Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: MaZi - 18.01.2011, 22:37:20
-
menin joskus ostamaan http://www.kkdmotorsport.com/kauppa.php?t=1282627227&k=1274965474 (http://www.kkdmotorsport.com/kauppa.php?t=1282627227&k=1274965474) kyseisenlaisen bleed venttiilin ja myöhemmin huomasin sen olevan aivan P***A tuli vaan mieleen, että toimisiko tuo itse säädin rajapaine venttiilin tavoin, eli laittaisi pelkän säätimen hukkaportin ohjaus letkun väliin? onko kukaan kokeillut tai tietää ettei toimi yhtään paremmin. ongelma on lähinnä siinä, että sisältää liian jäykän jousen, eli ahtopiikki aivan järjetömmän korkealla :o
-
Kiinalaiset harrastaa kovia ahtopaineita kun hukkaporttien jousetkin on lähemmäs 2bar vakiona
-
menin joskus ostamaan http://www.kkdmotorsport.com/kauppa.php?t=1282627227&k=1274965474 (http://www.kkdmotorsport.com/kauppa.php?t=1282627227&k=1274965474) kyseisenlaisen bleed venttiilin ja myöhemmin huomasin sen olevan aivan P***A tuli vaan mieleen, että toimisiko tuo itse säädin rajapaine venttiilin tavoin, eli laittaisi pelkän säätimen hukkaportin ohjaus letkun väliin? onko kukaan kokeillut tai tietää ettei toimi yhtään paremmin. ongelma on lähinnä siinä, että sisältää liian jäykän jousen, eli ahtopiikki aivan järjetömmän korkealla :o
Mulla on samanlainen mut ei tuolta hankittuna... piikkaa ihan hitosti, en ole jaksanu vielä jousta lyhentää...
kai se pelkkä säädinkin toimis, pistää kellolle letkun siitä mistä se puhaltaa paineet ulos niin sillonhan sen pitäs aueta ja olla muuten kiinnni... kuka uskaltaa kokeilla teoriaa ensiksi...
-
Mulla on samanlainen mut ei tuolta hankittuna... piikkaa ihan hitosti, en ole jaksanu vielä jousta lyhentää...
kai se pelkkä säädinkin toimis, pistää kellolle letkun siitä mistä se puhaltaa paineet ulos niin sillonhan sen pitäs aueta ja olla muuten kiinnni... kuka uskaltaa kokeilla teoriaa ensiksi...
nii in sitä just meinasin et olisko joku jo kokeillu vai pitääkö itte kokeilla joka kaunis päivä :D
-
Tuossa t-haarassa on tosiaan kuula ja jousi. Jousen lyhentäminen ei vaikuta hevon hervantaa tuossa, koska läpivirtaavat kanatavat ovat luokkaa 1-2mm.. Katkaisin omastani jousta joskus ja ei vaikuttanut millään tavalla toimintaan (Penkityksessa tehty operaatio eli mittaustulokset kertoivat).
Tuon itse ruuvattavan venttiilin sisällä on vain kierrettävä kara, jonka alla ei ole jousta tai kuulaa, joten en usko, että toimii pelkästään tuolla, kun ei kerran ole mitään vastusta sille ilman säätämiselle. Vain kara, joka tukkii kärjellään reikää.. Näin ainakin mun kiinableederikopiossa, joka lensi roskiin..
Eli jos et halua rikkoa paikkoja niin heitä mäkeen koko roska ja osta aito turbosmart ja sellainen malli mikä ei ole in cabin.
-
Tuossa t-haarassa on tosiaan kuula ja jousi. Jousen lyhentäminen ei vaikuta hevon hervantaa tuossa, koska läpivirtaavat kanatavat ovat luokkaa 1-2mm.. Katkaisin omastani jousta joskus ja ei vaikuttanut millään tavalla toimintaan.
Tuon itse ruuvattavan venttiilin sisällä on vain kierrettävä kara, jonka alla ei ole jousta tai kuulaa, joten en usko, että toimii pelkästään tuolla, kun ei kerran ole mitään vastusta sille ilman säätämiselle. Vain kara, joka tukkii kärjellään reikää.. Näin ainakin mun kiinableederikopiossa, joka lensi roskiin..
Eli jos et halua rikkoa paikkoja niin heitä mäkeen koko roska ja osta aito turbosmart ja sellainen malli mikä ei ole in cabin.
asia selvä. kiitos tarkennuksesta -H- saa siis roskakori täytettä :)
-
En viitti avata uutta aihetta ku on samaa asiaa.
Elikkä serkkupoika osti tuollaisen S80 T6 volvon ja haluaa asentaa sihen bleedventtiilin jotta saa ahtoja nostettua, ni kysymys on että pitääkö asentaa 2 bleediä ku ahtimia on 2kpl?
Vai miten se homma toimii?
-
En viitti avata uutta aihetta ku on samaa asiaa.
Elikkä serkkupoika osti tuollaisen S80 T6 volvon ja haluaa asentaa sihen bleedventtiilin jotta saa ahtoja nostettua, ni kysymys on että pitääkö asentaa 2 bleediä ku ahtimia on 2kpl?
Vai miten se homma toimii?
Katso meneekö hukkaporteille molemmille omat letkut vai onko ne haaroitettu jossain kohdassa? Siitähän tuo riippuu jos ei mekaanisia muutoksia halua tehdä ja mikäli ahtimet toimivat samalla tavalla molemmat.
-
En viitti avata uutta aihetta ku on samaa asiaa.
Elikkä serkkupoika osti tuollaisen S80 T6 volvon ja haluaa asentaa sihen bleedventtiilin jotta saa ahtoja nostettua, ni kysymys on että pitääkö asentaa 2 bleediä ku ahtimia on 2kpl?
Vai miten se homma toimii?
