Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen

  • 27 Vastauksia
  • 9831 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
« Vastaus #15 : 07.08.2014, 18:33:01 »
Irrota plussa ja "starttaa".  Ei tarvi odotella, vaan voit samantien laittaa piuhan takas
No kun halvalla sai.

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
« Vastaus #16 : 07.08.2014, 20:01:24 »
Irrota plussa ja "starttaa".  Ei tarvi odotella, vaan voit samantien laittaa piuhan takas
näinkö helppoa se nyt sitten on ;D
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

AUH

  • Vieras
Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
« Vastaus #17 : 09.08.2014, 18:42:41 »
Tuosta en tiedä mitään sanoa. Ideana tossa mun neuvomassa konstissa on se että konkat tyhjenee. Eli + irti ja sillä irtonaisella + johtimella tökkäät - napaan muutaman sekunnin ajan. Ite oon vielä lisäksi pitäny n15min irti sitä + kaapelia. Ompahan varmasti kerenny nollautua.

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
« Vastaus #18 : 09.08.2014, 22:53:38 »
Tuosta en tiedä mitään sanoa. Ideana tossa mun neuvomassa konstissa on se että konkat tyhjenee. Eli + irti ja sillä irtonaisella + johtimella tökkäät - napaan muutaman sekunnin ajan. Ite oon vielä lisäksi pitäny n15min irti sitä + kaapelia. Ompahan varmasti kerenny nollautua.
jees no pitää koittaa tuota vielä.

Eihän tuo nyt vedä oikosulkuun mitään  :D
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
« Vastaus #19 : 09.08.2014, 23:10:29 »
Vain työkalun jos osut yhtään mihinkään plusnapaa irrottaessa. Kaikille ketkä vähänkin ajattelee, pitäisi olla selvää että miinusnapa irrotetaan aina ensin. Ja tuo napojen tökkiminen yhteen on turhaa, ja jos tavoitteena on nollata LH:n sopeumat niin ota sulakerasialta sulake nro 1 irti vaikka vartiks, kaiken helpoin ratkaisumalli.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
« Vastaus #20 : 10.08.2014, 13:40:20 »
Tyhjäkäyntiä kun auto käy niin tyhjäkäynti tuntuu seilaavan hieman, ei mitenkään huimasti mutta sen verran että sen huomaa, ja muissa volvoissa missä olen ollut ei kyllä noin pahasti seilaa. Ja vedossa tasakaasulla miedosti kun kiihdyttää niin huomaa semmoisen pienen nykimisen, siis ei mitenkään semmoista että koko auto notkuu vaan tuntee istuessaan että pientä nykimistä on.
Viittaa selvästi soppa-ongelmiin. LH:lla tyhjäkäynti heijailee, jos sopeutumat eivät ole kohdillaan.
Heijjailu voi johtua jonkun anturitiedon vinoutumasta tai siitä, että lastun asetukset ovat jonnekkin päin kallellaan ja sopeutumat eivät ole kohdillaan.

Nykiminen voi olla myös nakutusta laihan seoksen vuoksi (lastuun liittyvää).
Tämän voit todeta helposti, mittaamalla LH:n pinniin 28 menevää johtoa volttimittarilla. Jos sen jännite tipahtaa nollaan nykimisen aikana, niin kyseessä on 100% varmuudella EZK:n havaitsema nakutus.

Täyskaasu kiihdytyksen tai rivakamman kiihdytyksen kun taas tekee niin pätkimistä ei oikeastaan huomaa.

Kokemuksesta tiedän, ettei nakutusta ja sen aiheuttamaan syttymyöhäkköä huomaa pers-dynolla, sillä sen alettua EZK ei palauta tilannetta ennenkuin veto on höllätty (idioottisuojaus).

Eli mahtaako tämä nyt olla enteilevä merkki jostain tulevasta ongelmasta, vai onko mahdollista että on tämmöisen vanhan volvon ominaisuuksia vain? ;D

Viittaa johonkin ylläkuvattuun. Ei ole ominaisuus. Sillä tikissään oleva LH:n ohjastama kone käy todella nätisti tyhjää.

IMMun signaali on kaiken LH:n tekemän sopituksen pohja. Jos se on likainen tms. niin kaikki kuvaamasi asiat ovat mahdollisia.

