KL-varaosat  Race.fi

V70 ravistaa edelleen.

  • 33 Vastauksia
  • 10610 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2575
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: V70 ravistaa edelleen.
« Vastaus #30 : 26.07.2015, 20:03:22 »
Löytyskö tuolta:

http://www.soviterenkaat.fi/?gclid=CNbMmcKa-cYCFYPDcgod1y8J9w

Voin suositella  O0 Tilausta seuraavana päivänä tipahti luukusta.
VolvoRyhmä@Facebook

V70 D3 Ocean Race -12 & 144 B18A -67

Poissa OYlitalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 ravistaa edelleen.
« Vastaus #31 : 26.07.2015, 20:53:27 »
Ne tasapainottajat ei yleensä kurkistele sinne tasapainotuskoneen lokasuojan alle renkaan pyöriessä. Eli renkaassa voi olla selkäheittoja ja silti tasapainossa. Itse menin uusien renkaiden kolmannella tasapainotuskerralla seuraamaan vierestä ja tuloksena  oli yksi uusi rengas takuuseen. Vapinat tärinät loppui siihen vaikka citikka olikin autona silloin.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: V70 ravistaa edelleen.
« Vastaus #32 : 27.07.2015, 00:53:05 »
Tuossapa pohdintaa aiheesta napakeskitteinen vs. pulteista keskittävä ja myös pohdintaa noiden muovisten spacereiden todellisesta toimivuudesta voimien siirtäjänä.

http://www.croberts.com/Automotive-wheel-detachment.htm

Lopputulos tuossa artikkelissa on se, että OEM vanteet keskittävät usein navasta ja valmistaja on useimmissa tapauksissa navasta keskittäväksi ne suunnitellut, vaikka olisikin kartiomallin pultit/mutterit. Aftermarket vanteet suunitellaan pääasiassa pulteista keskittäväksi ja tuota voimiensiirto-ongelmaa koitetaan paikata usein polymeereista valmistetuilla soviterenkailla, mutta ne eivät poista täysin ongelmia. Eli se vanne ei välttämättä sovitteenkaan kanssa edelleenkään keskity 100% kuten autovalmistaja on alunperin kiinnityksen suunnitellut. Tuo taas aiheuttaa epätasapainon lisäksi pulttien väsymistä yms...

Se että joku toimii niin, ettei ongelmia itse havainnoi esim. ravistuksena, ei tarkoita sitä että autovalmistaja olisi asian suunnitellut alunperin kyseisellä tavalla toimivaksi. Autotehtaissa ei heitellä asioita hattuvakioilla "tää tuntuu toimivan"-periaatteella. "Riittävän hyvin" toimiva ratkaisu voi olla monessa tapauksessa ihan ok, mutta se ei ole synonyymi sille, miten palikat on alunperin suunniteltu toimivan. ;)
« Viimeksi muokattu: 27.07.2015, 01:01:28 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 ravistaa edelleen.
« Vastaus #33 : 04.08.2015, 23:17:50 »
Tuossapa pohdintaa aiheesta napakeskitteinen vs. pulteista keskittävä ja myös pohdintaa noiden muovisten spacereiden todellisesta toimivuudesta voimien siirtäjänä.

http://www.croberts.com/Automotive-wheel-detachment.htm

Lopputulos tuossa artikkelissa on se, että OEM vanteet keskittävät usein navasta ja valmistaja on useimmissa tapauksissa navasta keskittäväksi ne suunnitellut, vaikka olisikin kartiomallin pultit/mutterit. Aftermarket vanteet suunitellaan pääasiassa pulteista keskittäväksi ja tuota voimiensiirto-ongelmaa koitetaan paikata usein polymeereista valmistetuilla soviterenkailla, mutta ne eivät poista täysin ongelmia. Eli se vanne ei välttämättä sovitteenkaan kanssa edelleenkään keskity 100% kuten autovalmistaja on alunperin kiinnityksen suunnitellut. Tuo taas aiheuttaa epätasapainon lisäksi pulttien väsymistä yms...

Se että joku toimii niin, ettei ongelmia itse havainnoi esim. ravistuksena, ei tarkoita sitä että autovalmistaja olisi asian suunnitellut alunperin kyseisellä tavalla toimivaksi. Autotehtaissa ei heitellä asioita hattuvakioilla "tää tuntuu toimivan"-periaatteella. "Riittävän hyvin" toimiva ratkaisu voi olla monessa tapauksessa ihan ok, mutta se ei ole synonyymi sille, miten palikat on alunperin suunniteltu toimivan. ;)

Olipa melko "tutkimus". Tuollahan lukee että "Some vehicles (early VW Beetles) used lug-centric designs with success". Viittaakohan tuo ihan tosissaan johonkin 50-luvun kuplaan vaiko näihin uusiin? Eihän tuosta ole kuin pari päivää kun edessäni pollotti joku pikkumaasturi jossa oli vararengas pyrstössä. Keskireikään olisi nyrkki mahtunut eikä ollut edes pyöreä reikä. Enkä kyllä muista missään vanteissa olleen navan ja vanteen välillä snug fit. Alkuperäiset vanteetkin tippuu maahan tuulen henkäyksestä jos ei ole pultit kiinni.. Jos välys on tuota luokkaa niin vanne taatusti liikkuu hieman koko ajan mikäli navan on ajateltu kantavan kuormaa.

"Automakers design a specific hub-centric wheel to fit a specific hub, utilizing a variety of engineering design methodologies including the finite element stress calculation method.". Jep, mutta entäpä se itse pihvi eli sovite navan ja vanteen välillä kun siellä on välystä. Eikö ne liene elementti menetelmällä pyri optimoimaan vanteen ja liitoksen niin että sitä siirtymää ei niin paljon synny että napa kantaa kuormaa ::)


"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

RallyBaron  Samppasport