Ei bleedejä etuveto (paitsi 400 sarja)/AWD volvoihin ja takavedoista 700/900 sarjan B204FT/GT 2,0L 16v TURBO koneeseen sama ohje!
Eli näissä kaikissa sähköisesti moottoriohjauksen ohjaama ahtopaine, eli bleed/rajapaine vena vaan vääristää ahtopainetta ja sitten syttyy vikavalo. Ahtopainetta näissä ohjataan siis hukkaportilla, MUTTA hukkista ohjaa hukkiksen letkun välissä oleva sähköventtiili jota moottoriohjain (ECU) käskyttää, ja siten määrää ahtopaineen. Jos paine ei ole sitä mitä ECU haluaa, syttyy vikavalo.
Bleedit toimii siis vaan 200/400/700/900 sarjan turboissa poikkeuksena tuo B204FT/GT jossa myös sähköohjattu ahtopaine. Omat viritykset sit tietenkin erikseen.
-
Ei mitään kaupallisia tuotteita jos omista PORAKONEEN.
Tarvitset kuulakärkikynän, T-haaran ja pari ruuvattavaa letkuliitosta.
Ohjeet löytyy netistä, osat vaikka AutoTeemasta, hintaa tulee jotain 10e
Säädettävyys on jotain 100%
-
Ei bleedejä etuveto (paitsi 400 sarja)/AWD volvoihin ja takavedoista 700/900 sarjan B204FT/GT 2,0L 16v TURBO koneeseen sama ohje!
Eli näissä kaikissa sähköisesti moottoriohjauksen ohjaama ahtopaine, eli bleed/rajapaine vena vaan vääristää ahtopainetta ja sitten syttyy vikavalo. Ahtopainetta näissä ohjataan siis hukkaportilla, MUTTA hukkista ohjaa hukkiksen letkun välissä oleva sähköventtiili jota moottoriohjain (ECU) käskyttää, ja siten määrää ahtopaineen. Jos paine ei ole sitä mitä ECU haluaa, syttyy vikavalo.
Bleedit toimii siis vaan 200/400/700/900 sarjan turboissa poikkeuksena tuo B204FT/GT jossa myös sähköohjattu ahtopaine. Omat viritykset sit tietenkin erikseen.
Kyllä 400-sarjalaisissakin on sellainen sähköventtiili hukkaportin letkujen välissä ::)
-
Laitoin omaan v40:seen bleedin ja hyvin toimii eikä minulla ainakaa vikavalo ole syttyny.Vakiopaine kai tuossa on jotain 0,5-0,6baria.Korjatkaa jos olen väärässä.
-
Laitoin omaan v40:seen bleedin ja hyvin toimii eikä minulla ainakaa vikavalo ole syttyny.Vakiopaine kai tuossa on jotain 0,5-0,6baria.Korjatkaa jos olen väärässä.
matalapaineessa 0,5bar, 0,7bariin uskaltaa nostaa
-
Paljonkohan tuollainen 0,2 baarin noston tuo lisäpotkua?Ei varmaan hirvittävästi vaan ei kai sitä normaalikäytössä hirveästi tarvii.
Eikä sekään kiva ole jos alkaa paikat hajoilee.
-
Paljonkohan tuollainen 0,2 baarin noston tuo lisäpotkua?Ei varmaan hirvittävästi vaan ei kai sitä normaalikäytössä hirveästi tarvii.
Eikä sekään kiva ole jos alkaa paikat hajoilee.
Riippuu ihan moottorista. Jos mietitään karkeasti, että T4:ssä on 200 heppaa esim. 0,5 bar ahdoilla, niin silloin koneen ns. vapariteho on 133.33 hp. Tällä laskukaavalla ahtojen nosto toisi 0,7 barilla tehoksi noin 226 hevosvoimaa, mikäli mikään paikka ei ahdista.
Ei se ihan noin yksinkertaisesti mene, mutta suuntaa antavia lukemia kuitenkin.
-
Paljonkos ton 940:n B230FK:n tehot pyörii 1 bar paineilla (bleedattu) ja 3" downpipellä ja sporttikatilla sekä 2,5" cat backilla ja ovatten rosteria. Ja Viikingin EkoMax lastu sekä kartiofiltteri. Muuten vakio.
Mikäs hyrrä tossa -95 FKssa on vakiona?
Kuinka toi pikkuahdin kestää 1 bar paineita?
-
200 - 225 hv
Ei sillä vakio 13C ahtimella oikein enempää voi ahtaakaan.
15G:llä sitten + 250 hv.
-
200 - 225 hv
Ei sillä vakio 13C ahtimella oikein enempää voi ahtaakaan.
15G:llä sitten + 250 hv.
Joo ja uus kytkin. :)
-
Jos täältä vielä lisäinfoa ?
Autolla ajettu 313tkm, turbona alkuperäinen 15g joka on kuivahko eikä pidä mielestäni mitään ylimääräisiä viserryksiä ajossa, auto kuitenkin kuluttaa öljyä n. 0.5l/2tkm, autossa 3" Dp ja race cat. Loppuputkisto vakio.
Vakiona paineet nousi auton oman ahtomittarin mukaan vajaaseen puoliväliin (se valkoinen alue) Silloin ei olut vielä ahtomittaria mutta arviolta 0.5bar.
Autoon ajettiin hiljattain PowerFlashissä Oulussa Karalan viilaama softa sisään (1.2bar max) Testilenkillä huomattiin hitaahko paineennousu joka jäi 0.8bariin.
By pass todettiin vuotavaksi ja se vaihdettiin. Uusi yritys ja pienoinen parannus nousunopeuteen ja 0.9bar. Tehonlisäys oli kuitenkin selvä ja läksin kotimatkalle.
Nyt käytössä oleva kaava on semmoinen että heilahtaa 0.9bar mutta heti siitä tippuu 0.7bar ja siinä pysyy tasan.
