Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Juike - 21.02.2014, 03:04:11
-
Autona 97vm 940 b230ft koneella, kansipahvi meni nelosesta, rempan yhteydessä laitettiin 531 kansi isommilla pakovenoilla ja seetitöillä, a-nokka. Kasattiin Victor reinzin kansipahvilla, imusarjan ja pakosarjan tiivisteet uusia tottakai, samoten öljyt, suodatin ja nesteet. Autossa tonin sytkä ja bensalastut, ahtopaineet 0,7, mutta sillähän ei ole merkitystä tähän ongelmaan:
Eka käynnistys eilen, ensin ilman puolanjohtoa pyörittelin, jotta öljyt pyörii vähän. Sitten auto käyntiin nätisti, mutta tyhjäkäynti ruman kuulosta, seilaa ja välillä pätkii. Auto sammuksiin, kiristin kaikki imu- ja pakosarjan pultit kunnolla ja tarkistin klemmarit yms. Tyhjäkäynti edelleen rumaa, mutta tasottu hetken päästä(LH alko tottumaan?). Lämpes erittäin nopeasti, vaikka oliki lämpimässä tallissa. Käynti tasottu kierroksilla kun hetken aikaa anto kierroksia. Kävin testilenkillä, toimi OK, välillä "puutui" 1500-200rpm. Nypytti tasakaasulla ajettaessa.
Tänään vaihdoin uudet tulpat, vanhat oli kaikki saman värisiä. Mittasin kaikki tulpanjohdot, pisimmässä oli jotain reilu 4kohm, lyhimmässä jotain ~2kohm, pituuden mukaan muut sillä välillä, tasaisesti. Kiristin sarjoja vielä paremmin, ja suihkutin bräkleeniä imusarjan ympäristöön ja ahtoputkien liitoksiin, ei vaikutusta. Edelleen käy tyhjää huonosti, mutta paremmin. Putken päästä tulee kaasua aika paineella, ja pätkiessä "paukahtaa" erittäin vaimeasti, täysin vakio putkisto, luulisi ettei ahdista tyhjäkäynnillä(?). Kun kaasulla piti kierroksia n.1500, niin kerran pudotti lähes tyhjäkäynnille, vaikka kaasua oli saman verran. Testilenkillä ajelin varovasti, nypytys tasakaasulla katosi lähes kokonaan, ellei kokonaan, taas välillä puutui n. 1500-2000rpm. En kierrättänyt yli 3500. Vikavaloja ei sytyttele, mutta autoa en uskalla vielä käyttöön ottaa.
n.10km ajettu rempan jälkeen, samalla boksi resetoinut itsens, koska akku ollut irti lähes kuukauden. Tyhjäkäyntiä varmaan n. 30-45min, mutta edelleen seilaa, luulis ettei johdu boksin resetoimisesta?
Tästä päästäänkin toiseen "ongelmaan", eli kun tuossa on "OBD" pistoke, niin kelpaako vikakoodin lukuun superkirkas ledi, 330ohm vastuksella, mitoitettu 12V. Semmosia kun olis reilu 100kpl? Ohjeissa kun puhutaan siitä 1800ohm vastuksesta, mille ledille ja millä spekseillä?
Erittäin kiitollinen olen niille, jotka tämän ongelman kanssa auttavat, puhettakaan siitä, jos ongelma löytyisi! :pomo: Työmatkat joutuu ajamaan wolkkarilla kun volvo seisoo tallissa :o
-
Tuossa vikakoodiledihässäkässä kiinnostavinta on se, millä virralla se toimii. Muistaakseni LH:n lähtö kestää 20mA virran.
Ja ilman puolan johtoa koneen pyöritteleminen rikkoo helposti puolan tai syttypäätteen. Oikea tapa on irroittaa puolalta jompikumpi pienjännitejohto.
Kun autosi on jo tuon ikäinen, voi olla, että huono käynti johtuu pelkästään siitä, että LH:n kaikki sopeutumat ovat kadonneet. Tästä voi seurata huonoa käyntia, kunnes sopeutumat ovat kohdillaan.
Jos vikakoodeja ei ole, anna LH:n sopeutua tilanteeseen. Jos käynti parane kokoajan, niin syy on polttoainepuolella. Jos ei, etsisin vikaa sytkä puolelta.
