Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Orlov - 12.12.2014, 14:01:32
-
Minkälaista signaalia se tuo perän anturi antaa mittaristolle? Kanttia vai mitä?
Nykyään on tarjolla GPS interface moduuleita, joilla olisi "helppo" ohittaa moni asia nopeussignaalin suhteen :) Sekun olisi täysin riippumaton kokoonpanosta.
Toisaalta saa myös valmiita mittareita, joissa on tripit yms , mutta jos vaikka olisi halua pitää alkuperäinen mittari :)
-
Siniaaltoa sieltä tulee.
-
Perskeles, eipä sitten käy nuo kanttiaaltoa työntävät moduulit?
-
Siniaaltoa sieltä tulee.
Onko mitattua dataa vai mutua?
Ei millään pahalla, mutta kuitenkin. Loogisempaa olisi jos sieltä tulis kantti signaalia, koska siellähän on käsittääkseni levy missä on reikiä ja sitä luetaan kaavalla ON-OFF-ON. Jolloinka se on mitä varmemmin kanttiaaltoa.
-
Oskiloskooppi miehet vois ottaa pienen näytteen :)
-
Kyllä se on induktiivinen anturi. Antaa vaihtojännitettä ulos. Elektroniikkakomponentti LM1815 muuttaa signaalin kanttiaalloksi. Vastaava saattaa olla mittaristossa, vakionopeussäädintä varten. Ja ruiskua.
E: tajusin mitä op hakee. ABS tolppa eteen?
-
Perskeles, eipä sitten käy nuo kanttiaaltoa työntävät moduulit?
Äläs sano. Kasasin muinoin 740:n nopeusmittarin testaamista varten signaaligeneraattorin ja muistelen että se työntää kyllä kanttia ulos. Sillä kuitenkin saa nopeusmittarin reagoimaan eli se kanttikin kelpaa sille.
Liitteenä sen generaattorin skema.
-
89-90 vdo mittariston mukana vaihtui tuo anturikin eli 1398321 tuli . Liekö sitten tuolla mitään väliä?
Kun ei ABSeja ole, niin tuon ainoa funktio on tuottaa nopeusmittarille signaali?
Käsittääkseni ABS jarrullisissa signaali menee myös abs boxille?
Mittaristo toimittaa nopeustiedon myös lh 2.4:lle!
-
Kun ei ABSeja ole, niin tuon ainoa funktio on tuottaa nopeusmittarille signaali?
Käsittääkseni ABS jarrullisissa signaali menee myös abs boxille?
Juu. Tai siis cruise myös ottaisi mittaristosta sen nopeustiedon jos cruise on. Muutoin se sama siguna menee mittaristolle ja ABS:lle.
Tai no lisätään vielä se että moottorinohjaus hyödyntää sitä myös: vaihdetta vaihtaessa jätetään moottorin kierrokset vähän koholle jos nopeustiedon mukaan auto liikkuu. Mutta tuo on pikkudetalji joka ei hirveesti vaikuta mihinkään.
-
Ei ole sattunut kenelläkään osumaa Oskilloskooppi vdo mittarin napoihin?
Tuommosen nano oskilloskoopin sais tietty 30€:lla ebaysta tilattua, mutta ei tahdo ymmärrys riittää enään :D Joskus -80luvulla tuli AseaKabelilla Ruotsissa haettua koeponnistetuista kaapeleista savun karkaamisen reikien kohtia moisella, sittemmin on käyttö ollut vähäisempää :)
-
Eli anturilta tulee siniaaltoa mittarille, joka muuttaa sen kanttiaalloksi, jollaisena se antaa nopeustiedon mm lh 2.4:lle
Eli tuommoinen GPS interface voisi hyvinkin toimia suoraan, sekä mittaristolle, että ohjainboxille :)
-
Eli anturilta tulee siniaaltoa mittarille, joka muuttaa sen kanttiaalloksi, jollaisena se antaa nopeustiedon mm lh 2.4:lle
Eli tuommoinen GPS interface voisi hyvinkin toimia suoraan, sekä mittaristolle, että ohjainboxille :)
Tavallaan käy, mutta sillä pitäisi olla joku järkevä pulssimääräkin vielä nimittäin jotain jännää vaikutusta nopeudella on sopitukseen ja sen käytökseen.
Ja kyllä, nopeusmittari muuttaa sen VR-anturin siniaalto signaalin kanttiaalloksi.
