Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Jonsu - 15.08.2011, 17:54:08

Otsikko: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: Jonsu - 15.08.2011, 17:54:08
Elikkäs auto on -88 740 b230ft koneella ja laatikko on nappivitonen (m47?) Vaihteisto rutisee eikä vaihteet meinaa mennä kunnolla pesään ja ongelma esiintyy vain kun ykkös vaihteella kiihdyttää ja sitten vaihtaa kakkoselle ja sama juttu kun "kovasta" vauhdista laittaa kolmoselta kakkoselle!luin että vaihteet voi takkuilla jos kepissä on kauheasti väljää noh keppihän heiluu noin 10-15cm kun vaihde pesässä ja heiluttelee. luin myöskin että vika vois olla siinä pakki napissa mutta vaihteet eivät mene edes sisälle kun käyttää sitä saati että vaihtaisi paremmin. Missä mahtaisi olla vika? paskat loota öljy tms? ongelma on vittuimainen kun autoon pitäisi saada lisää tehoa mutta ei sillä pääse nyttenkään kiihdyttämään kun vaihteet eivät mene pesään enkä uskalla väkisinkään runnoa kun tuo rutina kuullostaa niin ikävältä
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: hevonen - 15.08.2011, 18:14:40
Kakkosen synkrot runnottu paskaksi kun on yritetty repiä liian nopeasti 1--->2. Ei taida enää öljynvaihto auttaa.
Jos laatikko on nappivitosella niin se on M46.
Jos kytkin irroittaa kunnolla, ei muuta mahd. ole.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: Jonsu - 15.08.2011, 18:16:52
Kiitoksia infosta! ja kytkin irroittaa kunnolla. Eli siis täytyykö laatikko vaihtaa vai voiko sen huoltaa tms?
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: TOK - 15.08.2011, 19:29:46
Eli siis täytyykö laatikko vaihtaa vai voiko sen huoltaa tms?

Kyllähän se laatikko on avattavissa ja kuluneet/särkyneet osat voi vaihtaa uusiin, mutta vaihdelaatikon kasaus ei ole äkkinäisen hommaa ja uusien osien hommaus on oma projektinsa kun kovin moni ei noita korjaile.

Vaihtolaatikon saa muutamilla kympeillä, siitä voi miettiä kannattaako korjaus...

Kaksisia tehoja et kyllä saa menemään M46:n läpi eli jos tehonlisä on mielessä niin tarviit muutenkin lujemman laatikon.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: Jonsu - 16.08.2011, 10:24:43
Okkei=) Eli uutta laatikkoa ettimään.. Mikähän laatikko sen pitäisi olla notta kestää tehonlisäystä? Käykö ne kestävämmät laatikot tuohon suoraan paikalleen? ja kestääkö kytkin millasen tehonlisäyksen?
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: The moose - 16.08.2011, 10:29:59
M90 ja src kytkin. 
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: Taavi.H - 16.08.2011, 10:30:11
M90 laatikko vinokoneisesta 900-sarjan Volvosta on se helppo ratkaisu ja riittää jo melko pitkälle.

Tuolta projektipäiväkirjoista voi toki luurailla millaisia tehoja minkäkin laatikon läpi on otettu erilaisissa projekteissa.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: hevonen - 16.08.2011, 16:05:13
Jos aiot pysyä alkuperäisessä ahtimessa ja moottorinohjauksessa, riittää tuo m46 kun et hakkaa sitä piloille.
Onko tosiaan ft? Jos on, taitaa olla lh 2.2?
Vähän mutkikkaampi piristettävä(lastutettava) kuin et tai lh 2.4.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: Jonsu - 29.08.2011, 12:15:25
FT on joo.. ruiskusta en ole varma onko  2.2 vai 2.4 kun en ole ehtinyt perehtymään asiaan.. mutta jos tuo on 2.2 niin mistäs siihen lastun löydän? vai saako siihen edes lastua?
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: hevonen - 29.08.2011, 12:55:13
Se on 2.2 jos jakajassa on Hall-anturi. Menee siis muitakin johtoja kuin puolanjohto. :o
Lastua kai saa mutta joku muu saa neuvoa siihen, on vähän hankalampaa kuin lh 2.4:n...
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: Jonsu - 30.08.2011, 13:54:38
Tuon sivun mukaan tossa vm 88 katillisessa ftssä olis lh 2.4! mutta onko noihin sivuihin luottamista?

