Testasin ja kyllä se kolahdus tulee kun nopeus ylittyy 20 km/h:ssa eikä vaihda vaihdettakaan eli ABS n tarkistus varmasti tuon aiheuttaa. Muutoin auto yllättävän äänetön noille kilsoille. Kesärenkaat on Sailun Azzertot Kiinan kumit . Vähän epäilyttää, tosin ajoa ei ole tulossa paljon kakkosautona, joten ehkä noillakin pärjää.
Itse tuli myöskin juuri ostettua V50 1.8 koneella ja alla saman merkin ja mallin kumit koossa 225/45r17. Ainoa ero että auto on -06 ja ajettu 200tkm.
En kyllä itse voi yhtyä tuohon äänettömyyteen. Moottorin jyrinä/pörinä kuuluu todella voimakkaasti sisälle. 80+ vauhdissa ei rengasmelua erota moottorimelun alta. Myöskään farkulle ominaista ääntä takaboxista ei kuulu lainkaan sillä edestä kantautuva moottorin jyrinä peittää sen alleen.
Itsellä on putkistossa vain kaksi vaimentajaa. Taaemmassa (joka sekin taka-akselin etupuolella) lukee Fomoco, mutta edempänä keskellä olevasta vaimentajasta löytyy teksti Tenneco. Onkohan tämä jokin jälkeenpäin vaihdettu tarvike? Voisikohan pörinä johtua tästä pöntöstä?
Edit: itse itselleni vastaten. Pöntössä on leima 0905, eli lienee alkuperäinen. Myös Tennecon sivuilta löytyy maininta että tekevät ensiasennusosia ja myös V50 mainittu. Eli pönttö lienee alkuperäinen.
Swedespeedistä löysin keskustelua moottorin tukikumeista ja värinästä. 06/07 aikoihin kuskin puolen tukikumi on vaihtunut nestetäytteiseen. Tuo uudempi vaatii erilaisen kiinnikekorvakkeen laatikkoon. Tähän 1.8 manuaaliin ei kuitenkaan ole uudempaa tukikumia tullut, eli kiinnikekorvaketta ei tälle löydy. Kiinnikkeessä on erona ainakin kierre, vanhassa M14 ja uudessa M12 reikä. Mistään en ole saanut selville onko korkeuseroa tms...