Autoracing  KL-varaosat

V0 TDI osakyselyä vm 97, remontti menossa

  • 13 Vastauksia
  • 4315 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa supersepe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
V0 TDI osakyselyä vm 97, remontti menossa
« : 25.11.2012, 10:58:44 »
Tuollainen vekotin oli lopettanut ajosta käymisen, muuta en tiedä. Ostin pois ja innolla purkamaan kantta. Hommahan eteni aika kivasti. Kaikki lähti suht helpolla auki. Sellaisia havaintoja tuli tehtyä, että jakoremmin kiristäjä oli kait löysä , se on vielä hieman vaiheessa kiristäjän suhteen. jotenkin näytti että yksi tuuvi puuttuisi, no löysä ainakin. Sitten pumpun remmi oli löysä ja siellä etummainen kiristäjä löysä. Niin piti noista osista kysellä ,että mikä osa se suutin ,johon johto tulee ja miten sen saa sieltä jostain alhaalta pistokkeesta irti. . Sitten taisi olla joku alipaine pumppu, joka nokalta voihan saa, vai,  miten ihmeessä se olisi oikeaoppisesti pitänyt irroitaa sieltä kannesta, se alimmainen mutteri oli tosi hankala. ohjeitä purkuun tarvittaisiin ,vaikka onkin jo kansi poiis ja kokoamiseen.  En ole silleen näitä hommia oikeen koskaan tehnyt, että ohjeita ja neuvoja saa antaa ja niitä tarvitaan . Keerotaan nyt tähän samaan että äkkiseltään ei näkynyt mitään vaurioita, kun kone sammunut. Nyt kun yön jälkeen mietin ,niin yksi venttili oli auki , vaikka kansi kädessä. Eikö ne kaikkipidä olla reilusti kiinni, kun nokkakin pois paikoiltaan, Mäntien päällä ei mitään jälkeä. Sellainen havainto myös tehtiin, että nokan jakopään pyörän lukitusosa, .... kilaahan se taitaa olla, niin se oli itse pyörässä tosi sileänä, ei sormin tuntenut , olikohan leikkautunut, kun akselissä ei ollut kuin se lovi. tuohon tuntui mahtuvan kaikenlaista  vaivaa, löysyyttä ja kuulemma remmin vaihtoon olisi iollut vielä matkaa jotain 30tkm ja ostin tuon niin , että omistaja sanoi, kone on entinen, remmit oli kaikki ehjät ja tallella lähempää tarkastelua varten.  Antakaa reilusti vinkkejä, en todellakaan oikein tiedä näistä silleen varmalla kädellä mitään :-[

Poissa supersepe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: V0 TDI osakyselyä vm 97, remontti menossa
« Vastaus #1 : 26.11.2012, 19:33:00 »
Mahdoinkohan noita kysymyksiä hieman epäselvästi kysellä, kun ei ketään tietäjää ole vastaillut niihin  :-[

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: V0 TDI osakyselyä vm 97, remontti menossa
« Vastaus #2 : 26.11.2012, 20:05:06 »
No, ehkäpäonhyväjospikkasenjaottelisitkysymyksiä, ja selitysten välejä.
Ei muuten, mutta olisi pikkasen mukavampi lueskella, kun tuota suoraa putkea. :-[
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa supersepe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: V0 TDI osakyselyä vm 97, remontti menossa
« Vastaus #3 : 26.11.2012, 22:05:51 »
No, ehkäpäonhyväjospikkasenjaottelisitkysymyksiä, ja selitysten välejä.
Ei muuten, mutta olisi pikkasen mukavampi lueskella, kun tuota suoraa putkea. :-[

Uskon kyllä tuohon  juttuun ja varmaan tosiaan tulee tekstiä juuri silleen rasittavaan putkeen , koitetaan tsempata sen suhteen ;)

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: V0 TDI osakyselyä vm 97, remontti menossa
« Vastaus #4 : 26.11.2012, 22:06:28 »
No ainakin ne venttiilit kuuluu olla kiinni jos nokka akseli on irti> oliskos ottanu venttiili mäntään tms.ja se nokkapyöräkin sitten sai kipeää moisesta...  alipainepumppukin menee sievästi koloonsa nokan ollessa oikeassa asennossa>eli se tappi on eniten sisässä nokka akselin epäkeskon  ollessa matalimmillaan..
 
Tosin nuo kutoset on itseäni kiinnostanu...., eiköhän lie samaa kauraa vitosetki ...yksi reikä vaan vähemmän.:P

Nokka akselin rattaasta en muista, oliko kiilaa vai peräti ei.....joku pyörähän siellä kai säädettävissä pumpun ajoituksen jne. suhteen.....ettei peräti kiilaton versio??>näkyyhän se jälki varmaankin jos on päässy "sutasemaan" tuo nokkapyörä?

