Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: tomberi - 18.01.2014, 11:16:57

Otsikko: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: tomberi - 18.01.2014, 11:16:57
elikkä tuli tollanen b230e vaihossa rupes tyhjäkäynti oikutteleen vaihettii imusarjan tiiviste eikä auttanu. eli kierrokset välillä "humppaa" 500-1000rpm:n välillä ettei tiiä käykö vai ei ja välillä ne sit on 1500rpm mutta välillä yrittää myös käydä normaalisti ja auto käy hajusta päätellen todella rikkaalla.
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: Huikkoster - 18.01.2014, 11:31:30
Suuttimien o-renkaat voi vuotaa ilmaa myös
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: tomberi - 18.01.2014, 12:30:28
ei ainakaan tuntunu niistä vuotavan liikuteltiin niitä nii ei käynti muuttunu...

Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: tomberi - 18.01.2014, 12:31:28
elikkä tuli tollanen b230e vaihossa rupes tyhjäkäynti oikutteleen vaihettii imusarjan tiiviste eikä auttanu. eli kierrokset välillä "humppaa" 500-1000rpm:n välillä ettei tiiä käykö vai ei ja välillä ne sit on 1500rpm mutta välillä yrittää myös käydä normaalisti ja auto käy hajusta päätellen todella rikkaalla.



ja vähän lisäystä että kylymänä käy nyt 2-3pytyllä ja nykii nii p**keleesti sitte ku lämmöt n.normaalit käy kuitenki kaikilla
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: tomberi - 18.01.2014, 16:52:00


ja vähän lisäystä että kylymänä käy nyt 2-3pytyllä ja nykii nii p**keleesti sitte ku lämmöt n.normaalit käy kuitenki kaikilla

3kärki tulpat oli ihan mustana joten vaihoin tulpat mitkä sattu löytyyn 1kärkiset nii ee ennää yritäkkää käyntii
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: tomberi - 21.01.2014, 19:04:05
3kärki tulpat oli ihan mustana joten vaihoin tulpat mitkä sattu löytyyn 1kärkiset nii ee ennää yritäkkää käyntii


nyt auto käy mut tyhjäkäynti mitä sattuu ja käy rikkaalla
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: jen - 21.01.2014, 19:13:01
2satanen vai 7satanen
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: tomberi - 21.01.2014, 19:18:15
2satanen vai 7satanen

7satanen
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: Chili - 21.01.2014, 19:21:03
Räpsiikö pilkkopimeässä revontulia tulpanjohtojen päällä? Helppo todeta, eikä maksa mitään - pilkkopimeässä siis.
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: tomberi - 21.01.2014, 19:25:31
Räpsiikö pilkkopimeässä revontulia tulpanjohtojen päällä? Helppo todeta, eikä maksa mitään - pilkkopimeässä siis.

ei oo näkyny revontulia  :P
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: jen - 21.01.2014, 19:27:54
työntääkö se mustaa putkesta kun annat hanaa?
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: tomberi - 21.01.2014, 19:28:49
ei oo näkyny revontulia  :P

tuntus että alipaineet ois hukassa ku mikä on kuskin puolella konehuoneen kupeessa se musta mötikkä mihin menee niitä letkuja nii ei mihinkää vaikutusta vaikka niitä nyppii irti mutta en kyllä tiiä kuuluko asiaan.
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: tomberi - 21.01.2014, 19:29:40
työntääkö se mustaa putkesta kun annat hanaa?

joo näyttäs tulevan lumihanki mustana nimittäin ku kaasuttaa  ;D
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: jen - 21.01.2014, 19:31:48
kato se lämpöanturi+johdot eli kannessa se takimmainen ;)
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: tomberi - 21.01.2014, 19:35:54
kato se lämpöanturi+johdot eli kannessa se takimmainen ;)

missähän kohtaa tarkallee ko en oo nähny ku yhen anturan johon tulee 1johto se on osapuillee siinä keskellä imusarjaa
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: jen - 21.01.2014, 19:38:56
kannessa vasemmalla puolella ihan takapäässä,etummainen on lämpömittarin anturi.
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: tomberi - 21.01.2014, 19:43:46
kannessa vasemmalla puolella ihan takapäässä,etummainen on lämpömittarin anturi.

jjoo ku itelle vasta toinen volvo nii ei oikeen viäl ymmärrä näitten päälle mittää ;D onnistuuko se anturi mitattaus jotenki? ei paljo viitti ajella tolla ku pensan kulutus aivan jotaki hirveetä  :D ja tuolla yhessä keskustelussa oli puhuttu että tuleeko ohjauspaineensäätimelle virtaa voisko tossa olla perää? ku ainaki jos lisäilmaluistin johon tai onko se joku rikastin nii vaikka niist ottaa johot irti nii ei vaikuta mihinkään.
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: jen - 21.01.2014, 19:55:23
voi,mutta kato se anturin johdot nyt ekax,eli mihin imusarja loppuu siitä katsot alaspäin sylinterinkannen kulmaan.
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: tomberi - 21.01.2014, 19:58:25
voi,mutta kato se anturin johdot nyt ekax,eli mihin imusarja loppuu siitä katsot alaspäin sylinterinkannen kulmaan.

juu mut miten sen anturin voi mitata jos johdot ehyet ja mitä lukuja pitäs mistäki tulla jos ylkyllä kattoo?
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: TVS - 21.01.2014, 20:03:03
Ei siinä ole tommosta anturia niin ei sitä ole kovin helppo mitatakaan.

Tarkista että koneen käydessä ohjauspaineensäätimelle tulee +12V, ota se liittimen kumisuoja irti ja mittaa töpseli kiinni niin saat mitattua kuormituksen alaisena jännitteen. Mittaa lisäksi ohjauspaineensäätimestä vastusarvo siitä töpselistä.
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: tomberi - 21.01.2014, 20:05:51
Ei siinä ole tommosta anturia niin ei sitä ole kovin helppo mitatakaan.

Tarkista että koneen käydessä ohjauspaineensäätimelle tulee +12V, ota se liittimen kumisuoja irti ja mittaa töpseli kiinni niin saat mitattua kuormituksen alaisena jännitteen. Mittaa lisäksi ohjauspaineensäätimestä vastusarvo siitä töpselistä.

mistäs tommoset löytyy ku tosiaan eka volvo mitä yritän korjata :P
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: jen - 21.01.2014, 20:06:45
jaajaa,niin 230e koneessa ei ole sitä anturia mikä 200e koneessa on,sitten sen voi unohtaa tietysti.
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: jen - 21.01.2014, 20:08:13
mistäs tommoset löytyy ku tosiaan eka volvo mitä yritän korjata :P
imusarjan alla,siihen tulee töpseli ja 2polttoaineputkea
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: TVS - 21.01.2014, 20:18:27
jaajaa,niin 230e koneessa ei ole sitä anturia mikä 200e koneessa on,sitten sen voi unohtaa tietysti.
Ei kummassakaan k-jettikoneessa ole varsinaista lämpöanturia, se ohjaa vaan starttitilanteessa starttisuutinta.

Tuo että lisäilmaluistin töpselin irrotus ei vaikuta mihinkään viittaisi kyllä tähän samaan vikaan, eli sähkönpuutteeseen...
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: tomberi - 21.01.2014, 20:28:06
Ei kummassakaan k-jettikoneessa ole varsinaista lämpöanturia, se ohjaa vaan starttitilanteessa starttisuutinta.

Tuo että lisäilmaluistin töpselin irrotus ei vaikuta mihinkään viittaisi kyllä tähän samaan vikaan, eli sähkönpuutteeseen...

jooo elikkä onko mahdollista että välillä kävi 11.2v suurin osa ajasta 0v ja ohmit välillä 13 välillä 45,6  :o
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: TVS - 21.01.2014, 20:35:16
Teoriassa mahdollista, ei kyllä kuulosta ollenkaan järkevältä. Mutta virransyöttövialta tuo kuulostaa, koitappa saada tarkistettua tilanne.

