Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Putkari - 17.10.2011, 15:53:53

Otsikko: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Putkari - 17.10.2011, 15:53:53
740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Bensaa tulee pumpulta kunnon sykäyksillä. Uusi suodatin on oikein päin, joskaan ei täpötäynnä. En tiedä pitääkö ollakkaan. Kaasarille tuleva bensaletku otettiin irti, niin purskahti bensat ilmoille. Kaadettiin bensaa suoraan kaasarin kurkkuun. Tullppa antaa kipnää. Melkein jo hörähti pitkän sahauksen jälkeen ja toisella kerralla löi lieskan kaasarista.

Mitä ihmettä, kun ei käy???
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty
Kirjoitti: hevonen - 17.10.2011, 16:42:10
Sytty tai jako sekasin jos kerta kaasarista salamoi...
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty
Kirjoitti: Putkari - 17.10.2011, 17:05:53
Just samoja kelailin. Mietin vaan, miten tossa sytkä säädetään, eikä tullu katottua öljykorkista pyöriikö nokka.
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty
Kirjoitti: pikatraktori - 17.10.2011, 20:25:31
Sytytys taitaa olla itsesäätyvä. Toisaalta tuossa kaasuttimessa on vanhemmiten vikoja kuten kaikkissa kaasutinmoottoreissa. Ehkä kannattaisi tutkia ne alipainejärjestelmän letkut ja katsoa että ne ovat oikein paikallaan. Niitä ei näissä viimeisissä kaasutipeleissä voi oikein ohittaakaan ::) - ei toimi silloin. Ohjeistusta löytyy www.ruddies-berlin.de jos sivusto on vielä pystyssä. Eduksi on, jos osaa saksaa.
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty
Kirjoitti: skebazu - 17.10.2011, 21:12:45
ilmenikö vika siis välittömästi suodattimen vaihdon jälkeen ?
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty
Kirjoitti: Putkari - 17.10.2011, 21:31:27
Tosiaan, siis on ohitettu joku sakkasäiliö, eli nyt litku kulkee: bensapmppu-suodatin-kaasari. Ilmanputsari letkuineen tuli revittyä ja noita bensaletkuja kans, niin joku ohut t-liittimeen menevä, mikä lie alipaineletku irtosi, oli näemmä murtunut, mutta aattelin, että jos kerran kaasari saa bensaa ja kipinää, niin pitäishän koneen tärähtää käyntiin edes jollain lailla.
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty
Kirjoitti: skebazu - 17.10.2011, 21:37:24
Tosiaan, siis on ohitettu joku sakkasäiliö, eli nyt litku kulkee: bensapmppu-suodatin-kaasari. Ilmanputsari letkuineen tuli revittyä ja noita bensaletkuja kans, niin joku ohut t-liittimeen menevä, mikä lie alipaineletku irtosi, oli näemmä murtunut, mutta aattelin, että jos kerran kaasari saa bensaa ja kipinää, niin pitäishän koneen tärähtää käyntiin edes jollain lailla.

tuo kannattaa ensimmäisenä korjata, eli luultavasti alipaine vika
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty
Kirjoitti: Putkari - 18.10.2011, 10:18:46
www.ruddies-berlin.de ei ainakaan mun koneella aukene alkua pidemmälle.

Joku;"mozillafirefoxpropleemi..."
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty
Kirjoitti: Putkari - 18.10.2011, 10:27:21
Juolahti mieleen kysymys: Mahtaisko sopia imusarja A19 240 -83 sarjasesta tuohon b230 koneeseen? Imusarjassa on kiinni perinteinen juuttuvakurkkuinen peruskaasari. Pääsis samalla eroon noista turhista alipainehässäköistä(?).
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty
Kirjoitti: Putkari - 18.10.2011, 10:48:02
www.ruddies-berlin.de ei ainakaan mun koneella aukene alkua pidemmälle.

Joku;"mozillafirefoxpropleemi..."

http://www.misab.se/
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty
Kirjoitti: pikatraktori - 18.10.2011, 11:13:13
Kyllä tuo saksainen sivusto aukeaa sekä Microsoftin että "Tuliketun" avulla. Kokeilin juuri ja pääsin hyvin kaasuttimiin asti, enkä tutkinut pitemmälle. Sivusto on kyllä hieman vaikea johokin foorumiin verrattuna - asiaa on tolkuttomasti :D.

Noita toisen merkkisiä ja -mallisia kaasuttimia en kyllä suosittele. Ne vaativat asentuakseen yllättävän paljon työtä ja osaamista. Sitä sinulla ei oikein vielä ole - pitäisi alkaa perusteista. Weberi on kai noista "yksinkertaisin" ;).

Ongelmana sinulla on se alipainekaavio, jota sinulla ei ole. Tämä kaasutin on vaikeusasteeltaan esim Volkkarin 1,8 litraisissa olevan 2E2 kaasuttimen luokkaa - huolto ja säätö tuossa käsittää n 5 mm paksun nivaskan A4 sivuja saksan kielellä  ;D.
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty
Kirjoitti: pikatraktori - 18.10.2011, 12:37:43
Näyttää sivusto menevän jumiin jos yrittää esim englanninkielistä versiota - käytä saksaa. Katsoin myös 2B5 ja 2B7 kaasuttimien sivustoa ja totesin että on menty "myyntihenkisempään suuntaan" ja tarjotaan vain osaluettelokuvaa. On tietysti mahdollista että huolto- ja säätöohjeet saattaisivat olla "jossakin". 
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty
Kirjoitti: Putkari - 19.10.2011, 18:19:52
Juolahti mieleen kysymys: Mahtaisko sopia imusarja A19 240 -83 sarjasesta tuohon b230 koneeseen? Imusarjassa on kiinni perinteinen juuttuvakurkkuinen peruskaasari. Pääsis samalla eroon noista turhista alipainehässäköistä(?).

Ite vastailen: Ainakin Motonetin varaosanumeron mukaan imusarjan tiiviste sama 1975-93 A19- B230 kaasarikoneille.

Ei ka se kone välitä mikä sen kaasuseoksen keittää...?
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty
Kirjoitti: pikatraktori - 20.10.2011, 08:58:34
Jos saat tuon toimimaan, tuolla 2B7 kaasuttimella on kysyntää Volvoihin. Pistä tuonne myyntipisteelle. Itse myin pari 2B5:ttä, jotka tuli Itävallasta 2E2:kosten mukana. Periaatteessa sama malli ja oli vanhemmissa 740:ssä.
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty
Kirjoitti: Putkari - 25.10.2011, 19:58:12
Alkoi toi kaasari kiinnostamaan.

Alipainekaavio löytyi: http://www.ruddies-berlin.de/index2.htm, punainen palkki "infos", Technische Informationen ja vasemmalta listasta Ti200


Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty
Kirjoitti: pikatraktori - 26.10.2011, 21:04:47
Alkoi toi kaasari kiinnostamaan.