Tsemppiä vaan projektiin ja toivottavasti saat saitilta edes jotain vinkkiä :)!
« Viimeksi muokattu: 26.11.2012, 22:21:47 kirjoittanut Koo Pee »

Poissa supersepe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: V0 TDI osakyselyä vm 97, remontti menossa
« Vastaus #5 : 26.11.2012, 22:15:24 »
No ainakin ne venttiilit kuuluu olla kiinni jos nokka akseli on irti> oliskos ottanu venttiili mäntään tms.ja se nokkapyöräkin sitten sai kipeää moisesta...  alipainepumppukin menee sievästi koloonsa nokan ollessa oikeassa asennossa>eli se tappi on eniten sisässä nokka akselin epäkeskon  ollessa matalimmillaan..
 
Tosin nuo kutoset on itseäni kiinnostanu...., eiköhän lie samaa kauraa vitosetki ...yksi reikä vaan vähemmän.:P

Nokka akselin rattaasta en muista, oliko kiilaa vai peräti ei.....joku pyörähän siellä kai säädettävissä pumpun ajoituksen jne. suhteen.....ettei peräti kiilaton versio??

Tsemppiä vaan projektiin ja toivottavasti saat saitilta edes jotain vinkkiä :)!

No kiitos tiedoista. Osaatko kertoa mikä se yksi dieseli suutin on, johto tulee hieman alempaa . Mikä sen johdon tarkoitus. Sitten se alipainepumpun alempi kiinnitys oli melkoinen savotta, kun sinne ei oikein avain sopinut, eikö pikku kätöset, ellei siihen tosiaan jotain hyvää  vinkkiä. Hylsy olisi voinut olla mutta liian paksu

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: V0 TDI osakyselyä vm 97, remontti menossa
« Vastaus #6 : 26.11.2012, 23:25:15 »
Juu, muistelen käyttäneeni kiintosilmukka avainta koossa 13mm silloin kauan sitten D24 mallissa( 740 GL)>> nämä "väärästä" päästä vetävät hiukan tuntematonta aluetta.....vaikka kovastihan tänäänkin kaupiteltiin V 70 D5 mallista moista....mikä lie noista V70 Dieseleistä se kestävin kulkine vuosimalliltaan....Common rail?/TDI??(.taksimiesten mielestä usein se edellinen vanhempi joka kesti +400 000km ;D)



Tarkoittanetkos dieselsuuttimella yhtä niistä viidestä sylinteriin dieseliä syöttävästä yksilöstä/suuttimesta? Ja onkos se johto sähköjohto vai dieselputki/polttoaineen paluuputki tms.??
eli monesko suutin jos kytkinkopan/vaihteiston eli voiman ulosoton vastakkaisesta päästä alkaen lasketaan niin monesko? vai joku muu komponentti ? Siis laturin puoleisesta päästä alotellaan laskemaan...

Se alipainepumpun kiinnitys on helpompaa ,kun pyörittää nokka akselin kohtaan jossa se pumpun ja nokka akselin välissä edes takas liikkuva tappi on eniten sisässä. Tällöin pumpun saa paremmin tökättyä reikiinsä+mutterit saa lähtemään kierteelle omin pikku töppökätösin ilman suurempaa voiman käyttöä...kun palautus jousta vastaan ei tarvitse painaa pumppua väkipakolla paikalleen...

Ja se alempi ruuvi on vaan hankala, mutta ei mahdoton laittaa sillon, kun se nokan epäkesko joka pumpun tappia nylkyttää on kohdallaan/tappi eniten kannen sisässä siis, niin pumpun saa loveensa helpommin.

Saakos tänne tai/jonnekkin vaikka ..you tuben kautta  kuvaa jotenkin värkättyä?>helpottaa arviointia... videoklipeistä puhumattakaan esim. käyntihäiriöisissä tapauksissa suattaspa olla apua äänestä ja kuvastakin  :P

Ps.korjaamokäsikirjakin vois auttaa...kertokoon joku ken tietää ,mistä noita ohjeita löytyy esim. netin kautta?

Siis TDI ja 97 V70 servicemanual ;)...
« Viimeksi muokattu: 26.11.2012, 23:28:21 kirjoittanut Koo Pee »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V0 TDI osakyselyä vm 97, remontti menossa
« Vastaus #7 : 27.11.2012, 15:46:39 »
Saakos tänne tai/jonnekkin vaikka ..you tuben kautta  kuvaa jotenkin värkättyä?>helpottaa arviointia... videoklipeistä puhumattakaan esim. käyntihäiriöisissä tapauksissa suattaspa olla apua äänestä ja kuvastakin  :P

Videoiden linkitys ja kuvien upotus onnistuu vallan mainiosti. Ohjeet:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=334

No kiitos tiedoista. Osaatko kertoa mikä se yksi dieseli suutin on, johto tulee hieman alempaa . Mikä sen johdon tarkoitus.

Nelospytyn suuttimessa on anturi joka mittaa ruiskutettua määrää / suuttimen aukioloaikaa / (?, korjatkaa joku fiksumpi jos se mittaa jotain muuta oikeasti...).