Kaikki vikakoodit eivät muuten sytytä sitä vikavaloa, elleivät ne ole todella kriittisiä.
-
Joo, pitää hommata eri komponentteja tuohon vikakoodinlukijaan.
Käyttelen tänään autoa vielä ja triplatsekkaan kaikki. Käykö 93vm vapari ysistä puola ja syttypääte tähän, jos testaisi?
-
Joo, pitää hommata eri komponentteja tuohon vikakoodinlukijaan.
Käyttelen tänään autoa vielä ja triplatsekkaan kaikki. Käykö 93vm vapari ysistä puola ja syttypääte tähän, jos testaisi?
Syttypääte kyllä, puola on vaparissa tehottomampi mutta pienillä paineilla riittänee.
-
Juu, en testilenkeillä paljoa ahdoille päästänytkään, mutta jos se tolla puolalla paranis tyhjäkäynti/tasakaasu. Työt haittaa harrastuksia, kohta pääsee mittaamaan puristuspaineet ja tsekkaan venttiilinvälykset. Voiko tehdä tuota jos olis jako pielessä? Ei sillä, että olis, mutta pakkohan sekin tarkistaa...
-
Puristuspaineet kaikissa sylintereissä ~11. Venttiilinvälykset ok. Imuvuotoja etsitty, tuloksetta. Lopuksi juuri äsken otin auton käydessä IMM liittimen irti, melkein sammui, eikä muutenkaan mennyt yhtään parempaan suuntaan, laitoin takaisin. Sammutin auton, otin lambdan liittimen irti ja käynnistin, ja käy kuin unelma varsinkin kierroksilla :idiot2: ilmeisesti vikaa siis pakopuolella, haen huomenna pakosarjan ja turbon väliin sitä tiivistysainetta, jos ehdin. Pienesti käynnistä saattaa huomata konepelti auki että olisi pakovuotoa. Vai viittaako suoraan itse lambda-anturiin, vaikkei vikavaloa sytytä? Paitsi tietysti nyt se vikavalo paloi kun imm ja anturi käytetty irti. Irrotin akunkengän nyt aamun ajaksi, huomenna ehtii päivällä käydä taas tutkimassa jos jollain olisi ideoita! :buck2:
-
Rutut 3bar enemmän kun vakiona? Tahalleen vai onko jotain nyt tapahtunu? :idiot2:
-
Rutut 3bar enemmän kun vakiona? Tahalleen vai onko jotain nyt tapahtunu? :idiot2:
ei puristussuhde vaan puristuspaine ::)
-
Rutut 3bar enemmän kun vakiona? Tahalleen vai onko jotain nyt tapahtunu? :idiot2:
Juu, kuten aikasemminkin sanottiin, niin puristusPAINE ja puristusSUHDE on kaksi aivan eri asiaa. Puristussuhteen mittaaminen bareissa vois olla mielenkiintosta :D
-
Ei yöllä ihan leikannu ilmeisesti ;D
Ookko bensanpaineita mittaillu?
-
Ei yöllä ihan leikannu ilmeisesti ;D
Ookko bensanpaineita mittaillu?
En ole, mimmosella mittarilla sen voi mitata ja mistä, suutintukista?
Huomenna jatkuu pakovuotojen tukkiminen, oli pakoputki"tahna" vähän vähemmän tahnan muodossa(tuli murusina tuubista ulos kun hakkas :D), pitää hakea uusi...
-
En ole, mimmosella mittarilla sen voi mitata ja mistä, suutintukista?
Millä tahansa painemittarilla, joka kestaa polttoainetta.
Suutintukissa on 1/2 suuttimen välissä mittauspaikka.
-
Millä tahansa painemittarilla, joka kestaa polttoainetta.
Suutintukissa on 1/2 suuttimen välissä mittauspaikka.
Ite mitannu paineet motonetista ostetulla rengaspaine mittarilla missä on kumiletku liittimen ja mittarin välissä... :)
(http://www.vannetukku.fi/images/54250108.jpg)
-
Nyt on pakovuodot tukittu, ja boxit resetoitu samalla. Tyhjäkäynti löysi paikkansa n. 2 minuutissa, vielä heijaa vähän, meneekö A-nokan piikkiin?