Muista myös tämä, että LH:n nollaamisen jälkeen sopitus hakee itseään kohdilleen ja voi käyttäytyä kuvatulla tavalla. Mitä enemmän pielessä nollauksen jälkeen, sitä pidempään sopeutumaa haetaan.

Ja jos lambda-anturi on kovin vanha (=hidas) voi hitusen uudempi bini aiheuttaa sekoilua sopituksessa. Tämä koskee 9XX sarjan binäärejä.
Eli mikä on LH:n numeron kolme viimeistä nro:a?

Jos auto on 1994 mallinen, voi siellä olla 937 tai 954 boxi, jotka oireilevat kuvatusti, jos jokin anturidata on vinossa (IMMu tai lambda).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
« Vastaus #21 : 10.08.2014, 14:12:20 »
Viittaa selvästi soppa-ongelmiin. LH:lla tyhjäkäynti heijailee, jos sopeutumat eivät ole kohdillaan.
Heijjailu voi johtua jonkun anturitiedon vinoutumasta tai siitä, että lastun asetukset ovat jonnekkin päin kallellaan ja sopeutumat eivät ole kohdillaan.

Nykiminen voi olla myös nakutusta laihan seoksen vuoksi (lastuun liittyvää).
Tämän voit todeta helposti, mittaamalla LH:n pinniin 28 menevää johtoa volttimittarilla. Jos sen jännite tipahtaa nollaan nykimisen aikana, niin kyseessä on 100% varmuudella EZK:n havaitsema nakutus.

Kokemuksesta tiedän, ettei nakutusta ja sen aiheuttamaan syttymyöhäkköä huomaa pers-dynolla, sillä sen alettua EZK ei palauta tilannetta ennenkuin veto on höllätty (idioottisuojaus).

Viittaa johonkin ylläkuvattuun. Ei ole ominaisuus. Sillä tikissään oleva LH:n ohjastama kone käy todella nätisti tyhjää.

IMMun signaali on kaiken LH:n tekemän sopituksen pohja. Jos se on likainen tms. niin kaikki kuvaamasi asiat ovat mahdollisia.

Muista myös tämä, että LH:n nollaamisen jälkeen sopitus hakee itseään kohdilleen ja voi käyttäytyä kuvatulla tavalla. Mitä enemmän pielessä nollauksen jälkeen, sitä pidempään sopeutumaa haetaan.

Ja jos lambda-anturi on kovin vanha (=hidas) voi hitusen uudempi bini aiheuttaa sekoilua sopituksessa. Tämä koskee 9XX sarjan binäärejä.
Eli mikä on LH:n numeron kolme viimeistä nro:a?

Jos auto on 1994 mallinen, voi siellä olla 937 tai 954 boxi, jotka oireilevat kuvatusti, jos jokin anturidata on vinossa (IMMu tai lambda).
No niin kiitoksia tästä!

Eli kannattaisi ilmeisesti se immu ainakin putsata, paikallaan on tonin lastu mutta auto teki ennen lastun asennusta jo tätä.

Ja siis meinaatko että LHta ei kannattaisi nollata?

Mitäs tuon immun jälkeen nyt sitten seuraavaksi kannattaisi tehdä?  Mitata tuota johtoa volttimittarilla? 

Tutulla myös fk koneella olevassa 940 volvossa sama ongelma siihen on vaihdettu lambda, immu ja tuo tyhjäkäynti venttiili putsattu, mutta ongelma ei ole vieläkään poistunut..
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
« Vastaus #22 : 10.08.2014, 14:52:07 »
Tuon ikäsessä kulkineessa imuvuoto ei olisi mitenkään mahdoton asia. Joten putkia/letkuja syynäämään.
Lastu ei tuollaista aiheuta ehjässä koneessa, ellei siihen ole lipsahtanut jotakin mokaa, mikä usein sitten näkyy myös vikavalona.

IMMun putsaaminen on aina suositeltava toimenpide!  :hello:

Tutki kaikki pienet kumiletkut ja hiilipytyn putket erityisesti.

Brakecleaneria ruiskien ja kaikki letkut tarkasti tutkien, sieltä usein löytyy se pieni vuoto, joka on syyllinen käytökseen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
« Vastaus #23 : 10.08.2014, 14:56:46 »
Tuon ikäsessä kulkineessa imuvuoto ei olisi mitenkään mahdoton asia. Joten putkia/letkuja syynäämään.
Lastu ei tuollaista aiheuta ehjässä koneessa, ellei siihen ole lipsahtanut jotakin mokaa, mikä usein sitten näkyy myös vikavalona.

