Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Markus - 13.06.2011, 10:45:03
-
Rupesin tuossa konehuonetta tutkiessani etsimään, että mistä tuohon kuuskymppiin vaihdetaan ilmastoinnin kylmäaineet.
En löytänyt keulasta kuin yhden korkin, jossa lukee 6Nm. Se lienee ilmastoinnin huoltoliittimen tulppa?
Mietin vaan, kun edellisistä, muunmerkkisistä autoistani on aina löytynyt kaksi huoltoliitintä konehuoneesta, sininen ja punainen.
Ilmastointihuolloissakin koneissa on kaksi letkua, joissa molemmissa on suuttimet, mutta mihin se toinen laitetaan Volvoissa?
-
Kaikissa malleissa ei ole sitä huoltoliitintä painepuolella, itselläkin on vain se matalapaineliitin imulinjassa.
-
Se toinen on siinä ohj. Tehostimen säiliön alla, siis s60
-
Rupesin tuossa konehuonetta tutkiessani etsimään, että mistä tuohon kuuskymppiin vaihdetaan ilmastoinnin kylmäaineet.
En löytänyt keulasta kuin yhden korkin, jossa lukee 6Nm. Se lienee ilmastoinnin huoltoliittimen tulppa?
Siinä oikean aisan päällä se on. Herää kyllä kysymys, miksi sitä lientä pitäisi vaihtaa? Monessa automerkissä on vain yksi liitin. Kyllä sekin riittää.
-
Siinä oikean aisan päällä se on. Herää kyllä kysymys, miksi sitä lientä pitäisi vaihtaa? Monessa automerkissä on vain yksi liitin. Kyllä sekin riittää.
Niin no, eihän sitä varsinaisesti vaihdetakaan, sieltähän ensin imetään pois kylmäaineet mitä siellä on, ja alipainetestin jälkeen vanhat aineethan laitetaan käsittääkseni takaisin ja lisäksi uutta kylmäainetta sen verran, mitä järjestelmässä oli vajausta.
Mutta niinhän tuo toinen liitin kuvien mukaan on tosiaan jossain apukuskin puolen syövereissä, ja ilmeisesti "helpossa paikassa" tehostimen säiliön alla.
-
Helppo paikahan se onkin, vähän nostaa sitä paisuntasäiliö/tehostinsäiliö pakettia ylöspäin ja liitin on siinä ihan hollilla. :)
-
Niin no, eihän sitä varsinaisesti vaihdetakaan, sieltähän ensin imetään pois kylmäaineet mitä siellä on, ja alipainetestin jälkeen vanhat aineethan laitetaan käsittääkseni takaisin ja lisäksi uutta kylmäainetta sen verran, mitä järjestelmässä oli vajausta.
Mutta niinhän tuo toinen liitin kuvien mukaan on tosiaan jossain apukuskin puolen syövereissä, ja ilmeisesti "helpossa paikassa" tehostimen säiliön alla.
tuon lisäksi vielä uudet öljyt ja väriaine ;)
-
tuon lisäksi vielä uudet öljyt ja väriaine ;)
Tuo ihme, jotta automaattikone osaisi imeä öljyt järjestelmästä ja lisätä tarpeellisen määrän uutta öljyä on kyllä melkoista olettamusta :2funny:
-
kyllä meillä ainakin duunissa on sellanen kone joka erottelee öljyn sieltä kylmäaineen seasta ja tottakai se uuden öjyn määrä täytyy syöttää sinne koneeseen ihan niinkuin kylmäaineen määrä.
-
Tuo ihme, jotta automaattikone osaisi imeä öljyt järjestelmästä ja lisätä tarpeellisen määrän uutta öljyä on kyllä melkoista olettamusta :2funny:
Meillä yksi tomaattiautomaatti punnitsee talteenotetun öljyn ja lisää täyttövaiheessa saman verran, muilla vehkeillä täytyy itse katsoa talteenotettu määrä ja itse lisätä oikea määrä öljyä, mainio vehje noihin tyhjäs-täyttö "huoltoihin", muuten kyllä käytän mieluummin meidän manuaalisempaa laitetta, jossa saa itse väännellä hanoista ja painelle nappulaa.