-
Noissa on näköjään 16000 ppm (pulse per mile), tiedä sitten minkälaisia pulssi määriä volvo kmh mittareissa on?
Tai jos käyttää Volvon mailimittaria :)
-
Anturikehässä on 12, 48 tai 96 reikää. Eli yhtä monta pulssia per pyörän kierros. Renkaan kehä vähän alle 2 metriä. Eli 500 pyörähdystä kilometrille. 500 kertaa toi reikämäärä on pulssimäärä per km.
-
Anturikehässä on 12, 48 tai 96 reikää. Eli yhtä monta pulssia per pyörän kierros. Renkaan kehä vähän alle 2 metriä. Eli 500 pyörähdystä kilometrille. 500 kertaa toi reikämäärä on pulssimäärä per km.
96 reikää on jo aika paljon. Missä variaatiossa noin monta?
-
Kampakeraamisissa ABSeissa.
-
Liekö siinä pulssissa tapahtuu muutos taajuudessa, kun se syötetään mittarille/boxille?
Periaatteessa tuo pulssi pitäs löytyä LH boxista, tai arvot sille?
-
Liekö siinä pulssissa tapahtuu muutos taajuudessa, kun se syötetään mittarille/boxille?
Periaatteessa tuo pulssi pitäs löytyä LH boxista, tai arvot sille?
Taajuus on se muuttuva tekijä, eli pulssia per sekunti/minuutti tms. aikayksikkö.
Heti kun löydät LH:sta sen, miten tuota nopeustietoa käsitellään, niin kerro minullekkin! :hello:
-
Tuskin tulee löytymään minun toimestani :D
onkos tullut mittailtua, minkälaista tavaraa sinne LH:lle tarjoillaan mittarilta? Johtoa pitkinhän se menee jonkin pinnin kautta sinne, siellä piirilevyllä on jokin vastaanottava komponentti, jolla on jokin hieno sähkötekninen toimenkuva :)
Eipä sillä signaalilla ole lienee eculle kovin merkitystä, kunhan on kanttia ja antaa tiedon liikkumisesta.
http://cleanflametrap.com/speedo.html
-
Mittarilta eculle menee ainoastaan tasajännite, 0 tai 12volttia seisoessa ja 6volttia liikkeessä.
Laitoin joskus mittaria korjatessa pysyvän 6volttia eikä tuntunut vaikuttavan suuntaan tai toiseen.
-
HOX!
Omassa kun on tuota mittari ongelmaa, niin olen nyt seurannut asiaa.
Kun signaali on kunnossa eculle, niin koneen käynti ja käytös eroavat huomattavasti tilanteesta, jossa signaali ei ole kunnossa! Selittää moniakin asioita, joten tämän kuntoon saattaminen on otettava listan kärkeen!
-
Mittarilta eculle menee ainoastaan tasajännite, 0 tai 12volttia seisoessa ja 6volttia liikkeessä.
Laitoin joskus mittaria korjatessa pysyvän 6volttia eikä tuntunut vaikuttavan suuntaan tai toiseen.
Hm.. Tasajännite joka voi olla 12 tai 0 volttia ja liikeessä 6 volttia? :buck2:
Miksi se vaihtelee 12-0 välillä? ja näyttää liikkeessä 6 voltille? No siksi, että se vaihtelee 0 ja 12 voltinvälissä 50% pulssisuhteella, jolloin tavallinen yleismittari näyttää siinä olevan 50% huippujännitteestä olevan arvon. :facepalm:
Katsoppas sitä jollakin mittarilla joka mittaa taajuutta tms. asioita, niin näet enemmän!
Joten sillä 6v syötöllä LH:lle et ole välittänyt oikeata nopeustietoa, ellei jännitelähteesi huoju sopivasti ja LH inputti huojuu samalla tavalla, jolloin se tulkitaan liikkeeksi.
-
Perskules noita ameriikan poikia, lopputulema tuosta ns 16000ppm pulssin moduulista taitaa olla seuraava.
Eli ne toimii mittareissa jotka kättelevät sitä 8000ppm pulssilla ja että, Volvon mittarit olisivat luokkaa 7800ppm. Tämän saa kuitenkin muokattua/säädettyä kohdilleen nopeusnäytön osalta, mutta eculle pitäs edelleen käyttää sitä alkuperäistä mittarin muunnosta :buck2:
Ts jos vaikka laittaa GPS mittarin, niin se alkuperäinen klöntti pitäs säilyttää tuottamaan eculle signaali. End
Seuraava koskee LH 2.4
Tässä nuo voltit vielä, eka laatikko sytytysvirta( V= 0-akkujännite), toinen tyhjäkäynti(0-akkujännite) ja kolmannessa kerrotaankin eli se 6-7V volttia yli 10kmh mittarinopeudessa
Kuten Late2 tuossa jo sanoikin.
