Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: rengas - 18.10.2012, 12:19:20

Otsikko: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: rengas - 18.10.2012, 12:19:20
Lähes vuoden ajelin Volvolla tietämättä, että moottorin pyörreläppälevy ei ole lainkaan ollut pelissä mukana. No en tiedä vielä paljonko oikeasti kyseisen läppälevyn toiminnasta pois oleminen vaikuttaa auton polttoainekulutukseen ja mihinkä muihin juttuihin asia vaikuttaa. Vielä samalla reisulla huomattiin jonkun lämpötila-anturin olevan pois pelistä. Saattoi liittyä turboon en muista nyt tarkemmin, koska sen vaihto vasta ens tiistaina. Muistaakseni kaveri sanoi sen vaikuttavan myös ilmastointiin? Täytyy myöntää et aika heppoisella tavalla on vm. 07 volvoissa (välimallin) hoidettu polttoaineen pyörteily. HEIKOILLA MUOVIOSILLA.(ihmetyttää). Tässä vaan vinkki muillekkin Volvojen omistajille. Aika näyttää sitten vaikuttiko polttoaineen kulutukseen pääseekö edes alle 9 L/100 km maantieajossa (nopeusrajoituksien mukaan) Positiivista oli palvelu Ylöjärven Autodiagnoosi Oy:ssa, jos sinisen palveluun vertaa. Ja veloituskin huomattavasti edullisempi.
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: Nortti - 20.10.2012, 12:05:19
Kieltämättä pyörreläppäsysteemi on halvannäköistä suunnittelua ja tuiki tarpeeton kaikenkaikkiaan. Alle 2006 mallit toimivat ihan hyvin ilman tuollaista ja kuluttavatkin vähemmän. Jos läppälevy on aina kiinni-asennossa, tuntuu moottorissa tehonpuutetta isommilla tehoilla, mutta rauhaisella ajolla ilma kyllä mahtuu takimmaisistakin imukanavista. Voi se kulutukseenkin hiukan vaikuttaa mutta en uskoisi ihan litroja paljon vaikuttavan. Kaikki lämpötila-anturit kylläkin ovat tärkeitä koska väärin toimiessaan voivat väittää moottorin tai pakokaasujen tms. olevan kylmiä.
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: kaksi70 - 21.10.2012, 10:19:22
Topicin aloittajan kulutuslukemat vaikuttaa todella isoilta. Ex:llä ja nykyisellä diesel V70:llä kulutuslukemat on olleet normaalissa 80/20 -painotteisessa maantieajossa keskimäärin
6,5 -7 litraa/100 km, aika iso osa ajosta moottoritieajoa. Yli 9 litraa / 100 km lukemia en ole normaaliajossa mitannu, vaikka on joskus ajettu raskaammallakin jalalla.
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: rengas - 21.10.2012, 10:53:26
No niin nyt ajettu Ensin pe Nokia- Alavus (Tuuri)-Nokia ja La Nokia-Pori-Nokia.Kaupunkiajoa ennen näitä maatieosuuksia n. 100 km pohjalla.   Posittivista kylläkin polttoaineen kulutus putosi lähes 2 L/1oo/km. Mun aikana volvon oman ajotietokoneen näyttämä ei koskaan ole näyttänyt lukemaa 7.2/L100 km. :) Nyt mittarissa tripissä 570 km. Tietysti vasta tankkaus kertoo totuuden, mutta varmasti kulutus putoo noista mun huippulukemista. Tiistaina vielä vien sinne Ylöjärvelle auton ja vaihdetaan joku anturi ilm. (turboon/ilmastointiin liittyvä) No siitä tarkemmin tietoa tiistaina. Nyt pitäis alkaa ton vasemman puolen kuskin oven tutkiskeluun. Vas etu kaiutin mykkä ja Miksulta tuli hiukka neuvoo et johto saattaa olla poikki katotaan....  ??? Ps. Eikä muuten ajotietokone ole milloinkaan näyttänyt yli 1000 km ajomatkaa tankkauksen jälkeen. ;)
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: pptalo - 21.10.2012, 22:37:26
Vau. Mikä lämpöanyuri oli rikki? Millä todettiin? Minunkin egodiesel vie 8-10 l. satasella vaikka ajaisi miten.
Multa on poistettu hiukkassuodatin ja sen puhdistusohjelma mikä pitäisi myös tiputtaa kulutusta, sen kyllä huomaa  ;D
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: rengas - 22.10.2012, 08:17:17
Huomenna aamusta vien auton anturin vaihtoon. Kerron sit tarkemmin minkä lämpötila-anturin vaihtoivat. Kyllä siellä korjaamolla kerrottiin myös noiden eri lämpötila-antureiden tärkeydestä. Jos joku ei pelaa kone antaa lisää polttoainetta, kun olettaa etttä kone vielä kylmä. Moottori,vaihdelaatikko,pakoputkisto...ym. Huomenna ollaan viisaampia. Jollain oisko oolu VIDA TESTERILLÄ autoa oli testattu ja joitain parametrejä tutkittu.yms.
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: rengas - 23.10.2012, 13:49:35
Vau. Mikä lämpöanyuri oli rikki? Millä todettiin? Minunkin egodiesel vie 8-10 l. satasella vaikka ajaisi miten.
Multa on poistettu hiukkassuodatin ja sen puhdistusohjelma mikä pitäisi myös tiputtaa kulutusta, sen kyllä huomaa  ;D

