Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Kotari - 03.02.2021, 09:19:30
-
Hermot palaa heti, kun tulee pakkasta. Takaovet joko ei aukea tai jos aukeavat, niin niitä ei saa kiinni. Onko kellään ajatusta, mitä tälle voisi tehdä. Joka aamuinen operaatio "ronklata" kahvaa ulkoa ja sisältä, sekä etuovesta kaikki lukkoon ja auki. Samalla paukuttaa ovea kiinni, niin tuurillansa menee kiinni ja pysyy.
Miten ja mistä voisi tähän apua hakea, siis itse tehtynä. Bilia/Volvo huolto ei ole ratkaisu, kun ei siellä ratkennut.
-
Ratkaisuna ovien jäätymis ongelmiin:lukkosulaa tai aseöljyä ovessa olevaan v:n muotoiseen lukitus mekanismiin niin rupee toimimaan ?
Lisäksi vähän samaa ainetta siihen lukituslenkkiin! ( mulla herjasi lapsilukkoa ja ovi ei auennut millään ei sisältä, eikä ulkoa)Pesulan kautta auto ja lukkosulaa kehiin!
auttoi heti ja sen jälkeen ei ole ollut ongelmia sen jälkeen!
Auto on 2020 V90 T8
-
Ei taida oven ulkopuolen rasvaus auttaa, koska lukko jäätyy oven sisältä. Helpoin mitä voi itse kokeilla, on yrittää suihkuttaa aseöljyä tms. oven sisään lukon kiinnitysreikien kautta. Ota siis yksi ruuvi kerrallaan irti ja ruiskuta runsaasti kosteudenpoistajaa lukkomekanismin päälle.
-
Juuri huollosta auton haettuani Hämeen autovarusteelta huomasin viereisellä paikkalla mekaanikon V90sen lukon vaihto puuhissa. Siinä kysyin maahantuojan kantaa lukon vaihtooon, niin on kuulema tapaus kohtainen ja auton historia vaikuttaa???? Näin mekaanikko vastasi.. En tiedä vaihtavatko uutta lukkoa, mutta kumisuojuksen lukon päälle laittavat. Kumisuojus tulee vain 90 sarjan autoihin. Tämä on ongelma joka vaivaa uusia 40, 60 ja 90 sarjaa..
-
En sentään öljyillyt ulkopuolelta
-
Se öljy ei oikein mene sinne koteloidun lukkomekanismin sisälle mitenkään.
Lukon vaihto auttaa, reilu 400e/ovi. Kokemusta on.
Helpoin mutta ei halvin ratkaisu. Olen tyytyväinen, pysyy lapset kyydissä mutkissakin ;D
-
Se öljy ei oikein mene sinne koteloidun lukkomekanismin sisälle mitenkään.
Lukon vaihto auttaa, reilu 400e/ovi. Kokemusta on.
Helpoin mutta ei halvin ratkaisu. Olen tyytyväinen, pysyy lapset kyydissä mutkissakin ;D
Omassa jääty viime talvena lukko samoin, ettei ovi meinannut pysyä kiinni. Silloin purin lukon pöydälle ja se oli yltä päältä jäässä/märkä. Sulasin, kuivasin ja rasvasin hyvin. Ei ole sittemmin kiukutellut, mutta eipä ole toisenkaan puolen lukko kiukutellut.
Ainoa periaatteellinen ero verrattuna etuoveen on se, että takaoven lukko on liian kylmässä paikassa. Nähdäkseni etuoven tilannetta parantaa keskipilarissa oleva lämmityskanava, joka hohkaa lämpöä etuoven lukkoon. Pysyvä korjaus olisi asentaa takaoven lukon kylkeen lämmitysvastus, joka lämmittää lukon ajon aikana. Silloin lukko kuivuisi eikä kondensoisi itseään läpimäräksi lämpimään tilaan ajettaessa.
Tietysti lukot voisivat olla parempia, mutta uudet ovat ihan samoja kuin vanhatkin.
-
Se öljy ei oikein mene sinne koteloidun lukkomekanismin sisälle mitenkään.
Lukon vaihto auttaa, reilu 400e/ovi. Kokemusta on.
Helpoin mutta ei halvin ratkaisu. Olen tyytyväinen, pysyy lapset kyydissä mutkissakin ;D
Tuohon omaani (v90 2018) on lukot vaihdettu 2019 talvella ja tänä talvena ongelma palasi. Nyt sinne asennettiin suojathjoita tuolloin ei ollut laitettu) sulateltiin, putsattiin, kuivattiin ja rasvattiin uusiksi. Eli ei se lukkojen vaihto valitettavasti ole kuin hetkellinen (ja kallis jos itse maksaa) apu.
-
Se öljy ei oikein mene sinne koteloidun lukkomekanismin sisälle mitenkään.
Lukon vaihto auttaa, reilu 400e/ovi. Kokemusta on.
Helpoin mutta ei halvin ratkaisu. Olen tyytyväinen, pysyy lapset kyydissä mutkissakin ;D
Menee niistä kolmesta kiinnityspultista suoraan lukkolaitteen sisälle.
-
Tämä on jännä juttu kun jäätyvä lukko on vain kuskin puolella???
-
Hermot palaa heti, kun tulee pakkasta. Takaovet joko ei aukea tai jos aukeavat, niin niitä ei saa kiinni. Onko kellään ajatusta, mitä tälle voisi tehdä. Joka aamuinen operaatio "ronklata" kahvaa ulkoa ja sisältä, sekä etuovesta kaikki lukkoon ja auki. Samalla paukuttaa ovea kiinni, niin tuurillansa menee kiinni ja pysyy.
Miten ja mistä voisi tähän apua hakea, siis itse tehtynä. Bilia/Volvo huolto ei ole ratkaisu, kun ei siellä ratkennut.
V90:ssä varmaan sama tapaus kuin XC90:ssä. Meidän autoon vaihdettu molempiin takaoviin lukot takuuseen. Omamekaanikon mukaan vanhoissa lukoissa oli tehtaalta liian jäykät rasvat, kivettyi kylmässä ja liike loppui siihen. Nyttemmin ne tulevat pehmeämmin rasvattuna, mutta kotikonstein voi tässäkin ketjussa mainittua öljyämistä harrastaa jos saa sen öljyn menemään sinne missä sen tarvii olla. Käsitin että välivaiheessa lukkoihin laitettiin notkeampaa öljyä merkkihuollossakin kun ongelma oli tiedostettu mutta vaihto-osat olivat vielä kovilla öljyillä. Myös jotakin vedenvalumis-/roiskumissuojia on ilmeisesti muutettu oven sisälle lukon suojaamiseksi.
Meillä XC90:ssä lukon vaihtaminen on poistanut ongelman toistaiseksi pysyvästi.
-
Ilmeisesti minun tapauksessa ei ollut sitä varsinaista lukkopesä ongelmaa ,koska jotenkin sain sen öljyn menemään sinne metalliosiin ja ovi rupesi toimimaan?
Kannattaa ainakin yrittää ennenkuin lähtee marmori tiskille!
Kyseessä siis kuskin puoleinen takaovi joka ei auennut sisältä eikä ulkoa?
-
niin.. kuskin puoli. On kyllä merkillistä. Luulis lukkojen olevan identtisiä kummallakin puolella..
-
Juuri huollosta auton haettuani Hämeen autovarusteelta huomasin viereisellä paikkalla mekaanikon V90sen lukon vaihto puuhissa. Siinä kysyin maahantuojan kantaa lukon vaihtooon, niin on kuulema tapaus kohtainen ja auton historia vaikuttaa???? Näin mekaanikko vastasi.. En tiedä vaihtavatko uutta lukkoa, mutta kumisuojuksen lukon päälle laittavat. Kumisuojus tulee vain 90 sarjan autoihin. Tämä on ongelma joka vaivaa uusia 40, 60 ja 90 sarjaa..
V40-14 vaihdettu kaikkilukot sinisellä.
V60 -13 vaihdettu yksilukko (tarvikemalli). Yksi vielä tempuilee.
Paljon noita on ollut tämän ikäisissä ja uudemmissa.
-
niin.. kuskin puoli. On kyllä merkillistä. Luulis lukkojen olevan identtisiä kummallakin puolella..
Kait ne onkin, mutta toista puolta tulee monesti käytettyä enemmän käyttäjästä riippuen.
-
niin.. kuskin puoli. On kyllä merkillistä. Luulis lukkojen olevan identtisiä kummallakin puolella..
Identtisiä muuten, mutta peilikuvia.
-
Onko auton pysäköinti pihassa miten symmetrinen esim tuulen ja viiman suhteen? Itsellä jäätyy auto siltä puolelta mikä on talosta pois päin, mistä tuulee kylmempää ilmaa.
-
Mulla vaihdettiin viime talvena molemmat lukot taakse ja tänä talvena myös molemmat jäätyneet kiinni. -18 nurkilla tuntuisi menevän raja kun liike lakkaa. Auto katoksessa, eli ei täysin taivasalla, muttei lämpimässäkään.
-
Tänään tuli omamekaanikolta postia, että saisi mennä taas vaihtamaan lukot ja lompakon saa jättää kotiin.
-
Mistä liikkeestä?
-
Käyttöauto Seinäjoki.
-
... -18 nurkilla tuntuisi menevän raja kun liike lakkaa ...
Jep, -18 niin takaluukusta sisään jo useampana aamuna, onneksi on farmari.
Tänään vaihtuivat lukot kaikkiin oviin, VolvoSelect kuittasi laskun.
Saas nähdä huomissa-aamuna, nyt on jo -17....
-
Siirsin tuonne toiseen topicciin minne aluperinkin piti kirjoittaa...
-
No joo...justiin tulin toisesta lukkojen vaihdosta. Nyt on gen3 versiot ovissa ja olivat tehtaalla suunnitelleet aika uusiksi tuon systeemin. Teline jossa itse lukko on kiinni on muokattu erilaiseksi ja siinä on monenlaista ohjainta ja suojaa vedelle. Samoin lukkorungossa on suojaa ja eristettä ja myös vaijeri on saanut eristettä ja suojaa osakseen. Omamekaanikon mukaan näissä uudistetuissa osissa jonkun verran saatavuus ongelmia.
-
Volvo XC90 2016 takaovin jäätymiseen pieni vinkki. Älä laita lukkosulaa eikä aseöljyä! Ite tämän kokeilleena ja jääty pahemmin joka ovi.
1. Käy sulattamassa ovet parkkihallissa tai autotallissa jossa lämmitys.
2. Puhalla hiustenkuivaajalla kun ovet saa auki lukkomekanismiin noin 30min. (poistaa kosteuden oven sisältä)
3. Puhdista jarrusprayllä lukkomekanismi. (Jarryspray kuivuu ite)!
4. Voitele lukkomekanismi WD-40 pienellä määrällä.
Itse vielä otin lukkomekanismin ruuveja yksitellen irti ja sinnekin vähän lämmintäilmaa ja WD-40 perään. (tuskin oleellinen juttu)
Tällä säästin rahaa ja toimii.
PS. Seuraavana aamuna -20C ja auto taivasalla. Ovet pelittivät kuin kesällä!
-
Onhan tämä melko surullisen naurettavaa touhua! Jengi rasvailee itse 80k maksavien autojen lukkoja, minä myös. Huoltoa/valmistajaa/maahantuojaa tämä asia kiinnostaa yhtä paljon kuin kilo paskaa. Asiakastukeenkin kun laittaa viestiä, niin eivät edes vaivaudu vastaamaan. Ei varsinaisesti vaikeuta merkin vaihtumista toiseen. No pidetään huoli, että huono kello kuuluu aina kauemmas!
-
Kyllä valmistajaa kiinnosti niin paljon, että valmistuttivat kolme erilaista versiota tuosta systeemistä. Tuo kolmas oli toimiva ja minulla ei ole ollut vuoteen ongelmia takaovien kanssa. Itse ei tarvinnut maksaa mitään, vaan kaikki meni maahantuojan/tehtaan piikkiin.
Itse syyttäisin näissä tapauksissa enemmänkin jälleenmyyjä/huolto sektoria, jotka eivät hoida asiaa kunnolla koska selvästi maksaja löytyy muualta ja tehdään tuotekehitystä asian tiimoilla.
-
Onhan tämä melko surullisen naurettavaa touhua! Jengi rasvailee itse 80k maksavien autojen lukkoja, minä myös. Huoltoa/valmistajaa/maahantuojaa tämä asia kiinnostaa yhtä paljon kuin kilo paskaa. Asiakastukeenkin kun laittaa viestiä, niin eivät edes vaivaudu vastaamaan. Ei varsinaisesti vaikeuta merkin vaihtumista toiseen. No pidetään huoli, että huono kello kuuluu aina kauemmas!
Aika hyvin Volvo on näitä vaihtanut goodwillinä yli 200tkm ajettuihinkin autoihin. Lukoista taitaa olla 3 versio menossa jossa koitettu parantaa kosteuden suojaa. Minusta siis aika hyvin hoidettu heiltä.
-
Kyllä valmistajaa kiinnosti niin paljon, että valmistuttivat kolme erilaista versiota tuosta systeemistä. Tuo kolmas oli toimiva ja minulla ei ole ollut vuoteen ongelmia takaovien kanssa. Itse ei tarvinnut maksaa mitään, vaan kaikki meni maahantuojan/tehtaan piikkiin.
Itse syyttäisin näissä tapauksissa enemmänkin jälleenmyyjä/huolto sektoria, jotka eivät hoida asiaa kunnolla koska selvästi maksaja löytyy muualta ja tehdään tuotekehitystä asian tiimoilla.
Valmistajaa varmaankin kiinnostaa ja hyvä jos niin on. Olet aivan oikeassa siinä, että jälleenmyyjä/huolto sektori on varmaankin pääsyyllinen siihen, ettei tämä ylihinnoitellun paskalaatuisen tuotteen korjaaminen onnistu niinkuin se kuluttajan näkökulmasta pitäisi. Jälleenmyyjä/huoltoa asia kiinnostaa ilmeisesti tapauskohtaisesti riippuen paikkakunnasta. Kun otat yhteyttä maahantuojaan niin sieltä ei apuja saa, koska maahantuojan jälleenmyyjille ja huollolle antama ohje on: Suora lainaus maahantuojalta saamastani vastauksesta "Kaikkien huoltojen tulisi seurata Volvon ohjeita mitä tulee huoltokustannuksiin. He voivat myös itsenäisesti päättää omista vastaantuloistaan esimerkiksi auton kunnon, iän, korjaustyön, jo saadun hyödyn sekä asiakassuhteen perusteella", lainaus päättyy. Maahantuojalta pyydettiin kohteliaasti ottamaan uudelleen yhteyttä huoltoon. Eli pallottelevat asiaa edestakaisin ottamatta koppia. Ei tosiaankaan uskalla ainakaan julkisesti volvojen laatua kehua, koska joku voi nostaa syytteen kun on erehtynyt kaupoille ja totuus paljastuu :D. Jos joku kysyy niin parempi vaan todeta, että melko paska ja valitettavasti myös jälkihoito saa saman arvion.
-
Valmistajaa varmaankin kiinnostaa ja hyvä jos niin on. Olet aivan oikeassa siinä, että jälleenmyyjä/huolto sektori on varmaankin pääsyyllinen siihen, ettei tämä ylihinnoitellun paskalaatuisen tuotteen korjaaminen onnistu niinkuin se kuluttajan näkökulmasta pitäisi. Jälleenmyyjä/huoltoa asia kiinnostaa ilmeisesti tapauskohtaisesti riippuen paikkakunnasta. Kun otat yhteyttä maahantuojaan niin sieltä ei apuja saa, koska maahantuojan jälleenmyyjille ja huollolle antama ohje on: Suora lainaus maahantuojalta saamastani vastauksesta "Kaikkien huoltojen tulisi seurata Volvon ohjeita mitä tulee huoltokustannuksiin. He voivat myös itsenäisesti päättää omista vastaantuloistaan esimerkiksi auton kunnon, iän, korjaustyön, jo saadun hyödyn sekä asiakassuhteen perusteella", lainaus päättyy. Maahantuojalta pyydettiin kohteliaasti ottamaan uudelleen yhteyttä huoltoon. Eli pallottelevat asiaa edestakaisin ottamatta koppia. Ei tosiaankaan uskalla ainakaan julkisesti volvojen laatua kehua, koska joku voi nostaa syytteen kun on erehtynyt kaupoille ja totuus paljastuu :D. Jos joku kysyy niin parempi vaan todeta, että melko paska ja valitettavasti myös jälkihoito saa saman arvion.
Joskus aiemminkin olen todennut: Premiumia :D
-
Laittelin viimekuussa viestiä Wetterille jäätyvistä takaovista. Vastauksena että goodwillin rajana ovat pitäneet viittä vuotta. Itellä just v90 5v 2kk että eivät alkaneet millekkään. Ensimmäisiä t8 joka valmistunut 2017 vuoden puolella, kilometrejä vasta 73tkm ja merkkihuollettu ja ei vaikutusta asiaan.
-
Laittelin viimekuussa viestiä Wetterille jäätyvistä takaovista. Vastauksena että goodwillin rajana ovat pitäneet viittä vuotta. Itellä just v90 5v 2kk että eivät alkaneet millekkään. Ensimmäisiä t8 joka valmistunut 2017 vuoden puolella, kilometrejä vasta 73tkm ja merkkihuollettu ja ei vaikutusta asiaan.
Mulla 2017 S/C eli kesällä se on 4-ovinen sedan ja tavella 2-ovinen coupe. Mittarissa on nyt 65tkm ja myös tähän on kaikki huollot tehty säännöllisesti sinisellä. Hihnakin on vaihdettu jo kahdesti kun ensin 48tkm kohdalla tuli 5v ikä vastaan ja sitten seuraavassa 60tkm huollossa paljastui vuoto kampuran stefalta. Sille sitten uusi aika ja muutamaan viikkoon jätin huollon tiskille n. 1500, mutta edes sekään ei herättänyt minkäänlaista värinää lukkokeskusteluun.
-
Autokuume iski itselle reilu vuosi takaisin huhtikuussa. Koira ei oikein sopinut vanhakoppaisen V60CC:n takaluukkuun, joten isompaa takaluukkua hakemaan. Kotiin päätyi V90D5AWD 2018.
Ei tullut hirveästi ennakkoon luettua tätäkään palstaa, joten jotkut ominaisuudet pääsivät yllättämään. Ensimmäisellä isommalla sateella pimenivät vasemmanpuoleiset takavalot. Pakkasten tultua kuskin istuinlämmitys ei toiminut. Töissä joku kertoi, että pakkasten tultua auto muuttuu "kaksioviseksi" eli takaovien lukot jäätyvät. Itselle kävi juuri niin heti ensimmäisillä pakkasilla. Lämmintä vettä isoon muovipussiin ja ovea lämmittämään. Tämä auttoi sillä kertaa ja ovet saatiin hetkellisesti toimimaan. Oulun Wetterin omamekaanikko kehotti ajamaan lämpimään paikkaan yöksi ja sitten ruiskuttamaan lukkojen kiinnitysruuvien rei'istä runsaasti aseöljyä ja perään paineilmaa, jotta aseöljy sekoittuu lukon vaseliiniin kunnolla. Tämä temppu toimi ja lukot ovat toimineet nyt moitteetta kaksi talvea. Voin suositella tuota aseöljy/paineilma käsittelyä.
-
Voin suositella tuota aseöljy/paineilma käsittelyä.
Aseöljy pitää pintansa ihmeaineena :). Eiköhän lukoille sovi paremmin joku WD-40 tai vastaava miltä tahansa valmistajalta? Omat lukot kuivasin ja voitelin PTFE-suihkeella, hyvällä menestyksellä.
Jos lukoissa on puhdistettavana ruutijäämiä, lyijyä ja kuparia, niin siihen aseöljy on omiaan. Kuten tuotteen nimikin kertoo, se on optimoitu aseiden puhdistukseen ja säilytykseen. Toki aseessakin on lukko, lieneekö tämä synnyttänyt sitkeän uskon aseöljyn ihmevoipaisuuteen?
Toisessa säikeessä saman asian tiimoilta merkkiliike käytti automaattiöljyä ongelmalukkojen voiteluun ELK.
Jos ja kun nykyisin monissa kokoonpanoissa on muoviosia, saattaa väärä voitelu aiheuttaa suoranaisia tuhoja, kun materiaali turpoaa väärän voitelun seurauksena. Perinteisesti ainakin lasinpyyhkijät saadaan hyytymään, kun suihkitaan väärää öljyä akselille.
-
Itsellä ollut noin 3kk 11/18 rekattu 19-vuosimallin V60. Nyt kun viimeviikolla etälässäkin oli pakkasta kunnolla takaovet lopetti pelaamisen. Välillä aukesivat mutteivat mennyt kiinni, välillä eivät edes auenneet ja sai lapset laittaa etupenkin kautta turvaistuimiin. >:( Autosalpaan Hämeenlinnaan soitin ja ehdottivat lukkojen vaihtoa 400-450€ per ovi. Ei kuulemma ole mitään goodwill takuuta ::) Eli miten teillä ketkä saaneet lukot goodwill takuuna, oletteko auton ensimmäisiä omistajia vai onko auto ostettu käytettynä jostain Volvon liikkeestä? Kumminkin autossa kilometreä vain 115tkm ja edellisellä omistajalla aukoton huoltohistoria Volvolla. Itsekkin ollut aimemmilla autoilla vakio huollon asiakas, mutta nyt aloin miettimään vieläkö viitsin rahojani sinne syöltää. kumminkin asentaja myönsi että lukosta on päivitetty versio missä jäätymis ongelmaa ei pitäisi olla, joten luulisi että jonkinlainen vastaantulo olisi paikoillaan perus takuita pidempään.