Auto kun alkoi toimimaan nyt paljon paremmin, niin uskalsin kiihytellä kovemmin. Alakierroksilta kun lähtee kiihdyttämään suht ripeästi niin, ettei ahdot ole kuitenkaan tapissa niin nykii hieman(lähtee muuten tuolla kannella ahdot nousemaan 1500rpm... 8)). Toista puolaa en vielä kokeillut, menee huomiselle. Jaksaakohan tuo vaparin puola antaa kunnon kipinää tolla kohdalla, ahdot oli n. 0.4-0.5 Bar tuossa kiihdytyksessä? Eli siis jos puolassa vika, niin tekeeköhän tuolla vaparin puolalla samaa nykimistä kun hieman ahtaa...
-
Nyt on pakovuodot tukittu, ja boxit resetoitu samalla. Tyhjäkäynti löysi paikkansa n. 2 minuutissa, vielä heijaa vähän, meneekö A-nokan piikkiin?
Kyllä menee, LH-Jet on jostain syystä niin hölmö että yrittää korjata liikaa ja aiheuttaa tuota heijaamista.
-
Tuota nykimistä esiintyy vieläkin, tosiaan nyt kun uskaltanut vähä polettaa. "ripeän" vaihteenvaihdon jälkeen tavallaan puutuu hetkeksi. Vikakoodeja ei onnistunut lukea paikallisella varaosa/huoltopuljulla vaikka koitettiin kolmea eri lukijaa, pitää ilmeisesti tilailla lediä ja vastusta. Tullut näköjään aika monta topiccia nykimisestä, mutten nyt halunnut niihin puuttua kun tilanne hieman eri, eli siis vain tuon remontin jälkeen tätä tehnyt. Toista puolaa en ole testannut, kun tuosta vaparin puolasta ei tiedä, voisihan sen tietenkin uudenki ostaa, kenties kuluva osa tuokin. Immun saan testiin.
-
Kyllä menee, LH-Jet on jostain syystä niin hölmö että yrittää korjata liikaa ja aiheuttaa tuota heijaamista.
Ainoastaan näin tapahtuu, jos kyseessä on vanhempi binääri (ennen 9XX sarjaa). Tai anturitieto on johinkin suuntaan vinossa.
Kun säädöt on kohdallaan ja kaikki kunnossa se vinokone käy uskomattoman siistiä tyhjäkäyntiä.
Jos lambda on esimerkiksi kovin vanha ja hidas, alkaa tyhjäkäynti seilaamaan. Nimittäin sen closed-loop tilan aikavakio on 47millisekuntia, eli se on lyhyin sykli millä se saatanallinen säätötm toimii.
Kun minulla on sopat tyhjäkäynnillä kohdillaan niin kierrosten heittelyä ei varvikellosta pysty näkemään. Ja lambda-signaalikin pyörittää nätisti sellaista 200mV sykkyrää!
Huojuminen tulee siitä, että aletaan olla korjauksessa yli 10% päästä perusarvosta.
-
Ainoastaan näin tapahtuu, jos kyseessä on vanhempi binääri (ennen 9XX sarjaa). Tai anturitieto on johinkin suuntaan vinossa.
Kun säädöt on kohdallaan ja kaikki kunnossa se vinokone käy uskomattoman siistiä tyhjäkäyntiä.
Jos lambda on esimerkiksi kovin vanha ja hidas, alkaa tyhjäkäynti seilaamaan. Nimittäin sen closed-loop tilan aikavakio on 47millisekuntia, eli se on lyhyin sykli millä se saatanallinen säätötm toimii.
Kun minulla on sopat tyhjäkäynnillä kohdillaan niin kierrosten heittelyä ei varvikellosta pysty näkemään. Ja lambda-signaalikin pyörittää nätisti sellaista 200mV sykkyrää!
Huojuminen tulee siitä, että aletaan olla korjauksessa yli 10% päästä perusarvosta.
Kyseessä on uusinta sarjaa oleva ecu, lambda ja suurin osa antureista on täysin uutta eikä niissä ongelmaa ole. Heijaamisen aiheuttanut nyt muutamassa LH-2.4:ssa tuon nokan vaihto. Saman ongelman huomannut moni tbricksiläinenkin.
