Autoracing  KL-varaosat

Voisiko joku auttaa? Volvo 940 ETUJARRULEVYN irroittaminen?

• 34 Vastauksia
  • 14332 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mik.Maku

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Auttakaa minua, olen täysi tumpelo!

En osa irroitta vaimoni volvon etujarrulevyä. Volvo on vihreä ja vuosimallia1995, ja  V 940. Jarrulevyt pitäisi siis vaihtaa, mutta en saa niitä irti, liekkö peukalo keskellä Kämmentä?

Auttakaa minua rakkaat volvonkorjaajat!

Poissa Elk

• Paalimaan vartija
  • Turbo
Jarrusatulan kiinnityspultit auki ja satula sivuun, sitten saatkin levyn pois. Paitsi jos se vanteenkohdistustappi on vielä paikoillaan, se kun toimii samalla jarrulevyn pidinruuvina. Jarrusatulan pultit on muistaakseni 12mm kuusiokolokannalla ja tuo tappi irtoaa 10mm lenkkiavaimella.
Jäitä housuun!

Poissa Mik.Maku

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Kiitos avusta.

Tuon jo tiesinkin, mutta ilmeisesti osat päässyt ruostumaan eikä irtoa.

Poissa Elk

• Paalimaan vartija
  • Turbo
Kiitos avusta.

Tuon jo tiesinkin, mutta ilmeisesti osat päässyt ruostumaan eikä irtoa.
Eli satula on jo irti? Vasaralla napakoita iskuja levyn keskiöön sitten.
Jäitä housuun!

hevonen

• Vieras
Heh, pitää varmaan irroittaa se satulankannatinrauta... Siinä ne kuusiokolot on. Voi ahistaa muuten vaikka sen ohjuritapin irroittaiskin. :knuppel2:
Jarrusatulassa normaalit 12mm kuusiokantapultit.

Poissa Elk

• Paalimaan vartija
  • Turbo
Heh, pitää varmaan irroittaa se satulankannatinrauta... Siinä ne kuusiokolot on. Voi ahistaa muuten vaikka sen ohjuritapin irroittaiskin. :knuppel2:
Jarrusatulassa normaalit 12mm kuusiokantapultit.
No sitä kannatinrautaa mä tarkotinkin, viimeks tänään käyttäny 940:stä jarrusatulan irti. Ei aina jaksa viilata jokasta pilkkua...
Jäitä housuun!

hevonen

• Vieras
No sitä kannatinrautaa mä tarkotinkin, viimeks tänään käyttäny 940:stä jarrusatulan irti. Ei aina jaksa viilata jokasta pilkkua...
No jos joku ei ole tuota tehnyt niin voishan sen kertoa mitä tarkoittaa. :)

Poissa Turbo 242

• Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Teiden tukko
Vs: Voisiko joku auttaa? Volvo 940 ETUJARRULEVYN irroittaminen?
« Vastaus #7 : 25.10.2011, 06:27:37 »
Omaan 940 vaihdoin etulevyt aikanaan niin niitä joutu reilusti paukuttaan pajavasaralla että irtosivat. Kun jarrusatulaa kiinnittää niin jos ei vaihda pultteja uusiin niin suosittelisin ainakin laittamaan lukitetta väliin.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa mikan

• Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
« Vastaus #8 : 25.10.2011, 12:28:34 »
Omastani vaihdoin tässä taannon koko levykerran joka nurkasta.
Homman hoidin irroittamalla kaksi liukutappien pulttia per satula. Eivät olleet erityisen kovasti kiinni nuo kiinnityspultit, vaikka takasatulat olivat kaameassa ruosteessa. Tämä jälkeen nostin satulan pois paikaltaan.

Takalevyt voivat olla kiinni kovastikkin, jos käsijarrun palat ovat uurtaneet kovinkin syvän huulloksen sinne levyyn. Tästä ongelmasta pääsee, kunhan löysää käppärin kiristyksen sieltä keskikonsolin takapään alta.

Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa heikinheimo

• Grand Luxe
  • **
  • "anna vähän leipää"
« Vastaus #9 : 25.10.2011, 12:34:47 »
Jep kun satulat on purettu niin väkivaltaa vaikka kuminujalla oikeen kunnolla niin tuuppaa irtoamaan :pomo:
2014 S60 D4 manu bise+Z1k -09 ORMU

Ex Volvot 850 GLT, 960 2.9 aut, 940 230ft+m90 sedan special edition ja V70 T5 vm98

Poissa mikan

• Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
« Vastaus #10 : 25.10.2011, 12:44:19 »
Ja ruosteeseen tepsii aina vasartaminen, koska ruoste on kovaa, mutta haurasta (murtuu pölyksi helposti).

Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

hevonen

• Vieras
« Vastaus #11 : 25.10.2011, 13:26:33 »
Omastani vaihdoin tässä taannon koko levykerran joka nurkasta.
Homman hoidin irroittamalla kaksi liukutappien pulttia per satula. Eivät olleet erityisen kovasti kiinni nuo kiinnityspultit, vaikka takasatulat olivat kaameassa ruosteessa. Tämä jälkeen nostin satulan pois paikaltaan.

Takalevyt voivat olla kiinni kovastikkin, jos käsijarrun palat ovat uurtaneet kovinkin syvän huulloksen sinne levyyn. Tästä ongelmasta pääsee, kunhan löysää käppärin kiristyksen sieltä keskikonsolin takapään alta.
Mitä!? Saitko säkin vaihdettua etulevyn ilman sitä kannakeraudan irroittamista!?
Mä olen siis tehnyt varmaankin ihan turhaa hommaa kun olen sen raudan irroitttanut avaamalla ne 2kpl kuusiokolopultteja...

Pitää perehtyä varmaan uudestaan tuohon jarrurakenteeseen...  :-[

Hä? ;)

Poissa Turbo 242

• Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Teiden tukko
« Vastaus #12 : 25.10.2011, 14:00:13 »
Jep kun satulat on purettu niin väkivaltaa vaikka kuminujalla oikeen kunnolla niin tuuppaa irtoamaan :pomo:

Kuminuijan voi unohtaa ihan suoraan. Omassa oli ainakin niin kovaa navassa kiinni että ei lähtenyt kuin pienellä lekalla irti.

Mitä!? Saitko säkin vaihdettua etulevyn ilman sitä kannakeraudan irroittamista!?
Mä olen siis tehnyt varmaankin ihan turhaa hommaa kun olen sen raudan irroitttanut avaamalla ne 2kpl kuusiokolopultteja...

Pitää perehtyä varmaan uudestaan tuohon jarrurakenteeseen...  :-[

Hä? ;)

Itse otin koko satulan navasta irti kun vaihdoin levyt. En pitänyt kauhean pahana hommana, ennemmin noin kuin että rupean niitä liukutappeja purkamaan.

Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

hevonen

• Vieras
« Vastaus #13 : 25.10.2011, 14:04:48 »
Ette te nyt tajua... :buck2:

Poissa Turbo 242

• Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Teiden tukko

Elekma  Autoracing