Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: schuja-7 - 03.10.2015, 22:43:00
-
Minulla puoli miljoonaa ajettu commonrail, ja toiminut hienosti. Nyt aloittanut oireilemaan seuraavasti: Ensin nykii ajossa pari kertaa, kytkin pohjaan ja matka jatkuu 500m, sitten sammuu kone. Tämän jälkeen ei lähde käyntiin millään. Johtosarjojen heiluttelun ja ruiskun boksin irroittelun jälkeen kone toimii taas normaalisti, mutta vika uusii aina.
Alkujaan kone ilmoitti vikakoodina alhaista polttoaineen painetta, joten vaihdettiin säätöventtiili. Ei muutosta. Sitten meni vaihtoon siirtopumppu tankista, se oli tullut tiensä päähän, mutta ei vaikutusta vikaan. Uusittiin korkeapainepumppu (romis osa), ei vaikutusta. Putsattiin diesel järjestelmä ja testattiin ruiskut, laitettin kone kasaan ja auto käyntiin. 30 min ja vika uusii.. Diesel jakotukin päähän toinen anturi/venttiili, käy ja toimii jonkin aikaa ja vika palaa.
Yleismittari kiinni korkeapaineen säätöventtiilin johtoihin ja voltit seilaa virrat päällä 12- ja 8,84 voltin välillä. Nyt olen vielä ostanut romis boksin ja ajoneston hilut sekä avaimet, mutta ne ei ole vielä asennettu, koska tarvitsee vissiin käyttää koneessa ohjelmoitavana, että saisi käymään..
Kysyn siis seuraavaa:
Mikä pitäisi olla jännite korkeapaineen säätöventtiilillä autoa startattaessa, ja millä haarukalla ajossa?
Pitääkö boksin ja ajoneston vaihdon yhteydessä kone käyttää tietokoneessa?
Voiko vika vielä olla jossain muualla?
Onko kellän kokemuksia?
-
Tuolla yleismittarilla et voi mitata railin säätöventtiiliä koska se tottelee pwm-signaalia.
Onko railin paineanturi todettu miten? Eli kertookohan se oikeaa tietoa. Jos ei, ja sen takia heittää "vian päälle".
Kolmas mikä tulee mieleen kun kerroit että "putsattiin diesel järjestelmä", niin vaihdettiinko pa-suodatin?
Itsellä kävi toissa viikolla että tuli tutkittavaksi piinattu Rellu, 1,5dci. Se rupesi lyhyen reippaan kiihdytyksen jälkeen rykimään pahasti. Vikamuistissa oli P1089 joka viittaa reilin paineeseen. Monen ihmettelyn ja mittailun jälkeen tuli mieleen saakohan se(kp-pumppu) ainetta riittävästi. No Rellussa ei tosin ole tankissa pumppua, joten sen pa-putkessa on alipaine. Kyse onkin vaan kuinka paljon. Meinaan diesel rupeaa kiehumaan n.-0,3bar alipaineessa! Tämän ajatuksen yhteydessä tuli huomattua että vähän läpinäkyvässä putkessa ennen pumppua menee muutama kupla. Niiden näkeminen vahvisti teoriaa liiallisesta alipaineesta. Sain kytkettyä alipainemittarin putkeen kiinni ja totesin että alipaine on peräti -0,45bar :nohnoh Siis pumpulle ei tullut kuin vähän ainetta ja nekin höyrytaskuissa. Ajatus että olisiko helpoin syy, ikinä vaihtamaton PA-suodatin. Se vaihdettiin ja mittaus näytti -0,1bar ja kuplat loppuivat, samoin vikaoireet hävisivät.
Tämä em.ei suoranaisesti liity D5 koska oli "imumoottori", mutta kuitenkin kannattaa tarkistaa että kp-pumppu saa riittävästi "kakkua". Muuten kyllä reilin paineetkin ovat alhaalla.
-
Tulee mieleen ettei varsinaista vikaa ole vielä ollenkaan löytynyt. Jos itse tuollaisesta vikaa etsisin niin vian ollessa aktiivinen voisi aloittaa vikakoodien lukemisesta. Ne varmaan osoittaisivat hiukan suuntaa mistä vikaa etsitään. Summittainen osien vaihto on kallista vaikka purkaamon osia käyttääkin.
