Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Ribbe - 28.10.2021, 06:55:51
-
Koitin katsoa, mutta ei sattunut silmään topicia SPA alustaisten takaovien lukoista ja niiden jäätymisestä. Mutta täällä monessa paikassa on mainittu aihe. Itsellä menossa S90 lukko remppaan parin viikon sisällä. Molemmat takaovet päätti ettei -5 lämpötilassa ettei mennä kiinni. Vielä ei ole myyjästä tietoa, SAH arveli että Volvo Selekt korvaisi lukkolaitteet. Mitä ymmärtänyt niin näitä on myös goodwillinä vaihdettu vaikka ei ole takuuta ollut?
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=124100.0
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=114364.0
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=122843.0
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=112552.0
-
Katohan, en vain osannut :D
-
Mulla V60 -19, mutta samaa ongelmaa oli viime talvena. Tai myöskin etuoven lukot jäätyivät.
Joku päivitys niihin tuli tehtaalta ja omamekaanikko volvolla laittoi viestiä, että vaihdetaan kaikki lukot uusiin takuuna.
Jännityksellä odotellaan talvea, auttoiko lukkojen vaihto.
-
Mulla V60 -19, mutta samaa ongelmaa oli viime talvena. Tai myöskin etuoven lukot jäätyivät.
Joku päivitys niihin tuli tehtaalta ja omamekaanikko volvolla laittoi viestiä, että vaihdetaan kaikki lukot uusiin takuuna.
Jännityksellä odotellaan talvea, auttoiko lukkojen vaihto.
Sinulla ollut vielä tehdastakuu autossa? Itsellä ei ole enää vaan on Volvo Selekt.
-
Näin kirjoittelin maaliskuussa tänä vuonna:
"Mukisematta Selectin piikkiin meni V60 kaikkien ovien lukot muutama viikko sitten. Mekaanikon mukaan tärkeä seikka oli vikakoodit joka lukosta, niitä olikin runsaasti... "
Lukot vaihdettiin siis tuolloin omistamaani V60 D4 '19, tähän nykyiseen V60 T4 '20 ei vielä ole vaihdettu, ensi talvena ne testataan...
-
Näin kirjoittelin maaliskuussa tänä vuonna:
"Mukisematta Selectin piikkiin meni V60 kaikkien ovien lukot muutama viikko sitten. Mekaanikon mukaan tärkeä seikka oli vikakoodit joka lukosta, niitä olikin runsaasti... "
Lukot vaihdettiin siis tuolloin omistamaani V60 D4 '19, tähän nykyiseen V60 T4 '20 ei vielä ole vaihdettu, ensi talvena ne testataan...
Just noista vikakoodeista SAH omamekaanikko kanssa mainitsi. Ne kuulema auttaa siihen että vaihdetaanko lukot vai ei.
-
Just noista vikakoodeista SAH omamekaanikko kanssa mainitsi. Ne kuulema auttaa siihen että vaihdetaanko lukot vai ei.
Näinhän se menee, pelkkä sana on vähän eri kuin jos on koodejakin.
-
Sinulla ollut vielä tehdastakuu autossa? Itsellä ei ole enää vaan on Volvo Selekt.
Oli, kun vaihdettiin.
Näin kirjoittelin maaliskuussa tänä vuonna:
"Mukisematta Selectin piikkiin meni V60 kaikkien ovien lukot muutama viikko sitten. Mekaanikon mukaan tärkeä seikka oli vikakoodit joka lukosta, niitä olikin runsaasti... "
Lukot vaihdettiin siis tuolloin omistamaani V60 D4 '19, tähän nykyiseen V60 T4 '20 ei vielä ole vaihdettu, ensi talvena ne testataan...
Sama homma, vikakoodeja oli lukoista runsaasti.
-
Ostin V90:sen kesällä ja olin tietoinen tästä piilevästä viasta. Nyt kun tuli ensimmäiset pakkaset karu totuus tuli heti silmille ->Molempien takaovien lukot jäässä ::)
Soittelin tänään paikalliseen merkkiliikkeeseen, ja sanoivat että auton takaoviin vaihdetaan uudet lukot ja volvo maksaa koko lystin. Auto siis -17 vuosimallin V90 D3 AWD. Yllätyin kuinka kivuttomasti minun kohdalla tämä meni. Mekaanikko sanoi, että uudet lukot on suojattu paljon paremmin vanhoihin verrattuna.
-
Ostin V90:sen kesällä ja olin tietoinen tästä piilevästä viasta. Nyt kun tuli ensimmäiset pakkaset karu totuus tuli heti silmille ->Molempien takaovien lukot jäässä ::)
Soittelin tänään paikalliseen merkkiliikkeeseen, ja sanoivat että auton takaoviin vaihdetaan uudet lukot ja volvo maksaa koko lystin. Auto siis -17 vuosimallin V90 D3 AWD. Yllätyin kuinka kivuttomasti minun kohdalla tämä meni. Mekaanikko sanoi, että uudet lukot on suojattu paljon paremmin vanhoihin verrattuna.
Olitko yhteydessä samaiseen liikkeeseen, josta ostit auton?
-
Olitko yhteydessä samaiseen liikkeeseen, josta ostit auton?
Ei ollut sama liike. Kysyivät kyllä mistä auto on ostettu, mutta ei näyttänyt vaikuttavan asiaan.
-
Ei ollut sama liike. Kysyivät kyllä mistä auto on ostettu, mutta ei näyttänyt vaikuttavan asiaan.
Kysyttiinkö onko suomiauto vai ei? ja vaikuttiko ajo kmetrit?
-
onkohan konstia tunnistaa jäätyykö omat lukkoni vai pitääkö vaan odotella ja mennä sitten biliaan :)
-
Kysyttiinkö onko suomiauto vai ei? ja vaikuttiko ajo kmetrit?
Kysyttiin molempia, oma auto on tuotu ruotsista ja ajettu nyt 205tkm. Mekaanikko sanoi, että yleisesti volvo on korjannut alle 5 vuotta vanhat ja max 180tkm ajetut, mutta tässäkin näköjään tehtiin poikkeus.
-
Kysyttiin molempia, oma auto on tuotu ruotsista ja ajettu nyt 205tkm. Mekaanikko sanoi, että yleisesti volvo on korjannut alle 5 vuotta vanhat ja max 180tkm ajetut, mutta tässäkin näköjään tehtiin poikkeus.
Missä muuten tekivät lukkojen vaihdon?
-
Vähän näyttää että omassakin menee takuuseen. Aamulla vein S90 pajalle. Mekaanikko sanoi että soittaa jos ei mene takuuseen. Vielä ei ole puhelua tullut.
-
Missä muuten tekivät lukkojen vaihdon?
Automaa kokkola. Siis ensiviikon tiistaina aika.
-
Arvatkaa aukesiko takaovi kun aamulla oli pakkasta -5 ? :( Ja on vaihdettu tai tehty jotain lukoille Biliassa viime talvena.
-
Arvatkaa aukesiko takaovi kun aamulla oli pakkasta -5 ? :( Ja on vaihdettu tai tehty jotain lukoille Biliassa viime talvena.
Onko lukko jäässä vai ovi jäässä? Piti vähän repäistä kovemmin ovesta tänään.
-
Onko lukko jäässä vai ovi jäässä? Piti vähän repäistä kovemmin ovesta tänään.
