Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: mulugren - 27.05.2018, 23:35:05

Otsikko: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: mulugren - 27.05.2018, 23:35:05
Olen nyt testaillut tuota ACC (adaptive cruise control jonoavulla + automaattinen hätäjarrutus) vuosimallin 2014 Volvolla vuoden ajan. Ihanhan tuo toimii mutta välillä tapahtuu se Suomen jääkiekkomaajoukkueellekin tuttu ”pelin täydellinen sekoaminen”. Tänään parikin kertaa sattui (60kmh nopeudessa) että edelläajava poistui edestä rampille mutta ACC ei näyttänyt lainkaan huomaavan että jonossa ajoi vielä muitakin. Nosti nopeuden ja painoi menemään ja piti itse polkea jarrua ettei kosahda. Toisella kerralla (kun takana ei ajanut ketään) testasin ja annoin mennä vähän pitempään mutta taaskaan ei tajunnut että edessä toisia autoja ja sain jarruttaa jo melko napakasti. Tällä systeemillä saa kyllä kolarin aikaa jos liiaksi luottaa. Välillä mietityttää että toimiikohan se automaattinen hätäjarrutuskaan kovinkaan luotettavasti tositilanteessa. Minun ajoilla se on ehkä kerran tai pari älähtänyt. Pitäis varmaan ostaa jotain foliopalloja ja testata :P

Mitäs muut mieltä tuosta synsteemistä? Eihän tuo uusinta uutta oo mutta sentään aika vahvasti turvallisuuteen liittyväinen järjestelmä
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: volvotdi - 28.05.2018, 06:54:23
Olihan tuosta se testi missä oli Volvo, Honda, Mersu, BMW, Lexus ja olikohan joku muu, mutta kuitenkin piti ajaa poikittain olevan rekan vainua päin. Volvo oli ainoa, joha ei edes yrittänyt jarruttaa vaan paukkasi vaunun läpi  :D

Ei kai noihin voi millään merkillä luottaa täysin. Meillä oli Hondassa ja Mersussa ja nyt Jaguarissa ACC ja ne hoitaa kyllä homman hienosti ja pysähtyy vaikka nolliin ja jatkaa itsekseen kun jono liikkuu. Kätevä kapistus.
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: volvodude - 28.05.2018, 09:54:09
Pätevä kapistus, mutta ennen kiertoliittymää nappasen sen yleensä pois päältä. Myöskään edessä ajavan mp:n tutkaaminen ei aina toimi.
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: mulugren - 28.05.2018, 10:20:09
Volvo oli ainoa, joha ei edes yrittänyt jarruttaa vaan paukkasi vaunun läpi  :D

Just joo.. Näin se markkinointi ovelasti rakentaa mielikuvia
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: Stinger - 28.05.2018, 13:28:07
Kyllä se toimii Volvossakin, itse käytin melkein aina kun ajoin omalla XC60:llä. Hätäjarrutuskin on testattu tosielämässä ja toimi siinä tilanteessa. Volvo käyttää mun mielestä Mobileyen teknologiaa. Missään määrin tuo ei ole järjestelmä jonka varassa voi täysin ajaa, se on selvä.

Kerrotko vielä tarkemmin mitä noissa tilanteissa tapahtui kun Volvosi koetti rysäyttää jonkun perään? Oliko ne siis liikkeessä vai paikallaan?
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: mulugren - 28.05.2018, 13:37:02
Kyllä se toimii Volvossakin, itse käytin melkein aina kun ajoin omalla XC60:llä. Hätäjarrutuskin on testattu tosielämässä ja toimi siinä tilanteessa. Volvo käyttää mun mielestä Mobileyen teknologiaa. Missään määrin tuo ei ole järjestelmä jonka varassa voi täysin ajaa, se on selvä.

Kerrotko vielä tarkemmin mitä noissa tilanteissa tapahtui kun Volvosi koetti rysäyttää jonkun perään? Oliko ne siis liikkeessä vai paikallaan?

Nopeus oli asetettu 65kmh, jono jossa ajoin mateli alle 60kmh ja sitten minun edestä poistui auto rampille eli kaarsi loivasti oikealle. XC60 ryhtyi nostamaan nopeutta siihen asetettuun 65kmh ja olisi rysäyttänyt edelläajavan perään ellen olisi jarruttanut. Nopeuserot oli sitä luokkaa että ei viihtinyt loppuun asti testata että toimiiko järjestelmät.

