Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Henri.E - 10.07.2024, 11:59:56
-
Tuli tosiaan tossa aika tarkalleen kaksi vuotta sitten hommattua tuollainen äRRä pitkän haaveilun jälkeen.
Kuvia osto päivältä:
(https://i.ibb.co/vJLqG7V/IMG-7754.png)
(https://i.ibb.co/VwMPpNP/IMG-7755.png)
Mittarissa oli tuolloin n. 286tkm ja nyt siinä on n. 298tkm eli eipä ole paljoa kerennyt muutamassa vuodessa ajella ;D
Aika siisti kuntoinen ulkoa ja sisältä, mitä nyt kaarissa ja konepellissä vähän sanomista, sekä muuallakin tietty kaikkea iän tuomaa kulumaa...
Tekniikkaa on vähän piristelty:
- do88 mallikohtainen välijäähy ja ahtoputket
- Bsr intake kitti
- Joku lastu pistetty ahdot pyörii siinä 1-1,2 bar luokkaa
(https://i.ibb.co/Q8ZXhd9/IMG-7756.png)
Kauheesti en oo tota vielä itte ropaillu. Xc-maskin vaihdoin melkein ja heti liimasin siihen toki sen "r" logon. Hifi puolta oon vähän päivitelly Sonyn 2-din soittimella, erkkasarjoilla ja kontista löytyy 12" subi jollain iskän 80-90 luvun autostudion vahvarilla, mutta antaa kuitenkin mukavasti vähän potkua saundiin. Myös takapöntöt vaihtelin läpivirtaaviin simonsseihin, että sai vitosesta vähän murinaa pihalle ;D. Muuten menty tähän asti melkeimpä vaan perus huolloilla.
Siinä muutama kuva tän hetken kunnosta:
(https://i.ibb.co/swgLCN3/IMG-7753.png)
(https://i.ibb.co/z5m7Dwg/IMG-7748.png)
Tosiaan heti autoa jo ostaessa ärsytti tuo aisinin 4-vaiteinen automaatti loota. Joo kyllähän se pelittää, mutta ei kyllä ainakaan omaan käteen sovi yhtään, ja siksi tuli heti ideaksi että olishan tuo hienoa vielä joku kaunis päivä manual swapata.
No siinä meni noin vuoden päivät kunnes satuin facebookista bongaamaan 850 awd:n josta vois mahollisesti saada tohon manualisointiin tarvittavat osat. Ei muutaku myyjälle viestiä ja oho kaupat oli sovittu. Osia tuli hommattua aikamoinen kasa m58 laatikko, toinen jakolaatikko, manuaalin järeemmät etu vetarit ja kaikki vaihekepit ja systeemit yms. mitä tossa projektissa vois tarvita. Noo samalla reissulla saikin sit ajella suoraan valtion palvelukseen inttiin Tikkakoskelle ja vuoshan sieläkin sit vierähti...
Eli nyt kun auton ostosta on kulunut aikalailla tasan 2 vuotta manualisointi projekti on vihdoin saatu aluilleen. Eilen irrottelin kaverin kanssa autosta jo mm. kardaanin, downpipen ja kaikkea pienempää sälää flektiä yms. Tänään ois tarkotuksena saada nykästyä mosa vaihelaatikkoineen pihalle. Tulee vallitsevissa olosuhteissa yläkautta pihalle, koska itsellä käytössä aika matala talli ja autonosturia ei löydy. Vaidelaatikon sais kyllä vaihdettua ilman moottorinkin pois ottamista, mutta ois tarkotuksena samalla koittaa saada tosta koneesta öljy vuotoja korjailtua. Tuli nimittäin eilen todettua auton alla kardaania irrotellessa, että koko auton pohja on oikeestaan vuorattu öljyllä :'(. Ja onhan tuota muutenkin kivempi ropailla kun on kone irrallaan.
Hommailin tuossa myös joku aikaa sitten toisen m4.4 ecun johon ois tarkotuksena flashata manualin bini sekä opetella sitä säätään. Kuitenkin ennen sitä pitää tehdä avarampi dp ja laittaa laajakaista lamda jotta näkis vähän seoksiaki kattella, mutta se on sitte vähä myöhemmän ajan juttuja, jahka tuohon sais eka tuon laatikon vaiheltua.
Vähän ehkä sekalainen sepostus, mutta päivittelen tossa illemmalla lisää josko tuon mosan sais tänään nosteltua poikkeen. Tarkotuksena ois tällä vielä ahveniston miittiin/ratapäiville päästä, noo onhan tossa vielä monta päivää aikaa ELK
-
Rutsissa TPC:llä aikanaan pisti yksi tämmöiseen automaatin tilalle 6-lovisen laatikon.
-
Rutsissa TPC:llä aikanaan pisti yksi tämmöiseen automaatin tilalle 6-lovisen laatikon.
Ittekin tota vähän pohdiskelin että oisko pitäny laittaa semmonen m66 ton m58 sijasta, mutt aattelin et pääsee sit kuitenki himppasen helpommalla laittamalla semmosen laatikon millä tota autoa on ihan tehtaalta saanu. Mut oishan se 6-lovine ollu törkeen pähee ;D
-
Noh eihän se vielä tänään sieltä keulilta pois noussu. Aikaa menikin hapettuneiden pulttien ja johtojen purussa yllättävän kauan.