Illalla oli 5 astetta pakkasta ja kuskin puolen takaovi oli jäässä eikä auennut. Ajoin kaupan lämpimään parkkihalliin ja kävin ostoksilla. Ennen kuin lähdin kotiin niin tiivistesilikonia tiivisteisiin. Tiivistettä vasten tuleva oven reuna oli märkä (vesipisaroita) eli ovi oli jäässä, ei lukko.
-
Ostin V90:sen kesällä ja olin tietoinen tästä piilevästä viasta. Nyt kun tuli ensimmäiset pakkaset karu totuus tuli heti silmille ->Molempien takaovien lukot jäässä ::)
Soittelin tänään paikalliseen merkkiliikkeeseen, ja sanoivat että auton takaoviin vaihdetaan uudet lukot ja volvo maksaa koko lystin. Auto siis -17 vuosimallin V90 D3 AWD. Yllätyin kuinka kivuttomasti minun kohdalla tämä meni. Mekaanikko sanoi, että uudet lukot on suojattu paljon paremmin vanhoihin verrattuna.
Mulla vaihdettiin tänään takuuseen molemmat takaoven lukot Oulun Wetterillä. Potilaana V90 -17 80 000 km ajettu.
-
Soitin turun keskuautohalliin, 2017 v90 114tkm ajettu ja molemmat takalukot sökö. Eivät suostu pistämään goodwilliin, koska auto on jo niin vanha ja alkuperin eriliikkeestä ostettu, ei ollut mitään kampanjaa voimassa yms. No, itse ostin rinta-joupilta käytettynä ja sain premium takuun kaupanpäälle ja muutenkin ostosta 4kk aikaa. Ovat nyt keskusautohallista yhteydessä auton minulle myyneelle kustannuksista yms ja kuka maksaa mitäkin.
Itse en aio maksaa mitään. muoviämpäri, että pistää vihaksi.
-
Soitin turun keskuautohalliin, 2017 v90 114tkm ajettu ja molemmat takalukot sökö. Eivät suostu pistämään goodwilliin, koska auto on jo niin vanha ja alkuperin eriliikkeestä ostettu, ei ollut mitään kampanjaa voimassa yms. No, itse ostin rinta-joupilta käytettynä ja sain premium takuun kaupanpäälle ja muutenkin ostosta 4kk aikaa. Ovat nyt keskusautohallista yhteydessä auton minulle myyneelle kustannuksista yms ja kuka maksaa mitäkin.
Itse en aio maksaa mitään. muoviämpäri, että pistää vihaksi.
Aika jännä jos ruotsin tuonteihinkin Volvon piikkiin vaihdettu.
-
Aika jännä jos ruotsin tuonteihinkin Volvon piikkiin vaihdettu.
Jep. Sanoin samaa ja linkkasin tämän ketjunkin esimiehelle, muttei mitään kuulunut takaisin. On kuulemma vaan eri käytäntöjä merkkihuolloilla, jossain menee ruotsin tuonnitkin goodwilliin ja jossain ei, mikä on uskomatonta, koska luulisi olevan yksi linjaus.
Palvelu oli tönkeää ja sain 3 kertaa soittaakin ja pari viestiä laittaa, ennenkuin kukaan edes vastasi.
-
2017 V90, ajettu 100tkm. Takaovien lukot vaihdettu Oulun Wetterillä tällä viikolla takuuns/goodwillinä. Alko reistailemaan tänä syksynä, aiemmin toimineet. Hyvin hoitui, 1.5 tunnin homma. Auto huollettu aina kirjan mukaisesti merkkiliikkeessä.
-
10tkm ajettu 2/2021 rekattu V60. Kevät talvi meni ilman lukkojen jäätymisiä. Nyt syksyllä alkoi jäätymiset. Yleensä kuskin puolen takaovi, mutta myös kuskin ovi pari kertaa ulkokahva mykkänä (sisäkahvasta aukesi).
Tänään herja lapsilukoista (Lapsilukko takana, huolto tarpeen) ja eikä ovi aukea ulkoa eikä sisältäkään.
Ei ole Volvo saanu korjattua vikaa näköjään uudempiinkaan. :nohnoh
-
2017 V90, ajettu 100tkm. Takaovien lukot vaihdettu Oulun Wetterillä tällä viikolla takuuns/goodwillinä. Alko reistailemaan tänä syksynä, aiemmin toimineet. Hyvin hoitui, 1.5 tunnin homma. Auto huollettu aina kirjan mukaisesti merkkiliikkeessä.
Jaha. Pitääkin näyttää tämä, kun vien auton keskusautohallille. Rintajoupin turvaan menee omat lukot, mutta hlvetti jos vain koittivat kusettaa.
Sain muuten 6 kertaa soittaa ennenkuin ketään viitsi edes vastata. Soittopyyntöihin ei palattu kertaakaan, 5 jätin. Kysyin vielä whatsapissakin mikä juttu, katsoivat mutteivat vastanneet. Annoin kuulua kyllä puhelimeen viimein vastanneelle, että mitä hlvettiä. " no kun on kiire" eikä edes pahoitellut.
Koskaan en ole missään näin luokatonta palvelua saanut. Jos volvo linjalla jatkuu en tuolta ainakaan osta.
-
Mulla V60 -19, mutta samaa ongelmaa oli viime talvena. Tai myöskin etuoven lukot jäätyivät.
Joku päivitys niihin tuli tehtaalta ja omamekaanikko volvolla laittoi viestiä, että vaihdetaan kaikki lukot uusiin takuuna.
Jännityksellä odotellaan talvea, auttoiko lukkojen vaihto.
Nyt on käyttökokemuksia, lukkojen vaihdon jälkeen.
Pakkasta ollut -20 molemmin puolin, kaikki ovet aukeaa nikottelematta ja pysyvät myös kiinni. toivottavasti näin jatkuukin.
-
Mulla vaihdettiin vuosi sitten joulukuussa takaovien lukot. Ovat toimineet siitä lähtien ilman ongelmia. Auto tulee säännöllisesti pestyä painepesurilla ja säilytetään kylmässä autokatoksessa.
-
V60:ssä vm.2020 ei ainakaan ole ilmennyt mitään ovien tai lukkojen jäätymisiä, tosin kylmemmässä kuin -26 pakkasasteessa en ole ajanut, enkä autoa käynnistellyt.
-
Mulla vaihdettiin vuosi sitten joulukuussa takaovien lukot. Ovat toimineet siitä lähtien ilman ongelmia. Auto tulee säännöllisesti pestyä painepesurilla ja säilytetään kylmässä autokatoksessa.
Mulla vm. 1966 Volvo Amazon ei koskaan ollut lukko-ongelmia vaikka kuinka paljon oli pakkasia. Onneksi -lukkojen uusiminen olisi varmaan maksanut saman verran kuin koko auto. ;D Miksiköhän ne eivät muuten Marmorilla neuvo , että mihin sitä lukkosulaa pitäisi ruiskuttaa? Voisi asia tulla halvemmalla kuntoon.
-
Mulla vm. 1966 Volvo Amazon ei koskaan ollut lukko-ongelmia vaikka kuinka paljon oli pakkasia. Onneksi -lukkojen uusiminen olisi varmaan maksanut saman verran kuin koko auto. ;D Miksiköhän ne eivät muuten Marmorilla neuvo , että mihin sitä lukkosulaa pitäisi ruiskuttaa? Voisi asia tulla halvemmalla kuntoon.
Miten meinasit saada sen lukkosulan sinne mekanismin sisälle? Pitäisi purkaa ovi, irroittaa lukkomekanismi. Purkaa se mekanismi ja vaihtaa sinne rasvat. Tulee tuolle pian enemmän hintaa kuin uudelle lukolle.