(http://i386.photobucket.com/albums/oo307/cxt2/a2b0052ff572ec41af4707625fda8b5e_zps7zpmq6ve.jpg)
Juuei, pistetään alkuperäiset vehjekset pelittämään :) Sitä vartenhan ne on tehty
-
Tämmöistä tietoa LH saa ~100km/h nopeudella.
Kuvassa on kaikki olennainen tai ylipäätään tarvittava tieto.
(http://i10.aijaa.com/t/00326/13838720.t.jpg) (http://aijaa.com/qy0Uq0)
-
Onko tuo tosiaan LH pin34.
En mitannut edes yleismittarilla, vaan luotin netin tietoon
34: Speed Sensor input 6 -Rotating, 0 or 12 - Stationary
ja sama tieto on monessa paikassa, eikä pulssista puhuta missään
Irrotin nopeusmittarin korjausta varten kokonaan ja puolitin akun jännitteen vastuksilla ecuun.
Ajelin ilman nopeusmittaria jonkin aikaa, eikä ajaessa tuntunut, tyhjäkäynnillä kylläkin
-
Onko tuo tosiaan LH pin34.
En mitannut edes yleismittarilla, vaan luotin netin tietoon
34: Speed Sensor input 6 -Rotating, 0 or 12 - Stationary
ja sama tieto on monessa paikassa, eikä pulssista puhuta missään
Kyllä on! :pomo:
Yleismittari näyttää n. 6-7v jännitettä jos se on edes kelvollinen RMS mittausominaisuuksiltaan.
Skooppi tai taajuuslaskuri paljastavat signaalin todellisen luonteen.
Netin tietoon ei kannata ihan sokeasti uskoa! ;)
Toisaalta orlovin linkin katsoessa olisi asia selvinnyt jo ennen tekemääni mittausta! :juhau:
http://cleanflametrap.com/speedo.html
Irrotin nopeusmittarin korjausta varten kokonaan ja puolitin akun jännitteen vastuksilla ecuun.
Ajelin ilman nopeusmittaria jonkin aikaa, eikä ajaessa tuntunut, tyhjäkäynnillä kylläkin
Tuo kertoo jo riittävästi siitä, ettei LH saanut oikeaa tietoa liikumisesta, mikä vaikuttaa erilaisiin toimintoihin.
-
Enpähän tiedä onko tämä oikea paikka kun ei ole varsinaisesti 700-sarjasta kyse, mutta tuo linkki on niin lähellä omia murheita että paiskaanpa tännekin kysymyksen:
Eli tuollainen sähköinen mittari tulossa mekaanisen tilalle, mutta mitä signaalia/jännitettä/ihan mitä vaan noihin kolmeen pinniin pitäisi syöttää missäkin tilanteessa, mitkä näkyvät heti ensimmäisessä kuvassa kummankin piirilevyn oikeassa reunassa?
Sivulla 16 (http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/240%20Wiring%20Diagrams/Volvo%20240%201991.pdf) näkyy miten nopeusmittari on kytketty mittaristoon.
-
Enpähän tiedä onko tämä oikea paikka kun ei ole varsinaisesti 700-sarjasta kyse, mutta tuo linkki on niin lähellä omia murheita että paiskaanpa tännekin kysymyksen:
Eli tuollainen sähköinen mittari tulossa mekaanisen tilalle, mutta mitä signaalia/jännitettä/ihan mitä vaan noihin kolmeen pinniin pitäisi syöttää missäkin tilanteessa, mitkä näkyvät heti ensimmäisessä kuvassa kummankin piirilevyn oikeassa reunassa?
Sivulla 16 (http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/240%20Wiring%20Diagrams/Volvo%20240%201991.pdf) näkyy miten nopeusmittari on kytketty mittaristoon.
Kytkiksen pinneihin 233/1 ja 233/2 tulee ihan saman muotoista siniaaltoa kuin EZK saa vauhtipyörältä.
Perämurikassa on vastaavanlainen anturi kuin asentotunnistin.