http://www.scribd.com/doc/3698830/Volvo-740-ECU-Application
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: TOK - 30.08.2011, 14:08:52
Tuon sivun mukaan tossa vm 88 katillisessa ftssä olis lh 2.4! mutta onko noihin sivuihin luottamista?

http://www.scribd.com/doc/3698830/Volvo-740-ECU-Application

Miksi kaivella katalogista kun voi katsoa omasta autostaan. Eikös vikakoodiboksin olemassaolo ole varma merkki 2.4:stä, ja sitten tuo Hall-anturi jakajassa kielisi 2.2:stä.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: Jonsu - 06.09.2011, 09:47:54
Rupesin kelailemaan että käykös 1.8l 440 vollen loota tohon ? itse epäilen hyvin suuresti kun toi 440 on rellun koneella ja vielä etuveto mutta semmosta huhua olen kuullut että voisi vaikka käydäkkin.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: hevonen - 06.09.2011, 13:28:35
Kyllä ne huhut kannattaa jättää huhuille kuuluvaan arvoonsa...
Jos joku pulttaa 440 rellunkoneen lootan suoraan vinolohkoon niin näyttäkää se nyt mullekin. :o
Siinä kun taitaa olla vetopyörästö samassa ja pari kappaletta ulostulojakin ja vieläpä väärässä asennossa jos aikoo takapotkuun ne kuikertaa.

Jos tehot jää alle 250 pollea, etsi käytetty m46, pienellä sovituksella(kardaani) myös m47.
Tai sitten enempi potkua kestävä m90+ karpaasi uusiksi.

Onko sulla se 2.2? Jos on, uusi loota muutamalla kympillä(m46-m47), isommat suuttimet ja ahdot liki baariin. se on siinä mitä siitä saa helposti.
Tuo m90 on yliampumista tuohon kikottimeen ellet vaihda ruiskua ja turboa. Jos niin on suunnitelmissasi, suosittelen siltikin uudemman projektikohteen hankkimista koska autossasi taitaa moottorissa olla ne heikommat kiertokanget jotka antautuvat totaalisesti noin 240-250hp tehoilla.

Että näin. :hg:


Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: Jonsu - 06.09.2011, 16:43:40
niin vähän aattelinkin että melkonen temppu laittaa tuo 440 loota tuohon paikoilleen mutta oli pakko kysyä kumminkin.. :D
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: VolvoMan740 - 10.09.2011, 17:38:57
Kyllä se M47 on kestävin ja paras vaihto ehto.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: TVS - 10.09.2011, 20:29:20
Kyllä se M47 on kestävin ja paras vaihto ehto.
On juu, jos unohdetaan muut 7/9 sopivat manuaalilaatikot. Jos taas ei, niin M46 vakioon tai vähän viritettyyn, M90 isosti viritettyyn.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: TOK - 12.09.2011, 18:29:36
On juu, jos unohdetaan muut 7/9 sopivat manuaalilaatikot.

...ja automaatit  :)
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: VolvoMan740 - 12.09.2011, 21:14:17
Meillä yhessä 240:ssä oli M46 ja kyllä se nappi 5 toimi mut en tierä onko yhtä kestävä kuin kovaviitonen. ???
En vaan yleensä luota sähköisiin vempaimiin samalla tavalla kuin mekaanisiin. :)
Entä M45, ei pitäs olla vaihteiston kestävyyden kanssa eroja mutta ei taida olla virityksessä hyvä vaihtoehto. :D
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: järviin - 12.09.2011, 21:22:21
Meillä yhessä 240:ssä oli M46 ja kyllä se nappi 5 toimi mut en tierä onko yhtä kestävä kuin kovaviitonen. ???
En vaan yleensä luota sähköisiin vempaimiin samalla tavalla kuin mekaanisiin. :)
Entä M45, ei pitäs olla vaihteiston kestävyyden kanssa eroja mutta ei taida olla virityksessä hyvä vaihtoehto. :D
Miten nappifemma liittyy sähkövehkeisiin muutoin kuin ohjaustavassa?
Et ilmeisesti ole koskaan purkanut kyseisiä vaihteistoja.
Jos olisit, niin tietäisit, että "nappi" on tavallaan yhtä kyrpää pääakselin kanssa, toisin kuin kova. :idiot2:
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: pikatraktori - 13.09.2011, 07:42:32
Periaatteessahan se vaihteisto-osa on sitä vanhaa Volvon tekniikaa. Varsinainen pikavaihdeosa on toteutettu planettavaihteistolla joka sivumennen sanoen oli T-Fordin kaksivaihteistoisessa päävaihteistona. Ohjattiin jalkapolkimella pienemmälle  ;). Samasta koneesta tuli ykkönen, kakkonen ja pakki - yksinkertainen ja varmatoiminen. 
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: VolvoMan740 - 13.09.2011, 17:06:08
No olen kuullu että  monilla ollu ongelmia napin kanssa.
Ja myynti ilmotuksissakin sanotaan monesti että "nappivitonenKIN toimii".
Joka tapauksessa M47 on paras vaihteisto, minun mielestä.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: järviin - 13.09.2011, 17:08:45
Joka tapauksessa M47 on paras vaihteisto, minun mielestä.
Eipäs.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: Taavi.H - 13.09.2011, 17:14:41
M47 on varmaankin paras laatikko vakioihin bensavapareihin kun kriteereinä on varmatoimisuus ja halpa hinta. Ei tarvi tehdä ylivaihdeyksikön o-rengasremppaa ja öljynä voi käyttää edullista moottoriöljyä "kalliin" atf:n sijaan.