-
Miten meinasit saada sen lukkosulan sinne mekanismin sisälle? Pitäisi purkaa ovi, irroittaa lukkomekanismi. Purkaa se mekanismi ja vaihtaa sinne rasvat. Tulee tuolle pian enemmän hintaa kuin uudelle lukolle.
Lukkosulaa sen ei tarvii olla. Ottaa lukon ylimmän kiinnitysruuvin irti ja tuuttaa siitä reiästä CRC:tä tai muuta vastaavaa litkua mekanismin päälle runsaasti. Kossua tai väkevämpää lämpimästä taskumatista akuuttiin vaivaan. Oma valinta, kaataako lukkoon vai käyttääkö muuten. Käsidesipullossa on pumppukin valmiina. Magic happens...
-
Lukkosula on vihon viimeinen lukkojen voiteluun, vie loputkin rasvat... Vain tilapäiseen lukon sulatukseen. Muuten esim laadukasta ase-öljyä, mitä ei jähmety pakkasessa.
-
täytyypäs soitella Autosalpaan/biliaan itsekkin ... pari kertaa nyt takaovien kahvat ihan kuolleita... kahva toimii mutta ei tapahdu mittää.
Sitten kun on vähän matkaaajellut niin ovet toimii taas. Kerran oli että aukes ovi mutta ovi ei meinannut mennä enää kiinni/pysyä kiinni
kahtotaan onko Volvo Selektissä ja takuissa voimaa vai meneekö riitelyksi
-
täytyypäs soitella Autosalpaan/biliaan itsekkin ... pari kertaa nyt takaovien kahvat ihan kuolleita... kahva toimii mutta ei tapahdu mittää.
Sitten kun on vähän matkaaajellut niin ovet toimii taas. Kerran oli että aukes ovi mutta ovi ei meinannut mennä enää kiinni/pysyä kiinni
kahtotaan onko Volvo Selektissä ja takuissa voimaa vai meneekö riitelyksi
Luulisi että siihen takuuseen menee. Vaatii vain että siellä on vikakoodi lukosta, mikä oman kokemuksen perusteella tulee helposti.
-
täytyypäs soitella Autosalpaan/biliaan itsekkin ... pari kertaa nyt takaovien kahvat ihan kuolleita... kahva toimii mutta ei tapahdu mittää.
Sitten kun on vähän matkaaajellut niin ovet toimii taas. Kerran oli että aukes ovi mutta ovi ei meinannut mennä enää kiinni/pysyä kiinni
kahtotaan onko Volvo Selektissä ja takuissa voimaa vai meneekö riitelyksi
Jos vähänkin temppuilevat lukot ja on vikakoodeja, niin select kyllä maksaa sen. Näin kävi itsellenikin entisessä V90 Volvossa. Samalla huomasivat että katon antenniyksikkö oli myös koodeja antanut ja huomasin itsekin välillä, että kaukosäädin ei toiminut kunnolla -> lähti sekin yksikkö selectin piikkiin.
-
tainnut 2020 mallissa tuo ovilukko päivittyä... 16-18 vuotisissa tuota postien mukaan esiintynyt, mutta näköjään mun late2019 on sama vamma
huolto varattu, katotaan mitä vikakoodit sanoo
ei tuo jäätyminen niin ikävä mut sit jos ovi aukee eikä enää mene kiinni niin sepäs on veemäinen
-a-
-
tainnut 2020 mallissa tuo ovilukko päivittyä... 16-18 vuotisissa tuota postien mukaan esiintynyt, mutta näköjään mun late2019 on sama vamma
huolto varattu, katotaan mitä vikakoodit sanoo
-18 °C ja takaovi ikilukossa. "Lapsilukko takana vaatii huollon".
Nuo lukothan on jonkunverran kehittyneet, missä kohti liekään tulleet käyttöön, mutta meille vaihdetaan nyt toista kertaa samaan oveen. Mekaanikot on noita rasvanneet ohuemmalla öljyllä jottei ne kivettyis kylmässä, mutta nyt aikaa varatessa puheli että niitä on vaihdettu uusiin ihan silläkin ajatuksella että valmistaja näkee että niissä on ongelmaa.
-
Mulle vaihdettiin kolmannet lukot viime keväänä ja ne oli ihan erilaiset aiempiin verrattuna, kun omamekaanikon kanssa niitä vertailtiin. Nämä on pelannut nyt täysin samanlaisella käytöllä ilman ongelmia.
-
tainnut 2020 mallissa tuo ovilukko päivittyä... 16-18 vuotisissa tuota postien mukaan esiintynyt, mutta näköjään mun late2019 on sama vamma
huolto varattu, katotaan mitä vikakoodit sanoo
ei tuo jäätyminen niin ikävä mut sit jos ovi aukee eikä enää mene kiinni niin sepäs on veemäinen
-a-
Edellinen oli 2018 missä tuo ongelma oli ja lukot vaihdettiin. Ongelma poistui. Nykyinen vm 2020 ei ole vielä temppuillut. Sitä odotellessa...
-
bilialle peukut.. myyjä infosi heti minne Autosalpa voi laskun lähettää vaihdosta :)
-
Samaa ongelmaa täälläkin, -17 V90 saksan tuonti. Kuskinpuolen takaovi ollut nyt jäässä kertaa x, nimenomaan lukko. Viimeksi eilen kun piti kiireellä lähteä joulupöytään, ei muutakun hiustenkuivaajaa ulos ja sulatella lukko auki, taas. Välillä aukeaa sisältä, välillä ei, ulkokahva aina mykkä kun tätä esiintyy. Kysymys kuuluukin, mihin otan tuosta yhteyttä? Myyjäliikkeeseen (kamux) vai autosalpaan, missä auto kävi määräaikaishuollossa heinäkuussa?
-
tainnut 2020 mallissa tuo ovilukko päivittyä... 16-18 vuotisissa tuota postien mukaan esiintynyt, mutta näköjään mun late2019 on sama vamma
huolto varattu, katotaan mitä vikakoodit sanoo
ei tuo jäätyminen niin ikävä mut sit jos ovi aukee eikä enää mene kiinni niin sepäs on veemäinen
-a-
Jos ovi ei mene kiinni, on siihen melko todennäköinen syy se että lukon ulkopuoliset mekanismit kaipaa vaan rasvaa. Kunnon tujaus oven sisäpuolen reiästä sopivaa lukkoöljyä tai aseöljyä, niin ongelma korjaantuu, ja sehän kannattaa joka tapauksessa muutenkin tehdä talven lähestyessä ennaltaehkäisevänä huoltotoimena ongelmien välttämiseksi. Syynä jumitukseen voi olla jäätyminen, jos on päässyt kosteutta mekanismiin, tai jopa pintaruosteen muodostuminen. Ovi ei pysy kiinni koska lukon salpa ei palaudu alkuasentoonsa eikä ovi siksi jää kiinni. Volvon lukon salvoissa näyttää olevan aika tarkat toleranssit ja mekanismi herkkä tällaisille jutuille.
Jos lukko ei aukea, voi lukon vaihto olla edessä kun tyypillinen ongelman aiheuttaja on lukon sisäpuolella.
-
2019 mallin XC60 ja just tuli 3v täyteen autolle. Takaovien lukot jäätyy. Välillä ei aukea kuin sisäkahvasta ja välillä eivät mene lukkoon. Meneekö nämä vielä takuuseen? Seuraavaan huoltoon olis vielä 2kk aikaa, joten silloin voi olla jo myöhäistä kysellä…
-
Mitäs aseöljyä noihin lukkoihin voisi koittaa laittaa näin ensiapuna ja mihin sitä kannattaa ruikkia?