Irroitin eilen hukkaportinletkun ja testasin vaikutusta.
-"pehmeästi" kiihdyttämällä paineet 1.0-1.1bar (kuitenkin kaasu aivan pohjassa)
- reippaammin polkastaessa heilahtaa selkeästi yli tuon 1.2bar, toppuuttelin menoa heti siihen koska en halua rikkoa paikkoja.
- auto toimi loistavasti eikä nykymisiä ym esiintynyt :) :) :) Tämmöinen se pitäis olla !
- ei mitään savupilviä tai ylimääräisiä ääniä turbosta
Selvähän on se että joku estää normaalin ahtopaineen nousun. Kysymyksiä tietäjille -
Ahdin loppu ? Pakopesä halki reilummin (tyhjäkäynnillä vetää tuulettimen kautta kabiiniin kitkerää pakokaasua jostain) ja lambda valo syttyy satunnaisesti (=jatkuva liian laiha/rikas seos) ?
TVC jumittaa ? Auto toimii kuitenkin normaalisti noilla 0.7bar paineilla
Niitä pirun putkistovuotoja joita on jo yritetty etsiä ?
_________________________________________________ _____________________________
Ihan tuli mieleen, mitäs jos vetäis hukkaportin letkuun bleederin joka rajoittaisi paineet 1.2 ?
Ruuvaisi hukkaportin niin kireelle kun olis tarve ?
Nämä molemmat harakirit toimisi ohjelman ansiosta ok ?
edit: Varsinkin tämä bleederihomma olisi kiinnostava (halpa&helppo)
-
Voisitteko ehdottaa jotain toimivaa budjetti bleediä?!
-
Voisitteko ehdottaa jotain toimivaa budjetti bleediä?!
DIY bleedi
-
ohjeet?
-
Voisitteko ehdottaa jotain toimivaa budjetti bleediä?!
kuparinen jarruputken pätkä hukkaportin letkuun ja poraa siihen 1-2mm reiän...
-
ohjeet?
Jos pääset nettiin niin kannattaa käyttää hakukoneita
http://www.youtube.com/watch?v=1hDa6A0hbS0
Tosta tuli kyllä rajapaineventtiili mutta ajaa saman asian
-
Joo ja uus kytkin. :)
Mikä kytkin?
Mulla on tossa mometinmuunnin. :2funny:
...hieman turboviivettä vastauksessa...
-
Kattokaas uusin Biltema kuvasto, sivu 36. Aika halvalla bleedi. ;) 79-740
-
Kattokaas uusin Biltema kuvasto, sivu 36. Aika halvalla bleedi. ;) 79-740
Taitaa olla yhtä laadukkaita kuin nämä puolta halvemmat (http://www.ebay.com/itm/S0BZ-Hot-Adjustable-Boost-Controller-Turbo-Turbocharger-charger-Universal-Red-/140933959081?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item20d0518da9). Onko nämä nyt niitä mitä ihmiset nakkaa roskiin kun piikkaa ja piikkaa ;D
-
Siitä--> http://tuotteet.etra.fi/fi/g20237104/saadin-ar-painemittarilla (http://tuotteet.etra.fi/fi/g20237104/saadin-ar-painemittarilla)
Ei ole kallis ja on tarkka. Riittääkin sinne 10bar:in tietämille niin luulisi valtaosalle riittävän :D
-
Taitaa olla yhtä laadukkaita kuin nämä puolta halvemmat (http://www.ebay.com/itm/S0BZ-Hot-Adjustable-Boost-Controller-Turbo-Turbocharger-charger-Universal-Red-/140933959081?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item20d0518da9). Onko nämä nyt niitä mitä ihmiset nakkaa roskiin kun piikkaa ja piikkaa ;D
En oo tommosia kokeillut mutta eikö se ole asentajassa vika jos ei pelkkää bleediä saa toimimaan?
Siitä--> http://tuotteet.etra.fi/fi/g20237104/saadin-ar-painemittarilla (http://tuotteet.etra.fi/fi/g20237104/saadin-ar-painemittarilla)
Ei ole kallis ja on tarkka. Riittääkin sinne 10bar:in tietämille niin luulisi valtaosalle riittävän :D
Mites tuolla päästetään paine kellolta pois?
-
Itselläni samanlainen;) On ihan järkyttävän hyvä. Sillä ohjataan painetta kalvon "yläpuolelle"
-
Rajoittaa kellolle menevää painetta eikä aukaise kelloa niin joutuin :) Oli itsellä 740:issä ja toimi ku ajatus ;)
-
Hemban linkkaama piikkaa ainakin todella helposti fk hukkiskellon kanssa, siinä tais olla rajapaine ja bleedi.
E: laadusta päätellen voi varmaan olla isoja eroja toimivuudessa. Oman sain toimimaan jotenkuten, mutta uusi jäykempi kello on kyllä parempi.
-
Hemban linkkaama piikkaa ainakin todella helposti fk hukkiskellon kanssa, siinä tais olla rajapaine ja bleedi.
E: laadusta päätellen voi varmaan olla isoja eroja toimivuudessa. Oman sain toimimaan jotenkuten, mutta uusi jäykempi kello on kyllä parempi.
Joonosiis fk:n kellon kanssa ei toimi mikään oikein jos aikoo nostaa yli 0.8 bar.
Vaatii sen jäykemmän kellon tai hyvän lisäjousen, niinkuin oon monasti nuukana miehenä tehnyt... Vähän voi laittaa myös prikkoja hukkiksen kellon kiinnitysraudan alle niin kello siirtyy kauemmas... ;)
Tätä ei kannata tosin tehdä kuin muutama milli, muuten hukkis ei aukea ollenkaan. :D
-
Rajoittaa kellolle menevää painetta eikä aukaise kelloa niin joutuin :) Oli itsellä 740:issä ja toimi ku ajatus ;)
Joojoo mutta päästääkö se paineen kellolta pois vai mitäs...