Mitä siis tarkoitit tuolla olettamuksella?
-
Normi-kylmäjärjestelmissä öljyä on kompurassa, putken mutkissa , lauhduttimessa, höyrystimessä. Ei tuo imuvaihto taida normi moottorissakaan taata 100% öljyn poistoa, ennen uuden öljyn täyttöä.
Tuo automaattikoneiden palvominen vaan tuntuu hieman kummalliselta, siis, että koneella saataisiin kaavittua kaikki öljyt pois järjestelmästä, kone punnitsee poistetun öljyn ja lisää sitä ohjeessa olevan määrän ilman muuta ihmettelyä ::)
-
Normi-kylmäjärjestelmissä öljyä on kompurassa, putken mutkissa , lauhduttimessa, höyrystimessä. Ei tuo imuvaihto taida normi moottorissakaan taata 100% öljyn poistoa, ennen uuden öljyn täyttöä.
Tuo automaattikoneiden palvominen vaan tuntuu hieman kummalliselta, siis, että koneella saataisiin kaavittua kaikki öljyt pois järjestelmästä, kone punnitsee poistetun öljyn ja lisää sitä ohjeessa olevan määrän ilman muuta ihmettelyä ::)
eihän sieltä kaikki öljyt tulekkaan pois mutta suurin osa kuitenkin, 5-20g lisätään järjestelmästä riippuen.
mikäänhän tässä maailmassa ei ole 100% varmaa ;)
ps. menee kait jo vähän ot
-
Normi-kylmäjärjestelmissä öljyä on kompurassa, putken mutkissa , lauhduttimessa, höyrystimessä. Ei tuo imuvaihto taida normi moottorissakaan taata 100% öljyn poistoa, ennen uuden öljyn täyttöä.
Tuo automaattikoneiden palvominen vaan tuntuu hieman kummalliselta, siis, että koneella saataisiin kaavittua kaikki öljyt pois järjestelmästä, kone punnitsee poistetun öljyn ja lisää sitä ohjeessa olevan määrän ilman muuta ihmettelyä ::)
Saako sitä ilman liuotinpesua edes vaihdettua :)
Auton ilmastointilaitteelle riittää, kun välillä lisätään ainetta, joskus uusitaan kuivain ja jotain muita rikkoutuneita komponentteja :)
24/7 päällä olevat esim. rekkojen kylmäkoneet on sitten täysin eri juttu tai sitten isommat teollisuuden laitteet.. siis ne johon ei kompuraa saa muutamalla hassulla satkulla, kuten autoon :)
eihän sieltä kaikki öljyt tulekkaan pois mutta suurin osa kuitenkin, 5-20g lisätään järjestelmästä riippuen.
Varmaan tarkoitit, että sieltä tulee pois pienin osa, kun pienin osa sieltä tulee pois :)
Tässä esimerkkejä komponenttien vaihdon yhteydessä tarvittavista määristä
Kuivain 30 cm³
Höyrystin 50 cm³
Lauhdutin 30 cm³
Putki 10 cm³
Letku 10 cm³
Kompura sen mukaan paljonko tulee vanhasta pois, mutta minimissään lisätään 70cm³
Ihan siis mennään eri lukemissa, kuin mitä sieltä tulee huoltolaitteella ulos.
-
joo tuli ajatuskatko ???
kompuroissa kuitenkin yleensä perusöljyt jo sisällä jolloin todellinen öljyn tarve on pienenpi. mut periaattessa noin kun sanoit tää menee... ;)
-
Nonniin, sieltähän ne molemmet huoltoliittimet sitten löytyivät :) Ei ollu kun nostaa sitä säiliöparia.
Sen verran vielä offtopicia, että oli yllätys miten "vähän" järjestelmästä oli karannut kylmäainetta(huoltolaite imi sieltä 730 grammaa pois :o)
Kuuskympissähän täyden järjestelmän kylmäaineen määrä on 1000 grammaa. Ilmeisesti sitä on täytynyt joskus huoltaa, auto kuitenkin täyttää syksyllä jo 7 vuotta.