-
Mitäs aseöljyä noihin lukkoihin voisi koittaa laittaa näin ensiapuna ja mihin sitä kannattaa ruikkia?
Minä laitoin tällaista https://www.motonet.fi/fi/tuote/606069/CRC-Lock-Oil-Lukkooljy-100-ml?gclid=Cj0KCQiA5aWOBhDMARIsAIXLlkdswKknH46h07pStsWImuE0-QxErL_Mf6_SlVJ8rwwrxwKVGUlKq28aAnScEALw_wcB
Jännä muistiharha oli, kun olin ihan varma että olin hankkinut jotain Würthin tuotetta mutta CRC:tä se nyt olikin. Joka tapauksessa kun takaovi ei autonpesun jälkeen meinannut enää alkaa pysyä kiinni, tällä aineella ongelma korjautui parissa minuutissa. Sen jälkeen on toiminut ongelmitta. Tulipahan rasvattua samalla muutkin lukot kun oli jäänyt syksyllä tekemättä.
Tuota tai vastaavaa oven sisäpuolen aukosta näkyvillä oleviin lukon salpoihin ja mekanismeihin. Muunkinlaiset ohuet yleisöljyt ja aseöljyt ajavat asiansa. Tietysti voisi olla ihan ok laittaa ensin yksi kierros WD40 tai vastaavaa ja sitten varsinaista aseöljyä tm. voiteluainetta perään, mutta ei ole välttämätöntä.
Sama operaatio pitäisi silloin tällöin tehdä asuntojenkin lukoille. Alkaa nekin ennen pitkää tahmia rasvaamatta.
-
Omien kokemusten mukaan useimmiten vika on kuvassa ympyröitynä olevan vivun ruostuminen/jumittuminen/jäätyminen. Lukkolaite on pääpiirteittäin samanlainen vuodesta -12 alkaen, eli V40:stä alkaen näihin uusiin SPA autoihin. Mielestäni uudet lukot itsessään eivät poikkea mitenkään vanhoista, mutta niiden ympärille vaan tulee enemmän suojuksia, jotta kosteus ei pääsisi tekemään temppujaan.
(https://kulmamies.kuvat.fi/kuvat/Sekalaista/lukko.jpg?img=medium)
-
Omien kokemusten mukaan useimmiten vika on kuvassa ympyröitynä olevan vivun ruostuminen/jumittuminen/jäätyminen. Lukkolaite on pääpiirteittäin samanlainen vuodesta -12 alkaen, eli V40:stä alkaen näihin uusiin SPA autoihin. Mielestäni uudet lukot itsessään eivät poikkea mitenkään vanhoista, mutta niiden ympärille vaan tulee enemmän suojuksia, jotta kosteus ei pääsisi tekemään temppujaan.
(https://kulmamies.kuvat.fi/kuvat/Sekalaista/lukko.jpg?img=medium)
Onko rakenne semmoinen että avaaminen ja kasaaminen on mahdotonta? Jos rakenne ei ole muuttunut niin tulee olemaan loputon suo noiden vaihtaminen. Tuo sinun kommentti sopisi siihen että kuullut V40 malleista samaa että lukot jäätyvät.
Niin ja omaan autoon. Nyt pari kertaa on vänkärin ovi ollut jumissa. Ei ole ulkoa avautunut. Sisältä auki ja sen jälkeen ulkoakin toiminut
-
Onko rakenne semmoinen että avaaminen ja kasaaminen on mahdotonta? Jos rakenne ei ole muuttunut niin tulee olemaan loputon suo noiden vaihtaminen. Tuo sinun kommentti sopisi siihen että kuullut V40 malleista samaa että lukot jäätyvät.
Niin ja omaan autoon. Nyt pari kertaa on vänkärin ovi ollut jumissa. Ei ole ulkoa avautunut. Sisältä auki ja sen jälkeen ulkoakin toiminut
En ole purkamiseen erityisen tarkkaan perehtynyt, mutta yleensähän nuo on aikalailla niitattu kiinni, joten purkaminen ei varmaan ole ihan perusjuttu :(
Sehän tässä hassua onkin, kun ehjiä lukkoja vaihdetaan ja vika on siinä, että ovat vaan jäässä.
-
Minä laitoin tällaista https://www.motonet.fi/fi/tuote/606069/CRC-Lock-Oil-Lukkooljy-100-ml?gclid=Cj0KCQiA5aWOBhDMARIsAIXLlkdswKknH46h07pStsWImuE0-QxErL_Mf6_SlVJ8rwwrxwKVGUlKq28aAnScEALw_wcB
Jännä muistiharha oli, kun olin ihan varma että olin hankkinut jotain Würthin tuotetta mutta CRC:tä se nyt olikin. Joka tapauksessa kun takaovi ei autonpesun jälkeen meinannut enää alkaa pysyä kiinni, tällä aineella ongelma korjautui parissa minuutissa. Sen jälkeen on toiminut ongelmitta. Tulipahan rasvattua samalla muutkin lukot kun oli jäänyt syksyllä tekemättä.
Tuota tai vastaavaa oven sisäpuolen aukosta näkyvillä oleviin lukon salpoihin ja mekanismeihin. Muunkinlaiset ohuet yleisöljyt ja aseöljyt ajavat asiansa. Tietysti voisi olla ihan ok laittaa ensin yksi kierros WD40 tai vastaavaa ja sitten varsinaista aseöljyä tm. voiteluainetta perään, mutta ei ole välttämätöntä.
Sama operaatio pitäisi silloin tällöin tehdä asuntojenkin lukoille. Alkaa nekin ennen pitkää tahmia rasvaamatta.
Minä laitoin tällaista https://www.motonet.fi/fi/tuote/606069/CRC-Lock-Oil-Lukkooljy-100-ml?gclid=Cj0KCQiA5aWOBhDMARIsAIXLlkdswKknH46h07pStsWImuE0-QxErL_Mf6_SlVJ8rwwrxwKVGUlKq28aAnScEALw_wcB
Jännä muistiharha oli, kun olin ihan varma että olin hankkinut jotain Würthin tuotetta mutta CRC:tä se nyt olikin. Joka tapauksessa kun takaovi ei autonpesun jälkeen meinannut enää alkaa pysyä kiinni, tällä aineella ongelma korjautui parissa minuutissa. Sen jälkeen on toiminut ongelmitta. Tulipahan rasvattua samalla muutkin lukot kun oli jäänyt syksyllä tekemättä.
Tuota tai vastaavaa oven sisäpuolen aukosta näkyvillä oleviin lukon salpoihin ja mekanismeihin. Muunkinlaiset ohuet yleisöljyt ja aseöljyt ajavat asiansa. Tietysti voisi olla ihan ok laittaa ensin yksi kierros WD40 tai vastaavaa ja sitten varsinaista aseöljyä tm. voiteluainetta perään, mutta ei ole välttämätöntä.
Sama operaatio pitäisi silloin tällöin tehdä asuntojenkin lukoille. Alkaa nekin ennen pitkää tahmia rasvaamatta.
