Autoracingilta tilasin H-profiilit tulevaa ajatellen ja käytin ne tarkastuksessa. Perjantaina putsasin irtomännistä rengasurat ja laitoin kiinni veiveihin. Vasta silloin muistin, että veivit tarvitsevat ekstratilaa näissä vanhanmallin lohkoissa. Sylinterin alapään sijaan otan hieman veivistä kuten oli puhe boostin kanssa. Ei tarvitse purkaa koko alakertaa sen takia. Henkisesti kuitenkin varauduin jo siihen, että lohkossa on isompaa vikaa ja joudun vaihtamaan englantilaisen vanhan alakerran sisään. Eli 2,5l lohko T6 männillä ja 3l kampuralla. Varautuminen ei kuitenkaan aivan riittänyt, joutui moisen tekemäänkin.
Eilen iltapäivällä ennen yhtä pääsi alottelemaan, laskin öljyt pois ja purin kannen pois pakosarjan kera. Kutospytyssä oli yksi aika syvä naarmu ja muutama miedompi. Miten lie jäänyt huomaamatta aikanaan aukastessa, oisko venttiilinmurusia tipahtanut männän väliin. Venttiilivikaisenahan luovuttaja-auto mulle tuli. Eipä tarvitse ihmetellä miksi tulppa on aina ollut mustempi kuin muut. Koetin käsihoonilla hieroa, mutta sen syvä oli ja pytyissäkin jo pientä pykälää, että päädyin alakerranvaihtoon.
Imusarja sekä laatikko pois ja kone ylös. Sai vielä syylärinkin rutattua kun koneen kannatinliina katkesi ja kone tippui sen päälle juuri keskelle. Samalla hajosi jakopään taustamuovi. Kaipa sekin oli kerran koettava

Hurjasta ulkonäöstä huolimatta syyläri pitää vielä nesteet sisällä. Englantilaisen vanhasta lohkosta puuttui kaikki, eli se kasaten, veivit 3l männistä T6 mäntiin, käsihoonilla sylintereitä pyyhkäisten ja paikoilleen. Ulkoiset osat siirsin huohotinpurkkia lukuunottamatta vanhasta koneesta. Nopeampi niin kuin kaivella esiin. 245:n vanhan laturin ois voinu muistaa laittaa, koska sillä ei rempan jälkeen ole paljoa ajettu.
Puolenyön aikaan oli kone
paikallaan(seuraavassa kuvassa näkyy minkä verran vanhaan lohkoon jäi osia kiinni) ja ennen kolmea työkalut takaisin paikoillaan. Pyörittelin aikani startilla kunnes kokeilin käyntiin ja megan päälle laittamalla ei sähköt oikein pelanneetkaan. Aikani tutkailin kunnes muistin, että vaihdoin korissa maajohdon paikkaa vanhan kierteen korkattua. Maalia pois kaapelikengän alta ja se oli siinä. Käytin lämpimäksi ensiöljyillä ja vaihdoin uudet öljyt sekä suodattimen. Ei ainakaan käryä käydessä samalla tavalla kuin vanha. Säätöajoa ois tehtävä, tippuihan puristussuhde päälle kympistä T6 tasolle ja tilavuuskin samaan. Ennakkoa lisää ainakin.
Lohkonvaihdon myötä on turbolle öljynpaluunippa valmiina ja löytyi toinen aiemmin hukkuneista venttiililukoistakin.