Sen sijaan jos etsitään virityskäytössä kestävää laatikkoa, M47 on ehkä se huonoin vaihtoehto.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: TVS - 14.09.2011, 08:02:54
M47 on varmaankin paras laatikko vakioihin bensavapareihin kun kriteereinä on varmatoimisuus ja halpa hinta. Ei tarvi tehdä ylivaihdeyksikön o-rengasremppaa ja öljynä voi käyttää edullista moottoriöljyä "kalliin" atf:n sijaan.

Sen sijaan jos etsitään virityskäytössä kestävää laatikkoa, M47 on ehkä se huonoin vaihtoehto.
Jonka lisäksi about jokainen enempi ajettu M47 huutaa vitosella, M46 ääntelyä olen tavannut yhden kappaleen, sekin omassa autossa ;D, 653tkm takana ja viimesen 80tkm vitonen on pitänyt juurijuuri erottuvaa vihellystä (takapenkki paikalleen ja ääntä ei kuule).
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: VolvoMan740 - 14.09.2011, 16:25:31
Eipäs.



Onko ongelma? Sanoin, MINUN mielestäni! >:(
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: VolvoMan740 - 14.09.2011, 16:28:54
No virityksessä m46 varmaan parempi mutta käyttöautossa m47 minusta parempi.
HUOM! Minun mielestäni.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: järviin - 14.09.2011, 16:30:11


Onko ongelma? Sanoin, MINUN mielestäni! >:(
Ei saa hermostua. ;)
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: VolvoMan740 - 14.09.2011, 16:35:11
Ei niin.  :D
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: VolvoMan740 - 14.09.2011, 16:35:32
olen rauhallinen ;)
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: Kökkö - 14.09.2011, 16:38:30


Onko ongelma? Sanoin, MINUN mielestäni! >:(
en nyt haluaisi provosoida mutta...

1. Sanottiin että autoon tulee lisää tehoa
2. laatikon kestävyys ei ole mielipide asia

Jos sinun mielestä M47 on kestävin ja paras vaihtoehto niin kannattaisi kuunnella hiukan muitakin, ottaa opikseen, eikä pitäytyä jääränä mielipiteissään O0 :kukkia:
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: Taavi.H - 14.09.2011, 16:49:43
No virityksessä m46 varmaan parempi mutta käyttöautossa m47 minusta parempi.
HUOM! Minun mielestäni.

Ehkä olisi kannattanut lukea ajatuksen kanssa aloituspostaus.  Minun mielestäni siis. :)