Kiitos tästä, täytyy huomenna käydä motonetissa samalla kun käyn auton sulattelemassa joulun jäljiltä, on meinaan hieman lumessa ja jäässä peräpää kun pöllyävää lunta on kerääntynyt about 600km aikana ;D
-
2019 mallin XC60 ja just tuli 3v täyteen autolle. Takaovien lukot jäätyy. Välillä ei aukea kuin sisäkahvasta ja välillä eivät mene lukkoon. Meneekö nämä vielä takuuseen? Seuraavaan huoltoon olis vielä 2kk aikaa, joten silloin voi olla jo myöhäistä kysellä…
Ainakin mulle vaihtoivat pari vuotta sitten 2017 vuoden autoon molemmat takalukot, jonka jälkeen ongelma poistui. Silloin jäin siihen ymmärrykseen, että nämä takaovien lukot menee aina "takuuseen".
-
Menee takuuseen jos merkkikorjaamo niin haluaa. Mielellään vaan tuppaavat laskuttamaan kuluttajaa sekä maahantuojaa.
-
Menee takuuseen jos merkkikorjaamo niin haluaa. Mielellään vaan tuppaavat laskuttamaan kuluttajaa sekä maahantuojaa.
Tuo kuulostaa jo aika laittomalta että kahteen kertaa laskuttaa. Korjaamolle minusta parempi jos saavat menemään goodwilliin. Silloin asiakas on tyytyväinen ja he saa samat rahat.
-
Tänään kysyin omamekaanikolta viimeisimmän lääkkeen jäätyviin lukkoihin.
Ohje: Kaksi ylintä torx-ruuvia lukosta irti ja punaista ATF-öljyä sisään. Ei ole sen jälkeen kuulemma temppuilleet ::).
Kuulemma maksaa tämä huolto 90€ eikä sisälly määräaikaishuoltoon. Vähän ihmetyttää ettei enää lukkojen ja saranoiden rasvaus kuulu huoltoon, ei hyvä :nohnoh
-
Vähän ihmetyttää ettei enää lukkojen ja saranoiden rasvaus kuulu huoltoon, ei hyvä :nohnoh
Eipä niitä ole koskaan huollossa noin rasvattu. Ainoastaan "ulkoisesti" purkamatta mitään...
-
Eipä niitä ole koskaan huollossa noin rasvattu. Ainoastaan "ulkoisesti" purkamatta mitään...
Totta tämä, ettei lukkoja pureta ja voidella.
Mutta kun kyseessä on Volvon nykyautojen varsin nolo tyyppivika ja irroittaa tarvii vain kaksi torx-ruuvia per ovi(lukkoyksikkö pysyy ovessa kiinni, ruuvien irroitus vain mahdollistaa sen paremman voitelun), niin luulisi merkkiliikkeen tekevän tällaisen pienen lisätyön ihan mukinoitta huollon yhteydessä. Saatikka ottaa 90€ tästä muutaman minuutin työstä. Toki atf maksaa ja joku lääkeruisku siihen lisäksi jolla ruutata se atf sinne lukkoon.
-
Tuossa voitelutavassa taitaa olla suurin työ ylimääräisen öljyn pyyhintä. Öljyä alkaa valua oven alareunan vesirei'istä vähänkään runsaamman öljyämisen seurauksena.
Toki tulee heti kuntoon myös vian ollessa akuutisti päällä.
-
Onko nuo ruuvit oven päädyssä vai oviverhoilun alla?
-
Onko nuo ruuvit oven päädyssä vai oviverhoilun alla?
Oven päädyssä. Kolme torx-ruuvia näkyy, kaksi ylintä pois ja öljyä perään. Tosiaan omamekaanikkokin mainitti että voi olla sotkusta puuhaa. Mutta pitäisi heidän mukaan poistaa ongelman.
-
Noniin nyt olisi salpamekanismeihin ja näkyviin osiin suihkuteltu ensin wd-40 ja perään lukkoöljyä, toivotaan että auttaa jotain. Jos ei niin seuraava vaihtoehto on sitten tuo ruuvien irrottelu ja öljyä sisään.
-
Mitenkäs nuo Volvon goodwill jutut toimii 2018 käyttöön otetussa -19 ruotsin tuonnissa, jokaisesta ovesta oli vikakoodeihin tarttunut parikin jumittumista.
-
Mitenkäs nuo Volvon goodwill jutut toimii 2018 käyttöön otetussa -19 ruotsin tuonnissa, jokaisesta ovesta oli vikakoodeihin tarttunut parikin jumittumista.
Riippuu korjaamosta että alkavatko kyselemään. Tutulla oli V90 ruotsin tuonti, käyttöauto oli sanonut ettei onnistu, Vaasan automaa oli kysynyt ja saanut menemään.
-
Meillä V90 vasen takaovi lakkasi avautumasta ulkopuolelta, päätin itse ottaa lukon auki ja selvittää mistä homma kiikastaa.
Pelkkä vaijeri oli irti ulkokahvan mekanismin puolelta. Samalla huomasin että koko ovi sisältä aivan "hiessä" auto oli tässä kohtaa ollut lämpimässä tallissa reilu 12h.
Nyt on kaikki kuivattu ja lukkomekanismi sekä vaijerit rasvattu.
Pitäisikö tehdä faq-puolelle ohjetta oven ja lukkolaitteen irrotuksesta? Muutama kuva liitteenä joita muistin ottaa.
(https://lh3.googleusercontent.com/b-L5rYfFyviuEJQgPIT555XSlMr0_kD8qHRrosHZ8R5BGHTF4W6X7MCf7XnVa7d1rUGjQGduPo_VzZ39uuHDBKQM8MgAyw_iIyGX6Y_raETMkQF5fn-k5sLTSkT5hQIIN9HNgknZPkV6pK_az-gdxnpxCWy8FRtYPSpqrLp5JFfEyfp1gIHCADDsTX0IbJerMz6Nst3T0PflqcI2OIfFjL2sJ1imIGaAZlYbE5MR1m5Cit57IUVl4Azu99iInelyIvrufFK3nyLiJHiv5Mf0OLsBBjBqtaGzxulKx0OVmurt_MAU3LOFuGEw8NEqo2xlJRqpjnoJzQv9QfHJY8-EnKE31kZW_JoQaVgDdS57vdeXpgCurKVM43P5f4SotkuQEb9aKwqyhoxeuzpBpH5UU6mI29WuogD1DLdpnFiHLfCyOAmGeQmlxK2lANdYqHSOz4HrVd8y78bjkHEvlwDa3zOMbRc6W5SN5lACDyPhwiyVKyRo1_vtSpwVoj-HdhQnNcGKwZsl_Cbccm60KGHBJMK5-G3GZMUKhmizTa_ihYf-iqfSmdUwkTrKyGttyng7OPmercm43i7CKEGuok_FM--uSqP1GvjnG8xxN37Cvzn0SQNqNC1eSGpyn5tZiBum31ffLBO5lF99SIwSE-LUwC_15gPG1JLUYnStNTJGthy9gigOkBZKPs8SudHRFupx-mWyK1FX7Lehky1DbosmPjEa=w703-h937-no?authuser=0)
Vaijeri paikoillaan
(https://lh3.googleusercontent.com/1PTyVb-aTaqMXkMT-_K2-BlY3NPTdswQWI_1qYPW5u2xdkiuvYdH2cuCefat0UvuyMVUjkLfBpGYasdShDwqxKJe9ItUydwa2Aj8wmwomP3iiB2sNnTtgBn7OazSJqGQhwtHej-SM6AdHqXs-x4J2JHF1c01D15QX2BzgUAzGwovTe52oLJbqI2Ttc7CLy_eTDUxqdHuNfgOsXVsJdSMzNZhSTGsLGJAr9H8NPrf9nEBeiAlanMh2IcWnAf7rIm1fI4axyxJDcf-LmPemHnfE3onFnnbB8r__DcFPWDai3Jxh5wCPWq_pXQ0hx8_PhcSnSt2D4njnkJwC8bahwA8u9wHAkkhctzJ52yXe-iJKjLbFdKMq5q5LKKDyZSxRK7oI81ZU748YbzcxAEcXpVEWJEar3wvjxfPNiCccs3uLSkm_BybQBzyjOxtbfFl8OdQPfgtInZ42_SodaJ9W7JcwRlNzttCv1y2adp0dYjWFOYCFtMy0qYCCH261lCXt3t3PlhFAu8BAyxSYCnEFp0HWAEE18IgFpKlps_LV05B6nzgzYFaw8GQsLzHryQe9FrOnCJc_gUJQ9vdaMU6nFAM7SniOz2Dqh8rF6X_QAdWNWK3ek80hyEqUr25B0OIF3NuBcuLo4XiZ8z7nsTdhB5oaZaQCjN_XVBtHMYHJMCk9GILFMT4Ee1cK0X2tG4rnwtSwv6VFCNAe5Eq_iDtlsvXdW2Z=w422-h937-no?authuser=0)
Oven sisämuovi märkä ja vaijeri irti (oikea alakulma)
(https://lh3.googleusercontent.com/J93MdaCsWwWtt2QM1AAwAMLCuPfRo9UA8YpK2fLajdSclNZo-jm1PPsjjHbgqJTjIikaRaH7nq6qMU9MYij-_PYf1M3uQ-Qu1c-PsLe2A5hnarU170lO_akaMGvXqtIX08Ziw4Yp-g26UYq3toBH5atc0lPBpovOV-unTzrVHIvfPHvNUFUHhowHLOXGiQB-k8wBceXtienn_0eRgDnQH9AnmNpjRoFSNEsYQwudasnN3BcTj4iyJrWp6J--MzsCMNXnvHn0rnwNH9mtKlsunrs-3oevPVnWLz7vG5THBrw8vS6j1nWKb7HEbOnHiAoyjXxeP69MWoW_s3xplg0h4BJ-3iSuaD3X_Kb1RiHu2rn4YTnl5GMKxY6PPvu-8jTza9NhBauL0Vv9j5eM1nA60KUwSzz2G2ibYgMCS0FZVjtGW4Qw5n9WOHn6CH2XM30cfBiWbLTfIheOyXvSMzPE4L7-g19sLQFqsJWrA-8qm1jb0FwIKsD7J0K1iJ4AZ3CDhAeu70dwvwovU8Cv0PmiPep5qRk6ftlIz80-xYpZzm0iU39QP7mEjGbvDrSf-spvfzuhrH6V3J1UiJ907bn0sl7BWBgii7lVbNrMYPDCt536PjIw8ND8LLQBGOxEYcVjQ5hkyuDXeVoIfRRuk2_BnmmlqM5bwylco2fI4feiHNlf8bcocEqbro-CnEbgFx9NotG7WULsdmZ7f53StZWrnenW=w422-h937-no?authuser=0)
Ovi sisältä märkä :nohnoh
-
Teeppä ohje kiitos :) Kävisköhän sama myös S60:een?
(Teippausprojektia varten mietin, että mitenhän S60:stä lähtee kahvat irti)
-
V90 -17 Ruotsin tuonti, 128tkm ajettu, takaovien lukot vaihtoon tehtaan piikkiin. Ei tarvinnut olla kuin muutama aste pakkasta niin ei uskaltanut aukasta takaovea, kun ei ois saannut enää kiinni ilman hurjaa ränkkäämistä. Kysyin vaihdon jälkeen asentajalta että millaset oli/milt näytti, niin kuulemma niin kauheassa kunnossa että ei ollut mikään ihme että jäätivät jo muutamassa asteessa.
-
V90 -17 Ruotsin tuonti, 128tkm ajettu, takaovien lukot vaihtoon tehtaan piikkiin. Ei tarvinnut olla kuin muutama aste pakkasta niin ei uskatanut aukasta takaovea, kun ei ois saannut enää kiinni ilman hurjaa ränkkäämistä. Kysyin vaihdon jälkeen asentajalta että millaset oli/milt näytti, niin kuulemma niin kauheassa kunnossa että ei ollut mikään ihme että jäätivät jo muutamassa asteessa.
Koskas vaihto tehtiin ? Lähinnä haen sitä "tehtaan goodwill" ajankohtaa ::)
-
Koskas vaihto tehtiin ? Lähinnä haen sitä "tehtaan goodwill" ajankohtaa ::)
Tuore juttu, tällä viikolla.
-
V90 -17 Ruotsin tuonti, 128tkm ajettu, takaovien lukot vaihtoon tehtaan piikkiin. Ei tarvinnut olla kuin muutama aste pakkasta niin ei uskaltanut aukasta takaovea, kun ei ois saannut enää kiinni ilman hurjaa ränkkäämistä. Kysyin vaihdon jälkeen asentajalta että millaset oli/milt näytti, niin kuulemma niin kauheassa kunnossa että ei ollut mikään ihme että jäätivät jo muutamassa asteessa.
Osaatko tarkemmin kuvata tuota kauheaa kuntoa? Olivat läpensä märkiä vai jo ruosteessa?
Oma käsitys on sellainen, että itse lukoissa ei ole varsinaista vikaa vaan mekanismi jäätyy, koska vähän liian ahtaat välit liikkuvien osien kesken.
-
Ja kaikki oveen muodostuva ja myös ikkunan juuresta oveen pääsevä kosteus on vanhoilla osilla mennyt aika suoraan lukkolaitteeseen. Tämä kolmas versio joka itselle vaihdettiin viime keväänä oli ihan erilainen aiempiin nähden ja siinä oli monenlaista lippaa ohjaamassa vesiä ohi lukkolaitteen.
-
Osaatko tarkemmin kuvata tuota kauheaa kuntoa? Olivat läpensä märkiä vai jo ruosteessa?
Oma käsitys on sellainen, että itse lukoissa ei ole varsinaista vikaa vaan mekanismi jäätyy, koska vähän liian ahtaat välit liikkuvien osien kesken.
Jäin käsitykseen että kaikkea löytyi sopivassa suhteessa, mutta pääasiassa kaikenmoista epäpuhtautta. Ruosteesta ei ollut mainintaa.
-
Mulla V60 -19 190tkm mittarissa nyt
Takaoven lukot vaihdettiin Volvon piikkiin. Tai vasta toinen vaihdettu, kun toisella puolella oli kuulemma kahvamekanismi niin jumissa, ettei asentaja uskaltanut riuhtoa sitä tarpeeksi auki. Korjaamo tilailee nyt varaosia kahvaan, jos sattuu menemään rikki pois otettaessa.
Laittavat vielä uutta kyselyä maahantuojalle etuovista, vaihdettaisiinko niihinkin lukot.
Onko kellään vaihdettu etuoviin lukkoja? Nekin tahtoo välillä jäätyä, kun on enemmän pakkasta. Paljon ikävämpi vaiva kuin takaovet
-
Onko kellään vaihdettu etuoviin lukkoja? Nekin tahtoo välillä jäätyä, kun on enemmän pakkasta. Paljon ikävämpi vaiva kuin takaovet
Mul S60 vm 20 ja kaikki lukot jäätyi ekana talvena. Autosalpa rasvasi etuovien lukot ja takaovien lukot meni volvon ohjeella suoraan vaihtoon. Ei auttanut rasvaus ja etuovet jäätyi ja nekin vaihdettiin uusiin. No nyt sitten tänä talvena lukot jäätyy taas. Kuljettajan- ja oikea takaovi lukot jäätyy ja menossa lukkojen vaihtoon taas ylihuomenna. Viime talvena vaihdetuissa lukoissa oli parannettu eristystä, mutta eivät toimineet. Volvo nyt julkaissut lukot nro 3 joissa pitäisi olla nyt kunnon eristys. Saa nähdä..