Ehkä bleedin lisänä olis tosi hyvä, vai sitäkö meinaatte?
Siis kun painetta nostetaan huomattavasti yli kellon avautumispaineen. Esim. 0.5 bar kello ja paineet saatava 1.0 bar ja pysymään siellä.
-
Ei laske mitään pois. Kalvon alapuolelle normaalisti paine ahtoputkesta ja kalvon toiselle puolelle tuon paineenalentimen kautta. Jos kello on vaikka 0.5bar ja tuonne johdetaan o.5bar on paine silloin noin kilon.
-
Ei laske mitään pois. Kalvon alapuolelle normaalisti paine ahtoputkesta ja kalvon toiselle puolelle tuon paineenalentimen kautta. Jos kello on vaikka 0.5bar ja tuonne johdetaan o.5bar on paine silloin noin kilon.
öökei. Sehän kyllä toimii.
Mutta ei tuo nyt ihan halpakaan ole..
Lisätään sen verran että ehkäpä kuitenkin hintansa arvoinen.
-
Taitaa olla yhtä laadukkaita kuin nämä puolta halvemmat (http://www.ebay.com/itm/S0BZ-Hot-Adjustable-Boost-Controller-Turbo-Turbocharger-charger-Universal-Red-/140933959081?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item20d0518da9). Onko nämä nyt niitä mitä ihmiset nakkaa roskiin kun piikkaa ja piikkaa ;D
yritin tollasella säädellä ekan turbon ahtoja eihän siitä tullu yhtään mitään :idiot2: toisaalta säätämisen vaikeus kun ei talvella pitoa tahtony löytää :buck2: on muuten vieläkin laatikon perällä odottamassa motivaatiota asentaa johonkin ::)
-
Ei laske mitään pois. Kalvon alapuolelle normaalisti paine ahtoputkesta ja kalvon toiselle puolelle tuon paineenalentimen kautta. Jos kello on vaikka 0.5bar ja tuonne johdetaan o.5bar on paine silloin noin kilon.
Tämä tosiaan ideana :) Mutta toimii myös sellaisilla hukkaporteilla varustetussa autossa jossa paine ohjataan vain kalvon yläpuolelle. Ideana tuolla rajapaineensäätimellä on että sillä voi päästää halutun määrän painetta hukkikselle ja ohjata näin ahtopainetta korkeammalle, niinkuin normi bleedilläkin ;)
Sori jos oli vaikeata luettavaa ;D
-
yritin tollasella säädellä ekan turbon ahtoja eihän siitä tullu yhtään mitään :idiot2: toisaalta säätämisen vaikeus kun ei talvella pitoa tahtony löytää :buck2: on muuten vieläkin laatikon perällä odottamassa motivaatiota asentaa johonkin ::)
Noissa on sitten useissa liimattu se t-haaran nuoli osottaan väärään suuntaan ja toiminta olis syytä tarkistaa.
-
öökei. Sehän kyllä toimii.
Mutta ei tuo nyt ihan halpakaan ole..
Lisätään sen verran että ehkäpä kuitenkin hintansa arvoinen.
Mikä on kenellekkin kallista. Itse ostin hiflexistä ilman mittaria saman näköisen murkulan ja se maksoi 20e ettei mielestäni kallis ;D
Ja niinkun sanoin toimii erittäin hyvin. Itse mittasin rengaspainemittarilla, että antoi läpi kilon paineen ja ei muuta kuin kiinni. Ahdot oli 1.5bar ja nousi todella paljon nopeammin, kun ilman kalvon yläpuolista ohjausta.
-
Noissa on sitten useissa liimattu se t-haaran nuoli osottaan väärään suuntaan ja toiminta olis syytä tarkistaa.
Mistäs tämmöisen huomaa? (tällä hetkellä tuommonen kiinni ja ihan sama missä asennossa säätönappi on, ahdot on joka tapauksessa kilossa.
-
Jos pelkkää bleediä ahtojen nostoon niin helpoin lie tämä ratkaisu, toimii.
kuparinen jarruputken pätkä hukkaportin letkuun ja poraa siihen 1-2mm reiän...
Rajapaineventtiilit sitten erikseen.
-
Mulla on tuossa 2.5tdi:ssä t-haarassa 2 mittarilla varustettua motonetin paineventtiiliä ( a 8e). Toinen säätää hukkaportin avaavaa painetta eli päästää paineen hukkaportille vasta kun haluttu paine on saavutettu. Toinen laskee 0,2bar aikasemmin painetta pihalle. Paineet nousee huomattavasti nopiammin, ei tee hirveetä piikkiä ja pysyyki suht tasasena. Cooleri mahtaa vaan mulla valskata, mutta tuo venttiili toimii kyllä.. :)
-
Joo ja uus kytkin. :)
Joo ei 15gllä kestäny kilon paineilla vakiokytkin. :D
-
Siitä--> http://tuotteet.etra.fi/fi/g20237104/saadin-ar-painemittarilla (http://tuotteet.etra.fi/fi/g20237104/saadin-ar-painemittarilla)
Ei ole kallis ja on tarkka. Riittääkin sinne 10bar:in tietämille niin luulisi valtaosalle riittävän :D
Kukas haluaa tarinoida näistä lisää?
Vai pitääkö mun mennä etralle ko. säädintä hipelöimää ja hypistelemään? :) :)
-
Kukas haluaa tarinoida näistä lisää?
Vai pitääkö mun mennä etralle ko. säädintä hipelöimää ja hypistelemään? :) :)
mulla on 2 vastaavaa, motonetistä ~8€ kpl :)
-
Onko kellään heittää linkkiä tuosta säätimestä motonetissÄ?
