Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Mik.Maku - 24.10.2011, 22:55:55
-
Auttakaa minua, olen täysi tumpelo!
En osa irroitta vaimoni volvon etujarrulevyä. Volvo on vihreä ja vuosimallia1995, ja V 940. Jarrulevyt pitäisi siis vaihtaa, mutta en saa niitä irti, liekkö peukalo keskellä Kämmentä?
Auttakaa minua rakkaat volvonkorjaajat!
-
Jarrusatulan kiinnityspultit auki ja satula sivuun, sitten saatkin levyn pois. Paitsi jos se vanteenkohdistustappi on vielä paikoillaan, se kun toimii samalla jarrulevyn pidinruuvina. Jarrusatulan pultit on muistaakseni 12mm kuusiokolokannalla ja tuo tappi irtoaa 10mm lenkkiavaimella.
-
Kiitos avusta.
Tuon jo tiesinkin, mutta ilmeisesti osat päässyt ruostumaan eikä irtoa.
-
Kiitos avusta.
Tuon jo tiesinkin, mutta ilmeisesti osat päässyt ruostumaan eikä irtoa.
Eli satula on jo irti? Vasaralla napakoita iskuja levyn keskiöön sitten.
-
Heh, pitää varmaan irroittaa se satulankannatinrauta... Siinä ne kuusiokolot on. Voi ahistaa muuten vaikka sen ohjuritapin irroittaiskin. :knuppel2:
Jarrusatulassa normaalit 12mm kuusiokantapultit.
-
Heh, pitää varmaan irroittaa se satulankannatinrauta... Siinä ne kuusiokolot on. Voi ahistaa muuten vaikka sen ohjuritapin irroittaiskin. :knuppel2:
Jarrusatulassa normaalit 12mm kuusiokantapultit.
No sitä kannatinrautaa mä tarkotinkin, viimeks tänään käyttäny 940:stä jarrusatulan irti. Ei aina jaksa viilata jokasta pilkkua...
-
No sitä kannatinrautaa mä tarkotinkin, viimeks tänään käyttäny 940:stä jarrusatulan irti. Ei aina jaksa viilata jokasta pilkkua...
No jos joku ei ole tuota tehnyt niin voishan sen kertoa mitä tarkoittaa. :)
-
Omaan 940 vaihdoin etulevyt aikanaan niin niitä joutu reilusti paukuttaan pajavasaralla että irtosivat. Kun jarrusatulaa kiinnittää niin jos ei vaihda pultteja uusiin niin suosittelisin ainakin laittamaan lukitetta väliin.
-
Omastani vaihdoin tässä taannon koko levykerran joka nurkasta.
Homman hoidin irroittamalla kaksi liukutappien pulttia per satula. Eivät olleet erityisen kovasti kiinni nuo kiinnityspultit, vaikka takasatulat olivat kaameassa ruosteessa. Tämä jälkeen nostin satulan pois paikaltaan.
Takalevyt voivat olla kiinni kovastikkin, jos käsijarrun palat ovat uurtaneet kovinkin syvän huulloksen sinne levyyn. Tästä ongelmasta pääsee, kunhan löysää käppärin kiristyksen sieltä keskikonsolin takapään alta.
-
Jep kun satulat on purettu niin väkivaltaa vaikka kuminujalla oikeen kunnolla niin tuuppaa irtoamaan :pomo:
-
Ja ruosteeseen tepsii aina vasartaminen, koska ruoste on kovaa, mutta haurasta (murtuu pölyksi helposti).
-
Omastani vaihdoin tässä taannon koko levykerran joka nurkasta.
Homman hoidin irroittamalla kaksi liukutappien pulttia per satula. Eivät olleet erityisen kovasti kiinni nuo kiinnityspultit, vaikka takasatulat olivat kaameassa ruosteessa. Tämä jälkeen nostin satulan pois paikaltaan.