Pari kuvaa:
(https://i.ibb.co/KV2fgHn/IMG-7761.jpg[/url])
(https://i.ibb.co/R0jgxfs/IMG-7763.jpg[/url])
Aika hyvälle mallille kuitenkin päästiin. Kaikki on oikeastaan irti, enään pitäisi talliin asennella ketjutalja ja nostaa mosa poijes, mutta se jäi kyllä huomisen hommiks.
Tänään saapui skandikilta osa paketti
(https://i.ibb.co/cQBdhZg/IMG-7765.jpg[/url])
Sieltä tuli lähinnä tilailtua aika kasa kaikenmoisia stefoja ja tiivisteitä. Kuvassa näkyy myös uus booriholkki jonka bongasin torista, niin pääs sen kanssa vähän halvemmalla.
Huomenna pitäs saapua myös kl-racingin paketti mistä pitäs löytyä kytkinlevy, painelaakeri ja jotain puuttuvia tiivisteitä. Pitääpi taas kirjotella lisää kun hommat etenee, jahka tuo huomenna ois kone jo irti kopasta :o
-
Saatiin eilen mosa poijes
(https://i.ibb.co/dtfPGB5/IMG-7766.jpg[/url])
Myös kl racing ja skruvat paketit saapuivat
(https://i.ibb.co/Bgm7637/IMG-7771.jpg[/url])
Nyt ois eessä putsailu hommia ja automaatin osien purku koneesta sekä kopasta. Sit pääseeke pikku hiljaa laittaa uutta palikkaa paikallee. Palaillaampa taas ku hommat etenee *karkuun->
-
Noo hommat taas vähän edenny. Pesasin moottorin ja irrottelin siitä automaatin laatikon. Myös sisustasta irrottelin automaatin kepin ja polkimet.
(https://i.ibb.co/724cqn3/IMG-7778.jpg)
(https://i.ibb.co/b1bJbbB/IMG-7786.jpg)
Siellä se oikeenlainen keppikin jo paikkallaan, tosin kun tuo on 850 purettu niin pussi on paljon pienempi mitä kuuluisi tohon keskikonsoliin.
Siinä sitte manuaalin polkimia asentaessa huomasim että eihen se 850 poljinrunko tuohon passaa… no kävästiin eilen hakemassa yhestä purku v70 oikeenlainen poljinsetti ja samalla reissulla löyty myös oikeen kokone vaihekeppi pusseineen ja ehjä ”20 valve” koppa.
(https://i.ibb.co/4t23QKg/image.jpg)
Jakolaatikkoon ja vaihelaatikkoon vaihtelin kans uudet stefat ja jakolaattikkoon tuli myös uudet öljyt ja laatikkoon uus painelaakeri. Myös jotain muuta pientä on tullu tehtyä mut eipä tota kaikkea jaksa kirjotella.
(https://i.ibb.co/SXmR9jK/IMG-7796.jpg)
(https://i.ibb.co/PTQ4bKs/IMG-7792.jpg)
Öljypohjan kans käyttelin irti ja putsasin kunnolla.
Veikkaan kyllä että tää ärrä ei lauantaina miitissä näy. Senverta paljo hommaa ois vielä ja pari moottorinkannaketta oliki paskana ja ne on vielä postin huovassa. No tulipaha taas tälläne sekalaine sepostus kirjoteltua :o
-
Hyvin etenee. mites onko sulla tulossaa manualin boksi vai onko sulla tiiossa kuinka saat modattua toimimaan? muistan että foorumilla ainakin yks 850R manualisoitiin niin se automaatin pnp kytkin pitää saada poistettua käytöstä että saa auton käyntiin ja ajoon...
-
Helpoin ja laiskin tapa manualisoinnin hoitamiselle on työntää 608 bin ecuun (manuaalin ohjelma)
-
Hyvin etenee. mites onko sulla tulossaa manualin boksi vai onko sulla tiiossa kuinka saat modattua toimimaan? muistan että foorumilla ainakin yks 850R manualisoitiin niin se automaatin pnp kytkin pitää saada poistettua käytöstä että saa auton käyntiin ja ajoon...
Oli tarkotunsena alkuun vaan laittaa just pari piuhaa yhteen tosta pnp liittimestä jotta lähtis käyntii (Robert DIY:ltä löytyy tuubista tästä video). Ja sit joskus myöhemmi ois tarkotus toho toiseen m4.4 ecuu joka jo löytyy ni koodailla manualin ohjelma.
-
Helpoin ja laiskin tapa manualisoinnin hoitamiselle on työntää 608 bin ecuun (manuaalin ohjelma)
Jeps mut näin alkuun taijan tehä vaan ton johtokikan
-
Eilettäin taas eteni jonkin verran. Vaihtelin öljysumujen koppien tiivisteet. Oli muuten aivan kovettuneet ku ei noita kukaan oo varmaan ikinä vaihtanu
(https://i.ibb.co/g4WY8rx/IMG-7800.jpg)
Vaihtelin myös uuen alkuperäsen kampparin taka stefan. Kiinni meni kans kova vp kl racingin lamelli levyllä ja 850r asetelma. Luulis kestävän ainakin nuo väännöt mitä tuo mosa tällä hetkellä tuottaa. Paikoilleen tuli myös manu aski ja kunnostettu jakoloota uuen booriholkin kera.