Tässä on siis kyse bensaturbon laatikosta ja aloittajalla on kenties mielessään tehonlisäys. M47 sopimattomuus tuollaiseen käyttöön ei ole mielipideasia. Kuten ei esimerkiksi ole bensan sopimattomuus dieselauton polttoaineeksi.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: VolvoMan740 - 15.09.2011, 18:32:29
Tarkotin lähinnä että M47 on minulle tutuin ja siksi pidän sitä hyvänä ei muissa siinä mielessä mitään vikaa ole.
Automaateista en pidä niin paljon kuin manuaaleista, tai ajossa ei haittaa mitenkään mutta kun ovat kalliita jos tulee vikaa.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: järviin - 16.09.2011, 19:21:48
Tarkotin lähinnä että M47 on minulle tutuin ja siksi pidän sitä hyvänä ei muissa siinä mielessä mitään vikaa ole.
Automaateista en pidä niin paljon kuin manuaaleista, tai ajossa ei haittaa mitenkään mutta kun ovat kalliita jos tulee vikaa.
Niin, eihän muissa sinänsä mitään vikaa olekaan. Vain M47:ssa on vikaa.
Pyydän anteeksi liian faktapitoista kommenttia. :'(
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: pikatraktori - 16.09.2011, 20:14:00
Kieltämättä monella nykyautoilijalla planeettavaihteisto menee yli ymmärryksen, mutta T-Fordissa jopa ohjauksen alennusvaihteistokin siinä ohjauspyörän alla oli - planeettavaihteisto ;). Tosin isävainaa kertoi ettei niissä mitään kummallista ollut  ::). Onneksi nykyään tehdään helppotajuisia vaihteistoja kuten esim 700-sarjan automaattivaihteistot  :). Niitä purkaa ja kokoaa joka ukko ;D.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: VolvoMan740 - 16.09.2011, 20:31:05
Niin, eihän muissa sinänsä mitään vikaa olekaan. Vain M47:ssa on vikaa.
Pyydän anteeksi liian faktapitoista kommenttia. :'(
Sulla käyny huono säkä, meillä kun on aina toiminu.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: hevonen - 16.09.2011, 20:33:04
M46 http://farm1.static.flickr.com/70/183080448_48ba8cb9e4.jpg  on sikavarma laatikko, mukaanlukien ylivaihdeyksikkö. Tuo planeettavaihteisto on idioottivarma toiminnaltaan niin kauan kuin sen kytkin kestää luistamatta.

Kytkennän ohjaus toimii hydraulisesti sähkösolenoidin ohjaamana. http://360.haubits.net/VolvoRacing.se/El-Schema%20M46.jpg

Tuossa tuo ylivaihdeyksikkö http://i827.photobucket.com/albums/zz194/COVOLVO/ENGINE/IMG_3039.jpg

Räjäytyskuva http://www.volvo-club.net/ylivaihde%202.jpg
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: VolvoMan740 - 16.09.2011, 20:37:37
Kieltämättä monella nykyautoilijalla planeettavaihteisto menee yli ymmärryksen, mutta T-Fordissa jopa ohjauksen alennusvaihteistokin siinä ohjauspyörän alla oli - planeettavaihteisto ;). Tosin isävainaa kertoi ettei niissä mitään kummallista ollut  ::). Onneksi nykyään tehdään helppotajuisia vaihteistoja kuten esim 700-sarjan automaattivaihteistot  :). Niitä purkaa ja kokoaa joka ukko ;D.

niinnojoo, mut jos jos ostas uuen laatikon ni tulis kalliiksi, mut kuka hölmö ostas 740:seen uuen lootan ku saa halvalla käytetyn mut toimivan. :D
Mut uudemmissa autoissa AM-lootat niin kalliita ja niihin ei pääse helposti käsiksi. :'(
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: järviin - 16.09.2011, 20:39:02
Sulla käyny huono säkä, meillä kun on aina toiminu.
Toimiihan se.
Mutta kun se ei ole hyvä.
Kukaan ei ole kehunut M47 vaihteistoa täällä, koska se on PASKA. :tickedoff:
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: VolvoMan740 - 16.09.2011, 20:42:31
Toimiihan se.
Mutta kun se ei ole hyvä.
Kukaan ei ole kehunut M47 vaihteistoa täällä, koska se on PASKA. :tickedoff:
mikä siinä on niin paskaa? ???
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: järviin - 16.09.2011, 20:48:18
mikä siinä on niin paskaa? ???
Koska se vitonen ei kestä kilometrejä eikä voimaa.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: hevonen - 16.09.2011, 20:51:39
Ei kai siinä m47 muuta huonoa ole verrattuna vaikka m46 laatikkoon kuin onneton väännönkesto 5-vaihteella.
Ei turboissa se menee mutta vitonen alkaa viheltämään ajan saatossa.
Muuten peruslaatikko (1-4 vaihteet) on yhtä heikko m47 ja m46. Jos tuollaista käyttää turbossa jossa tehoa vaikka n. 230-250hp, ei tarvitse elätellä toiveita pitkästä kestosta. Yleensä kolmosen rattaat menee sileiksi kun akselit eivät kestä vääntöä ja taipuvat jolloin rattaat menevät "pintakosketukselle", eivät siis pysy tiiviisti toisiaan vasten.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: VolvoMan740 - 16.09.2011, 20:59:41
Paljonko m47 kestää kilometrejä perus ajossa, ei virityksiä ku tällä hetkellä meillä on ajossa
Volvo 740 GL b200f kat. ja vaihteistona se m47? Laiskahan se on mut pysyy kyllä liikenteen mukana. Toistaseksi ei vaihteistossa ole ongelmaa ja mittarissa reilut 330 000km.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: järviin - 16.09.2011, 21:06:37
Paljonko m47 kestää kilometrejä perus ajossa, ei virityksiä ku tällä hetkellä meillä on ajossa
Volvo 740 GL b200f kat. ja vaihteistona se m47? Laiskahan se on mut pysyy kyllä liikenteen mukana. Toistaseksi ei vaihteistossa ole ongelmaa ja mittarissa reilut 330 000km.
Nättiä ajoa 500 000km, ja alkaa jo ulina kuulua.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: VolvoMan740 - 16.09.2011, 21:08:02
No onhan siinä vielä ajoa eessä eikä se siihen jää ku kone on iskussa! ;)
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: järviin - 16.09.2011, 21:15:08
No onhan siinä vielä ajoa eessä eikä se siihen jää ku kone on iskussa! ;)
Niin. Vain M47 spragaa. :2funny:

Edit: en jaksa enää jankata. Menen autotalliin ja juon itseni kypsäksi.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: VolvoMan740 - 17.09.2011, 09:24:30
no jos puolessa millissä hajoo niin on se ittesä maksanu takas. :D
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: Kökkö - 17.09.2011, 10:44:29
Eihän nuo takavedon automaatitkaan nyt kovin kalliita ole. Mä en nyt kyllä käsitä miksi ylistät takavedon huonointa laatikkoo?
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: hevonen - 17.09.2011, 12:06:57
Tarkotin lähinnä että M47 on minulle tutuin ja siksi pidän sitä hyvänä ei muissa siinä mielessä mitään vikaa ole.
Eikös tuo m47 puolustus tule tuossa ilmi? Ei kai siinä sen kummempaa syytä tarvita ja kyllähän se tuollaisessa maailmankaikkeuden kenties laiskimmassa takavetovollessa hintansa tienaa, ei tosiaankaan joudu lujille ja jos vielä malttaa ajella vitosella vasta 70kmh päälle niin asia on ok.

Sori, b200K:ssa on vielä 6 hepoa vähemmän... Tuossa äffässä on 109 hp.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: ^Ankkuli^ - 17.09.2011, 12:31:03
Täällä toinen joka kehuu M47-lootaa  :hello: Liian hienoja tommoiset sähköiset ylivaihde viritykset ihan normaaliin henkilöautoon jossa on 5-vaihdetta  :nohnoh Raskaassa kalustossa sentään ymmärrän sen sähkönappi homman kun niillä napeilla saadaan enemmän kuin yksi vaihde käyttöön lisää..

Jos jaksaisin ja olisi rahaa ja ennen kaikkea kiinnostusta niin nakkaisin omastakin autosta tuon nappilaatikon mäelle ja laittaisin ihan oikean 5-vaihteisen tilalle, tosin M90 ;)
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: InlineFour - 17.09.2011, 12:56:41
Täällä toinen joka kehuu M47-lootaa  :hello: Liian hienoja tommoiset sähköiset ylivaihde viritykset ihan normaaliin henkilöautoon jossa on 5-vaihdetta  :nohnoh Raskaassa kalustossa sentään ymmärrän sen sähkönappi homman kun niillä napeilla saadaan enemmän kuin yksi vaihde käyttöön lisää..

Jos jaksaisin ja olisi rahaa ja ennen kaikkea kiinnostusta niin nakkaisin omastakin autosta tuon nappilaatikon mäelle ja laittaisin ihan oikean 5-vaihteisen tilalle, tosin M90 ;)

Ei muutakun m46:sta vähän uudelleenjohdottamaan niin sulla on siinäki
läjä vaihteita.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: järviin - 17.09.2011, 13:00:44
Täällä toinen joka kehuu M47-lootaa  :hello: Liian hienoja tommoiset sähköiset ylivaihde viritykset ihan normaaliin henkilöautoon jossa on 5-vaihdetta  :nohnoh Raskaassa kalustossa sentään ymmärrän sen sähkönappi homman kun niillä napeilla saadaan enemmän kuin yksi vaihde käyttöön lisää..

Jos jaksaisin ja olisi rahaa ja ennen kaikkea kiinnostusta niin nakkaisin omastakin autosta tuon nappilaatikon mäelle ja laittaisin ihan oikean 5-vaihteisen tilalle, tosin M90 ;)
Se "sähköinen ylivaihde" on planeettapyörä. Kuten hevonen jo mainitsikin, niin tuo sinun mielestäsi "liian hieno keksintö" on ollut normaaleissa henkilöautoissa peruskauraa jo yli 100 vuotta.


Ei muutakun m46:sta vähän uudelleenjohdottamaan niin sulla on siinäki
läjä vaihteita.
Totta. 2 taakse ja 8 eteen.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: VolvoMan740 - 17.09.2011, 14:42:11


Sori, b200K:ssa on vielä 6 hepoa vähemmän... Tuossa äffässä on 109 hp.
[/quote]

niin on muttei siinä isoa eroa huomaa. :D
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: hevonen - 17.09.2011, 20:46:00
Totta. 2 taakse ja 8 eteen.
En menis kytkemään loikkaria päälle pakilla... :)
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: TVS - 17.09.2011, 21:01:25
Totta. 2 taakse ja 8 eteen.
Tai siis käytännössä 6 eteen, koska ykkösellä/pakilla loikkari ei kytkeydy kun ei riitä öljynpaine, kolmonen + loikkari välitys on käytännössä sama kun nelosella eli 1, jotenka ainoat "järkevästi" kerrottavissa olevat vaihteet on 2 ja 4. Ja taaksepäinhän se ei anna kertoa, koska loikkarissa on ykssuuntalaakeri, eli pakka luistaa jos se sattuu jaksamaan vetää loikkarin päälle.

Se "sähköinen ylivaihde" on planeettapyörä. Kuten hevonen jo mainitsikin, niin tuo sinun mielestäsi "liian hieno keksintö" on ollut normaaleissa henkilöautoissa peruskauraa jo yli 100 vuotta.
Onhan tuossa sähkösessä loikkarissa ongelmia, nimenomaan tuntuu olevan ylipääsemätömän vaikeaa saada se 12V sinne solenoidille, kun johtosarjat rapistuu laatikonkupeesta, ja laadukkaat oletettavasti saksalaiset releet sekoilee. Puhumattakaan siitä, että ne mäntien o-renkaat voi kerran 400tkm matkalla joutua vaihtamaan. Ja 653tkm mittarissa olevan m46 vitonen on ujeltanut ainakin viimeset 80tkm, todennäkösesti kauemminkin. On tosin tdic perässä ja auto on vanha taksi, lie ajettu 60kmh loikkarilla ???.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: järviin - 17.09.2011, 21:10:52
Ai mikä pakka luistaa?
Ja miksi?

Edit: Jos ÖP ei riitä, niin Miten se jokkiksessa riittää?(1,5-vaihde)
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: renny - 17.09.2011, 22:41:04
Koska se vitonen ei kestä kilometrejä eikä voimaa.
Mitä voimaa ja kilometrejä? ::)
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: TVS - 18.09.2011, 00:54:05
Ai mikä pakka luistaa?
Ja miksi?

Edit: Jos ÖP ei riitä, niin Miten se jokkiksessa riittää?(1,5-vaihde)
Se ylivaihteen planeetan kitkapinta. Luistaa pakilla, koska siellä on yksisuuntalaakeri, ts. lähtöakseli ei voi pyöriä hitaammin kuin tuloakseli -> jos pakilla yrität kertoa, tuo laakeri estää sen, ja joko pakka luistaa tai tulee palasia.

ÖP riittää jostakin 30-40kmh tienoolta alkaen juuri rempatuilla o-renkailla, tuli anturivian takia joskus ohitettua tilapäisesti se nelosen anturi ja tulipa sitten stopatua loikkari päällä, kakkosella jossakin 2500rpm kohdilla jysähti loikkari päälle. Tiheä perä toki laskee tuota minimiä ajonopeutta kun saadaan kardaaniin vauhtia...
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: järviin - 18.09.2011, 11:37:38
Se ylivaihteen planeetan kitkapinta. Luistaa pakilla, koska siellä on yksisuuntalaakeri, ts. lähtöakseli ei voi pyöriä hitaammin kuin tuloakseli -> jos pakilla yrität kertoa, tuo laakeri estää sen, ja joko pakka luistaa tai tulee palasia.

ÖP riittää jostakin 30-40kmh tienoolta alkaen juuri rempatuilla o-renkailla, tuli anturivian takia joskus ohitettua tilapäisesti se nelosen anturi ja tulipa sitten stopatua loikkari päällä, kakkosella jossakin 2500rpm kohdilla jysähti loikkari päälle. Tiheä perä toki laskee tuota minimiä ajonopeutta kun saadaan kardaaniin vauhtia...
ÖP:ta pystyy jonkinverran nostamaan. En tosin tiedä kuinka alhaalta paine alkaa nousemaan.
Kuitenkin jokkistyypit on tehneet toimivia 1,5 vaihteita.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: hevonen - 18.09.2011, 14:54:50
ÖP:ta pystyy jonkinverran nostamaan. En tosin tiedä kuinka alhaalta paine alkaa nousemaan.
Kuitenkin jokkistyypit on tehneet toimivia 1,5 vaihteita.
Jaa, toihan ois kiva tietää että miten. Tuo ylivaihdehan tekee pääakselin pyörimisliikkeestä eestaas liikettä sellaisen nokan välityksellä ö-pumpulle. Öp riippuu ihan täysin tuon akselin pyörimisnopeudesta, (auton nopeudesta).
Voihan sinne panna paksumpaa öljyä ja toivoa parasta. ;)
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: järviin - 18.09.2011, 16:33:05
Jaa, toihan ois kiva tietää että miten. Tuo ylivaihdehan tekee pääakselin pyörimisliikkeestä eestaas liikettä sellaisen nokan välityksellä ö-pumpulle. Öp riippuu ihan täysin tuon akselin pyörimisnopeudesta, (auton nopeudesta).
Voihan sinne panna paksumpaa öljyä ja toivoa parasta. ;)
Tiedän.
Siellä on paineensäätöön tarkoitettu "prikka"(volvon räjäytyskuva ylivaihteesta, komponentti nro 22).
Tiedä sitten alkaako paine nousta sitten alempaa, kun sinne laittaa paksumman.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: Arttu.M - 07.08.2012, 22:20:15
tuli volvo ostettua viikonvaihteessa ja tänään vaihdoin moottoriöljyt siihen. kysyin varaosaliikkeen tiskillä että mitä öljyä volvo syö(2.3L turbo) antoi 20-50w turbo moottoreihin tarkoitettua öljyä. sanoi vielä että ennen talvea pitää vaihtaa juoksevampaan. öljyt vaihdettua ei enää nappi vitonen toiminut!? onko vika nyt sitten öljyissä? :buck2: vai huitaisinko jonkun piuhan irit vahigossa auton alla rymytessä? enne tätä toimi täydellisesti.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: järviin - 07.08.2012, 22:29:35
Moottoriöljy sijoittuu moottorin seudulle.
Vaihteistossa on oma öljytila ATF220-öljylle.

Katso piuhat vaihteisstossa olevan solenoidin päästä ensin. Toinen vaihtoehto on rele. Kolmas minkä voi tarkastaa on kepissä olevan napin piuhat. Ja sulake myös.
Otsikko: Vs: 740 vaihteisto takkuilee/rutisee!
Kirjoitti: TVS - 08.08.2012, 10:44:30
Moottoriöljy sijoittuu moottorin seudulle.
Vaihteistossa on oma öljytila ATF220-öljylle.

Katso piuhat vaihteisstossa olevan solenoidin päästä ensin. Toinen vaihtoehto on rele. Kolmas minkä voi tarkastaa on kepissä olevan napin piuhat. Ja sulake myös.
ATF220 on ihan hyvä automaattivaihteistoon, kuten nimikin sen sanoo. Ja toimii kivasti manuaalissakin jos tykkää ajella fullerilla, jos taas tykkää synkronoidun vaihteiston ominaisuuksista niin vaihdelaatikoon vaihteistoöljy, itse todennut teboilin synteettisen gl-4:sen ihan kivasti toimivaksi, dramaattinen parannus atf:n verraten ja loikkarikin pelaa normaalisti.