Alipainekaavio löytyi: http://www.ruddies-berlin.de/index2.htm, punainen palkki "infos", Technische Informationen ja vasemmalta listasta Ti200

Tuota hieman epäilinkin että jostain sieltä se vielä löytyy  :). Minulta se huolto-ohje löytyi vielä yllättäen omalta tietokoneeltakin - kaikkea sitä tulee säilyttäneeksi. Ilmeisesti jäänyt sinne "volvokauden" alussa, jolloin ajattelin B230K moottorilla farmaria hankkivani. En hankkinut (onneksi). Kiintolevyjen koon kasvamisen myötä sitä siirtää levyn vaihdossa uudelle levylle "kaikki" ;D.
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty
Kirjoitti: Putkari - 26.10.2011, 21:09:23
No nyt se pärähti käyntiin! Yön yli tallissa ja täyteen ladattu akku. Varoin koskemasta kaasuun, kun jossain sanottiin, että toi kaasari kastelee tulpat helposti. Riemu oli kuitenkin lyhyt aikainen. Kone käy kuin unelma, mutta ei kestä kierroksia, vaan tukehtuu. Pitää varovasti nostattaa kierroksia, ettei sammu.

Mihinköhän viittaa? Löytyisikö asiantuntevia arvioita?
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty
Kirjoitti: Matson66 - 26.10.2011, 21:59:28
Mulla on vanhemmassa 740:ssä sama kaasutin ja kaikenlaista sen kanssa on tullut vastaan. Viimeksi vaihdoin ykkös kurkkua ruokkivan linjan uimurin. Oli vuotanut sisälleen bensaa ja kaasari tulvi. Eli bensaa oli niin runsaasti, että se kasteli kaasuttimen yläpinnan joka paljastuu imuputken kopan alta. Oli todella vaikea saada käyntiin, kastelematta tulppia.
Toinen ongelmakohta on automaattiryyppy, se jumittaa silloin tällöin kiinni asentoon(siis ryyppy täysille), ja silloin kone ei ota kierroksia, pitää härnätä/lypsää kaasulla, jotta edes pysyy käynnissä.
Olen pelastanut talteen pari kaasaria varaosiksi ja molemmista on sen etummaisen alipainekellon kalvo rikki, eli sekin ilmeisesti on herkkä kohta.
Kaasarin käyttäytymistä kylmäkäynnistyksessä voi tarkkailla ottamalla se imuputken pois ja kun polkaisee kaasulla rikastimen päälle, niin ulkolämpötilasta riippuen rikastimen läppä jää vaiheittain auki, mitä kylmempää, sen vähämmän se päästää ilmaa läpi. Testiä tehdessä kannattaa hiukan varoa, kun kiihdytyspumppu ruikkaa annoksen bensaa joka kerta imukanavaan, silloin helposti tosiaan kastelee tulpat. Auton ei tarvitse olla käynnissä rikastimen toimintaa testattaessa.
Rikastistimen läpän asentoa ohjaa myös kaksoismetalli "jousi" joka on tulipellin puolella kupin sisällä, kuppissa kiertää moottorin jäähdytysvesi, eli se seuraa moottorin lämpötilaa. Kuppia voi kiertää kaasuttimeen nähden ja sen asennolla on melko suuri merkitys rikastimen toimintaan.
Näiden lisäksi elää omaa elämäänsä siinä rinnalla sen kakkoskurkun ohjaus, joka toimii myös osittain alipaineohjauksella. Jos autoa käyttää pelkästään perheen rauhallsesti ajava puolikas, niin kurkun pääakseli saattaa jumia, kuten kävi meillä kun juuri kortin saanut juniori ajeli koko kesän kesätyömatkojaan. 3 kuukautta ajoa pelkällä pintakaasulla ja alipainekello ei enää jaksanut avata läppää, vasta täysikaasu, mekaaninen yhteys, sai läpän auki ja seurauksena kone meinaa ensin tukehtua ja sitten se ryntää. Öljyhoidolla akselille vika korjautui.
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: pikatraktori - 27.10.2011, 09:55:20
Matson66 on perehtynyt tähän kaasuttimeen sanosinko täydellisesti ja kokemusperäisesti. Kannattaisi varmaan siirtää tuonne 700-sarjan huoltotietoihin, josta se helpommin löytyy.

Minulla on nyt menossa Weberit, mutta kyllä niissäkin hommaa riittää  :D. Kulkee kuitenkin.

Näyttää olevan sitä pitkäaikaista kokemusta, Amatzonilla -67 vs Ford Customlinella -67  :)
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Matson66 - 27.10.2011, 19:10:14
Matson66 on perehtynyt tähän kaasuttimeen sanosinko täydellisesti ja kokemusperäisesti. Kannattaisi varmaan siirtää tuonne 700-sarjan huoltotietoihin, josta se helpommin löytyy.
Joo ei...Pierburg on, kuten itse jo aiemmin totesit, todella hankala kaasutin varsinkin vanhemmiten kuluneena, suorastaan henkimaailman juttuja sen säätäminen.
Minulla on nyt menossa Weberit, mutta kyllä niissäkin hommaa riittää  :D. Kulkee kuitenkin.

Näyttää olevan sitä pitkäaikaista kokemusta, Amatzonilla -67 vs Ford Customlinella -67  :)
Pitkän linjan syventyminen tuo tiettyä varmuutta ja alkaa tuo autokin olla jo melko tuttu (ns. läpituttu), tosin mulla on menossa jo 3. amazon. Eka oli isäukon -67 Favourite, johon tein ensimmäisen vesipumppurempan 15- vuotiaana, ilman ohjekirjaa ja surkeilla työkaluilla ???. Taitaa se Foorttikin olla sulle jo melko tuttu  8)
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Putkari - 27.10.2011, 19:30:20
Matson66 on perehtynyt tähän kaasuttimeen sanosinko täydellisesti ja kokemusperäisesti. Kannattaisi varmaan siirtää tuonne 700-sarjan huoltotietoihin, josta se helpommin löytyy.

Minulla on nyt menossa Weberit, mutta kyllä niissäkin hommaa riittää  :D. Kulkee kuitenkin.

Näyttää olevan sitä pitkäaikaista kokemusta, Amatzonilla -67 vs Ford Customlinella -67  :)

Just tuollaista kokemusperäistä tietoa kaipailinkin. Kaavioita kun tuijottaa, niin kohta on silmät punaisina ja mieli musta. Aikoinaan kyselin k-jettiin neuvoja asiantuntijoilta ja veikkaajilta, kunne landiassa joku neuvoi; "Laita se paksu letku sieltä imusarjan alta kiinni, kun on todennäköisesti irronut". Sen jälkeen auto pelitti, kuin unelma.

Olis tosi hyvä nää jutut sinne huoltotietoihin, kun on näemmä melko hankala tää kaasari. Pysyis orkkis volvoja liikenteessä enempi, eikä korvauskaasareita joutuis ostelemaan. Maksaa kuulemma 450,- eguu. 740 on tällä hetkellä vähemmän arvostettu, mutta aikanaan tulee olemaan klassikoiden klassikko, vai pitiskö sanoa laatikoiden laatikko.

Tänään ehdin vain vähän tuijotella tuota pierpurkkia:

Käynnistyy sahaamalla 15-20 sek. Käy nätisti. Tyhjäkäynti 1200, pian putoaa alle 1000, vaikka ryyppyläppä auki ja hervoton. Ihan sama pistääkö läpän sormella kiinni tai auki. Aukee pinestäkin tärähdyksestä, on siis irti(?). Kierroksilla 1000-1500 tukehtuu. Yli 1500 ja jonnekin 3000 kiertää hyvin, mutta kun kaasun päästää, niin poksahtaa, tussahtaa.


Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Matson66 - 27.10.2011, 20:12:22
Jos se läppä on hervoton ja sitä voi sormella vapaasti liikutella, niin joko siihen läpän akseliin tuleva välitystanko on irti jommasta kummasta päästä ; on pystyssä kurkkujen tulipellin puolella kanavassa joka menee melkein koko kaasarin läpi alas. Tai sitten sieltä "vesikellon" sisältä on samaisen vivun alapään akseli pois paikaltaan bi-metalli jousesta. Sen saa näkyviin irroittamalla kelloa kiinni pitävän kehyksen 3 ruuvia. Eli jousen ulkokehällä on silmukka, johon kaasuttimesta tulevan akselin tappi kuuluisi. Selkeästi vaikuttaa sille, ettei automaattiryyppy toimi ja siinä syy huonoon käynnistymiseen. Se miksi kone ei kierrä, voi taas johtua sen kakkoskurkkua ohjaavan alipainekellon kalvon vuodosta. Sen voi testata irroittamalla kelloon tulevan letkun ja imemällä siitä. Ilmaa ei saa tulla läpi yhtään. Jos kello vuotaa, niin kakkoskurkku ei lähde mukaan leikkiin silloin kun sen pitäisi.
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Putkari - 27.10.2011, 20:47:50
No nyt rupee homma etenemään. Huomenna tutkailemaan. Ilmoilen sitten taas.

Taitaa olla noi yhteen?: (http://img600.imageshack.us/img600/4299/ryyppyvipu.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/600/ryyppyvipu.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Suuret kiitokset!
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Matson66 - 28.10.2011, 15:56:17
Jep. Siinä muovikappaleessa on hahlo, joka nyt osoittaa alaviistoon, eikä näy kuvassa. Metallitanko menee painamalla hahloon, Mulla ainakin se on melko tiukka, ja kannattaa käyttää jotain pihtiä tms. apuna.  Kannattaa koittaa poistaa tuo karsta liukupinnoilta, niin että osat liikkuvat kevyesti,  läppää liikkuttavat voimat ovat todella olemattomat.

Käyttöoppaassa neuvotaan käynnistämään auto suurinpiirtein seuraavasti: Ennen starttaamista polkaise kaasupoljin pohjaan, jolloin automaattiryyppy aktivoituu (tällöin rikastimen läppä kääntyy sulkemaan imukanavaa, se miten paljon se sulkee riippuu moottorin = jäähdytysnesteen lämpötilasta ja sitä lämpötilaa se bi-metallinen kierukka mittaa sen vesikellon sisällä) Samalla kiihdytyspumppu annostelee imukanavaan polttoainetta. Joskus kylmällä ilmalla moottori vaatii pari-kolme kaasun polkaisua  käynnistyäkseen kunnolla.
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Putkari - 29.10.2011, 18:05:15
Eli noin:(http://img72.imageshack.us/img72/2205/ryyppyvipu2.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/72/ryyppyvipu2.jpg/)


Vivun alapääkin oli irti ja melko hankala ujutella paikoilleen sinne alas jonnekkin.


Otan kaasarin "käteen", niin ryhdytään availemaan...
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Matson66 - 29.10.2011, 22:26:06
Jos irroitat / avaat kaasarin, niin varaudu joko ostamalla uusi tiiviste tai sellaisen leikkaamiseen tiivistepaperista. Tiiviste on melko ohut jostakin kohtaa, mm. uimurikammioiden ympäriltä ja repeää herkästi.
Sen tangon kyllä saa ujutettua paikalleen  avaamatta kaasaria. Mutta ehkä tekee hyvää tarkistaa uimurikammioiden ja suuttimien puhtaus sekä uimureiden kunto. Kuvassa oikealla näkyvä "vesikello" kannattaa irroittaa kaasuttimesta, jolloin vesiletkuja ei tarvitse irroittaa , eikä muutenkaa läträtä jäähdytysveden kanssa, vesi ei kierrä kaasuttimen puoleisessa osassa kelloa. Merkkaa missä asennossa kello on, jollet ole sitä jo käännellyt.
Sitten kun olet mielestäsi avannut kaikki kaasaria kiinnipitävät ruuvit, eikä kaasari edelleenkään irtoa, niin avaa vielä se keskellä kaasaria oleva pitkä ruuvi, joka pitää myös imukotelon kantta kiinni  :pomo:.
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Putkari - 30.10.2011, 17:29:54
Jos irroitat / avaat kaasarin, niin varaudu joko ostamalla uusi tiiviste tai sellaisen leikkaamiseen tiivistepaperista. Tiiviste on melko ohut jostakin kohtaa, mm. uimurikammioiden ympäriltä ja repeää herkästi.
Sen tangon kyllä saa ujutettua paikalleen  avaamatta kaasaria. Mutta ehkä tekee hyvää tarkistaa uimurikammioiden ja suuttimien puhtaus sekä uimureiden kunto. Kuvassa oikealla näkyvä "vesikello" kannattaa irroittaa kaasuttimesta, jolloin vesiletkuja ei tarvitse irroittaa , eikä muutenkaa läträtä jäähdytysveden kanssa, vesi ei kierrä kaasuttimen puoleisessa osassa kelloa. Merkkaa missä asennossa kello on, jollet ole sitä jo käännellyt.
Sitten kun olet mielestäsi avannut kaikki kaasaria kiinnipitävät ruuvit, eikä kaasari edelleenkään irtoa, niin avaa vielä se keskellä kaasaria oleva pitkä ruuvi, joka pitää myös imukotelon kantta kiinni  :pomo:.

Kerkesit ensin. Piti just tuota kysellä, kun avattuani ne neljä kulmaruuvia, niin eipä liikahda kansi mihinkään. Ajattelin, että onkohan laiteltu tiivistelakkaa oikein kunnolla. En uskaltanut ruuvailla kaasarin sisältä mitään, kun on niitä ruuveja siellä monenmoisia. Keskeltä siis vielä.

Kaasutin expertiltä saa: "Tiiviste maksaa 7 euroa ja neulaventtiilit 15 euroa kpl." Muita osia ei. Vaikuttaa asiantuntevalta ja palvelualttiiilta putiikilta.

Imasin muuten siitä alipainehässäkän letkusta, niin vipu nousi herkästi. Piti vaan ensin kääntää kaasuvaijerin rullasta "kaasua", että väistyi ton oranssin alipainevivun tieltä, joka siis yhteydewssä kakkoskurkun läppäakseliin (käsittääkseni...):(http://img822.imageshack.us/img822/8581/p1000416l.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/822/p1000416l.jpg/)



Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Matson66 - 30.10.2011, 20:46:52
Juuri sitä alipainekelloa tarkoitin, yksi murhe vähemmän kun se kerran toimii, ja samainen akseli on se joka joskus ryytyy käytön puutteesta. Tiiviste kannattaa ilman muuta ostaa tuohon hintaan, itse tehden ei enää pääse tuntipalkoille, ellei sitten muuten vaan tykkää pitsikuvioiden leikkaamisesta, se on melko monimutkainen leikattava.
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Putkari - 08.11.2011, 16:19:37
Oli noita kiinnityspultteja sitten enemmänkin. Kulmissa ne neljä, keskellä se mihin tulee ilmanputsarin koppa kiinni ja nyt sitten löytyi vielä neljä lisää, eli kuusiokolopultit siellä sisällä, jotka menevät alas asti. Pitelevät siis koko pakettia imusarjassa kiinni. Yhteensä 9 kpl. (http://img705.imageshack.us/img705/6537/kansi1.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/705/kansi1.jpg/)