-
mikähän logiikka noissa on kenellä jäätyy ja kenellä ei? outoa... käyttääkö porukat keskellä talvee autoo pesulassa tai onko auto ajettu lämpimään talliin että varmaan kondensoituu kosteudet joka paikkaan?
mulla menee takaovet 17.1 lukkojen vaihtoon.. en olis ilman foorumin seurailua tuota edes vaivaksi huomannut, parin jäätymisen myötä :D noh, nyt volvo saa vaihtaa nuo piikkiinsä. Etuovet ei ole kyl taas oireilleet yhtään
ehkä "veemäisin" muu ongelma mitä biilissä huomannut on rankka lumenkerääntyminen takaluukkuun, niin ettei sähkösysteemi jaksa avaa sitä ollenkaan. mutta ei tuo nyt kelpaa ongelmaksi :nohnoh :2funny:
vuosihuolto kuukauden päästä.. autosalpa infosi kun kysyin automaattilootan öljynvaihdoista että "volvo suosittelee 60tkm välein, mutta ei ole missään huolto-ohjelmassa kuitenkaan" ..noh, varaan tuohon ajan keväälle, 380€ taisi olla hinta. tuleepahan tuokin sit tehtyä
-
mikähän logiikka noissa on kenellä jäätyy ja kenellä ei? outoa... käyttääkö porukat keskellä talvee autoo pesulassa tai onko auto ajettu lämpimään talliin että varmaan kondensoituu kosteudet joka paikkaan?
Veikkaisin, että etelärannikon nollan ympärillä pyörivä lämpötila, autopesut ja piipahdus lämpimään talliin kovalla pakkasella ovat kaikki altistavia tekijöitä ongelmiin. Kesä kuitenkin korjaa nämä.
Itsellä on ollut kerran ongelma oven kiinni pysymisen kanssa menneen neljän talven aikana. Silloin satoi ensin vettä ja tuli kovat pakkaset sen päälle. Oven sai vaivalla auki, mutta kiinni ei meinannut tarttua millään.
Etuovet toimii paremmin, koska lukko lämpiää b-pilarin lämmityskanavan vaikutuksesta. Ainakin kondenssi on siksi vähäisempää kuin takaovessa.
-
Taitaa ongelma johtua siitä että kosteus jäätyy / kertyy oven pintapellin sisäpuolelle. Siitä sitten valuu lukkomekanismiin. Ja näissä uudemmissa versioissa pitäisi olla parannettu suojausta ettei niin hyvin pääse valumaan vesilukkoon sisälle.
-
Tuohan se alkuperäinen syy juurikin on.
-
Kaikissa autoissa kosteus tiivistyy ovipeltien sisäpinnoille, joskin esimerkiksi kondensionestomaalilla haittoja voi vähän lieventää. Ihmetyttää hieman, että miksi tämä on nyt unohtunut? Ilmeisesti näissäkin käytetään intialaisia tai muita edullisia suunnittelutoimistoja, joihin "hiljainen tieto" hyvästä rakennustavasta ei ole kulkeutunut. Tämähän on tietääkseni ensimmäinen lukkomalli, joka Volvoissa on oikkuillut.
Muutenkin 90-sarjassa on ollut melko paljon pikkumurheita ja yleinen laatuvaikutelma on esimerkiksi ovien tiivistyksen suhteen surkea, jos vertaa vaikkapa S70 oviin. Jopa Opelin pilaama Saab 9-3 on ovien laatuvaikutelmassa edellä kymmenen vuotta uudempaa ysikymppistä.
Omassa vasen takaovi on kerran osoittanut mieltään, ja sulkeutui vasta noin viidennellä yrittämällä. Muita murheita ei lukoissa ole yli kolmen vuoden aikana ollut, joten yksilöissä on eroja.
Joskus esihistoriallisina aikoina ruotsalaisista juuri Saabin lukot tekivät temppujaan. 18-kesäisenä humalaisin kaveri sai aina sukeltaa 96:n takaluukusta sisään ovia avaamaan, selvä mies ei oikein taipunut:)
-
Tämähän on tietääkseni ensimmäinen lukkomalli, joka Volvoissa on oikkuillut.
Ei pidä ihan paikkaansa. Ongelmia lukkojen suhteen on ollut ainakin Ford-yhteistyön alkamisesta saakka jossain määrin. Esim. MK3 V70 lukot kiukuttelevat myös talvella, tosin hieman eri syystä. Niissä on liian pienitehoinen sähkömoottori, joka polttaa/sotkee hiilensä. Ehkä niissä ongelmia on vasta vähän enemmän ajetuissa autoissa eikä asia nouse sikai niin voimakkaasti esille.
Näissä V90 lukoissa on kyse enempi rehellisestä jäätymisestä. Samankaltaisia ongelmia on kyllä monilla automerkeillä. Kondenssia oven sisällä ei pysty estämään millään. Ja se on nimenomaan se lukkomekanismi, joka kerää kondenssivedet, koska isona metallikappaleena se on pisimpään kylmä. Lisäksi ikkunalta valuva vesi saattaa tippua suoraan lukon päälle. Eli lukko voi olla kuin pieni jäävuori, kun kylmä auto käy kaupan parkkihallissa sen verran, että lumi ehtii sulaa auton päältä, mutta oven sisällä osat ovat vielä pakkasella.
-
Pitääkö olla Vida ovien vikakoodien lukuun vai lukisi esim Motonetin ”motomaatti”
-
Pitääkö olla Vida ovien vikakoodien lukuun vai lukisi esim Motonetin ”motomaatti”
Boschin testerillä oli vikakoodeja tallentunut, Vidassa ei sinisellä ollut mitään ::)
-
Menipä takaovien lukot sitten minullakin V90:ssä vaihtoon. Eivät ne riesaksi asti tavanneet jäätyä, mutta parisen kertaa tämän talven pakkasilla jäivät aukeamatta ja joku riesa oli viime talvenakin. Ajattelin että parempi käydä näyttämässä huollossa, kun auto oli ehkäpä vielä goodwill-iässä ja olihan siinä myyjän antamaa vaihtoautotakuutakin jäljellä. Kävin korjaamolla sanomassa että tuollaista ongelmaa ollut, niin varattiin suorilta aika vianetsintään ja korjaukseen. Mekaanikko arveli, että goodwilliin voisi mennä. Ymmärsin, että auton maltillinen ikä (4 v) ja merkkihuoltohistoria olisivat goodwillin näkökulmasta eduksi. Korjausreissulla oli vikakoodeja sitten löytynyt kummaltakin puolen, ja oli kai noissa sitten myös ruostettakin ollut. Herra Goodwill maksoi lystin ja nyt on mulla uudet ja toivottavasti entistä ehommat lukot autossa. Eipä jäänyt narisemisen aihetta sen enempää huollon kuin maahantuojan puolelta. :)
-
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.