Edit: korjattu kiertoliittymä rampiksi. Kyse ei siis liikenneympyröstä vaan rampista. Sorry my bad
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: Stinger - 28.05.2018, 13:43:21
Ok, aika jännä että se ei edellä ajavaa tunnistanut tuossa. Ethän painanut yhtään itse kaasua tuossa kun edellä ajava oli poistumassa, yleensä noissa auto hidastaa niin paljon että tekee mieli avittaa itse kaasulla. Silloin järjestelmä uskoo että sinulla on kontrolli.

Joskus noilla on vaikeuksia ymmärtää näkemäänsä tilanteissa joissa jono seisoo edessä mutta auton kokoiset liikkuvat kohteet ei yleensä tuota ongelmia. Oma Volvo teki kerran hätäjarrutuksen sivulta tulevasta autosta joka ylitti tien edestäni kun olin lähdössä liikkeelle sivutieltä.
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: mulugren - 28.05.2018, 13:51:35
Ok, aika jännä että se ei edellä ajavaa tunnistanut tuossa. Ethän painanut yhtään itse kaasua tuossa kun edellä ajava oli poistumassa, yleensä noissa auto hidastaa niin paljon että tekee mieli avittaa itse kaasulla. Silloin järjestelmä uskoo että sinulla on kontrolli.

Joskus noilla on vaikeuksia ymmärtää näkemäänsä tilanteissa joissa jono seisoo edessä mutta auton kokoiset liikkuvat kohteet ei yleensä tuota ongelmia. Oma Volvo teki kerran hätäjarrutuksen sivulta tulevasta autosta joka ylitti tien edestäni kun olin lähdössä liikkeelle sivutieltä.

En tietenkään painanut kaasua. Olen käyttänyt tuota ACC aika paljon. Selvästikään systeemi ei osaa sujuvasti vaihtaa kohdetta kun edelläajava kaartaa sivuun (esim rampille). Tämä on tullut todettua hyvin pian kun auton hankin. Eilen vaan sattui kaksikin kertaa päivän sisällä niin intouduin kirjoittamaan.

Minusta aika paha ellei jopa fataali bugi. Tuota voi itse kukin helposti demota eikä ole vaikeaakaan. Katsotaanpa milloin jotain takaisinkutsuja tulee.

Edit: Se mikä eniten ihmetyttää on että miksi systeemi ei tiputa itseään pois päältä jos tulee epäselvä tilanne. Moottorijarru kun hidastaisi vauhtia edes jonkin verran. Aika kova luotto Volvolla tähän systeemiin kun tuo aniharvoin tippuu päältä eli käytännössä vain räntäsateessa
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: Stinger - 28.05.2018, 13:58:13
Hyvin alkeellinen bugi jopa. Ei nuo osaa päätellä että nyt en ymmärrä mitä tässä tapahtuu. Ainoastaan jos jonkun aistin eli kameran tai tutkan tuottama informaatio on puutteellista, ne luovuttaa.
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: juho82 - 29.05.2018, 17:53:13
Meillä kanssa 14 vuoden auto ja käytännössä aina on acc päällä. Ei ole valittamista. Ei ole kertaakaan kiihdyttänyt edellä ajavan päälle. Onkohan autosi huollettu Volvolla? Onko näihin tullut mitään päivityksiä? Meillä huollettu aina Volvolla.
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: mulugren - 29.05.2018, 20:20:10
Meillä kanssa 14 vuoden auto ja käytännössä aina on acc päällä. Ei ole valittamista. Ei ole kertaakaan kiihdyttänyt edellä ajavan päälle. Onkohan autosi huollettu Volvolla? Onko näihin tullut mitään päivityksiä? Meillä huollettu aina Volvolla.

On huollettu merkkihuollossa..aina. Softat on ajantasalla ja päivitetty viimeksi marraskuussa. Näissä ei (toivottavasti) ole mahdollista että toimii vähemmän hyvin ilman että heittää herjoja/vikakoodeja. Kokeilkaa käyttää taajamassa niin huomaatte mitä tarkoitan. Maantiellähän se toimii hyvin. Taajamassakin jos ei eteen tule tai edestä poistu autoja kesken kaiken
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: hessu80 - 29.05.2018, 22:26:56
Kuukauden päivät ajellut nyt V90:llä ja mielestäni ACC on paras varuste mitä autosta löytyy. Ei ole ollut vaaratilanteita tähän liittyen.