-
Itsellä ollut noin 3kk 11/18 rekattu 19-vuosimallin V60. Nyt kun viimeviikolla etälässäkin oli pakkasta kunnolla takaovet lopetti pelaamisen. Välillä aukesivat mutteivat mennyt kiinni, välillä eivät edes auenneet ja sai lapset laittaa etupenkin kautta turvaistuimiin. >:( Autosalpaan Hämeenlinnaan soitin ja ehdottivat lukkojen vaihtoa 400-450€ per ovi. Ei kuulemma ole mitään goodwill takuuta ::) Eli miten teillä ketkä saaneet lukot goodwill takuuna, oletteko auton ensimmäisiä omistajia vai onko auto ostettu käytettynä jostain Volvon liikkeestä? Kumminkin autossa kilometreä vain 115tkm ja edellisellä omistajalla aukoton huoltohistoria Volvolla. Itsekkin ollut aimemmilla autoilla vakio huollon asiakas, mutta nyt aloin miettimään vieläkö viitsin rahojani sinne syöltää. kumminkin asentaja myönsi että lukosta on päivitetty versio missä jäätymis ongelmaa ei pitäisi olla, joten luulisi että jonkinlainen vastaantulo olisi paikoillaan perus takuita pidempään.
Juurikin -19 mallinen itselläkin, tuli meille syksyllä -20 vajaan vuoden vanhana, autolikkeen omasta käytöstä.Heti eka talvena jäätävää lukkojen kiukuttelua, Helmikuussa -21 Tampereella käyttöautossa tutkivat asiaa, kaikista lukoista löytyi asentajan mukaan vikakoodit muistista. Sillä kertaa ei tehty muuta, kuin todettiin asia.
Maaliskuussa -21 omamekaanikko ilmoitti, että päivitetty versio lukkoihin olisi saatavilla ja että takuuseen tulee uudet lukot kaikkiin oviin.
Sinne jäi lukkomurheet, ei kertaakaan ole mikään ovi kiukutellut sen jälkeen.
-
Edelliseen S90 vaihdettiin takaoviin uudet lukot -21 alkutalvesta. Seuraavan kerran -22 alku talvesta toiseen takaoveen ja etuoviin. Molemmat kerrat meni Selekt takuun piikkiin, mutta siinäkin oli maaginen sana se että piti olla vikakoodi. Nyt omassa 2021 vuoden S90 takaovi kerran jäätyi auki asentoon. Laitoin lukkoihin CRC aseöljyä (pakkasen keston takia) eikä ole sen jälkeen ollut ongelmaa(ovien kanssa)
-
Juurikin -19 mallinen itselläkin, tuli meille syksyllä -20 vajaan vuoden vanhana, autolikkeen omasta käytöstä.Heti eka talvena jäätävää lukkojen kiukuttelua, Helmikuussa -21 Tampereella käyttöautossa tutkivat asiaa, kaikista lukoista löytyi asentajan mukaan vikakoodit muistista. Sillä kertaa ei tehty muuta, kuin todettiin asia.
Maaliskuussa -21 omamekaanikko ilmoitti, että päivitetty versio lukkoihin olisi saatavilla ja että takuuseen tulee uudet lukot kaikkiin oviin.
Sinne jäi lukkomurheet, ei kertaakaan ole mikään ovi kiukutellut sen jälkeen.
Nähtävästi lukkoja parannettiin jossakin vaiheessa - itselläni 2020 kesällä käyttöönotettu V60 D4, eikä lukot ole koskaan temppuilleet eli tuolloin noita parannettuja versioita on nähtävästi jo asennettu autoihin.
-
Nähtävästi lukkoja parannettiin jossakin vaiheessa - itselläni 2020 kesällä käyttöönotettu V60 D4, eikä lukot ole koskaan temppuilleet eli tuolloin noita parannettuja versioita on nähtävästi jo asennettu autoihin.
Mun mielestä ne päivitetyt versiot tulivat vasta tuolloin keväällä -21.
Vanhan mallin lukkoja olisi ollut silloin heti saatavilla, kun meikäläisen autossa vika diagnosoitiin. Omamekaanikko sanoi, vanhoja ei kannata laitta, niissä on kohta sama homma, että päivitetyt versiot on tulossa, mutta ei osannut silloin sanoa, koska niitä saa.
Tosiaan Maaliskuussa -21 ilmoitti, että nyt niitä saa. Ne asennettiin melko pian tuon jälkeen ja ei sen jälkeen ole jäätyneet.
-
Aseöljy pitää pintansa ihmeaineena :). Eiköhän lukoille sovi paremmin joku WD-40 tai vastaava miltä tahansa valmistajalta? Omat lukot kuivasin ja voitelin PTFE-suihkeella, hyvällä menestyksellä.
Jopa Volvon maahantuojalta saamani ohjeistus neuvoi käyttämään aseöljyä.
-
Aseöljy pitää pintansa ihmeaineena :). Eiköhän lukoille sovi paremmin joku WD-40 tai vastaava miltä tahansa valmistajalta? Omat lukot kuivasin ja voitelin PTFE-suihkeella, hyvällä menestyksellä.
Jos lukoissa on puhdistettavana ruutijäämiä, lyijyä ja kuparia, niin siihen aseöljy on omiaan. Kuten tuotteen nimikin kertoo, se on optimoitu aseiden puhdistukseen ja säilytykseen. Toki aseessakin on lukko, lieneekö tämä synnyttänyt sitkeän uskon aseöljyn ihmevoipaisuuteen?
Toisessa säikeessä saman asian tiimoilta merkkiliike käytti automaattiöljyä ongelmalukkojen voiteluun ELK.
Jos ja kun nykyisin monissa kokoonpanoissa on muoviosia, saattaa väärä voitelu aiheuttaa suoranaisia tuhoja, kun materiaali turpoaa väärän voitelun seurauksena. Perinteisesti ainakin lasinpyyhkijät saadaan hyytymään, kun suihkitaan väärää öljyä akselille.
Jopa Volvon maahantuojalta saamani ohjeistus neuvoi käyttämään aseöljyä. Kertoivat myös sen, että jos lukkoon menee vettä niin se jäätyy ;D
Huolto ei ottanut mitään kantaa lukko-ongelmiin ja kehoitti ottamaan yhteytta maahantuojaan. Näin sitten tuli tehtyä ja tässä lainauksena pari maahantuojalta saamaani vastausta. "Mitä tulee siihen, että onko kyseessä takuunalainen tai Volvon vastaantulema korjauskustannus, riippuu autosta, kunnosta ja iästä sekä muista tekijöistä. Valtuutettu huoltomme käy auton läpi ja tämän tarkistuksen perusteella he tekevät päätöksen Volvon ohjeiden mukaisesti."
"Kaikkien huoltojen tulisi seurata Volvon ohjeita mitä tulee huoltokustannuksiin. He voivat myös itsenäisesti päättää omista vastaantuloistaan esimerkiksi auton kunnon, iän, korjaustyön, jo saadun hyödyn sekä asiakassuhteen perusteella."
-
Aseissa taas vältellään liikaa öljyä, koska se voi haitata lukon ja laukaisukoneiston toimintaa pakkasella :). Piipusta öljy kuivataan ennen aseen käyttöä, muuten kohtalona on ”rasvalaukaus”, jonka tarkkuus on kehno.
Ei siitä auton lukoissa varmaan haittaakaan ole, mutta ei se kyllä mitään etujakaan tuo verrattuna laadukkaisiin voiteluaineisiin.
-
[quote author=Scraab link=topic=124100.msg1061691922#msg1061691922
Ei siitä auton lukoissa varmaan haittaakaan ole, mutta ei se kyllä mitään etujakaan tuo verrattuna laadukkaisiin voiteluaineisiin.
[/quote]
Jospa se maahantuojan suositus perustuukin laatuun. Volgassa välttää vähän huonommatkin litkut.
-
Voiteluaineen merkittävin ominaisuus näissä lukkomurheissa on kosteuden poisto. Kondenssivesi pitäisi saada hätisteltyä pos lukon mekanismeista. Siihen on olemassa monta konstia. Lukkojen vaihto on yksi keino, joka toimii valitettavasti vain seuraavaan pakkasjaksoon saakka.
-
Moniko on nähnyt oikeasti, että ne lukot edes vaihdetaan ? Ei kai niissä edes mitään vikaa ole, vaan siinä mustassa härvelissä mihinkä ne kiinnitetään. Niistä tuli olikohan se 21 vuonna kolmas malli ja sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia allekirjoittaneella takaovien kanssa. Aiemmat ohjasi kondessivedet lukolle ja tämä viimeisin kehitys versio oli ihan erilainen mitä sitä omamekaanikon kanssa vertailtiin aiemmin kiinni olleeseen.
-
Tänä aamuna oli merkillinen tilanne. Aiemmin oli kaikki muut ovet jumissa paitsi kuskin ovi. Kelien lauhtuessa alkoivat pelaamaan. Tänä aamuna oli taas -20 ja ainoa ovi mikä aukesi ulkoa oli kuskin puolen takaovi. No eipä siinä, kengät potkaisin takajalkatilaan, könysin kuskin pukille ja ajelin sukkasillaan töihin. Sitten kun autosta piti päästä ulos niin tuo sama ovi ei auennutkaan. Onneksi vänkärin puolen takaovi aukesi sisäpuolelta. Kokeilin vielä huvikseni kun pääsin ulos ja löin oven kiinni niin ulkokahvasta ei sitten enää auennutkaan. :2funny:
On tää melkoista sketsiä tämän hintaluokan autoissa jos ei talvella uskalla ovia lukita kun ne kerran sattuu saamaan auki.
-
Niin kauan kaikki suht. hyvin, kun ovet pysyvät kiinni. Sekin aika tulee, kun joutuu köyttämään ovet narulla sisäpuolelta.
-
Tänä aamuna oli merkillinen tilanne. Aiemmin oli kaikki muut ovet jumissa paitsi kuskin ovi. Kelien lauhtuessa alkoivat pelaamaan. Tänä aamuna oli taas -20 ja ainoa ovi mikä aukesi ulkoa oli kuskin puolen takaovi. No eipä siinä, kengät potkaisin takajalkatilaan, könysin kuskin pukille ja ajelin sukkasillaan töihin. Sitten kun autosta piti päästä ulos niin tuo sama ovi ei auennutkaan. Onneksi vänkärin puolen takaovi aukesi sisäpuolelta. Kokeilin vielä huvikseni kun pääsin ulos ja löin oven kiinni niin ulkokahvasta ei sitten enää auennutkaan. :2funny:
On tää melkoista sketsiä tämän hintaluokan autoissa jos ei talvella uskalla ovia lukita kun ne kerran sattuu saamaan auki.