Näyttääkö jonkun muunkin mielestä toi tiiviste vuotaneen. Tumma alue tiivisteessä keskialueella, kurkkujen välissä ja samassa kohdassa kaasarin kannessa "tervamaista" mustaa (kuvassa jo ehditty hieman putsata). Kuusiokolopultit mielestäni suht löysällä, kun avasin. Selvisinköhän loppujen lopuksi näin helpolla? (http://img24.imageshack.us/img24/1343/tiiviste.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/24/tiiviste.jpg/)
(http://img254.imageshack.us/img254/8428/kansi2.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/254/kansi2.jpg/)





Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Matson66 - 08.11.2011, 21:49:43
Niin ne kuusiokoloruuvit ja keskiruuvit yht siis 5kpl pitävät kaasuttimen kiinni imusarjassa ja ne 4 muuta ruuvia pitävät kaasuttimen puoliskot kiinni toisissaan. Eli kun kokoat kaasutinta, niin ne kulmaruuvvit voi kiristää jo pöydällä.
Jollet jo ole koonnut kaasutinta, niin varmista, ettei niissä uimureissa (2 kpl mustia kellukkeita) ole bensaa sisällä. Ja jos sulla on paineilmaa käytössäsi, niin puhaltele kaikki reiät puhtaiksi.
Tiiviste näyttää ihan kelvolliselle, paperi imee itseensä bensaa ja imukanavassa on sen verran epäpuhtauksia huohotuksen vuoksi, että bensan mukana on tiivisteeseen imeytynyt nokea ja tuhkaa. Tummuus ei välttämättä ole vuotoa.
Kokoamisvaiheessa tarkasta vielä, että imusarjan ja kaasuttimen välisen lämpöeristekappaleen molemmin puolin olevat tiivisteet ovat myös ehjät. Jollei, niin sellaiset on helppo itsekin leikata tai korvata tiivistemassakalvolla.
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: MK-73 - 10.11.2011, 21:07:53
Iltaa!

Otan riskin ja liitän tähän samaan topicciin omat ongelmat kyseisen kaasarin osalta. Elikkäs autona -88 2.3 740, koneen malli B230K. Ensimmäinen ongelma: Kylmäkäynnistys: Ensin polkaisen kaasua kerran ja starttaan, auto käynnistyy todella hyvin mutta n.minuutin jälkeen tuntuu siltä että joku pytty jäis pois pelistä eli alkais ikäänkuin "röpöttämään"... olisiko mahdollista että sais jostakin syystä liikaa bensaa? Joskus olen lähtenyt ajelemaan tuon "röpötyksen" ollessa "aktiivisena" ja matkanteosta ei oikein tahdo tulla mitään. Muutaman (jopa) kilometrin jälkeen ongelma häviää kun veitsellä leikaten ja auto rupeaa pelaamaan normaalisti. Nyt sitten olen testannut kylmäkäynnistyksen jälkeen että olen ruvennut kaasuttelemaan vähän enemmän (ryntäyttelemään) ja tuntuis että silloin tuo "röpötys" jäisi pois...
 
Toinen ongelma: Ajetaan ihan "normaalia" maantienopeutta, suht tasa kaasulla. Yht äkkiä tuntuu ihan sata selvä "puutuminen" eli tunne on ihan sama kun joku vetäis yhden pytyn pelistä pois. Hommaan en ole löytänyt muuta parannuskeinoa kun käyttää hieman kaasua ylhäällä ja painaa hetken päästä uudelleen.

Ja nyt sittten pitää heti kärkeen sanoa että en ole omistanut kyseisen auton kun reilu 2kk joten kaikki niksit esim.tuon kylmäkäynnistyksen osalta ei ole vielä hallussa. Onhan myös tieten mahdollista että tuo puutuminen vois olla joku sähköpuolen ongelma mutta sieltä en ole vielä lähtenyt vikaa etsimään kun esim. tulpat ja tulpanjohdot on vaihdettu vajaa vuosi sitten eikä niillä ole montaa tuhatta ajettu.

Mutta nyt sitten jään mielenkiinnolla seuraamaan osaisko kukaan kertoa mikä mättää..? Niin ja tuo kaasari on vaihdettu jossakin vaiheessa ihan uuteen volvolla josta tais olla mainintaa joissakin huoltolippusissa, maksanut siihen aikaan karvan alle 7000mk..
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Matson66 - 10.11.2011, 22:31:53
Iltaa!

Otan riskin ja liitän tähän samaan topicciin omat ongelmat kyseisen kaasarin osalta. Elikkäs autona -88 2.3 740, koneen malli B230K. Ensimmäinen ongelma: Kylmäkäynnistys: Ensin polkaisen kaasua kerran ja starttaan, auto käynnistyy todella hyvin mutta n.minuutin jälkeen tuntuu siltä että joku pytty jäis pois pelistä eli alkais ikäänkuin "röpöttämään"... olisiko mahdollista että sais jostakin syystä liikaa bensaa? Joskus olen lähtenyt ajelemaan tuon "röpötyksen" ollessa "aktiivisena" ja matkanteosta ei oikein tahdo tulla mitään. Muutaman (jopa) kilometrin jälkeen ongelma häviää kun veitsellä leikaten ja auto rupeaa pelaamaan normaalisti. Nyt sitten olen testannut kylmäkäynnistyksen jälkeen että olen ruvennut kaasuttelemaan vähän enemmän (ryntäyttelemään) ja tuntuis että silloin tuo "röpötys" jäisi pois...
Vaikuttaa sille, että automaattiryyppy jää makaamaan päälle, sen pitäisi pikkuhiljaa moottorin lämmetessä mennä pois päältä, eli diagnoosisi liiasta polttoaineesta on oikea. Ryypyn laukaisee pois päältä nimenomaan kaasupolkimen painallus, mutta kun se toimii oikein, niin kone ei ehdi alkaa röpöttämään. Veikkaan, että ryyppyä käyttävä akseli on likainen tai ryytynyt, tai sen palautusjousi ei toimi oikein. Ko. akseli on hankalasti nähtävissä, mutta sen pää näkyy kaasuttimen tulipellin puoleisen alipainekellon alla, siinä on messinkinen levy, jossa pienet portaat joita päin ryypyn läpän alemman akselin säätöruuvi painaa (Olipas helposti ilmaistu) Mutta tässä viestiketjussa olevissa kuvissa osaa ei näe.


Toinen ongelma: Ajetaan ihan "normaalia" maantienopeutta, suht tasa kaasulla. Yht äkkiä tuntuu ihan sata selvä "puutuminen" eli tunne on ihan sama kun joku vetäis yhden pytyn pelistä pois. Hommaan en ole löytänyt muuta parannuskeinoa kun käyttää hieman kaasua ylhäällä ja painaa hetken päästä uudelleen.

Ja nyt sittten pitää heti kärkeen sanoa että en ole omistanut kyseisen auton kun reilu 2kk joten kaikki niksit esim.tuon kylmäkäynnistyksen osalta ei ole vielä hallussa. Onhan myös tieten mahdollista että tuo puutuminen vois olla joku sähköpuolen ongelma mutta sieltä en ole vielä lähtenyt vikaa etsimään kun esim. tulpat ja tulpanjohdot on vaihdettu vajaa vuosi sitten eikä niillä ole montaa tuhatta ajettu.