Mutkaisella tiellä tutka kuitenkin hukkaa edellä menevän kaarteessa ja auto alkaa kiihdyttämään todetakseen, että olihan siellä auto edessä sittenkin. Tämä ominaisuus vähän ärsyttää työmatkalla ja ajelen siksi monesti ihan perinteisesti jalka kaasulla tai sitten asetan nopeuden niin alas, ettei tule suuria ryntäilyjä.
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: Niclashki - 30.05.2018, 07:08:59
Toinen Volvo nyt peräkkäin, missä on ACC myös. Ehdoton varuste ja ei tule seuraavaa autoa, mistä tämä puuttuisi. Myös nykyisen valinnassa oli ehtona, että Driver support paketti on löydyttävä juurikin ACC:n takia.
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: juho82 - 30.05.2018, 13:27:23
On huollettu merkkihuollossa..aina. Softat on ajantasalla ja päivitetty viimeksi marraskuussa. Näissä ei (toivottavasti) ole mahdollista että toimii vähemmän hyvin ilman että heittää herjoja/vikakoodeja. Kokeilkaa käyttää taajamassa niin huomaatte mitä tarkoitan. Maantiellähän se toimii hyvin. Taajamassakin jos ei eteen tule tai edestä poistu autoja kesken kaiken

On se päällä taajamassakin mulla. Sen verran kyllä näen vaivaa et taajamassa laitan välin ihan minimiin. Eipä ole vielä kolissu
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 30.05.2018, 13:43:42
Saako uusi enää tyhmällä cruisella joka ei piittaa rännästä tai edessäajavista? Volvoista en ole kuullut turhista hätäjarrutuksista, muilla merkeillä kai niitäkin on sattunut..  ACC:ta olen kokeillut vain VW Phaetonissa, jossa piti laittaa motarilla väli nollaan että pystyi ajamaan ruuhka-aikaan ilman hirveää pumppausta itse väleistä huolehtien.
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: Stinger - 30.05.2018, 14:34:15
Saako uusi enää tyhmällä cruisella joka ei piittaa rännästä tai edessäajavista?

Ainakin Volvoissa pystyy valitsemaan myös ACC:n pois päältä, jolloin käytössä on vain se perinteinen cruise.
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 30.05.2018, 14:37:04
Ainakin Volvoissa pystyy valitsemaan myös ACC:n pois päältä, jolloin käytössä on vain se perinteinen cruise.

Hyvä! Ilman semmoista en ostaisi.
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: hessu80 - 30.05.2018, 17:34:56
Saako uusia enää tyhmällä cruisella joka ei piittaa rännästä tai edessäajavista?
On siellä valikoissa täppä, jolla mukautuva muuttuu perinteiseksi. Mukautuva toimii kuitenkin niin hyvin, että ei ole edes tullut mieleen palata "kivikauteen".
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: Stinger - 30.05.2018, 19:13:40
On siellä valikoissa täppä, jolla mukautuva muuttuu perinteiseksi. Mukautuva toimii kuitenkin niin hyvin, että ei ole edes tullut mieleen palata "kivikauteen".

Ei tosiaan muuten mutta kun tutka on lumessa niin silloin tuo on mukava olla.
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: mulugren - 30.05.2018, 19:40:09
Mutkaisella tiellä tutka kuitenkin hukkaa edellä menevän kaarteessa ja auto alkaa kiihdyttämään todetakseen, että olihan siellä auto edessä sittenkin

Jep. Vanhempi generaatio ei vain pysty niin nopeasti lukitsemaan tutkaa uudelleen / uuteen kohteeseen. Siltä näyttäisi ainakin mun auton kanssa
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: Victor - 30.05.2018, 21:45:28
Jep. Vanhempi generaatio ei vain pysty niin nopeasti lukitsemaan tutkaa uudelleen / uuteen kohteeseen. Siltä näyttäisi ainakin mun auton kanssa
Meillä on nyT ollu 3 Volvoa Drivers support paketilla, joka sisältää tuon ACC:n. edes vanhimmalla eli 2010 vuosimallin kotterolla ei ollut tuota ongelmaa. (tosin sillä tuli käytettyä tuota ACC:tä vain maantienopeuksissa, kun siinä ei vielä ollu ns jonoaputoimintoa) Olettaisin, että kaupunkinopeuksissa myös city safety puuttuisi peliin jos näyttäisi, että kolisee.

Näkyykö mittaristossa "auton perää", kun autosi kiihdyttää vaikka edessä on auto?
On täysin mahdollista, että autossasi voi olla jotakin vikaakin, mutta luulisi, että ACC ei toimisi ja auto haluasi itse huoltoon.
Itse pitäisin ainakin teoriassa mahdollisena, että kuljettaja joko tiedostaen tai tiedostamatta painaa tuossa tilanteessa joko kaasua tai jarrua, jolloin järjestelmä ei jarruta, koska kuljettaja kontrolloi tilannetta?