Polttoaineen kulkua on ihan helppo testailla ilman työkaluja vaikka suutinten paluuletkuista. Kun kaikkiin viiteen letkuun liittää läpinäkyvää letkua, niin käynnissä ollessa näkee paluuvuodot. Sama onnistuu viidellä injektioruiskulla joissa on 6mm kärkiosa. Paluupuolen nestevirtaus siis on pieni, mutta sitä kuitenkin kuuluu olla ja myös startatessa tulee hiukan polttoainetta. Silloin kun ei käynnisty niin ehkä ei tule polttoainetta. Kohtalaisen tasaisestikin pitää tulla nestettä jokaisesta suuttimesta. Kuplia tms, ei kuulu tulla.
Onko se johtosarja tarkistettu? Siinäkin voi olla vikaa jos sitä liikuttelemalla vika on poistunut. Sitten joku rele voi olla rikki ym. ym.
-
Moi,
Suodatin vaihdettu, ja korkeapainepumppu ja siinä kiinni oleva venttiili olleet testattavana. Pumppu kehittää painetta ja venttiili aukeaa ja päästää aineen ulos.
Itse en tiedä mikä dieselkorjaamolla oli testaustapa, mutta olivat myös koittaneet "juottaa" konetta, jotta saisi ainetta, mutta ei vaikutusta. Kun boksia käyttää
irti, niin vika poistuu, kone käy nätisti, ottaa kierroksia ja kulkee. Edellinen ajoreissu kesti 30 km jonka jälkeen oireet palasi, auto sammui, ja taas hinattiin.. Boksi irti, takaisin, taas tuli virtaa venttiilille, johto kiinni ja auto käyntiin. Ajelin muutaman kilsan, ei ongelmia. Boksi käytettiin tinattavan, ja samalla mitattiin näkyviä vastuksia jotka antoivat suhteellisen realistisia ohmi lukemia. Eräs sähköjanttari heitti idean, että laittaa venttiilin johtoihin yleismittarin kiinni ja seuraisi ajossa, tapahtuuko virtakatkoksia kun vika palaa..
On tuota kotteroa aika paljon tullut kytättyä, mutta nyt alkaa itseltä keinot loppua..
-
Vikakoodit luettu, ja aina sama, polttoaineen paine heittelee. Livedataa ei ole saatu, kun testerin johdot ei riitä ajamiseen. Paikoillaan ollessa vikaa ei tule.
Säätöventtiili vaihdettu uuteen, ja samaa vikaa huutaa..
-
Niin ja johtosarja purettu, ja narut testattu..
-
Moi taas,
Eilen kävin ajelemassa autolla 6 kilsaa, ja minulla oli korkeapaineen venttiilin johdoista "ryöstetty" piuhat yleismittariin. Autolla ajaessa voltit seilasi 3,88 ja 4,3
voltin välillä. Auto nyki vain kerran mutta ei sammunut. Ajattelin vaihtaa vielä ennen ajotietokoneen ja ajoneston vaihtoa polttoainepumpun releen. Mutta mikä releistä mahtaa olla kyseinen? Onko konehuoneessa vai takalaatikon puolella?
-
Mutta mikä releistä mahtaa olla kyseinen? Onko konehuoneessa vai takalaatikon puolella?
Poimittu Miksun vastauksesta joskus vuonna kivi ja miekka:
Bensapumpun rele löytyy CEM:n kyljestä, on tyypiltään ns. minirele (tarkastin vielä paikan ja on paikassa CMI12)
Ja tämä rasia on kojelaudan sisäpuolella kuljettajan jalkatilassa..
E: Lisätty puuttuvat lauseet.
-
Autoni on diisseli. Onko mahdollisesti Samassa paikassa?
-
Autoni on diisseli. Onko mahdollisesti Samassa paikassa?
Jep..
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=65639.0
-
Moi taas,
Volvoon vaihdettu rele, ja ajeltu muutama kilsa oireitta. Huomenna tielle koittamaan.
Tauluun syttyi jokin aika sitten SRS-AIRBAG HUOLLA HETI. Silloin oli takapenkit irti piuhoistaan, voiko se siis aiheuttaa hälyn?
Kiitos kaikille ohjeita neuvoja antaneille.
-
Tauluun syttyi jokin aika sitten SRS-AIRBAG HUOLLA HETI. Silloin oli takapenkit irti piuhoistaan, voiko se siis aiheuttaa hälyn?