Tmap anturi uusittu tänään. Jos oikein ymmärsin niin, Turbo ahtimen/imupuolen yhdistelmä lämpötila- anturi. Tarkentaa voi jos jollain enemmän tietämystä sen vaikutuksista. :idiot2: Ilmeisesti myös ilmastoinnin toimintaan vaikuttaa. Ompahan sekin nyt laitettu,et seuraillaan tilannetta kulutuksen/ilmastoinnin osalta. Itse en kyllä ole huomannut mitään poikkeavaa ilmastoinnin toiminnassa. ;)
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: pptalo - 23.10.2012, 21:16:01
Ok. Odottelen mielenkiinnolla.
Mulla on mittari josta näkee kokoajan koneen ja ahtoilman lämpotilan ja ahtopaineen koneen omilla antureilla mitattuna ja ne ainenkin näyttää/ toimii loogisesti.
(https://lh4.googleusercontent.com/-HQ5CXzr5xfE/T4A21rb181I/AAAAAAAADMM/FP37Wa3983U/s640/DSC03925.JPG)
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: rengas - 09.12.2012, 11:35:32
Nyt ajeltu autolla muutama tuhannen kilsaa. Poltoaineen kulutus putosi aika paljon varsinkin maantieajossa. Esim. viimeinen tankkaus kulutus 6.7L/100 km. (ajopäiväkirja). Muuten auton ajotietokone aika hyvä.     Suurin osa vain maantie ajoa ja tietysti talvinopeuksin 90 km/h tietysti hetkelliset nopeus ylitykset ohitustilanteissa. Eli autoon vaihdettiin sen imuläppä hässäkän lisäksi tmp anturi. Tyytyväinen kuitenkin tohon matka-ajon kulutukseen. Eli toista litraa vähemmällä auto nyt ainakin menee pitlkässä matka-ajossa mitä ennen. Tässä nyt vaan vielä mietiskelee sitä lastun laittoa et kannattaisiko? Tuleeko mukavammaksi ajaa ja mahtaako vaikuttaa kaupunkiajon kulutukseen? Miten muuten noiden kaikkien eri lämpötila-antureiden ja muiden esim turbon antureiden oikea toiminta ja tarkastus voidaan suorittaa? Ilmeisesti kuitenkin niiden oike toiminta vaikuttaa ihan hirveesti auton koko toimintaan. Löytyykö täältä foorumilta seppää joka osaisi ne kaikki tarkistaa? Tietysti maksua vastaan. Volvolla kun mielestäni palvelu on enemmän rahastusta kuin tekoja  :'(
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: jv70 - 10.12.2012, 10:09:27
Ok. Odottelen mielenkiinnolla.
Mulla on mittari josta näkee kokoajan koneen ja ahtoilman lämpotilan ja ahtopaineen koneen omilla antureilla mitattuna ja ne ainenkin näyttää/ toimii loogisesti.
(https://lh4.googleusercontent.com/-HQ5CXzr5xfE/T4A21rb181I/AAAAAAAADMM/FP37Wa3983U/s640/DSC03925.JPG)