-
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=75-2009 (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=75-2009)
-
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=75-2009 (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=75-2009)
Kiitoksia, itse etsin vain Paineensäädin nimellä..
Täytyypi tommonen hakea, kun jostain syystä oma halpis bleediä ei pysty säätämään. On kokeiltu kääntää t-haaraa toistepäin..
-
Joo mää kokeilin kans tuolla paineensäätimen nimellä hakia mutta selasin sitte paineilmapuolelta oikean tuotteen.. Jos ostaa yhen tuommosen ni se toimii rajapaineventtiilinä, bleediin tarvii 2.
-
Itsellä on tossa s70:ssä rajapaineventtiili, ahtaa max 1bar. (normaalisti 0,8bar, Rican ohjelma).
Eli kuulalla ja jousella varustettu. Kokeilin tänään ajaa ilman sitä niin ahdot nousee paljon hitaammin, ja hirvee suhina kuuluu konehuoneesta..
Voisiko joku tarkentaa miten tuo siis toimii??
Samalla pesin sen kun kuula oli likainen. Otin siksi sen pois kun välillä tuntuu että ahdot lähtee tippumaan vedättäessä. Nyt tilanne parani kun venytin jousta ja putsasin sen
Kiitos, oma järki ei juokse tänään :idiot2:
(http://uppaa.net/i/0c3d1.jpg)
-
Tuossa motonetin härpäkkeessä säädetään vaan paine missä venttiili aukeaa. Mulla on niitä 1/4" t-haarassa 2, toisesta ei mee putkea mihinkää ja toisesta menee hukkaportille. Hukkaportille menevässä painetta tarvii enemmän ku ei-mihinkään-menevässä, joten se aukeaa myöhemmin. Paine siis pysyy tasasesti siinä mitä tuo löysempi määrittää.. Mulla ei mitää hirmupaineita oo syystä että soppa ei riitä vaan se on tasaamassa painetta ja nopeuttamassa paineen nousua. 2.5tdissä tuo paineen ohjaus menee vähän hölmösti, tcv pitää hukkiksen kiinni ja kompurapuolen paine avaa sitä. Siks mulla on molemmat kompurapuolen ja hukkiksen välisessä putkessa. Korjatkoon joku mikäli oon väärässä ni en anna väärää tietoa enkä elä itekkää väärässä luulossa ;D
-
OK, eli periaattessa saman asian ajaa rajapaineventtiili. Mittareilla saa vaan tarkemmin homman hoidettua.
Rajapaineventtiilin ollessa autossa kiinni ahdot nousee kyllä niskat taittaen siihen kiloon. Johtuen varmaan tuosta pikku reiästä jonka syystä hukkaportti pääse lävähtämään auki ilman vastapainetta -> Jonka jälkeen tcv laskee hukkaportinkelloon lisää vastapainetta ja säätää näin ollen haluttua ahtopainetta, eikö?
HenkkaR1: Missäs vaiheessa se paine pääsee hukkaportille jos se toinen venttiiili aukee jo ennen hukkikselle menevää ventiiliä?
-
Kyllä se hukkis pääsee aukeamaan pitemmässä vedossa ja jos kunnolla polkasee ku ei kovin isoa avautumispaine-eroa laita venttiileihin. Ei yks venttiili kuitenkaa nii nopeaa laske paineita pihalle. Mulla se löysempi aukeaa 1,2baarissa tällä hetkellä, jäykempi 1,3. Säädin kompuralla ne sopivaan paineeseen ennen ku laitoin paikoilleen ettei tarvii arpoa.
-
Aivan. Toimii muuten tuo rajapainevena nyt upeesti kun puhistin sen ja venytin jousta. Ahdot nakottaa 1bar koko ajan, kävin kokeilee semmosia reilun 5sek vetoja. Alle 3000rpm ja 5 vaihteella kun vedättää piikkaa sen 1.1-1.2bar mut laskee heti 1bar.
-
Oon koittanu hutkia ja tutkia asiaa mutta mistään ei löydy oikeen vastaavaa tapausta:
Eli auto on 850 2.3 T5-R, ainakin putkisto laitettu ja lastusta en ole varma(pitää avara boxi ja kattoo) tosiaan autossa joskus ollut ilmeisesti jonkunmallin aftermarket ahtopaineensäädin, mutta sen edellinen omistaja oli napannut pois ja oli yhditäny kompuralta hukkaportille menevän letkun, auto ahtaa näin 0,7Bar AutoMeterin mittariin. Hommasin sitten Turbosmart In-Cabin säätimen :idiot2: Asensin niinkuin pitää mutta rupes ahtamaan helvetin alhaalta ja aivan älyttömiä, en tohtinu edes kokeilla paljon se antaisi painetta. Reilu 1,0Bar tuli heittämällä vaikka kuinka ruuvasi ruuvia ja käänteli t-palaa.. Osaisko joku fiksumpi sanoa mistä johtuu? Pitäiskö hukkaportinkellon tankoa löysätä ?
-
Oon koittanu hutkia ja tutkia asiaa mutta mistään ei löydy oikeen vastaavaa tapausta:
Eli auto on 850 2.3 T5-R, ainakin putkisto laitettu ja lastusta en ole varma(pitää avara boxi ja kattoo) tosiaan autossa joskus ollut ilmeisesti jonkunmallin aftermarket ahtopaineensäädin, mutta sen edellinen omistaja oli napannut pois ja oli yhdistäny kompuralta hukkaportille menevän letkun, auto ahtaa näin 0,7Bar AutoMeterin mittariin. Hommasin sitten Turbosmart In-Cabin säätimen :idiot2: Asensin niinkuin pitää mutta rupes ahtamaan helvetin alhaalta ja aivan älyttömiä, en tohtinu edes kokeilla paljon se antaisi painetta. Reilu 1,0Bar tuli heittämällä vaikka kuinka ruuvasi ruuvia ja käänteli t-palaa.. Osaisko joku fiksumpi sanoa mistä johtuu? Pitäiskö hukkaportinkellon tankoa löysätä ?
eli kompurapesän ja hukkaportin kellon välillä on yhtenäinen letku ??? eli käytössä on vain mekaaninen ahtopaine ja sen pitäis olla 0,45 eli hieman kannattais tosiaan tankoa löysätä ;) onkos se TCV heitetty jonnekkin mäelle vai miksi et sitä käytä ???
