Race.fi  Puotilan autokorjaamo

700-sarjan nopeusmittarin ja anturin signaalit?

  • 36 Vastauksia
  • 10157 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarjan nopeusmittarin anturin signaali?
« Vastaus #15 : 13.05.2015, 20:56:54 »
Kampakeraamisissa ABSeissa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarjan nopeusmittarin anturin signaali?
« Vastaus #16 : 13.05.2015, 21:38:14 »
Liekö siinä pulssissa tapahtuu muutos taajuudessa, kun se syötetään mittarille/boxille?

Periaatteessa tuo pulssi pitäs löytyä LH boxista, tai arvot sille?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 700-sarjan nopeusmittarin anturin signaali?
« Vastaus #17 : 13.05.2015, 21:42:02 »
Liekö siinä pulssissa tapahtuu muutos taajuudessa, kun se syötetään mittarille/boxille?

Periaatteessa tuo pulssi pitäs löytyä LH boxista, tai arvot sille?

Taajuus on se muuttuva tekijä, eli pulssia per sekunti/minuutti tms. aikayksikkö.

Heti kun löydät LH:sta sen, miten tuota nopeustietoa käsitellään, niin kerro minullekkin!  :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarjan nopeusmittarin ja anturin signaalit?
« Vastaus #18 : 14.05.2015, 12:55:21 »
Tuskin tulee löytymään minun toimestani :D

onkos tullut mittailtua, minkälaista tavaraa sinne LH:lle tarjoillaan mittarilta? Johtoa pitkinhän se menee jonkin pinnin kautta sinne, siellä piirilevyllä on jokin vastaanottava komponentti, jolla on jokin hieno sähkötekninen toimenkuva :)

Eipä sillä signaalilla ole lienee eculle kovin merkitystä, kunhan on kanttia ja antaa tiedon liikkumisesta.

http://cleanflametrap.com/speedo.html
« Viimeksi muokattu: 14.05.2015, 13:36:21 kirjoittanut Orlov »

Poissa late2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarjan nopeusmittarin ja anturin signaalit?
« Vastaus #19 : 14.05.2015, 17:32:16 »
Mittarilta eculle menee ainoastaan tasajännite,  0 tai 12volttia seisoessa ja 6volttia liikkeessä.
Laitoin joskus mittaria korjatessa  pysyvän 6volttia  eikä tuntunut vaikuttavan suuntaan tai toiseen.
« Viimeksi muokattu: 14.05.2015, 17:38:04 kirjoittanut late2 »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarjan nopeusmittarin ja anturin signaalit?
« Vastaus #20 : 15.05.2015, 15:06:01 »
HOX!

Omassa kun on tuota mittari ongelmaa, niin olen nyt seurannut asiaa.

Kun signaali on kunnossa eculle, niin koneen käynti ja käytös eroavat huomattavasti tilanteesta, jossa signaali ei ole kunnossa! Selittää moniakin asioita, joten tämän kuntoon saattaminen on otettava listan kärkeen!

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 700-sarjan nopeusmittarin ja anturin signaalit?
« Vastaus #21 : 15.05.2015, 19:11:01 »
Mittarilta eculle menee ainoastaan tasajännite,  0 tai 12volttia seisoessa ja 6volttia liikkeessä.
Laitoin joskus mittaria korjatessa  pysyvän 6volttia  eikä tuntunut vaikuttavan suuntaan tai toiseen.

Hm..  Tasajännite joka voi olla 12 tai 0 volttia ja liikeessä 6 volttia?  :buck2:

Miksi se vaihtelee 12-0 välillä? ja näyttää liikkeessä 6 voltille? No siksi, että se vaihtelee 0 ja 12 voltinvälissä 50% pulssisuhteella, jolloin tavallinen yleismittari näyttää siinä olevan 50% huippujännitteestä olevan arvon.  :facepalm:

Katsoppas sitä jollakin mittarilla joka mittaa taajuutta tms. asioita, niin näet enemmän!