Hei, mistä olet mittarin ostanut ja mitä maksoi?
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: Säppo - 10.12.2012, 19:38:44
Hei, mistä olet mittarin ostanut ja mitä maksoi?
Minä mietin samaa, ja dealextremestä dx.com löytyi tuommoinen ainakin saman tyylinen. Vähän turhan kallis oli leluksi kuitenkin itselleni.
http://dx.com/p/4-in-1-auto-car-vehicle-trip-computer-monitor-129815
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: pptalo - 11.12.2012, 12:09:45
Minä mietin samaa, ja dealextremestä dx.com löytyi tuommoinen ainakin saman tyylinen. Vähän turhan kallis oli leluksi kuitenkin itselleni.
http://dx.com/p/4-in-1-auto-car-vehicle-trip-computer-monitor-129815

DX:stä tilasin, mutta niitä ei näy olevan enää.
Muualla ihan sika hintainen mittari. (http://www.scangauge.com/products/scangaugeii/)
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: -jadi- - 12.12.2012, 21:42:27
DX:stä tilasin, mutta niitä ei näy olevan enää.
Muualla ihan sika hintainen mittari. (http://www.scangauge.com/products/scangaugeii/)
Aivan, mutta kaikki maksaa, Suomessa varsinkin.
http://www.futurez.fi/fi/shop/mittarit-ja-elektroniikka/obd-mittarit-vikakoodit/show_pr/112/scangauge-2-monitoimilaite
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: Volvlite - 27.12.2012, 21:22:12
Morjensta pöytään..
Itselläin on tuo V70 2.4D 163hv vm.2009, mahtaneeko tässä vielä olla nuo perskeleen pyörreläpät imusarjassa  :idiot2:?? Ostin auton vastikään ja tuntui eka tankkauksen jälkeen aika kovalta tuo n.10l/100km keskikulutus  :pomo: , kaupunkiajoa 100km ja maantie 400km 80-100km/h nopeudella. Toki oli tässä aika kovat pakkaset -25 - -33'c joten lisälämmitin ja turha joutokäynti vie oman osansa!? mutta kuiteski.. mites tuo läppävika on helpoin diagnosoida ja kuinka tohjoksi ne yleensä menee, onko mitään mahdollisuutta ehjätä noita läppiä?
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: Säppo - 27.12.2012, 22:12:27
Morjensta pöytään..
Itselläin on tuo V70 2.4D 163hv vm.2009, mahtaneeko tässä vielä olla nuo perskeleen pyörreläpät imusarjassa  :idiot2:?? Ostin auton vastikään ja tuntui eka tankkauksen jälkeen aika kovalta tuo n.10l/100km keskikulutus  :pomo: , kaupunkiajoa 100km ja maantie 400km 80-100km/h nopeudella. Toki oli tässä aika kovat pakkaset -25 - -33'c joten lisälämmitin ja turha joutokäynti vie oman osansa!? mutta kuiteski.. mites tuo läppävika on helpoin diagnosoida ja kuinka tohjoksi ne yleensä menee, onko mitään mahdollisuutta ehjätä noita läppiä?
Kyllä noilla pakkasilla ja tuolla kaupunki-/maantiejon jakaumalla voisi aivan perustellusti odottaa jotain 7-8 litran välille menevää keskikulutusta per 100 km, ei todellakaan 10 l. Jotain häikkää sulla nyt on.
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: Volvlite - 27.12.2012, 22:26:55
Ja tuo kulutus on mitattu tankkaamalla, ajotietokone näytti jotain 8.5l/100km.  :nohnoh
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: kaksi70 - 27.12.2012, 22:55:17
Kannattaa varmaan mitata kulutus lauhemmalla säällä. -25 - -30 ulkolämpötilassa Webasto on päällä koko ajan , sekin nostaa kulutusta melkoisesti. Suosittelen pakkaskeleillä tukkimaan sekä ylemmän että alemman maskin, parantaa moottorin lämpötaloutta pakkasilla melkoisesti.
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: (Miksu) - 27.12.2012, 23:06:19
Koska ei ole mitään mahdollisuutta ottaa huomioon webaston kulutusta, joka on yli puoli litraa tunnissa, niin kulutuksen mittailut on parempi tehdä kesäkelissä.
Jos auto käy paljon tyhjää ja webastoki käy samalla, niin paikallaan käytössä kulunut polttoaine ja webaston kuluttama aine pitäisi laskea ensin pois, ennen kuin laskee paljonko polttoainetta on moottori kuluttanut 100km ajomatkalla.
Moottorin kulutuksestahan tässä toki puhutaan, joten laskenta-tapakin pitäisi olla sitten sellainen.