Takalevyt voivat olla kiinni kovastikkin, jos käsijarrun palat ovat uurtaneet kovinkin syvän huulloksen sinne levyyn. Tästä ongelmasta pääsee, kunhan löysää käppärin kiristyksen sieltä keskikonsolin takapään alta.
Mitä!? Saitko säkin vaihdettua etulevyn ilman sitä kannakeraudan irroittamista!?
Mä olen siis tehnyt varmaankin ihan turhaa hommaa kun olen sen raudan irroitttanut avaamalla ne 2kpl kuusiokolopultteja...
Pitää perehtyä varmaan uudestaan tuohon jarrurakenteeseen... :-[
Hä? ;)
-
Jep kun satulat on purettu niin väkivaltaa vaikka kuminujalla oikeen kunnolla niin tuuppaa irtoamaan :pomo:
Kuminuijan voi unohtaa ihan suoraan. Omassa oli ainakin niin kovaa navassa kiinni että ei lähtenyt kuin pienellä lekalla irti.
Mitä!? Saitko säkin vaihdettua etulevyn ilman sitä kannakeraudan irroittamista!?
Mä olen siis tehnyt varmaankin ihan turhaa hommaa kun olen sen raudan irroitttanut avaamalla ne 2kpl kuusiokolopultteja...
Pitää perehtyä varmaan uudestaan tuohon jarrurakenteeseen... :-[
Hä? ;)
Itse otin koko satulan navasta irti kun vaihdoin levyt. En pitänyt kauhean pahana hommana, ennemmin noin kuin että rupean niitä liukutappeja purkamaan.
-
Ette te nyt tajua... :buck2:
-
Ette te nyt tajua... :buck2:
No ei niin.
-
Kuminuijan voi unohtaa ihan suoraan. Omassa oli ainakin niin kovaa navassa kiinni että ei lähtenyt kuin pienellä lekalla irti.
Itse otin koko satulan navasta irti kun vaihdoin levyt. En pitänyt kauhean pahana hommana, ennemmin noin kuin että rupean niitä liukutappeja purkamaan.
Tarpeeks ruutii vaan kahvanpäähän niin irtoo varmasti! 8)
-
Tarpeeks ruutii vaan kahvanpäähän niin irtoo varmasti! 8)
Ok. Meillä on tallissa vaan semmonen kuminuija joka on suht pehmeä niin menee kaikki woima siihen joustoon. Lekassa kun on kova pinta niin sillä lyömisessä on edes hitusen energiaa... ::)
-
Ok. Meillä on tallissa vaan semmonen kuminuija joka on suht pehmeä niin menee kaikki woima siihen joustoon. Lekassa kun on kova pinta niin sillä lyömisessä on edes hitusen energiaa... ::)
Hahah meillä on "hieman" erilaiset kuminujjat ;D
-
No ei niin.
Pointti oli siinä, että MikaN kertoi vaihtaneensa hilut irrottamalla liukutappien pultit ja satulan. Sanoisin lukiopohjalta, että melekosesti saat levyä taivuttaa, että se tulee sen satulan kannakeraudan ja navan välistä ulos jos ei sitä kannakerautaa ota ensin irti.
PS: miksi niitä liukuja ei uskaltaisi purkaa? Nehän menee rikki jos niitä ei aika ajoin pura ja rasvaa, ja sitten kun ne jarrut jo laahaa ja takkuaa, on tiedossa todella paskamaista hommaa niitten liukujen irrottelun kanssa.
-
Pointti oli siinä, että MikaN kertoi vaihtaneensa hilut irrottamalla liukutappien pultit ja satulan. Sanoisin lukiopohjalta, että melekosesti saat levyä taivuttaa, että se tulee sen satulan kannakeraudan ja navan välistä ulos jos ei sitä kannakerautaa ota ensin irti.