(https://i.ibb.co/HtXZPnw/IMG-7804.jpg)
On muuten yllättävän jämpti sovite tossa uuessa booriholkissa, joutu kyllä ihan koputteleen paikoilleen. No josko se tuola kestäis taas pitkään. Laitoin kans siihen lootan ja jakolootan väliin vähän tiivisteliimaa, jos se ehkä vähän auttas ettei vesi pääsis tekeen tepposiaan. Palaillaampa taas. Ehkä ens kerralla jo mosa takas paikoillaan ;D
-
Hienoa että näitäkin harrastellaan kunnolla! Ootko muuten ottanu selvää että onko manuaalissa ja automaatissa sama välitys molemmissa. 2 koppasissa nimittäin on eri ja jos aikois tollasen swapin tehä niin pitää vaihtaa tosiaan vaiheloota, jakoloota ja perä. Jos joku pyörii erivauhtia ni voipi neliveto sanoo poks ja tossahan vielä viskolla tuo nelikko.
-
Hienoa että näitäkin harrastellaan kunnolla! Ootko muuten ottanu selvää että onko manuaalissa ja automaatissa sama välitys molemmissa. 2 koppasissa nimittäin on eri ja jos aikois tollasen swapin tehä niin pitää vaihtaa tosiaan vaiheloota, jakoloota ja perä. Jos joku pyörii erivauhtia ni voipi neliveto sanoo poks ja tossahan vielä viskolla tuo nelikko.
Hyvä kyssäri. Joo tuo on vähä monimutkane juttu. Mut ainakin automaatti ja manuaaliaskin perässä olleiden kulmavaihteiden numerosarjat oli samat, joten luotin siinä hommassa ehkä vähän liikaa siihen… Pitää ehkä selvitellä vielä varuiks vähä lisää et mikkä välitykset noissa kaikissa o enneku lyö kardaania kiinni ettei mikää hajois. Oon kyllä ainaki yhen rojektin nähny tällä foorumilla missä tehtiin samanlaine swappi ja perän vaihdosta siinä ei ainakaan mainittu mitää ELK
-
Sen verran tiedän tosta välitys asiasta että oon aikoinaan laittanut manuaali ärrään kulmavaihteen joka oli ollut perus V70 automaatissa.
-
Sen verran tiedän tosta välitys asiasta että oon aikoinaan laittanut manuaali ärrään kulmavaihteen joka oli ollut perus V70 automaatissa.
Hyvä tietää. Tosiaan mullaki tossa 850 awd puretussa kulmavaihteessa on sama numerosarja päällä ku tossa v70 r awd aut puretussa, niin vois luulla että niissä on sama välitys eli silloin sama peräkin kävis :idiot2: mut pitää vielä koittaa vähän selvitellä ellei jollain sattus olemaan ihan varmaa tietoa noiden välityksistä?
-
P80 alustaisissa on sama välitys riippumatta mikä vaihteisto siellä on.
Sama juttu P2 alustaisissa, eli voi sekoitella keskenään.
Mutta P2 autosta ei saa laittaa P80 tai toistepäin, silloin tulee vaurio. Perät näistä ei hajoa millään kun on sama perä mitä s/v90/960.
-
P80 alustaisissa on sama välitys riippumatta mikä vaihteisto siellä on.
Sama juttu P2 alustaisissa, eli voi sekoitella keskenään.
Mutta P2 autosta ei saa laittaa P80 tai toistepäin, silloin tulee vaurio. Perät näistä ei hajoa millään kun on sama perä mitä s/v90/960.
Noni. Kiitti tää helpottaa paljo ni uskaltaa pistellä suoraa kardaanin kiinne *taavih->
-
Kiinni meni kans kova vp kl racingin lamelli levyllä ja 850r asetelma.
Teitkö kylmäsovitusta kytkinlevylle että mahtuuko se asetelman sisään ja pyörimään vapaasti, siis jos aito 850R asetelma?
Ainakaan 707SRE:n kanssa eivät lupaa levyn sopivan ja siksi se 850R kytkinlevy on ollut varma resepti onneeen.
Aina vähän tulkinnanvaraisia nuo tuotekuvaukset niin mielenkiinnosta kyselen :)
-
Teitkö kylmäsovitusta kytkinlevylle että mahtuuko se asetelman sisään ja pyörimään vapaasti, siis jos aito 850R asetelma?
Ainakaan 707SRE:n kanssa eivät lupaa levyn sopivan ja siksi se 850R kytkinlevy on ollut varma resepti onneeen.
Aina vähän tulkinnanvaraisia nuo tuotekuvaukset niin mielenkiinnosta kyselen :)
Joo tein kylmäsovituksen nii mahtu pyörimään vapaasti. Ja joo en oo kyllä aiva varma onko tuo 850r vai t5 vai t5-r asetelma. Sachs numero mikä siinnä luki päällä oli 3082 254 232.
-
Taas on hommat himppasen edenny. Vaihtelin kaikki hapristuneet paine/alipaine letkut mitä tuossa imusarjan luona menee. Myös uudet polkimet ja kytkimen pääsylinterin pistelin paikalleen. Konehuonettakin tuli vähän pesastua ja laiteltua uudet moottorin sivuilla olevat tukikumit kiinne.
(https://i.ibb.co/KrGDD84/IMG-7811.jpg)
(https://i.ibb.co/g93y8dj/IMG-7813.jpg)
Huomenna pitäs saapua vielä ”japan” pakosarja ja uus jänäri. Ois myös tarkotus huomenna nostella kone takasi paikallee. Noo ens viikko töissäkin aamuvuorossa niin pääsee totakin paremmin kasailee. Ehkä se jo muutaman päivän päästä ois taas ajossa… 8)
-
Kerro ny maalaisellekin mikä toi jänäri on? :o
Tuo asetelma on mun mielestä T5 .