Jos sitä pitää kehitellä jollakin muulla systeemillä, niin pitäisi selvittää mille anturikehälle se nopeusmittari on tehty ja simuloida sitä vaikka GPS-palikalla ja/tai ohjelmoitavalla jakajalla tms. kytkennällä.
Toisaalta mekaaniselle mittarrivaijerille voi tehdä kiekon jossa on sopiva määrä reikiä ja laittaa opto-haarukka lukemaan sitä, jolloin likipitäen täydellinen emulaatio perämurikan peltikehästä on muodostettu.
-
Kytkiksen pinneihin 233/1 ja 233/2 tulee ihan saman muotoista siniaaltoa kuin EZK saa vauhtipyörältä.
Perämurikassa on vastaavanlainen anturi kuin asentotunnistin.
Jos sitä pitää kehitellä jollakin muulla systeemillä, niin pitäisi selvittää mille anturikehälle se nopeusmittari on tehty ja simuloida sitä vaikka GPS-palikalla ja/tai ohjelmoitavalla jakajalla tms. kytkennällä.
Toisaalta mekaaniselle mittarrivaijerille voi tehdä kiekon jossa on sopiva määrä reikiä ja laittaa opto-haarukka lukemaan sitä, jolloin likipitäen täydellinen emulaatio perämurikan peltikehästä on muodostettu.
Juu ne on selvillä, mutta kyse onkin noista kolmesta muusta, mitkä on piirilevyn päässä. Yksi on ilmeisesti 12V kun sytytysvirta on päällä, ja kaksi muuta yhdessä samaan piiriin kun esim tuo Brake fail ind. Eli ei tuo muovinen liitin mistä tule signaali mittarille vaan nuo metalliset.
-
Tämmöistä tietoa LH saa ~100km/h nopeudella.
Kuvassa on kaikki olennainen tai ylipäätään tarvittava tieto.
(http://i10.aijaa.com/t/00326/13838720.t.jpg) (http://aijaa.com/qy0Uq0)
Paljonko tässä on tuo aikataulutus eli tuleeko ulos samalla tahtia kanttia kuin siniä menee sisään?
Eli 48 hampaisella tuleeko ulos montako kanttia per kierros?
-
Paljonko tässä on tuo aikataulutus eli tuleeko ulos samalla tahtia kanttia kuin siniä menee sisään?
Eli 48 hampaisella tuleeko ulos montako kanttia per kierros?
Jakoväli on 2 millisekuntia, taajuus 177Hz (=177 pulssia sekunnissa), kuten kuvassa seisoo.
Perästä tulee pulsseja sen 48 kpl/kierros.
n. 100km/h nopeudella. Perästä tuolee tuolla nopeudella reilut ~600 pulssia sekunnissa, eli 4:1 jakosuhde tuossa on LH:lle menevässä signaalissa.
-
Tekeekö muuten Lh mitään nopeustiedolla jos autossa ei o abs tai cruise? Eli esm 940 ruisku on asennettu ihan eri autoon
-
Tekeekö muuten Lh mitään nopeustiedolla jos autossa ei o abs tai cruise? Eli esm 940 ruisku on asennettu ihan eri autoon
LH käyttää nopeustietoa moneenkin asiaan. Esim. poistuu päästömittausmoodista. Vaikuttaa tyhjäkäyntiin yms.
Jotta auto toimii jouhevasti, on LH:n syytä saada nopeustieto.
-
Jotta auto toimii jouhevasti, on LH:n syytä saada nopeustieto.
Ok tämä hyvä tietoa, luulin ensin vaan että ei tarvis
-
Jakoväli on 2 millisekuntia, taajuus 177Hz (=177 pulssia sekunnissa), kuten kuvassa seisoo.
Perästä tulee pulsseja sen 48 kpl/kierros.
n. 100km/h nopeudella. Perästä tuolee tuolla nopeudella reilut ~600 pulssia sekunnissa, eli 4:1 jakosuhde tuossa on LH:lle menevässä signaalissa.
Hjumatsuikka sittenhän se voisi käydä suoraan mun tarkoitukseen :o
Onkohan tietoa antaako signaalin heti ihan 0-vauhdista ja sitten ihan loppuun saakka?
-
Onkohan tietoa antaako signaalin heti ihan 0-vauhdista ja sitten ihan loppuun saakka?
Jokaisen anturikehän reiän ylityksestä tulee pulssi.
-
O0
Täytyypä kokeilla!