Joten sillä 6v syötöllä LH:lle et ole välittänyt oikeata nopeustietoa, ellei jännitelähteesi huoju sopivasti ja LH inputti huojuu samalla tavalla, jolloin se tulkitaan liikkeeksi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarjan nopeusmittarin ja anturin signaalit?
« Vastaus #22 : 16.05.2015, 02:02:37 »
Perskules noita ameriikan poikia, lopputulema tuosta ns 16000ppm pulssin moduulista taitaa olla seuraava.
Eli ne toimii mittareissa jotka kättelevät sitä 8000ppm pulssilla ja että, Volvon mittarit olisivat luokkaa 7800ppm. Tämän saa kuitenkin muokattua/säädettyä kohdilleen nopeusnäytön osalta, mutta eculle pitäs edelleen käyttää sitä alkuperäistä mittarin muunnosta :buck2:
Ts jos vaikka laittaa GPS mittarin, niin se alkuperäinen klöntti pitäs säilyttää tuottamaan eculle signaali. End

Seuraava koskee LH 2.4

Tässä nuo voltit vielä, eka laatikko sytytysvirta( V= 0-akkujännite), toinen tyhjäkäynti(0-akkujännite) ja kolmannessa kerrotaankin eli se 6-7V volttia yli 10kmh mittarinopeudessa

Kuten Late2 tuossa jo sanoikin.



Juuei, pistetään alkuperäiset vehjekset pelittämään :) Sitä vartenhan ne on tehty
« Viimeksi muokattu: 16.05.2015, 04:56:47 kirjoittanut Orlov »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 700-sarjan nopeusmittarin ja anturin signaalit?
« Vastaus #23 : 16.05.2015, 18:35:02 »
Tämmöistä tietoa LH saa ~100km/h nopeudella.

Kuvassa on kaikki olennainen tai ylipäätään tarvittava tieto.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa late2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarjan nopeusmittarin ja anturin signaalit?
« Vastaus #24 : 17.05.2015, 15:40:08 »
Onko tuo tosiaan LH pin34.
En mitannut edes yleismittarilla, vaan luotin netin tietoon
34: Speed Sensor input 6 -Rotating, 0 or 12 - Stationary

ja sama tieto on monessa paikassa, eikä pulssista puhuta missään

Irrotin nopeusmittarin  korjausta varten kokonaan ja puolitin akun jännitteen vastuksilla  ecuun.
Ajelin ilman nopeusmittaria jonkin aikaa, eikä ajaessa tuntunut, tyhjäkäynnillä kylläkin

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 700-sarjan nopeusmittarin ja anturin signaalit?
« Vastaus #25 : 17.05.2015, 15:47:16 »
Onko tuo tosiaan LH pin34.
En mitannut edes yleismittarilla, vaan luotin netin tietoon
34: Speed Sensor input 6 -Rotating, 0 or 12 - Stationary

ja sama tieto on monessa paikassa, eikä pulssista puhuta missään
Kyllä on!  :pomo:

Yleismittari näyttää n. 6-7v jännitettä jos se on edes kelvollinen RMS mittausominaisuuksiltaan.
Skooppi tai taajuuslaskuri paljastavat signaalin todellisen luonteen.

Netin tietoon ei kannata ihan sokeasti uskoa!  ;)
Toisaalta orlovin linkin katsoessa olisi asia selvinnyt jo ennen tekemääni mittausta!  :juhau:

http://cleanflametrap.com/speedo.html

Irrotin nopeusmittarin  korjausta varten kokonaan ja puolitin akun jännitteen vastuksilla  ecuun.
Ajelin ilman nopeusmittaria jonkin aikaa, eikä ajaessa tuntunut, tyhjäkäynnillä kylläkin

Tuo kertoo jo riittävästi siitä, ettei LH saanut oikeaa tietoa liikumisesta, mikä vaikuttaa erilaisiin toimintoihin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 700-sarjan nopeusmittarin ja anturin signaalit?
« Vastaus #26 : 27.05.2015, 20:00:39 »
Enpähän tiedä onko tämä oikea paikka kun ei ole varsinaisesti 700-sarjasta kyse, mutta tuo linkki on niin lähellä omia murheita että paiskaanpa tännekin kysymyksen:
Eli tuollainen sähköinen mittari tulossa mekaanisen tilalle, mutta mitä signaalia/jännitettä/ihan mitä vaan noihin kolmeen pinniin pitäisi syöttää missäkin tilanteessa, mitkä näkyvät heti ensimmäisessä kuvassa kummankin piirilevyn oikeassa reunassa?