-
Joo eli se on entinen omistaja nypänny pois ja vissiin on ollu säädettävä kiinni mutta napannu pois.. Ku pääsen lomille nyt vklp niin kokeilen löysätä tankoa.. ja pesä ja hukkaportti yhdistetty...
-
...Hommasin sitten Turbosmart In-Cabin säätimen :idiot2: Asensin niinkuin pitää mutta rupes ahtamaan helvetin alhaalta ja aivan älyttömiä,...
Ihan ekaks voisit tarkistaa sen hukkiksen tangon säädön, niin että kuten edellä jo mainittiinkin ahdot olisi noin 0,45bar suoralla letkulla varustettuna.
Sitten säätimen pariin... Se T-kappale sisältää rajapaineventtiilin, jonka jousikuormaa voisi koittaa pienentää parhaaksi katsomallasi tavalla.
Itse sain hakea aika kauan oikeaa kombinaatiota ennen kuin sain saman tapaisen säätimen pelaamaan halutulla tavalla.
Paras tapa olisi toki laittaa se orkkis ohjausventtiili hukkiksen letkun väliin ja antaa softan päättää paljonko ahtoja laitetaan.
-
Mites toi motonetin härpäke päästää paineen pois kellolta?
-
Mites toi motonetin härpäke päästää paineen pois kellolta?
:o
-
Jaa-a.. Eipä se taija päästää. Hyvä huomio. :/
-
Mistä automalleista löytyy noita kakstoimisia kelloja mihin saa paineen kalvon molemmille puolille ja tanko jotenkin kohtuullisen mittainen ja kiinnityspisteet somasti ettei tarttisi alusta asti itse tehdä? Jos purkaamolta koittaisi löytää etuisasti. Olen myös miettinyt jos vakiokellosta saisi muutettua kaksitoimisen tiivistämällä ja poraamalla letkukiinnikkeelle paikan.
-
Kokeillaas herättää. Minkänäköinen on hukkakello ja se on varmaan ahtimessa kiinni oleva? Hukkaporttia ahtimessa ei ole (Garret T3) ja haluisin säätää kelloa tiukemmalle samalla kun lasken ahtoja. Ahdot alas ja tehollinen alue ylös, nytten katkaisee ahdot kesken kaiken.
-
Tuossa kuva kellosta. http://www.scoobypedia.co.uk/index.php/Knowledge/AdjustYourWastegateArm (http://www.scoobypedia.co.uk/index.php/Knowledge/AdjustYourWastegateArm)
-
Joo tuo on ulkoinen. Minulla on sisäinen kello mikä aukeaa liiallisten pakopaineiden takia. Miten rajottaa ahtoja? Kaikki portille/kellolle menevät piuhat on poissa, pitäisi varmaan rakentaa uusiksi? Koitin laittaa mittarin haaraan säätimen, mutta se teki vaan sitä että ahdot nousi hitaammin. Jos laitan piuhat takas niinkuin ne on suunniteltu ja hukkaportti aukeaa tietyssä paineessa, heittääkö se kaikki ahdot pois (niinkuin nytten) vai ne ''ylimääräiset'' vain?
-
Onkos sulla joku sähköllä ohjattu hukkis siinä?
Vai onko ihan perinteinen paineohjattu? Tuollainen? -> http://www.homemadeturbo.com/wanted-11/wtb-t3-t4-kkk-26-super-60-any-60-48-turbo-41449/ (http://www.homemadeturbo.com/wanted-11/wtb-t3-t4-kkk-26-super-60-any-60-48-turbo-41449/)
-
iha semmonen mikä on kiinni turbon pakopuolella, semmonen mis on kaks letkun paikkaa. Iha mekaaninen.
-
Joo tuo on ulkoinen. Minulla on sisäinen kello mikä aukeaa liiallisten pakopaineiden takia. Miten rajottaa ahtoja? Kaikki portille/kellolle menevät piuhat on poissa, pitäisi varmaan rakentaa uusiksi? Koitin laittaa mittarin haaraan säätimen, mutta se teki vaan sitä että ahdot nousi hitaammin. Jos laitan piuhat takas niinkuin ne on suunniteltu ja hukkaportti aukeaa tietyssä paineessa, heittääkö se kaikki ahdot pois (niinkuin nytten) vai ne ''ylimääräiset'' vain?
eikai se kello aukee pakopaineesta johtuen... vaan portti aukeaa, kun kellon jousi ei jaksa painaa vastaan...
sulla siis on ihan perus t3 garrett sisäisellä hukkaportilla??
ei oo ikinä tullu vastaan sisäistä hukkiksen kelloa.
ite hukkaportteja on sisäisiä, näissä yleensä ulkoinen kalvo sekä ohjausvarsi:
(http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/sites/default/files/turboTech/Turbo_Tech_System_Optimization/Garrett-Internal-Wastegates.jpg)
ja ulkoisia, eli ei ole osa pakopesää ja kello kiinteä-osa huokkaporttia:
(http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/sites/default/files/turboTech/Turbo_Tech_System_Optimization/Garrett-Wastegates.jpg)
sitte ratkaisu:
hukkiksen ohjausletku suora(ilman bleedejä,liittimiä ym. eli pelkkä letku) ja mahd. lyhyt ja jos vieläkin aukee niin kiristä portin ohjaustankoa tai vaihda kello/jousi mikäli purettava kello.
jos ei nämä auta. nii otat kuvan ja laittelet tänne, niin nähään minkälainen sulla on siellä
-
Niin olikos joku saanut ton ahtopaineen säädettyä kahden tommosen motonetin paineensäätimen kanssa? Onko kuvaa?
