Autodiagnoosi  Carcom Oy

ongelmia kansirempan jälkeen, vikakoodin luku

  • 26 Vastauksia
  • 7289 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
ongelmia kansirempan jälkeen, vikakoodin luku
« : 21.02.2014, 03:04:11 »
Autona 97vm 940 b230ft koneella, kansipahvi meni nelosesta, rempan yhteydessä laitettiin 531 kansi isommilla pakovenoilla ja seetitöillä, a-nokka. Kasattiin Victor reinzin kansipahvilla, imusarjan ja pakosarjan tiivisteet uusia tottakai, samoten öljyt, suodatin ja nesteet. Autossa tonin sytkä ja bensalastut, ahtopaineet 0,7, mutta sillähän ei ole merkitystä tähän ongelmaan:

Eka käynnistys eilen, ensin ilman puolanjohtoa pyörittelin, jotta öljyt pyörii vähän. Sitten auto käyntiin nätisti, mutta tyhjäkäynti ruman kuulosta,  seilaa ja välillä pätkii. Auto sammuksiin, kiristin kaikki imu- ja pakosarjan pultit kunnolla ja tarkistin klemmarit yms. Tyhjäkäynti edelleen rumaa, mutta tasottu hetken päästä(LH alko tottumaan?). Lämpes erittäin nopeasti, vaikka oliki lämpimässä tallissa. Käynti tasottu kierroksilla kun hetken aikaa anto kierroksia. Kävin testilenkillä, toimi OK, välillä "puutui" 1500-200rpm. Nypytti tasakaasulla ajettaessa.

Tänään vaihdoin uudet tulpat, vanhat oli kaikki saman värisiä. Mittasin kaikki tulpanjohdot, pisimmässä oli jotain reilu 4kohm, lyhimmässä jotain ~2kohm, pituuden mukaan muut sillä välillä, tasaisesti. Kiristin sarjoja vielä paremmin, ja suihkutin bräkleeniä imusarjan ympäristöön ja ahtoputkien liitoksiin, ei vaikutusta. Edelleen käy tyhjää huonosti, mutta paremmin. Putken päästä tulee kaasua aika paineella, ja pätkiessä "paukahtaa" erittäin vaimeasti, täysin vakio putkisto, luulisi ettei ahdista tyhjäkäynnillä(?). Kun kaasulla piti kierroksia n.1500, niin kerran pudotti lähes tyhjäkäynnille, vaikka kaasua oli saman verran. Testilenkillä ajelin varovasti, nypytys tasakaasulla katosi lähes kokonaan, ellei kokonaan, taas välillä puutui n. 1500-2000rpm. En kierrättänyt yli 3500. Vikavaloja ei sytyttele, mutta autoa en uskalla vielä käyttöön ottaa.

n.10km ajettu rempan jälkeen, samalla boksi resetoinut itsens, koska akku ollut irti lähes kuukauden. Tyhjäkäyntiä varmaan n. 30-45min, mutta edelleen seilaa, luulis ettei johdu boksin resetoimisesta?



Tästä päästäänkin toiseen "ongelmaan", eli kun tuossa on "OBD" pistoke, niin kelpaako vikakoodin lukuun superkirkas ledi, 330ohm vastuksella, mitoitettu 12V. Semmosia kun olis reilu 100kpl? Ohjeissa kun puhutaan siitä 1800ohm vastuksesta, mille ledille ja millä spekseillä?

Erittäin kiitollinen olen niille, jotka tämän ongelman kanssa auttavat, puhettakaan siitä, jos ongelma löytyisi! :pomo: Työmatkat joutuu ajamaan wolkkarilla kun volvo seisoo tallissa :o

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: ongelmia kansirempan jälkeen, vikakoodin luku
« Vastaus #1 : 21.02.2014, 15:10:29 »
Tuossa vikakoodiledihässäkässä kiinnostavinta on se, millä virralla se toimii. Muistaakseni LH:n lähtö kestää 20mA virran.