Mielenkiinnosta lukuja voi vertailla, mutta ei niistä kannata mitään johtopäätöstä vettä, että olisi jotain vikaa.. ellei arvo nyt ole ihan överi, mutta 10l/100km ei sitä viä oo lähelläkään.
Otsikko: -
Kirjoitti: barondevolvo - 27.12.2012, 23:38:33
-
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: virkpe - 28.12.2012, 00:07:29
Minulla nyt on keskikulutus 7,8 kulutuksen taustalla mm.matka-ajoa, kärryn vetoa ja kaupunki pyöritystä.
aikaisemmin talvella pitemmän reissun keskikulutus 5,7l cruise kytketty 90km/h.
ajotietokone on tarkka kun muutaman kerran sen lukemat olen tarkistanut.
Volvlite autosi on automaatti?
Omani on S80 185hv automaatti.
Otsikko: -
Kirjoitti: barondevolvo - 28.12.2012, 00:16:48
-
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: D5GT - 28.12.2012, 08:35:02
Xc70 -08 + 136hp kone??

Vanhassa -08 XC70 D5A moottoritie/maantie kulutus kesärajoituksilla mun ajossa oli uutena 8l luokkaa. En jäänyt odottelemaan laskua, Rican softa sisään ja kulutus tippui melkein litran...  Siihen peilattuna tuo 10l kuullostaa isolta, mutta ne olot ja ajotapa vaikuttaa paljon.

Edit: tossa moottori 136kw / 185 hp, jos en väärin muista.
Otsikko: -
Kirjoitti: barondevolvo - 28.12.2012, 08:58:47
-
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: D5GT - 28.12.2012, 10:29:32
Pyörrelevyt kuullostaa seoksen kannalta hyödyllisisltä. Hiukkassudatin pitää puhdistaa polttamalla ja vie jonkin verran löpöä..

Ps. oliko muuten myyntiesitteissä 185hp vai muistanko väärin?
Otsikko: -
Kirjoitti: barondevolvo - 28.12.2012, 10:47:19
-
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: (Miksu) - 28.12.2012, 11:00:03
Täytyyhän esitteen vähän liioitella, mutta rek. otteessa lukee 136kW ja Vadiksen muuntotaulukko antaa 182,379hp.
Kyllä minä mieluummin luopuisin koko hiukkassuodattimesta.
Mites sitä polttelet jos alkaa olla oikein tukossa. Pyörrelevyissä ollut ongelmia, luin jostain. Pitäisi ainakin tarkastaa, mitenkähän tuo tehdään. Näkyisikö testerillä jotain poikkeavaa.
Scantool CR-Pro löytyy. Olisiko jollakin antaa joitakin ohjearvoja.

Metri-järjestelmän yksiköillä laskien 1kW on 1.36hv, jolloin tulos on 184,96hv
britti-lukemin taasen tuo saamasi tulos, eli liioiteltu on vain 0,04hv verran.


Ei niihin pyörreläppiin ylensä tulee kuin vähän karstaa, vika niissä on niitä läppiä käyttävän moottorin ja läppien välillä oleva tanko, jonka liitosnivelet kuluu.
Monesti auttaa uusi muutaman euron tanko tai sitten pitää jotain keksiä tangon paremman kiinni pysymisen auttamiseksi.
mitään bemarin läppälevyt imeytyy moottoriin ja moottori on selvä, tyyppistä vikaa näissä ei ole.