Mutta nyt sitten jään mielenkiinnolla seuraamaan osaisko kukaan kertoa mikä mättää..? Niin ja tuo kaasari on vaihdettu jossakin vaiheessa ihan uuteen volvolla josta tais olla mainintaa joissakin huoltolippusissa, maksanut siihen aikaan karvan alle 7000mk..
Tähän en osaa heittä kuin vinkin, että tarkasta että rikastimen läppä on kiinni siinä välitystangossa, jämäkästi, eikä pääse omia aikojaan sulkemaan imukanavaa.  Epäilen, että tämä vika johtuu muusta kuin kaasuttimesta.
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: s73 - 10.11.2011, 22:49:37
tarkista virranjakaja ja muut sytkä osat ihan ensin ettei lyö läpi mistään ja ovat muuten kunnossa. Minkä väriset on tulpat? Selvitä vasta sitten se bensa puoli.
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: pikatraktori - 11.11.2011, 08:52:32
Läpilyöntejä on vaikea tarkastaa, lähinnä oireista. Helpointa on vaihtaa osat, jos oireilee - virranjakajan kansi, jakopyörrin, sytytysjohdot. Ne ovat käytetyssä autossa lähes pääsääntöisesti huonossa kunnossa. Vanhoja autonkorjausohjeita lukien voi tietysti tuota tulpan väriä arvailla. Minun kokemukseni on että ne ovat lähes valkoisia sekä suihkutus- että kaasutinmottoreilla. Tämä johtuu mm polttoainelaatujen muutoksista. Jos ne ovat mustia, jotain on todella pahasti pielessä ::).

Tässä tapauksessa noita vaihtotöitä oli tehty.
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: MK-73 - 11.11.2011, 13:52:07
Läpilyöntejä on vaikea tarkastaa, lähinnä oireista. Helpointa on vaihtaa osat, jos oireilee - virranjakajan kansi, jakopyörrin, sytytysjohdot. Ne ovat käytetyssä autossa lähes pääsääntöisesti huonossa kunnossa. Vanhoja autonkorjausohjeita lukien voi tietysti tuota tulpan väriä arvailla. Minun kokemukseni on että ne ovat lähes valkoisia sekä suihkutus- että kaasutinmottoreilla. Tämä johtuu mm polttoainelaatujen muutoksista. Jos ne ovat mustia, jotain on todella pahasti pielessä ::).

Tässä tapauksessa noita vaihtotöitä oli tehty.

Käytin kaikki tulpat irti ja väri oli kaukana mustasta, sellaisia vaalean ruskeita olivat kaikki, ok? Samalla käytin virranjakajan kannen -ja pyörijän irti. Nastat oli hyvässä kunnossa, pikkuisen karstaa pinnassa, puhdistelin ja samalla puhdistin pyörijän päässä olleen vähäisen karstan pois ei muuta kun vehkeet läjään. Eli vois nyt kumminkin olettaa että tulppien väristä päätellen että ei hirmu rikkaalla pitäis käydä ja sytytyspuoli olisi ok...

Kaasaria sen verran katselin tuossa päivänä muutamana että totesin tuon vivun joka topicin aloittajalla on irti niin mulla se näyttäis olevan kiinni. Mutta saisikko Matson66 kuvaa näytille että millaisesta rakennelmasta on tuossa "ryyppyakselista" kyse...? Sais vähä edes osviittaa siihen että mistä päin rupeais tuota akselia etsimään... Tulipellin puolelta kyllä mutta kuskin vai vänkärin puolelta näkyy "parhaiten"...
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: pikatraktori - 11.11.2011, 15:37:03
Se "ryyppykello" on tosiaan päältäpäin kellon muotoinen ja siihen tulee muistaakseni 8 tai 10 mm sisähalkaijalla oleva letku jossa jäädytysneste virtaa - muistelen että olisi toinekin, poistoletku mutta en ole ihan varma. Kansi on keskeltä M8 kuusisokantamutterilla kiinni ja kannattaa laskea jonkin verran nestettä pois ennen avaamista. Sisällä on yksinkertaista mutta vaikeaa mekaniikkaa, joka digilaitteisiin tottunneelle voi ehkä olla ns hankala asia ::)
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Putkari - 11.11.2011, 17:12:41
", siinä on messinkinen levy, jossa pienet portaat ...". Ympyröity punaisella, jos tiirailee suurennuslasilla.

 Kaasarin keskiosa on siis kuvassa "katollaan":(http://img849.imageshack.us/img849/5453/23614851.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/849/23614851.jpg/)


Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Putkari - 11.11.2011, 17:46:53
Se "ryyppykello" on tosiaan päältäpäin kellon muotoinen ja siihen tulee muistaakseni 8 tai 10 mm sisähalkaijalla oleva letku jossa jäädytysneste virtaa - muistelen että olisi toinekin, poistoletku mutta en ole ihan varma. Kansi on keskeltä M8 kuusisokantamutterilla kiinni ja kannattaa laskea jonkin verran nestettä pois ennen avaamista. Sisällä on yksinkertaista mutta vaikeaa mekaniikkaa, joka digilaitteisiin tottunneelle voi ehkä olla ns hankala asia ::)

Joo, vedet tulee ja menee (näkyykö noi nuolet...):(http://img18.imageshack.us/img18/3065/letkut.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/18/letkut.jpg/)

Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: MK-73 - 11.11.2011, 18:42:02
", siinä on messinkinen levy, jossa pienet portaat ...". Ympyröity punaisella, jos tiirailee suurennuslasilla.

 Kaasarin keskiosa on siis kuvassa "katollaan":(http://img43.imageshack.us/img43/9825/23872286.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/43/23872286.jpg/)

Kaasarin paikallaan ollessa pitää kyllä tuon levyn löysi mutta kuikkia pitää vähän sieltä täältä varsinkin kun ei tiennyt mitä etsiä..

Tuon ryyppykello olikin sitten jo helpompi rasti..  ;)

Mutta kiitokset Putkarille kuvista!
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Matson66 - 11.11.2011, 18:48:08
Jep siinähän se. Akselin pitää liikkua hyvin herkästi, jotta sitä liikuttavat voimat jaksavat sitä liikuttaa. Jos akseli nalkkaa, jää ryyppy makaamaan.
Sen vesikellon voi huoletta irroittaa kaasuttimesta, sieltä ei tule vettä. Kello on kaksiosainen ja vesi kiertää vain päädyssä. Mutta kellon asento suhteessa kaasuttimeen kannattaa merkitä, koska se vaikuttaa siihen miten herkästi sisällä oleva bi-mertallikierukka säätää rikastinta. Akselin päässä on muovinen päätykappale jonka tappi on kierukan päässä olevassa silmukassa. Muovinen tappi saattaa ajan myötä haurastua ja katketa. Tämän toteamiseksi kelloa ei kuitenkaan tarvitse avata, koska akselia kiertämällä voi tuntea kierukan vastuksen. Lienee turha mainita, ettei kannata kovin suurella voimalla pyöritellä...
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Putkari - 11.11.2011, 19:21:49
Tässä koko paketti purettuna imusarjasta ylöspäin.

Kuva 1:(http://img718.imageshack.us/img718/4854/74048711.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/718/74048711.jpg/)




Kuva 2: (http://img525.imageshack.us/img525/820/51219847.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/525/51219847.jpg/)





Kuva 3:(http://img525.imageshack.us/img525/4377/18027602.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/525/18027602.jpg/)



Pitäiskö tossa keskimmäisessä "pakeliitti" tiivisteessä olla toinenkin paperitiiviste? (kuva 2)

Epäilin kakkoskurkun kohon vuotavan, koska oli saumasta kostea vielä parin päivän kuivatuksen jälkeen. Laitoin nyt yöksi upoksiin bensaan. Huomenna näkee. Mikäli vuotaa, niin millä kannattaa paikata? Vai kannattaako? Mistä uusi?
Kaasutin expertiltä saa tilaamalla huoltosarjan, 70 €; tiivisteet, neulat ja jotain, mutta ei sisällä kohoja.
(http://img696.imageshack.us/img696/7302/koho1.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/696/koho1.jpg/)








Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: MK-73 - 11.11.2011, 19:26:09
Tähän väliin uus kysymys, mihin kuuluu oheisessa kuvassa punaisella nuolella merkitty letku? Huomasin tuossa iltamissa että joku letku on ilman osoitetta... mietin että joko minä sen päivällä irroittelin epähuomiossa kun tuota virrajakajan yhtä ruuvia tältä kantilta ramplasin...