Aiheuttaa, jos sulla on akun johdot kytkettyinä - ne piuhat on turvavyönkiristimille.
-
Millä ne saa kuitattua pois(SRS hälyt)?
Ja sitten taas lisää juttua tuohon käyntiongelmaan. Vaihdoin jalkatilasta tuon CMi12 paikan releen, mutta ei vaikutusta. Koeajolla alkoi taas nykiminen, ihan pintakaasuilla 4 vaihteella, pääsin autolla pihaan, ja jätin auton käyntiin. Kävi melko epämääräisesti, ja kierroksia ei ottanut kunnolla. Hetken päästä se taas sitten sammui, eikä millään helvetillä enää käymään. Huomasin että ECU:n rele oli paljon muita kuumempi, joten irti ja motonettiin. En saanut sieltä sopivaa, kun ei löytynyt koneelta tietoa. Millainen on ECU:n releen amppeerimäärä? Otin hyllystä kuitenkin mukaan 30 amppeerin releen, mutta eipä tullut tulosta.
Siinä sitten starttaillessa loppui melko lailla yhtäkkiä virta akusta (mahtaako imeä virtaa nyt jonkin vikaan liittyvän osan kautta). No siinä sitten konehuoneessa
makoillessani huomasin taas seuraavanlaisia juttuja:
Korkeapainepumpun kyljessä oleva säädin alkoi surista vasta, kun siirtopumppu lopetti pumppaamisen. Samalla ohjainboksista kuului surinan ja naksumisen sekainen ääni. Ei ole kuulunut ennen ja ei varmaan normaalisti tuollaista kuuluis kuulua.
-
Millä ne saa kuitattua pois(SRS hälyt)?
Korjaamolla, missä on vikakoodien luku ja kuittausmahdollisuus..
Ei välttämättä tarvitse mennä siniselle.
-
Jos vaihtaa ajotietokoneen boksin ja virtalukon sekä muut härpäkkeet toisesta autosta onko mitään mahdollisuutta saada auto liikkeelle ilman merkkihuoltoa?
Kun on tuon boksin ääntely alkanut hieman arveluttamaan tuossa yön aikana ja kun sellaiset romut toisesta autosta tuossa olisi.
Ja vielä se Ecun rele, mikä mahtaa olla se oikea amppeerimäärä?
-
Aiheuttaa, jos sulla on akun johdot kytkettyinä - ne piuhat on turvavyönkiristimille.
Akun johdoilla ei ole merkitystä, vaan sillä, että kääntääkö avaimesta virrat päälle johtojen ollessa irti.
Jos vaihtaa ajotietokoneen boksin ja virtalukon sekä muut härpäkkeet toisesta autosta onko mitään mahdollisuutta saada auto liikkeelle ilman merkkihuoltoa?
Kun on tuon boksin ääntely alkanut hieman arveluttamaan tuossa yön aikana ja kun sellaiset romut toisesta autosta tuossa olisi.
Ja vielä se Ecun rele, mikä mahtaa olla se oikea amppeerimäärä?
Mitä tarkoitat ajoneston boksilla? Näissä ei ole ajonestolle mitään erillistä boksia ??? Ajonesto ei myöskään sammuta käyvää autoa, vaan estää vaan sen käynnistymisen.
Mitä muuten tulee vian veikkaamiseen, niin ehkäpä CEM-yksikkö voisi olla viallinen. Se aiheuttaa yleesä tällaisia epäsäännöllisiä ajoittaisia vikoja. Minkä vuosimallin autosta tässä on kyse?
Toinen mikä tulee mieleen on tankin huohotus. Jos tankkiin tulee ajon aika niin kova alipaine, että pumppu ei jaksa enää imeä naftaa konehuoneeseen.
-
Vm- 01.Alumiininen boksi konehuoneessa, jonka sisällä piirilevy. Tuo taitaa olla se CEM-boksi. Levy käytetty tinattavana ja vastuksia mitattu..
Konetta on myös koitettu käyttää siten, että se on kytketty erilliseen tankkiin, jotta saisi ainetta, mutta silloin ei käynnistynyt ollenkaan.
-
Jos siis vaihdan boksin, pitää vaihtaa virtalukko ja muut hilut ympäriltä, ja sitten hinaten siniselle koodattavaksi???