Olisko ollu, että pyörreläpät oli vain D5244T4 ja D5244T5 moottoreilla, eli se ensimmäinen sukupolvi, johon hiukkassuodatin tuli.
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: Volvlite - 28.12.2012, 11:03:42
Minulla nyt on keskikulutus 7,8 kulutuksen taustalla mm.matka-ajoa, kärryn vetoa ja kaupunki pyöritystä.
aikaisemmin talvella pitemmän reissun keskikulutus 5,7l cruise kytketty 90km/h.
ajotietokone on tarkka kun muutaman kerran sen lukemat olen tarkistanut.
Volvlite autosi on automaatti?
Omani on S80 185hv automaatti.

Juu kyllä on 163hv automaatti. Tutkiskelin tänään Robert boschilaisella vähän autoni sielunelämää ja kaikki kyllä vaikutti normaalilta, ei vikakoodeja, lämpötila-anturitkin vaikuttivat näyttävän inhimillisiä lukemia.. stekkasin samalla testerillä pyörreläppien asentoanturin toiminnan ja arvo vaihteli kun kaasupoljinta paineli, joten tuosta voisi päätellä että läpät toimii.. vai olenko väärässä??
Tankkasin tankin eilen täyteen ProDieseliä joten pitänee kulutusta vielä tarkkailla nyt kun keli on hieman lämmennyt... Pitänee varmaan harkita tuon hiukkassuodattimen tyhjennystä ja moottorin ECU:n ohjelmointia..  ::)
Otsikko: -
Kirjoitti: barondevolvo - 29.12.2012, 08:53:00
-
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: pptalo - 29.12.2012, 17:54:31
Mutta siis mitä seuraisi jos poistaisi koko läppälevyt.
Jos niihin kerääntyy karstaa, kai sekin aiheuttaa vastusta

Mersumiehet noita poistelee paljon, toimilaite jätetään paikalleen niin ei tule vikakoodia.
Ajossa läppien poistoa ei huomaa, paitsi jos läpät on ollut kiinniasennossa jumissa niin poistamalla koko läpät teho lisääntyy / palautuu entiselleen. Kulutukseen en muista kuulleeni mitää muutosta olevan.
Otsikko: -
Kirjoitti: barondevolvo - 29.12.2012, 19:29:09
-
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: D5GT - 29.12.2012, 20:06:17
Eikös näihin uudempiin sopinut se Nortin ohje  hiukkassuodattimen poistoon - löytyy jostain tältä foorumilta.

Mutta miksi poistaa / tuhota toimiva laite. Sitten kun jostain syystä kuolee niin tuota poistoa voi harkita. Eikä varmaan mene pitkään kun katsastuksissa noita aletaan syynäämään..
Otsikko: -
Kirjoitti: barondevolvo - 31.12.2012, 01:17:54
-
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: Kaide - 31.12.2012, 09:54:38
Epäilyshän onkin ettei tuo toimisi enää kunnolla, liekö koskaan, kun yleensä kaikki jotka ovat hiukkassuodattimen poistaneet, raportoivat pienentyneestä kulutuksesta.
Siis jos tuo suodatin lisää kulutusta, epäilen vahvasti että sillä on vain negatiivinen vaikutus planeettamme vihreyteen. Pitää muistaa myös millaista taakkaa tuovat tuollaisten laitteiden valmistus. Sitten halpisvaraosat ym. ym.
Asia on vähän niinkuin ennen vanhaan pultsarit suodattivat pulituuria ranskanleivän läpi.
Joivat pulituurin ja sitten tietysti söivät sen ranskanleivän päälle. Näinhän kertoo vanha tarina.
Suoraan verrannollinen johonkin hiukkassuodattimeen.
Ei katsastus voi todeta sitä jos tehdään hienosti, niin ettei näy uusia hitsisaumoja jne.

Mielipiteeni onkin että polttomoottori on jo parhaan kehityksensä huiput nähnyt. Se että tehdään sitten virittelyitä jotka näennäisesti alentavat päästöjä, mutta lisäävät kulutusta, tai lisäävät huoltotarvetta, lyhentävät käyttöikää jne. Se on hölmön hommaa se.