-
Kerro ny maalaisellekin mikä toi jänäri on? :o
Tuo asetelma on mun mielestä T5 .
Jännitteensäädin ;) ja joo T5 tuo asetelma ilmeisesti on. Oisin alunperin halunnu tuohon ihan sen 850r levy+paineasetelma setin, mut niitä ei tunnu enää mistään saavan… ei vissiin enää tuoteta lisää. Tuonki asetelman metsästämisessä meni aika kauan, kunnes löysin aeromotorsilta missä tais sieläkin olla vaan yks varastossa, mutta hinta ei ollu paha jotain 90€ jos muistan oikein.
-
Eilen saatiin niputettua auto kasaan lukuunottamatta kardaania ja jotain pisteosia.
(https://i.ibb.co/n7GNKWr/IMG-7820.jpg)
Kokeilin ensin ihan huvikseen että lähteekö käyntiin ilman mitään johtokikkoja. No eihän se antanu startata. Eihän siinä sitte yhisteltiin siitä pnp liittimestä pinnit 6 ja 7 ni sitte anto startata. Pyörittelin sit ekaks öljynpaineet ja kokeilin sit käyntiin ja kyllähän se hörähti ilosesti. Ei muutaku auton alle kurkkaamaa ja öljyä siltä tuli sit tietysti ihan norona… Vuotaa siitä öljytermostaatin kotelosta. Ei ollu siihen uutta tiivistettä kasatessa, niin varmaan ei oo se vanha tiiviste sit menny oikein paikallee. No ei siinä illalla jaksanu enää alkaa kattelee ku piti tänään herätä kuudeks töihi.
Pitääpi taas päivitellä ku saa tuon vuodon kurii että miten pelittää. Ei muuten näyttäny mistään ihan perus motonetista tota tiivistettä saavan joutuu senkii varmaa jostaa tilaan :'(
-
Sekä termostaattikotelon että öljyputkien tiivisteet löytyy Volvolta eikä ne niin kalliitkaan ole.
Putkien syvennykset kotelosta kannattaa putsata hapettumista etteivät riko o-renkaita.
-
Sekä termostaattikotelon että öljyputkien tiivisteet löytyy Volvolta eikä ne niin kalliitkaan ole.
Putkien syvennykset kotelosta kannattaa putsata hapettumista etteivät riko o-renkaita.
Jep kävin tossa keskiviikkona tilaamassa paikalliselta siniseltä nuo tiivisteet. Ei tietenkään hyllyssä ollu, niin pitäis maanantaiks tulla.
-
Noniin nyt on muutama viikko vierähtänyt ja auto on saatu muutaman mutkan kautta ajoon.
Tosiaan kun tuon öljyntermostaattikotelon tiivisteen sain vaihdettua niin alkoi öljyt pysymään koneessa. Siinä sitten meinasin että peruutellaan auto pihalle tallista, mutta eipä sinne saanu vaihdetta silmään eli kytkin ei irrottanu ???. Vähän aikaa siinä sit ihmettelin että mikäs nyt kun polkimen liike tuntu hyvälle ja kun katsoi työsylinterin päästä nii haarukka liikku kyllä vaihelaatikossa pitkän matkan… No päätin sit kuitenkin että koitetaan vielä vähän ilmata lisää ja sehän läks pelittää ;D
Sitte olikin ensimmäisen koeajon vuoro. Auto tuntu pelaavan täysin normaalisti eikä mitään vuotojakaan heti ilmennyt. Kuitenkin hieman pidemmän lenkin jälkeen haisto että jostain tulee semmonen peräöljyn katku. Kurkkaus auton alle ja näyttihän se että jakoloota siellä vuotaa ja tarkemmin se kardaanin lähdön stefa, mikä oli omasta mielestä vähän outoa, koska senkin olin uuden laittanu ???.
(https://i.ibb.co/H7zsQrq/IMG-7847.jpg)
Kuvasta voi huomata jakolaatikon tiputtamat tipat
Isäukon kans sitte kuitenkin pähkäiltiin, että oltaisko kuitenkin saatu ylitäytettyä se jakoloota sitä huoltaessa, ja ois sit sen takia keränny liikaa painetta ja tunkenu sen takia tosta stefasta pihalle. No käytiin sit ajelemassa vähän lisää ja vuoto tuntu kokoajan vähenevän ja vähenevän. Ajoin sit auton tasaselle ja otin tuon jakolaatikon täyttöropun auki ja sieltä valu jokin verran öljyä pihalle
(https://i.ibb.co/N79L7Ls/IMG-7869.jpg)
Huono kuva mutta ehkä siitä jotain näkee.
Jos oon ymmärtäny oikein nii öljytaso kuuluis olla tuon ropun korkeudella eli ois siis täytetty liikaa ja tuo liika paine teoria vois pitää paikkansa :idiot2:, en sit tiiä pitää vielä seurailla et alkaako vuotaa vai pysyykö kuivana ja laittaa kardaanin sitt kii vasta kun luottaa ettei vuoda. Samaten alkuun näytti että syyläri vuotaa himppasen, mutta se tuntu korjaantuvan ittekseen, en tiiä oliko sittenkin ylävesiletku kun sitä vähän kiristi niin ei oo enää vesilänttiä näkyny.