Lainaus
Sitten se alipainepumpun alempi kiinnitys oli melkoinen savotta, kun sinne ei oikein avain sopinut, eikö pikku kätöset, ellei siihen tosiaan jotain hyvää  vinkkiä. Hylsy olisi voinut olla mutta liian paksu

Irroituksessa joku tiheähampainen räikkälenkki saattaisi olla hyvä. Ja kiinni laitettaessa moni on tehnyt niin, että siitä alemmasta kiinnikkeestä sipastaan vähän esim. rälläkällä pois että kiinnitysreiän sijasta on U-muotoinen hahlo. Tällöin mahdollinen seuraavakin irroitus on helpompi.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: V0 TDI osakyselyä vm 97, remontti menossa
« Vastaus #8 : 27.11.2012, 18:13:38 »
Venttiilin varsi on niin vääränä, ettei mene kiinni. Jako seonnut, vaiko nostaja jumissa?
Alipainepumpun alamutteri irtoaa matalapolvisella lenkkiavaimella, siis kiintolenkillä, kuten ainakin kuvasta katsottuna on vaikkapa  Gedore 1 B 13 (6001130). Syväpolvinen lenkkiavain ei mahdu, ei myöskään ilman polvea olevat avaimet. Jostakin Halpahallista ostin aikoinani sopivan ja lyhensin sitä kulmahiomakoneella katkaisemalla turhan leuka-avainpään pois.
Nelossylinterin suuttimen neulanliikeanturilla mitataan ruiskutuksen alkuhetkeä eli ruiskutusennakkoa. Johdon päässä olevassa liittimessä on lukitusjousi, jota pitää puristaa samalla, kun vemputtaa sitä irti vastakappaleestansa. Samankaltaisia lukitusjousellisia liittimiähän on ajovalopesureissa, ahtopaineanturissa, ilmastoinnin paineanturissa ja alipainekatkaisimessa ym.
Nokka-akselissa ei ole kiilauraa eikä kiilaa jakopään puoleisessa päässä, vaikka hihnapyörässä onkin kiilaura.

Poissa supersepe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: V0 TDI osakyselyä vm 97, remontti menossa
« Vastaus #9 : 27.11.2012, 19:25:10 »
Nyt tuli jo kaikkiin kysymysksiin vastaukset ja hyviä vinkkeja myös esim sen alipainepumpun kiinnityksen suhteen. Tuossa jakopään puoleisessa päässä nokka-akselissa on jälki kuin siellä olisi kiilan toinen puoli, siksi tämä ihmettelyni. kiitos muuten hyvistä kommenteista   :)

Poissa seiskakymppitdi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: V0 TDI osakyselyä vm 97, remontti menossa
« Vastaus #10 : 29.11.2012, 19:55:51 »
Nokka-akselissa ei ole kiilaa. Takapäässä akselia on lovi, jolla se kohdistetaan kohdalleen. Tarkasta venttiilien lisäksi mäntien nousema ja venttiilinostimien kunto. Mahdollisten vaurioiden selvittämiseksi.
Vain automaatilla

Poissa supersepe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: V0 TDI osakyselyä vm 97, remontti menossa
« Vastaus #11 : 29.11.2012, 21:19:16 »
Nokka-akselissa ei ole kiilaa. Takapäässä akselia on lovi, jolla se kohdistetaan kohdalleen. Tarkasta venttiilien lisäksi mäntien nousema ja venttiilinostimien kunto. Mahdollisten vaurioiden selvittämiseksi.

Mäntien nousema toki työntömitalla /mauserilla ja sitten kait nostimien kunto silmämääräisesti. Luultavasti viikolopulla hieman taas auton kimppuun, kiitos vinkistä

Poissa seiskakymppitdi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: V0 TDI osakyselyä vm 97, remontti menossa
« Vastaus #12 : 30.11.2012, 21:22:00 »
Otettin just mitsun L200 2,5 d nokalta. kaikki männät halki, , runko halki,taitaa mennä koko moottori  romuun?Kitos evrystä. Eli tämmmöistä tämä on?
« Viimeksi muokattu: 30.11.2012, 21:28:11 kirjoittanut seiskakymppitdi »
Vain automaatilla

Poissa supersepe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: V0 TDI osakyselyä vm 97, remontti menossa
« Vastaus #13 : 01.12.2012, 11:50:52 »
Otettin just mitsun L200 2,5 d nokalta. kaikki männät halki, , runko halki,taitaa mennä koko moottori  romuun?Kitos evrystä. Eli tämmmöistä tämä on?

Minulta löytyisi Pajero, jollä kansiremontin jälkeen ajettu 13tkm ja alkoi päsuntasäiliössä kuplia ja otettiin kansi pois ja kaveri sanoi, että luultavammin vain kansipahvi, laitoin silloin ko juttua eka kertaa ja uusin kaikki mitä kuulemma pitää , jotain meni vikaan  mutta asiahan minulla tässä ioli  että osta pajero pois ja siitä samalla kone kunnostukssen , ehkä pikku vaivalla.  ;)

 

Proturbo  Autodiagnoosi