Hiukkassuodattimen tarkoitus ei ole suinkaan  pienentää kulutusta vaan pienentää  sinun/minun hengittämän ilman hiukkaspitoisuuksia
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: D5GT - 31.12.2012, 10:32:07
Juuri niin - kai värkki toimii niin pitkään kunnes tekniikkaa ilmoittaa että tukossa on. Sen jälkeen kaikkien huolto-ohjeiden vastainen pesu auttaa ainakin joksikin aikaa. Putken päähän en menisi hengittämään oli hiukkassuodatin tai ei mutta ehken mielummin suodattimellisesta vetäisi henkosia, jos olisi pakko valita.

Kulutuslisä eii ihan mahdoton ole ja jos vertaa esim. pa-toimiseen lämmittimeen niin siinäkin mielellään maksaa extraa mukavuudesta ja samalla mallilla terveydestä voi maksaa hivenen. Vaikka yksi kärry ei kesää tee.
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: Nortti - 31.12.2012, 11:04:33
Tuo hiukkassuodatinjuttu onkin vähän hämärästi naamioitu päästöjen vähentämiseksi kun kaikkialla puhutaan CO2 päästöistä. Verokin maksetaan sen perusteella.

Nokiloukku tekee tavallaan ihan oikein kerätessään pakokaasusta osan nokihiukkasista. Nokea muuten voisi vaikka syödä. Se on hiiltä, mutta haitallisen siitä tekee se että noki on saastunut osittainpalaneella polttoaineella, ym. Sitä tököttiä voi katsella vaikka egr:n ja imusarjan välisessä letkussa ;).

Haitallisuus tulee nimenomaan hengitettäessä. Samasta syystä kai terva ja kalan savustus pitäisi kieltää ??? Onko se sitten tupakansavua haitallisempaa en tiedä.

Hiukkassuodatin taitaa olla noin 5 litraa vetoisuudeltaan. Siitä ne pillit ovat arviolta alle litra. Kun sitä poltellaan vaikka 800 km välein, on ainakin minun mielestäni varsin pienestä asiasta kysymys.

Pönttö ahdistaa maksimitehoilla arviolta jotain 10hv verran ja ajossa koko ajan jonkinverran lisäten polttoaineen kulutusta. Lopputulos on ainakin mun mielestä kokonaisuutena haitallisempi tuon nokiloukun kanssa kuin ilman.

Maantiellä yhden ohiajavan volvon ekoilua ei luultavasti pystyisi edes mittaamaan kun vertaisi sellaiseen josta on hiukkassuodatin poistettu. Ääripäässä voisi olla tolpalla paikallaan käyvä taxi, jonka lähellä saattaisi jotain eroja tulla.

Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: Kaide - 31.12.2012, 15:56:39
Tuo hiukkassuodatinjuttu onkin vähän hämärästi naamioitu päästöjen vähentämiseksi kun kaikkialla puhutaan CO2 päästöistä. Verokin maksetaan sen perusteella.

Nokiloukku tekee tavallaan ihan oikein kerätessään pakokaasusta osan nokihiukkasista. Nokea muuten voisi vaikka syödä. Se on hiiltä, mutta haitallisen siitä tekee se että noki on saastunut osittainpalaneella polttoaineella, ym. Sitä tököttiä voi katsella vaikka egr:n ja imusarjan välisessä letkussa ;).

Haitallisuus tulee nimenomaan hengitettäessä. Samasta syystä kai terva ja kalan savustus pitäisi kieltää ??? Onko se sitten tupakansavua haitallisempaa en tiedä.

Hiukkassuodatin taitaa olla noin 5 litraa vetoisuudeltaan. Siitä ne pillit ovat arviolta alle litra. Kun sitä poltellaan vaikka 800 km välein, on ainakin minun mielestäni varsin pienestä asiasta kysymys.

Pönttö ahdistaa maksimitehoilla arviolta jotain 10hv verran ja ajossa koko ajan jonkinverran lisäten polttoaineen kulutusta. Lopputulos on ainakin mun mielestä kokonaisuutena haitallisempi tuon nokiloukun kanssa kuin ilman.

Maantiellä yhden ohiajavan volvon ekoilua ei luultavasti pystyisi edes mittaamaan kun vertaisi sellaiseen josta on hiukkassuodatin poistettu. Ääripäässä voisi olla tolpalla paikallaan käyvä taxi, jonka lähellä saattaisi jotain eroja tulla.

