Kokemuksiani maaleista...
Ennen maalausta ruosteenpoisto joko sitruuna- tai fosforihapolla (Annitrol) ja teräsharjalaikalla, pesu tinnerillä tai jarrukliinerillä.
1. CRC Zinc sprayHapotettuna:

10 kk jälkeen:

CRC Zinc tuntuu kuivuvan todella hitaasti, hangatessa tarttuu väriä sormeen. Kuohuu pois väkivaltaisesti jos joutuu Annitrolin kanssa tekemisiin. Nyt 10 kk jälkeen ei enää irtoa väriä ja kestää kynnellä naarmuttamista. Ei yksinään jaksanut pitää ruosteen kukkimista pois pihalla makaavasta 8-pätkän raadosta ihan joka paikasta.
2. CRC Zinc spray + Motox Mattamusta (spray-alkydimaali)Hapotettuna:

CRC Zinc:

Motox mattamusta päälle, kuvattu 10 kk jälkeen:

Kuivuu siedettävässä ajassa, pinta on 10 kk jälkeen säilynyt aivan samanlaisena. Tuota takaluukkua ei kyllä ole raahattu pitkin kutostien suolaliemiä, mikä olisi se todellinen testi maalin kestävyydelle.
3. Biltema vene-epoksi + polyuretaaniBilteman venepuolen maalit pääsivät kunnon testiin pensselillä sudittuna talvipeltivanteisiin.
Lähtötilanne:

Hapotettuna:

Epoksi pohjalle:

PUR pintaan:

5kk ja 7tkm ajettuna:

Lopputulos on erittäin paksu ja reunoilta lohkeiluherkkä pinta, mikä näkyy talvikauden jälkeen vanteiden reunojen lohkeilukohtien kiivaana ruostumisena.
Julkisivu:

Peltivanteen rako on paha kohta, kaikkea ruostetta ei saanut fosforihapolla sivelemällä pois, ja kukkaa alkaa puskea maalin alta. Kannattanee hankkia sopiva astia ja kylvettää koko vanne sitruunahapossa.
4. CRC GalvacolorTesti on sikäli kesken, että osat eivät ole olleet asennettuna autoon.
Hapotettuna:

Maalattuna:

Ei tartu sormeen enää seuraavana päivänä. Kestää naarmuttamisen kynnellä. Saksen kärjellä kokeiltaessa naarmuuntuu, mutta ei (ihan heti) läpi asti. Ei liukene myöskään öljyyn, jota ruiskuttelin maalauksen jälkeisenä päivänä lisäsuojaksi öljypohjan toiselle puolelle.
Testit jatkuvat vähintään siihen asti että saan virallisen kehotuksen siivota autonromut pihalta pois
