Proturbo  Autodiagnoosi

5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia

  • 40 Vastauksia
  • 21904 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Matu_68

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: 5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia
« Vastaus #30 : 11.01.2012, 17:45:29 »
Nyt Auto lähtee venttiilikoneiston vaihtoon.
Alla mainitussa linkissä mainitaan että pitäisi porata säätöreiät????
mitä varten ne tehdään ja onko pakollista?
Mitä muuta pitää tehdä esim. vaihteiston nollaus ja onnistuuko se esim. sulakkeen irrotuksella
vai pitääkö vierailla sinisellä??

http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=228
V70 D5 -05

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: 5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia
« Vastaus #31 : 14.01.2012, 01:32:47 »
Ei niitä tarvitse tehdä, varsinkaan jos tulee tehdasuutta koneistoa tilalle. Noiden säätöreikien kautta voi tarvittaessa hienosäätää noita paineensäätösolenoideja, mutta siitä ei juuri normaalitapauksissa ole hyötyä.
 
Kun vaihto on tehty, niin kannattaa korjaamolla nollata laatikon sopeutustiedot, ja ajaa opetusajo (ei siis riitä sulakkeen/virtojen poisto). Voi olla, että vaihteiston ohjainyksikön ohjelmisto pitää myös päivittää - jos sitä ei ole tehty.
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa Matu_68

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: 5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia
« Vastaus #32 : 25.01.2012, 20:54:01 »
Nyt ei tiedä itkeä vai nauraa :'( :D
1. Öljyn vaihto useasti peräkkäin + lisäaine -> seilaaminen helpottui muttei poistunut ja vaihtaminen pehmeni hieman.
2. Venttiilikoneiston vaihtaminen + n 4l öljyä vaihdettu + lisäaine -> vaihdot ennallaan eli töksäyttelee ja seilaaminen paheni eli takapakkia :'(
Ei taida olla paljon tehtävissä asialle enää aski auki jos haluaa helpotusta tuskaan :buck2:
Öljyjä vaihdettu nyt noin +20L ja uusi venttiilikoneisto.
V70 D5 -05

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: 5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia
« Vastaus #33 : 27.01.2012, 12:26:14 »
Sepä onkin sitten hankalampi vika...
 
Mites sen opetusajon kanssa kävi?
 
Oliko se mistä se venttiilikoneisto?
 
Yleisin vikakohde on siis varmistettu, mutta vielä on muuttujia: Moottorin ohjaimelta ei ilmeisesti vikakoodeja löydy? Meinaan sieltä kautta ohjataan mm. turbiinilukkoa ja vaihdon paineita. Bensakoneessa käytetään ilmamäärämittarin tietoja, miten lie dieselissä?

Sitten voi olla laatikossa jokin mekaaninen vika- lähinnä puslissa. Tuon vian näkee kun mittaa laatikosta voitelupaineen.
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa Matu_68

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: 5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia
« Vastaus #34 : 27.01.2012, 22:03:11 »
Nollauksen kanssa oli ongelmia käytiin 15 km päässä nollaamassa ja kierrokset seilasi jo menomatkalla.
Totutusajosta en tiedä muuta kuin että paikalla vaihdeltiin "vaihteita" jonkin aikaa ja sitten menoksi.
Takasin kun päästiin niin laitettiin lisäainetta ja tarkastettiin öljyn määrä.
Ajoin noin 1300 km huollon jälkeen ja tänään ei ole nykäissyt, eli  vaihtoi reippaasti alle 2500 kierroksella hiljaa kiihdyttäessä.
yleensä nykäisy tulee kun kierrokset karkaa ylös ja sitten nykäsee vaihtaessa.
Oli pitkästä aikaa miellytävää ajella itseasiassa se seilaaminen ei ärsytä niin paljon kuin nykäsyt.
Katsotaan miten huomenna toimii.
Venttiilikoneisto on uusi ymmärtääkseni mutta ei volvolta hankittu.
Sinisellä tiskillä ei tiedetty mitään voitelupaineiden mittauksesta pitää soitella muita paikkoja läpi..
Edellisellä kerralla kun vaihdeltiin öljyjä niin oli ilmeisesti vaihdettu käytetty ilmamassamittari jolla toimi paremmin.???
Pitäisikö kokeilla uudella??
« Viimeksi muokattu: 27.01.2012, 22:05:05 kirjoittanut Matu_68 »
V70 D5 -05

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: 5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia
« Vastaus #35 : 28.01.2012, 12:15:16 »
Sinisellä tiskillä ei tiedetty mitään voitelupaineiden mittauksesta pitää soitella muita paikkoja läpi..

Sinisellä nyt ei tiedetä noista laatikoista juuri mitään, ainoa korjaus jonka osaavat on laatikon vaihto....
... joka saattaa tietysti olla helpoin tie vian korjaamiseen monissa tapauksissa.

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: 5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia
« Vastaus #36 : 29.01.2012, 20:38:23 »
Tuo kierrosten seilaaminen entisillä opeilla on vielä normaalia. Oliko se merkkiliikkeen asentaja, kun ajoi sen opetuslenkin? Oikeaoppisesti se tehdään niin, että korjaamon testerillä (ilmeisesti Volvon Dice/VCT2000 lienevät ainoat jotka asiaan pystyvät?) aktivoidaan opetustila, ja kun vaihteistoöljyn lämpötila on siellä normaalilämmön puolella (infotaulussa teksti "Vaihteisto ölj.lämpö korkea"), ajetaan tasakaasulla kiihdytyksiä ja hidastuksia + pysähdyksissä vaihdot N-R ja N-D kunnes jokainen vaihto on sopeutettu (mittariston kolmio vilkahtaa) ainakin kerran.

Pikkunen demo, mitä tapahtuu adaptaatiotilassa. Ei tuokaan klippi ihan mallisuoritus ole, tuolla yleisellä tiellä tuo kun on aika haasteellista hommaa - joutuu tien tukkeeksi vaikka iltayöllä onkin menossa.  ::)

Aikaa tuhrautuu helposti tuntikin suhatessa, että ihan hetkessä se ei käy. Toki tuo aski oppii itsekseenkin tavoille - kuten olet huomannutkin - mutta saattaa kestää reilunkin aikaa se.

Ajele nyt hetki vielä, miten se asettuu...
« Viimeksi muokattu: 29.01.2012, 20:42:19 kirjoittanut eki_j »
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa J-A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: 5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia
« Vastaus #37 : 11.02.2012, 15:15:23 »
Mun S60 D5 -03 teki samaa kierrosten humppausta n.70km/h mittarinopeudessa. Käytin joulukuussa autoa wetterillä vaihteistoöljyn vaihdossa ja kierrokset seilasi edelleen öljynvaihdon jälkeen. Nyt pari viikkoa sitten korjautin mittariston ja sen jälkeen kierrosluvun seilausta ei ole esiintynyt. En tiedä johtuiko kierrosluvun seilaus vain mittarista vai vaikuttiko tuo reilun 1000km:n ajo uusilla vaihteistoöljyillä. Mitään ohjelmistopäivityksiä autoon ei ole tehty.

Poissa Matu_68

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: 5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia
« Vastaus #38 : 11.02.2012, 19:01:17 »
Onko 2005 malleissa ollut mittaristovikojan oma kyllä valmistettu 2004 mutta malli on -05?
Kyllä sen huojunnan tuntee takapuoleen, laatikko avataan kevään aikana.
Raportoin kun vika selviää.
V70 D5 -05

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: 5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia
« Vastaus #39 : 11.02.2012, 21:00:42 »
Sinisellä nyt ei tiedetä noista laatikoista juuri mitään, ainoa korjaus jonka osaavat on laatikon vaihto....
... joka saattaa tietysti olla helpoin tie vian korjaamiseen monissa tapauksissa.

On se kumma juttu, että täällä tuntuu olevan sellainen käsitys, että ne merkkiliikkeet valitsee ne surkeimmat asentajat eikä osaa kouluttaakkaan niitä :idiot2:

On toki totta, että laatikoita ei paljoa availla sinisellä, mutta luulisi vikadiagnoosin teko jollakin tavalla onnistuvan, kun siellä on kuitenkin pakosta tarvittava tieto ja erikoistyökalut käytettävissä. On toki totta että joka jamppa ei vamasti ole mikään vaihteistoexpertti, mutta joka liikkeestä luulisi löytyvän kaveri, joka on "erikoistunut" vaihteistoihin (ja osaisi ne VIDAN opastamat vianhakutemput tehdä).

Tuota lisäaineen laittoa öljyn joukkoon vähän ihmettelen, kun olen itse ollut siinä käsityksessä, että Aisinin uudemmat laatikot ei tykkää mistään lisäaineista?
« Viimeksi muokattu: 11.02.2012, 21:02:26 kirjoittanut AWD_hybrid_drive »

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: 5-lovinen automaatti seilauttaa kierroksia
« Vastaus #40 : 11.02.2012, 21:40:08 »
On se kumma juttu, että täällä tuntuu olevan sellainen käsitys, että ne merkkiliikkeet valitsee ne surkeimmat asentajat eikä osaa kouluttaakkaan niitä :idiot2:

On toki totta, että laatikoita ei paljoa availla sinisellä, mutta luulisi vikadiagnoosin teko jollakin tavalla onnistuvan, kun siellä on kuitenkin pakosta tarvittava tieto ja erikoistyökalut käytettävissä. On toki totta että joka jamppa ei vamasti ole mikään vaihteistoexpertti, mutta joka liikkeestä luulisi löytyvän kaveri, joka on "erikoistunut" vaihteistoihin (ja osaisi ne VIDAN opastamat vianhakutemput tehdä).

Tuota lisäaineen laittoa öljyn joukkoon vähän ihmettelen, kun olen itse ollut siinä käsityksessä, että Aisinin uudemmat laatikot ei tykkää mistään lisäaineista?

Vai onko niin, että vikoihin on merkkihuollossa käsikirjan mukaiset toimintatavat, joiden mukaan asentajat joutuvat toimimaan. Jos lääkkeeksi laatikkovikaan on manuaalissa uuden laatikon vaihto, ei kai asentaja siinä saa sooloilla omineen. Turboja ei ainakaan tämän palstan mukaan sinisellä avata eikä korjata vaan vaihdetaan, jos on vika. Erikseen löytyy sitten turbokorjaamot, joissa saadaan se sama rikkinäinen ahdin tarvittaessa kuntoon halvemmalla. Ymmärrettäväähän tämä on, merkkihuoltojen täytyy yrittää säilyttää jotenkin yhteismitallinen taso ja valmistajaakin asia kiinnostaa, kun joutuu takuukorjaukset viime kädessä maksamaan.

En tiedä merkkihuoltojen toimintatapoja, joten arvuuttelen vain.

 

Samppasport  Futurez