Mitään merkintöjä tai tarroja huollosta ei kuitenkaan missään ole.
Öljyä huoltolaite imi n. 20 ml, ja Autodatan mukaan sinne piti lisätä 70 ml.
Joku aika sitten puskuria irrottaessa huomasin, että kuivain on sen verran v-mäisessä paikassa, että jääköön sen uusiminen ensi vuoteen...
-
Nonniin, sieltähän ne molemmet huoltoliittimet sitten löytyivät :) Ei ollu kun nostaa sitä säiliöparia.
Sen verran vielä offtopicia, että oli yllätys miten "vähän" järjestelmästä oli karannut kylmäainetta(huoltolaite imi sieltä 730 grammaa pois :o)
Kuuskympissähän täyden järjestelmän kylmäaineen määrä on 1000 grammaa. Ilmeisesti sitä on täytynyt joskus huoltaa, auto kuitenkin täyttää syksyllä jo 7 vuotta.
Mitään merkintöjä tai tarroja huollosta ei kuitenkaan missään ole.
Öljyä huoltolaite imi n. 20 ml, ja Autodatan mukaan sinne piti lisätä 70 ml.
Joku aika sitten puskuria irrottaessa huomasin, että kuivain on sen verran v-mäisessä paikassa, että jääköön sen uusiminen ensi vuoteen...
Sanoiko autodata tosissaan, että öljyä pitäisi lisätä jokatapauksessa 70ml?
Liika öljy kerääntyy kalvoksi putkien sisäpintaan aiheuttaen tosi hyvän eristyskerroksen ajatellen lämmön johtumista, sekä ulkoilmasta kylmäaineeseen höyrystimessä, että kylmäaineesta ulkoilmaan lauhduttimessa.
Pahimmillaan liika öljy voi aiheuttaa kompressoriin nesteiskun, jonka jälkeen se on selvä peli, tosin 70ml ei vielä ole sellainen määrä, että nii tekisi, mutta jos tuo sama liikatäyttö toistetaan joka huollossa, niin ongelmia tulee ensiksi kylmäntuoton heikkenemisen kanssa ja pahimmillaan tuo kompuran hajoaminen.
-
Sanoiko autodata tosissaan, että öljyä pitäisi lisätä jokatapauksessa 70ml?
No näin mulle väitettiin. Paljonko sinne sinun mielestä olisi pitänyt lisätä?
Olisiko se voinut sitten olla edes teoriassa mahdollista, että järjestelmään olisi aikaisemmin(kin?) lisätty liikaa öljyä, mutta sitä olisi silti tullut vain se 20 ml ulos?
Jos sieltä ei sen enempää tule ulos, niin mistä liian öljymäärän sitten pystyy tietämään?
Edit: Pitäisköhän tän topicin otsikko vaihtaa, pamahti offtopiciks aika rankasti... ::)
-
No näin mulle väitettiin. Paljonko sinne sinun mielestä olisi pitänyt lisätä?
Olisiko se voinut sitten olla edes teoriassa mahdollista, että järjestelmään olisi aikaisemmin(kin?) lisätty liikaa öljyä, mutta sitä olisi silti tullut vain se 20 ml ulos?
Jos sieltä ei sen enempää tule ulos, niin mistä liian öljymäärän sitten pystyy tietämään?
Lisätään sen verran, kuin mitä sieltä on tullut ulos, jos ei mitään komponenttia uusita tai järjestelmässä ole ollut nopeaa vuotoa.
Ilmastoinnin huoltolaite talteenottaa kylmäaineen kaasuna, jolloin öljyä tulee kaasun mukana jonkin verran pisaroin, myös tyhjiöimun aikana sitä öljyä tulee pois, mutta koska öljy ei kaasuunnu, kuten kylmäaine tai vesi, ei sitä voi kaikkea saada pois, vaan se tulee muiden aineiden joukossa pisaroina ja imun mukana, järjestelmää ei siis saa öljystä tyhjäksi.
Ei sitä liikaa öljymäärää oikein voi mistään tietää, mutta liika ei silti ole hyväksi.