Allekirjoituksen -20 vuotiseen nuo pitäs mennä takuuseen. Käy merkkihuollossa vaihdattamassa niin alkaa toimia.
-
Allekirjoituksen -20 vuotiseen nuo pitäs mennä takuuseen. Käy merkkihuollossa vaihdattamassa niin alkaa toimia.
Soitin hämikselle. Epäili vähän että voi olla hiljaista vastaantulo kun en ole ensimmäinen omistaja ja auto on JO 180 tuhatta ajettu. Sovittiin että käyn luetuttamassa koodit jossain kohtaa ja laitetaan kyselyä menemään eteenpäin että kuka maksaa. Itseltä jää kyllä ostamatta nuo lukot, 350-400e per ovi vaihdettuna.
-
Soitin hämikselle. Epäili vähän että voi olla hiljaista vastaantulo kun en ole ensimmäinen omistaja ja auto on JO 180 tuhatta ajettu. Sovittiin että käyn luetuttamassa koodit jossain kohtaa ja laitetaan kyselyä menemään eteenpäin että kuka maksaa. Itseltä jää kyllä ostamatta nuo lukot, 350-400e per ovi vaihdettuna.
Taksinako se on ollut :o
Kyllähän niitten nyt aika paljon useampi talvi kuuluis toimia... Eikä ne kilometreihin kuole, yhtä huonot ne ois vaikka ei olis ajettu kuin maitokauppaan kerran viikossa.
Jos ne on vain jäässä, niin vettä hylkivä voiteluaine kuten CRC tai WD-40 sinne mekanismiin ja pakkasenkestävä voitelu. Jos eivät ole ruostuneet jumiin sen kosteuden takia.
-
-16 XC90 samainen ominaisuus.
Alkuun oli tiedossa että repsikan puoleinen takaovi temppuilee talvella.
Eilen sitten päätti molemmat takaovet lopettaa toiminnan, onneksi oli vaimo mukana niin ei muuta kuin itse takapenkille pitämään ovea kiinni.
Pihassa sitten kuumailmapuhaltimella vähän lämpöä että sai taas ovet kiinni.
Samaisesta autosta VCR? VRC? yksikkö ( Mikälie modeemi? ) uusittu, lystille tuli hintaa reilun touhutonnin verran.
Akku / Akut vinkuu tasaisesti parin päivän välein alhaisesta jännitteestä eli lämppäri toimii tai ei toimi.
Liekö se joku softa päivitys -17 ? -18 ? vuodelta jäänyt saamatta. Voipi olla myös ihan akku tai joku muu sähkövika.
Hieman menee osittain ohi aiheen aiheen ollessa ovet mutta listataan nyt kun nämäkin ominaisuudet tulevat esille talvella.
-
Jännä juttu nämä lukot, jos en tältä foorumilta olisi asiasta lukenut, niin en tietäisi koko jäätymisongelmasta. Meillä on V60 vm. 2020 ja V40 vm. 2017, eikä kummassakaan ole mitään jäätymisilmiötä havaittu (ainakaan vielä, nyt tietysti karahtaa umpijäähän kun näin sanon). Nähtävästi lukoissa on eroja ja eri versioita.
Ainut luukkuihin liittyvä probleema on tuossa pienemmässä se, ettei se kovassa pakkasessa yön yli seisottuaan jaksa sisältä aukaisuvivusta pompauttaa juurikaan konepeltiä kunnolla raolleen, toki se sen aukaisee, mutta joutuu sitten ahtamaan näppejään siihen rakoseen, että saa nostettua pellin ylös.
-
Jännä juttu nämä lukot, jos en tältä foorumilta olisi asiasta lukenut, niin en tietäisi koko jäätymisongelmasta. Meillä on V60 vm. 2020 ja V40 vm. 2017, eikä kummassakaan ole mitään jäätymisilmiötä havaittu (ainakaan vielä, nyt tietysti karahtaa umpijäähän kun näin sanon). Nähtävästi lukoissa on eroja ja eri versioita.
Ainut luukkuihin liittyvä probleema on tuossa pienemmässä se, ettei se kovassa pakkasessa yön yli seisottuaan jaksa sisältä aukaisuvivusta pompauttaa juurikaan konepeltiä kunnolla raolleen, toki se sen aukaisee, mutta joutuu sitten ahtamaan näppejään siihen rakoseen, että saa nostettua pellin ylös.
Missä säilytät autoa? Pesetkö talvella?
-
Minä laittelin oman auton lukkoihin TAV:n vetokitaöljyä, loppui se sekoilu. :D Kuljettajan ovi oli ongelmallisin, saattoi lähteä auki, mutta ei mennyt enää kiinni.
Emännän autossa kaikkien ovien lukot vittuilee. On nyt joutunut jättämään auton lukitsematta työpäivänsä ajaksi, että pääsee vielä kotiinkin. Pitäisi siihenkin tehdä tuo öljykäsittely.
https://tav.fi/tuote/tav5045-vetokitaoljy/
-
Missä säilytät autoa? Pesetkö talvella?
V40 on yleensä aina ulkona taivasalla. V60 myös tallissa välillä. Luonnollisesti pestään suolat päältä säännöllisesti, mutta aina käsin - missään automaattipesuissa(=harjahionta tai korkeapaine vahanpoisto) nämäkään autot ei käy koskaan.
-
Näköjään on erilaisia virallisia ohjeita. Edellinen S90 kävi 2021 ja 2022 Oulussa SAH:lla ja molemmilla kerroilla virallinen ohje oli jos löytyy vikakoodi niin lukot vaihdetaan. Oma onni oli että autossa oli Volvo Selekt takuu. Ekalla kerralla vaihdettiin takaovien lukot. Toisella kerralla etuovet ja toinen takaovi. Eli vielä 2021 oli saatavilla huonoja lukkoja. Nykyinen auto on rakennettu 2020 ja ovet ovat oirehtineet. Voitelemalla alkoi toimimaan
2021 ovet oireili niin ettei ovet menneet kiinni. 2022 oli toisinpäin, ovet eivät avautuneet.
-
Ainut luukkuihin liittyvä probleema on tuossa pienemmässä se, ettei se kovassa pakkasessa yön yli seisottuaan jaksa sisältä aukaisuvivusta pompauttaa juurikaan konepeltiä kunnolla raolleen, toki se sen aukaisee, mutta joutuu sitten ahtamaan näppejään siihen rakoseen, että saa nostettua pellin ylös.
Kuinka usein konepeltiä pitää availla? Minä en kahden S90 kokemuksella tätä huomannut
-
Kuinka usein konepeltiä pitää availla? Minä en kahden S90 kokemuksella tätä huomannut
V40:ssä on akku moottoritilassa ja sitä pitää ladata Eberin vuoksi suhteellisen säännöllisesti, koska ajomatkat eivät ole kovin pitkiä suhteessa lämmitysaikoihin. Ongelman voisi välttää laittamalla jonkun sisäisen calix/defa laturin ja siitä johdon puskuriin, mutta en ole toistaiseksi viitsinyt alkaa reijittämään auton keulaa.
-
V60 '20 vaihdettiin takaovien lukot lokakuussa vuosihuollon yhteydessä ja tällä viikolla myös etuovien lukot.
Molemmat menivät rykimättä goodwill:in piikkiin, pointsit Wetterille.
-
29 astetta pakkasta ja mikään ovi ei aukea. Äppi väittää että ovet on auki, mutta kahvasta nykimällä mitään ei tapahdu. Kakella napsuttelemalla mikään lukko ei inahdakkaan, paitsi takaluukun lukko. Pitää varmaan jättää takapenkit nurin ja kulkea perän kautta sisään. :idiot2:
-
29 astetta pakkasta ja mikään ovi ei aukea. Äppi väittää että ovet on auki, mutta kahvasta nykimällä mitään ei tapahdu. Kakella napsuttelemalla mikään lukko ei inahdakkaan, paitsi takaluukun lukko. Pitää varmaan jättää takapenkit nurin ja kulkea perän kautta sisään. :idiot2:
Rasvasin lukot syksyllä aseöljyllä ja sen laitoin automaattisen ajonaikaisen lukituksen päälle. Mietin että jospa se auttaisi kun lukot saa vähän ylimääräistä liikettä, vaikka kaikkia ovia ei aina availlakkaan. Yhden kerran on tänä talvena takaovet olleet Volvomaisesti jumissa. Tiedä sitten johtuuko noista syksyn toimista?
-
Täällä ilmoittautuu suht tuore v60 vm.2021 T6:n omistaja samaisella ongelmalla eli takaovet lukossa ja lapsilukosta herjaa sekä ny ei mee kuskin ovi lukkoon. Rupeeko nämä pelittää jos autoa on sulattanu lämpimässä? Mitenkä suhtautuu ruotsin tuontiautoon merkkihuolto takuun/vastaantulon suhteen? Ärsyttävintä tuossa on ettei etäkäynnistys toimi kännykän kautta koska herjaa ovien olevan auki.
-
Rupeeko nämä pelittää jos autoa on sulattanu lämpimässä?
Ensiapuna on toiminut sulattelu & kuivattelu.
-
Rasvasin lukot syksyllä aseöljyllä...
Tänään oli pakkasta 23 asteen nurkilla. Kaverilla oli vähän liikaa aseöljyä, ja iskuri ei jaksanut sytyttää nallia toisessa piipussa.
Onneksi haavakko löytyi läheltä, ja peura pääsi kohtuu pikaisesti hengestään.
Mitä tästä opimme? Tuskinpa yhtään mitään :).
-
Tänään oli pakkasta 23 asteen nurkilla. Kaverilla oli vähän liikaa aseöljyä, ja iskuri ei jaksanut sytyttää nallia toisessa piipussa.
Onneksi haavakko löytyi läheltä, ja peura pääsi kohtuu pikaisesti hengestään.
Mitä tästä opimme? Tuskinpa yhtään mitään :).
Välillä melkein, tai siis ainakin melkein säälittää sellaiset kaikesta kaiken tietävät ihmiset, jotka ahdistuvat toisten tekemistä virheistä :idiot2:
-
Onkohan volvolla joku pakkasraja ;D ? Kaikki rupes pelittää ku tippu alle 20 pakkasasteeseen.
-
Onkohan volvolla joku pakkasraja ;D ? Kaikki rupes pelittää ku tippu alle 20 pakkasasteeseen.