Mutta onha tuo ny hauska ajaa manuaalina ihan eri fiilis kun tolla 4 vaihteisella tomaatilla ;D. Tuli myös huomattua, että ainakin omaan korvaan tuo ”Japan” pakosarja kuulostaa paljon paremmalle. Pääsee vitoskone oikeuksiinsa jos niin vois sanoo.
Seuraavaks to do listalla ois:
- 3” downpipen teko
- Laajakaistalamdan ja seos mittarin asennus
- Manualin ohjelman eli 608 binin ohjelmointi toiseen ecuun ja opetella sitä säätään
- Syyskuussa leima ja surullisen kuuluisat abs/tracs valot palavat, eli tinaus hommia
Mutta näitä ei kyllä tässä kuussa aleta vielä tekeen, että kerkee välillä ajamaankin tolla ja jotain muutakin tekeen kun ropaileen autoa.
Tällänen sepostus tällä kertaa. Pitääpi taas kirjoitella lisää kun tulee jotain tehtyä ELK
-
Jos oon ymmärtäny oikein nii öljytaso kuuluis olla tuon ropun korkeudella
Tavallaan ja tavallaan ei
Volvon virallinen ohje on 0.8l täysin tyhjään kulmavaihteeseen. Tällä ohjeella pinta jää vajaaksi n. sentin verran eikä propusta tule ulos mitään :)
-
Tavallaan ja tavallaan ei
Volvon virallinen ohje on 0.8l täysin tyhjään kulmavaihteeseen. Tällä ohjeella pinta jää vajaaksi n. sentin verran eikä propusta tule ulos mitään :)
Okke. Kattelin nii uuesta öljypullosta oli menny semmoset 770ml öljyä, ja tosiaan irtaallaan tuon täytin ja tuli silloin siihen ropun rajoille :o, varmaan oli sit vaan jääny jonkin verran vanhaa öljyä pohjalle. Mutta eipä nii väliä tuntus nyt kuitenkin pitävän öljyt sisällään ni se riittää meikäläiselle.
-
mitäs kaikkea hilpettä ostit uutena tiivisteet sun muuta, ois hyvä tietää ku itellä edessä sama projekti, v70r manualisointi, varaosa autona toimii v70 awd -97
-
mitäs kaikkea hilpettä ostit uutena tiivisteet sun muuta, ois hyvä tietää ku itellä edessä sama projekti, v70r manualisointi, varaosa autona toimii v70 awd -97
Aika paljon tuohon tuli uutta osaa joo ostettua, mutta ainakin mitä äkkiseltään tulee mieleen niin:
- Kytkinlevy, paineasetelma ja painelaakeri
- Booriholkki
- Stefoja iso läjä kulmavaihteeseen, vaihelaatikkoon ja moottoriin
- Moottorin ja vaihdelaatikon tukikumit (oli ainakin itsellä aivan lopussa)
- Tietysti uuet öljyt joka paikkaan ja jäähärit
- Turbon linjojen ja pakosarjan tiivisteet jos niitä käyttää auki ja tähän liittyen kannattaa ostaa suoraan kuparirikka lajitelma mistä löytyy jokapuolelle uusia rikkoja
- Myös öljysumujen koppien tiivisteet ja öljypumpun tiivisteet on hyvä varata jos meinaa samalla vaihtaa
- Ja jos öljypohjaa meinaa käyttää auki niin siihen tarttee kans muutaman o-rengas tyyppisen tiivisteen ja semmosen anaerobisen tiivisteliiman, ite käytin tuota motonetin tarjoamaa elring merkkistä
Varmasti jäi paljon sanomatta, mutta siinä ehkä lähes kaikki, ja niitä tiivisteitä kun menee vähän joka paikkaan nii ei niitä kaikkia muista tai tajua varmasti ekalla kertaa tilata. Meikäläinen ainakin joutu jokusen lisätilauksen tekeen hommien edetessä kun huomas että ainiin toikin ja niin edelleen… ;D
-
Kirjoitellaampa taas pienen tauon jälkeen. Noin 3tkm olen kerennyt tuon vaihelaatikko rojektin jälkeen ajelemaan ja auto toiminut kyllä yleisesti hienosti.
Jossakin kohtaa tuli laitettua kardaani kiinni, jotta sai auton takaisin awd:ksi. Heti kardaanin laiton jälkeen ilmeni kuitenkin sellainen ongelma, että kun autolla kääntyy reilummin niin tuntuu kuin perä lukottaisi ja hannaisi vastaan :o. Ihmettelen vaan, että onko tuo ihan ominaisuus näissä perissä vai kuuluisiko liikkua kääntäessä ihan yhtä sulavasti kuin esim. etuvetoisena. Tosiaan kun automaattina tota ei ole oikein pystyny huomaamaan, kun kokoajan hieman vetoa päällä. Olisi kiva kuulla onko joku muu huomannut samaa, koska tosiaan suoraan ajaessa liukuu ihan täysin normaalisti. Että tahmaakohan tossa perässä nyt kitkalevyt tai jotain? :idiot2: Kertokaa ihmeessä jos kokemuksia tai vastaavaa ongelmaa / ominaisuutta tullut vastaan
No mutta se peräsepostuksista. Toinen juttu leimaa varten oli abs boksin korjaus. Irrotin boksin ja totesin, että joku sen oli selkeesti aikasemminkin avannut. Lakka oli selkeästi poistettu liittimien tinausten kohdalta ja silmämääräisesti kaikki tinaukset oli kunnossa paitsi yks
(https://i.ibb.co/R4WBJbc/IMG-7908.jpg)
Kuvasta ei varmaan ehkä saa selvää mutta toinen pumpun moottorin liittimen tinauksista oli selkeästi haljennut. Sen kun tinaili uusiksi niin eipä enään abs valot muistutellu olemassa olostaan.
