18
« Uusin viesti kirjoittanut V70TR 07.05.2025, 20:56:05 »
Nyt tulee vaikea, en ole mistään vielä löytänyt täydellistä ohjetta miten kyseinen kaasutin säädetään kohdalleen. Seoksien säätö ei ole ongelma se on säädetty mittarilla katsastukseen, mutta sitten se muut säädöt.
Minulla on tehdasuusi kaasutin B200K moottorissa missä ei ole mitään alipainehässäköitä, eikä ryypylle mitään muuta kuin vivusta painaa pois päältä ja vetää päälle. Tässä -88 240DL on alunperin samanlainen kaasutin minkä tilalle hankittu siis tehdasuusi kaasutin.
Tuon kaasuttimen laipassa olevan seosruuvin lisäksi löytyy vielä kolme säätöä joista yksi on ryypylle eli koska läppä alkaa aukeamaan kun ryyppyä vetää päälle, sitten on isolla kannalla sähköisen tyhjäkäyntiventtiilin alla oleva talttameisseli kantainen säätö, jota säätäessä muuttuu kierrokset, ja vivustossa on vielä yksi pieni ruuvi millä säädetään ilmeisesti missä asennossa läppä on kaasuttimessa tyhjäkäynnillä.
Joku sanoi että se on toppari ja säädetään niin että läppä on juuri ja juuri kiinni, mene ja tiedä sen säätöohjeita en ole löytänyt mistään. Se isompi säätöruuvi mistä edellä mainitsin ei siis säädä tyhjäkäyntiä koska ei liikuta läppää, eli jotain seosta sekin säätää.
Joku sanoi siitäkin että se säätää polttoaineen ja ilman seosta, en tiedä mutta se vaikuttaa kuitenkin tyhjäkäyntinopeuteen. Auto käynnistyy hyvin, käy nätisti ei nyi eli pelaa. Sen seosruuvin säätämisen (liikkeesä) jälkeen olen säätänyt vähän auki sitä pientä ruuvia vivustosta mikä vaikuttaa siihen läpän aukioloon, niin että läppä on vähän raollaan tyhjäkäynnillä. Nyt kiinostaisi tietää miten ne säädöt pitää olla, ne kaksi 5 ja 8 kierrosta tiedän mutta miten sen läpän asennon ruuvin pitää olla.