PS: miksi niitä liukuja ei uskaltaisi purkaa? Nehän menee rikki jos niitä ei aika ajoin pura ja rasvaa, ja sitten kun ne jarrut jo laahaa ja takkuaa, on tiedossa todella paskamaista hommaa niitten liukujen irrottelun kanssa.
juuri näin,onhan ne ottaneet ne raudat pois koska muuten mahdotonta että levyn saa pois.
-
Mitä!? Saitko säkin vaihdettua etulevyn ilman sitä kannakeraudan irroittamista!?
Mä olen siis tehnyt varmaankin ihan turhaa hommaa kun olen sen raudan irroitttanut avaamalla ne 2kpl kuusiokolopultteja...
Pitää perehtyä varmaan uudestaan tuohon jarrurakenteeseen... :-[
Hä? ;)
:2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:
Ajatuskatkos, kun rupesin miettimään miten tein sen. Sekoitin jarrupalojen vaihdon ja levyn vaihdon mielessäni. :-[
Siis irroitin kaksi pulttia mutta sen kouran, enkä liukutappien ja käänsin sen sivuun....
Purin kyllä liukutapit ja rasvasin ne silikonirasvalla huolellisesti.
Tätä siis muut eivät hokanneet (paitsi heponen), että olin kirjoitellut höpöjä! ;D
-
Oikein tehty jarruremontti onnistuu vain OIKEIN tehtynä. Komppaan Hevosta
-
vihreää kantsii sii välttää myös auton (ja volvon) värinä. ;)
mulla on sellainen värinä, että sinisessä autossa nuo lähtee ihan vaan kolauttamalla, jahka on ensin purkanut pois se jarruhässäkän ja ohjaintapin... kilonen moska riittää hyvin. Asentaessa taas kantsii puhdistaa pinnat hyvin, että ei jää mitään navan ja levyn väliin.
-
Jospa siinä on jäänyt se 10mm vanteen keskitystappi vielä paikalleen? Olikos se etulevy jopa kiinni sillä - vai muistanko väärin?
Eli jos jarrusatula on irti ja jarrusatulan kannatinrauta ja levy ei ole vieläkään irronnut navasta (eli ei heilu irtoimenaan), niin keskitystappi (10 mm mutteri sen tapin juuressa) saattaa vielä olla kiinni. Tappi pois 10 mm lenkillä.
Pajavasaralla hiukan levyyn - koska se levyhän on tarkoitus romuttaa, eikö vain?
Levy on vain ruostunut siitä keskeltä napaan kiinni.
Kyllä se sillai lähtee.
-
Omaanikin vaihdoin levyt viime kesäkuussa, eivätkä entiset lähteneet irti kuin moskalla nasakasti paukuttamalla. Satulat, kannatinraudat ja keskitystapit tietenkin olivat irrottettuina ennen "huitomista".
-
Joistakin autoista lähtee levyt myös ilman jarrusatulan kannakkeiden irroittamista.
Jos kaikki tarvittava täälläkin jo mainittu on irti niin lekaa vaan, kyllä se sieltä lähtee.
-
Joistakin autoista lähtee levyt myös ilman jarrusatulan kannakkeiden irroittamista.
Jos kaikki tarvittava täälläkin jo mainittu on irti niin lekaa vaan, kyllä se sieltä lähtee.
No eiköhän... :) Mutta lähteekö otsikon volvo 940 malleista?
Jos aina annettais lekaa niin tää maailma olis ollut aikoja sitten jo valmis.
No, kannattaa varmaan kuitenkin kokeilla. :facepalm:
-
No eiköhän... :) Mutta lähteekö otsikon volvo 940 malleista?
Jos aina annettais lekaa niin tää maailma olis ollut aikoja sitten jo valmis.
No, kannattaa varmaan kuitenkin kokeilla. :facepalm:
No sitä en tiedä ja ilmeisesti ei, mutta noin sivuhuomautuksena.
Jos ei siellä ole enää mitään mikä sitä pitää kiinni, niin sittenhän se vaan otetaan irti. :P
-
No sitä en tiedä ja ilmeisesti ei, mutta noin sivuhuomautuksena.
