Kulkukoira  Proturbo

Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella

  • 64 Vastauksia
  • 23340 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jkjh940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #45 : 23.10.2011, 14:28:54 »
Onko kellään sitten muistissa noita 10mm tappien mittoja jos ne tekis etukäteen? Paljonhan touta ykkösen tappaia pitäisi lyhentää että tulisi hyvä? Tonin ohjeilla lukee niin että 1,2mm lyhyempi kuin jousi niin tuo on sitten se töksähdys vissiin. Jos tuota ykkös tappai lyhentäis vaikka niin että olisi 3mm lyhyempi kuin jousi. Vai kellään kokemusta? Ei tosiaan viitsisi ottaa joka viikko tuota askia altapois.


Poissa Sjtv

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 669
  • PRV is lifestyle <3
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #46 : 23.10.2011, 15:57:54 »
Kuka mitäkin pitää töksähtävänä, mäntien liike käytännössä kokonaan estettynä niin kaasu pohjassa tai aivan pintakaasulla ei töksähtäle mun mielestä ollenkaan. Osakaasulla taas töksähtää melko rankasti mutta kukapa moista asentoo normaalisti käyttäiskään.
Ja tekee niistä sen mittaset että mäntä just ja just menee takasin paikoilleen ja on tasan reunan kanssa. Ja huono niitä on etukäteen tehä mutta nopeeta se on samalla kun se levällään on kumminkin.
745,745,765,945,XC70,Raksapaku

"Vehkeiden epäluotettavuus on suoraan suhteessa siihen kuinka paljon niissä on itsetehtyjä, muista autoista otettuja, kuorma-auton tai virityskäyttöön tarkoitettuja osia."

Poissa jkjh940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #47 : 23.10.2011, 19:21:29 »
Minusta tuo töksähtää ilman tuota modiakin osakaasulla eniten. Näin ainakin omassa. Täytyyhän tuo kokeilla jos tuolla uskaltaisi työntää lisää voimaa läpi.

Poissa jkjh940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #48 : 27.10.2011, 21:59:59 »
No niin paketti(master kit) tuli keskiviikkona ja jos sitä hyvällä tuurilla lauantaina saisi laatikon takaisin  paikalleen samalla tulee toi modi. Ja öljyiksi laitan nyt talveksi 320 atf. Kesällä sitten poistan tuon syylärin jäähdytyksen kokonaan ja laitan kennon keulalle ja synteettiset sisään. Onkos kellään muistikuvaa mikä on tuo vaihteiston päässä oleva kierre kooltaan jos kävisi teettämässä letkut valmiiksi siihen?

Poissa Wille

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #49 : 27.10.2011, 23:38:07 »
Ei ainakaan hiflex löytänyt kyseissen kierteeseen mitään sopivaa. Hain sitten volvolta pari jatkosnippaa ja juotin niistä lähdöt.
Jäähdyttimeksi laitoin samanlaisen kennon, mitä moottoriöljynjäähdyttimessäkin.

Shiftkit tosiaan aiheuttaa osakaasulla varsinkin "pientä" töksähtelyä, mutta ei ainakaan itseäni häiritse enään. Rauhallisessa ajossa ei juurikaan poikkea normaalista. 

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #50 : 28.10.2011, 07:26:53 »
Kesällä sitten poistan tuon syylärin jäähdytyksen kokonaan ja laitan kennon keulalle ja synteettiset sisään. Onkos kellään muistikuvaa mikä on tuo vaihteiston päässä oleva kierre kooltaan jos kävisi teettämässä letkut valmiiksi siihen?

Hydromarket teki minulle letkut ja noihin sopivat liittimet löytyi hyllystä, mutta en muista mikä tuo nyt oli. Se vastakappale laatikosta malliksi mukaan, niin luulisi löytyvän.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1730.msg156713#msg156713
Laitoin myös lämpömittarin öljylle, niin ei omat tarvike O-renkaat hajoa :). Toisessa kuvassa on ylijäämäpätkissä samat liittimet 6mm letkussa.

Ei ainakaan hiflex löytänyt kyseissen kierteeseen mitään sopivaa. Hain sitten volvolta pari jatkosnippaa ja juotin niistä lähdöt.
Jäähdyttimeksi laitoin samanlaisen kennon, mitä moottoriöljynjäähdyttimessäkin.

Minulla oli ensin 13 rivinen kiinan ihme, mutta sen teho ei riittänyt. Nyt on tuplasti isompi ja tuntuu sopivalta. Laitoin myös sähkötuulettimen lämpökytkimellä, kun paikoillaan tuntui lämmöt nousevan.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2011, 07:52:51 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa jkjh940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #51 : 28.10.2011, 17:11:26 »
Taidan tehdä tuon tapaisen ratkaisun. Tota paljos tuon öljyn lämmöt saa olla max? Voisi itsekkin laittaa tuollaisen mittauspisteen. Sinulla taitaa olla isompi jäähy kuin se volvon alkuperäinen sellainen löytyy tallista.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #52 : 28.10.2011, 17:32:09 »
Taidan tehdä tuon tapaisen ratkaisun. Tota paljos tuon öljyn lämmöt saa olla max? Voisi itsekkin laittaa tuollaisen mittauspisteen. Sinulla taitaa olla isompi jäähy kuin se volvon alkuperäinen sellainen löytyy tallista.