(http://i9.aijaa.com/b/00549/9042795.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=005499042795.jpg)
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Matson66 - 11.11.2011, 19:55:45
Pitäiskö tossa keskimmäisessä "pakeliitti" tiivisteessä olla toinenkin paperitiiviste? (kuva 2)
Joo alunperin pakeliitin molemmin puolin on paperitiiviste

Epäilin kakkoskurkun kohon vuotavan, koska oli saumasta kostea vielä parin päivän kuivatuksen jälkeen. Laitoin nyt yöksi upoksiin bensaan. Huomenna näkee. Mikäli vuotaa, niin millä kannattaa paikata? Vai kannattaako? Mistä uusi?
Kaasutin expertiltä saa tilaamalla huoltosarjan, 70 €; tiivisteet, neulat ja jotain, mutta ei sisällä kohoja.
Tietysti paras vaihtoehto olisi saada ehjä varaosa, mutta sen voi "muovihitsata" Jos varaosaa alat hankkimaan niin niitä on sitten kahta eri mallia. Toisessa koho vain työntää neulan kiinni, toisessa versiossa neula on kiinni kohossa olevassa hahlossa ja näin se myöskin pakottaa neulaventtiilin auki. Jos saat varaosana erilaisen kuin alkuperäinen, niin tarvitset myös sen neulan mukaan. Ne kyllä sopivat "pakettina" ristiin. Neulat ovat eri pituiset. Väärän pituinen neula aiheuttaa Bensan pinnan korkeuteen eroa ja näin käynti muuttuu.  Mutta oikea neula omassa kohossaan toimii.
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Matson66 - 11.11.2011, 19:58:42
Tähän väliin uus kysymys, mihin kuuluu oheisessa kuvassa punaisella nuolella merkitty letku? Huomasin tuossa iltamissa että joku letku on ilman osoitetta... mietin että joko minä sen päivällä irroittelin epähuomiossa kun tuota virrajakajan yhtä ruuvia tältä kantilta ramplasin...

Siitä etummaisesta alipainekellosta. Ei ihan näy kuvassa vasemmalla.
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Putkari - 11.11.2011, 20:38:30
Siitä etummaisesta alipainekellosta. Ei ihan näy kuvassa vasemmalla.

Tässä kuva. Taipuu letku ton punaisen nuolen perässä.
(http://img341.imageshack.us/img341/3677/alipaineletku.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/341/alipaineletku.jpg/)
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: MK-73 - 11.11.2011, 21:54:39
Eli jos tuo letku kuuluu tuohon kurttuputken alta pilkottavaan rasiaan niin mihinhän tuo vaikuttaa? Ei muuten vaan tuo kyseinen kuva on otettu tässä taannoin ja näyttäis jo tuolloinkin olleen jo irti...  :-\

(http://i11.aijaa.com/b/00702/9043323.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=007029043323.jpg)

Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Putkari - 12.11.2011, 10:37:33
Eli jos tuo letku kuuluu tuohon kurttuputken alta pilkottavaan rasiaan niin mihinhän tuo vaikuttaa? Ei muuten vaan tuo kyseinen kuva on otettu tässä taannoin ja näyttäis jo tuolloinkin olleen jo irti...  :-\

(http://i11.aijaa.com/b/00702/9043323.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=007029043323.jpg)

Jos oiken ymmärrän, niin sulla on toi letkunpää n:o 1 irti ja roikkuu tuolla jossain. Letkunpää n:o 2 on oikeassa paikassa.
(http://img694.imageshack.us/img694/4443/alipainekello2.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/694/alipainekello2.jpg/)

(http://img84.imageshack.us/img84/5117/alipainekello3.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/84/alipainekello3.jpg/)


Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty
Kirjoitti: Putkari - 12.11.2011, 10:41:46
Mulla on vanhemmassa 740:ssä sama kaasutin ja kaikenlaista sen kanssa on tullut vastaan. Viimeksi vaihdoin ykkös kurkkua ruokkivan linjan uimurin. Oli vuotanut sisälleen bensaa ja kaasari tulvi. Eli bensaa oli niin runsaasti, että se kasteli kaasuttimen yläpinnan joka paljastuu imuputken kopan alta. Oli todella vaikea saada käyntiin, kastelematta tulppia.
Toinen ongelmakohta on automaattiryyppy, se jumittaa silloin tällöin kiinni asentoon(siis ryyppy täysille), ja silloin kone ei ota kierroksia, pitää härnätä/lypsää kaasulla, jotta edes pysyy käynnissä.
Olen pelastanut talteen pari kaasaria varaosiksi ja molemmista on sen etummaisen alipainekellon kalvo rikki, eli sekin ilmeisesti on herkkä kohta.
Kaasarin käyttäytymistä kylmäkäynnistyksessä voi tarkkailla ottamalla se imuputken pois ja kun polkaisee kaasulla rikastimen päälle, niin ulkolämpötilasta riippuen rikastimen läppä jää vaiheittain auki, mitä kylmempää, sen vähämmän se päästää ilmaa läpi. Testiä tehdessä kannattaa hiukan varoa, kun kiihdytyspumppu ruikkaa annoksen bensaa joka kerta imukanavaan, silloin helposti tosiaan kastelee tulpat. Auton ei tarvitse olla käynnissä rikastimen toimintaa testattaessa.
Rikastistimen läpän asentoa ohjaa myös kaksoismetalli "jousi" joka on tulipellin puolella kupin sisällä, kuppissa kiertää moottorin jäähdytysvesi, eli se seuraa moottorin lämpötilaa. Kuppia voi kiertää kaasuttimeen nähden ja sen asennolla on melko suuri merkitys rikastimen toimintaan.
Näiden lisäksi elää omaa elämäänsä siinä rinnalla sen kakkoskurkun ohjaus, joka toimii myös osittain alipaineohjauksella. Jos autoa käyttää pelkästään perheen rauhallsesti ajava puolikas, niin kurkun pääakseli saattaa jumia, kuten kävi meillä kun juuri kortin saanut juniori ajeli koko kesän kesätyömatkojaan. 3 kuukautta ajoa pelkällä pintakaasulla ja alipainekello ei enää jaksanut avata läppää, vasta täysikaasu, mekaaninen yhteys, sai läpän auki ja seurauksena kone meinaa ensin tukehtua ja sitten se ryntää. Öljyhoidolla akselille vika korjautui.

Se "rasia" vaikuttaa siis kakkoskurkun ohjaukseen...
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: MK-73 - 12.11.2011, 11:11:12

[quoteJos oiken ymmärrän, niin sulla on toi letkunpää n:o 1 irti ja roikkuu tuolla jossain. Letkunpää n:o 2 on oikeassa paikassa][/quote]



Juuri noin on asia. Ja kyllähän siitä rasiasta paikka tuolle letkulle löytyi. Ajamassa vielä en ole käynyt joten en osaa sanoa että muuttuiko auton käyttäytyminen millään lailla.
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: pikatraktori - 12.11.2011, 15:00:45
Näillä talvikeleillä on vain hyvä ettei kakkoskurkkua käytetä. Sattaa jopa peräpää mennä luistoon  ;D...
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Putkari - 12.11.2011, 16:49:11
On näemmä imusarjan ja kaasarin väliset tiivisteet kumia sen pakeliitti "tiivisteen" molemmin puolin. Pitäiskö olla paperia vai passaako kumi?