Oletko jo ollut yhteydessä volvohuoltoon?
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: Victor - 30.05.2018, 21:52:57
Olihan tuosta se testi missä oli Volvo, Honda, Mersu, BMW, Lexus ja olikohan joku muu, mutta kuitenkin piti ajaa poikittain olevan rekan vainua päin. Volvo oli ainoa, joha ei edes yrittänyt jarruttaa vaan paukkasi vaunun läpi  :D

Ei kai noihin voi millään merkillä luottaa täysin. Meillä oli Hondassa ja Mersussa ja nyt Jaguarissa ACC ja ne hoitaa kyllä homman hienosti ja pysähtyy vaikka nolliin ja jatkaa itsekseen kun jono liikkuu. Kätevä kapistus.

Ihan mielenkiinnosta, kertoisitko minkä firman/lehden vast testiin viittaat?
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: mulugren - 30.05.2018, 23:36:40
Oletko jo ollut yhteydessä volvohuoltoon?

En. Jos ei täällä immeiset meinaa uskoa niin siellä se vasta on kovan työn takana ;D

Manuaalikin sanoo että:
”Älkää käyttäkö mukautuvaa nopeussäädintä esim. kaupunkiliikenteessä, vilkkaassa liikenteessä, liukkaalla, kun ajora- jalla on paljon vettä tai loskaa, voimakkaassa vesi-/lumisateessa, näkyvyyden ollessa huono, mutkaisilla teillä tai poistumis- ja liityntärampeilla.”

Lisäksi sanoo että ”Huomatkaa, että mukautuva nopeudensäädin on ensisijassa tarkoitettu käytettäväksi tasaisilla teillä ajettaessa.”

Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: Stinger - 31.05.2018, 09:23:08
City Safety varmasti puuttuisi peliin, mutta hätäjarrutus tulee niin myöhään ettei kellään ole kanttia ajaa niin lähelle edellä menevää sen todetakseen.
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: Toni82 - 31.05.2018, 09:42:44
Kysympä vielä, että käytitkö vilkkua, kun auto lähti kaasuttamaan? Itsellä auto jarruttaa huomattavasti, jos edellä ajava lähtee viistosti edeltä pois. Lyhyen kokemuksen mukaan kuitenkin vilkun käyttö tavallaan ohittaa tuon hidastamisen. Kai se auto silloin meinaa, että nyt olemme ohittamassa estettä. Tosin kokemusta on vasta 2tkm ja en ole koko aikaa ajanut vakkari päällä  :D
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: mulugren - 31.05.2018, 14:33:57
Kysympä vielä, että käytitkö vilkkua, kun auto lähti kaasuttamaan? Itsellä auto jarruttaa huomattavasti, jos edellä ajava lähtee viistosti edeltä pois. Lyhyen kokemuksen mukaan kuitenkin vilkun käyttö tavallaan ohittaa tuon hidastamisen. Kai se auto silloin meinaa, että nyt olemme ohittamassa estettä. Tosin kokemusta on vasta 2tkm ja en ole koko aikaa ajanut vakkari päällä  :D

Sulla siis jarruttaa jos joku kaartaa edestä rampille :o

Ei, en käyttänyt vilkkua enkä koskenut kaasuun tahi jarruun. Ajoin jonossa suoralla tasaisella tiellä.
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: volvotdi - 01.06.2018, 01:29:05
Ihan mielenkiinnosta, kertoisitko minkä firman/lehden vast testiin viittaat?

Se oli vuonna 2014 ja vaimo hylkäsi Volvon mm. tuon vuoksi. En kyllä muista yhtään mikä testi se oli. Youtubessa oli mm. tämä: https://youtu.be/aNi17YLnZpg
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: Ribbe - 01.06.2018, 13:08:36
Youtubessa oli mm. tämä: https://youtu.be/aNi17YLnZpg
en haluaisi pilata iloa, mutta tuo on Volvon S60 julkistuksen yhteydessä kuvattu video. Olisiko vuosi 2009 milloni tapahtunut. Taustaa tuosta videosta että halusivat demota City safetyä eikä ACC:tä. Autolla oli edellisenä päivänä tehty kymmeniä onnistuneita testejä. Demo aamuna autosta oli akku tyhjä, oli laitettu auto kaapeleilla käyntiin. Kukaan ei ollut tarkistanut että ko. operaatio oli saanut vikatilan päälle City safetyyn joka ei ollut tuossa virallisessa tilanteessa päällä.
edit: Internetistä löytyi tämmöinen teksti aiheesta:
Lainaus
A Volvo spokeswoman says the company's investigation into the incident revealed either one or more of the car's sensors had been "fried" before the demo, caused by the car maker fast-charging the S60's battery after discovering it was flat.
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: Ribbe - 01.06.2018, 13:10:34
Fifth Gearin testissä V40 järjestelmä pesi maantie nopeuksissa S-Sarjan Mercedeksen vastaavan.
https://www.youtube.com/watch?v=PzHM6PVTjXo (https://www.youtube.com/watch?v=PzHM6PVTjXo)

