Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: venttiili - 21.06.2011, 20:42:43
-
Peruskysymys, mutta en pikaiseen löytänyt aiempaa aihetta: Onnistuuko moottoriöljyn imeminen öljyntäyttöreiästä? Öljynvaihdon yhteydessä tuli laitettua vähän liikaa, eikä jaksaisi tiputella alakautta. Imupumpun letku oli taas liian paksu öljytikun reikään. Kone on 2.4D -07
-
Peruskysymys, mutta en pikaiseen löytänyt aiempaa aihetta: Onnistuuko moottoriöljyn imeminen öljyntäyttöreiästä? Öljynvaihdon yhteydessä tuli laitettua vähän liikaa, eikä jaksaisi tiputella alakautta. Imupumpun letku oli taas liian paksu öljytikun reikään. Kone on 2.4D -07
Jos saat öljyntäyttöaukon kautta työnnettyä letkun loiskelevyn ohi, siitä tähdättyä kannen paluuöljykanavaan ja siite edelleen öljypohjaan, niin miksei :)
Öljytikun reiästä ohuemmalla letkulla tai sitten öljyntyhjäyspropun kautta olis aikalailla ne keinot.
-
Jos saat öljyntäyttöaukon kautta työnnettyä letkun loiskelevyn ohi, siitä tähdättyä kannen paluuöljykanavaan ja siite edelleen öljypohjaan, niin miksei :)
Kiitos, arvelin että jotain pientä jäynää matkan varrella melkein voisi olla :) Pitänee etsiä ohuempaa letkua, alakautta sitten viime kädessä.
-
Kiitos, arvelin että jotain pientä jäynää matkan varrella melkein voisi olla :) Pitänee etsiä ohuempaa letkua, alakautta sitten viime kädessä.
Miksi niin vaikeasti. Suoraan ropusta ja nopeasti.
-
Kiitos, arvelin että jotain pientä jäynää matkan varrella melkein voisi olla :) Pitänee etsiä ohuempaa letkua, alakautta sitten viime kädessä.
Juu, ja jäynä on sellainen, että imemällä saat pois noin 0,5 litraa, ( koska letku pysähtyy tasan tarkkaan siihen mihin öljytikun alapääkin on ) ja ei auta vaikka letku olis läpimitaltaan 2mm ;D turha koittaakkaan.
Proppu auki pohjasta on ainut vaihtoehto.
-
minulla on tämän näköinen laite jolla itse vaihdan öljyt. http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/803090/0
öljyn imeminen onnistuu mittatikun kautta.
-
Juu, ja jäynä on sellainen, että imemällä saat pois noin 0,5 litraa, ( koska letku pysähtyy tasan tarkkaan siihen mihin öljytikun alapääkin on ) ja ei auta vaikka letku olis läpimitaltaan 2mm ;D turha koittaakkaan.
Proppu auki pohjasta on ainut vaihtoehto.
Ei sielä mun mielestä mitään estettä edessä ole, tikku liittyy öljypohjan yläreunaan ja mielestäni siitä kyllä on suora yhteys ihan öljypohjan pohjalle saakka.
-
Ei sielä mun mielestä mitään estettä edessä ole, tikku liittyy öljypohjan yläreunaan ja mielestäni siitä kyllä on suora yhteys ihan öljypohjan pohjalle saakka.
Jaa, multa tosta omasta ei tule kun tuo mittatikun ala/ylä viivan verran, koska letkua ei saa edes öljypohjaan
Siinä on sellainen klipsu tuon tikun alapäässä, siis siinä mihin tikun alapää on, ja siitä edemmäs ei saa letkua. 8)
No, näin ainakin omassa, muista en mene sanomaan 800 sarjalaisesta sai imamällä pois, mutta ei enää entisestä -99 S80 mallista, eikä nykyisestä S60:sta
Eli tikku näyttää sen noin 0,5 litraa joka on tikun min/max väli.