-
Kyseessä on uusinta sarjaa oleva ecu, lambda ja suurin osa antureista on täysin uutta eikä niissä ongelmaa ole. Heijaamisen aiheuttanut nyt muutamassa LH-2.4:ssa tuon nokan vaihto. Saman ongelman huomannut moni tbricksiläinenkin.
Nokasta puheenollen, kun aina kuulee tätä samaa tyhjäkäyntijuttua nimenomaan A-nokasta, mites nää esim IPD, KG-T, yms turbonokat?
-
Nokasta puheenollen, kun aina kuulee tätä samaa tyhjäkäyntijuttua nimenomaan A-nokasta, mites nää esim IPD, KG-T, yms turbonokat?
No mulla on melkein identtinen tilanne sun kanssa. Kansipahvi meni. Heitin sitten 531-sen kiinni ja siihen päälle ipd.n turbonokan. Kl-racingin alucoolerikin tuli samalla, mutta se ei nyt tähän liity kait mitenkään.
Eli vikaa, tai uutta ominaisuutta on sellainen, että autoa ei voi enää vaan kumartumalla autoon käynnistää. Tosiaan kylmällä koneella pitää autoa pitää muutaman sekunnin ajan kaasulla käynnissä. Muuten sammuu.
Kun kone on lämmin, ei tätä vikaa ole, lähtee laakista. Kone kay tyhjäkäyntiä 700-1000 kierrosta, hieman humputtaen, mutta tämän luulen johtuvan tuosta nokasta, ainakin ipd:n foorumilla oli asiasta juttua, ja osasin sitä odottaakkin.
mulla tulee niin vähän kilometrejä tolla, että rempan jälkeen on ajettu varmaan 500km, luulisi lh:n jo siinä ajassa osanneen laskea parametrejaan uusiksi.
Imuvuotoja olen kytännyt, ja miettinyt voisiko 400tkm ajettu vakioputkisto ahistaa jo niin paljon, että vaikuttaa käyntiin?
Mulla on vakio ahdin,Kinugawan kellolla baari ahtoja ja Tonin lastu.
-
Mulla kans kl racing cuuleri ja vakioputkisto. Käynyt mielessä putkiston ahdistaminen, kun tosta hiplatusta 531:sestä varmaan kulkee hieman enemmän tavaraa läpi kuin vakiosta, mutta en usko sen pienemmillä kierroksilla vaikuttavan? Yläkiekoilla pelaa hienosti
e. tuo muija sanonu parina päivänä että sammuttaessa haisee palaneelle ja että olisi kerran peräti savua noussut keskeltä autoa, en uskonut. Äsken huomasin että perkele vänkärin ikkunan kohdalta nousee savua kun valonheittimen alle pihalle sammutin auton. Kurkin sitte auton alle, ja katalysaattorin kohdalta ne savut nousi, ja joku vesipisara tipahti siihen niin aivan ritisi kun oli niin kuuma. Takana pari kiihdytystä, sitten moottoritietä ~110km/h 20km verran, jonka jälkeen 4. vaihteella 50-60km/h pari kilsaa, eli ei todellakaan mitään poletusta. Ja haisee tosiaan palaneelle, tavallaan kumille?? :idiot2: Tarkemmin kun kuulustelin, niin aikalailla joka kerta tapahtunut tämä.
-
Taitaa olla hiukan katti tukossa/vakiorööri ahistaa... ;D ;D
Perhana, mulla on 3" rosteriputkisto, minkä meinasin laittaa vasta katsastuksen jälkeen alle. Mutta kai se on ruuvattava hetimiten kiinni, kun oon kanssa ajatellut että onkohan toi nyt tukossa/ahdistaa.
-
Taitaa olla hiukan katti tukossa/vakiorööri ahistaa... ;D ;D
Perhana, mulla on 3" rosteriputkisto, minkä meinasin laittaa vasta katsastuksen jälkeen alle. Mutta kai se on ruuvattava hetimiten kiinni, kun oon kanssa ajatellut että onkohan toi nyt tukossa/ahdistaa.