Esim: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Moottorin-osat/Tiivisteet/Kumimatto-60240/
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Matson66 - 12.11.2011, 17:34:51
Ei materiaalilla ole väliä, etenkään jos se on tehdastekoinen, niin ei ole pelkoa sen liukenemisesta bensan vaikutuksesta. Kuminen  tiivistää paremmin, mutta on kalliimpi.
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: pikatraktori - 12.11.2011, 17:35:42
Yleensä kannattaa tiivistejäämistä tehdä päätelmä mitä ainetta tiiviste on. Tehtaalla on suuremmat resurssit tutkia asia. Yleensä kaasuttimissa käytetään tiivistepaperista tehtyjä tiivisteitä paksuus 0.5 - 0.7 mm. Vanhaa tekniikkaa, tiivistyy "turpoamalla" kuten vanha vene  ;) ja on helppoa työstää. Erikoisemissa paikoissa voi olla muitakin tiivisteitä. Usein "lämpötiivisteenä" kaasuttimen ja imusarjan välillä käytetään bakeliittia, jonka molemmilla puolilla on usein ohuet paperitiivisteet. Joskus näkee siellä uudemman pään kaasuttimissa esim muovirinkuloita tiivisteinä.

Tuossa esimerkkikuvassa näkyy joskus Biltemassakin myytyä kuumankestotavaraa (tehty pakosarjan tiiviste), joka käy omien kokemusteni mukaan kaasuttimen kiinnityslaipan tiivisteen, eli on samalla lämpöeriste. Kumitiivisteistä pitäisi olla varma tieto kestääkö se etanolia. Sitä on nykyään kaikissa moottoribensiineissä, toisissa vielä vähän enemmän. Alkylaattibensiini sopisi kyllä, mutta hinta ei. Käytetään mm moottori- ja raivaussahoissa. Ja silikonia sinne ei sitten tungeta ;D!
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Putkari - 12.11.2011, 17:37:12
Jaa, niin...mitähän vikoja vois vielä miettiä ennen kasausta? Tähän mennessä todettu:

- kakkoskurkun koho oli yön yli bensapurkissa upoksissa, eikä ole imassu, siis ehjä
- kakkoskurkun alipainekello imastu letkun päästä ja hyvin toimii
- kiihdytyspumppu sylkee bensaa tapista painamalla, vaikka ollu viikon palasina pöydällä
- ala- ja keskiosan välistä puuttuu toinen paperitiiviste
- kiinnityspultit, jotka siis kiristävät kaasarin osat/ tiivisteet nippuun olivat purettaessa ehkä löysällä(?). Aukesivat oudon helposti

Ryyppyä en vielä ole tutkinut, paitsi se välitysvipuhan oli selkeesti irti kummastakin päästä.
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Putkari - 12.11.2011, 17:46:22
Yleensä kannattaa tiivistejäämistä tehdä päätelmä mitä ainetta tiiviste on. Tehtaalla on suuremmat resurssit tutkia asia. Yleensä kaasuttimissa käytetään tiivistepaperista tehtyjä tiivisteitä paksuus 0.5 - 0.7 mm. Vanhaa tekniikkaa, tiivistyy "turpoamalla" kuten vanha vene  ;) ja on helppoa työstää. Erikoisemissa paikoissa voi olla muitakin tiivisteitä. Usein "lämpötiivisteenä" kaasuttimen ja imusarjan välillä käytetään bakeliittia, jonka molemmilla puolilla on usein ohuet paperitiivisteet. Joskus näkee siellä uudemman pään kaasuttimissa esim muovirinkuloita tiivisteinä.

Tuossa esimerkkikuvassa näkyy joskus Biltemassakin myytyä kuumankestotavaraa (tehty pakosarjan tiiviste), joka käy omien kokemusteni mukaan kaasuttimen kiinnityslaipan tiivisteen, eli on samalla lämpöeriste. Kumitiivisteistä pitäisi olla varma tieto kestääkö se etanolia. Sitä on nykyään kaikissa moottoribensiineissä, toisissa vielä vähän enemmän. Alkylaattibensiini sopisi kyllä, mutta hinta ei. Käytetään mm moottori- ja raivaussahoissa. Ja silikonia sinne ei sitten tungeta ;D!

Kumilta ne vanhat tiivarit vaikuttaa.

Biltema kehuu tuota kumimattoa bensan kestäväksi. Luulisi siis kestävän etanoliakin, kun kaikissa sitä nykyään on.
Täytyy kokeilla tallilla, kun sattuu hyllyssä olemaan tilkka spiritus fortusta. Aitoa apteekin tavaraa = 96 %!
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Putkari - 13.11.2011, 15:05:24
Jaa, niin...mitähän vikoja vois vielä miettiä ennen kasausta? Tähän mennessä todettu:

- kakkoskurkun koho oli yön yli bensapurkissa upoksissa, eikä ole imassu, siis ehjä
- kakkoskurkun alipainekello imastu letkun päästä ja hyvin toimii
- kiihdytyspumppu sylkee bensaa tapista painamalla, vaikka ollu viikon palasina pöydällä
- ala- ja keskiosan välistä puuttuu toinen paperitiiviste
- kiinnityspultit, jotka siis kiristävät kaasarin osat/ tiivisteet nippuun olivat purettaessa ehkä löysällä(?). Aukesivat oudon helposti

Ryyppyä en vielä ole tutkinut, paitsi se välitysvipuhan oli selkeesti irti kummastakin päästä.

Kiitollisena kuulisin, jos jotain tulee mieleen...
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Matson66 - 13.11.2011, 17:03:10
Hyvä kun olet kuvannut sen kaasuttimen tänne noin perusteellisesti, helpottaa foorumilaisia myöhemminkin vastaavissa ongelmissa.
Kuvien perusteella et ole vielä ainakaan irroittanut sitä toista alipainekelloa siinä Vesikellon vieressä. Mutta oletko jo varmistanut, että siellä on kalvo ehjä. Siihen tulee 3 letkua ja se testataan juuri siitä, joka on epäloogisin vaihto-ehto, eli ei sieltä päädystä, vaan sivulla olevasta alemmasta letku- liittimestä. Ilman ei saa kulkea vapaasti läpi. Jos päätät avata kellon, niin siitä voi avata kierteellä olevan päätylaipan, johon yksi alipaineletku tulee, mutta siinä kannessa on säätö, eli se kierretään ensin kiinni samalla laskien kierrokset, jotta saat sen myöhemmin samoihin säätöihin.
Kellon tehtävä on avata rikastimen läppää kun kiihdytetään kylmällä, koneella, eli kun rikastimen läppä on vielä kiinni/osittain kiinni ja näin ehkäistä nykivää käyntiä. Ja kiihdytyksen jälkeen antaa rikastimen läpän palautua takaisin perussäätöön. Kellon toiminta ei kaasuttimen muun toiminnan kannalta ole niin olennaista, että se aiheuttaisi vakavaa ongelmaa, lähinnä siis mukavuus tekijä. Koneen lämmettyä (= 4-8min ajon jälkeen)  se ei enää vaikuta käyntiin mitenkään ( tai jos pilkkuja viilataan, niin vuodosta aiheutuva vähäinen alipainevuoto, ehkä vaikuttaa jonku millilitran kulutuksen lisäyksen, jolloin sen letkut voi tulpata)
Mutta sen vesikellon voisit vielä avata ja varmistaa, että sisällä on kaikki ok. Eli bi-metalli kierukka kiinni kupin pohjalla toisesta päästään ja ulkokehän silmukassa on sinne ryypylle menevä tappi paikallaan. Samalla voi testata, että akseli liikkuu herkästi. Jo ottamiesi kuvien perusteella saat kellon takaisin paikalleen samaan asentoon kuin alunperinkin.
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: pikatraktori - 13.11.2011, 19:36:22
Ilmeisesti kuvattu esine on ns kolmiportainen pull-down. Se toimii alipaineella ja periaatteessa estää kylmänä käynnistetyn auton tukehtumasta omiin ryyppyihinsä käynnistyksen jälkeen. Itse en ole vielä tavannut luontevaa käännöstä laitteen englanninkieliselle nimelle.
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Matson66 - 14.11.2011, 15:24:08
Ilmeisesti kuvattu esine on ns kolmiportainen pull-down. Se toimii alipaineella ja periaatteessa estää kylmänä käynnistetyn auton tukehtumasta omiin ryyppyihinsä käynnistyksen jälkeen. Itse en ole vielä tavannut luontevaa käännöstä laitteen englanninkieliselle nimelle.
Jep, samainen kapine, ja nimenomaan kiihdytyksessä, kiihdytyspumppu antaa ylimääräisen ruikkauksen polttoainetta, jota kohden tarvitaan lisää ilmaa.
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Putkari - 20.11.2011, 13:30:29

Kuvien perusteella et ole vielä ainakaan irroittanut sitä toista alipainekelloa siinä Vesikellon vieressä. Mutta oletko jo varmistanut, että siellä on kalvo ehjä. Siihen tulee 3 letkua ja se testataan juuri siitä, joka on epäloogisin vaihto-ehto, eli ei sieltä päädystä, vaan sivulla olevasta alemmasta letku- liittimestä. Ilman ei saa kulkea vapaasti läpi.
(http://img828.imageshack.us/img828/5663/pulldown1.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/828/pulldown1.jpg/)
1. Letkunpää irti ja imua, niin ryyppyakseli 2. liikkuu, eli sulkee hieman ryyppyläppää.


Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Matson66 - 20.11.2011, 16:40:41
Kuvien perusteella et ole vielä ainakaan irroittanut sitä toista alipainekelloa siinä Vesikellon vieressä. Mutta oletko jo varmistanut, että siellä on kalvo ehjä. Siihen tulee 3 letkua ja se testataan juuri siitä, joka on epäloogisin vaihto-ehto, eli ei sieltä päädystä, vaan sivulla olevasta alemmasta letku- liittimestä. Ilman ei saa kulkea vapaasti läpi.
(http://img828.imageshack.us/img828/5663/pulldown1.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/828/pulldown1.jpg/)
1. Letkunpää irti ja imua, niin ryyppyakseli 2. liikkuu, eli sulkee hieman ryyppyläppää.
Jus niin, eli kalvo on ehjä, se on tärkeintä. Kuitenkin se siis avaa läppää liikkuessaan sisään, eli tarkoitus on antaa lisää ilmaa imuvirtauksen listääntyessä imukanavassa. Jousi palauttaa kalvon ja taas sulkee läppää.
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: 142-242 - 07.02.2012, 06:08:20

Käynnistyy hyvin, lämpimässä tallissa kun on. Pihalla ajelin, niin tukehtuu vaihteella, mutta kun antoi käydä lämpimäksi, niin toimii hyvin. Ryyppyvivun yläkiinnikkeestä vain jämät jäljellä, eli kylmäkäynti ei voi toimia. Vertailin toiseen samanlaiseen kaasariin.

Laittelen lisää juttua, kun olen ajellut oikein liikenteessä, eikä vain tallin pihalla...
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Wason - 07.02.2012, 20:27:25
Itsellä samanlaista "probleemaa" ja ammattilaisillakin kävi juuri, mutta eipä vikaa löytynyt. Sama kaasari löytyy, tukehtuu juuri siinä tyhjäkäynnin yläpuolella -> haittana, kun valoista lähtää niin jos lyö vähänkin enemmän kaasua liikkeelle lähdettäessä sammuu. Ja kyseessä siis automaattilaatikko niin ei pääse "tukehtumiskynnyksen" ylikään nostamaan kierroksia, toisin kuin manuaalissa. No ei muutakun muutama minuutti kaasuttelua käynnistyttyä että kone ehtii vähän lämmetä. =) Kuulostaako tutulta? Ja siis tekee sitä kylmällä ja oikeastaan vielä puolikylmälläkin koneella.. Matsonin kanssa käyty tästä myös keskustelua, ja varmaan vielä turistaakin.
 
Otsikko: Vs: 740-87 pierburgin kaasarilla ei käynnisty. Nyt käynnisty, mutta tukehtuu...
Kirjoitti: Putkari - 10.02.2012, 17:57:40
Itsellä samanlaista "probleemaa" ja ammattilaisillakin kävi juuri, mutta eipä vikaa löytynyt. Sama kaasari löytyy, tukehtuu juuri siinä tyhjäkäynnin yläpuolella -> haittana, kun valoista lähtää niin jos lyö vähänkin enemmän kaasua liikkeelle lähdettäessä sammuu. Ja kyseessä siis automaattilaatikko niin ei pääse "tukehtumiskynnyksen" ylikään nostamaan kierroksia, toisin kuin manuaalissa. No ei muutakun muutama minuutti kaasuttelua käynnistyttyä että kone ehtii vähän lämmetä. =) Kuulostaako tutulta? Ja siis tekee sitä kylmällä ja oikeastaan vielä puolikylmälläkin koneella.. Matsonin kanssa käyty tästä myös keskustelua, ja varmaan vielä turistaakin.
Just noin käyttäytyy. Kaikki tiivisteet uusittu, alipainekellot imastu- liikkuu, kohot kelluu, kiihdytyspumppu ruikkaa. Starttaa suht normisti, koska ryypyn läppä kiinni, mutta ei kestä kaasua. Ryyppyläppä paikallaan bi-metallille menevässä vivussa, mutta läppä pääsee heilumaan koska ryypyltä on katkennut suurin osa siitä muovihakasesta.

Manuaalivaihteinen versio samankaltainen. Starttaa kesällä hyvin, talvella huonommin, mutta ei pysy tyhjäkäynnillä, ennen kuin lämpenee. Kaasun painaminen aiheuttaa lämpimänäkin mietteliään nytkähdyksen, kunnes alkaa vetää. Tässä ryypyn muovihakanen ok. Oliskohan jotenkin "pull-down" alipainekellosta johtuvaa. Tutkitaan lisää näitä, kun keritään...

Käykää matsonin kanssa täällä keskustelua, niin pysyy asia ylhäällä ja hyödyksi kaikille. Matsonihan on tänne jo paljon tietoa luovuttanutkin, josta kiitokset. Itse olen ollut kauan poissa, mutta taas jatkuu. Korjailen noita puuttuvia kuviakin jossain vaiheessa. Sitten kun tää on loppuun puitu, niin vois niputtaa selkeemmin nää jutut luettavampaan muotoon.