Ja ilman puolan johtoa koneen pyöritteleminen rikkoo helposti puolan tai syttypäätteen. Oikea tapa on irroittaa puolalta jompikumpi pienjännitejohto.

Kun autosi on jo tuon ikäinen, voi olla, että huono käynti johtuu pelkästään siitä, että LH:n kaikki sopeutumat ovat kadonneet. Tästä voi seurata huonoa käyntia, kunnes sopeutumat ovat kohdillaan.

Jos vikakoodeja ei ole, anna LH:n sopeutua tilanteeseen. Jos käynti parane kokoajan, niin syy on polttoainepuolella. Jos ei, etsisin vikaa sytkä puolelta.

Kaikki vikakoodit eivät muuten sytytä sitä vikavaloa, elleivät ne ole todella kriittisiä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: ongelmia kansirempan jälkeen, vikakoodin luku
« Vastaus #2 : 21.02.2014, 19:22:06 »
Joo, pitää hommata eri komponentteja tuohon vikakoodinlukijaan.

Käyttelen tänään autoa vielä ja triplatsekkaan kaikki. Käykö 93vm vapari ysistä puola ja syttypääte tähän, jos testaisi?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: ongelmia kansirempan jälkeen, vikakoodin luku
« Vastaus #3 : 21.02.2014, 20:02:33 »
Joo, pitää hommata eri komponentteja tuohon vikakoodinlukijaan.

Käyttelen tänään autoa vielä ja triplatsekkaan kaikki. Käykö 93vm vapari ysistä puola ja syttypääte tähän, jos testaisi?

Syttypääte kyllä, puola on vaparissa tehottomampi mutta pienillä paineilla riittänee.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: ongelmia kansirempan jälkeen, vikakoodin luku
« Vastaus #4 : 21.02.2014, 21:18:42 »
Juu, en testilenkeillä paljoa ahdoille päästänytkään, mutta jos se tolla puolalla paranis tyhjäkäynti/tasakaasu. Työt haittaa harrastuksia, kohta pääsee mittaamaan puristuspaineet ja tsekkaan venttiilinvälykset. Voiko tehdä tuota jos olis jako pielessä? Ei sillä, että olis, mutta pakkohan sekin tarkistaa...

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: ongelmia kansirempan jälkeen, vikakoodin luku
« Vastaus #5 : 22.02.2014, 04:39:15 »
Puristuspaineet kaikissa sylintereissä ~11. Venttiilinvälykset ok. Imuvuotoja etsitty, tuloksetta. Lopuksi juuri äsken otin auton käydessä IMM liittimen irti, melkein sammui, eikä muutenkaan mennyt yhtään parempaan suuntaan, laitoin takaisin. Sammutin auton, otin lambdan liittimen irti ja käynnistin, ja käy kuin unelma varsinkin kierroksilla :idiot2: ilmeisesti vikaa siis pakopuolella, haen huomenna pakosarjan ja turbon väliin sitä tiivistysainetta, jos ehdin. Pienesti käynnistä saattaa huomata konepelti auki että olisi pakovuotoa. Vai viittaako suoraan itse lambda-anturiin, vaikkei vikavaloa sytytä? Paitsi tietysti nyt se vikavalo paloi kun imm ja anturi käytetty irti. Irrotin akunkengän nyt aamun ajaksi, huomenna ehtii päivällä käydä taas tutkimassa jos jollain olisi ideoita! :buck2:

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 263
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: ongelmia kansirempan jälkeen, vikakoodin luku
« Vastaus #6 : 22.02.2014, 05:11:38 »
Rutut 3bar enemmän kun vakiona? Tahalleen vai onko jotain nyt tapahtunu?  :idiot2:
Volvoilusta parantunut