En tiijä, ei ainakaan ole mitään vastaavaa lukkojen tai ovien jäätymisiä ollut havaittavissa tuossa omassa vanhemmassa XC:ssä, lienee vain noiden nykyautojen ongelmaa? "Ennen" sentään osattiin tehdä toimivia lukkoja :idiot2:
-
Minulla on ollut V60 vm 2018 jäätymisongelmaa jonkin verran oikeastaan kaikissa ovissa. Mutta nyt kävi niin, että kuskin etuovi ei enää auennut sisältä eikä ulkoa. Ei auttanut sulatukset eikä mikään, joten vein sen merkkiliikkeeseen. Sieltä sanoivat, että olivat joutuneet oviverhoilun ottamaan "väkivalloin" irti että saivat oven auki ja se oli tietenkin tuhoutunut kaiuttimia myöten. Eli nyt sitten tilataan ruotsista uutta oviverhoilua ja meikäläinen maksumiehenä kuulemma. Onko tosiaan niin, että ovea ei saa millään auki ilman että oviverhoilut tuhotaan? 800€ arvelivat kustannukseksi
-
Täällä kaksi Volvoa ja molemmissa lukot rissaa. Toiseen tulee takuuseen toisen takaoven lukko kun viime viikolla ei toiminut. Nyt sitten se toinenkin lopetti toimimisen eli täytyy koittaa saada se samalla vaihdatettua.
Tuo toinen ei ole enää takuun alainen ja jonkinlaista ensiapua tarvitsisi sille antaa. Luin ketjun läpi. Jos lukosta ottaa ruuvit yksi kerrallaan auki ja suihkii jotain öljyä sinne niin onko niin että öljy kulkeutuu vain mekaanisiin osiin vai kulkeutuuko se myös niihin kahteen sähkömoottoriin mitä siellä on? Kysyn siksi jotta tiedän mitä öljyä laitan. Sähkömoottoreille kun ei oikein ole mitään öljyä mitä sietäisi laittaa ja mekaaniset osat kyllä haluaisivat mieluusti oikeaa öljyä.
Auto xc40 2018 ja kaikki lukot hetkittäin jumissa niin että autoon ei pääse mistään.
-
Ei mene öljy sähkömoottoreihin. Mekaaniset osat siellä on jäässä / kuurassa ja rasvat kylmällä tahmeita.
-
Ylin ruuvi pois ja contact cleaneria kunnolla sisuksiin. Ei oo temppuillut lukot kun aloin niin tekemään pesujen jälkeen omassa autossa.
Tein testin että mikä aine syrjäyttää parhaiten kosteutta niin contact cleaner (crc) oli paras. Mukana oli myös wd40 ja aseöljy.
-
Laitoin nyt tuota crc contact cleaneria matkustajan puolen etuoveen kun se kerran on hyväksi havaittu. Tuo on ainut ovi joka aukesi tällä kertaa, sekin tosin vain sisäpuolelta. Laitoin tuon cleanerin noin 50c lämpimään vesiämpäriin vartiksi, sitten ylimmäinen ruuvi pois ja yhtä mittaa koko purkki tyhjentäen lukkoon. Ainakin nyt tehosi, ulkokahvakin alkoi toimimaan. Helpottaa huomattavasti auton käyttöä kun ei tarvitse takaluukun kautta kulkea.
Xc40 lukon vieressä on muuten valmiina pieni lokonen mistä lukkoo saa sprayattua ilman ruuvin irroitustakin, testasin siitäkin ja mielestäni vaikutus voisi olla sama. Jos nuo muut ovet suostuu joskus taas aukeamaan niin sama käsittely noihin. Jos tuo cleaneri ei toimi pitkään niin sitten laitan crc 2-26 spraytä, siinä on voitelevia ominaisuuksia mukana.
Yllättävän nihkeä oli muuten merkkiliikkeen kanta noihin lukonvaihtoihin kun auto on juuri viisi vuotta täyttänyt, goodwill ei onnistu enää vaikka vika on volvolla tunnistettu, päivitetyt lukot kehitetty ja kyseessä on selkeä turvallisuus asia. Tuommoisella kun runttaa kolarin ja matkustajat on henkitoreissaan eikä apujoukot saa ovea auki koska lukot rissaa niin eihän tuo ainakaan merkin mainetta paranna. Merkin joka pyrkii että yksikään matkustaja ei saa surmaansa Volvoon. Ja kaikki tuo vain muutaman satasen tähden autoa kohden, tuo hinta siis todellinen kustannus Volvolle. Onhan tuo auto tietysti iäkäs mutta ei kuitenkaan mikään romu vielä kun noilla kilometreillä pyyntihinnatkin on vielä melkein 40000€.
-
Hyvä kuulla contact cleanerin toimineen, pitääpä hankkia pullo hyllyyn. CRC:n 5-56:lla ongelmilta on toistaiseksi vältytty kun syksyllä ekan kerran lukko temppuili, WD40 ei pitkäksi aikaa tehnyt autuaaksi mutta 5-56:lla on nyt toiminut ydintalven yli moitteetta. Pikku vaiva siihen asti kunnes ei enää auta, uutta lukkoa ei kehtaa etupeltoon vaihdattaa ellei joku muu pistä kättä taskuun.
Jaksaa kyllä ihmetyttää myös tää vastaantulohomma lukkojen(kin) osalta. Uutena 80 tonnin auto ja 4 vuoden jälkeen alkaa nousemaan käsiä pystyyn murheiden ilmetessä. Luulisi lukkolaitteidenkin toimivuus olevan Volvolle kunnia-asia, kuten edellä mainittu. Oletettu kestoikä kumminkin pitäisi olla luokkaa 10 vuotta useimmille korin osille ym.
Omia ongelmiansa tietty muissakin merkeissä, kenkkuilee lukot saksalaisissakin. Joskin monet toiset merkit (halvemmatkin) antaa sentään vaan vähän pidemmälle takuutakin näihin juttuihin...
-
Luulisi lukkolaitteidenkin toimivuus olevan Volvolle kunnia-asia
Volvo on ollut kohta 15 vuotta kiinalainen firma, mitäpä lottoot?
-
Taannoin mulla oli A6, jossa oli täys merkkihuoltokirja. 4 vuoden ikäisenä ostin ja 3 lukkoa lopetti samana talvena toimimasta. Vastaantuloa ei ollut latin vertaa, lukko vaihdettuna ois ollu 600e kpl. Tilasin Saksasta Audilta lukot 1/3 hintaan ja merkkilike ne asensi mukisematta. Lasku pieneni huomattavasti. Rasvaus ei auttanut koska vika oli mikrokytkimessä.
-
Volvo on ollut kohta 15 vuotta kiinalainen firma, mitäpä lottoot?
Kiinalaiset ostivat henkilöautotuotannon amerikkalaiselta Fordilta. Eiköhän se alamäki alkanut jo Fordin aikana :). Esimerkiksi ruostesuojaus on jo ruotsalaistutkimuksen mukaan alle keskitason ja otos oli suurin juuri Volvoissa. Polestar yhtä surkea.
Onko kukaan muuten kuullut, onko esimerkiksi Teslan ovenkahvoissa ja takavaloissa ollut pikku puutteita :).
-
Juu. Käyrä alkoi taipumaan alamäkeen v 2004 kun ensimmäisiä "volvoja" alettiin tekeen fordin alustoille ja käyttään fordin peltejä.
Niissä on varmaan joku oksidilisä vakiona. :2funny:
2007 käyrä putosi taas lisää.
-
Tuli talvi, tuli halla...
Ensimmäinen pakkasaamu, etuoven lukko halvaantui S60:stä.
Tänään vaihtui merkkarilla Selektin piikkiin.
Luulenpa että myöhemmin muistakin ovista nojaten kokemukseen aikaisempien V60:ien lukkojen kanssa.
-
Hetkeksi se auttaa, samaa kiinan vaseliiniä niissä uusissakin lukoissa on, jähmettyy ja ongelmat palaavat. Rasvojen pesu ja vaihto kunnollisiin rasvoihin noissa on oikea korjaus.
-
Tuli talvi, tuli halla...
Ensimmäinen pakkasaamu, etuoven lukko halvaantui S60:stä.
Ja allekirjoituksen Polestar odottelee jo vuoroaan :)
-
Ja allekirjoituksen Polestar odottelee jo vuoroaan :)
Sitä minäkin valitettavasti odotan...
Tosin vielä on lukot toimineet.
Tuossa vetokoukun telineessä lukot toimivat ;D
-
Hetkeksi se auttaa, samaa kiinan vaseliiniä niissä uusissakin lukoissa on, jähmettyy ja ongelmat palaavat. Rasvojen pesu ja vaihto kunnollisiin rasvoihin noissa on oikea korjaus.
itse paininut aika-ajoin myös takaovien jäätymisen kanssa. Itse olen saanut helpotettua tilannetta laitamalla öljyä lukon kiinnitysruuvien kautta. Ruuvi yksi kerrallaan irti ja oljyä niistä sisään. Merkkiliikkeessä kertoivat nykyisin tekevän vastaavalla tavalla elvytyksiä, erona oli, että kuivaavat ekana paineilmalla oven sisusta juuri samaisten reikien kautta, jonka jälkeen pistävät reilusti öljyä ja vielä perään paineilmaa, jotta öljyt leviävät kunnolla. Luukkojen uusintoja sanoivat myös aika-ajoin tekevän mutta lopputulema on kuulemma sama hetken päästä.
-
Mulla on kahteen autoon vaihdettu takaovien lukon kehykset tuon jäätymisen takia ja molemmista katosi ongelmat ainakin sen kahden talven ajaksi mitä olivat. Tai jälkimmäinen on vieläkin ja ilman ongelmia. Eli kyllä minä väitän ainakin ongelman korjaantuvan.
-
itse paininut aika-ajoin myös takaovien jäätymisen kanssa. Itse olen saanut helpotettua tilannetta laitamalla öljyä lukon kiinnitysruuvien kautta. Ruuvi yksi kerrallaan irti ja oljyä niistä sisään. Merkkiliikkeessä kertoivat nykyisin tekevän vastaavalla tavalla elvytyksiä, erona oli, että kuivaavat ekana paineilmalla oven sisusta juuri samaisten reikien kautta, jonka jälkeen pistävät reilusti öljyä ja vielä perään paineilmaa, jotta öljyt leviävät kunnolla. Luukkojen uusintoja sanoivat myös aika-ajoin tekevän mutta lopputulema on kuulemma sama hetken päästä.
Kyllä noitten SPA-V60:sten lukot tulivat kuntoon uusimiskierrosten jälkeen.
-
itse paininut aika-ajoin myös takaovien jäätymisen kanssa. Itse olen saanut helpotettua tilannetta laitamalla öljyä lukon kiinnitysruuvien kautta. Ruuvi yksi kerrallaan irti ja oljyä niistä sisään. Merkkiliikkeessä kertoivat nykyisin tekevän vastaavalla tavalla elvytyksiä, erona oli, että kuivaavat ekana paineilmalla oven sisusta juuri samaisten reikien kautta, jonka jälkeen pistävät reilusti öljyä ja vielä perään paineilmaa, jotta öljyt leviävät kunnolla. Luukkojen uusintoja sanoivat myös aika-ajoin tekevän mutta lopputulema on kuulemma sama hetken päästä.
Tuttua soopaa tuo merkkiliikkeen shaipa. Antavat uutena 80k maksavien autojen omistajille tee se itse ohjeita, ettei oma liiketoiminta kärsisi. Se on totta että nuo takuuhommat on autoliikkeille välttämätön paha joista ei voitolle pääse kun ne on maahantuojan/valmistajan "kellottamia". Ainakin Auto-Kilta pesee kätensä lukkojen ongelmissa vaikka auto olisi esim. n.60tkm ajettu ja huoltoohjelman mukaisesti huollettu kivijalassa (toisessa toimipisteessä edellisellä omistajalla). Sitten kun omatoimi huollot alkaa tympimään niin voi ottaa yhteytta maahantuojaan ja sieltä saa hyvän neuvon kuinka asiassa kannattaa toimia....... Ajan ja vaivan säästämiseksi voin kertoa, että sanovat talvella ajoittain esiintyvän pakkasen aiheuttavan kosteuden jäätymisilmiön ja neuvovat olemaan yhdeydessä paikalliseen kivijalkaan. Eilen pesussa ja tänään -3C oli aihettanut tuon maahantuojan kertoman ilmiön kuskin puoleiseen takaoveen, kivijalan neuvojen mukaan tehdyistä huoltotoimenpiteistä huolimatta :)
-
Juu, ei oo goodwill volvolle tuttua, torpattiin siksi kun saka ehti yhden huollen veivaamaan väliin muuten täydellisessä volvo-huoltokirjassa, myöskään ajovalojen pesurin jumittuminen ei ole volvon vika
-
Onhan tuo ihan kohtalaisen raivostuttava ongelma tämän hintaluokan autossa. Omassa jäätää myös kuskin ovi joten olen ratkaissut ongelman tälle talvelle laittamatta ovia lukkoon jos pakkasta on lähellekään -10 tai enemmän. Jos joku sen vanhan lumiharjan tai parkkikiekon sieltä haluaa viedä niin vieköön.
Ei todellakaan ole vakuuttanut tämän SPA-sukupolven laatuvaikutelma kaikkine nitinöineen ja kolinoineen. Jos kilometrisuorite yhtään nykyisestä pienenee niin taitaa olla vaihto takaisin vanhempaan edessä.
-
Pystyykö noista irrottamaan ovesta sen lukkomekanismin ja ottamaan pöydälle? Jos sen avaa ja puhdistaa jäykästä vaseliinista ja laittaa notkeampaa tilalle?
Tämä sama vaivahan on ollut jo p3 alustaisissa. Korjauksena on ollut tuo toimenpide.
-
Pystyykö noista irrottamaan ovesta sen lukkomekanismin ja ottamaan pöydälle? Jos sen avaa ja puhdistaa jäykästä vaseliinista ja laittaa notkeampaa tilalle?
Tämä sama vaivahan on ollut jo p3 alustaisissa. Korjauksena on ollut tuo toimenpide.
Pystyy, mutta on yhtä työläs toimenpide kuin P3:ssa. Omassa V90:ssä on ollut takaoven lukko jumissa 2 kertaa, ja nyt on jo 7. talvi menossa yhteiseloa. Eli ei nämäkään nyt ihan sysipaskoja ole. Ajoprofiili ja käyttöympäristö korreloivat todennäköisesti ongelmien määrän kanssa.
-
Repsikan takaovi teki temput vm.2020 V60, kun auto seisonut pari päivää pakkasessa, ei aukea ovi ulkopuolelta eikä sisäkahvasta.
Tänään huomasin, että autossani näyttäisi olevan vielä vuoden päivät voimassa edelliseltä omistajalta jäänyttä Extended Warranty Insurancea.
Eli jonkinlainen laajennettu takuuvakuutus? Onko kokemuksia tällaisesta vakuutuksesta, kattaako esim. lukot?
-
Repsikan takaovi teki temput vm.2020 V60, kun auto seisonut pari päivää pakkasessa, ei aukea ovi ulkopuolelta eikä sisäkahvasta.
Tänään huomasin, että autossani näyttäisi olevan vielä vuoden päivät voimassa edelliseltä omistajalta jäänyttä Extended Warranty Insurancea.
Eli jonkinlainen laajennettu takuuvakuutus? Onko kokemuksia tällaisesta vakuutuksesta, kattaako esim. lukot?
Valitettavasti nuo lisätakuut, kuten myös Volvo Selekt -takuu, ovat asiakaskohtaisia, eli eivät siirry seuraavalla omistajalle. :(
Takuuehdoissa lukee, mitä nuo kattavat, mutta käsittääkseni ovat melko suppeita. :-\
-
Valitettavasti nuo lisätakuut, kuten myös Volvo Selekt -takuu, ovat asiakaskohtaisia, eli eivät siirry seuraavalla omistajalle. :(
Takuuehdoissa lukee, mitä nuo kattavat, mutta käsittääkseni ovat melko suppeita. :-\
Volvon sivuilta löysin tällaista: Extended Warranty Insurance (EWI) on liitetty autoosi, joten jos myyt sen, tämä sopimus siirtyy automaattisesti uudelle omistajalle.
Täytyypä kysäistä tästä vielä omamekanikolta, kun vuosihuolto edessä maaliskuussa.
https://www.volvocars.com/fi/support/topic/9683d1bf1097c8a46215dc1a0ab8097a
Repsikan takaovikin aukesi, kun keli lauhtui kymmeneen pakkasasteeseen.
-
Volvon sivuilta löysin tällaista: Extended Warranty Insurance (EWI) on liitetty autoosi, joten jos myyt sen, tämä sopimus siirtyy automaattisesti uudelle omistajalle.
Täytyypä kysäistä tästä vielä omamekanikolta, kun vuosihuolto edessä maaliskuussa.
https://www.volvocars.com/fi/support/topic/9683d1bf1097c8a46215dc1a0ab8097a
Kappas, tuollaisesta en tiennytkään. Luulin, että kyse on noista ostettavista lisätakuista.
No sellainenhan tuokin on, kun vaan viitsi tarkemmin tutkia. :D :idiot2:
-
Täälläkin lukot jääteyilee ja aiheuttaa kahdenlaista vaivaa:
1. Tänään vain yksi ovi aukesi ulkokahvasta, muut ovet sai auki sisäpuolen kahvoista. Tähän vikaan liittyy se, että nyt kun laittaa ovet lukkoon niin ovet saa kuitenkin ulkokahvoista auki ilman avaimen lähelläoloa, mutta varashälytin laukeaa. Eli ovet ei mene kunnolla lukkoon.
2. Toinen vika joka tulee sitten kovemmilla pakkasilla on se, että ovi ei aukea sisältä eikä ulkoa.
Auttaako tuohon ensimmäiseen kohtaan lainkaan se, että öljyää lukkoa niistä ruuvin reistä? Vai jäätääkö ulkokahva jostain muualta? Mekanismi ei itselle ole tuttu kun en ole ovea aukonut.. Atf-öljyä annoin joka lukolle muutama viikko sitten, mutta ongelmat jatkuu.
Niin ja potilas on siis v60 b5 2021.
-
Täälläkin lukot jääteyilee ja aiheuttaa kahdenlaista vaivaa:
1. Tänään vain yksi ovi aukesi ulkokahvasta, muut ovet sai auki sisäpuolen kahvoista. Tähän vikaan liittyy se, että nyt kun laittaa ovet lukkoon niin ovet saa kuitenkin ulkokahvoista auki ilman avaimen lähelläoloa, mutta varashälytin laukeaa. Eli ovet ei mene kunnolla lukkoon.
2. Toinen vika joka tulee sitten kovemmilla pakkasilla on se, että ovi ei aukea sisältä eikä ulkoa.
Auttaako tuohon ensimmäiseen kohtaan lainkaan se, että öljyää lukkoa niistä ruuvin reistä? Vai jäätääkö ulkokahva jostain muualta? Mekanismi ei itselle ole tuttu kun en ole ovea aukonut.. Atf-öljyä annoin joka lukolle muutama viikko sitten, mutta ongelmat jatkuu.
Niin ja potilas on siis v60 b5 2021.
Ei siinä kahvassa mikään jäädy. Kaikki mekanismit ovat lukkolaitteessa kolmen ruuvin kohdalla.
Niin ja on näissä vielä kolmaskin ominaisuus. Joskus ovi ei pysy lainkaan kiinni. Silloin meinaa huumori loppua, kun joutuu yrittää teljetä ovia kiinni. Sillä nyt oikeasti ole mitään merkitystä, ovatko ne lukossa.
-
Ei siinä kahvassa mikään jäädy. Kaikki mekanismit ovat lukkolaitteessa kolmen ruuvin kohdalla.
Niin ja on näissä vielä kolmaskin ominaisuus. Joskus ovi ei pysy lainkaan kiinni. Silloin meinaa huumori loppua, kun joutuu yrittää teljetä ovia kiinni. Sillä nyt oikeasti ole mitään merkitystä, ovatko ne lukossa.
Tuttu vaiva joka tulee vastaan joka talvi. Pariin kertaan merkkihuollossa käytetty kaikki oviverhoilut poissa ja öljytty reippaasti automaattivaihteistoöljyllä ja toisella kertaa vaihdettu kuskin oven lukkolaite ja saman puolen takaoven lukkolaite - ensimmäinen meni takuuseen. Tänä talvena toimineet hieman paremmin (kop kop - koputan puuta)
-
Valitettavasti nuo lisätakuut, kuten myös Volvo Selekt -takuu, ovat asiakaskohtaisia, eli eivät siirry seuraavalla omistajalle. :(
Takuuehdoissa lukee, mitä nuo kattavat, mutta käsittääkseni ovat melko suppeita. :-\
Volvo Selekt takuu ei ole suppea. On kattavuudeltaan uuden auton takuuta vastaava.
Aika paljon on kolmessa Volvossani ollut huomauttamista ja kaikissa ollut tuo selekt takuu, eikä koskaan ole naristu. Ajovaloumpio ja oven kahvakin menneet takuuseen muiden isompien vikojen lisäksi, enkä olisi edes odottanut jonkun ajovaloumpion kuuluvan takuun piikkiin, saatikka ovenkahvan, josta oli valo (kuluva osa) palanut.
-
Niin ja on näissä vielä kolmaskin ominaisuus. Joskus ovi ei pysy lainkaan kiinni. Silloin meinaa huumori loppua, kun joutuu yrittää teljetä ovia kiinni. Sillä nyt oikeasti ole mitään merkitystä, ovatko ne lukossa.
Minulla on nyt kahdessa S90 ollut vain tätä. Toodella kiva ominaisuus, oven saa auki mutta ei kiinni.
-
Volvo Selekt takuu ei ole suppea. On kattavuudeltaan uuden auton takuuta vastaava.
Aika paljon on kolmessa Volvossani ollut huomauttamista ja kaikissa ollut tuo selekt takuu, eikä koskaan ole naristu. Ajovaloumpio ja oven kahvakin menneet takuuseen muiden isompien vikojen lisäksi, enkä olisi edes odottanut jonkun ajovaloumpion kuuluvan takuun piikkiin, saatikka ovenkahvan, josta oli valo (kuluva osa) palanut.