-
Konehuoneessa oleva boksi on ECM, eli moottorinohjausyksikkö. CEM on kojetaulu alla, eli siellä mihin ilmeisestikin olet vaihdellut niitä releitä.
Ajonesto=avain keskustelee CEM:n kanssa ja sieltä sitten lähtee ECM:lle käsky, että auto saa käynnistyä. Kuten jo aiemminkin mainitsin, niin viallinen ajonesto ei aiheuta auton sammumista.
Oliko siinä erillisessä tankissa siirtopumppu? Korkeapainepumppu ei jaksa imeä tankilta polttoainetta, mutta kun auto käy ja järjestelmä on täynnä, niin silloin tuo ikäinen toimii jo ilmankin tankin siirtopumppua.
Kokeile ajaa autolla tankinkorkki auki.
-
Tankin korkki ei ainakaan avatessa suhahda, mutta koitan ajella sillä kohta..
-
Ajeltu tankin korkki auki, ei vaikutusta. Hetken kulkee nätisti, ja sitten alkoi taas takkuamaan, mutta ei sammunut..
-
Jopas on harmillinen juttu. Ehkä sen moottorinohjausyksikön voisi kokeilla vaihtaa :( Joku sanoi, että sen voisi vaihtaa ilman ohjelmointia, jos on sama osanumero, mutta en tiedä onnistuuko ihan varmasti. Ajonestoon ei tarvitse koskea, koska avain juttelee CEM:n kanssa.
-
Vaihdoin moottorin ohjausboksin, ja ei lähde käyntiin. Vanhalla boksilla lähti heti.. Pitäisikö koittaa pitää toinen boksi paikoillaan ja akusta kenkä yöksi irti. Voisiko vaikuttaa mitenkään?
-
Ostaessani tuon toisen yksikön mukana tuli koko ohjaustanko, virtalukko ja ajoneston hilut.. ja kasa avaimia..
-
Vaihdoin moottorin ohjausboksin, ja ei lähde käyntiin. Vanhalla boksilla lähti heti..
Tätä mä vähän pelkäsinkin :( Volvo-liikkeessä ohjelmoimalla vaihto pitäisi onnistua. Harmi vaan, jos ei autakaan, kun ei se varmaan ole ihan ilmaista.
-
No siksi tässä koittaa tehdä kaikki itse niin kauan kuin vaan mahdollista, mutta kohta varmaan on pakko kääntyä sinisen puoleen.
Kun ei ole edes mitään vikakoodeja, joista saisi jotain vinkkejä. Ja livedataa en ole päässyt ulos siitä ottamaan. Viimeksi kun koitettiin, ei saatu autoa käymään ollenkaan, ja nyt kun auto on taas kotona, niin lähtee käymään moitteetta. Sillä on varmaan korjaamokammo..
-
Minkäs vuotinen tämä auto nyt on? Ecun kloonausta lähinnä ajattelin kun se sisältää sen ajoneston. Onko siis ecu kuskin puolella vai vänkkärin?
-
Kuskin puolelta vaihdoin Cmi12 paikan releen mutta ei vaikuttanut. Auto on 2001. Tuota moottorin boksia koitin eilen vaihtaa tuloksetta. Pitääkö hiluja vaihtaa enemmän?
-
Miten ecun saa kloonattua? Entä emc:n?
-
Miten ecun saa kloonattua? Entä emc:n?
Tuota ecua ei saa kloonattua kun on tuon ikäinen, mutta pyydä jonkun elektroniikkakorjaajan vaihtaa ajoneston piiri nykyisestä oletettavaan ehjään niin lähtee käymään.
-
pyydä jonkun elektroniikkakorjaajan vaihtaa ajoneston piiri nykyisestä oletettavaan ehjään niin lähtee käymään.
Oletko ihan 100% varma tästä?
Eikös näissä kakkoskorisissa ole avaimen tunnistustus cem:ssä? Cem sitten vaan lähettää ecm:lle can-väylän kautta käskyn, kun avain on tunnistettu.
-
Virtalukon ympärillä muovinen purkki jossa piirilevy. Päässä vihreä liitin. Eikös se haistele avaimen, ja anna tietoja eteenpäin? Vai olenko aivan metsässä tämän kanssa? Mulla on myös siihen varaosaan sama osa, mutta pitäisi jollain saada tuo virtalukko vaihdettua että pääsisi toisilla avaimilla koittamaan, Vai kuinka??