Muoks: voit testata myös kytkemällä esim jonkun pienen polttimon tuohon töpseliin, 5W lasikanta tai muu vastaava.
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: jen - 21.01.2014, 20:36:20
Ei kummassakaan k-jettikoneessa ole varsinaista lämpöanturia, se ohjaa vaan starttitilanteessa starttisuutinta.

Tuo että lisäilmaluistin töpselin irrotus ei vaikuta mihinkään viittaisi kyllä tähän samaan vikaan, eli sähkönpuutteeseen...
juu oletin et tämä anturi haistelee jäähdytysnesteen lämpötilaa ja sitä myöten ohjaa tuota starttisuutinta siksi sana lämpöanturi mikä oli väärä,yhden kanssa olen paininut mutta se oli 200sarjan auto,siitä oli rintapellistä harmaasta liittimestä karannut johto mikä tuli kyseiselle anturille ja pensaa tuli siihen malliin et hetken kylmänä toimi ja sit alko popotus ja pölly perseessä,  ei kulkenut kun hana pohjassa kun meinas hukkua kakkuun,mutta viisaammat jatkaa tästä -H-
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: tomberi - 21.01.2014, 20:38:42
Teoriassa mahdollista, ei kyllä kuulosta ollenkaan järkevältä. Mutta virransyöttövialta tuo kuulostaa, koitappa saada tarkistettua tilanne.

joo tarkempi tarkistelu mennee huomiselle. minkälaisia lukuja pitäis tulla? ja mitehä nuo johot kulkee on sulaketta tai liittimiä välissä jos hapettunu tms?
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: TVS - 21.01.2014, 20:54:52
juu oletin et tämä anturi haistelee jäähdytysnesteen lämpötilaa ja sitä myöten ohjaa tuota starttisuutinta siksi sana lämpöanturi mikä oli väärä,yhden kanssa olen paininut mutta se oli 200sarjan auto,siitä oli rintapellistä harmaasta liittimestä karannut johto mikä tuli kyseiselle anturille ja pensaa tuli siihen malliin et hetken kylmänä toimi ja sit alko popotus ja pölly perseessä,  ei kulkenut kun hana pohjassa kun meinas hukkua kakkuun,mutta viisaammat jatkaa tästä -H-
Joo siis se ohjaa vain ja ainoastaan sitä, aukeaako starttisumu vai ei, ei siis varsinaisesti vaikuta käyntiin sinällään.

joo tarkempi tarkistelu mennee huomiselle. minkälaisia lukuja pitäis tulla? ja mitehä nuo johot kulkee on sulaketta tai liittimiä välissä jos hapettunu tms?
Tärkeintä on, että vastusarvo on "järkevä", ohjearvoja säätimestä en muista ulkoa. Sanotaan hattuheittona joku parikytä ohm, kuitenkin luokkaa kymmeniä ohmeja, ei 0 tai tuhansia. Ja erinomaisen tärkeää on että siihen töpseliin tulee 12V kun kone käy. Tulee moottorin johtosarjaan muistaakseni tulipellin liittimeen, tulee suoraan bensapumpun syötöstä. Siirtopumpun sulake taitaa olla välissä, tai sitten vain pääpumpun sulake.
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: tomberi - 21.01.2014, 20:57:55
Joo siis se ohjaa vain ja ainoastaan sitä, aukeaako starttisumu vai ei, ei siis varsinaisesti vaikuta käyntiin sinällään.
Tärkeintä on, että vastusarvo on "järkevä", ohjearvoja säätimestä en muista ulkoa. Sanotaan hattuheittona joku parikytä ohm, kuitenkin luokkaa kymmeniä ohmeja, ei 0 tai tuhansia. Ja erinomaisen tärkeää on että siihen töpseliin tulee 12V kun kone käy. Tulee moottorin johtosarjaan muistaakseni tulipellin liittimeen, tulee suoraan bensapumpun syötöstä. Siirtopumpun sulake taitaa olla välissä, tai sitten vain pääpumpun sulake.