Sitte olikin aika lähteä koittamaan miten konttorilla kävis… Ja sieltähän tulostu lappuun kertaheitolla hyväksytty leima ihan puhtain paperein.
Tuli myös koodailtua tuo 608 bini elikkä manuaalin ohjelma toiseen m4.4 ecuun joka peräisin t5 automaatista. Homma oli loppujen lopuksi aika helppo m44 wikin ja eri foorumeiden avulla. Itse tuli tehtyä tuo niin että ecu oli pöydällä eikä autossa kiinni.
(https://i.ibb.co/W3W1tHm/IMG-7884.jpg)
Ohjelmointiin itsessään ei tarvitse kuin oikeanlaisen vag com kaapelin ja jonkin virtalähteen josta saa +13,5v jännitettä, ja tietysti tietokoneen ja ecun ja muutaman hyppy piuhan. IT osaamisestakaan ei kyllä ole haittaa mutta jos jaksaa hieman selvitellä niin ei tuo mitään ydinfysiikkaa ole. Isäukko onneks ymmärtää noita laitteita niin itse sain siltä paljon apuja
Tuo ohjelmoitu ecu toimi kyllä lukuun ottamatta accelerometer vikakoodia joka olisi ennen flashaysta pitänyt muistaa poistaa käytöstä, mutta on nyt tullu kuitenkin ajeltua tolla alkuperäsellä eculla koska siinä on joku lastu sisässä ni on huomattavasti pirtsakampi 8). Tuli myös huomattua sellainen homma että kun irroitaa tuon automaattilaatikon ohjainboksin niin häviää vaihdelaatikon ja moottorin vikavalot ja auto kuitenkin käynnistyy ja toimii normaalisti, niin eipä nekään häiritte silmää.
Mittariinkin pyörähti pyöreät lukemat
(https://i.ibb.co/cwLrc26/IMG-8044.jpg)
Kuvasta ei varmaan taaskaan mitään selvää saa mutta 300 siinä on nyt täynnä.
Jotain epämäärästä ja epäselvää tuli taas ehkä liikakin selitettyä :D. Mutta alkaishan tuo ärrä pikkuhiljaa jo joutaa talviunille. Sitä varten tulikin hommattua vähän rojekti kuntonen 850 tdi paku talviautokäyttikseks. Siitäkin vois ehkä kirjotella jahka jossain kohtaa jaksaa… Mutta kyllä tässä nyt on näpytelty jo tarpeeksi. Pitääpi taas palailla kun tulee jotain puuhasteltua ELK
-
Noniin tuli äRRä vietyä talvisäilöön noin viikko sitten, vaikka ajoa ei ole tullutkaan muutamaan kuukauteen kun sain tuon tdi:n ajoon. Harmi että säilytys paikka kuitenkin nyt sellainen, ettei talven aikana pääse rassailemaan. Tarkoituksena olisi ottaa aikaisin keväällä ajoon kunhan vaan tiet sulaa sen verran että kehtaa hakea, niin pääsis aikasin keväällä laittelemaan ja kesän voisi sitten pyhittää vaan ajamiseen. To do lista olisi oikeastaan loputon mitä tälle autolle haluaisin tehdä, mutta tunnetusti opiskelijalla ei mahdottomasti tuo lompakko taskussa paina ;D. Tässä kuitenkin listausta mitä tällä hetkellä keväälle tiedossa:
- 3" downpipe teko ja joku esim. 200 cpi euro 2 katti sen kaveriks (voi ehdotella, jos tietää hyviä katteja, mitkä menis päästöistä läpi)
- Pakoputken korjailu noin muutenkin (Takavaimentimet rämisee yms. paskasti tehty)
- Vaparin nokat. Kiinnostelisi myös onko porukka käyttänyt näissä säädettäviä nokkapyöriä ja muutenkin kokemuksi vaparin vs turbon nokat?
- Maltillinen madallus eteen (kellään ehdottaa mitkä ois hyvät madallus jouset? Tosiaan mihinkään kunnon alustasarjaan ei ole vielä varaa.) Taakse aijon jättää nuo nivomatit, koska omasta mielestä istuu noilla hyvällä korkeudella, sekä tuntuvat vielä pelittävän oikein hyvin.
- Aurauskulmien säätö, koska tuon vaidelaatikko rumban jälkee kulmat meni jotenkin ihan perseelleen, kun tolpat käytettiin alapäistä auki.
- Öljyn jäähdyttäjän öljylinjan vuodon selvittely ja korjaus
- Perän nihkeyden selvittely
Kiinnostelisi myös paljon tuon m4.4:sen säätäminen. Tällä hetkellä autossa tosiaan kiinni auton alkuperänen ecu jossa joku lastu, josta ei mitään hajua kenen tekele se on. Ja tosiaan sellasen ilmiön huomasin, että kun auto oli vielä automaatti niin ahdot pyöri yleensä tasaisessa vedossa aika tarkalleen 1 bar tietämillä, ja joskus äkillisessä vedossa saattoi "piikata" jopa 1.2 baariin. Kun nyt taas tuolla manuaalilaatikolla ahdot on maksimissaan abaut jotain 0.85 baaria, joka varmaan johtuu automaattilaatikon puuttuessa olevasta vikakoodista kenties? Vetoja kuitenkin on ihan kiitettävästi, mutta tuntuu että tuo automaatille tehty lastu rajoittaa tehoa varsinkin alakierroksilla. Multa tosiaan löytyy myös toinen m4.4 ecu, joka on peräisin v70 t5 automaatista, johon oon tuon t5 manuaalin eli 608 binin "fläshänny", mutta se tosiaan on vakio ohjelma ja siltä tuntuukin ahdot jotain 0.65 bar luokkaa... Mutta en tiiä oliskohan tuo mahoton opetella tekemään ohjelmaa tuohon ite. Tosiaan auto mekaanisesti tällähetkellä oikeastaan vakio lukuunottamatta do88 välijäähyä ja ahtoputkia. Jos siihen sit laittais kaveriksi sen 3" dp:n, 3" imuputken, vaparin nokat, vaparin kaasuläpän ja isomman maffin ja ahtimen virkaa sais suorittaa tuo vakio 16t. Riittäsköhän tuohon vielä nuo vakiot valkoset suuttimet vai tarviskohan isommat esim. vihreät, jotta sais kaiken hyödyn irti. Sekin vois myös kiinnostella, jos täällä m4.4 velhoja löytyy, kuka osais tuohon tehdä ohjelman korvausta vastaan, niin itseltä kyllä onnistuu sen fläshäys itse purkkiin, olettaen tietysti että tunerprolla tehty. Itseäkin kyllä kiinnostelisi paljon opetella tuota säätään, joten kaikki vinkit otetaan kyllä vastaan. Ja toki jos noita säätöjä lähetään hakemaan niin pitää laittaa laajakaistalamda ja seosmittari sille.
Talvi menee nyt kuitenkin tdi:n kanssa huristellessa. Ainakin mitä nyt kerennyt vähän yli 3tkm ajamaan, niin vaikuttanut luotto pelille. Loppuun vielä kuva äRRästä talvisäilöpaikallaan:
(https://i.ibb.co/cTt43py/IMG-8284.jpg)
Siinä saa nukkua rauhassa jokunen vene, puimuri ja auto unikaverina ELK.
(https://ibb.co/cTt43py)
-
Kannattaa kokeilla onko viskokytkin jumissa, voi selittää kankeuden kääntyessä.
-
Kannattaa kokeilla onko viskokytkin jumissa, voi selittää kankeuden kääntyessä.
Jep, meinaatko että ois jumissa nii että ois koko ajan se teoreettinen 50% voimasta takapyörillä vai mitenkä? Ja miten tuon käytännössä vois todentaa? ::)
-
muistatko yhtään osanumeroita kulmavaihteen, vaihdelaatikon yms stefoille kun pitäisi alkaa itsekkin tilaileen osia niin saisi talven aikana manualisoitua oman v70r. kiinteä vauhtipyörä hommattu ja nyt pitäis ostaa kytkinasetelma kun näkyi olevan saatavilla taas skandixilta.
-
Jep, meinaatko että ois jumissa nii että ois koko ajan se teoreettinen 50% voimasta takapyörillä vai mitenkä? Ja miten tuon käytännössä vois todentaa? ::)
Silloin on kiinteä 50/50 jako koko ajan. Normaalissa ajossa visko luistaa jolloin kääntäessä ei tule takeltelua. Eiköhän sen saa testattua nostamalla takapyörät ilmaan ja pyörittämällä molempia samaan aikaan. Vastus tuntuu, mutta pitäisi pyöriä.
-
Silloin on kiinteä 50/50 jako koko ajan. Normaalissa ajossa visko luistaa jolloin kääntäessä ei tule takeltelua. Eiköhän sen saa testattua nostamalla takapyörät ilmaan ja pyörittämällä molempia samaan aikaan. Vastus tuntuu, mutta pitäisi pyöriä.
Aivan. Tuohan vois selittää tuon nihkeyden. Pitääpi kokeilla keväällä. Kiitoksia O0
-
muistatko yhtään osanumeroita kulmavaihteen, vaihdelaatikon yms stefoille kun pitäisi alkaa itsekkin tilaileen osia niin saisi talven aikana manualisoitua oman v70r. kiinteä vauhtipyörä hommattu ja nyt pitäis ostaa kytkinasetelma kun näkyi olevan saatavilla taas skandixilta.
Voin ettiä vanhoista kuiteista ja vadiksesta ettimiä kuvia sulle mistä selviää nuo osanumerot O0
-
- Vaparin nokat. Kiinnostelisi myös onko porukka käyttänyt näissä säädettäviä nokkapyöriä ja muutenkin kokemuksi vaparin vs turbon nokat?
- Maltillinen madallus eteen (kellään ehdottaa mitkä ois hyvät madallus jouset? Tosiaan mihinkään kunnon alustasarjaan ei ole vielä varaa.) Taakse aijon jättää nuo nivomatit, koska omasta mielestä istuu noilla hyvällä korkeudella, sekä tuntuvat vielä pelittävän oikein hyvin.