-
Jopas on harmillinen juttu. Ehkä sen moottorinohjausyksikön voisi kokeilla vaihtaa :( Joku sanoi, että sen voisi vaihtaa ilman ohjelmointia, jos on sama osanumero, mutta en tiedä onnistuuko ihan varmasti. Ajonestoon ei tarvitse koskea, koska avain juttelee CEM:n kanssa.
Mulla koitettiin toisella boxilla, hörähti käyntiin js sammui heti.
-
Virtalukon ympärillä muovinen purkki jossa piirilevy. Päässä vihreä liitin. Eikös se haistele avaimen, ja anna tietoja eteenpäin?
Juuri näin, mutta se osa ei sisällä mitään yksilöityjä auton tietoja, eli sen voi vaihtaa ihan tuosta vaan. Jos auto kuitenkin käynnistyy, nin se tarkoittaa, että se osa toimii.
Jos vika olisi ajonestossa, niin mielestäni ajotietokoneessa pitäisi lukea "Käynnistys estetty" tjms. vastaavaa.
-
Vaihdoin moottorinohjauspurkin, virtalukon muovihilun, starttaan omalla avaimella, ei hälyjä, ei käynnisty, tosin toinen avain on autossa, miten kaukaa mahtaa ajonesto sitä lukea?? Omilla osilla lähtee käymään.. muttei toimi kunnolla..
-
Riittää, että uuden ja vanhan avaimen kahvaosat päällekkäin, niin ajoneston pitäisi lukea sitä "ylimääräistäkin" avainta.
-
Oletko ihan 100% varma tästä?
Eikös näissä kakkoskorisissa ole avaimen tunnistustus cem:ssä? Cem sitten vaan lähettää ecm:lle can-väylän kautta käskyn, kun avain on tunnistettu.
Olen 100% varma. Moottorin ecussa on ajonestopiiri (EEPROM) mikä pitää vaihtaa muuten ei homma toimi. CEM keskustelee ECM:n kanssa ja jos kaikki menee läpi annetaan käynnistyskäsky.
-
Olen 100% varma. Moottorin ecussa on ajonestopiiri (EEPROM) mikä pitää vaihtaa muuten ei homma toimi. CEM keskustelee ECM:n kanssa ja jos kaikki menee läpi annetaan käynnistyskäsky.
Onpa jännää :o Siis nimenomaan näissä väyläohjatuissa D5 moottorilla varustetuissa autoissa?
Miksi sitten avaimet pitää koodata uudelleen, jos cem vaihdetaan ihan uuteen? Älä ymmärrä väärin, en tee kiusaa, olen vain tiedonhaluinen :)
-
Uutta kivaa.. kaivoin boksin ratin alta irti, ja siellä oli sellainen littana vastus jonka juuri oli "palanut"!! Osan kyljessä numero 9442190A.
Osa oli paikassa sh4. Liittykö yhtään polttoaineen syöttöön?? Joko olen selättänyt ongelman???
-
Onpa jännää :o Siis nimenomaan näissä väyläohjatuissa D5 moottorilla varustetuissa autoissa?
Miksi sitten avaimet pitää koodata uudelleen, jos cem vaihdetaan ihan uuteen? Älä ymmärrä väärin, en tee kiusaa, olen vain tiedonhaluinen :)
CEM ja ECM välillä on synkronointi ja avain noudattaa tätä synkronointia. Jos avain on väärä ei synkkaus toimi --> ei käynnistyslupaa, samoin tapahtuu jos jokin komponenteista vaihdetaan mitkä liittyy synronointiin, esim. CEM. Tuon vuoksi kaikki ajonestoon liittyvät komponentit pitää synkata uudelleen jos ne uusitaan.
Kysyä saa ja vastataan jos osataan :)
-
Saako CEM:n testattua jotenkin? Vai onko kertakäyttökamaa? Jos Hommaa jostain uuden, niin sitten tulee sinisenkeikka jossa koko roska koodataan uusiksi?
-
Saako CEM:n testattua jotenkin? Vai onko kertakäyttökamaa? Jos Hommaa jostain uuden, niin sitten tulee sinisenkeikka jossa koko roska koodataan uusiksi?
Ei saa testattua ja jos uuden tai käytetyn meinaat laittaa niin sinisellä pitää koodata.
-
Moi taas.