Sivulla 16 näkyy miten nopeusmittari on kytketty mittaristoon.
« Viimeksi muokattu: 27.05.2015, 20:02:22 kirjoittanut Kaziganth »
No kun halvalla sai.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 700-sarjan nopeusmittarin ja anturin signaalit?
« Vastaus #27 : 27.05.2015, 21:14:46 »
Enpähän tiedä onko tämä oikea paikka kun ei ole varsinaisesti 700-sarjasta kyse, mutta tuo linkki on niin lähellä omia murheita että paiskaanpa tännekin kysymyksen:
Eli tuollainen sähköinen mittari tulossa mekaanisen tilalle, mutta mitä signaalia/jännitettä/ihan mitä vaan noihin kolmeen pinniin pitäisi syöttää missäkin tilanteessa, mitkä näkyvät heti ensimmäisessä kuvassa kummankin piirilevyn oikeassa reunassa?

Sivulla 16 näkyy miten nopeusmittari on kytketty mittaristoon.

Kytkiksen pinneihin 233/1 ja 233/2 tulee ihan saman muotoista siniaaltoa kuin EZK saa vauhtipyörältä.
Perämurikassa on vastaavanlainen anturi kuin asentotunnistin.
Jos sitä pitää kehitellä jollakin muulla systeemillä, niin pitäisi selvittää mille anturikehälle se nopeusmittari on tehty ja simuloida sitä vaikka GPS-palikalla ja/tai ohjelmoitavalla jakajalla tms. kytkennällä.

Toisaalta mekaaniselle mittarrivaijerille voi tehdä kiekon jossa on sopiva määrä reikiä ja laittaa opto-haarukka lukemaan sitä, jolloin likipitäen täydellinen emulaatio perämurikan peltikehästä on muodostettu.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 700-sarjan nopeusmittarin ja anturin signaalit?
« Vastaus #28 : 27.05.2015, 21:33:05 »
Kytkiksen pinneihin 233/1 ja 233/2 tulee ihan saman muotoista siniaaltoa kuin EZK saa vauhtipyörältä.
Perämurikassa on vastaavanlainen anturi kuin asentotunnistin.
Jos sitä pitää kehitellä jollakin muulla systeemillä, niin pitäisi selvittää mille anturikehälle se nopeusmittari on tehty ja simuloida sitä vaikka GPS-palikalla ja/tai ohjelmoitavalla jakajalla tms. kytkennällä.

Toisaalta mekaaniselle mittarrivaijerille voi tehdä kiekon jossa on sopiva määrä reikiä ja laittaa opto-haarukka lukemaan sitä, jolloin likipitäen täydellinen emulaatio perämurikan peltikehästä on muodostettu.
Juu ne on selvillä, mutta kyse onkin noista kolmesta muusta, mitkä on piirilevyn päässä. Yksi on ilmeisesti 12V kun sytytysvirta on päällä, ja kaksi muuta yhdessä samaan piiriin kun esim tuo Brake fail ind. Eli ei tuo muovinen liitin mistä tule signaali mittarille vaan nuo metalliset.
No kun halvalla sai.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: 700-sarjan nopeusmittarin ja anturin signaalit?
« Vastaus #29 : 27.03.2017, 14:11:19 »
Tämmöistä tietoa LH saa ~100km/h nopeudella.

Kuvassa on kaikki olennainen tai ylipäätään tarvittava tieto.

Paljonko tässä on tuo aikataulutus eli tuleeko ulos samalla tahtia kanttia kuin siniä menee sisään?

Eli 48 hampaisella tuleeko ulos montako kanttia per kierros?





Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron