Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tärnänen - 29.09.2011, 18:36:11
-
morjenttes toverit,
mulla on miälestäni kohtuullisen hyvä (ulko-)näkö, myös hämärä sellainen, mutta,,,,,,ajaessani meitin emännän käyttöautoo (hänellä heikompi hämärän), v/70 -07 ja siinä lähivalo ksenonit niin tuntuu ettei valon kuvio nouse tarpeeksi korkealle, eli tuntuu kun valaisisi varpaitansa!!!!!!
sumuvalot auttaa muttei mielestäni riittävästi eikä niitä saisi muutoinkaan polttaa, joten onko tähän tyytyminen vai osaako joku kertoa mitä voisi tehdä?
tekisi mieleni sanoa että tarvii lisää nostetta elämään..
t tärnäne
-
Onko autolla paljon ajettu? Xenonit heikkenee ajan myöte. Jo 100tkm ajettu alkaa olemaan "kulunu". Toinen voi olla että valot on suunnattu liian alas. Itsellä ei edes huomaa että on sumuvalot päällä kun on ajovalot päällä.
-
"Hyvissä" lähivaloissa on se vika, että niistä ei tule mitään hajavaloa. Minulla oli joskus vuokralla 80-luvun lopun pikkubemari, jonka lähivalot oli suunnattu aivan liian alas. Toinen lamppu valaisi tienpintaa 5 m, toisen valaisema alue ei näkynyt konepellin reunan ylitse ollenkaan. Menomatka Warkaus-Helsinki meni syyskuisena päivänä ihan hyvin, mutta paluumatka sateisena yönä oli yhtä helvettiä.
Suuntaa lähivaloja ylemmäksi. Niin ylös, että päivälläkin joku vastaantulija joskus vilkuttaa valoja.
Lain mukaan lähivalon täytyy valaista tienpintaa vähintään 40 m. Katsastaja ei tätä tarkista. Hänen mielestään lähivalo on liian alas suunnattu vain, jos se näyttää suoraan alaspäin.
Luin ekan viestin uudestaan. Auto on ikänsä takia jo jonkun kerran katsastettu. Onko katsastushuolto teetetty korjaamolla? Autokorjaamoilla ja -kaupoilla on tapana aina ruuvata valojen suuntausta muutama kierros alaspäin ennen katsastusta. Omassa 340:ssä oli parinkymmenen vuoden mittaan väännetty säätöruuvin kierre loppuun asti, kun auton ostin.
-
Lain mukaan lähivalon täytyy valaista tienpintaa vähintään 40 m. Katsastaja ei tätä tarkista. Hänen mielestään lähivalo on liian alas suunnattu vain, jos se näyttää suoraan alaspäin.
Luin ekan viestin uudestaan. Auto on ikänsä takia jo jonkun kerran katsastettu. Onko katsastushuolto teetetty korjaamolla? Autokorjaamoilla ja -kaupoilla on tapana aina ruuvata valojen suuntausta muutama kierros alaspäin ennen katsastusta.
Lain mukaanhan valojen kuuluu laskea tietty prosenttimäärä tietyllä matkalla, onko joku tuollainen 40metrin sääntökin?
Miksi kummassa korjaamolla tai kaupoissa niitä valoja säädettäisiin aina alaspäin??? Johan siitä tulee korjauskehoituskin, jos valot näyttää liian alas. Itse korjaamolla tarkastan korkeuden sitä varten valmistetulla työkalulla ja tarpeen mukaan valoa joko säädetään alas, ylös tai ei ollenkaan.
Eli mistä tämä tapa tulee josta kerroit?
Aiempia vastauksia komppaan, eli valojen korkeus, sekä se xenonien ikä, valaisu on tosi huonoa vanhemmiten niillä.
-
Miksi kummassa korjaamolla tai kaupoissa niitä valoja säädettäisiin aina alaspäin??? Johan siitä tulee korjauskehoituskin, jos valot näyttää liian alas.