Eilen kasasin tuon volvon ja laitoin käymään, että saan akkuun virtaa ja kävisin vahan ajamassa ettei jarrut ruostu..
Auto kävi 45 minuuttia, ja sammui. Ei lähtenyt millään enää käymään. Korkeapainepumpussa kiinni oleva venttiili sirkutti taas (aina kun sirkuttaa, ei lähde käymään). Kaivoin moottorin ohjausboksin irti, ei vaikutusta. Sitten aloin renkata johtoja railiputken päässä olevan venttiilin läheisyydessä. Sirkutus muuttui, ja hävisi välillä kokonaan. Aloin tutkia johtoa tarkemmin, ja kuoressa on pieni murtuma. Tänään koitan ehtiä tutkimaan johtojen kuntoa tarkemmin. Keskustelevatko edellä mainitut venttiililit keskenään? Ja jos niin miten. Kiitos taas.
-
Railiputken päässä oleva anturi on paineanturi ja pumpun kyljessä oleva mutikka on paineensäädin, eli keskustelevat varsin paljon keskenään.
Railin päässä olevia antureita on jokunen foorumilainenkin joutunut vaihtamaan, kun on ollut mystisiä sammumisongelmia.
Tarkasta nyt ne johdot kuitenkin ensin.
-
Johdot käyty läpi, mikään ei ollut poikki eikä lyönyt maihin. Paineanturin vaihdoin kyllä kanssa, mutta voiko olla, että liitin lämmetessään alkaa takkuamaan? Laitoin taas kokeilujen jälkeen auton käymään, ja nyt kävi 11.04 - 11.41 välisen ajan. Nyt varmaan säädin taas sirkuttaa kun menen autolle..
-
Moro,
Viikko sitten tapahtui läpimurto, kun kone lämpeni, alkoi pätkintä, ja aloin kaivella flektin vierestä johtoja ja antureita, ja heps, auto sammui..
Siitä sitten kaikki johdot irti liittimistä, ja kaivuuhommiin. Koneen alaosassa on muovinen osa, josta johdot johdetaan läpi, ja jaetaan ympäri konehuonetta.
Muoviosa halki, ja sieltähän se vika löytyi!!! Muovi kalvanut kuoret rikki, ja kaksi johtoa oli poikki!! Tinaa ja kolvi laulamaan, ja uutta kuorta johtoon, ja taas mennään!! Kiitos kaikille avusta korjauksessa.
Ps. Sinisellä kaverit olisi aloittaneet vieläkin suutinten vaihdolla, kun se on kuulemma suurin syy tuohon ongelmaan..
-
Hienoa, että vika löytyi.
Nyt vaan volvolla :3/4 jättää sen:
-
Hyvä että vika löytyi.
Itsellä tuli vikailmoitus polttoaineen paineesta varsinkin kenkää antaessa, ja korjaus oli niinkin yksinkertainen että rapiat 100 tkm ajetun dieselsuodattimen tilalle uusi... Pitäisi ehkä vaihtaa useammin ;D
Sinisen tiskin ehdotus haiskahtaa rahastuksen yritykseltä, sen verran tyyriitä on ne suuttimet.
-
Joo kyllä nuo sinisen jutut oli kyllä melko huvittavia, kun silti väittivät suuttimien olevan huonot, vaikka kaikissa suuttimissa oli hyvät paineet, ei jumittuvia venttiilejä eikä ohivuotoa..
-
terve, saakohan tähän ikivanhaan postaukseen vielä vastausta.. eli itselläni d5 volvossa täysin sama oireinen vika kuin schuja-7 aiemmin kuvaili, suuttimet ok, mistähän kohtaa johtosarjaa kannattais mahd. vikaa etsiä?
-
Voipi varmaan koetella auton käydessä heilutella piuhoja konehuoneessa jos kävisi tuuri ja auto sammuisi. Koneen päältä menevä on se joka ainakin paljon kokee tärinärasitusta.
-
Varsinkin Rail-pumpun vierestä tai päältä menevä johtosarja kannattaa katsoa tarkasti. Omassa 2007 V70 johtosarja oli päässyt kiinni pumpunkylkeen ja johtosarjan päällä oleva suojus oli sulattanut johtojen päälliset auki. Pumppu käy toimiessaan yllättävän kuumana. Huonot johdot poikki ja uutta johtoa väliin, niin matka jatkui kohti seuraavaa ongelmaa.