kun, kerran se on levällään ni vaihdellaan nyt ne kaikki. Ja otin ne tuolta ESP autotrans nimiseltä fimalta. Olisi varmaan saanu halvemmallaki mutta en saanut muita kiinni tänään ja kauhea kiima päässä taas tuosta 124 250D mersun puikoista taas volvon rattiin.
-
(käyköhän bw laatikosta nuo kitkat tuohon aw laatikkoon? )
Sukulaisiahan nuo laatikot ovat. Kitkoja ja teräslevyjä on eri paksuisia, eri hampailla ja eri halkaisijalla. Jos nuo täsmää, niin mitään muuta estettä ei ole. Tästäpä tullaankin sitten siihen, että BW:ssä ei ole ylivaihdetta. Niitä jarrupakan kitkoja/teräksiä ei taida saada BW laatikosta.
Kun noita kitkoja ja teräslevyjä lätkii kytkimiin ja jarruihin, välyksen lukkorenkaisiin pitää tulla oikeaksi.
-
Onko kellään sitten muistissa noita 10mm tappien mittoja jos ne tekis etukäteen? Paljonhan touta ykkösen tappaia pitäisi lyhentää että tulisi hyvä? Tonin ohjeilla lukee niin että 1,2mm lyhyempi kuin jousi niin tuo on sitten se töksähdys vissiin. Jos tuota ykkös tappai lyhentäis vaikka niin että olisi 3mm lyhyempi kuin jousi. Vai kellään kokemusta? Ei tosiaan viitsisi ottaa joka viikko tuota askia altapois.
-
Kuka mitäkin pitää töksähtävänä, mäntien liike käytännössä kokonaan estettynä niin kaasu pohjassa tai aivan pintakaasulla ei töksähtäle mun mielestä ollenkaan. Osakaasulla taas töksähtää melko rankasti mutta kukapa moista asentoo normaalisti käyttäiskään.
Ja tekee niistä sen mittaset että mäntä just ja just menee takasin paikoilleen ja on tasan reunan kanssa. Ja huono niitä on etukäteen tehä mutta nopeeta se on samalla kun se levällään on kumminkin.
-
Minusta tuo töksähtää ilman tuota modiakin osakaasulla eniten. Näin ainakin omassa. Täytyyhän tuo kokeilla jos tuolla uskaltaisi työntää lisää voimaa läpi.
-
No niin paketti(master kit) tuli keskiviikkona ja jos sitä hyvällä tuurilla lauantaina saisi laatikon takaisin paikalleen samalla tulee toi modi. Ja öljyiksi laitan nyt talveksi 320 atf. Kesällä sitten poistan tuon syylärin jäähdytyksen kokonaan ja laitan kennon keulalle ja synteettiset sisään. Onkos kellään muistikuvaa mikä on tuo vaihteiston päässä oleva kierre kooltaan jos kävisi teettämässä letkut valmiiksi siihen?
-
Ei ainakaan hiflex löytänyt kyseissen kierteeseen mitään sopivaa. Hain sitten volvolta pari jatkosnippaa ja juotin niistä lähdöt.
Jäähdyttimeksi laitoin samanlaisen kennon, mitä moottoriöljynjäähdyttimessäkin.
Shiftkit tosiaan aiheuttaa osakaasulla varsinkin "pientä" töksähtelyä, mutta ei ainakaan itseäni häiritse enään. Rauhallisessa ajossa ei juurikaan poikkea normaalista.
-
Kesällä sitten poistan tuon syylärin jäähdytyksen kokonaan ja laitan kennon keulalle ja synteettiset sisään. Onkos kellään muistikuvaa mikä on tuo vaihteiston päässä oleva kierre kooltaan jos kävisi teettämässä letkut valmiiksi siihen?
Hydromarket teki minulle letkut ja noihin sopivat liittimet löytyi hyllystä, mutta en muista mikä tuo nyt oli. Se vastakappale laatikosta malliksi mukaan, niin luulisi löytyvän.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1730.msg156713#msg156713
Laitoin myös lämpömittarin öljylle, niin ei omat tarvike O-renkaat hajoa :). Toisessa kuvassa on ylijäämäpätkissä samat liittimet 6mm letkussa.
