En ole ennen Volvofoorumia lukenut, mutta nyt uusimman autohankinnan osalta Volvo oli yksi loppusuoralle päässeistä ehdokkaista, niin tännekin eksyin. Tämä keskustelu olikin erittäin hyvää luettavaa, vaikka tovi siinä meni, että kaikki sivut sai luettua

Itsellänikin oli samat ehdokkaat mukana, paitsi Tigua ei ollut missään vaiheessa kuviossa mukana. Se kun kuuluu mielestäni aivan eri porukkaan. GLK oli sen tilalla alkumetreillä, mutta putosi hyvin nopeasti leikistä pois.
Helppo olla yhtä mieltä monista tässä keskustelussa tulleista asioista. Itselläni loppusuoralle pääsi XC60 (facelift) ja X3. Jos rahaa olisi kuin roskaa, niin olisin ottanut Bemun, mutta kun sitä ei ikävä kyllä ole, niin piti tilata Volvo

Ainakin omalla kohdalla näillä kahdella oli varsin dramaattinen hintaero, kun tinkaukset oli suoritettu loppuun.
Toki tähän vaikuttaa se, että Summumissa on mukana paljon lisukkeita mitkä itse koen erittäin tärkeiksi. Bemun listoilta näille tulee hyvinkin paljon hintaa. Itse tilasin auton lisäksi verottomana, joten Volvon kovat päästöt eivät sotkeneet pakkaa. Lisäksi vientimyynnissä on edullinen varustepaketti missä on mukana diginäyttö, kangasmatot, sähkötakaluukku, etu&takatutkat sekä High Performance Multimedia. Nämä kaikki kun olisivat joka tapauksessa olleet minulle ehdottoman tärkeitä lisukkeita, oli tämä paketti minulle erittäin hyvä. Sensusnavi kun tuli vielä kampanjana ilmaiseksi, niin alkuasetelmat olivat hyvät.
BMW olisi ollut peruspisnishinnalla kyllä varsin hyvä paketti, mutta lisukkeiden hinnat olivat niin kovat, että hinta alkoi ikävästi pompsahtaa. Ja alennuksia tippui pisnishinnasta huomattavasti vähemmän kuin Volvon hinnoista.
BisnesBemuun kun ruksii lisälämppärin, nahkaverhoilun, 18" renkaat, sähköjakkaran, metallivärin, navin, hälytimen, sähköluukun, avaimettoman järjestelmän ja dynaamiset ksenonit, ollaan jo varsin kovissa hinnoissa. Ja lisukkeista ei alennuksia tunnu heruvan. Navin kohdalla on vielä se, että Volvoon kuuluu elinikäiset ilmaiset karttapäivitykset ja kameratolppahälytykset toimivat. Molemmat erittäin oleellisia juttuja autonavissa.
X3:sen Performance Control EI muuten ole mikään aktiivilukko. Jokainen kyllä ymmärtää heti, että ei sellaista voi saada parilla satkulla. Kyseessä on vain takajarruilla toteutettava aliohjaamista vähentävä toiminto. Eli sisämutkan puoleista rengasta tarvittaessa jarrutetaan automaattisesti.
Suorituskyvyssä heikkotehoisempi Bemu taitaa olla hiukan parempi paikaltaan lähtiessä. Bemun moderni automaatti osoittaa tässä etevyyteensä. Mutta taas ohitustilanteissa oma persdyno väittää, että Volvolla mennään hiukan reippaammin. Ja tämähän se on arkiajossa tärkein suorituskyvyn mittari. Kulutuksen osalta Bemu on kyllä aivan selkeä ykkönen. Vakuutuskuluissa en omilla spekseillä huomannut mitään käytännön eroa. Huoltokuluissa Bemu on aluksi edullisempi, mutta pidemmällä pitoajalla Volvo kuroo kaulan kiinni, kun Bemun huollot muuttuvat todella kalliiksi ensimmäisten huoltojen jälkeen. Ja takajarrupaloja tuntuu menevän varsin tolkutonta tahtia.
Arvonalenemaa on aina vaikea arvioida, mutta varsinkin Volvon kohdalla pitää muistaa verrata käytettyjen myyntihintoja uuden auton todelliseen myyntihintaan, ei listahintaan. Ja arvonalenema pitää aina luonnollisesti laskea euroissa, ei prosenteissa. Mutta siitä olen täysin varma, että kummallakaan merkillä auton arvo ei puolitu kuudessa vuodessa, vaan selvästi aikaisemmin.
Mutta molemmat ovat hyviä vaihtoehtoja ja hienoja autoja. Rahamiehille Bemu ja mukavuusvarusteita arvostavalle rahvaalle Volvo