Edit: Videolla testataan kyllä törmäysvaroitinta ja törmäyksen estoa eikä niinkään ACC:tä.
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: v-femtio - 04.03.2020, 13:46:15
On siellä valikoissa täppä, jolla mukautuva muuttuu perinteiseksi. Mukautuva toimii kuitenkin niin hyvin, että ei ole edes tullut mieleen palata "kivikauteen".

Onkos näissä mallikohtaisia eroja? Ei näyttäisi V60:n (2013) valikoista löytyvän tuollaista asetusta.
Olis meinaan lumi/räntäsateessa kätevä palata "kivikauteen".
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: Ribbe - 04.03.2020, 13:51:38
Onkos näissä mallikohtaisia eroja? Ei näyttäisi V60:n (2013) valikoista löytyvän tuollaista asetusta.
Olis meinaan lumi/räntäsateessa kätevä palata "kivikauteen".
Ei löydy valikoista. Pidät cruisen on/off nappia pitkään pohjassa niin muuttuu normaaliksi. Pari kertaa pitänyt itsekkin räntäsateessa ottaa pois päältä.
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: juho82 - 04.03.2020, 14:58:24
Ei löydy valikoista. Pidät cruisen on/off nappia pitkään pohjassa niin muuttuu normaaliksi. Pari kertaa pitänyt itsekkin räntäsateessa ottaa pois päältä.

Ainakin digimittaristo auto kyllä opastaa asiaa, jos tutka menee tukkoon
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: Ribbe - 04.03.2020, 15:05:45
Ainakin digimittaristo auto kyllä opastaa asiaa, jos tutka menee tukkoon
Mulla mittaristo sanoi että tutka tukossa ja käski lukea ohjekirjan. Mutta ei automaattisesti muutu normi cruiseksi vaan pitää itse ottaa pois päältä.
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: mulugren - 04.03.2020, 17:55:35
City Safety varmasti puuttuisi peliin, mutta hätäjarrutus tulee niin myöhään ettei kellään ole kanttia ajaa niin lähelle edellä menevää sen todetakseen.

Olen kerran päästänyt niin pitkälle että törmäysvaroitin alkoi huutamaan ja ne varoitusvalot välkkymään. Sitten pitikin jo kiireesti jarruttaa. Nopeutta oli 50-60kmh niin ei tuosta mitään vaaratilannetta syntynyt.

Minulle on sanottu että tuon ACC:n ei kuulukaan tunnistaa pysähdyksissä olevaa ajoneuvoa. Omien kokemusteni perusteella se ei tunnista ainakaan silloin, jos edestä poistuu ajoneuvo ja heti kohta edessä on toinen, mutta pysäyksissä oleva ajoneuvo. Hurjaa.
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 04.03.2020, 17:58:57
Sukulaisella xc90 (vm2016 jos muistan) teki hätäjarrutuksen kun vastaantulija seilasi hetkeksi keskiviivan yli, se oli positiivinen yllätys.
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: juho82 - 04.03.2020, 18:09:04
Mulla mittaristo sanoi että tutka tukossa ja käski lukea ohjekirjan. Mutta ei automaattisesti muutu normi cruiseksi vaan pitää itse ottaa pois päältä.

Kirjoitin et opastaa. Ei muuta automaattisesti. Mut kertoo kyllä et painamalla pitkään muuttuu tavalliseksi.
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: paavomp - 04.03.2020, 18:10:59
Olen kerran päästänyt niin pitkälle että törmäysvaroitin alkoi huutamaan ja ne varoitusvalot välkkymään. Sitten pitikin jo kiireesti jarruttaa. Nopeutta oli 50-60kmh niin ei tuosta mitään vaaratilannetta syntynyt.