-
Kylä lähti sieltä mittatikun kautta tarvittava määrä :) Totesin heti kättelyssä että pitää poistaa pieni satsi ylitäytön takia. Tässä tapauksessa oli yläkautta helpompaa, ujutin 7mm letkua sisään ja käsipumpulla pari suhausta niin tarvittava määrä oli poistettu. Alakerran kautta olisi pitänyt ensin pudotella suojalevy irti, minusta oli helpompaa näin 8)
-
Jaa, multa tosta omasta ei tule kun tuo mittatikun ala/ylä viivan verran, koska letkua ei saa edes öljypohjaan
Siinä on sellainen klipsu tuon tikun alapäässä, siis siinä mihin tikun alapää on, ja siitä edemmäs ei saa letkua. 8)
No, näin ainakin omassa, muista en mene sanomaan 800 sarjalaisesta sai imamällä pois, mutta ei enää entisestä -99 S80 mallista, eikä nykyisestä S60:sta
Eli tikku näyttää sen noin 0,5 litraa joka on tikun min/max väli.
Huomasin tän threadin kun etsiskelin min/max välin öljymäärää. Manuaalistahan se lopulta löyty eli 2litraa 2.4d myllyssä. Onko 2.5T mallissa tosiaan vain 0.5litraa? tuossa kiisselissä neuvotaan lisäämään ensivaiheessa 0.5L jos ollaan min rajalla. Sitten lisää ja 2L sinne kokonaisuudessaan menee. liika ölppä on näissä vissiin hyvinkin pahasta ja siks noin neuvoovat, luulen ma
-
Mulla oli roppu jumissa ja vaihdoin monta vuotta yläkautta öljyt tuolla pumpulla:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Moottoritarvikkeet/Tyokalut-ja-varusteet/Sahkokayttoinen-oljynvaihtopumppu-12-V-25866/
Vaatii vaan "siemenöljyn", että lähtee toimimaan. Muutaman vuoden jälkeen pumppu hajosi. Olin ehkäpä laittanut liian vähän siemenöljyä tai unohtanut sen ensin kokonaan ja yrittänyt imeä öljyjä ilman sitä. Vein auton sitten jumittuneen ropun irrotukseen. Lähinnä hallituksen taholta tulleen painostuksen takia :D
Imeminen kuitenkin onnistui monta kertaa itelle ja muutaman kerran kaverillekin. Tosin ihan kaikki ei tainnut tulla pois, mutta melkein.
Kannattaa tosin laittaa klemmarit noihin letkuihin. Mulla lähti ulostuloletku irti kesken kaiken ja vaimon veljen auton konetila olikin sitten öljyllä voideltu. :-\
-
Mulla oli roppu jumissa ja vaihdoin monta vuotta yläkautta öljyt tuolla pumpulla:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Moottoritarvikkeet/Tyokalut-ja-varusteet/Sahkokayttoinen-oljynvaihtopumppu-12-V-25866/
Mulla oli vastaava pumppu joskus vuosia sitten, mutta käyttö oli kyllä vaikeaa. Imuletku oli kiepillä paketissa ostohetkellä eikä siitä ikinä saanut niin suoraa että olisi suostunut öljypohjan suuntaan menemään vaan kaartui jonnekin matkalla. Tuossahan olisi paikallaan lähes jäykkä, vajaan metrin putki, ei mikään mutkitteleva letku.
-
Eikö öljypohjaan sun muualle saostuneet töhkät lähde liikkeelle jos niitä letkulla sörkkii? No ehkä tämä turhaa hifistelyä
-
Ja japina jatkuu. eli, jos merkkihuolto vaihtaa moottoriöljyt niin täyttääkö ne tikun max rajalle vaiko joitain rakseja alle? Joissain d5 koneissa kuulemma tars jättää vajaaksi kun kertyy tiisseliä öjyn sekaan kuulemma. minulle moinen on uutta asiaa ja nyt jonkun aikaa öljynvaihdon jälkeen pähkäilen että paljonko ölppää kulunut vai onko kulunut lainkaan..
-
Taitaa jättää pari ruksia vajaaksi. Omassa ajossa ei ole vähentynyt eikä lisääntynyt öljy tikun päässä 17tkm vaihtovälillä.
-
Joissain d5 koneissa kuulemma tars jättää vajaaksi kun kertyy tiisseliä öjyn sekaan kuulemma.
Mihinköhän ihmeeseen se tämä ajatus perustuu?? :idiot2:
-
Mihinköhän ihmeeseen se tämä ajatus perustuu?? :idiot2:
Uudemmissa D5 koneissahan on DPF ja siihen liittyvä noenpoltto (ellei DPF:ää ole tyhjätty ja
moottorinohjain uudelleenohjelmoitu) . Noenpoltto tapahtuu ruiskuttamalla ylimäärä dieseliä pyttyihin ja palamaton dieselpolttoaine sitten käynnistää ja ylläpitää DPF:n noenpolton.
Tätä ylimääräistä dieseliä päätyy sitten myöskin moottoriöljyn sekaan ja näin ollen moottorinöljyn määrä lisääntyy. Eli moottoriöljyn vajaatäytöllä pyritään ennaltaehkäisemään liian moottoriöljyn aiheuttamia ongelmia.
-
taitaa olla 500 000km aika mahoton ajatus tommosella autolla mikä sotkee öljyjen sekaan dieseliä.... :nohnoh
-
Ja japina jatkuu. eli, jos merkkihuolto vaihtaa moottoriöljyt niin täyttääkö ne tikun max rajalle vaiko joitain rakseja alle? Joissain d5 koneissa kuulemma tars jättää vajaaksi kun kertyy tiisseliä öjyn sekaan kuulemma. minulle moinen on uutta asiaa ja nyt jonkun aikaa öljynvaihdon jälkeen pähkäilen että paljonko ölppää kulunut vai onko kulunut lainkaan..
Ei mulla ainakaan mene polttoainetta öljyn sekaan ja miksi menisikään. Tuolla perusteella pitäisi öljyä poistaa koneesta vähänväliä. Selkeää hevosmiesten tietotoimiston juttua. Itse laitan öljyt noin siihen ylämerkkiin. Merkkihuolto ei ole mun autoon päässyt koskemaan.
-
Kyllä tää on nyky dieseleissä mahdollista eikä edes kovinkaan harvinaista. Olikoha joskus TM:ssä juttuu jonkun mazdan 6 diiselin kestotestin yhteydessä
-
Sattui silmään asiaan liittyvä kirjotus. http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/autouutiset/volvo-varoittaa-henkiloautojen-oljyongelmasta/167956/?comments=40
Tiedä sitten, onko kyse juuri samasta ongelmasta mutta tossakin puhuttiin dieselin öljyn sekaan menosta.
-
Selkeää hevosmiesten tietotoimiston juttua.
Joka tuntee myös nimen merkkiliike. Eli ihan totta tuo on ja sun autossa ei tätä ominaisuutta ole, koska lienee ainakin kirjoitustesi perusteella vuosimallia -02, eli ilman dpf:ää.
-
Jep. 02 mallia on. Onneksi.
Luin tuon Kalevan kirjoituksen vasta vastaukseni jälkeen ja tuohan on selkeästi vika, jos diesel pääsee öljyn sekaan. Ja silloin pieni vajaus öljyn täytössä ei asiaa kovin kauan auta. Ja kyllä dieselöljy voituluaineen seassa myös heikentää sen ominaisuuksia, joten öljyn vaihtoväliä lienee tarve tihentää.
Mistäköhän se diesel sinne öljytilaan luiskahtaa?
-
Mistäköhän se diesel sinne öljytilaan luiskahtaa?
Männänrenkaiden ohi se diesel sinne pääsee.
Tuo todellakin on ominaisuus kaikissa autoissa, jotka regeneroi hiukkassuodatinta, volvolla vaan oli hieman ongelma tuon regenerointisuihkutuksen hallinnan kanssa, mutta se ongelma poistui ohjelmistopäivityksellä ja alennettu öljymäärä jäi varmuusvaraksi.
Jos hiukkassuodatin on niin tukossa, että sitä pitää puhtaaksipolttaa ja auton kuljettajan ajo on sen tyyppistä, että regenerointi ei pääse loppuun saakka, alkaa tuo regenerointi uudestaan ja uudestaan, kunnes se on valmis, tällöin se varmuusvara tuolla on tarpeen.