Tuo mittausmöykky oli sieltä samaisesta Hydromarketista. Ei mennyt anturi suoraan kierteisiin, mutta väkivaltaa, kierretappia ja lukitetta ja avot siinä pysyy eikä vuoda.

Ne O-renkaat kovettuu 120-140 asteessa riippuen sarjaan läpsittyjen renkaiden laadusta. Kun öljy oli lähelle 100 astetta, oli laatikko jotenkin oudon tuntuinen. Tästä päättelin, että n. 60-80 astetta olisi hyvä. Laitoin tuulettimen ohjaukseen lämpökytkimen 72-67. Tässä mikanin lämpöketjussa tarkempaa tietoa:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7250.msg164419#msg164419

Nyt autossa on 25 -rivinen mocal, mutten ole paljoa päässyt tuolla ajelemaan koneen lauettua :). Lämmöt pysyi hyvin kurissa ja ajoittain tuuletin pärähteli käyntiin.

Poissa jkjh940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #53 : 28.10.2011, 17:49:39 »
Ei kai niitä öljyjä voi liikaa jäähdyttää jos tilaisi tuollaisen 30 rivisen niin ainakin olisi reserviä. Onko noista kiinalaisista kennoista mihinkään vai kannattaako suoraan tilata laatu kenno? Meinasin jos laittaisi vaikka 30rivisen kennon ja siihen päälle vielä sähkö tuulettimen jollei pari niin päästäisiin ainakin sinne 70asteen tienoille. Ettei ainakaan ylitetä sitä maagista 120 asteen rajaa kovallakaan kuormalla. Ja tuosta omasta laatikosta oli palanut myös muidenkin vaihteitten kitkat joten se on käynyt kuumana jossain vaiheessa. Onneksi tuli tilattua toi masterkit niin tuli nytten kaikki uutta. Huomenna olisi tarkoitus laittaa aski takaisin omalle paikalle ja ei poleta ennenkuin jäähdytys kunnossa. Ja tuo syylärin jäähy ei ilmeisesti riitä ollenkaan tuollaisessa koneessa missä ahdot nostettu. On nuo jenkit ainakin saanut tuon askin kestämään voimaa jos ne ajelee 12s aikoja vartilla tuolla.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #54 : 28.10.2011, 18:37:53 »
Ei kai niitä öljyjä voi liikaa jäähdyttää jos tilaisi tuollaisen 30 rivisen niin ainakin olisi reserviä. Onko noista kiinalaisista kennoista mihinkään vai kannattaako suoraan tilata laatu kenno? Meinasin jos laittaisi vaikka 30rivisen kennon ja siihen päälle vielä sähkö tuulettimen jollei pari niin päästäisiin ainakin sinne 70asteen tienoille. Ettei ainakaan ylitetä sitä maagista 120 asteen rajaa kovallakaan kuormalla.

Kennojen laadusta en tiedä, mutta varmaan kannattaa vilkaista miten sinne keulalle semmoinen parhaiten mahtuu. Onko tuuletin imevä vai puhaltava? Mihin tuon saa kiinni jokaisesta nurkasta? Nuo mitä itselle on siunaantuneet on 230mm levyisiä (kenno?). Noita on myös esim. moposportissa puolet tuosta leveydestä eli 115mm leveitä. Tarkkana pitää olla kun tilaa. Liittimien koko voi varmaankin laatikolle olla suht pienetkin esim. 3/8"?

Ja tuosta omasta laatikosta oli palanut myös muidenkin vaihteitten kitkat joten se on käynyt kuumana jossain vaiheessa. Onneksi tuli tilattua toi masterkit niin tuli nytten kaikki uutta. Huomenna olisi tarkoitus laittaa aski takaisin omalle paikalle ja ei poleta ennenkuin jäähdytys kunnossa. Ja tuo syylärin jäähy ei ilmeisesti riitä ollenkaan tuollaisessa koneessa missä ahdot nostettu. On nuo jenkit ainakin saanut tuon askin kestämään voimaa jos ne ajelee 12s aikoja vartilla tuolla.

Jännä hetki lyödä öljyt laatikkoon ja napata D sisään :). Pumpulla kestää hetken työntää kaikkialta ilmat pois, mutta rauhallisesti kun käy vaihteet läpi, koneen käydessä ja lisäilee öljyä tarpeen mukaan. Onko laatikko tällä hetkellä tyhjä?