IMMun putsaaminen on aina suositeltava toimenpide!  :hello:

Tutki kaikki pienet kumiletkut ja hiilipytyn putket erityisesti.

Brakecleaneria ruiskien ja kaikki letkut tarkasti tutkien, sieltä usein löytyy se pieni vuoto, joka on syyllinen käytökseen.
Jees, imuvuotoja kyllä yritin tutkiskella jo eikä niitä tuntunut löytyvän. Voisi tietenkin vielä kertaalleen koittaa niitä etsiä jos joku paikka jäi huomaamatta.

Tuo immu nyt pitää koittaa putsailla varovasti  :)
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
« Vastaus #24 : 10.08.2014, 16:27:07 »
Noniin eli hieman uudempaa tietoa nytten.

Eli esimerkiksi kun autoa pitää tyhjäkäynnillä ja pitää tasakaasua vaikkapa 2000 kierrosta niin hetken käy aivan moitteettomasti mutta sitten pieni naksahdus kuuluu kone huoneesta ja kierrokset laskevat lähelle tyhjäkäynti lukemia, en sitten tiedä onko tämä normaalia vai ei?

Immun putsasin juuri, vaikka siellä ei juuri likaa näkynyt, eikä sillä mitään vaikutusta tuntunut olevan :-[

Ja jos ihmettelette miksi tätä tietoa tulee tulee näin pätkittäin niin kun auto ei ole vielä joka päiväisessä ajossa koska tuo ajokortti uupuu vielä, ja en pääse autoon joka päivä käsiksi ;D
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
« Vastaus #25 : 10.08.2014, 16:38:04 »
Noniin eli hieman uudempaa tietoa nytten.

Eli esimerkiksi kun autoa pitää tyhjäkäynnillä ja pitää tasakaasua vaikkapa 2000 kierrosta niin hetken käy aivan moitteettomasti mutta sitten pieni naksahdus kuuluu kone huoneesta ja kierrokset laskevat lähelle tyhjäkäynti lukemia, en sitten tiedä onko tämä normaalia vai ei?

Immun putsasin juuri, vaikka siellä ei juuri likaa näkynyt, eikä sillä mitään vaikutusta tuntunut olevan :-[

Ja jos ihmettelette miksi tätä tietoa tulee tulee näin pätkittäin niin kun auto ei ole vielä joka päiväisessä ajossa koska tuo ajokortti uupuu vielä, ja en pääse autoon joka päivä käsiksi ;D

Eli 2000rpm tipahtaa kierrokset yhtäkkiä alas, nouseeko takaisin 2000rpm? Röpöttääkö? Hiipuuko vain? Vai onko ihan kokonaan kuollut hetken?

Paljonko ajettu? Mietin vaan jos on jotain soppaongelmia niin, lambda, immu, bensapumppu näin äkkiseltään...

-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
« Vastaus #26 : 10.08.2014, 19:29:49 »
Eli 2000rpm tipahtaa kierrokset yhtäkkiä alas, nouseeko takaisin 2000rpm? Röpöttääkö? Hiipuuko vain? Vai onko ihan kokonaan kuollut hetken?

Paljonko ajettu? Mietin vaan jos on jotain soppaongelmia niin, lambda, immu, bensapumppu näin äkkiseltään...
ajettu vähä reilut 400tkm mutta koneeseen vaihdettu männänrenkaat ja laakeroitu n. 60tkm sitten..

Immu nyt ainakin puhdas oli kun sen katsoin ja putsasin kuitenkin vielä, bensapumppu ei pidä mitään ääntä eikä muutenkaan tunnu oireilevan. Ja juuri huomasin että tekee sitä vain silloin kun kone lämmennyt jo jonkun verran ja ei röpötä hiipuu vain, ja hetken päästä palauttaa kierrokset. Ja siis tätä ei tee ajossa vain tyhjäkäynnillä
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa Ahto_Paine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
« Vastaus #27 : 11.08.2014, 13:46:07 »
Minun volvossa polttoainepumpun hajoamista edelsi tuollainen tyhjäkäynnin seilaaminen.
Pumpun vaihtamisen jälkeen vaeltaminen loppui.
Kannattaa varmaan mitata polttoaineen paine.

 

KL-varaosat  Race.fi