joop tuli vaa mieleen että tässähän on b.pumppu ja siirtopumppu erillisillä katkasijoilla mutta toivottavasti ne ei vaikuta asiaan
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: jen - 21.01.2014, 21:00:30
Joo siis se ohjaa vain ja ainoastaan sitä, aukeaako starttisumu vai ei, ei siis varsinaisesti vaikuta käyntiin sinällään.
Tärkeintä on, että vastusarvo on "järkevä", ohjearvoja säätimestä en muista ulkoa. Sanotaan hattuheittona joku parikytä ohm, kuitenkin luokkaa kymmeniä ohmeja, ei 0 tai tuhansia. Ja erinomaisen tärkeää on että siihen töpseliin tulee 12V kun kone käy. Tulee moottorin johtosarjaan muistaakseni tulipellin liittimeen, tulee suoraan bensapumpun syötöstä. Siirtopumpun sulake taitaa olla välissä, tai sitten vain pääpumpun sulake.
tämä selvä mikäli ei suihki kokoajan,katsoin tosta bilian kuitista niin anturin virallinen nimi tossa kuitissa on lämpöaika-anturi,ei lämpöanturi kuten kirjoitin ;)
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: tomberi - 21.01.2014, 21:55:53
joop tuli vaa mieleen että tässähän on b.pumppu ja siirtopumppu erillisillä katkasijoilla mutta toivottavasti ne ei vaikuta asiaan

tuohon vielä lisäys että bpumpun rele ei ole ollenkaan käytössä ku entinen omistaja jostain syystä laittanu napeilla pumput nii ei mitään tietoa miten johdotettu
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: TVS - 21.01.2014, 22:35:15
Vika siis luultavasti löydetty. Sähkötöitä siis tiedossa.
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: tomberi - 21.01.2014, 22:43:34
Vika siis luultavasti löydetty. Sähkötöitä siis tiedossa.

nii kulkeeko niille virta sitte ton bensapumpun releen kautta ?
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: TVS - 21.01.2014, 22:54:19
nii kulkeeko niille virta sitte ton bensapumpun releen kautta ?
Jep.
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: tomberi - 21.01.2014, 23:04:22
Jep.


voi v****... tää on siitä vaa aika homma ko ei tiiä mitää volvon sähköistä että mikä piuha kuuluu minnekki...
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: 240 - 21.01.2014, 23:09:12

voi v****... tää on siitä vaa aika homma ko ei tiiä mitää volvon sähköistä että mikä piuha kuuluu minnekki...

Kaivappa Vihreä kantiset esille (netistä).
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: tomberi - 21.01.2014, 23:15:11
Kaivappa Vihreä kantiset esille (netistä).

nii mikkä?  :D
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: 240 - 21.01.2014, 23:21:50
nii mikkä?  :D

Volvon viralliset huolto-oppaat. Löytyy kaikesta kaikki. Esim täältä http://www.k-jet.org/documents/
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: tomberi - 22.01.2014, 17:04:01
Volvon viralliset huolto-oppaat. Löytyy kaikesta kaikki. Esim täältä http://www.k-jet.org/documents/