Tuo törmäysvaroitin huutaa ainakin 2015 vuosimallin autossa sen verran säännöllisesti, että olen pohtinut sen pois kytkemistä. Tyypillinen tilanne on edestä oikealle kääntyvä auto. Itse näkee selvästi, että auto ehtii kääntyä edestä pois eikä ole tarve edes hidastaa vauhtia, mutta törmäysvaroitin ei tuota kääntymistä osaa huomioida, ja säikyttelee kuskia ihan turhaan.
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: Stail - 04.03.2020, 20:18:43
ACC toiminut täällä varsin mallikkaasti.
Kerran ajelin mutkatietä moottoripyörällä oman Volvon edessä ja siinä se ei toiminut kuulemma. Suoralla toimi.
Ei valittamista. Kiva ominaisuus kun ei kiire mihinkään ja antaa letkan päättää vauhti  :)

Kaksi kertaa saanut auton tekemään hätäjarrutuksen samassa paikassa kaupan pihalla.

Siinä parkkipaikan ruudun edessä on kyltti kahdella jalalla mikä näyttää mistä parkkipaikka alkaa. Noin metrin korkeudella ja leveys ehkä metri.

Enää en suostu ajamaan tuohon ellei ihan mateluvauhtia aja.. normaalisti siihen ei voi ajaa  ;D

Kauhea rutina lähtee jostain kun auto pysäyttää itse  ???
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: insinörtti - 04.03.2020, 20:43:20
Minulle on sanottu että tuon ACC:n ei kuulukaan tunnistaa pysähdyksissä olevaa ajoneuvoa. Omien kokemusteni perusteella se ei tunnista ainakaan silloin, jos edestä poistuu ajoneuvo ja heti kohta edessä on toinen, mutta pysäyksissä oleva ajoneuvo.
Eiköhän tämä ACC perustu pelkkään tutkaan. Ei se silloin voikaan paikallaan seisovaa autoa erottaa roskapöntöstä tai liikennemerkistä.

Yllättävän hyvin se silti toimii. Ei sekoa viereisellä kaistalla ajavista edes tien kaartaessa loivasti. Tutka osaa ilmeisesti skannata autojen sijaintia vaakasuunnassa ja huomioi myös ratin kääntökulman. "Näkökenttä" on kuitenkin aika kapea, joten tiukoissa kaarteissa ja erityisesti liikenneympyröissä tutka voi hukata edelläajavan (tämän näkee myös mittariston näytöstä) -> aloitetaan kiihdytys vakkarin asetusarvoon.

Eniten haasteita tuottavat erkanemiskaistalle siirtyvät autot. Mm. Kehä ykkösellä kun valuttelen itään, niin Vihdinten kohdalla tie kaartaa hyvin loivasti vasemmalle. Kun edelläajava siirtyy erkanemiskaistalle ja jarruttaa, mutta minulla on vielä ohjauspyörä dead center, niin ACC tulkitsee, että samalla kaistalla ollaan -> nyt poljetaan jarrua.

Onneksi kevyt kaasupolkimen hipaisu ohittaa ACC:n eikä auto protestoi asiaa millään hälytyspiipityksillä. Paljon penseämpiäkin toteutuksia on nähty, jopa hälytys vakkarin asetusarvon ylittämisestä  :peetu:
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: mulugren - 04.03.2020, 21:47:50
Eiköhän tämä ACC perustu pelkkään tutkaan. Ei se silloin voikaan paikallaan seisovaa autoa erottaa roskapöntöstä tai liikennemerkistä.

Eikai tutka teknologiana ole kyvytön havaitsemaan paikallaan olevia kohteita. Onhan noita sovelluksia. Itse asiassa kohdehan liikkuu suhteessa tutkaan kun se ”tutka-auto” liikkuu :)

Luin ACC liittyvistä onnettomuuksista (Tesla yksi kuuluisimmista) niin selittivät että järjestelmä olisi yksinkertaisesti ohjelmoitu olemaan välittämättä paikallaan olevista kohteista. Muuten ei häävisti toimisi. Tympeintä on että auton moninaiset järjestelmät (kaistavahti, automaattinen hätäjarrutus yms) eivät yleensä juttele keskenään eikä ACC kanssa. No syyt voi ymmärtää mutta kuitenkin. ACC siis tyynesti vetään toisen auton perään vaikka muut järjestelmät hätätilassa. Manuaaleissa ei ilmeisesti varoiteta tästä vaikka olisi kyllä syytä. Ei muuten tosiaan ole mukava fiilis kun edessä auto vaihtaa kaistaa tai kaartaa sivuun ja oma auto hyökkää eteenpäin vaikka edessä on auto pysäyksissä :o
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: insinörtti - 04.03.2020, 22:08:07
Eikai tutka teknologiana ole kyvytön havaitsemaan paikallaan olevia kohteita.
Tottakai kaiku tulee melkein mistä vaan. Mutta ei olisi kivaa, jos mikä tahansa kohde, keskikaiteista liikennemerkkeihin, saisi aikaan hätäjarrutuksen.