Jos ei siellä ole enää mitään mikä sitä pitää kiinni, niin sittenhän se vaan otetaan irti. :P
No näinhän se on mutta kun kaikki ei sitä tajua ja halutaan helposta tehdä vaikeeta... :P
-
No sitä en tiedä ja ilmeisesti ei, mutta noin sivuhuomautuksena.
Jos ei siellä ole enää mitään mikä sitä pitää kiinni, niin sittenhän se vaan otetaan irti. :P
Tuossa 700-sarjan Volvossa on yleensä aika väljät toleranssit - levy putoaa lähes itsestään kun ne "esteet on poistettu". Kuitenkin sallittu sivuheitto on varsin pieni, asennuspohja pitää puhdistaa kunnolla ja mittakellolla joutuu yleensä hakemaan se pienin vaihtoehto niistä viidestä - kannattaa kyllä tehdä jos ei heti satu sille sallitulle heitolle. Mitattaessa levy kiinni vähintään kolmella mutterilla jotka kierretään "väärin päin". Luulisin että 900-sarjassa on samat osat.
Vastaavasti esim Fordissa jo renkaan irrotuksessakin vuodenaikavaihdossa joutuu turvautumaan ns voimatoimiin - pyörä ei irtoa ellei ole älynnyt panna esim Cu-tahnaa asennuspintoihin.
-
Tai sitten tässä kyseisessä volvossa on ne navata missä täytyy purkaa levy ottamalla laakeri auki eli levy onkin laakerin vastike ja osa napaa. Kaverilla nimittäin on ainakin tällainen malli. Se oli huitonu koko levyn aivan palasiks noin neljän tunnin yrittämisellä ja sit se vasta soitti mulle ja lähdin toteamaan tätä hommaa!!! ;D
-
Niin ja voihan se olla, että siihen on vaihdettu Jaguarin etupää.
Tuollaisia on tarjolla Motonetissä.Ei näyttäisi olevan mitään ihmeellistä. Tänä kesänä vaihdoin vaimon 850:een vm -96 etulevyt (ABS) sekä pojan 745:een vm -88. Olihan ne siinä automaattivaihteisessa 850:ssä tiukassa ja leka piti hakea naputtelua varten, mutta irtosihan se. Ja voi siihen ruosteen irrottajaa suihkata yöksi.
VARAOSAT/JARRUOSAT/JARRULEVYTHakua vastaavat tuotteet (5 kpl)Näytetään sivu 1 / 2EdellinenSeuraavaKoodiTuotekuvaTuote - SopivuudetHinta22-5634Ei kuvaaJarrulevy Volvo 700+ABS 90-Gir
940+ABS 90->98 Eteen JÄÄHD ø280mm [1990-1998]
31.90 €22-5081Ei kuvaaTakajarrulevy Volvo 200/700
940 90->98 TAAKSE (Jäykkä taka-akseli) [1990-1998]
15.90 €22-5637Ei kuvaaJarrulevy Volvo850 94->
960/90 94->98 Eteen JÄÄHD ø280mm/50mm matala [1994-1998]
28.80 €22-6515Ei kuvaaTRW-jarrulevy Volvo 94-01 5637
960/90 94->98 Eteen JÄÄHD ø280mm/50mm matala aito TRW [1994-1998]
49.90 €22-5764Ei kuvaaTakajarrulevy Volvo960/S90 95-
960/90 95->98 TAAKSE (MultiLink) ø265mm [1995-1998]
32.00 €
-
Onko 940 -93:sen etujarrusatula kiinni 9mm kuusiokoloilla? 8 oli liian pieni ja 10 ei mahtunut. Tietää mitä käy ostamassa, eli siis avaimen koko 9mm
-
Minusta se on 10 mm. Se kannan kolo. ::)
-
kyllä se 10mm ompi kannattaa se shaisse kopistella sieltä kannan sisästä jollain piikillä pois ja vasaralla avustaen avain kiinni