Tällä logiikalla pitäisi myös katalysaattorit poistaa ::)
Otsikko: -
Kirjoitti: barondevolvo - 02.01.2013, 11:10:48
-
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: Volvlite - 08.01.2013, 21:40:29
Nonnii.. Taas on vollella ratsastettu jonkin matkaa ja ei mielestäni kulutus oikein hyvältä näytä  :-[
Tripissä on 431km josta 120km maantieajoa ja loput kaupungissa, kaasujalkaa käytetty maltillisesti. Ajotietokone näyttää 8,8L/100km mutta polttoainemittarin perusteella kulutus näyttää olevan ihan jotain muuta, nimittäin kohta on enää varttitankki jäljellä  :idiot2: Epäilen kulutuksen olevan 11-12L/100km mutta pitänee käydä tankkaamassa jotta saa tuosta varmuuden!

Eikai nämä oikeesti oo näin kovaruokaisia???!!!  Alkaa kohta tulla kulutuksen puolesta ikävä entistä V70 TDI:tä..  :'(
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: Säppo - 08.01.2013, 21:52:08
No, vertailuksi omia lukemiani. Mulla on samanlaisen auton tankkausten mukaan laskettu keskikulutus 4000 km:n ajalta (pitempään en ole seurannut) 7,8 l, vaihdellen välillä 6,9-8,5 ja maantieajo/kaupunkiajo luultavasti aika lailla samassa suhteessa kuin sulla. Talvirajoituksilla maantiellä menee alle 6 l. Kesärajoituksilla, kun moottoritieajoa n. 25%, mittasin pariinkin otteeseen 550 km matkalla 6,5 keskikulutuksen. Ajotietokone näyttää keskikulutuksen tarkkuudella -0,2 l - + 0,4 l eli välillä pari desiä liian vähän, enimmillään muutaman desin liikaa kulutusta. Yleensä ollut aika lailla justiinsa oikein. Tosin kaupunkiajoni eivät ole mitään Helsingin keskustan nurkka-ajoa vaan aika paljon loivempaa kaupunkiajelua, tosin usein hyvin lyhyttä sellaista.
Otsikko: -
Kirjoitti: barondevolvo - 10.01.2013, 00:09:50
-
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: Volvlite - 10.01.2013, 13:52:52
Auto on automaatti mutta raapii vain etupyörillä..
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: rengas - 11.01.2013, 09:18:31
Pyörreläppävika ilmoittaa vikakoodin, jos läppiä käyttävä servomoottori on rikki. Mikäli vain mekaaninen vika (vivusto rikki/irronnut servomoottorista) ei ilmoita vikakoodeja. Oman auton kulutus putosi huomattavasti läppävivuston ja tmp-anturin korjauksella. Täältä foorumilta löytyy ainakin muutama Volvo "keisari" joilta ei tieto/taito lopu, myös mulle on laittaneet henk. koht. privaa, ku oon kyselly apuja ongelmiin. Myös kaikki lämpötila-antureiden toiminta kannattaa tarkistaa, niiden toiminta vaikuttaa huomattavasti polttoaineen kulutukseen. Hiullassuodattimen tukkeutuminen kyllä pitäisi tulla myös ajotietokoneen näyttöön.
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: Säppo - 11.01.2013, 18:00:17
Näitä keskikulutuksia äimistellessä olisi muuten aika kiva tieto, mikä on ollut keskinopeus sillä ajalla, miltä keskikulutusta on mitattu. Sen jos nollaisi samalla kuin ajotietokoneen keskikulutusnäytön, saisi vähän enempi näkövinkkeliä siihen, minkä moista ajoa on ajeltu.
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: Volvlite - 11.01.2013, 20:46:30
keskinopeutta tai ei.. samanlaista ajoa kuin entiselläkin autolla ja kulutus on ihan eri planeetalta.. huomenna käyn tankkaa auton ni sit näkee paljonko polle on niellyt perunoita ja porkkanoita  :-\
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: Volvlite - 11.01.2013, 21:55:32
keskinopeutta tai ei.. samanlaista ajoa kuin entiselläkin autolla ja kulutus on ihan eri planeetalta.. huomenna käyn tankkaa auton ni sit näkee paljonko polle on niellyt perunoita ja porkkanoita  :-\