Nostetaanpa tätä. Vuosi sitten vaihdettu takaovien lukot. Tänään töistä lähtiessä ainoastaan vänkärin takaoven lukko aukesi. Taskussa oli pieni sportti avain niin ei ollut edes mekaanista avain millä avata. 7tkm on vielä Selekt takuuta voimassa niin pistin taas SAH:lle kyselyä
-
Mulla vaihdettiin toissa keväänä 3s versio ja sen jälkeen menty täysin ilman ongelmia viime talvi ja tämä alkutalvi.
-
En tiedä mikähän tuohon vaikuttaa. Ehkä autoa ei saisi käydä välillä sulattelemassa missään. Silloin kuura ovien sisällä ei sulaisi ja valuisi lukkoihin. Nykyään käyn kerran viikkoon pesemässä auton niin varmasti kertyy kosteutta. Mutta vaihdetaan lukkoja niin kauan kun Volvo ne maksaa. Sen jälkeen menee heidän ikuisen varaosa takuun piikkiin :D
-
En tiedä. Mulla on kanssa pesut jonka aikana varmasti sulaa, kun käsin pesen. Tuo koko systeemi oli ihan erilainen kun sitä silloin omamekaanikon kanssa vertailtiin siihen jonka se autosta purki pois. Ne ohjurit oli isommat ja ihan eri muotoiset kuin aiemmin.
Tosiaan mun ongelmat loppui siihen. Toivotaan, että auttaisi sielläkin. Ainakin mukisematta näitä on heidän piikkiin vaihdettu.
-
SAH:n mekaanikon kanssa juttelin. Vieläkin korjausohje on vaihtaa lukot. Kuulema esim. Wetterillä kokeiltu aseöljyä mutta se enemmänkin ensiapu kuin pysyvä korjaus.
-
Mun mielestä ne käsittelee ne yhtenä pakettina. Lukko ja ne suojat/ohjurit. Käyttöautolla itse asioin, mutta ohjeethan tulee Volvolta.
-
Kuulema esim. Wetterillä kokeiltu aseöljyä mutta se enemmänkin ensiapu kuin pysyvä korjaus.
Lukko- tms kuivattava ja korroosiolta suojaava yleisöljy saattaisi olla parempi vaihtoehto. En ainakaan usko, että omissa lukoissani olisi toiminnan haittana ruuti- ja kuparijäämiä, joiden liuottamiseen aseöljyn erityisominaisuudet on suunnattu ELK. Riihimäellä valmistetut lukot ovat asia erikseen, ne voitelen aina aseöljyllä S*.
Usko aseöljyn erinomaisuuteen tuntuu silti olevan vahva. Eikös joku ruikkinut ATFääkin näihin ongelmalukkoihin? Itse suihkin lukkoihin ruuvin rei'istä Wyrth HHS5000 nimistä ainetta, ja hyvin toimii -ainakin toistaiseksi.
-
Lukko- tms kuivattava ja korroosiolta suojaava yleisöljy saattaisi olla parempi vaihtoehto. En ainakaan usko, että omissa lukoissani olisi toiminnan haittana ruuti- ja kuparijäämiä, joiden liuottamiseen aseöljyn erityisominaisuudet on suunnattu ELK. Riihimäellä valmistetut lukot ovat asia erikseen, ne voitelen aina aseöljyllä S*.
Usko aseöljyn erinomaisuuteen tuntuu silti olevan vahva. Eikös joku ruikkinut ATFääkin näihin ongelmalukkoihin? Itse suihkin lukkoihin ruuvin rei'istä Wyrth HHS5000 nimistä ainetta, ja hyvin toimii -ainakin toistaiseksi.
Kuinka usein ruiskit? Itselläkään ei ole ongelmaa vielä näillä -10 pakkasilla. Ongelma tuli -20 lukemassa. Vaseliini voi olla pakkasella liian jäykkää, mutta siitä löytyisi meriversiota joka auttaisi kosteuden kanssa. Jos ens talvena on samaa niin alan kanssa ruikkimaan öljyä sisään.
-
Kuinka usein ruiskit?
Viimeksi kesällä -21. Tuon Wyrthin aineen pitäisi kestää erityisen hyvin matalia lämpötiloja eikä se ilmeisesti pahasti turvota mahdollisia "muovi"osiakaan, niitähän löytyy vähän joka kokoonpanosta nykyisin.
Asiakas edellytti yhteen projektiin suojaukseen CRC 3-36, jota on vielä hyllyssä. Ilmeisen hyvää, mutta valmistajan mukaan ei saa sekoittaa muiden öljyjen kanssa ja pintojen pitäisi olla puhtaat ja kuivat -eli ehdot eivät täyty vanhojen kahvojen kanssa.
-
Kuinkahan ptfe-suihke toimisi
-
Koputan puuta, kun omassa ei ole ollut ongelmia kuin yhden kerran ja nyt on jo viides talvi menossa. Jos ongelmia tulee, niin itse laittaisin lukkoihin viinaa, mielellään pirtua. Se ei jäädy. Kosteushan siellä se ongelma on, kun vesi tuppaa jäätymään pakkasella.
-
Koputan puuta, kun omassa ei ole ollut ongelmia kuin yhden kerran ja nyt on jo viides talvi menossa. Jos ongelmia tulee, niin itse laittaisin lukkoihin viinaa, mielellään pirtua. Se ei jäädy. Kosteushan siellä se ongelma on, kun vesi tuppaa jäätymään pakkasella.
Kai sentään sitä denaturoitua, eihän Royalia sovi väärinkäyttää 8) Volvokorjaamolla laittoivat "volvorasvaa" lampunpesimen luukkuun kun jäi ulos, ei auttanut, jää edelleen ajoittain kurkkimaan
-
Kai sentään sitä denaturoitua, eihän Royalia sovi väärinkäyttää 8) Volvokorjaamolla laittoivat "volvorasvaa" lampunpesimen luukkuun kun jäi ulos, ei auttanut, jää edelleen ajoittain kurkkimaan
Omassa on alkanut tätä samaa tekemään sattunnaisesti. Siis että pesuri jää ulos.
-
Kuinkahan ptfe-suihke toimisi
Tuo mainitsemani Wyrthin HHS 5000 sisältää PTFE:tä eli polytetrafluorieteeniä, tuttavallisemmin teflonia, tuntuu toimivan. Vastaavia tuotteita on varmasti muillakin valmistajilla.
Jos ongelmia tulee, niin itse laittaisin lukkoihin viinaa, mielellään pirtua. Se ei jäädy.
Pirtu haihtuu sangen nopeasti ja huuhtelee tehokkaasti pois myös voiteluaineet. Lukkosula kuului joskus joka autoilijan talvivarusteisiin, mutta näihin lukkoihin ei oikein pääse mistään käsiksi, kun "tilanne on päällä".
-
Omassa on alkanut tätä samaa tekemään sattunnaisesti. Siis että pesuri jää ulos.
Viime talvena sain tuon ongelman korjaantumaan ruiskuttelemalla öljyä.
-
Viime talvena sain tuon ongelman korjaantumaan ruiskuttelemalla öljyä.
Aiheesta on enemmän keskustelua: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=131483.msg1061615641;topicseen#msg1061615641
-
Minulla on xc90 2016 nyt kuskin takaovi ei aukea sisältä eikä ulkoa. On ollut hallissakin sulamassa mutta ei vain toimi takaovi. mitähän kautta tuota kannattaa alkaa selvittään jotta oven saisi auki? alkaa pikku hiljaa hermot mennä noihin oviin...
-
purin tuon ovipahvin pois takaovesta mutta tuossahan on tuo ikkuna hissi kiinni tuossa sisemmässä muovissa... ei taida olla mikään helppo homma päästä tuonne lukkoon käsiksi?