Ei ainakaan hiflex löytänyt kyseissen kierteeseen mitään sopivaa. Hain sitten volvolta pari jatkosnippaa ja juotin niistä lähdöt.
Jäähdyttimeksi laitoin samanlaisen kennon, mitä moottoriöljynjäähdyttimessäkin.
Minulla oli ensin 13 rivinen kiinan ihme, mutta sen teho ei riittänyt. Nyt on tuplasti isompi ja tuntuu sopivalta. Laitoin myös sähkötuulettimen lämpökytkimellä, kun paikoillaan tuntui lämmöt nousevan.
-
Taidan tehdä tuon tapaisen ratkaisun. Tota paljos tuon öljyn lämmöt saa olla max? Voisi itsekkin laittaa tuollaisen mittauspisteen. Sinulla taitaa olla isompi jäähy kuin se volvon alkuperäinen sellainen löytyy tallista.
-
Taidan tehdä tuon tapaisen ratkaisun. Tota paljos tuon öljyn lämmöt saa olla max? Voisi itsekkin laittaa tuollaisen mittauspisteen. Sinulla taitaa olla isompi jäähy kuin se volvon alkuperäinen sellainen löytyy tallista.
Tuo mittausmöykky oli sieltä samaisesta Hydromarketista. Ei mennyt anturi suoraan kierteisiin, mutta väkivaltaa, kierretappia ja lukitetta ja avot siinä pysyy eikä vuoda.
Ne O-renkaat kovettuu 120-140 asteessa riippuen sarjaan läpsittyjen renkaiden laadusta. Kun öljy oli lähelle 100 astetta, oli laatikko jotenkin oudon tuntuinen. Tästä päättelin, että n. 60-80 astetta olisi hyvä. Laitoin tuulettimen ohjaukseen lämpökytkimen 72-67. Tässä mikanin lämpöketjussa tarkempaa tietoa:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7250.msg164419#msg164419
Nyt autossa on 25 -rivinen mocal, mutten ole paljoa päässyt tuolla ajelemaan koneen lauettua :). Lämmöt pysyi hyvin kurissa ja ajoittain tuuletin pärähteli käyntiin.
-
Ei kai niitä öljyjä voi liikaa jäähdyttää jos tilaisi tuollaisen 30 rivisen niin ainakin olisi reserviä. Onko noista kiinalaisista kennoista mihinkään vai kannattaako suoraan tilata laatu kenno? Meinasin jos laittaisi vaikka 30rivisen kennon ja siihen päälle vielä sähkö tuulettimen jollei pari niin päästäisiin ainakin sinne 70asteen tienoille. Ettei ainakaan ylitetä sitä maagista 120 asteen rajaa kovallakaan kuormalla. Ja tuosta omasta laatikosta oli palanut myös muidenkin vaihteitten kitkat joten se on käynyt kuumana jossain vaiheessa. Onneksi tuli tilattua toi masterkit niin tuli nytten kaikki uutta. Huomenna olisi tarkoitus laittaa aski takaisin omalle paikalle ja ei poleta ennenkuin jäähdytys kunnossa. Ja tuo syylärin jäähy ei ilmeisesti riitä ollenkaan tuollaisessa koneessa missä ahdot nostettu. On nuo jenkit ainakin saanut tuon askin kestämään voimaa jos ne ajelee 12s aikoja vartilla tuolla.
-
Ei kai niitä öljyjä voi liikaa jäähdyttää jos tilaisi tuollaisen 30 rivisen niin ainakin olisi reserviä. Onko noista kiinalaisista kennoista mihinkään vai kannattaako suoraan tilata laatu kenno? Meinasin jos laittaisi vaikka 30rivisen kennon ja siihen päälle vielä sähkö tuulettimen jollei pari niin päästäisiin ainakin sinne 70asteen tienoille. Ettei ainakaan ylitetä sitä maagista 120 asteen rajaa kovallakaan kuormalla.
Kennojen laadusta en tiedä, mutta varmaan kannattaa vilkaista miten sinne keulalle semmoinen parhaiten mahtuu. Onko tuuletin imevä vai puhaltava? Mihin tuon saa kiinni jokaisesta nurkasta? Nuo mitä itselle on siunaantuneet on 230mm levyisiä (kenno?). Noita on myös esim. moposportissa puolet tuosta leveydestä eli 115mm leveitä. Tarkkana pitää olla kun tilaa. Liittimien koko voi varmaankin laatikolle olla suht pienetkin esim. 3/8"?