Aiempia vastauksia komppaan, eli valojen korkeus, sekä se xenonien ikä, valaisu on tosi huonoa vanhemmiten niillä.
Itsellä on vanha Wetterin työsuhde auto. Siinä oli valoilla alenema melkein 20% kun ostin sen. Tiedä kuka oli säätäny, mutta lähivalot ei muute näyttäny kovin pitkälle :-\. Ekassa katsastuksessakaan eivät tuosta sanoneet mitään.
-
Sama vika oli mullakin autoa ostettaessa. Jouduin valoja säätämään umpion päältä ylemmäksi. Nyt näyttää hyvin.
Pitääköhän tässä -04 - mallissa bi-xenonien tehdä se ylös-alas liike kun laittaa virrat päälle? Eipä tuo sitä tee, ja bilian setä oli sitä mieltä ettei kuulukkaan. Haluaisin kyllä second opinionin tosta.
-
Pitääköhän tässä -04 - mallissa bi-xenonien tehdä se ylös-alas liike kun laittaa virrat päälle? Eipä tuo sitä tee, ja bilian setä oli sitä mieltä ettei kuulukkaan. Haluaisin kyllä second opinionin tosta.
Itsellä on uudemman malliset valot eikä nekään tee mitään liikettä kun laitetaan päälle.
-
Kuten muutamat ovat jo kertoneet, että suuntausta ylöspäin. Tosin xenonien kanssa on sekin "ominaisuus", että kun sadantonnin rajapyykki ohitetaan, alkaa valoteho oleellisesti pienenemään. Jatkuvasti autolla ajettaessa sitä ei huomaa niin helposti mutta jos välillä ajaa jollain toisella autolla niin sitten kyllä huomaa.
Itse vaihdoin viime syksynä uudet polttimot, kun mittarissa oli n. 130 tkm. Siinä vaiheessa oli jo kohtuullisen himmenneet. Valot kyllä näkyivät mutta eivät paljon näyttäneet.
-
Itsellä on vanha Wetterin työsuhde auto. Siinä oli valoilla alenema melkein 20% kun ostin sen. Tiedä kuka oli säätäny, mutta lähivalot ei muute näyttäny kovin pitkälle :-\. Ekassa katsastuksessakaan eivät tuosta sanoneet mitään.
Tuossa kirjoittelin, että tarpeen mukaan huollossa ne sädellään, pitää vielä täsmentää, että mikäli valojen korkeuden säätöön ei ole kukaan koskenut huoltojen välillä, on niitä aina jonkinverran nostettava (koskee suurta osaa huoltamistani autoista)
Ei ne samat vuosi sitten käyneet autot välillä ole muualla käyneet, että valoja olisi laskettu.
Mikä lie tärinä sitten aiheuttaa tuon laskemisen, mutta niin siinä käy ihan itsekseen.
-
Lain mukaanhan valojen kuuluu laskea tietty prosenttimäärä tietyllä matkalla, onko joku tuollainen 40metrin sääntökin?
Essonbaarissa sanoivat että 1 cm 1m matkalla eli jos auto on 1m päässä seinästä ja siirrät taaksepäin 10m niin lähivalojen reuna pitää laskeutua 10cm alkuperäisestä korkeudesta.
-
Essonbaarissa sanoivat että 1 cm 1m matkalla eli jos auto on 1m päässä seinästä ja siirrät taaksepäin 10m niin lähivalojen reuna pitää laskeutua 10cm alkuperäisestä korkeudesta.
Yhden prosentin alenema on aika vähän.
-
Alenema on yleensä merkitty umpion yläosaan, jonka näkee, kun avaa konepellin.