vähän huono englannin taito nii en ymmärrä noista mitää ja mulla on volvon korjausopas jossa sähkökaaviot vaa ei ossaa lukia tuota ja tällä hetkellä ongelmana ku menee pinkillä johdolla pohjan alla olevaan pumppuun että minkä värisestä johdosta se on tost alkuperäsestä johtosarjasta voiko olla punamusta?
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: TVS - 22.01.2014, 19:43:45
Pinkkiä johton on käytetty bensapumpulla ja myös startin herätepiuhassa. Voisi siis olla alkuperänen bensapumpun johto. Voit kyllä testata tuota sillainkin, että etsit moottorin johtosarjasta liittimen, johon tulee samanvärinen johto kuin sekä ohjauspaineensäätimen töpseliin että venakopan kyljessä olevaan tyhjäkäyntiluistiin. Sitten nuo liittimet irti, varmistat yleismittarilla että johto on sama, ja irrotat sen tulipellin liittimestä sen johdon (liitin aukeaa varovasti puukolla, näet kyllä kun ensin puhdistat sen huolella). Sitten kone tulille ja syötät akulta tai vaikka irtolaturilla 12V tuohon johtoon ja mahdollisen laturin maan runkoon. Tosin testaa nyt vielä että tuleeko niihin töpsiin sähkö, joku 5w lasikantapolttimo millainen on esim sivuvilkussa on täysin hyvä testikapine.
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: tomberi - 23.01.2014, 10:58:41
no nyt siel on bpumpun rele muttei pumput mee sitä kautta vaan napeilla ja sitte nyt mittasin ohjauspaineensäätimen ja tyhjäkäynti luistin sinne tulee "sykäyksinä" virtaa ja ohmit 45.3. mutta kai sinne kuulus tasavirtaa tulla ? ja se bensapumpun rele nakuttaa koko ajan johtuneeko siitä ettei pumput mee sitä kautta?
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: TVS - 23.01.2014, 11:01:38
Sykäyksinä tuleva virta johtunee releen nakuttamisesta. Onko rele ehjä/uusi? Vika kuulostaa joko releen maadotusongelmalta tai syöttöpuolen jännitteiden heittelyltä... Niin onhan rele se vihreäkuorinen? Mikäli valkea, se on eri version rele eikä oletettavastikaan toimi k-jetissä. Vihreä rele tarvitsee maadoituksen, jatkuvan virran, virtalukon takaa virran ja kierrosmittarillekin kulkevasta puolan miinuksesta tulevan moottorin käymistiedon.
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: tomberi - 23.01.2014, 11:23:54
Sykäyksinä tuleva virta johtunee releen nakuttamisesta. Onko rele ehjä/uusi? Vika kuulostaa joko releen maadotusongelmalta tai syöttöpuolen jännitteiden heittelyltä... Niin onhan rele se vihreäkuorinen? Mikäli valkea, se on eri version rele eikä oletettavastikaan toimi k-jetissä. Vihreä rele tarvitsee maadoituksen, jatkuvan virran, virtalukon takaa virran ja kierrosmittarillekin kulkevasta puolan miinuksesta tulevan moottorin käymistiedon.

joo on vihreä kuorinen mutta voi olla viallinen uusi se ei ainakaan ole.kävin ylkyllä kattoon auton ollessa sammuksissa nii 1jatkuva virta 1tinni ei sanonu mitää ja 4tinnistä sain maan eikai se voi olla mahollista ?
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: Arponen - 23.01.2014, 15:06:02
joo on vihreä kuorinen mutta voi olla viallinen uusi se ei ainakaan ole.kävin ylkyllä kattoon auton ollessa sammuksissa nii 1jatkuva virta 1tinni ei sanonu mitää ja 4tinnistä sain maan eikai se voi olla mahollista ?

Kannattaa avata se rele ja kattoa juotokset vaikka suurennuslasin kanssa.

Tällänen tapaus oli itellä viime kesänä

(http://i1098.photobucket.com/albums/g365/Kit_Drag/2013-04-121814571.jpg)
Otsikko: Vs: b230e tyhjäkäynti
Kirjoitti: tomberi - 24.01.2014, 19:06:35
vissiin se ohjauspaineen säädin rikki puskee koko ajan pensaa tuutin täyeltä koneeseen ja ei käy ennää mitenkää :P