-
Se ei päästä painetta pois hukkaportin kellolta kahella motonetin säätimellä. Nöy hyvä. Tarvis vielä dumpin ;D
-
OK, eli periaattessa saman asian ajaa rajapaineventtiili. Mittareilla saa vaan tarkemmin homman hoidettua.
Rajapaineventtiilin ollessa autossa kiinni ahdot nousee kyllä niskat taittaen siihen kiloon. Johtuen varmaan tuosta pikku reiästä jonka syystä hukkaportti pääse lävähtämään auki ilman vastapainetta -> Jonka jälkeen tcv laskee hukkaportinkelloon lisää vastapainetta ja säätää näin ollen haluttua ahtopainetta, eikö?
Rajapaine venttiiliillä tarkoitetaan tässä tapauksessa em. kupariputken pätkää johon on porattu reikä?
Itsellä on pienpaine turbo johon voisi koettaa lisätä pikkasen huippupainetta ilman piikkaamista.
Autossa on käytössä normaali TVC ja siis toi kuparibleederi millin vuotoreiällä tulee By passin) ja TCV väliseen letkuun? Olenko ymmärtänyt oikein?
-
Itsellä ollut nyt tuo Jpstylingin rajapaineventtiili kiinni vähän aikaa ja tullut leikittyä sillä. Onhan se mukava kun ahdot nousee paljon nopeammin ja pysyykin pidempään ylhäällä. Vakionahan tossa 2,4T:ssä on 0,4 baria ahdot mutta nostin ne sitten 0,55 bar. Harmi vaan että kun antaa kaasua niin toimii hyvin mutta sen jälkeen kun palaa pintakaasulla ajelemaan niin nykii aika reippaasti, joka sitten tasaantuu ja häipyy ajan kanssa taas pois. Ajattelin että kun se rajapaineventtiili päästää ilmakehään sen pienen puhauksen niin voiko se muka riittää sekoittamaan tuon ruiskun seokset. Sen ilman saisi kyllä vietyä imusarjaan letkulla, tosin vaatii sitten erilaisen venttiilin. Tai sitten se menee laihalle ja joku nakuanturi siellä säätelee jotain,,,tai sitten muuten vaan ei pysy mukana kun ahdot nousee niin nopeaan. Täytyy tota nyt tutkia että mikä on, täytyi ottaa venttiili nyt pois kumminkin.
-
Noniin, tarkoitus olisi nostaa b230ft:stä ahtoja joten mitenkäs tuollainen Turbosmartin bleedi? Onko kellään kokemuksia kyseisestä säätimestä kyseisessä moottorissa?
-
Noniin, tarkoitus olisi nostaa b230ft:stä ahtoja joten mitenkäs tuollainen Turbosmartin bleedi? Onko kellään kokemuksia kyseisestä säätimestä kyseisessä moottorissa?
BoostTee toimii niinku pitää, ei ikinä oo ollu ongelmia, kaverin fk:ssaki pelas.
-
BoostTee toimii niinku pitää, ei ikinä oo ollu ongelmia, kaverin fk:ssaki pelas.
BoostTee toimii. Yhdessä vehkeessä oli tuo. Tosin nykyiseen käyttikseen hain motonetistä 1/4" t-haaran ja siihen sopivat vermeet. Etralta hain laakerikuulan ja kaivelin sopivan jousen. Hintaa tuolle säätimelle tuli varmaan joku 15€? Tuolla reseptillä http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=59089. Vielä selvennyksenä, että lastut kannattaa olla ennenkuin rupeaa noita ahtoja oikeen nostelemaan.
-
tuota tuota.. voiko joku ystävällisesti linkata mahdollisimman selkeän ja yksinkertaisen kuvan tollasen kiinan/bilteman bleedin toiminnasta ja asennuksesta? Ihan alkuun voisi toki kertoa että saako sitä toimimaan tossa T4 koneessa? hävettää kun en itse ymmärrä enää mitään mistään :D uskoakseni koittanut kaikki oikeat ja väärät mahdollisuudet ja ahdot nousee ahtimen ja hukkiksen kellon vaihdon jälkeen max 0,2bar.. :idiot2: uskoakseni/tietääkseni/luullakseni kuitenkin pitäisi olla ahdot siellä 0,7-0,8 vakiona? Eikä muuten nosta ahtoja edes vakiosäätimellä yli sen nollakahden.. mistähän johtuu sekin.. niin ja lisäjousella saa ahdot nousemaan 0,5 bar luullakseni. Kellon kalvo on ehjä jne, olisko se jousi kuoleentunut lopullisesti?
tais mennä vähän ohi aiheen mutta bleedistähän tämäkin lähti.. :D
-
tuota tuota.. voiko joku ystävällisesti linkata mahdollisimman selkeän ja yksinkertaisen kuvan tollasen kiinan/bilteman bleedin toiminnasta ja asennuksesta? Ihan alkuun voisi toki kertoa että saako sitä toimimaan tossa T4 koneessa? hävettää kun en itse ymmärrä enää mitään mistään :D uskoakseni koittanut kaikki oikeat ja väärät mahdollisuudet ja ahdot nousee ahtimen ja hukkiksen kellon vaihdon jälkeen max 0,2bar.. :idiot2: uskoakseni/tietääkseni/luullakseni kuitenkin pitäisi olla ahdot siellä 0,7-0,8 vakiona? Eikä muuten nosta ahtoja edes vakiosäätimellä yli sen nollakahden.. mistähän johtuu sekin.. niin ja lisäjousella saa ahdot nousemaan 0,5 bar luullakseni. Kellon kalvo on ehjä jne, olisko se jousi kuoleentunut lopullisesti?
tais mennä vähän ohi aiheen mutta bleedistähän tämäkin lähti.. :D
Sulla on luultavasti jotain vikaa autossa. Mahdollisesti ahtovuoto tai auto menee ns. vikatilaan eikä anna nostaa ahtoja edes vakion verran. Eli perusasiat kuntoon eka..