No ilmeisesti... :-\ pitää keksiä jotain tolle, ois se nosturi kova sana näissä hommissa 8)
-
e. tuo muija sanonu parina päivänä että sammuttaessa haisee palaneelle ja että olisi kerran peräti savua noussut keskeltä autoa, en uskonut. Äsken huomasin että perkele vänkärin ikkunan kohdalta nousee savua kun valonheittimen alle pihalle sammutin auton. Kurkin sitte auton alle, ja katalysaattorin kohdalta ne savut nousi, ja joku vesipisara tipahti siihen niin aivan ritisi kun oli niin kuuma. Takana pari kiihdytystä, sitten moottoritietä ~110km/h 20km verran, jonka jälkeen 4. vaihteella 50-60km/h pari kilsaa, eli ei todellakaan mitään poletusta. Ja haisee tosiaan palaneelle, tavallaan kumille?? :idiot2: Tarkemmin kun kuulustelin, niin aikalailla joka kerta tapahtunut tämä.
Täälläkin on ollut välillä riesana tuommoinen palaneen kumin haju tuossa allekirjoituksen classicissa. Auto tosiaan pitäisi olla ihan vakiokokoonpanolla. Samaa aihetta kiroili myös kaverikin opel astran kanssa, kun käryää ajon jälkeen kumille :idiot2:
-
Sytkäpuoli kuntoon niin lakkaa haisemasta. 850:ssä sama vika poistui kun vaihtoi virranjakajan kannen, pyörijän, tulpanjohdot ja tulpat, tosin tuossa vaiheessa siinä jo loimotti moottorin ohjauselektroniikan vikavalo aika iloisesti eikä kulkuakaan oikein ollut.
-
Virranjakajalla ei ole paljoa ajettu, oikein hyvässä kunnossa.
(http://i1362.photobucket.com/albums/r700/Juikee/Mobile%20Uploads/DSC_0895_zpstqtyiisz.jpg) (http://s1362.photobucket.com/user/Juikee/media/Mobile%20Uploads/DSC_0895_zpstqtyiisz.jpg.html)
Tulpat uudet denson yksikärkiset iridiumit, vanhoilla volvolaisilla teki samaa, ehkä parani hieman. Tulpanjohdot mitattu, arvot ok ja hyvän näköset johdot. Ostelenpa uuden puolan ja sen päätteen..
-
Kyseessä on uusinta sarjaa oleva ecu, lambda ja suurin osa antureista on täysin uutta eikä niissä ongelmaa ole. Heijaamisen aiheuttanut nyt muutamassa LH-2.4:ssa tuon nokan vaihto. Saman ongelman huomannut moni tbricksiläinenkin.
Ok, tuo voi tapahtua hyvinkin jollakin muulla nokalla, kuin vakio T:llä. Mutta pointtini olikin siinä, että vakiosetti käy nätisti, jos kaikki on kunnossa.
Jos ahdin on vakio, niin siellä ahdistaa pakopuolella se ahdin! :D
Tietysti mätänetin tarvikeputkiston takapönttökin ahdistaa ilon paineilla.
Ja totta, katti kuumenee kyllä, jos se joutuu tekemään töitä kovinkin paljon. Eli pakokaasuissa on kovin paljon HC-jäämiä, esim laihasta sopasta johtuen.
Tulpat uudet denson yksikärkiset iridiumit, vanhoilla volvolaisilla teki samaa, ehkä parani hieman. Tulpanjohdot mitattu, arvot ok ja hyvän näköset johdot. Ostelenpa uuden puolan ja sen päätteen..
Jos tulppien vaihto on edes hitusen parantanut tilannetta, niin etsiskelisin sieltä puolelta sitä syytä.
Tulpan johtojen mittaaminen ei suoraan kerro esim. sen läpilyönneistä, vaikka vastustarvot olisivatkin muutoin hyvät.
Se puolan leviäminen on hyvin mahdollista, sillä se ei kestä ilman piuhaa sitä kipinäjännitteen nousua. Ja heikoin paikka pettää tuolloin, joka useimmiten on se puolan toisiokäämin eristys.
Jos puola pelaa puolivillaisesti, niin ei ihme, että katti kuumenee, sillä sen on polteltava melkoinen määrä hiilivetyjä vedeksi ja hiilidioksidiksi.
Mutta katti voi haista myös ihan normaalisti, jos sihen on kertynyt sontaa kovinkin ja avosandaalia on annettu koneelle.