Carcom Oy  Elekma

V70 mk2 hammastanko

  • 51 Vastauksia
  • 40905 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hifilux

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: V70 mk2 hammastanko
« Vastaus #45 : 18.10.2013, 14:42:09 »
Noitakin hammastankoja tuntuu olevan useampaa erilaista kun katsoo vaikkapa www.autonvaraosat24.fi Esimerkiksi allekirjoittaneen autoon löytyy ZF:n tankoa servotronicilla ja ilman (joista luonnollisesti jälkimmäinen ei käy kun servotronic on autossa) ja sitten on vielä kahdenlaisella kierteellä ainakin noita raidetangon sisäpäitä. Tarvikeosana pelkän tangon hinta seilaa siellä 400-500 euron nurkilla, mutta eipä tuota uskalla summassa mennä itse tilaamaan kun käy sitten pajalle viedessä nolosti jos tanko on vääränlainen.
V70 1.6 DRIVe -11
ex: V70 2.5T -03, V70 2.4i -02

Poissa Rottah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • Ookko nää...
Vs: V70 mk2 hammastanko
« Vastaus #46 : 14.05.2014, 08:27:34 »
Itellä meni remontti ihan vähän vaa vituksi "auto 05 D5 . Paikallisesta tarviketorista hommasin hammastangon joka otettiin vanhan numerosarjan mukkaan ja väärähän se oli sit. Huomattiin sit ku otettiin vanha irti nii siinähän oli sit sähköliitin, elikkäs ajonopeuden mukaan säätyvä ohjaus. No sen mukkaan sit hommattiin uusi hammastanko ja tulihan se sieltä oikeanlainen, paitti että tanko johon tullee tehostajalta putket nii olivat kierteellä, ku vanhassa oli toisissaan kiinni ja yhellä pultilla molemmat kiinni. No sit ruvettiin miettimään että miten ne putket saahan siihen kiinni, nii eipä siihen kuulemma ollu minkäänlaista ongelmanratkaisua. No jos oltas vaihettu putkisarja nii eipä olis sit pumppuun sopinu ne putket koska siellä on kans samanlainen ku alapäässä. Pumppu olis pitäny vaihtaa ja kuulemma ei olis pelannu "ammattimiesten mukkaan". Autolla kiire olla ajossa nii menin sit Wetterille ja tilasin uuden hammastangon runkonumeron mukan ja pitäsi olla siihen sopiva. Hintahan sillä oli lähtö. 1350€+ rattiakseliin joku uus, koska malli muutunu 90€. Myyjä sano että pittäähän siitä vähän hintaa tiputtaa koska onhan se aivan helevetin kallis, eipä se siltikkään hirveesti lämmittäny.
Ja vanha akseli vuoti öljyä ja kuulu kolina kun käänsi rattia paikallaa, välystä oli aika helevetin paljo. Tässä tilanteessa ei varmaankaan olis selvinny pelkillä uusilla stefoilla? Mielssä kävi myös että vanha akseli takasin ja auto vaihtoon, mut eipä se nyt tähän rahatilanteeseen olis ollu mahdollista. Kiitos ja anteeks  ;D
Volvo V70 D4 AWD 2014, Tojota Corolla

Poissa Dobberi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk2 hammastanko
« Vastaus #47 : 28.05.2017, 00:37:10 »
Onkos kukaan tehnyt hammastangon vaihtoon ohjeita?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: V70 mk2 hammastanko
« Vastaus #48 : 28.05.2017, 09:40:02 »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Dobberi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk2 hammastanko
« Vastaus #49 : 30.05.2017, 02:52:07 »
Hieman joo. No eiköhän tuossa työ tekijäänsä neuvo. Tarkoitus vaihtaa pian

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1802
  • Äksee90...Ocean Race :)
Vs: V70 mk2 hammastanko
« Vastaus #50 : 30.05.2017, 07:39:18 »
Onkos kukaan tehnyt hammastangon vaihtoon ohjeita?


Eturenkaat pois, apurungon taaemmat pultit auki, että saa rakoa sinne koneen taakse ja sitten hammastangosta nestelinjat auki, raidetangon ulommat päät irti ja lopuksi rattiakselin liitos hammastangosta.
Oma autoni on 2.4T -01 ja se tanko tulee sieltä välistä vaikka ahdasta näytti olevan :)
Noin 300tkm kohdalla meni myös tässä, uuden ostin Skruvatilta, olikohan n.350€, ei paha :)
Itse vaihdoin nosturilla, meniköhän n. 3 tuntia aikaa?
« Viimeksi muokattu: 30.05.2017, 07:41:32 kirjoittanut arska11 »
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa Dobberi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk2 hammastanko
« Vastaus #51 : 30.05.2017, 16:48:50 »
Ok, itellä D5 -04. Ilmeisesti moottori nostimen varaan ja takimmainen alipainetyyny irti. Sitten roikotella apurunkoa tuen varassa takapäästä ja etupäästä apurungon pultteja joku 10mm auki. Moottoria pitänee käsittääkseni nostaa hieman, että saa alipainetyynyn pois. Itsellä tuli Skandixilta ZF tanko ohjausvaihteineen myös 350€. Onneksi on itsellä putket kierteellä niin säästyy putkisarjan ostolta. Tosin lähtö-/tuloreikä on eripäin ohjausvaihteessa, mutta niin ne ovat myös tangolle menevissä putkissa. Eli no problem.

 

Carcom Oy  Elekma