Olet oikeassa, kirjoitin huonosti. Tarkoitin sitä, että Selekt takuu ei siirry seuraavalle omistajalle. :)
-
niin.. kuskin puoli. On kyllä merkillistä. Luulis lukkojen olevan identtisiä kummallakin puolella..
Ei se välttämättä yhtään ihmeellistä ole. Johonkin lukkoon on vaan päässyt enemmän kosteutta esim. pesuissa ja sitten se vaan jäätyy pakkasten myötä. En ole identtinen veljeni kanssa ;)
-
Olet oikeassa, kirjoitin huonosti. Tarkoitin sitä, että Selekt takuu ei siirry seuraavalle omistajalle. :)
Nykyään selekt-takuu liitetään ohjelmallisesti ko. autoon myönnettäessä, eli siirtyy auton mukana seuraavalle omistajalle. Näin tehtiin mm. allekirjoituksen autoon mekaanikon toimesta oston yhteydessä. Selekt aka "Extended Warranty Insurance (EWI)"..
-
Nykyään selekt-takuu liitetään ohjelmallisesti ko. autoon myönnettäessä, eli siirtyy auton mukana seuraavalle omistajalle. Näin tehtiin mm. allekirjoituksen autoon mekaanikon toimesta oston yhteydessä. Selekt aka "Extended Warranty Insurance (EWI)"..
Iso kiitos tästä! Piti olla heti yhteydessä Hämikselle ja näinpä selvisi, että tuossa meidänkin Volvossa on tämä Selekt-takuu voimassa. Lukot menevät vaihtoon takuutyönä veloituksetta. :)
-
Mistä vuosimallista lähtien on ollut tuo selekt takuu?
-
Alle 7 vuotta vanha ja max 150k km ajettu, sekä virallisella paikalla huollettu. Myyjä ostaa tuon takuun autoihin ja auton ostajalla ei ole asiaan mitään tekemistä. Vastaa tosiaan hyvin pitkälti uuden takuuta. Itselläkin ollut kaksi Select takuullista autoa.
-
My-19 otettu käyttöön 06.18 ajuttu 167tkm eli ei sit mitään apuja
-
Ei tämän hetkinen tilanne vaikuta mitään, vaan se että nuo ehdot pitää täyttyä, että jälleenmyyjä voi autoon ostaa tuon takuun.
-
Minulla on nyt kahdessa S90 ollut vain tätä. Toodella kiva ominaisuus, oven saa auki mutta ei kiinni.
Itse olen saanut oven lukittua vetämällä ovea kiinni (sisäpuolelta) ja samalla painamalla kuskin ovessa olevaa sähköistä lukituspainiketta. Kertaakaan ei ole tarvinnut köyttää ovea kiinni. ;)
-
Pitämällä ovea kiinni ja samalla painamalla lukkoon sai kiinni, mutta sitten ne pysyi kiinni seuraavaan lauhaan saakka.
-
Pitämällä ovea kiinni ja samalla painamalla lukkoon sai kiinni, mutta sitten ne pysyi kiinni seuraavaan lauhaan saakka.
Täällä kuskin puoleinen takaovi on nyt todennäköisesti ollut sen maahantuojan minulle aiemmin kertoman yleisesti talviaikaan tapahtuvan veden jäätymisilmiön takia jumissa 30.12.-24 alkaen.
Mutta kas kummaa eilen ajetun n. 150km jälkeen oven sai jo sisäpuolelta auki ja se jäi jopa kiinnikin. Ulkopuolen kahva on vielä toistaiseksi "eloton", mutta kevättä kohti mennään.
Kävin aikoinaan kirjeenvaihtoa maahantuojan kanssa näistä lukkoasioista ja goodwillin toimimattomuudesta. Kysyin heiltä myös sitä että kun volgaa on aina mainostettu turvallisuuden perikuvana, niin mitä mieltä he ovat siitä, että takapenkin matkustajat joutuvat pitelemään ovia kiinni. Toinen skenaario voi olla se että onnettomuustilanteessa tai muuten esim. tulipalon alkaessa autosta ei pääse ulos. No, maahantuojalta ei tietenkään saanut kysymykseen mitään vastausta.
-
Olikos noihin ovipaneeleiden irroituksiin jotain ohjetta olemassa? (etuoven verhous -> V60 2019)
Lukkolaitteen vaihto edessä ja ei viitsisi paskoa kaikkia muovikilkkeitä. :idiot2:
-
Käytin v90 vm 2017 viime viikolla Wetterillä ja Volvon oma mekaanikko vaihtoi molempiin takaoviin uudet lukot. Tuli muuten todella hyvät/isot suojukset lukon ympärille. Tulee kuulemma elinikäinen takuu lukoille, joten ongelman palatessa vaihtavat tarvittaessa uudet lukot veloituksetta. Kuulemma yhtään lukkoa ei ole tarvinnut takuuseen vaihtaa.Viime viikolla oli plussakelit ja nyt kunnon pakkaset. Eipä enää takaovet jäätyneet. Mikä parasta niin sain nuo lukkojen vaihdot auton vakuutukseen (Sakaturva) autoliikkeen piikkiin. Suosittelen todella lukkojen uusintaa jos meinaa hermot palaa. Taitaa maksaa 400 e per ovi, mutta kannattaa.
-
Tänään vaihtui takaoviin uudet lukot Selekt-takuuna, kun molemmista lukoista oli jäänyt vikakoodi muistiin. Omamekanikon mukaan tarvitaan vikakoodit jotta saatiin lukot tähän takuuseen. Tunti meni kahdelta mieheltä lukkojen vaihdossa Hämiksellä.
-
Mulla oli vianorin vikakoodit ladattuna, mutta nuo tulosteet ei volvolle kelvanneet , kun ei olleet virallisia, eli Paskaa kevättä Tiskille
-
Olikos noihin ovipaneeleiden irroituksiin jotain ohjetta olemassa? (etuoven verhous -> V60 2019)
Lukkolaitteen vaihto edessä ja ei viitsisi paskoa kaikkia muovikilkkeitä. :idiot2:
YouTubesta löytyy jos jonkinlaista ohjevideota.
Tuossa esim. https://youtu.be/fIz54qsGZnM?si=3rQth13zO8a1H-ZE
-
YouTubesta löytyy jos jonkinlaista ohjevideota.
Tuossa esim. https://youtu.be/fIz54qsGZnM?si=3rQth13zO8a1H-ZE
Tuo video tullut tsekkailtua, ei sisällä sisemmän paneelin irroittelua.
Sinällään, omalta kohdalta case is closed ainakin tälläerää -> käyty merkkihuollossa vaihdattamassa uusi lukkolaite + vaijeri. Volvoselekt vaihtoautotakuu kerkesi menemään muutamalla vuorokaudella ohitse -> joten ihan sai kukkaroa keventää vajaat 500€ tästä lystistä.
-
Osaako joku sanoa, missä voisi olla vika kun takaovet (V90 vm. 2017) eivät lukkiudu? Menevät (ja pysyvät) kyllä kiinni hienosti, kahvat toimii sisä- ja ulkopuolelta, mutta lukkoon ne eivät mene. Etuovet ja takaboksi menevät lukkoon.
-
Minulle vaihtoivat molemmat takaoven lukot takuuseen. Ovat kuulemma paremmin suojattuja.
-
Mullekin vaihdettiin pari talvea sittten XC40:een pari lukkoa takuuseen ja eivät kyllä sen jälkeen ole temppuilleet.
-
laitetaan tänne nyt havaintona että V60 T8 YM2020:ssa on samaa ongelmaa. Kun on vähänkin enemmän pakkasta niin takaovet on ja pysyy kiinni eikä edes joku 20min sisätilan lämmitys ennen autolle menoa auta. Joskus ollu etuovessakin samaa, mutta yleensä takaovet ongelmoi. Varmaankin sisätilan lämmitys sulattaa etuovet nopeammin, mutta on todellakin valmistusvirhe tehtaalta asti ja jäljet johtaa suunnittelupöydälle asti. Olisi Volvolta suoraselkäistä tehdä takaisinkutsu huoltoon kaikille niille autoille jossa tämä (kuluttajan kannalta) valmistusvirhe on. Tämä valmistusvirhe tosin lisää turvallisuutta kun vähentää takapenkkiläisten määrää pakkasilmoilla
-
laitetaan tänne nyt havaintona että V60 T8 YM2020:ssa on samaa ongelmaa. Kun on vähänkin enemmän pakkasta niin takaovet on ja pysyy kiinni eikä edes joku 20min sisätilan lämmitys ennen autolle menoa auta. Joskus ollu etuovessakin samaa, mutta yleensä takaovet ongelmoi. Varmaankin sisätilan lämmitys sulattaa etuovet nopeammin, mutta on todellakin valmistusvirhe tehtaalta asti ja jäljet johtaa suunnittelupöydälle asti. Olisi Volvolta suoraselkäistä tehdä takaisinkutsu huoltoon kaikille niille autoille jossa tämä (kuluttajan kannalta) valmistusvirhe on. Tämä valmistusvirhe tosin lisää turvallisuutta kun vähentää takapenkkiläisten määrää pakkasilmoilla
Itselläni on myös samanvuotinen 2020 käyttöönotettu V60, eikä koskaan ole ollut minkäänlaisia ongelmia minkään oven lukon kanssa eli kun kaikissa ei näitä ongelmia kuitenkaan ole, niin ei takaisinkutsujakaan tule. Tänne palstalle kun kuitenkin kirjoittelee häviävän pieni osa ko. Volvojen omistajista niin ehkä ongelmien oletetaan olevan yleisempiä kuin ne oikeasti ovatkaan. En toki vähättele ongelmaa ja kuullostaa kiusalliselta vaivalta jos omalle kohdalle sattuu.
-
Muutaman kerran ollut nyt omassakin autossa tätä ongelmaa. Ulkokahvoista ovia ei saa auki, mutta sisäkahvoista saa. Onneksi ovet kuitenkin pysyvät kiinni. Autoon pääsyä helpottaa kummasti, kun kaukosäätimestä avaa ikkunat ja avaa oven sisäpuolelta.
Pakko huomenna käydä Volvolla kyselemässä, kun takuutakin vielä on.
-
Ikimuistoisin taksimatka V90 takapenkillä kun jouduin itse pitämään ovea kiinni koko matkan
-
Pakko nyt tähän väliin heittää, 24v auto eikä lukoissa mitään häikkää. Ei mene hermo.
Hyvä kiina! :D
-
Pakko nyt tähän väliin heittää, 24v auto eikä lukoissa mitään häikkää. Ei mene hermo.
