Elekma  Autoracing

Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Myydään varaosat / Vs: M: 240 heijastinpaneeli
« Uusin viesti kirjoittanut wurth 25.12.2025, 19:36:08 »
Nosto ja muokkaus
12
Showroom / Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
« Uusin viesti kirjoittanut laatikkovika 25.12.2025, 19:36:04 »
Pitänyt monasti kysellä tuosta turbohupusta. Tottakai se eristää lämpöä mutta samanhan se tekee turbon suuntaan.
Voiko siitä olla siis haittaa jos mennään oikeen nilkka suorana pitkään eikä lämpö pääse turbosta pihalle muuta kuin p-putken kautta.
No toki se normaali vesikierto ja öljykierto mitkä nyt jäähdyttää.

Kaikkee sitä miettii kun pitäis yhteen omaan saada lämpöeristys ettei maalit lähde. :D
13
S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) / Vs: h7 hehkut
« Uusin viesti kirjoittanut laatikkovika 25.12.2025, 19:25:42 »
No ei kai sentään hehkuja? :D
Juu, tehokkaammat mitä ne mainostaa jollain vaikka 150% kirkkaammat ei kestä pitkään.
14
700, 900 & S/V90 / Vs: 940 Ajosta alkoi nykiminen
« Uusin viesti kirjoittanut laatikkovika 25.12.2025, 19:21:23 »
Kokeile maffin töpsä irti, jos olis vaikka kärsinyt kun sai auto vähän happea.
15
Yleinen keskustelu / Vs: Pärjääkö Kajaanissa talven yli kitkarenkailla
« Uusin viesti kirjoittanut laatikkovika 25.12.2025, 19:17:46 »
Siitä on jo melkoisesti aikaa, kun nykyiset nastasäännöt astuivat voimaan. Henkilöautojen 120N ei muuksi muutu, on se rengas tonnien sähköauton tai pikku-Fiatin alla.

Korjausvelka kasvaa, mutta nastarenkaat eivät siihen ole yksin syyllisiä. Suurin syy on ala-arvoinen päällystemateriaali. Kun kustannuskartellissa kävi käry, laatukartelli voi edelleenkin hyvin, eikä päällysteille tietääkseni ole asetettu kummoisiakaan laatuvaatimuksia. Myöskään päällysteen ostajilla ei riitä tieto hankintojen tekemiseen.

Olen seurannut erityisesti valtateiden 8 ja 12 päällysteitä ja kunnossapitoa. Päällyste on lähes kokonaan erittäin huokoista, useiden millimetrien ”reikäjuustoa”. Kun talvikunnossapito perustuu lähes yksinomaan suolaukseen, pinnoitteeseen kohdistuu hydrodynaaminen kuormitus, joka murentaa päällystettä rengastyypistä riippumatta. Lisänä tulee pinnoitteen jäätymisvauriot, kun kemikaalien teho hiipuu.

Tiestössä on monin paikoin teräväreunaisia aukkoja, mitä ei taatusti mikään nastarengas ei pysty kovertamaan. Urapaikkaukset tehdään menetelmällä, jota urakoitsijat eivät suostu tekemään esimerkiksi teollisuuslaitoksen pihalle. Korjaus ei kestä, mutta tienpitäjä ei siitä välitä ja lasi- ym vauriot maksaa tyynesti autoilija.

Oma lukunsa ovat kitkarenkaat, Hallelujaa! Ei se kitka tule pelkästään lamelleista, ei pehmeämmästä kumista. Jos tulisi, lisäämällä siihen nastat olisi tuloksena huippupito. Nyt kitkamateriaali koostuu kumiin sekoitetuista keraameista ym keuhkoille ei niin terveellisestä materiaaleista, joiden haitat menevät näppärästi nastarenkaiden aiheuttaman ”katupölyn” piikkiin. Katupölyn, joka ainakin maanteiden varsilla koostuu pääosin tienpitäjän sinne levittämästä ”suolasta”.

Tässäkin asiassa on voimassa se Virallinen totuus. Todelliseen, riippumattomaan tutkimukseen ei heru sen paremmin tutkimusrahoja, kuin myötämielisyyttäkään. Tulokset kun olisivat osin arvattavissa, eivätkä ollenkaan mieluisia.

Parasta siis, että autoilijat edelleenkin syyttelevät toisiaan ja lähes kerjäävät lisää ympäristöveroja arkista liikkumistaan rankaisemaan. Ja kyllä, olen ajanut myös kitkarenkailla. Kuin myös nastattomilla MS-renkailla :)!
No pärjääkö siellä Kajaanissa talven yli kitkarenkailla? Hallelujaa!

Halle oli muuten jeesuksen aasin nimi ja sanonta hallelujaa tuli siitä kun Getsemanelaiset kannusti sitä. ELK
16
Showroom / Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
« Uusin viesti kirjoittanut Lankku 25.12.2025, 18:47:40 »
Vesi-ilmavälijäähy ehti saapumaan ja tänään hahmottelin paikkaa muiden juttujen ohessa. Ahto- ja imuputkisto sekä ohjausletkut valmistuvat hiljalleen. Pakopesän päälle pujotin hupun jottei korvenna paikkoja.

17
S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) / Vs: Hermot menee takaoviin
« Uusin viesti kirjoittanut hessu80 25.12.2025, 17:49:46 »
Varmaan tässä nyt eri käsitys, että mikä on ovipahvi. Lukko taitaa tosiaan olla kiinni siinä "mekanismipellissä", jossa lasinnostinkin on kiinnitettynä. Ovipahvin mukana ei irtoa vielä mitään.
18
S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) / Vs: Hermot menee takaoviin
« Uusin viesti kirjoittanut T-Row 25.12.2025, 17:09:46 »
Se lukkopakettihässäkkä on ovipahvissa kiinni sellaisella klipsisysteemillä ja lukkopaketti tulee pois ovipahvin mukana. Lisäksi se on vielä yhdellä pikkuruuvilla kiinni ulkokahvan alta.
19
Yleinen keskustelu / Vs: Pärjääkö Kajaanissa talven yli kitkarenkailla
« Uusin viesti kirjoittanut Scraab 25.12.2025, 16:30:43 »
Tämä "talvihan" on vähän paha tiestölle kun nastauskovaisista parhaat on jo ajellut kolme kuukautta nastoilla sulilla teillä, korjausvelka kasvaa  :idiot2:
Siitä on jo melkoisesti aikaa, kun nykyiset nastasäännöt astuivat voimaan. Henkilöautojen 120N ei muuksi muutu, on se rengas tonnien sähköauton tai pikku-Fiatin alla.

Korjausvelka kasvaa, mutta nastarenkaat eivät siihen ole yksin syyllisiä. Suurin syy on ala-arvoinen päällystemateriaali. Kun kustannuskartellissa kävi käry, laatukartelli voi edelleenkin hyvin, eikä päällysteille tietääkseni ole asetettu kummoisiakaan laatuvaatimuksia. Myöskään päällysteen ostajilla ei riitä tieto hankintojen tekemiseen.

Olen seurannut erityisesti valtateiden 8 ja 12 päällysteitä ja kunnossapitoa. Päällyste on lähes kokonaan erittäin huokoista, useiden millimetrien ”reikäjuustoa”. Kun talvikunnossapito perustuu lähes yksinomaan suolaukseen, pinnoitteeseen kohdistuu hydrodynaaminen kuormitus, joka murentaa päällystettä rengastyypistä riippumatta. Lisänä tulee pinnoitteen jäätymisvauriot, kun kemikaalien teho hiipuu.

Tiestössä on monin paikoin teräväreunaisia aukkoja, mitä ei taatusti mikään nastarengas ei pysty kovertamaan. Urapaikkaukset tehdään menetelmällä, jota urakoitsijat eivät suostu tekemään esimerkiksi teollisuuslaitoksen pihalle. Korjaus ei kestä, mutta tienpitäjä ei siitä välitä ja lasi- ym vauriot maksaa tyynesti autoilija.

Oma lukunsa ovat kitkarenkaat, Hallelujaa! Ei se kitka tule pelkästään lamelleista, ei pehmeämmästä kumista. Jos tulisi, lisäämällä siihen nastat olisi tuloksena huippupito. Nyt kitkamateriaali koostuu kumiin sekoitetuista keraameista ym keuhkoille ei niin terveellisestä materiaaleista, joiden haitat menevät näppärästi nastarenkaiden aiheuttaman ”katupölyn” piikkiin. Katupölyn, joka ainakin maanteiden varsilla koostuu pääosin tienpitäjän sinne levittämästä ”suolasta”.

Tässäkin asiassa on voimassa se Virallinen totuus. Todelliseen, riippumattomaan tutkimukseen ei heru sen paremmin tutkimusrahoja, kuin myötämielisyyttäkään. Tulokset kun olisivat osin arvattavissa, eivätkä ollenkaan mieluisia.

Parasta siis, että autoilijat edelleenkin syyttelevät toisiaan ja lähes kerjäävät lisää ympäristöveroja arkista liikkumistaan rankaisemaan. Ja kyllä, olen ajanut myös kitkarenkailla. Kuin myös nastattomilla MS-renkailla :)!
20
S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) / Vs: h7 hehkut
« Uusin viesti kirjoittanut jani75 25.12.2025, 16:24:36 »
jotain philips merkkisiä käyttäny juu kestää n 2-3kk max
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10
Puotilan autokorjaamo  RallyBaron