Noin yleisellä tasolla en osaa arvioida laatikon jäähdytystarpeita, koska tuo oma laatikko on ihan itse korjattu ja kaikki mahdolliset ja mahdottomat asennusvirheet ovat mahdollisia :).

Poissa jkjh940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #55 : 28.10.2011, 19:49:13 »
No sen verran selvisi tosta laatikosta että siellä oli jotain massaa millä se on kasattu ja muutenkin venttiilikoneiston välistä löytyi levy mihin on stanssattu aw72. Että tuota en tiedä että mitä tekis tuon laatikon kanssa kun, joku on tehnyt tuosta laatikosta purkka virtyksen niin. Tarvisi varmaan etsiä aski ilman patentteja ja muita. Tuo on varmaan tehty myyntimielessä aikanaan kiitos vaan tekijälle. Nyt laatikko on kasassa ja katsotaan mitä se tekee kun, laittaa huomen öljyt. Mutta ei pidä lannistua vituttaa vaan nuo omat patentit näissä vehkeissä ei automaattia kasata kitti ruutan kanssa eikä ilman ohjeiden lukua.Toivotaan että tuo kestää jos edes on tuo 71 jos siihen sovellettu noita 72 osia.

Poissa Mooni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #56 : 28.10.2011, 21:31:04 »
kuis paljon eroaa nuo laatikot?
itse laitoin aw72l tuonne volvoon.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #57 : 28.10.2011, 23:40:19 »
No sen verran selvisi tosta laatikosta että siellä oli jotain massaa millä se on kasattu ja muutenkin venttiilikoneiston välistä löytyi levy mihin on stanssattu aw72. Että tuota en tiedä että mitä tekis tuon laatikon kanssa kun, joku on tehnyt tuosta laatikosta purkka virtyksen niin. Tarvisi varmaan etsiä aski ilman patentteja ja muita. Tuo on varmaan tehty myyntimielessä aikanaan kiitos vaan tekijälle. Nyt laatikko on kasassa ja katsotaan mitä se tekee kun, laittaa huomen öljyt. Mutta ei pidä lannistua vituttaa vaan nuo omat patentit näissä vehkeissä ei automaattia kasata kitti ruutan kanssa eikä ilman ohjeiden lukua.Toivotaan että tuo kestää jos edes on tuo 71 jos siihen sovellettu noita 72 osia.

Osissa lukee milloin mitäkin ihan tehtaaltakin ja sen välilevyn kaksi numeroa ei ole sama kuin laatikon tyyppi. Se on sen levyn versio tms. juttu. Voihan se olla, että on vaihdettu koko venttiilikoneisto, mutta eikai sentään niitä kytkimiä, planeettapyörästöjä yms. kukaan vaihda. Helpompaa on läpätä toinen laatikko suoraan tilalle. Siellä on miljoona laakeria ja kaikkea mahdollista minkä voi laittaa väärin ja lopputuloksena on helposti se, ettei laatikon kuoria saa enää kiinni tai jos saa, niin laatikko ei enää pyöri ja parit laakerit ja kitkalevyt meni samalla hajalle :).

Nyt kun kaikki on tehty eli o-renkaat on uudet, kaikki tiivisteet on uudet, männät on testattu kasausvaiheessa toimiviksi, kitkat ja teräkset on uudet, kaikki kanavat on auki, venttiilikoneisto muutenkin putsattu ja kaikki liikkuu, pyörii, välykset on spekseissä ja jopa vaihteistovipu liikkuu (ja siirtää venttiiliä!!), niin turha murehtia. Jos se toimii, niin se on sitten siinä.

Mitkä saumat sillä silikonilla oli tiivistetty? Öljypumpun ruuveihin sitä kuuluukin laittaa, mutta juu tiivisteet on keksitty ja niistä ei irtoa kanavia tukkivia lipareita niinkuin silikonista.

Poissa jkjh940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #58 : 29.10.2011, 10:28:18 »
Eikös tuo aw72 ole vähän heikompi? Kaikkihan pohjautuu tuohon samaan askiin ettei niissä vissiin ole kuin erikokoiset sisuskalut. Siellä oli jopa suodatin ja se pumppu hölvätty sillä kitillä ja niissä kuulissakin taisi sitä olla. Kohta pitäisi lähtä viskaa toi aski paikallee ja kaataa öljyt sisää ja katsoo mitä siinä sitten käy.

Poissa jkjh940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 b230fk -95 AW-71L laatikko luistaa ylivaihteella
« Vastaus #59 : 29.10.2011, 11:48:02 »
Nyt tuli sitten samaan konkurssiin tilattua tuollainen 30rivinen öljynjäähdytin. Mitat liittimet ja kiinnityskorvakkeet mukaanlukien: 329Mmx240Mmx50Mm. Täytyy heittää heti paikalleen kun, tulee täytyy käydä hiflexista teettämässä ne putket sille.

 

Proturbo  Autodiagnoosi