Ja tuosta omasta laatikosta oli palanut myös muidenkin vaihteitten kitkat joten se on käynyt kuumana jossain vaiheessa. Onneksi tuli tilattua toi masterkit niin tuli nytten kaikki uutta. Huomenna olisi tarkoitus laittaa aski takaisin omalle paikalle ja ei poleta ennenkuin jäähdytys kunnossa. Ja tuo syylärin jäähy ei ilmeisesti riitä ollenkaan tuollaisessa koneessa missä ahdot nostettu. On nuo jenkit ainakin saanut tuon askin kestämään voimaa jos ne ajelee 12s aikoja vartilla tuolla.
Jännä hetki lyödä öljyt laatikkoon ja napata D sisään :). Pumpulla kestää hetken työntää kaikkialta ilmat pois, mutta rauhallisesti kun käy vaihteet läpi, koneen käydessä ja lisäilee öljyä tarpeen mukaan. Onko laatikko tällä hetkellä tyhjä?
Noin yleisellä tasolla en osaa arvioida laatikon jäähdytystarpeita, koska tuo oma laatikko on ihan itse korjattu ja kaikki mahdolliset ja mahdottomat asennusvirheet ovat mahdollisia :).
-
No sen verran selvisi tosta laatikosta että siellä oli jotain massaa millä se on kasattu ja muutenkin venttiilikoneiston välistä löytyi levy mihin on stanssattu aw72. Että tuota en tiedä että mitä tekis tuon laatikon kanssa kun, joku on tehnyt tuosta laatikosta purkka virtyksen niin. Tarvisi varmaan etsiä aski ilman patentteja ja muita. Tuo on varmaan tehty myyntimielessä aikanaan kiitos vaan tekijälle. Nyt laatikko on kasassa ja katsotaan mitä se tekee kun, laittaa huomen öljyt. Mutta ei pidä lannistua vituttaa vaan nuo omat patentit näissä vehkeissä ei automaattia kasata kitti ruutan kanssa eikä ilman ohjeiden lukua.Toivotaan että tuo kestää jos edes on tuo 71 jos siihen sovellettu noita 72 osia.
-
kuis paljon eroaa nuo laatikot?
itse laitoin aw72l tuonne volvoon.
-
No sen verran selvisi tosta laatikosta että siellä oli jotain massaa millä se on kasattu ja muutenkin venttiilikoneiston välistä löytyi levy mihin on stanssattu aw72. Että tuota en tiedä että mitä tekis tuon laatikon kanssa kun, joku on tehnyt tuosta laatikosta purkka virtyksen niin. Tarvisi varmaan etsiä aski ilman patentteja ja muita. Tuo on varmaan tehty myyntimielessä aikanaan kiitos vaan tekijälle. Nyt laatikko on kasassa ja katsotaan mitä se tekee kun, laittaa huomen öljyt. Mutta ei pidä lannistua vituttaa vaan nuo omat patentit näissä vehkeissä ei automaattia kasata kitti ruutan kanssa eikä ilman ohjeiden lukua.Toivotaan että tuo kestää jos edes on tuo 71 jos siihen sovellettu noita 72 osia.
Osissa lukee milloin mitäkin ihan tehtaaltakin ja sen välilevyn kaksi numeroa ei ole sama kuin laatikon tyyppi. Se on sen levyn versio tms. juttu. Voihan se olla, että on vaihdettu koko venttiilikoneisto, mutta eikai sentään niitä kytkimiä, planeettapyörästöjä yms. kukaan vaihda. Helpompaa on läpätä toinen laatikko suoraan tilalle. Siellä on miljoona laakeria ja kaikkea mahdollista minkä voi laittaa väärin ja lopputuloksena on helposti se, ettei laatikon kuoria saa enää kiinni tai jos saa, niin laatikko ei enää pyöri ja parit laakerit ja kitkalevyt meni samalla hajalle :).
