Yleensä jos näissä xenon-valoilla varustetuissa vehkeissä valot näyttää todella alas, on vika korkeudensäädössä.
Näissä kun on se automaattinen säätö, sillä on anturit tukivarsissa joilla auton korkeutta mitataan ja säädetään valokuviota tarpeen mukaan ylös- tai alaspäin.
Joskus niiden säätimien varret on poikki taikka irti, jolloin automatiikka säätää valon ihan päin p*rsettä.
Joskus myös jokin vika korkeudensäädössä saa xenonit vikatilaan jolloin automatiikka säätää tarkoituksella valot alas ettei häikäistä vastaantulijoita. Ainkin yhteen Volvoon olen törmännyt jossa oli juurikin tämä tilanne.
Näissä pitää esim. auton madaltamisen jälkeen kalibroida noiden xenonien korkeudensäätö uudestaan, muuten valot ei suuntaa itseään oikein ja säätö hakee kokoajan.
Eli, jos xenonit näyttää todella alas, niin vika on todella suurella todennäköisyydellä jossain muualla kuin siinä, että joku olisi ne säätänyt manuaalisesti alas.
Ja tosiaan, näissä kuuluu valokuvion laskea 1,2%, eli metrin matkalla 1,2cm ja 10m matkalla 12cm.
Tasalattiaisessa parkkihallissa tuo on metrimitalla aika helppo säätää.
Eli siis, älkää nyt ensimmäisenä menkö säätämään niitä valoja pilviin sielä umpion takaa.
Ja niiden polttimoiden ikä vaikuttaa valotehoon todella paljon, vanha ja lilana palava polttimo ei tee kovinkaan paljoa enää valoa.