Ilmeisesti vanhan moottoriöljyn ylärajan jälkeen ei ole kovin pitkä matka siihen, että öljy lähtee huohottimen kautta palamaan ja siinä on moottorivaurio lähellä, jos ei moottoria saa sammumaan.
Monissa autoissa on moottoriohjaimella laskuri joka laskee öljylaimentumaa, eli käytännössä sitä, kuinka pitkään on regenrointi ollut käynnissä.
Mikäli ajo on hiukkassuodattimelle "epäsuotuisaa" eli nokihiukkasten itsepalamista tapahtuu vain vähän ja vaaditaan usein regenerointia, niin auto saattaa pyytää jo ennen normaalin öljynvaihtovälin täyttmistä vaihtamaan öljyt.
Nokihiukkaset siis palavat ilman regenerointiakin, mutta se vaatii otolliset olosuhteet + autossa täytyy olla hapetuskatalysaattori.
Otolliset olosuhteet suurpiirteisesti maantieajo ja moottori käyntilämmin, tällöin hapetuskatalysaattorin avulla pakokaasun lämpötila nousee niin korkeaksi, että nokihiukkaset palavat.
Eli kyseessä ei ole vika, vaan todellakin ikävä sivutuote siinä, että saadaan euro-päästörajat täyttymään ja tuo kyseinen öjyn laimentuminen on ihan kaikkien moottori ja autovalmistajien tiedossa oleva asia.
-
Kiitokset selkeästä kuvauksesta. Kaikkea sitä oppii ;) Eipäolisi uskonut, että toimivien (=ehjien) männänrenkaiden ohi menee jotakin. Tuossa -02 mallissa noki regeneroituu suoraan putkesta ulos.
-
Mualimalla kovaakin japinaa ollut aiheesta ja volvo, ford jne omistajien oikeuksien perään huudeltu. Vissiin ahkerassa pätkäajossa öljynpinta noussut tuon tuosta ja omistajat katkerina. Täällä suomessa webasto lienee hyvästä tässä noenpolttoasiassa.
Ps. Meneehän niiden männänrenkaiden ohi jos vaikka mitä muutakin ja muun muassa sikshän ölppiä pitää vaihtaa ja kantsii pitää ilmanputsarit ehjinä;-)
-
Itse olen vaihdellut uutteraan öljyjä imemällä. Kun Vollen D5:n suodatin on ainakin noissa ensimmäisissä niin kiva vaihtaa päältä päin, ei sinne alle ole mitään asiaa. Pumppujen letkut kannattaa vaihtaa silikoni letkuihin niin ovat taipuisat. Imuputki kannattaa myös katsoa, että se on sopivan kimmoisaa ja ei katkea kriittisellä hetkellä sisään. No kun imee vain kuumasta koneesta, niin yleensä pehmenee putki hiukan siellä reiässä. Tosi jees ja itselläni ei ole sellaista autoa ollut, missä ei olisi onnistunut. Arvelisin, että sitä mahdollista "pohjasakkaakin" imupumppu imee paremmin kuin ropun reikä.
Ensimmäisen imulaitteeni tein pienestä venttiilillä varustetusta säiliöstä. Sinne vaan bensakoneesta imusarjan alipaine ja sitten kone seis letku sisään, hana auki ja öljyt oli pöntössä. Sopi hyvin myös automaattiaskin huoltoon kun sai ne öljyt puhtaana talteen. Säiliön huono puoli oli, että kun hörppäsi ilmaa niin ne paineet hävis mutta pumpulla voi sitten lutkuttaa lisää jos löytyy. Onhan se pumpun säilytys letkuineen vähän rasvaista puuhaa.
-
sitä mahdollista "pohjasakkaakin" imupumppu imee paremmin
yleensä öljypohjien sisäpohjat on aika irstaan näköisiä. Ainakin ne joiden kanssa olen itse ollu tekemisissä eli vähän enemmän ajetut. Skeidaa kerääntyy pohjalle väistämättä. Jos pohja on irti niin se kyllä kandee putsata mutta muuten annan töhnän mieluusti olla ihan omissa oloissaan siellä;-)