-
Ahtovudot tutkittu eli siis ei ole. Mutta töissäkin tuota MAP anturia ja imuilman lämpötila-anturia epäilivät. Pitää huomenna testerillä kattoo arvot. Onkohan niitä MAPpeja tossa yks vai kaks..
menee kyl jo OT..
kiitos vastauksesta Makru
-
Ahtovudot tutkittu eli siis ei ole. Mutta töissäkin tuota MAP anturia ja imuilman lämpötila-anturia epäilivät. Pitää huomenna testerillä kattoo arvot. Onkohan niitä MAPpeja tossa yks vai kaks..
menee kyl jo OT..
kiitos vastauksesta Makru
Riippuu vuosimallista. S/V40 bensaturboissa vanhemmissa ei ollut coolerin päällä mappia ja uudemmissa on. Lisäksi siinä imusarjan päällä on tietääkseni map. IAT-anturi on siinä coolerin ja kaasuläpälle menevän ahtoputken liitoskohdan lähellä alapuolella ja uudemmissa myös map siis siinä kohtaa yläpuolella. T4 ahtopaine on vakiona 0,9bar. Onko ihan varma ettei ole ahtovuotoja? Onko myös EVAP-järjestelmän takaiskuventtiilit tutkittu. Yleensä se siinä imusarjan vieressä oleva vuotaa ja voi olla puoletkin ahdoista hukassa.
Onko sulla vanha kello siinä jos jousta epäilet? Onko kellon tanko varmasti oikein säädetty? x40fin-foorumilta löytyy näistä kaikista paljon juttua. http://www.x40fin.com/index.php
-
Koska tästä kysytään silloin tällöin, niin otin kuvan. Toivottavasti helpottaa asentamista & toimintaperiaatteen ymmärtämistä. Mallikuvassa käytetty se halvin ja varmaan tavallisin malli.
Ennen kuin nostaa painetta on tärkeää asentaa luotettava ahtopainemittari konerikon välttämiseksi.
(http://www1.garaget.org/gallery/images/72/71222/71222-6e8e2382a69653550df574537dbb5dc6.jpg)
Normaalisti menee siis pelkkä letku ahtimen kompurakotelosta (oikealla, kultainen nippa) hukkaportin kellolle (vasemmalla). Tämä katkaistaan ja väliin liitetään t-haara. T-haara liitetään niin, että nuoli on kompuraa päin, ja toiselta puolelta lähtee letku hukkaportin kellolle. 90 asteen kulmassa oleva lähtö menee "turboruuvin" alempaan osaan, jossa on nuoli. Jos t-haarasta puuttuu nuoli, sen voi purkaa ja katsoa kummalta puolelta löytyy jousi ja kuula. Se puoli laitetaan kompuraa päin. Toisessa turbosmartissa ja sen kopioissa kaikki osat ovat samassa kuoreessa, toimintaperiaate on sama.
(http://www.turbosmartusa.com/wp-content/uploads/2011/11/parts_BoostTee.jpg)
Jousi ja kuula toimivat rajapaineventtiilinä, tässä mallissa sitä ei voi säätää. Ennen kuin paine pääsee hukkaportin kellolle, pitää siis työntää kuulaa taaksepäin, johon tarvitaan X bar painetta. Tämä estää hukkaporttia hiipumasta auki pikkuhiljaa, ja saadaan nopeampi ahtopaineen nousu. Ongelma tässä mallissa on säätämismahdollisuuden puute.
"Turboruuvi" on itse bleedi, joka siis vuotaa ilmaa pois järjestelmästä. Vuodon takia hukkaportin kellon kanteen ohjataan vähemmän painetta kuin mitä ahdin oikeasti tuottaa, ja kello (+ pakopaineet ahtimessa) ei työnnä hukkaporttia auki yhtä nopeasti. "Turboruuvi" koostuu siis vain ruuvista, jossa on neulamuotoinen pää. Mitä enemmän ruuvia kääntää auki, sitä enemmän ilmaa pakenee ylemmästä nipasta.
Vähemmän turvallisia tapoja nostaa ahtopaineita ovat t-haara letkulla tai reikäputki hukkaportin ohjausletkussa. Näissä säädettävyys on huono, ja alipaineella vetävät ilmaa. Lisäjousi hukkaportin kellon rinnalle tai pari prikkaa kellon alle ovat myös halpoja keinoja nostaa ahtoja, jälkimmäinen rajoittaa tosin myös hukkaportin aukeamista.
Suositeltavin tapa nostaa ahtopaineita on jäykempi hukkaportinkello (mahdollisesti säädettävän rajapaineventtiilin kanssa). Säädettäviä kelloja on kahta eri tyyppiä. Toisessa vaihdetaan jäykempi jousi kellon sisään, ja toisessa lyhennetään tankoa. Jälkimmäisessä rajoitetaan myös hukkaportin liikettä tietyn pisteen jälkeen, mikä ei ole suotavaa (ja ahdopaine nousee väkisin). Säädettävä rajapaineventtiili on suhteellisen helppo toteuttaa:
(http://us1.webpublications.com.au/static/images/articles/i28/2835_3lo.jpg)
Vasemmalta paine turbon kompurakotelosta, ylös paine hukkaportin kellolle. Rajapaineventtiilillä voi nopeuttaa ahtopaineen nousua. Hukkaportin kellolle ei päästetä ohjauspainetta ennen kuin asetettu rajapainen on ylitetty.