Volvo S 60 -04 mallissa se on 1.2%
-
hei kiitti kaiffarit kun ootte mukana,,
autolla on ajettu n 181tkm, meillä 15tkm, huolto, polttimonvaihdot ja katsastus vasta edessäpäin, siis meitin osalta.
ja taas hermostuin autoon, avasin pellin ja aattelin jot nyt saamari löppyy nöyristely, mut ei niitä tosissaan sieltä säädellä.
otin kantakrouvin pöydässä puheeksi, sanovatten jotta ei niitä voikkaan säätää, ja sit huikkas naapuri pöydäst jotta jeppe sano tohon et eti etu- tai taka-akselilta sellaane tulitikkuaskin kokonen anturi joka säätelee korin korkeutta ja samalla ksenonien:::: joku päivä ajan ton saamarin rassin jonkun karahkan päälle ja etin sen anturin ja moukaroin sen sellaaseen asentoon jotta näkyyyyy
mut nyt mää taas jään kuunteleen kommenttei
t tärnäne
-
On siellä 6mm kannalla oleva kanta, josta sitä voi säätää ihan manuaalisestikkin
-
Parit kuvat, tosin halogeenit, mutta suurinpiirtein noista paikoista löytyy myös xenoneista.
Korkeussuuntaus:
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/valojen%20suuntaus/PB180003.jpg)
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/valojen%20suuntaus/PB180004.jpg)
Sivusuuntaus:
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/valojen%20suuntaus/PB180005.jpg)
-
tärnänen kiittää ja kumartaa, näillä jutuilla ja varsinkin kuvilla avitettuna olen onnistunut
säätämään valot ylemmäksi / paremmaksi. västämätön tosi asia on myös polttimoiden eri väri ja silmin havaittava teho ero, eli pitänee vaihtaa molemmat uusiksi.
johtoajatus valoviestistä siis tuli toteutettua;
SUURKIITOS
t tärnäne
-
Jeps, ja se taka-anturi on mulla ainakin säädetty siten että se säätää niitä valoja tarvittaessa vain alaspäin (ihmettelin joskus samaa kun näytti aika lähelle). Normaali asennossa ne on tapissa ylhäällä ja jos ylemmäs haluaa niin pitää säätää käsin.
-
Mites tuossa -07:ssa jossa on xenonit niin tuosta umpion takapuolelta moottorin(?) päällä olevasta valkosestahan liikkuu vaan tuo moottoroitu umpio eikä lisäpitkät ja oma tarve olis saaha lisäpitkiäki ylemmäs. :buck2:
-
Eikös tuo korkeudensäätö säädä koko umpiota? Eli säädät lähivalot kohdalleen ja apukaukovalot on sit mitä on. Taitaa mullakin loistaa karvan verran turhan lähelle.
-
Yleensä jos näissä xenon-valoilla varustetuissa vehkeissä valot näyttää todella alas, on vika korkeudensäädössä.
Näissä kun on se automaattinen säätö, sillä on anturit tukivarsissa joilla auton korkeutta mitataan ja säädetään valokuviota tarpeen mukaan ylös- tai alaspäin.
Joskus niiden säätimien varret on poikki taikka irti, jolloin automatiikka säätää valon ihan päin p*rsettä.
Joskus myös jokin vika korkeudensäädössä saa xenonit vikatilaan jolloin automatiikka säätää tarkoituksella valot alas ettei häikäistä vastaantulijoita. Ainkin yhteen Volvoon olen törmännyt jossa oli juurikin tämä tilanne.
Näissä pitää esim. auton madaltamisen jälkeen kalibroida noiden xenonien korkeudensäätö uudestaan, muuten valot ei suuntaa itseään oikein ja säätö hakee kokoajan.
Eli, jos xenonit näyttää todella alas, niin vika on todella suurella todennäköisyydellä jossain muualla kuin siinä, että joku olisi ne säätänyt manuaalisesti alas.
Ja tosiaan, näissä kuuluu valokuvion laskea 1,2%, eli metrin matkalla 1,2cm ja 10m matkalla 12cm.
Tasalattiaisessa parkkihallissa tuo on metrimitalla aika helppo säätää.
Eli siis, älkää nyt ensimmäisenä menkö säätämään niitä valoja pilviin sielä umpion takaa.