- Öljyn jäähdyttäjän öljylinjan vuodon selvittely ja korjaus
Vakio nokkapyörissä on pieni säätövara (ovaalit kiinnitysreiät). Googlaamalla löytyy ohjeita säätöön, ipd:ltä saa valmiita säätökiekkojakin. Itse tein astemitat CD-levyille tulostettuna ja kääntelin asteet jonkun löytämäni ohjeen mukaan. Vaparin nokilla saadaan oman käsityksen mukaan vähän enemmän tehoaluetta yläkierroksille. Vakio moottorille ilman muita virityksiä, japan-pakosarjaa lukuunottamatta, ero mielestäni melko pieni. Nuilla suunnitelmilla ja fiksulla ohjelmalla varmasti enemmän iloa nokistakin.
Itsellä Eibach -30 jouset edessä vakiotolpilla, omaan silmään makaa sopivalla korkeudella. Nämä jouset taisi tulla jostain välikäden kautta, ei tietoa saako jostain vielä uutena.
Itse deletoin koko öljynjäähdytyksen samaisten vuotojen vuoksi. Olettanut, että näillä leveysasteilla pärjää ilmankin. Öljypohjan letkulähtöihin laitoin vaparin öljypohjasta kannen ja syylärin lähdöt tulpattu pulteilla. Jos nyt omasta jossain vaiheessa haluttaa tuo korjata, niin varmaankin teen kokonaan uudet putket/letkut paremmilla liittimillä.
-
Noniin. Talvi meni TDi:n kanssa ja nyt haettu ärrä tälle kesää ajoon. Heti ensimmäiseksi keuliminen saatiin poistettua -40mm lesjön madallusjousilla, jotka löytyi aeromotorsilta kohtuulliseen ~100€ hintaan, josta käyttöön tuli tosin vain etuset.
(https://i.ibb.co/d00zmmtH/IMG-8484.jpg) (https://ibb.co/d00zmmtH)
(https://i.ibb.co/HQLYqbH/IMG-8500.jpg) (https://ibb.co/HQLYqbH)
Omaan makuun makaa nyt erittäin hyvällä korkeudella 8). Myöskin ajomukavuus parani huomattavasti, kun auto ei niijjaa joka mutkassa aivan tolkuttomasti.
Pakoputki hommiakin on jo aloitettu takapönttöjen fiksauksella. Korvattu kaikki ylimääräiset klemmari hitsillä ja kiinnitykset myös korjailtu, niin ei rämise joka paikkaan.
(https://i.ibb.co/TqwP7kwt/IMG-8469.jpg) (https://ibb.co/TqwP7kwt)
3 tuuman dp:tä varten tarvikkeet on myös hommattuna. Vielä pitäis seosmittari ostaa ja modata tuo toinen ecu, niin pääsee sen jälkeen räjäyttään ton moottorin tunerproolla ;D (no ei kai sentään). Hyvät alkaneet viikonloput lukijoille.
-
Silloin on kiinteä 50/50 jako koko ajan. Normaalissa ajossa visko luistaa jolloin kääntäessä ei tule takeltelua. Eiköhän sen saa testattua nostamalla takapyörät ilmaan ja pyörittämällä molempia samaan aikaan. Vastus tuntuu, mutta pitäisi pyöriä.
Tänään tuli muuten testattua tuon viskokytkimen mahdollista jumitusta. Kokeiltiin ensin että oli pelkät takapyörät ilmassa = ei saatu molempia pyöriä pyörimään samaan suuntaa. Kokeiltiin sen jälkeen myös pelkät etupyörät ilmassa ja tulos oli sama… Voiskohan nyt todeta, että tuo viskokytkin on jumissa vai ei?
Tuli vaan sellainen mieleen, kun omistin joitakin vuosia sitten v70xc -98 vuosimallisen, joka on samanlaisella nelikolla toteutettu. Niin siihen tuli joskus tasapainotettua kardaania kotikonstein klemmareilla maassa, ja jos muistan oikein niin siinä hommassa, jos oli vain yksipyörä ilmassa kerrallaan, niin ei sitä pystyny pyörittää :idiot2:. Niin olikohan siinäki sitten visko jumissa vai onko jollakulla varmaa tietoa, että pystyykö tuota viskoa saada luistamaan käsivoimin?
-
jäikö sulla kuulumaan tyhjäkäynnillä laatikosta semmosta raklatusta? ilmeisesti normaalia kun on kova vauhtipyörä? ite tein kans manuaali swapin ja kova vp ja jäi semmonen ääni kuuluun tyhjäkäynnillä ja poistuu kun painaa kytkimen pohjaan
-
jäikö sulla kuulumaan tyhjäkäynnillä laatikosta semmosta raklatusta? ilmeisesti normaalia kun on kova vauhtipyörä? ite tein kans manuaali swapin ja kova vp ja jäi semmonen ääni kuuluun tyhjäkäynnillä ja poistuu kun painaa kytkimen pohjaan
En ainakaan oo huomannu mitään erikoista raklatusta tuossa ???
Mites muuten oliks sulla myös awd mallinen? Mietin vaan jos oisit jaksanu kokeilla, että luistaako sulla tuo viskokytkin käsivoimin, tuolla tapaa miten Lankku ylempänä ehdotti kokeilemaan?
Silloin on kiinteä 50/50 jako koko ajan. Normaalissa ajossa visko luistaa jolloin kääntäessä ei tule takeltelua. Eiköhän sen saa testattua nostamalla takapyörät ilmaan ja pyörittämällä molempia samaan aikaan. Vastus tuntuu, mutta pitäisi pyöriä.
Kun omassa autossa en saa noin pyöriä pyöriin, niin tietäis sit et onko mulla vikaa tuossa viskossa vai kuuluuko sen olla noin :-\