Liikkuvat kohteet ACC varmaankin erottaa doppler -tekniikalla taustasta. Liikkuvaan kohteeseen lukittunut tutka osaa myös seurata pysähtynyttä autoa (ruuhka-avustin), mutta ACC ei tunnista autoa autoksi, jos se ei missään vaiheessa "näe" sen liikkuvan (edelläajaneen auton tekemän katveen vuoksi).

Stailin kuvailemaan ongelmaa ei ole vielä minulle sattunut, mutta jokin siinä kyltissä saa auton luulemaan sitä "eläväksi". Ehkä kyltti on niin hyvä tutkaheijastin, että ACC:n tutka näkee siinä "peilikuvansa" eli mittailee oman auton liikettä heijastuksen kautta ja päättelee, että nokkakolaria ollaan ajamassa  ;D

ACC itsessään on vakionopeussäädin. Vaikkakin toiminnallisuutta on laajennettu silläviisiin, että se osaa jarruttaa pysähdyksiin asti ja kykenee myös joissain tilanteissa ehkäisemään peräänajon. Kaistavahti ja liikennemerkkien tunnistus puolestaan perustuvat kameroihin. Samoin taitaa olla myös uudempien autojen harrastaman jalankulkijoiden ja muiden elukoiden tunnistuksen kanssa ynnä väistelyn (hätäjarrutus) kanssa.

Tutkan "näkö" on niin epätarkka, ettei sillä oikein voi tunnistaa kohteita - siis muutoin kuin liikenopeuden perusteella. Toisaalta sillä on se etu, ettei tutka myöskään reagoi pieniin ja "pehmeisiin" kohteisiin, lumihiutaleista tuulen lennättämiin muovipusseihin. Molemmat melkoisia haasteita optisille vehkeille (kamerat ja lidar).
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: v-femtio - 05.03.2020, 11:51:19
Mulla mittaristo sanoi että tutka tukossa ja käski lukea ohjekirjan. Mutta ei automaattisesti muutu normi cruiseksi vaan pitää itse ottaa pois päältä.

Jep, käskee lukea ohjekirjan jossa ei ole mitään mainintaa moisesta fall-back ratkaisusta. Täytyypä kokeilla, kai se näissäkin toimii. Olis ollut taas eilen tarvetta...

Törmäysvaroitin huutaa aika usein ohittaessa, kai siinäkin olisi terveellistä pitää turvaväliä. Ja toisinaan ihan tyhjällä tiellä saattaa huutaa.

Edit: jep, manuska sanoo vain:
Radar blocked See manual
Adaptive cruise control temporarily disengaged.
• The radar sensor is blocked and cannot detect other vehicles. For example, in the event that heavy
rain or if slush has collected in front of the radar sensor.
Read about the limitations of the radar sensor, see page 160.
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: Jaritur - 05.03.2020, 14:43:36
Ensimmäisessäkin sukupolvessa ACC perustuu kameraan, lidariin ja tutkaan.
Kun yksikin näistä tippuu pois käytöstä, toiminta estyy. Myös kalibrointivirhe yhdessäkin näistä voi aiheuttaa hassuja efektejä.
Esimerkiksi tutkan keila on suunnattu liian alas -> auto näkee kohteen kamerallaan, mutta luulee sen olevan kauempana -> kohde lidarin kantamaan ja äkkijarrutus.

Näiden kalibrointi pitää tehdä aina uudestaan, kun ne irrotetaan/vaihdetaan tai auton kulkukulma muuttuu - eli toisin sanottuna taka-akselin säätöihin kajotaan.
Muussa tapauksessa kalibrointi on pielessä ja toiminta ei ole sitä mitä sen pitäisi olla.

Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: insinörtti - 16.03.2020, 17:43:23
Ensimmäisessäkin sukupolvessa ACC perustuu kameraan, lidariin ja tutkaan.
ACC itsessään on adaptiivinen vakionopeussäädin, joka ei tarvitse kuin pelkän tutkan.
V60, ainakin vuosimallina 2016, osaa myös automaattisen hätäjarrutuksen (AEB / CitySafety), mutta sekin perustuu pelkkään tutkaan.
https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/turvatekniikka-tormayksia-estavat#369eb487 (https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/turvatekniikka-tormayksia-estavat#369eb487)

Kaistavahti ja liikennemerkkien tunnistus perustuvat kameraan ja ovat täysin erillinen järjestelmä. Tuulilasin tunnistimien huurtuminen tiputtaa nämä pois pelistä, mutta ACC porskuttaa edelleen. Tosin tutkaohjauksenkin saa pitkällä painalluksella pois - hyvä vinkki bugituksen varalta - jolloin jäljelle jää perinteinen vakionopeuden säädin.

Uudemmat autot osaavat väistellä myös paikallaan seisovia autoja, jalankulkijoita ja muita hirvieläimiä. Nyt kyseessä onkin AEBS (advanced emergency braking systems).

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/automaattinen-hatajarrutus-tulossa-pakollisiksi-autoihin/68b8df41-a578-320c-93c5-f1c3ad920e94 (https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/automaattinen-hatajarrutus-tulossa-pakollisiksi-autoihin/68b8df41-a578-320c-93c5-f1c3ad920e94)

AEBS toiminta on suurelta osin kameroiden varassa - jalankulkijat ovat tutkalle liian pieniä tai huonosti heijastavia kohteita. Siksi toiminta onkin ollut pimeällä tai huonossa säässä ... kauniisti sanottuna vaihtelevaa.

Lidar enempi näitä tulevaisuuden / autonomisen ajamisen eli level 3 juttuja. Sillä kartoitetaan ympäristöä ja yritetään paikantaa autoa tarkemmin kuin mihin GPS kykenee. Vesi- ja lumisade sekä sumu ovat lidarille myrkkyä.

https://www.synopsys.com/automotive/autonomous-driving-levels.html (https://www.synopsys.com/automotive/autonomous-driving-levels.html)

Ei kai Lidar Volvollakaan vielä ole kuin kehitysvaiheessa?

https://www.uusiteknologia.fi/2018/11/28/volvo-investoi-lidar-tutkatekniikkaan/ (https://www.uusiteknologia.fi/2018/11/28/volvo-investoi-lidar-tutkatekniikkaan/)
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/photos/202074/lidar-on-volvos-xc90-drive-me-car (https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/photos/202074/lidar-on-volvos-xc90-drive-me-car)
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tassa-on-ensimmainen-tuotantovalmis-auto-joka-kykenee-taysin-autonomiseen-ajamiseen/7447640#gs.0iu2b8 (https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tassa-on-ensimmainen-tuotantovalmis-auto-joka-kykenee-taysin-autonomiseen-ajamiseen/7447640#gs.0iu2b8)

No, näitä uhoamisia ”tuotantovalmiista” on näkynyt monet kerrat. Ei mennyt tuokaan ihan putkeen.

Kun nyt vauhtiin päästiin, niin tässä lisää iltalukemista
https://www.maanmittauslaitos.fi/tutkimus/teematietoa/autonominen-ajaminen (https://www.maanmittauslaitos.fi/tutkimus/teematietoa/autonominen-ajaminen)
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/lappi-sai-uuden-superradan-autojen-testaukseen/f82bde8e-47ca-3119-a13f-eac10299a445 (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/lappi-sai-uuden-superradan-autojen-testaukseen/f82bde8e-47ca-3119-a13f-eac10299a445)
https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/hankinta/alytie-avattiin-muoniossa (https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/hankinta/alytie-avattiin-muoniossa)

Tällä älytiellä on mm. testattu heijastintolppia, mitä auto voi yrittää bongata lumimyräkän keskelläkin.

Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: Jaritur - 26.03.2020, 09:16:27
Ihan kivan kattava ja pitkä vastaus, mutta kyllä se lidar siellä tuulilasilla on ollut ihan ensimmäisestä City Safety-järjestelmästä lähtien.
Tämän lisäksi se on integroitu ACC:hen, eli kombinaatio kamera-tutka-lidar ohjaa sitä ja tässä ei käyttäjältä paljoa kysellä, että haluaako.
Toki tuo ei ole ainoa integraatio, vaan ainoastaan tälle toiminnolle spesifit. Muuta dataa tarvitaan vaihteistolta, moottorilta jnejne.

Itse City Safety on puolestaan ensimmäisissä versiossa vain lidarin varassa ja lidar on tuulilasissa taustapeilin vieressä.
Mutta mikäli näissäkin autoissa on ACC, tarkoittaa se integraatiota myös tutkaan ja kameraan. Tällöin keulassa on tutka ja lidarin vieressä tuulilasilla on kamera.
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: Ribbe - 26.03.2020, 09:47:58
Joo näissä on lidar siinä mielessä että lidar = optinen tutka. Siellä tuulilasissa on laser tutka. Mutta se on aika alkeellinen jos verrataan näihin itse ajavien autojen lidareihin.
Otsikko: Vs: ACC kokemuksia?
Kirjoitti: Jaritur - 26.03.2020, 09:55:32
No lidarhan on nimenomaan valoon perustuva järjestelmä: Light Detection and Ranging  ;)