Ja niiden polttimoiden ikä vaikuttaa valotehoon todella paljon, vanha ja lilana palava polttimo ei tee kovinkaan paljoa enää valoa.
-
Onko olemassa keinoa, millä saisi halogeeniumpioista apukaukovalojen keilaa jotenkin ylemmäksi nostamatta lähivaloja? Valoa tulee määrällisesti ihan hyvin mutta vaikuttaa jotenkin kuin sitä tulisi kaukovaloilla tarpeettomasti liian lähelle. Kun joskus on paljon kuormaa ja säätää valot yläasentoon niin vaikuttaa kuin niillä kaukovaloillakin näkisi paremmin ja kauemmaksi.
Olen jo miettinyt että jos saisi vaikka sen polttimon vähän vinoon kannassaan.
-
Sen verran likelle osuu omaakin probleemaa, että jatkampa sujuvasti :)
Meillä -05 V70 chromium 2.4 man. valoina bi-xenonit ja ongelmana semmoinen että kun vaihtaa pitkille, niin apumiehen umpio ei liiku mihinkään? Kuskin puoli nytkähtää kyllä ylemmäs, mutta naapuri ei puhu mittään?? Nostin korkeudensäätöruuvilla ylöspäin koska on penkan puoli, niin ei ainaskaan häikäise vastaantulijoita. Onko tuo korkeudensäätömoottori vaihtokelpoinen osa jos on tähän syypää, vai näyttäiskö se jonkun vikakoodin jos lukasuttaisi ne?? Ei tuo ainakaan leimalla haitannut ilmeisesti kun viime kesänä tuli leima mutta voishan se toimia kun kyseinen toiminto on :)
-
Itse korjaamolla tarkastan korkeuden sitä varten valmistetulla työkalulla ja tarpeen mukaan valoa joko säädetään alas, ylös tai ei ollenkaan
Onko moista työkalua saatavilla kohtuuhintaan? Itse kun noita koettaa ruuvailla "silmävaralla" niin..
-
Yleensä jos näissä xenon-valoilla varustetuissa vehkeissä valot näyttää todella alas, on vika korkeudensäädössä.
Näissä kun on se automaattinen säätö, sillä on anturit tukivarsissa joilla auton korkeutta mitataan ja säädetään valokuviota tarpeen mukaan ylös- tai alaspäin.
Joskus niiden säätimien varret on poikki taikka irti, jolloin automatiikka säätää valon ihan päin p*rsettä.
Joskus myös jokin vika korkeudensäädössä saa xenonit vikatilaan jolloin automatiikka säätää tarkoituksella valot alas ettei häikäistä vastaantulijoita. Ainkin yhteen Volvoon olen törmännyt jossa oli juurikin tämä tilanne.
Näissä pitää esim. auton madaltamisen jälkeen kalibroida noiden xenonien korkeudensäätö uudestaan, muuten valot ei suuntaa itseään oikein ja säätö hakee kokoajan.
Eli, jos xenonit näyttää todella alas, niin vika on todella suurella todennäköisyydellä jossain muualla kuin siinä, että joku olisi ne säätänyt manuaalisesti alas.
Ja tosiaan, näissä kuuluu valokuvion laskea 1,2%, eli metrin matkalla 1,2cm ja 10m matkalla 12cm.
Tasalattiaisessa parkkihallissa tuo on metrimitalla aika helppo säätää.
Eli siis, älkää nyt ensimmäisenä menkö säätämään niitä valoja pilviin sielä umpion takaa.
Ja niiden polttimoiden ikä vaikuttaa valotehoon todella paljon, vanha ja lilana palava polttimo ei tee kovinkaan paljoa enää valoa.
Osaisko joku tarkemmin kertoa missä tuon anturi sijaitsee? :idiot2:
-
Osaisko joku tarkemmin kertoa missä tuon anturi sijaitsee? :idiot2:
Takana, vasemmassa poikittaistukivarressa.