Hyvä kiina! :D
Eipä noilla lukkomurheilla taida olla Kiinan kanssa mitään tekemistä. Huonoa (ruotsalaista) suunnittelua ja liian hyvät eristeet ovessa. Ongelma liittyy kondenssiveden jäätymiseen ja kondenssiin vaikutta kovasti se, että missä ja millaisissa olosuhteissa ajelee. Pahinta myrkkyä lienee se, että käy kovien pakkasten aikana kauppakeskuksen puolilämpimässä parkkihallissa pyörähtämässä. Siellä ilman suhteellinen kosteus on 99 % ja kylmä lukkolaite kondensoi itsensä märäksi. Sen jälkeen lukot kiukuttelevat seuraavaan suveen saakka ellei autoa saa oikeasti kuivaan ja lämpimään tilaan, jossa lukoilla on mahdollisuus kuivua. Etuoven lukot toimivat siksi vähän paremmin, että keskipilarissa on lämmitysilmakanava ja etuoven lukko saa ajaessa hieman lämpöä ja kuivuu siksi helpommin. Takaoven lukot ovat sijoitettuna toisiksi kylmimpään kohtaan autossa, ainoastaan käynnitysakku on osattu laittaa vielä kylmempään nurkkaan takalokarin sisälle.
-
Muutaman kerran ollut nyt omassakin autossa tätä ongelmaa. Ulkokahvoista ovia ei saa auki, mutta sisäkahvoista saa. Onneksi ovet kuitenkin pysyvät kiinni. Autoon pääsyä helpottaa kummasti, kun kaukosäätimestä avaa ikkunat ja avaa oven sisäpuolelta.
Pakko huomenna käydä Volvolla kyselemässä, kun takuutakin vielä on.
Meinasivat Volvolla ensin, että rasvaavat lukot, mutta totesivat, että parempi vaihtaa suoraan uudet lukot. Takuuseen menee ja auto päivän pajalla.
-
Mulla vaihdettiin just takaoven lukko huollon yhteydessä jäätymisten takia. No, ekat pakkaset vaihdon jälkeen, ja sama lukko taas jäässä... :D
Edit: kyseessä allekirjoituksen 2020 V90
-
Onko mikä malli ?
Mulla vaihdettiin V90 ja XC90 ja kummastakin loppui ongelmat siihen. Nimenomaan takaovet kyseessä. Ja lukkoja ei vaihdettu vaan ne uusitut kehykset.
-
Ikimuistoisin taksimatka V90 takapenkillä kun jouduin itse pitämään ovea kiinni koko matkan
Eikös se vanha sanonta ole, että "Kaikkeen muuhun tottuu, paitsi sukurutsaukseen"
-
Moi
ostin oman 17-vuotisen V90:n viime syksynä ja lukot alkoivat oireilla heti ensipakkasilla. Ostin akkutoimisen kuumailmapuhaltimen ensiavuksi, sillä sai varoen lämmittämällä aina kertaalleen toimimaan. Sitten kun tarpeeksi alkoi ärsyttää, kävin hakemassa CRC 5-56 pulloja pari (jostain luin että oli jollain tämä aine toiminut) ja lukolta se kuuluisa ylin pultti auki ja lukkoon joka puolelta lämpöä akkupuhaltimella (se on itse asiassa hyvä tuohon, kun on niin tehoton ettei ihan helpolla polta maaleja). Kun on perstuntumalla todella lämmin, niin sieltä yläpultin reiästä ja joka lovesta (leivinuunin päällä esilämmitettyä) CRC:tä niin paljon että tulee lorisemalla oven alareunasta. Lämmitys notkistaa vanhan voiteluaineen ja sulattaa/haihduttaa kosteuden, jolloin CRC pääsee huuhtelemaan ne pois yhdessä muiden epäpuhtauksien kanssa. Käsittelyn jälkeen lukkoon jää vain ohutta öljyä, joka ei jumita pakkasillakaan niin herkästi. Tässä pitää vain muistaa jatkossa ajoittain voidella samalla kamalla lukot, etteivät pääse kuivumaan ja kulumaan.
Aika tukkikämppäkorjaus tavallaan, mutta sen käsittelyn jälkeen ei ole kertaakaan temppuillut yksikään lukko.
Oman kokemuksen perusteella tuntuu että tässä ongelmassa on juurisyynä vääräntyyppinen voitelu lukossa.
-
Moi
ostin oman 17-vuotisen V90:n viime syksynä ja lukot alkoivat oireilla heti ensipakkasilla. Ostin akkutoimisen kuumailmapuhaltimen ensiavuksi, sillä sai varoen lämmittämällä aina kertaalleen toimimaan. Sitten kun tarpeeksi alkoi ärsyttää, kävin hakemassa CRC 5-56 pulloja pari (jostain luin että oli jollain tämä aine toiminut) ja lukolta se kuuluisa ylin pultti auki ja lukkoon joka puolelta lämpöä akkupuhaltimella (se on itse asiassa hyvä tuohon, kun on niin tehoton ettei ihan helpolla polta maaleja). Kun on perstuntumalla todella lämmin, niin sieltä yläpultin reiästä ja joka lovesta (leivinuunin päällä esilämmitettyä) CRC:tä niin paljon että tulee lorisemalla oven alareunasta. Lämmitys notkistaa vanhan voiteluaineen ja sulattaa/haihduttaa kosteuden, jolloin CRC pääsee huuhtelemaan ne pois yhdessä muiden epäpuhtauksien kanssa. Käsittelyn jälkeen lukkoon jää vain ohutta öljyä, joka ei jumita pakkasillakaan niin herkästi. Tässä pitää vain muistaa jatkossa ajoittain voidella samalla kamalla lukot, etteivät pääse kuivumaan ja kulumaan.
Aika tukkikämppäkorjaus tavallaan, mutta sen käsittelyn jälkeen ei ole kertaakaan temppuillut yksikään lukko.
Oman kokemuksen perusteella tuntuu että tässä ongelmassa on juurisyynä vääräntyyppinen voitelu lukossa.
Samalla tavalla olen itse käsitellyt V60 lukot ja ei ole ollut ongelmia. Tosin suihkutin elektroniikkasprayta, mutta samanhan sekin tekee eli poistaa kosteuden ja putsaa.
-
Itselläni on myös samanvuotinen 2020 käyttöönotettu V60, eikä koskaan ole ollut minkäänlaisia ongelmia minkään oven lukon kanssa eli kun kaikissa ei näitä ongelmia kuitenkaan ole, niin ei takaisinkutsujakaan tule. Tänne palstalle kun kuitenkin kirjoittelee häviävän pieni osa ko. Volvojen omistajista niin ehkä ongelmien oletetaan olevan yleisempiä kuin ne oikeasti ovatkaan. En toki vähättele ongelmaa ja kuullostaa kiusalliselta vaivalta jos omalle kohdalle sattuu.
Minulla sama vika ja kaikki lukot vaihdettu
-
Meidän 2017 XC90 T8 kärsii hänkin tästä ongelmasta (molemmat takaovet), Bilian arvio korjaukselle aikamoinen, nyt odotetaan vaan että myyjäliike kuittaa korjaamisen olevan ok. Raklamaatio ovista tuli tehtyä heti toisena päivänä kun sattui sopivat pakkaset kohdilleen.
LUKKOYKSIKKÖ, TAKAOVI, UUSINTA 240,80 €
V SARJA 305,41 €
V SARJA 305,41 €
TAKAOVIEN AVAUS SISÄKAUTTA JA L 138,41 €
OVIEN/LUUKKUJEN VIANETSINTÄ: 3T 51,90 €
YHTEENSÄ: 1 041,93 €
-
Itsellä ei ole vielä lukot temppuilleet pakkasen vuoksi, mutta yksi asia ihmetyttää. Foorumilta olen lueskellut paljon lukoista joissa huono voitelu ja jonne vesi pääsee sisään, niin miksi kukaan ei ole vain yksinkertaisesti purkanut tuota lukkoa ja katsonut mitä sieltä löytyy ja voiko asialle tehdä jotain? Vai eikö tuo mötikkä ole purettavissa järkevästi?
-
Omassa jääty viime talvena lukko samoin, ettei ovi meinannut pysyä kiinni. Silloin purin lukon pöydälle ja se oli yltä päältä jäässä/märkä. Sulasin, kuivasin ja rasvasin hyvin. Ei ole sittemmin kiukutellut, mutta eipä ole toisenkaan puolen lukko kiukutellut.
Ainoa periaatteellinen ero verrattuna etuoveen on se, että takaoven lukko on liian kylmässä paikassa. Nähdäkseni etuoven tilannetta parantaa keskipilarissa oleva lämmityskanava, joka hohkaa lämpöä etuoven lukkoon. Pysyvä korjaus olisi asentaa takaoven lukon kylkeen lämmitysvastus, joka lämmittää lukon ajon aikana. Silloin lukko kuivuisi eikä kondensoisi itseään läpimäräksi lämpimään tilaan ajettaessa.
Tietysti lukot voisivat olla parempia, mutta uudet ovat ihan samoja kuin vanhatkin.
Aiempiin viestiin itselleni vastaten, löytyihin täältä sittenkin yksi rohkea. Onko ongelmat pysyneet poissa? Jäikö mielikuvaa, että johtuuko ongelma nimenomaan kondensiokosteudesta vai pääseekö vesi ajaessa/pestessä/sateessa lukon sisään?
Täällä on ollut puhetta, että nykyisessä lukkojen generaatiossa lukon suojausta kosteudelta on paranneltu, eikä ongelmia enää pitäisi olla. Kuinka tätä suojausta tarkkaan ottaen on paranneltu ja mitä on suojattu? Onko suojattu roiskevettä, kondensiovettä vai molempia ajatellen?
-
Se kehys jossa lukkolaite sijaitsee on nykyisellään muotoiltu ihan erilailla ja siten, että kondensoituva ja varmaan myös osin ikkunan tiivisteen juurestakin sisälle pääsevä vesi ei mene enää itse lukolle ja näin ongelma poistuu. Se on ihan eri muotoinen se uusittu kehys, kun sitä aikoinaan omamekaanikon kanssa pyöriteltiin käsissä. Kahteen autoon mulla vaihdettu ja molemmissa ongelmat loppui siihen.
-
Ok. Eli kuulostaisi siltä, että jos tekisi tuon Hessun huoltotoimenpiteen ja samalla vähän miettisi miten lukkolaitetta voisi mahdollisesti suojata, niin saattaisi tulla kohtuu hyvä.
Mulla vaihdettiin autoa ostaessa yksi lukkolaite liikkeen piikkiin, kun siinä oli sellainen vika, että ovi ei meinannut mennä kunnolla kiinni vaikka auto oli lämpimässä hallissa. Harmittaa jälkikäteen, että en älynnyt pyytää vanhaa lukkolaitetta itselleni. Olisi ollut hyvä tutkimuskohde.
-
Ja tuossahan olisi hyvä business jollekkin 3D tulostimen omistavalle. Jostain uusitusta kehyksestä malli ja ei kun tulostamaan uusia osia.