Tuli asiaa kylille joten kävin tankkaamassa auton... Matkaa taivallettu 515km, 120km maantieajoa loput kaupunkia. Keskinopeus ajotietokoneen mukaan 26km/h ja ajotietokoneen keskikulutus 9,2l/100km, kuitenkin tankkiin mahtui 60L dieseliä... eli keskikulutus 11,7L/100km..
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: (Miksu) - 11.01.2013, 22:05:20
Tuli asiaa kylille joten kävin tankkaamassa auton... Matkaa taivallettu 515km, 120km maantieajoa loput kaupunkia. Keskinopeus ajotietokoneen mukaan 26km/h ja ajotietokoneen keskikulutus 9,2l/100km, kuitenkin tankkiin mahtui 60L dieseliä... eli keskikulutus 11,7L/100km..

ajotietokoneen näyttämän ja mitatun kulutuksen välillä on eroa 12,875 litraa / 515km
Itse ahkerana lisälämmittimen käyttäjänä käräytän tuon verran dieseliä parissa viikossa tolla ardic:lla taivaan tuuliin + ajonaikainen lämmitys  (ja sitähän ei ajotietokone ota huomioon laskelmassa.)

Jos siis itse käytät lisälämmitintä reilusti, niin ajotietokone ei paljon varmaan valehtele.
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: Volvlite - 11.01.2013, 22:17:41
ajotietokoneen näyttämän ja mitatun kulutuksen välillä on eroa 12,875 litraa / 515km
Itse ahkerana lisälämmittimen käyttäjänä käräytän tuon verran dieseliä parissa viikossa tolla ardic:lla taivaan tuuliin + ajonaikainen lämmitys  (ja sitähän ei ajotietokone ota huomioon laskelmassa.)

Jos siis itse käytät lisälämmitintä reilusti, niin ajotietokone ei paljon varmaan valehtele.

Muistaakseni tommonen 5kw WEBASTON lämmitin kuluttaa polttoainetta 0,5-0,6L/h maksimi teholla... pitänee sitten seuraavaksi ottaa testiajo ilman lisälämmitintä...........
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: -jadi- - 12.01.2013, 12:30:27
Mitä ilmanpaineita te käytätte renkaissa, omassa V70:ssä tarran mukaan ns. ekopaineet eli 2,6 bar joka renkaassa kesät/talvet. Kotona tsekkaan paineet mittarilla ja pakkasella saa tietysti lisätä ilmaa. Osaltaan kulutukseen vaikuttaa liian alhaiset paineetkin, saati itse ajamiseen.

Aika hurjia lukemia tuntuu olevan, omassa (manuaali) pyörii jossain 7 l/100km huitteilla, näytössä keskinopeus yleensä 55-60 km/h. Pelkässä matka-ajossa kulutus näin talvella 6-6,5 l/100km. Normaaliajoa, ei mitään pihistelyä, joskus kyllä liikkuu...
Otsikko: Vs: Volvo S 80 D 5 vm.07 polttoainekulutuksen osa syy
Kirjoitti: virkpe - 17.02.2013, 20:04:35
Näitä keskikulutuksia äimistellessä olisi muuten aika kiva tieto, mikä on ollut keskinopeus sillä ajalla, miltä keskikulutusta on mitattu. Sen jos nollaisi samalla kuin ajotietokoneen keskikulutusnäytön, saisi vähän enempi näkövinkkeliä siihen, minkä moista ajoa on ajeltu.
700km matka-ajoa(pohjoisesta etelään). Ennen matkaa tankkaus jonka jälkeen 100km/h nopeusrajoitus silloin keskikulutus oli 7,3l/100km, loppumatka (500-600km) nopeus rajoitus pääsääntöisesti 80km/h mikä tiputti kulutuksen 6,4l/100km keskinopeus 92km/h (lukemat ajotietokoneesta).
Auton kuljettama kuorma, kattotelineet jossa kaksi suksipussia, takapaksi totaalisen täynnä tavaraa 2aikuista
3lasta 2terrieriä

pohjoiseen mennessä kulutus oli aluksi 10,5l/100km joka muodostui 40km kaupunkiajosta ja oli tippunut perillä 7,5l/100km  (keskinopeutta en muista).
Auto S80 D5 Autom.