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: ongelmia kansirempan jälkeen, vikakoodin luku
« Vastaus #7 : 22.02.2014, 06:52:58 »
Rutut 3bar enemmän kun vakiona? Tahalleen vai onko jotain nyt tapahtunu?  :idiot2:

ei puristussuhde vaan puristuspaine ::)

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: ongelmia kansirempan jälkeen, vikakoodin luku
« Vastaus #8 : 22.02.2014, 10:28:34 »
Rutut 3bar enemmän kun vakiona? Tahalleen vai onko jotain nyt tapahtunu?  :idiot2:

Juu, kuten aikasemminkin sanottiin, niin puristusPAINE ja puristusSUHDE on kaksi aivan eri asiaa. Puristussuhteen mittaaminen bareissa vois olla mielenkiintosta :D

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 263
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: ongelmia kansirempan jälkeen, vikakoodin luku
« Vastaus #9 : 23.02.2014, 00:54:33 »
Ei yöllä ihan leikannu ilmeisesti  ;D

Ookko bensanpaineita mittaillu?
Volvoilusta parantunut

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: ongelmia kansirempan jälkeen, vikakoodin luku
« Vastaus #10 : 23.02.2014, 01:27:04 »
Ei yöllä ihan leikannu ilmeisesti  ;D

Ookko bensanpaineita mittaillu?

En ole, mimmosella mittarilla sen voi mitata ja mistä, suutintukista?

Huomenna jatkuu pakovuotojen tukkiminen, oli pakoputki"tahna" vähän vähemmän tahnan muodossa(tuli murusina tuubista ulos kun hakkas :D), pitää hakea uusi...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: ongelmia kansirempan jälkeen, vikakoodin luku
« Vastaus #11 : 23.02.2014, 02:00:00 »
En ole, mimmosella mittarilla sen voi mitata ja mistä, suutintukista?

Millä tahansa painemittarilla, joka kestaa polttoainetta.
Suutintukissa on 1/2 suuttimen välissä mittauspaikka.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3833
  • 195hv/406Nm
Vs: ongelmia kansirempan jälkeen, vikakoodin luku
« Vastaus #12 : 23.02.2014, 11:56:06 »
Millä tahansa painemittarilla, joka kestaa polttoainetta.
Suutintukissa on 1/2 suuttimen välissä mittauspaikka.
Ite mitannu paineet motonetista ostetulla rengaspaine mittarilla missä on kumiletku liittimen ja mittarin välissä...  :)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: ongelmia kansirempan jälkeen, vikakoodin luku
« Vastaus #13 : 25.02.2014, 01:16:27 »
Nyt on pakovuodot tukittu, ja boxit resetoitu samalla. Tyhjäkäynti löysi paikkansa n. 2 minuutissa, vielä heijaa vähän, meneekö A-nokan piikkiin?

Auto kun alkoi toimimaan nyt paljon paremmin, niin uskalsin kiihytellä kovemmin. Alakierroksilta kun lähtee kiihdyttämään suht ripeästi niin, ettei ahdot ole kuitenkaan tapissa niin nykii hieman(lähtee muuten tuolla kannella ahdot nousemaan 1500rpm... 8)). Toista puolaa en vielä kokeillut, menee huomiselle. Jaksaakohan tuo vaparin puola antaa kunnon kipinää tolla kohdalla, ahdot oli n. 0.4-0.5 Bar tuossa kiihdytyksessä? Eli siis jos puolassa vika, niin tekeeköhän tuolla vaparin puolalla samaa nykimistä kun hieman ahtaa...

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: ongelmia kansirempan jälkeen, vikakoodin luku
« Vastaus #14 : 25.02.2014, 06:32:23 »
Nyt on pakovuodot tukittu, ja boxit resetoitu samalla. Tyhjäkäynti löysi paikkansa n. 2 minuutissa, vielä heijaa vähän, meneekö A-nokan piikkiin?

Kyllä menee, LH-Jet on jostain syystä niin hölmö että yrittää korjata liikaa ja aiheuttaa tuota heijaamista.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo