Elekma  Autoracing

850/10v./95 sammui heti, uudelleenkäynnistys tosivaikea

  • 13 Vastauksia
  • 3167 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa belem

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Oltiin ajettu jo muutaman päivän pitkiä matkoja, sitten kylässä auto seisoi toista päivää ja siirsin sitä pihalla hieman ja jätin siihen, seuraavana aamuna lähdettiin jatkaan matkaa ja pistin volvon käyntiin, sammu melkein heti, uusi starttaus ja sitä jatkui kunnes virta loppui, virta-auttaja tuli ja ainakin 5-minuutin starttauksen jälkeen sain sen pikkuhiljaa jäämään käyntiin, meinas apukaapelit sulaa.
En ole startatessa koskenutkaan kaasuun milloinkaan, kun siitä on varoitettu, että kastelee kuulemma tulpat, tiedä häntä, eikä ole koskaan mulle näin tehnyt, mutta nyt teki, raju homma oli sen uudelleenkäynnistys, aivan uskomaton, ihan pelottaa, milloin uudelleen, nyt sitten on taas pelannut kuin ainakin.
Mitähän nyt tekis, lueskelin aiempia juttuja, mutta ei nyt oikein ole selvää mitä lähtis tekeen. Oisko ideaa ?

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Vs: 850/10v./95 sammui heti, uudelleenkäynnistys tosivaikea
« Vastaus #1 : 21.04.2014, 22:57:29 »
olisko tullu ns. liimaventtiili?
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6406
Vs: 850/10v./95 sammui heti, uudelleenkäynnistys tosivaikea
« Vastaus #2 : 21.04.2014, 23:19:42 »
Minunkin kokemus on että paljon ajettuna nuo voi olla huonoja käynnistymään sen jälkeen kun sammuttaa ihan kylmiltään, eli pitäisi vähän kaasutella tai pitää pidempään käynnissä kun autoa 5 metriä siirtää. Tuossa 95-mallissa taitaa olla vielä se itsediagnostiikkaboksi, eli vikakoodit kannattaa lukea ja nollata ja katsoa sitten tuleeko joku vikakoodi uudestaan seuraavan ajon jälkeen. Toinen mikä mua kiinnostaisi on puristuspaineet.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 850/10v./95 sammui heti, uudelleenkäynnistys tosivaikea
« Vastaus #3 : 22.04.2014, 01:32:56 »
Eiköhän siihen iskenyt liimaventtiili kuten jo arvailtiin :) itsekkin onnistuin siinä kun siirsin porukoiden käyttiksen pakkasesta talliin enkä antanut käydä tarpeeksi  ::)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 850/10v./95 sammui heti, uudelleenkäynnistys tosivaikea
« Vastaus #4 : 22.04.2014, 06:48:40 »
Ihan tyypillinen liimaventtiilitapaus. Jos siirrät autoa pihassa tms. niin anna kuitenkin käydä vähän pidempään paikallaan, sillä tavoin ei pitäisi tulla uudestaan.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Heinämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: 850/10v./95 sammui heti, uudelleenkäynnistys tosivaikea
« Vastaus #5 : 22.04.2014, 15:19:19 »
Kertokaas tyhmemmälle mikä on liimaventtiili ja mistä se johtuu..... mitä sellaisen kanssa pitää tehdä? Auttaako bensan sekaan laitettava puhdistusaine, Forte tai vastaavat, kun niistä sanotaan että poistavat myös karstaa venttiileistä.

Itsellä kävi kerran niin että kylmänä startatessa "jäi jumiin" eli ikään kuin männät olisi alkaneet kanittaa vastaan ja moottorin pyöriminen pysähtyy. Tää "jumittaminen" tietty keskeytti starttauksen kun päästin avaimesta irti. Uusintastarttaus hörähdytti auton käymään pariksi sekunniksi vajailla pytyillä. Läksin liikkeelle ja koneen lämmettyä tuota ei enää tullut. Muistaakseni tuo on toistunut yhden kerran. Joku arveli juurikin liimaventtiiliä näiden oireiden taustalle, mutta epäselväksi jäi mitä tolle tartteisi tehdä.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 850/10v./95 sammui heti, uudelleenkäynnistys tosivaikea
« Vastaus #6 : 22.04.2014, 15:43:05 »
Liimaventtiilillä tarkoitetaan sitä että venttiili jää kantamaan(osittain auki) jolloin puristusta ei kyseisessä sylinterissä ole ja moottori pyörii kuin tulpaton mopo. :)

Poissa belem

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: 850/10v./95 sammui heti, uudelleenkäynnistys tosivaikea
« Vastaus #7 : 23.04.2014, 20:36:07 »
Aiempia vikajuttuja luettuani ajattelinkin sitä "liimavenaa" Olen yleensä pitänyt huolen ettei sitä heti sammutella, mutta tuolla lomalla vieraalla pihalla unohtui.
Eipä ole ikinä vastaavaa moottoria tullut vastaan, on sentään ollut kymmeniä autoja, 5 amerikkkalaistakin ja niissä ainaski oli hydr.venat eikä koskaan mitään probleemia. Yhtään autoa ei mulla ole ollut jolla olis alle 100 tuhatta mittarissa, tyypillisesti 200---500 tuhatta, tässä Volvossa 260 tuhatta.
Entäpä mitä pitäis tehdä tälle mysteerille. Voin kyllä jos on aikaa lukea ne vikakoodit siitä lampunvilkkeestä siellä konehuoneessa. Mihin siinä sitte pitäis huomiota panna ? Mites olis ne ihmeaineet jotka parantaa kaikki siis bensan sekaanko? vaiko öljyn uudelleenvalinta tai jokin litku mukaan?
Muuten kyllä kiva auto, aivan amerikkalaisen mukava ja tehokas pitkillä ajoilla, paras ajettava mitä koskaan olen ajanut.
Onko tuolla valtavalla öljynsyönnillä tekemistä tämän ihmevian kanssa?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6406
Vs: 850/10v./95 sammui heti, uudelleenkäynnistys tosivaikea
« Vastaus #8 : 23.04.2014, 20:52:48 »
Mulla valtavasti öljyäsyövä (litra tonnilla) vastaava kone teki tuota vain tosiaan kylmänä sammuttuaan joskus kerran vuodessa ja sitten viimeisen kuukauden aikana kun veteli viimeisiään ennen venttiilivikaa. Siksi ehdotinkin puristuspaineiden mittaamista että koneen väljyys selviäisi. Mut itse liimaventtiili ei ole vaarallinen eikä sitä tule pelätä kunhan huomioi tuon 5 metrin ajon kylmänä välttämisen. Mä laitoin Forte-huuhtelun omaani, mut ei se öljynsyönti sillä hävinnyt ja sehän on ihan oikea vian merkki.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Vs: 850/10v./95 sammui heti, uudelleenkäynnistys tosivaikea
« Vastaus #9 : 23.04.2014, 21:20:06 »
Eikös näissä 10venasissa toi öljynsyönti ole enemmänkin sääntö kuin poikkeus.
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6406
Vs: 850/10v./95 sammui heti, uudelleenkäynnistys tosivaikea
« Vastaus #10 : 23.04.2014, 23:21:39 »
Eikös näissä 10venasissa toi öljynsyönti ole enemmänkin sääntö kuin poikkeus.

ainakin tiedän 20-venttiilisiä jotka ei syö 300tkm ajettuna, mikähän juttu noissa 10-venaisissa on?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 850/10v./95 sammui heti, uudelleenkäynnistys tosivaikea
« Vastaus #11 : 24.04.2014, 23:23:34 »
Ite olen ihmetellyt samaa, lohkoissa ei pitäisi kai mitään eroa olla. Ainoat erot olisivat siis männät ja kansi, niistäkö löytyy 10-venasen heikko kohta?

Myös olen kuullut että myöhemmissä vuosimalleissa (95 eteenpäin tms?) olisi valua muutettu öljynsyönnin takia, pitäneekö paikkansa?

Poissa belem

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Vs: 850/10v./95 sammui heti, uudelleenkäynnistys tosivaikea
« Vastaus #12 : 24.04.2014, 23:34:36 »
Niin mikähän niissä on, meillä on toinenki Volvo, 440 -89 ajettu hieman yli 200 tuhatta 1,7 monipisteruiskukone katilla ja on ajeltu samanlaisia reissuja, eikä siinä tarvi 5 litran varaöljykanisteria mukana olla, kunhan on vähän, muttei tuollaisella 3 tonnin matkalla lisätä tarvi, eikä ole koskaan ollut mitään käynnistysvikoja vaikka ajais joka päivä vaikka metrin.(tieteski siten akku loppuu ajallaan)
Jotenki tämä 5-kone sitä öljyä imeskelee, ulos sitä ei tule pisaraakaan, pölykuiva joka nurkalta, alta ja päältä.
Ne huohotinjutut ja tyhjäkäyntimoottorin olen aina puhdistanut kuten foorumilla on ollut infoa.
Merkillinen kone tuo. Eikä mitään konetta nyt sentään 250 tonnissa meillä peruskorjaamaan ole alettu.
Meidän kesäveturi, Pajero -91 turbodiesel vie öljyä, muttei nyt sentään ihan mahottomia, ohjekirjassakin sanotaan, että kuuluu Pajen koneen luonteeseen. Pajella nyt 400 tuhatta mittarissa.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 850/10v./95 sammui heti, uudelleenkäynnistys tosivaikea
« Vastaus #13 : 27.04.2014, 16:59:35 »
Ite olen ihmetellyt samaa, lohkoissa ei pitäisi kai mitään eroa olla. Ainoat erot olisivat siis männät ja kansi, niistäkö löytyy 10-venasen heikko kohta?

Myös olen kuullut että myöhemmissä vuosimalleissa (95 eteenpäin tms?) olisi valua muutettu öljynsyönnin takia, pitäneekö paikkansa?
'97 B5252S porsastaa öljyä, sylinterit tynnyreinä 100% todennäköisyydellä eli se parempi valu on legendaa. Koneella ajettu vajaa 330tkm, tosin paikalleen motivaatiopiikin yllättäessä menevä lohko on 380tkm ajetusta autosta ja siinä ei ole sylintereissä ollenkaan kulumaa.
Jäitä housuun!

 

Samppasport  Futurez