Nyt kun kaikki on tehty eli o-renkaat on uudet, kaikki tiivisteet on uudet, männät on testattu kasausvaiheessa toimiviksi, kitkat ja teräkset on uudet, kaikki kanavat on auki, venttiilikoneisto muutenkin putsattu ja kaikki liikkuu, pyörii, välykset on spekseissä ja jopa vaihteistovipu liikkuu (ja siirtää venttiiliä!!), niin turha murehtia. Jos se toimii, niin se on sitten siinä.
Mitkä saumat sillä silikonilla oli tiivistetty? Öljypumpun ruuveihin sitä kuuluukin laittaa, mutta juu tiivisteet on keksitty ja niistä ei irtoa kanavia tukkivia lipareita niinkuin silikonista.
-
Eikös tuo aw72 ole vähän heikompi? Kaikkihan pohjautuu tuohon samaan askiin ettei niissä vissiin ole kuin erikokoiset sisuskalut. Siellä oli jopa suodatin ja se pumppu hölvätty sillä kitillä ja niissä kuulissakin taisi sitä olla. Kohta pitäisi lähtä viskaa toi aski paikallee ja kaataa öljyt sisää ja katsoo mitä siinä sitten käy.
-
Nyt tuli sitten samaan konkurssiin tilattua tuollainen 30rivinen öljynjäähdytin. Mitat liittimet ja kiinnityskorvakkeet mukaanlukien: 329Mmx240Mmx50Mm. Täytyy heittää heti paikalleen kun, tulee täytyy käydä hiflexista teettämässä ne putket sille.
-
Nytten on taas laatikko paikallaan ja auto taas ajokunnossa :) . Hieman töksähtävä tuosta nytten tuli mutta ei niin töksähtävä että se mitään haittaisi. Ei tämä nyt kauhea konkurssi ollutkaan onneksi kokonais kusannukset oli alle puolet vaihtolaatikon hinnasta. Täytyy vielä hommata toinen ehjä/risa aski johon tehdään sitten vähän lisää noita modeja jotta saadaan sieltä vielä lisää voimaa läpi. Kiitos kaikille ketkä yrittivät vikaa selvittää ja toivottavasti tästä on jollekkin jotain hyötyä.
-
ite tuossa ens viikolla laitan kitkalevyt tilaukseen että saa tuon aw 71 kuosiin ja varalaatikoks talliin.
toivotaan nyt että tuo aw 72 kestää ens kesään (tulee vilu kun vaihtaa taivas alla laatikoita)
-
Kyllä sen pitäisi kestää jossei anna kunnolla avaosandaalia. Onko sinulla vain 4kitkat loppu? luistiko muut vaihteet?
-
muuten toimi ainoastaan nelonen mykkänä.
-
No sen verran selvisi tosta laatikosta että siellä oli jotain massaa millä se on kasattu ja muutenkin venttiilikoneiston välistä löytyi levy mihin on stanssattu aw72. Että tuota en tiedä että mitä tekis tuon laatikon kanssa kun, joku on tehnyt tuosta laatikosta purkka virtyksen niin. Tarvisi varmaan etsiä aski ilman patentteja ja muita. Tuo on varmaan tehty myyntimielessä aikanaan kiitos vaan tekijälle. Nyt laatikko on kasassa ja katsotaan mitä se tekee kun, laittaa huomen öljyt. Mutta ei pidä lannistua vituttaa vaan nuo omat patentit näissä vehkeissä ei automaattia kasata kitti ruutan kanssa eikä ilman ohjeiden lukua.Toivotaan että tuo kestää jos edes on tuo 71 jos siihen sovellettu noita 72 osia.
aw 71 ja 72 ainut ero on 72 lyhyemmät välitykset, kitkalevyt ja muut tiivisteet on samat 71 kanssa.
lukollisella ja lukottomalla lodjulla taas on pikkuisen erilainen venttiilikoneisto, eikä tiivisteet käy ristiin.
71 72
1st 2.45 2.83
2nd 1.45 1.49
3rd 1.00 1.00
4th 0.69 0.73
Reverse 2.22 2.70
omassa aw71L lootassa oli kuulalaakerointi kardaanin puolella ja 72L taas liukulaakerointi
rockautosta tilasin omaan lodjuun masterkitin ilman teräslevyjä 160e veroineen, tuli lukottoman venttiilikoneiston tiivisteet ja väärät ylivaihteen jarrun kitkalevyt muuten hyvälaatusta kamaa :buck2: